|
Kaip
atpažinti ženklus
|
Brolis Arūnas Peškaitis,
OFM |
Gyvo tikėjimo žmogus niekada
nesusivilios specialiomis galiomis ir magija, įsitikinęs brolis
pranciškonas Arūnas PEŠKAITIS, OFM, vienas geriausių naujųjų
religinių judėjimų žinovų Lietuvoje. Interviu XXI amžiui jis
aiškina gruzinės aiškiaregės Lenos Lolišvili fenomeną bei jo populiarumo
priežastis.
Su prezidento Rolando
Pakso inauguracija į viešumą iškilęs pranašautojos Lenos Lolišvili
fenomenas yra daug platesnio reiškinio, gan plačiai įleidusio
šaknis Lietuvoje ir visame pasaulyje, dalis. Kaip jūs įvardytumėte
šį reiškinį?
Tas reiškinys, kaip pavadinote, mano supratimu, pirmiausia yra
ieškojimas egzotiškų patirčių, magijos, stebuklų, aiškiaregysčių,
labai dažnai pasireiškiantis būtent tada, kai žmonės, žmonių grupės
ar visuomenė jaučiasi esantys krizėje. Tuos dalykus per žmonijos
istoriją matėme įvairiose šalyse: kada ateina krizių, persilaužimo
metas, tada iškyla į paviršių visokie gydantys kristalai, aiškiaregiai,
spiritistai, pranašai, hipnotizuotojai ir daugybė įvairiausių
žmonių ar fenomenų, kurie pretenduoja duoti atsakymus ne tik į
sveikatos, bet ir į gyvenimo, ateities ir būties klausimus. Ta
pretenzija dažnai išeina už bet kokios teologinės ar religinės
sistemos rėmų, ir ta pretenzija remiasi įvairiausiomis galiomis,
kosminėmis energijomis arba tiesioginiu ryšiu su Dievu ar kosminiu
protu, kurie niekaip nėra patikrinami, niekaip nepagrindžiami.
|
|
Šventasis
Sostas ir Lietuva: pasakojimas tęsiasi
(Tęsinys. Pradžia Nr. 19)
Kovo 4 dieną Vilniaus universitete
vyko mokslinė konferencija, skirta Lietuvos Respublikos ir Šventojo
Sosto diplomatinių santykių 80-mečiui bei pirmojo konkordato tarp
Lietuvos ir Vatikano 75-mečiui paminėti. Pirmoje konferencijos dalyje
apžvelgti sudėtingi Lietuvos santykiai su Apaštalų Sostu nuo pirmųjų
žinių, pasiekusių Romą Lietuvos istorijos aušroje, iki XX a. pradžios,
kai po ilgų šimtmečių išsipildė tikinčiųjų svajonė turėti Lietuvos
bažnytinę provinciją, tiesiogiai pavaldžią Popiežiui, bei užmegzti
oficialūs diplomatiniai santykiai tarp dviejų valstybių.
Ką Vatikanas žinojo apie
Lietuvą?
Pranešimą Ką XX a. pradžioje Vatikanas
žinojo apie Lietuvą? skaitęs istorikas dr.Algimantas Katilius į
iškeltą klausimą atsakė trumpai: mažai žinojo. A.Katilius pabandė
nušviesti, kodėl XX a. pradžioje susidarė tokia padėtis, kad Vatikanui
Lietuva buvo nežinoma žemė, bei ką lietuviai darė, formuodami savo
šalies įvaizdį Romoje. |
|
Nepradėkime
vergauti stabams
Pamokslas,
pasakytas Vilniaus Arkikatedroje Bazilikoje kovo 2 dieną
Šios dienos Šventojo Rašto skaitinyje
girdėjome nuostabius Dievo meilės žodžius: Aš vesiu savo tautą
į dykumą ir piršiuos jos širdžiai.
Kodėl Dievas vedasi savo tautą į dykumą? Dykuma yra vieta, kurioje
negali reikštis žmogaus sugebėjimas pačiam susikurti sau gyvenimą,
nes tam nėra jokių priemonių. Belieka tik vienu Dievu tikėti ir
juo besąlygiškai pasitikėti.
Dievo tautos istorija mus moko, kad tai sunkus uždavinys. Nors Viešpats
jai sako: Sutuoksiu tave su savimi dėl ištikimybės: tada tu suprasi,
jog aš esu Viešpats, tačiau būtent ištikimybės stokojo Dievo tauta
tyruose. Jai atsibodo Dievo teikiamas maistas, ji susižavėjo ir
nusiliedino auksinį veršį, ji burbėjo ir priekaištavo Viešpačiui
gailėdama paliktų puodų su mėsa, kurie kvepėjo skaniau už laisvę
ir ištikimybę. Kodėl žmogui sunku gyventi santuokoje su Dievu?
Jau pirmieji žmonės, velnio gundomi, panūdo susilyginti su Dievu
ir savo laisvę panaudojo bandydami patenkinti smalsumą ir išdidumą.
Už tai jie prarado ryšį su Dievu.
Nors nuo pirmųjų tėvų mus skiria be galo ilgas laiko tarpas, tačiau
atrodo, kad žmogaus sąmonė nedaug tepakito. Tik dykumų lieka vis
mažiau ir mažiau, todėl ir ieško modernus žmogus naujų susitikimo
su Dievu vietų.
Vieni statosi miške piramides, kiti giriasi Jėzaus rankų galia,
dar kiti ieško Dievo pėdsakų tyrinėdami ypatingo vandens struktūras. |
|
Knygnešystės
gadynę prisimenant
Kareiviai aname kare buvo visa
lietuvių tauta, o karžygiai tie, kurie dėl to karo nukentėjo.
Prof. Vaclovas BIRŽIŠKA
Kas gi toji knygnešystės gadynė,
kurią mūsų tauta su ypatinga pagarba prisimena? Norint atsakyti
į šį klausimą, reikia išsiaiškinti priežastis, sąlygojusias knygnešystės
fenomeno kultūrinio, pilietinio ir politinio atsiradimą bei
knygnešystės gadynės reikšmę tautos istorijoje.
Po trečiojo Lietuvos-Lenkijos valstybės padalijimo 1795 metais lietuvių
etninės žemės atiteko carinei Rusijai. Rusijos nacionalinė politika
visada buvo agresyvi, tokia ji išliko ir mūsų dienomis kraujuojančios
Čečėnijos pavyzdys tą patvirtina. Patekus carinės imperijos priklausomybėn,
Lietuva buvo pavadinta imperijos Šiaurės vakarų sritimi, kurią valdyti
buvo pavesta Vilniaus generalgubernatoriui. 1864 m. gegužės 19 d.
pati reakcingiausia carinės administracijos institucija Vakarų
komitetas, dirbęs Peterburge, savo nutarimu oficialiai Lietuvą pripažino
nuo seno esant rusų žeme. Šis sprendimas motyvuotas tuo, kad LDK
raštvedyba buvo vedama gudų kalba. Strateginis carinės administracijos
politikos tikslas buvo kolonizuoti Lietuvą, surusinti ir supravoslavinti
mūsų tautą, ir tokiu būdu lietuvių gyvenamas žemes paversti iskonno
russkimi. Tam tikslui pasiekti rimta kliūtimi buvo Vilniaus universitetas,
kuriame nuo Vyriausiosios Vilniaus mokyklos laikų buvo gyva antirusiška
dvasia (universiteto statusą šiai mokyklai 1803 m. balandžio 16
d. suteikė caras Aleksandras I). Nors universitete buvo dėstoma
lotynų, prancūzų, lenkų, vėliau ir rusų kalbomis, tarp profesorių
ir studentų buvo gyva LDK laikų dvasia, idealizavusi didingą Lietuvos
praeitį. Universiteto auklėtiniai, tapę žymiais rašytojais, poetais,
visuomenės veikėjais, savo kūryboje skleidė meilę Lietuvai, jos
didingai praeičiai, garbingai lietuvių tautos istorijai. Iš mūsų
tautiečių paminėtini S.Daukantas, M.Valančius, S.Stanevičius, K.Nezabitauskis,
J.Pliateris ir kt. Vilniaus universitetą yra baigę ir didieji lenkų
poetai bei rašytojai A.Mickevičius, J.Slovackis, J.Kraševskis ir
kt. Jie lietuvių kalbos nemokėjo, rašė lenkiškai, laikė save gente
Lituani, natione Poloni. Visi jie daug rašė apie mūsų tautos praeitį,
jų kūryboje Lietuvos vardas minimas su ypatinga pagarba. |
|