Nepradėkime vergauti stabams
Pamokslas, pasakytas Vilniaus
Arkikatedroje Bazilikoje kovo 2 dieną
Šios dienos Šventojo Rašto skaitinyje
girdėjome nuostabius Dievo meilės žodžius: Aš vesiu savo tautą
į dykumą ir piršiuos jos širdžiai.
Kodėl Dievas vedasi savo tautą į dykumą? Dykuma yra vieta, kurioje
negali reikštis žmogaus sugebėjimas pačiam susikurti sau gyvenimą,
nes tam nėra jokių priemonių. Belieka tik vienu Dievu tikėti ir
juo besąlygiškai pasitikėti.
Dievo tautos istorija mus moko, kad tai sunkus uždavinys. Nors
Viešpats jai sako: Sutuoksiu tave su savimi dėl ištikimybės:
tada tu suprasi, jog aš esu Viešpats, tačiau būtent ištikimybės
stokojo Dievo tauta tyruose. Jai atsibodo Dievo teikiamas maistas,
ji susižavėjo ir nusiliedino auksinį veršį, ji burbėjo ir priekaištavo
Viešpačiui gailėdama paliktų puodų su mėsa, kurie kvepėjo skaniau
už laisvę ir ištikimybę. Kodėl žmogui sunku gyventi santuokoje
su Dievu?
Jau pirmieji žmonės, velnio gundomi, panūdo susilyginti su Dievu
ir savo laisvę panaudojo bandydami patenkinti smalsumą ir išdidumą.
Už tai jie prarado ryšį su Dievu.
Nors nuo pirmųjų tėvų mus skiria be galo ilgas laiko tarpas, tačiau
atrodo, kad žmogaus sąmonė nedaug tepakito. Tik dykumų lieka vis
mažiau ir mažiau, todėl ir ieško modernus žmogus naujų susitikimo
su Dievu vietų.
Vieni statosi miške piramides, kiti giriasi Jėzaus rankų galia,
dar kiti ieško Dievo pėdsakų tyrinėdami ypatingo vandens struktūras.
Gal kaip tik todėl šių dienų miestai pavirsta dykuma, kur brolis
brolio nepažįsta, kur ramiai praeinama pro mirštantį senelį ar
mušamą vaiką. Todėl ir virsta ši dykuma nusivylimo namais, o kur
nusivylimas, ten ir piktasis ateina.
Velnias nėra išradingas. Jis veikia prisidengdamas antgamtine
galia, pamėgdžiodamas Dievą, kad žmonės jo neatpažintų ir lengviau
juo patikėtų.
Pastaruoju metu netyla kalbos apie pranašautojus ir aiškiaregius.
Naujajame Testamente net septynis kartus persergima saugotis netikrų
pranašų. Apie tai Jėzus kalba ir savo Kalno pamoksle, kurį baigia
įspėjimu: Daugelis man sakys anai dienai atėjus: Viešpatie,
Viešpatie, argi mes nepranašavome tavo vardu, argi neišvarinėjome
demonų tavo vardu, argi nedarėme daugybės stebuklų tavo vardu?!
Tuomet jiems pareikšiu: Aš niekuomet jūsų nepažinojau. Šalin
nuo manęs, jūs nedorėliai! (Mt 7,22-23)
Šios Evangelijos pagal Matą eilutės mums tiesiogiai nurodo, kad
bus pretenduojančių vadintis stebukladariais, ir iš tiesų istorija
mini tūkstančius tokių atvejų. Visame Vakarų pasaulyje, o ypač
posovietinėse šalyse jų ypač gausėjo pastaraisiais dešimtmečiais.
Tai atsakas į tai, jog yra daug žmonių, kurie prarado tikėjimą,
o svarbiais savo gyvenimo momentais puola ieškoti atsakymų pas
astrologus, būrėjus, pranašautojus, ekstrasensus ar kitaip pasivadinusius
žiniuonius.
Bažnyčia visais atvejais seka apaštalo Pauliaus nurodymu atidžiai
ištyrinėti kiekvieną pranašystės dovanos atvejį, kiekvieną apsireiškimo
atvejį ir labai retai pripažįsta juos tikrais.
Yra požymių, kurie leidžia atpažinti šarlatanus arba piktavalius,
nuo kurių Bažnyčia griežtai atsiriboja ir ragina tikinčiuosius
jų saugotis. Vienas ryškiausių tokių požymių, kai asmuo save gretina
su Jėzumi, sakosi turįs Jėzaus darytiems stebuklams prilygstančių
galių. Tai šėtoniška pretenzija, būtent šėtonas mėgino varžytis
su Išganytoju savo galia.
Katalikų Bažnyčios katekizmas sako: Horoskopų patarimai, astrologija,
būrimas iš rankų (chiromantija), pranašingų ženklų ir likimų aiškinimas,
aiškiaregystė, mediumų paslaugos tik maskuoja norą valdyti laiką,
istoriją, galiausiai ir žmones, o drauge padaryti sau palankias
paslaptingas jėgas. Visa tai nesiderina su vien Dievui privaloma
garbe ir mylinčios Dievo baimės kupina, vien Jam priklausoma pagarba
(KK 2116).
Bet kokia magija ar žyniavimas, kuriais norima sau pajungti slaptingas
jėgas, kad jos tarnautų, ir įgyti antgamtinės galios kitiems žmonėms
- nors tai būtų daroma ir gydymo sumetimais, yra sunkus nusižengimas
prieš religingumo dorybę... Ateities būrimas ir magija dažnai
persipina su spiritizmu. Todėl Bažnyčia įspėja tikinčiuosius jo
saugotis (KK 2117).
Šis Bažnyčios pasergėjimas mums paaiškina, jog tiek ypatingų antgamtinių
galių prisiskyrimas sau ir mėginimas jomis veikti kitus, tiek
ir lengvatikystė yra sunki nuodėmė.
Šių dienų gyvenimo sąvartos mums dar aiškiau parodo, kodėl Dievas
panoro savo Apreiškimą patikėti Bažnyčiai, kuri viena gali jį
teisingai aiškinti ir mokyti. Melskime Viešpatį, kad Jis suteiktų
mums išminties ir sąmoningumo gyventi ištikimame ryšyje su tikruoju
Dievu ir neiškeisti Jo į savo naudos ir norų tenkinimą bei nepradėti
vergauti stabams.
Kardinolas Audrys Juozas
BAČKIS,
Vilniaus arkivyskupas metropolitas
© 2003 "XXI amžius"