Kas yra šventė?
Visokių mums kyla minčių ir apie
daug ką norime kalbėtis. XXI amžiuje (Nr. 16) vienas autorius
klausė: Ar dera katalikams švęsti Užgavėnes?
Taip nereikėtų klausti, nes niekas jų nešvenčia paprasčiausiai
todėl, kad jos nėra šventė.
Šventės pagrindas būna džiugus įvykis, kurį prisimindami, pasitikdami
ar minėdami žmonės linksminasi. O kartais net nesilinksmina, bet
vis tiek būna šventė, nes džiugus įvykis minimas. Pasilinksminimas
nebūtinas, o linksmumo priežastis būtina. Tai yra šventė.
Prisiminkime šventes, tarkim, Velykų. Pagrindas šventei yra Kristaus
Prisikėlimas. Pasilinksminimas gali būti arba nebūti. Margučius
galima marginti ar nemarginti, ridenti ar neridenti, o šventė
vis tiek yra.
Kai kas bando sutapatinti šventę tik su pasilinksminimu, bet tai
yra netiesa. Šventei visada būna priežastis.
Užgavėnės yra tik pasilinksminimas, o priežasties kaip ir nėra.
Žinome tokią tarytum priežastį: žmonės žino, kad bus ilgas metas,
kai pasilinksminimai draudžiami, tad sumanė tą paskutinę dieną
atsilinksminti. Ir atsivalgyti, nes imtasi valgyti 12 kartų
per dieną, ir vis blynų, vis riebiai, tarsi galėtų septynių savaičių
laikotarpiui privalgyti.
Toks buvo šitų pasilinksminimų pagrindimas. Religine prasme ji
yra niekinė. (Ką nuodėmių paskubėti pridaryti, kad per Gavėnią
būtų už ką atgailauti?) Tokia niekinė, o kai kuriuose kraštuose
ir padorumo ribas peržengianti, ji kai kur buvo net Bažnyčios
draudžiama ar peikiama. Lietuvoje ji turbūt neperžengė padorumo
ribų, todėl sau ir gyvavo kaip gana kūrybingas žmonių gyvenimo
pasiįvairinimas. Gali ir dabar tokia nedraudžiama pasilikti, tik
nereikia jos vadinti švente.
Sovietai ne iš karto įžiūrėjo jos menką ryšį su religija ir net
tam tikrą antireligiškumą. Antrinis ryšys yra, nes žmonių noras
paskutinę dieną pasilinksminti reiškė pripažinimą, kad visą Gavėnią
negalės linksmintis, tai ir Bažnyčios įsakymų paisymą jeigu
jų nepaisytų, neužlaikytų Gavėnios, tai ir tos paskutinės dienos
nebūtų.
O jos antireligiškumas yra kai kur padorumo peržengimas, skubėjimas
pabūti nuodėmingiems ir atgailos laikotarpio neįvertinimas tas
laikotarpis religingam žmogui yra džiaugsmas. Nedžiaugsmas rodo,
kad trūksta religingumo.
Vėliau sovietai perprato antireligiškumą ir Užgavėnes ne tik pradėjo
leisti, bet ir populiarinti. Tęsiasi ir dabar tas sovietinis ateizmas
ir šio pasilinksminimo sureikšminimas, švente jo vadinimas. Iš
tikro yra tik šiaip sau nedraudžiamas pasilinksminimas ir juo
gali likti, nes ir tradicija yra virtęs. Katalikams ir nekatalikams
nei draustinas, nei privalomas. Toks liaudies folkloras.
Tiesa, dabar privalomos Gavėnios jau kaip ir neliko. Nors skelbiama,
kad yra, bet paisoma per mažai. Ir šitą nepaisymą naujieji ateistai
labai skatina ir nuo pat Pelenų dienos, taigi tuoj po Užgavėnių
ima švęsti Velykas. Šiaip taip per prievartą stabtelima su linksmybėmis
Didįjį Penktadienį, bet ir tą jau norisi iš visų pusių apkarpyti,
kad nė vieną dieną nereikėtų galvoti apie kančią.
Duonos ir žaislų, - atsimename, kas taip pageidavo. Dabar duonos
trūkumas jau užmirštas, ir žmonės šaukia : žaislų ir žaislų! Visada
žaislų. Per Užgavėnes, Gavėnią, Velykas, visas šventas ir nešventas
dienas. O kai žaislai pasidaro beverčiai, užgožia kančia, nuo
kurios slėptasi už tų pačių žaislų tada prasideda savižudybės.
Ir žaislais, ir jomis pirmaujame.
Gražina TRIMAKAITĖ
Marijampolė
© 2003 "XXI amžius"