Šv. Kazimierai, padėk mums
įprasminti Gavėnią!
Pelenų dieną bažnyčiose ant galvų
barstomų pelenų apeigos metu kunigai sako:Atsiverskite ir tikėkite
Evangelija arba: Dulkė esi, ir dulke pavirsi. Pastaroji formuluotė
primena žmogaus trapumą.
Būtų gerai, kad kunigo tariami žodžiai, kviečiantys atsiversti,
paskatintų virptelėti žmogaus širdį. Juk tai gali būti pirmas
impulsas, kad žmogus pradėtų mąstyti ne vien apie tai, jog yra
panašus į pilkšvą pelenų dulkę, bet kad jis pagaliau suvoktų esąs
Dievo meilės žėrinti dulkė, kurios nuodėmių juodumas jau numazgotas
Golgotoje Nukryžiuotojo krauju.
Gavėnia dėl to mums ir duota, kad, dažniau prisimindami Jėzaus
kančią, pavyzdžiui, Kryžiaus kelių apmąstyme, labiau suprastume,
kad Jo kentėjimai, nors ir nėra mūsų galutinis tikslas, - niekuo
kitu nepakeičiami Jėzumi sekimo būdai, padedantys mums išsilaisvinti
iš savo kalčių kryžiaus tempimo, kad su drąsesniu tikėjimu paimtume
Viešpaties mums siūlomą asmeninį kryžių, kurį neštume tvirtai,
ramiai ir džiugiai, idant laikų pilnatvėje galėtume ,,apsivilkti
spindinčia, tyra drobe; o ta drobė tai šventųjų teisūs darbai
(Apr 19, 8).
Tarp jų, pasipuošusių teisumo ir meilės darbų drabužiu, amžinos
palaimos šviesa spindi šv. Kazimieras. Nors mus nuo jo gyvenamo
laikotarpio skiria daugiau nei 500 metų, tačiau šio šventojo dorybės,
laikui bėgant, nesensta, bet ,,jaunėja, nes visi susipratę tautiečiai
ne tik brangina pirmąjį Lietuvos Globėją, bet ir mėgina sekti
juo.
Išties XXI amžiuje sekimas karalaičio šv. Kazimiero dorybėmis
- darbštumu, inteligentiškumu (beje, XV a. pabaigoje jis visoje
Europoje jau buvo žinomas kaip brandus valstybininkas ir labai
išsilavinęs Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės sosto paveldėtojas),
meile teisingumui (jis dažnai kartodavęs: ,,Po Dievo daugiausia
reikia mylėti teisingumą ir tiesą), nenuilstamu rūpinimusi vargšais,
besąlygišku krikščioniškos moralės principų laikymusi (pavyzdžiui,
šv. Kazimierui, sergančiam džiova ir todėl daugiau patyrusiam
lytinio juslingumo pagundų, buvo primygtinai siūloma sugulovė,
- dėl tuomet vyravusios klaidingos nuomonės, neva tada pasveiktų,
- jis, šventai pasipiktinęs, griežtai atmetė šį pasiūlymą) yra
tikintiesiems ne ,,pelėsiais apaugusi viduramžių moralinių normų
atgyvena, bet galimybė sumaterialėjusiai mūsų visuomenei mesti
iššūkį kasdien stengtis prisitaikyti tas šventųjų dorybes, kurios
visados ir visiems turėtų būti aktualios.
Tačiau kai vis labiau mūsų visuomenėje įsigali hedonistinis gyvenimo
būdas, kurį ypač formuoja sensacijų besivaikanti lėkštoji žiniasklaida,
tuomet žmonių protai ir širdys užgriozdinami įvairiausiu informaciniu
šlamštu ir užblokuojami bet kokiam maldos pasireiškimui. Bulvarinė
žiniasklaida, dažnai su rafinuotu skonėjimusi skelbdama, pavyzdžiui,
populiarių popmuzikos atlikėjų intymius užkulisius, taip atbukino
daugelio tautiečių atmintį ir dvasinių vertybių ieškojimo poreikį,
kad šv. Kazimieras, deja, didelės dalies tėvynainių nėra suprantamas
ir priimamas kaip rinktinis Viešpaties įrankis (plg. Apd 9, 15),
kuris, savo malda užtardamas Lietuvą, galbūt dabar nuo mūsų atitolina
įvairias negandas ir dėl to daro ne tik antgamtinę įtaką mūsų
krašto istorijos raidai, bet ir mūsų visų egzistencijos ateičiai.
Labai svarbu, kad tikintieji sąmoningi suvoktų, jog nuo jų užsiangažavimo
krikščioniškoms vertybėms priklauso šv. Kazimiero ir kitų šventųjų
pažinimo reikšmė ir jų įtaka visuomenėje. Juk jei katalikai ne
vien žavisi šventųjų gyvenimais, bet ir malda dažnai kreipiasi
į juos, tada jie supranta, kad šventieji - ne dievaičiai, su kuriais
paprastiems žmonėms nėra ko ir lygintis, bet kad jie tai pirmiausia
Viešpaties Jėzaus meile degantys fakelai, iš kurių sklindanti
krikščioniška šiluma ir šviesa tiktai padrąsina ir palengvina
tikinčiųjų žemiškąją piligrimystę, žengiant Jėzaus pėdomis. Visais
laikais išlieka aktualus šv. apaštalo Pauliaus kvietimas:,,Sekite
mano pavyzdžiu, kaip ir aš seku Kristumi! (1 Kor 11, 1).
Tikintieji, brangindami šventuosius, jų gyvenimo pavyzdžių nekopijuoja,
bet juos asimiliuoja, tai yra jie į savo dvasinį gyvenimą įtraukia
kurio nors jų širdžiai artimo šventojo dorybes, kad, Dievo malonei
padedant, savaip jas pritaikydami, galėtų kaskart daugiau turėti
Kristaus būdo bruožų panašumo.
Čia verta prisiminti neseniai vykusias Prezidento inauguracijos
iškilmes, kuriose naujojo šalies vadovo išsakyti pasižadėjimai
rūpintis visų tėvynainių dvasine ir medžiagine gerovėmis, viena
vertus, galėtų būti lengviau realizuojami, jei linkėsime jam iš
karalaičio šv. Kazimiero nors trumpo, tačiau labai pamokomo gyvenimo
pasisemti krikščioniškos stiprybės (jos niekada nebus per daug),
o, antra vertus, tikintieji turėtų ir toliau, netgi su didesniu
sąmoningumu, Prezidentą (ir kitas mūsų valdžios vadovus) maldomis
remti, nes tokia yra Aukščiausiojo valia. Juk ne veltui parašyta:
Taigi pirmiausia prašau atlikinėti maldavimus, maldas, pamaldas
ir dėkojimus už visus žmones, už karalius ir visus valdovus, kad
galėtume tyliai ramiai gyventi visokeriopai maldingą ir gerbtiną
gyvenimą (1 Tim 2, 1 2).
Beje, kai apaštalas Paulius sako, jog turėtume tyliai gyventi,
tai dar nereiškia, kad krikščionys tarsi pelės po šluota visada
turi tylėti. Taip, tyla yra gera byla tada, kai ji iškalbesnė
už žodžių sakymą, nes yra laikas tylėti ir laikas kalbėti (plg.
Koh 3, 7). Tačiau tikinčiųjų meldimasis įvairiomis intencijomis
tik tada laiduoja ramybę ir taiką, kai jį lydi tikėjimo inspiruojami
darbai. Kartą Viešpats per Mozę kalbėjo: ,,Laikykitės mano įstatų
ir vykdykite mano įsakus, kad galėtumėte krašte saugiai gyventi
(Kun 25, 18).
Manau, kad svarbu prisiminti Šventąjį Tėvą, kuris dar prieš Gavėnią
kvietė tikinčiuosius į solidarumo akciją, tai yra savo maldas
ir pasninką, kaip atgailą ir auką, skirti už taiką visame pasaulyje,
ypač Artimuosiuose Rytuose ir Irake.
Taigi šv. Kazimiero neblėstantis gyvenimo pavyzdys teskatina dvasinių
vertybių ieškančiuosius (šiuo malonės metu Gavėnios laiku) plačiau
pažinti šventųjų biografijas, kurių skaitymas tegul formuoja ir
pasiryžimą sekti jais, nes, anot rašytojo Adrienneo von Speyro,
šventieji yra krikščioniško gyvenimo galimybės įrodymas, todėl
jie lyg kelrodės žvaigždės kelyje į Dievo malonę, kuri kitaip
atrodo nepasiekiama.
Kun.Vytenis VAŠKELIS
© 2003 "XXI amžius"