Istorinių įvykių ir krikščioniško
atsinaujinimo sąsajos
Dar visiškai neseniai šventėme
Kovo 11ąją mūsų tėvynės Nepriklausomybės atkūrimo šventę, kurios
reikšmingumas gali būti lyginamas su Vasario 16-osios istorine
data.
Kai pirmojo pasaulinio karo pabaigoje JAV prezidentas Tomas Vudrovas
Vilsonas paskelbė keturiolikos punktų deklaraciją apie tautų apisprendimo
laisvę gyventi nepriklausomai, Lietuvai atsirado dar didesnės
galimybės atstatyti teisingumą paskelbti Lietuvos valstybės
atkūrimą. Deja, 1918 m. vasario 16 d. atkūrus valstybę, visi pradėti
ir per 22 metus sėkmingai tęsiami nepriklausomybės įtvirtinimo
darbai sužlugo, nes tuoj po 1939 metų rudenį MolotovoRibentropo
slaptojo pakto įsigaliojimo Lietuva buvo okupuota ir aneksuota.
1990 m. kovo 11 d. sąmoningi Lietuvos žmonės visam pasauliui paskelbė:
,,Užteks tūnoti po agresoriaus padu. Visiems skelbiame, jog nuo
šiol prasideda nauja mūsų tėvynės laisvės ir nepriklausomybės
epocha.
Džiugu, kad dabar galime laisvai kurti prasmingą, tik vieną kartą
šioje žmonių planetoje Dievo mums duotą nepakartojamą gyvenimą
ir patvirtinti, jog Kūrėjas kiekvienam žmogui suteikė vienokių
ar kitokių gebėjimų, kurie liudija, jog esame paties Dievo atspindžiai
(plg. Pr 1, 27).
Tačiau palyginti nedaug mūsų tėvynainių galėtume vadinti pasaulio
šviesa, kuri apšviečia ir aplinkinius, deja, kol kas neturinčius
poreikio tinkamai pasinaudoti laisvės sąlygomis, mėginti išsilaisvinti
iš savo pačių dar sovietmečiu susiformavusių mąstymo stereotipų,
kurie ir yra didieji žmogaus asmenybės kūrimo kliuviniai. Juk
kaip žmogus mąsto, taip ir elgiasi. Jeigu jis, tarkim, patektų
į laisvėmis garsėjančią kokią nors demokratišką šalį, bet jei
netobulėtų jo mąstysena, tai jis, ir svetur gyvendamas, dėl savo
siauro mentaliteto tebeliktų užspeistas kampe.
Pasakojama apie vieną ereliuką, kurį išperėjo višta drauge su
kitais viščiukais. Tas mažas erelis augo kartu su viščiukais,
kudakavo ir kapstė žemę, ieškodamas kirminų, taip kaip jie. Ėjo
metai. Vieną dieną tas erelis, jau pasenęs, išvydo danguje nuostabų
paukštį, kuris grakščiai sklendė prieš stiprų vėją. ,,Kas jis?
klausė pakerėtas erelis. ,,Tai erelis, paukščių karalius, -
pasakė kaimynas. - Jis priklauso dangui. Mes priklausome žemei
esame viščiukai. Ir taip tas erelis gyveno ir numirė viščiuku,
nes manė juo esąs.
Yra žmonių, kurių gyvenimo tikslas vien žemiškųjų gėrybių siekis,
todėl jie rizikuoja numirti ,,viščiukais, taip ir neatpažinę
savyje dieviškojo identiteto savybių. Dar yra tokių, kurie, plušėdami
dėl geresnio gyvenimo, vis labiau trokšta dvasinių dalykų, todėl
tikėtina, kad ilgainiui jų pirmenybė Dievui ir pagalba artimui,
ypač tiems, kurie stokoja elementarių krikščioniškų ir tautinių
vertybių pažinimo, tikrai stiprės.
Tačiau patys šauniausi mūsų tėvynainiai yra tie pasišventėliai
krikščionys ir patriotai, kurie dabar, nepanikuodami dėl tebesiplečiančios
mūsų visuomenėje mirties kultūros, stengiasi kaip tas grakštus
aukštybių erelis kilti vis aukščiau, saulės link: kiek tik išgalėdami
puoselėja maldos ryšius su Viešpačiu ir iš Jo kasdien semiasi
naujų jėgų kūrybingai darbuotis, kad patys būtų sektinas pavyzdys
kitiems ir kad šitaip prisidėtų prie Kovo 11osios akto įgyvendinimo
bei Jėzaus įkurtos karalystės žemėje plėtimo, taip pat savo prasmingu
gyvenimu paliudytų, jog yra verti sulaukti dangaus pagalbos kritiškiausiomis
mūsų tautos išbandymo valandomis.
Manau, kad prie savo tėvynės laisvių išsaugojimo ir jų įtvirtinimo,
nors ir netiesiogiai, bet vis tiek savaip prisideda, pavyzdžiui,
Kauno arkivyskupijos sąmoningi tikintieji, kurie, atsiliepdami
į Kauno arkivyskupo metropolito ganytojišką laišką, jau skaitytą
bažnyčiose, savo klebonų paakinti, ryžtasi aktyviau dalyvauti
parapijų sinodo grupių veikloje.
Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog ką čia nauja ir naudinga
galima būtų pasiūlyti toje parapijos sinodo darbo grupėje, juk
daugelį pastoracinių dalykų reglamentuoja Šventojo Rašto šviesoje
Bažnyčios paskelbti II Vatikano Susirinkimo dekretai, katekizmo
mokymas, bažnytinės teisės nuostatai, Šventojo Tėvo enciklikos
ir Popiežiškųjų tarybų įvairūs dokumentai, liturginės apeigos,
mūsų krašto ordinarų aktualiomis temomis skelbiami raštai, padedantys
tikintiesiems krikščioniškai susiorientuoti ir padaryti teisingus
sprendimus, nes visiems tenka gyventi sekuliarizuotos visuomenės
metamų iššūkių aplinkoje.
Tačiau yra viena, kai šie paminėti ir kiti labai svarbūs katalikų
mokymo turtai yra kai kurių katalikų priimami (dažniausiai dėl
platesnio krikščioniško mokymo požiūrio stokos) kaip sausoka teorija,
ir dėl to kartais kai kurie jos punktai gali būti bent iš dalies
ignoruojami. Ir štai visai kas kita, kai matai tikinčiuosius,
kurie, kaip Dievo Motina, pirmiausia savo širdis yra atvėrę Viešpačiui
Jėzui, kuris teikia jiems apsčiai savo meilės ir išminties, kad
gebėtų priimti visą Magisteriumo mokymą, nesišalindami net ir
tų jo punktų, kurių galbūt jiems dar nebuvo galimybių geriau pažinti.
Todėl pagrįstai galima manyti, jog parapijų sinodo grupėse vyksiantys
(kai kur turbūt jau ir vykstantys) įvairiausi pastoracinių dalykų
apmąstymai, svarstymai ir pozityvių pasiūlymų priėmimai gali jau
dabar klebonams ir parapijiečiams padėti, pavyzdžiui, geriau suprasti,
pritarti ir bandyti įgyvendinti tuos pasiūlymus, kurių sąmoningo
įdiegimo parapijoje jau šiuo metu labai pasigendama.
Pavyzdžiui, kuomet kurios nors parapijos sinodo grupės eilinio
posėdžio metu bus svarstomas atnaujintos liturgijos nuostatų ir
rekomendacijų praktiškas pritaikymas sekmadienio šv. Mišioms,
tada kurio nors supratingo parapijiečio ar netgi ir vietos klebono
siūlymas - stengtis aktyviau įtraukti, pavyzdžiui, moksleivius,
o per kitas pamaldas ir vyresnio amžiaus parapijiečius į sąmoningą
atnašų nešimą ir skaitinių raiškų skaitymą, gali būti visų grupės
dalyvių sutartinai priimtas, o protokole, kuris siunčiamas į Kuriją,
sinodo generaliniam sekretoriui arba sinodo grupei, kuri nagrinės
visus pasiūlymus ir pastabas, užfiksuotas ir konkrečiai įgyvendinamas.
Po kelių mėnesių šis protokolas gali būti papildytas svarbiu punktu:
nuo to sekmadienio, kai pagyvinome Eucharistijos šventimo liturgiją,
pastebėjome rezultatus kai kurie parapijiečiai, netgi nekantraudami,
laukia Viešpaties dieną aukojamų Mišių, nes jie jau supranta,
kad jų aktyvus dalyvavimas praturtina juos pačius, yra sektinas
pavyzdys susirinkusiesiems į pamaldas (dėl to į Mišių auką renkasi
net daugiau tikinčiųjų) ir taip pat jie jaučia, jog yra vietos
klebono ir kitų kunigų palaikomi bei drąsinami išlikti aktyvūs
ir ateityje.
Tai tik vienos parapijų sinodo grupių darbo pastoracinės srities
galimi dvasinio atsinaujinimo vaisiai ir mažytis įnašas į visų
mūsų krikščioniško gyvenimo palaimingus pokyčius. Tikėtina, kad
tikrai jų bus žymiai daugiau, ypač kai šią rengimosi sinodui veiklą
kaip kokį želmenėlį nesiliausime ,,laistyti antgamtinę gyvybę
teikiančiu nuoširdžių maldų vandeniu.
Kun. Vytenis VAŠKELIS
© 2003 "XXI amžius"