Senojo teatro beieškant
Taip galėtume pavadinti Kauno
menininkų namuose vykusį vakarą, kuriame viešėjo Lietuvos kultūros,
filosofijos ir meno instituto Teatrologijos skyriaus bendradarbiai,
atvykę iš sostinės pristatyti savo naujausiąjį darbą - neseniai
knygynuose pasirodžiusią antrąją Lietuvių teatro istorijos knygą,
išleistą pagal Lietuvos tūkstantmečio minėjimo programą. Knygos
bendraautorės - keturios gerai Lietuvoje žinomos teatrologės prof.
hab. dr. Irena Aleksaitė, doc. dr. Audronė Girdzijauskaitė, dr.
Rasa Vasinauskaitė bei Gražina Mareckaitė - dalijosi savo įspūdžiais,
atradimais, vargais bei džiaugsmais, kuriuos teko patirti renkant
negausią ir painią teatrinės istorijos medžiagą. Gaila, kad į
susitikimą neatvyko vyriškoji šio įvykio kaltininkų pusė: dr.
Dovydas Judelevičius bei dr. Helmutas Šabacevičius.
Minėtoji knyga apima 1935-1940 metų laikotarpį. Tai tąsa 2000
metais išleistos pirmosios teatro istorijos knygos, kurioje apžvelgiama
1929-1935 metų Lietuvos teatro padėtis: O.Žilinsko, M.Čechovo,
K.Glinskio, A.Sutkaus, B.Dauguviečio režisūra, dramos teatras
Šiauliuose, scenografijos ištakos, opera, muzika dramos spektakliuose
(originalus V.Bakutytės tyrimas). Antrojoje knygoje, išlaikydami
prioritetą Valstybės teatrui, kuris veikė Kaune, autoriai taip
pat plačiai nagrinėja Valstybės teatro Šiaulių bei Klaipėdos skyrius.
Šalia valstybinių teatrų studijų, naujojoje knygoje galime rasti
ir vertingą medžiagą apie nevalstybinius teatrus bei operos ir
baleto pastatymus. Autoriai ypač džiaugiasi knygos gale esančiu,
pirmą kartą teatro istorijoje pasirodžiusiu žinynu, kurį sudaryti
padėjo ir visą juodą darbą atliko teatrologiją studijuojančios
studentės. Jame galima rasti ne tik teatrų repertuarus, bet ir
dramos aktorių, operos dirigentų, solistų bei baleto artistų trumpas
kūrybines biografijas.
Apie lietuvių teatro istoriją iki šiol mes tikrai nedaug ką žinojome,
nes nebuvo žmonių, kurie užsiimtų rimtomis studijomis. Kaip sakė
A.Girdzijauskaitė, savo laiku į mėgėjiško teatro laikotarpį gilinosi
V.Maknys, o 1918-1929 metų teatro laikotarpį nagrinėjo A.Vengris.
Tuo tarpu paskutinis prieškario dešimtmetis, visiems žinomas kaip
lietuviško teatro suklestėjimo metas, nebuvo tyrinėtas. Sovietiniais
laikais buvo rašoma sovietinio meno istorija, kurioje, dėl suprantamų
priežasčių, neatsirado vietos Lietuvos nacionalinio teatro klestėjimo
laikotarpiui nušviesti. Valstybinis teatras buvo kaltinamas, kad
propagavo lietuvių kalbą, kad karo metais nebuvo evakuotas ir
meninėmis priemonėmis klaidino žmonių sąmoningumą. Dešimt Valstybinio
teatro klestėjimo metų buvo išbraukta iš Lietuvos teatro istorijos,
todėl teatrologų naujai surinkta ir išnagrinėta medžiaga, pasirodžiusi
dvitomiu, yra tikrai svarbus reiškinys visai Lietuvos kultūrai.
Anot I.Aleksaitės, parašiusios knygos įvadą, visas dešimtmetis,
perimant XX amžiaus Vakarų Europos ir rusų avangardinio scenos
meno atradimus, Lietuvos teatrui yra esminis posūkis. Tuo metu
klestėjo K.Stanislavskio teatrinė pedagogika, J.Olekos-Žilinsko
ir M.Čechovo režisūra, A.Galdiko, M.Dobužinskio, S.Ušinsko, L.Truikio,
T.Kulakausko scenografijos, operos dirigentų M.Bukšos, J.Tallat-Kelpšos
meninė veikla, T.Pavlovskio operos režisūra, baletmeisterio N.Zverevo
mokykla. 1929-1935 metais buvo jaučiamas kūrybinis pakilimas,
kuris vėliau po truputį ėmė blėsti. Tačiau vyresniosios kartos
kūrybinį atoslūgį pakeitė jaunųjų menininkų veržimasis į sceną
ir begalinis noras kurti naują konceptualiąją režisūrą bei scenografiją.
Spaudoje netrukus ėmė rastis straipsniai, atspindintys meninių
pozicijų konfrontaciją. Šalia vyresnės kartos dailininkų, savo
novatoriškas koncepcijas diegė jaunieji scenografai V.Palaima,
V.Andriušis, A.Gudaitis, o režisūroje savo talentu išsiskyrė po
studijų Maskvoje ir JAV sugrįžę R.Juknevičius ir A.Jakševičius.
Jų atėjimas į teatrą yra ypač svarbus įvykis, nes kiekvienas atskirai
su savimi atsinešė savitą teatrinio meno modelį: R.Juknevičius
subtilų, poetinį psichologinį teatrą, o A.Jakševičius subtilios
formos teatrą. Valstybės teatro Klaipėdos skyriuje sėkmingai režisūroje
reiškėsi I.Tvirbutas. Anot A.Girdzijauskaitės bei R.Vasinauskaitės,
teatrologams jo asmenybės atradimas buvo gana netikėtas įvykis,
nes visi dažniausiai pastebėdavo ryškiausias, jau aprašytas teatrines
figūras. Šalia minėtų režisierių, baigęs studijas Paryžiuje pas
Charles Dulliną, į aktyvią teatrinę veiklą įsitraukė ir legendinis
J.Miltinis.
G.Mareckaitė, neseniai išleidusi knygą apie K.Glinskio pastatymus,
pasakojo, kaip yra sunku tyrinėti teatro meną, kurio specifinis
bruožas laikinumas ir neapibrėžtumas. Yra išlikę tik blankūs
jau Amžinybėn išėjusių žmonių prisiminimai ir prieštaringi pasisakymai
spaudoje, iš kurių teatrologas privalo susidaryti vientisą, teisingą
vaizdą. R.Vasinauskaitės teigimu, visų knygos sudarytojų tikslas
buvo padaryti matoma tai, kas padėtų suvokti ištisą teatrinę epochą.
Tai buvo nelengvas uždavinys. Anot jos, šiame darbe, be sausų,
istorijos užfiksuotų faktų, penkiasdešimt procentų buvo įdėta
vaizduotės ir interpretacijos, be kurių būtų neįmanomas knygoje
atsispindintis žmogiškasis faktorius. I.Aleksaitės žodžiais tariant,
galime tik džiaugtis, kad šiandien puikios teatrologų komandos
dėka jau turime svarų Lietuvos teatrinės kultūros palikimo susumavimą,
kuris išliks ne tik mums, bet ir ateinančioms kartoms, turėsiančioms
iš ko pasimokyti.
Lina KLUSAITĖ
Kaunas
© 2003 "XXI amžius"