Diplomatija yra efektyvesnė
nei bombos, kai sprendžiama žmonijos ateitis
|
Kardinolas Pio Lagis |
Vatikano ir Vašingtono
polemika dėl Irako krizės
Pelenų trečiadienį, kovo 5 dieną,
kai, pradėdami Gavėnią ir popiežiaus Jono Pauliaus II paraginti,
pasaulio katalikai meldėsi ir pasninkavo už taiką, jo pasiuntinys,
susitikęs su JAV prezidentu Džordžu Bušu, kvietė siekti Irako
nusiginklavimo Jungtinių Tautų Organizacijos pastangomis, pabrėždamas,
kad vienašališkai pradėtas karas būtų nelegalus ir neteisingas.
Buvusio Vatikano nuncijaus Vašingtone aštuoniasdešimtmečio italo
kardinolo Pio Lagio, kuris žinomas kaip Bušų šeimos draugas, apsilankymas
Baltuosiuose rūmuose buvo dalis pastarojo meto aktyvių Šventojo
Tėvo pastangų taikiai išspręsti Irako krizę. Šios pastangos yra
populiarios Vakarų Europoje, tačiau Jungtinėse Valstijose dauguma
gyventojų, tarp jų ir katalikai, remia savo vyriausybės nusistatymą
pradėti karinius veiksmus prieš terorizmą remiantį ir masinio
naikinimo ginklus gaminantį Sadamo Huseino režimą.
Kaip teigiama žiniasklaidos pranešimuose, Dž.Bušas, kuris rūpinasi
gauti kuo daugiau katalikų balsų 2004 metais įvyksiančiuose prezidento
rinkimuose ir likti JAV vadovu antrajai kadencijai, pagarbiai
išklausė Popiežiaus pasiuntinio argumentus 45 minutes trukusiame
susitikime, tačiau liko neįtikintas, jog kariniai veiksmai šiuo
atveju nebūtų moralūs. Prezidentas pareiškė, kad S.Huseino nuginklavimas
padarytų pasaulį geresnį ir saugesnį, - sakė vienas administracijos
pareigūnas. - Jis taip pat atkreipė dėmesį į savo atsakomybę garantuoti
amerikiečių saugumą. Dž.Bušas taip pat nepritarė kardinolo P.Lagio
pareikštam susirūpinimui, jog karas Irake dar labiau supriešintų
Vakarų ir musulmonų pasaulį.
ŠSiame susitikime dalyvavusi prezidento nacionalinio saugumo patarėja
Kondoliza Rais kovo 3 dieną buvo pasikvietusi pokalbiui keturis
JAV kardinolus - Vašingtono arkivyskupą kardinolą Teodorą Makariką,
Niujorko arkivyskupą kardinolą Edvardą Iganą, Filadelfijos arkivyskupą
kardinolą Antonį Bevilakvą ir Baltimorės arkivyskupą kardinolą
Viljamą Kilerį. Šiame pokalbyje ganytojai priminė ankstesnius
JAV vyskupų konferencijos pareiškimus, kad jie neturi iliuzijų
dėl Irako režimo intencijų ir elgesio pavojingumo. Tačiau, būdami
bendrystėje su popiežiumi Jonu Pauliumi II, negalėtų pateisinti
prevencinio karo, kuris neatitinka Bažnyčios socialinio mokymo
nuostatų, jog kariniai veiksmai galimi tik kaip savigynos atsakas
į agresoriaus išpuolį ir kaip paskutinė priemonė.
Tačiau vasarį duotame interviu Italijos informaciniam savaitraščiui
Panorama K. Rais pripažino, kad ji nesupranta Vatikano argumentų
dėl prevencinio karo prieštaravimo moralei. Aš nesuprantu,
kaip galėtų būti nemoralu tokiu būdu veikiant prieš brutalų režimą
apsaugoti nuo žūties dešimtis tūkstančių, galbūt šimtus tūkstančių,
galbūt milijonus žmonių, veikiant prieš režimą, kuris ir taip
jau yra atsakingas už šimtų tūkstančių žmonių mirtį, - sakė K.Rais
su jai būdingu emocionalumu. Priminusi 1938 metų įvykius, kai
didžiosios valstybės bandė taikiai išspręsti problemas su tuomečiu
Hitlerio režimu Vokietijoje, ji pažymėjo, kad neveikimas kartais
paskatina dar labiau nemoralius veiksmus, ypač jeigu Irako turimas
cheminis ar biologinis ginklai atsidurtų teroristų rankose.
Konservatyviame Jungtinių Valstijų sostinės dienraštyje The Washington
Times kovo pradžioje paskelbtame komentare, be kita ko, pastebima,
kad aiški Vatikano opozicija galimai ofenzyvai prieš Iraką neina
į porą su despotiško S.Huseino režimo pasmerkimo nebuvimu bei
jo atkaklaus siekio turėti masinio naikinimo ginklą ir jo naudojimą
netgi prieš savo šalies žmones. Straipsnyje primenama, kad Antrojo
pasaulinio karo metais popiežius Pijus XII viešai nepasmerkė nacių
vykdyto žydų genocido, teisindamasis, jog tai gali kelti grėsmę
Vokietijos krikščionims. (Tuometis, Šventasis Tėvas, neslėpdamas
savo nepalankumo naciams, kaip ir pačiam karui, teikė pirmenybę
užkulisiniams diplomatiniams veiksmams, gelbėjant persekiojamus
žydus.)
Pripažįstant laiko ir sąlygų skirtumas, Vašingtono laikraščio
straipsnyje vis dėlto peršamos prielaidos, kad ir dabar dėl panašių
priežasčių Vatikanas nesistengia atvirai pasmerkti S.Huseino režimo,
baimindamasis dėl Irako krikščionių mažumos padėties. Čia primenamas
neseniai pasirodęs Vatikano valstybės sekretoriaus kardinolo Andželo
Sodano pareiškimas, kuriame jis patarė amerikiečiams būti pragmatikams
ir realistams. Kardinolas sakė, kad, netgi nekeliant klausimo
dėl karo prieš Iraką moralumo, reikia pasvarstyti, kokia iš jo
būtų nauda. Ar verta erzinti milijardą musulmonų? - klausė jis,
matyt, turėdamas omenyje islamo ekstremistų ir paties S.Huseino
skleidžiamą melą, esą amerikiečiai neva rengiasi kryžiaus žygiui
prieš visus musulmonus. Pagaliau kardinolas A.Sodanas, pastebėdamas,
kad mes žinome, kaip pradėti karus, bet nenumanome, kaip jie
pasibaigs, kvietė prisiminti Vietnamo pamokas.
Nusikaltimas prieš taiką
Būdingas pastarojo meto Šventojo
Sosto ir JAV vyriausybės polemikos Irako krizės akivaizdoje pavyzdys
- Vatikano santykiams su valstybėmis sekretoriaus (užsienio reikalų
ministro) arkivyskupo Žano Luji Torano griežtas komentaras ir
Jungtinių Valstijų ambasadoriaus Vatikane Džimo Nikolsono atsakomosios
pastabos. Viename vasario pabaigoje Romoje vykusiame susitikime
arkivyskupas Ž.Toranas pažymėjo, kad JAV kariniai veiksmai prieš
Iraką, siekiant S.Huseino režimo nuginklavimo negavus Jungtinių
Tautų Organizacijos pritarimo, būtų karas, nesuderinamas su tarptautinės
teisės reikalavimais. Kaip žinoma, JT chartija draudžia šalims
karu spręsti nesutarimus. Toks agresyvus karas būtų nusikaltimas
prieš taiką, - sakė arkivyskupas. - Joks tarptautinės teisės dokumentas
neleidžia vienai ar daugiau šalių įsiveržti į kitą valstybę.
Jis taip pat nurodė, kad nors tarptautinė teisė patvirtina šalies
teisę į gynybą, tačiau tai turi būti tik kaip atsakas į agresiją.
(Taigi šiuo atžvilgiu teisus būtų Irakas, kuris būtų priverstas
gintis nuo patirto JAV vadovaujamos koalicijos puolimo.) O dėl
Jungtinių Valstijų skelbiamos nuostatos, esą S.Huseino režimas
dėl tarptautinės bendruomenės raginimų nusiginkluoti ignoravimo
kelia grėsmę ir reikalauja įsikišimo, tai turi nuspręsti JT Saugumo
Taryba, kuri šiuo atžvilgiu yra tarptautinės teisės garantas.
Bet tai nereiškia karo, - kalbėjo Vatikano diplomatijos vadovas.
Pirmiausia būtina išnaudoti visas derybų galimybes, taip pat įvertinti
karinės intervencijos pasekmes, kurios Irako atžvilgiu gali sukelti
tikrą humanitarinę tragediją.
Be jokios abejonės, Irakas taip pat privalo vykdyti tarptautinės
bendruomenės reikalavimus dėl nusiginklavimo. (Beje, kardinolas
P.Lagis, kalbėdamas Vašingtone surengtoje spaudos konferencijoje,
pripažino, kad jeigu S.Huseinas nori nusiginkluoti, jis tai daro
pernelyg lėtai. Iš tikrųjų nusiginkluoti jis pažadėjo prieš dvylika
metų, ir tai turėjo būti kaip pirmojo Persų įlankos karo nutraukimo
sąlygos išpildymas, bet per tą laiką JT Saugumo Taryba priėmė
septyniolika rezoliucijų su reikalavimu nusiginkluoti, ir visos
jos nebuvo įvykdytos.) Arkivyskupas Ž.Toranas pažymėjo, kad Vatikanas
yra susirūpinęs dėl masinio ginklo plėtotės Irake, Artimuosiuose
Rytuose ir visame pasaulyje, bet, jo nuomone, geriausia prevencinė
priemonė yra Jungtinių Tautų ginklų inspektorių darbo tęsimas,
tikrinant nusiginklavimo procesą, kurio sėkmė būtų geras pavyzdys
kitiems panašiems atvejams.
Atsakydamas į šias pastabas, JAV ambasadorius Vatikane Dž.Nikolsonas
savo interviu amerikiečių katalikų informacijos agentūrai CNS
atmetė kritiką dėl vienašališkumo Irako krizės atžvilgiu, nurodydamas,
kad ankstesnės Saugumo Tarybos rezoliucijos jau suteikia galimybę
karinei intervencijai, jeigu S.Huseino režimas nenusiginkluotų.
Jungtinės Valstijos kartu su Didžiąja Britanija ir Ispanija kovo
mėnesį buvo pateikusios Saugumo Tarybai svarstyti dar vieną ultimatyvią
rezoliuciją, tačiau Dž.Bušo administracija yra įsitikinusi, kad
lapkritį Saugumo Taryboje vienbalsiai priimta rezoliucija Nr.1441
yra pakankama, nes aiškiai nurodo į rimtas pasekmes, jeigu Irakas
tinkamai nebendradarbiautų nusiginklavimo eigoje.
Kovo 7 dieną Saugumo Taryboje darytame ataskaitiniame pranešime
tarptautinės inspekcijos vadovas švedas Hansas Bliksas pažymėjo,
jog tam tikra pažanga padaryta, tačiau to nepakanka. Jis prašė
leidimo ginklų inspektoriams tęsti savo darbą Irake dar kelis
mėnesius, tačiau ryžtingai nusiteikusi JAV vyriausybė mano, kad
jų veikimas nėra efektyvus ir netgi naudingas S.Huseinui, kuris
tik tempia laiką, apgaudinėdamas tarptautinę bendruomenę. Šiomis
aplinkybėmis pakanka, kad būtų pateisinti kariniai veiksmai, sakė
Dž.Nikolsonas, pastebėdamas, jog negalima kalbėti apie vienašališkumą,
nes vien tik Europoje savo pareiškimais JAV poziciją parėmė aštuoniolika
valstybių.
Jis taip pat išreiškė abejonę, ar pradėtas karas gali būti laikomas
nusikaltimu prieš taiką, nes prezidentas Dž.Bušas yra ne kartą
pabrėžęs, jog nenori šio karo, kuris būtų tik paskutinė galimybė,
ir visa atsakomybė tenka nenorinčiam nusiginkluoti S.Huseinui.
Ambasadorius pabrėžė, kad Jungtinių Valstijų vyriausybė labai
gerbia popiežių Joną Paulių II ir jo nuomonę bei supranta Vatikano
būgštavimus dėl karo. (Įdomu pastebėti, jog Baltuosiuose rūmuose
buvo priimtas Popiežiaus pasiuntinys kardinolas P.Lagis, o Jungtinių
Valstijų Ekumeninės Bažnyčių Tarybos (NCC), kuriai priklauso 36
protestantų ir stačiatikių denominacijos, įskaitant ir Dž.Bušo
Evangelikų Metodistų Bažnyčią, delegacijai toks priėmimas buvo
atsakytas. Vėliau ši ekumeninė delegacija Vatikane aplankė popiežių
Joną Paulių II, Londone - Didžiosios Britanijos premjerą Tonį
Bleirą, Maskvoje - Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną, pabrėždama,
kad yra nusistačiusi prieš karą Irake.)
Popiežius yra taikos žmogus. Manau, kad jis iki pirmosios karinių
veiksmų akimirkos nepraras vilties, jog yra galimybė išsaugoti
taiką, - sakė Dž.Nikolsonas. Bet jis paaiškino, kad prezidentas
Dž.Bušas, būdamas atsakingas už Jungtinių Valstijų žmonių saugumą,
negali susitaikyti su Irako režimo keliamu pavojumi, ypač globalinio
terorizmo kontekste. Tikslas yra ne karas. Tikslas - grėsmės
pašalinimas, - aiškino ambasadorius. O dėl regime change nuostatos,
tai ji nėra prioritetinė, tačiau JAV pripažįsta, kad S.Huseinas
yra brutalus diktatorius, nesiskaitantis su savo žmonių teisėmis,
atsakingas už daugybės aukų žūtį. Todėl pageidautina, kad ir Vatikanas
vengtų tam tikra prasme vienašališkumo ir kritikuotų ne tik
Jungtinių Valstijų nusiteikimą karui, bet ir Irako režimo blogybes.
Abejonės dėl pasaulio
policininko vaidmens
Kada Vatikano atstovai išsako
nuostatas prieš Irako krizės sprendimą karinės prievartos priemonėmis,
tai pabrėžia Bažnyčios socialinį mokymą apie teisingo karo kriterijus,
primena, kad ši ofenzyva nebūtų proporcinga S.Huseino režimo keliamai
realiai grėsmei Jungtinėms Valstijoms, potencionaliai katastrofiška
Irako civiliams gyventojams ir neproduktyvi globalinėje kovoje
prieš terorizmą, nes suskaldytų Vakarų visuomenę ir supriešintų
islamiškąjį pasaulį su Vakarais. Bet pagrindinis Šventojo Sosto
argumentas, kad viena šalis, - net jeigu ji yra galingiausia pasaulio
valstybė, turinti pavyzdingą demokratinę santvarką, - neturi teisės
nuspręsti, kada gali pradėti prevencinį karą prieš kitą šalį,
tegu ir valdomą despotiško režimo.
Vašingtone veikiančio Amerikos iniciatyvų instituto (American
Enterprise Institute), kuris laikomas pagrindiniu Dž.Bušo administracijos
ideologiniu centru, vienas vadovaujančių darbuotojų dr. Leonas
Aronas vasario mėnesį duotame interviu Maskvos dienraščiui Izvestija
kalbėjo: JAV mano, kad žmonijai dabar iškilo klausimas: reikalinga
ar nereikalinga pasauliui šalis policininkė, kuri sugebėtų užkirsti
kelią pavojui pačiai pasaulio egzistencijai. O tokį pavojų gali
sukelti, pavyzdžiui, nestabilūs režimai, turintys branduolinį
arba kitus masinio naikinimo ginklus. Ši dilema yra visiškai nauja,
ji iškilo tik prieš pusantro dešimtmečio, pasibaigus šaltajam
karui. Ir kitas klausimas: jeigu toks policininkas reikalingas,
kas atliks šį vaidmenį? Jungtinės Valstijos atsakė teigiamai į
pirmąjį klausimą ir mano, kad su šiuo vaidmeniu gali susidoroti
tik jos.
Šioms pretenzijoms senoji Europa, žinoma, nepritaria, nes, jos
nuomone, taiką pasaulyje gali palaikyti ne vienas supergalingas
policininkas, bet visa tarptautinė bendruomenė per Jungtinių
Tautų Organizaciją. Kaip pažymėjo Paryžaus dienraštis Le Monde,
toks amerikietiškas imperialisme liberal, paremtas mesianistine
demokratijos plėtra netgi panaudojant karinę jėgą, tik stiprina
antivakarietiškas nuostatas trečiajame pasaulyje. Vienas Le Monde
straipsnių turi tokią antraštę: Ar Baltieji rūmai taps XXI amžiaus
Kremliumi? Tuo tarpu solidusis Berlyno Die Zeit kelia tokį
klausimą: Kas nugalės Irako konflikte: teisės stiprybė - ar stipriojo
teisė?
Žinoma, tokių kraštutinių tvirtinimų pagrįstumu galima ir suabejoti,
ypač žinant, kad Vokietijos ir Prancūzijos vyriausybės, užuot
ieškojusios taikių alternatyvų Irako krizei spręsti, kaip tai
negailėdami jėgų daro Šventojo Sosto atstovai, dėl savo siaurai
suprastų nacionalinių ar partinių interesų susimetė į krūvą
su didžiavalstybinę politiką vykdančia ir čečėnų tautos teises
trypiančia Rusija bei su ne mažesnius už S.Huseino režimą žmogaus
teisių pažeidimus atsakingą komunistine Kinija. Ne veltui Vokietijos
pagrindinės opozicijos - Krikščionių demokratų sąjungos lyderė
Angela Merkel išspausdino savo straipsnį The Washington Post,
pabrėždama, jog kancleris G.Šrioderis nekalba visų vokiečių vardu,
ką ji vėliau patvirtino Vašingtone vykusiuose susitikimuose su
viceprezidentu Ričardu Čeniu ir K.Rais. (JAV sostinėje Vokietijos
kancleris - nelaukiamas svečias.) Taip pat ir Prancūzijos prezidentas
Žakas Širakas šalies parlamente daugiausia kritikos susilaukia
iš savųjų - dešiniųjų deputatų už norą išgelbėti tironą Sadamą,
didžiausią pritarimą - iš komunistų už antiamerikietiškas nuostatas.
Tačiau, grįžtant prie pasaulio policininko klausimo, tai yra
vienos supervalstybės, garantuojančios globalinį saugumą, galima
sutikti su Romoje leidžiamo įtakingo jėzuitų žurnalo La Civilta
Cattolica nuomone: Jungtinėms Valstijoms manymas, kad jos gali
tapti taikos prievaizdu, grasinančiu įsikišti kiekvienoje pasaulio
vietoje, kur rengiamasi karui, būtų pavojinga iliuzija, ne tik
pasmerkta nesėkmei, bet ir karinių konfliktų gausinimui be pabaigos.
Taip pat dėl Dž.Bušo administracijos svarstymų, kad su regime
change, tai yra diktatūros nuvertimu Irake, šalyje, o gal ir
visuose Artimuosiuose Rytuose bus galima nesunkiai įvesti demokratiją,
tai jie atrodo politiškai naivoki.
Irakas - ne Afganistanas, kur po Talibano režimo nuvertimo toli
gražu ne viskas tvarkoje. Reikėtų tik prisiminti problemą Irako
šiaurėje gyvenančių kurdų, kurie beveik visą praėjusį šimtmetį
siekė savarankiškumo, ir ten iškilusi Turkijos intervencijos grėsmė.
Be to, Irako gyventojų daugumą sudaro musulmonai šiitai, kurie
iki šiol buvo nustumti nuo šalies valdymo ir kuriems didelę įtaką
daro kaimyninio Irano ajatolos. Pagaliau esminis dalykas, kurį
atmeta Vatikanas, - tai bandymas daryti demokratines reformas
karinės jėgos pagalba. Popiežiaus esminė pozicija remiasi jo
prielaida, kad karas XXI amžiuje nėra būdas problemoms spręsti.
O ten, kur problemos iškyla, pavyzdžiui, Irake, jos gali būti
išspręstos kitomis priemonėmis, nesigriebiant karinės prievartos,
- sako Vatikano spaudos centro vadovas Choakinas Navaras Valsas.
Katalikų Bažnyčios mokyme formaliai išlieka teisingo karo principas
tiems atvejams, kai tautoms reikia gintis nuo akivaizdaus agresoriaus.
Tačiau, kaip yra pastebėjęs Popiežiškosios teisingumo ir taikos
tarybos pirmininkas arkivyskupas Renatas Martinas, šiuolaikinėje
epochoje, panašiai kaip ir mirties bausmės atžvilgiu, sąlygos
karui pateisinti yra labai retos ar beveik iš viso neegzistuoja.
Keliantiems grėsmę diktatoriams, tokiems kaip S.Huseinas, nukenksminti
tarptautinė bendruomenė gali ir turi imtis taikaus spaudimo taktikos,
kaip, pavyzdžiui, ginklų inspekcijos, kuri jau dabar pasiteisina.
Tokia Šventojo Sosto pozicija nėra joks antiamerikietiškumas:
Vatikanas pripažįsta Jungtinių Valstijų, kaip neginčytino tarptautinio
lyderio, reikšmę, šios valstybės nuopelnus tautų laisvės ir demokratijos
iškovojimams. Taip pat didelio Katalikų Bažnyčios pripažinimo
susilaukė prezidento Dž.Bušo, kurio veiksmus veda tvirtas tikėjimas,
iniciatyvos įvertinant gyvybės kultūrą, stiprinant krikščioniškąjį
švietimą, remiant karitatyvinių organizacijų darbus. Tačiau Popiežius,
taip pat ir JAV katalikų ganytojai yra įsitikinę, kad dialogas
ir taikdariška diplomatija tarptautinių santykių plotmėje yra
efektyvesnė nei bombų kruša ir raketų salvės. Šis požiūris ypač
tinka Irako krizei spręsti, kuris, dabar vis labiau akivaizdu,
tampa esminiu punktu žmonijos ateičiai prasidėjusiame amžiuje.
* * *
Baigdamas misiją Vašingtone,
popiežiaus Jono Pauliaus II pasiuntinys kardinolas P.Lagis kovo
5 dieną vadovavo Pelenų trečiadienio - pasninko ir maldos už taiką
dienos - šv.Mišioms JAV sostinės Dievo Motinos nacionalinėje šventovėje.
Pasakytoje homilijoje kardinolas priminė perduoto Šventojo Tėvo
laiško prezidentui Dž.Bušui pabaigą: Aš užtikrinu jus, Prezidente,
kad meldžiuosi už jus ir už Ameriką ir prašau Viešpaties, kad
įkvėptų jus ieškoti kelio stabiliai taikai. Taika yra kilniausias
žmogaus siekimas.
Kovo 7 dieną surengtoje spaudos konferencijoje prezidentas Dž.Bušas,
be kita ko, padėkojo visiems tūkstančiams žmonių, kurie už jį
meldžiasi. Jis taip pat prisipažino, jog pats kasdien meldžiasi,
kad gautų išminties ir stiprybės. Prezidentas sakė, kad kasdien
meldžiasi už taiką, bet jeigu vis dėlto tektų pradėti karą Irake,
tai meldžiasi, kad Dievas apgintų jo karius ir nekaltus civilius
Irako gyventojus.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"