Popiežiškoji kūryba: paskelbta
nauja Jono Pauliaus II poezijos knyga
|
Mikelandželo freskos
"Paskutinis Teismas" fragmentas Siksto koplyčioje |
Savotiškai paneigdamas
žinomą posakį, kad eilėraščiai - jaunųjų užsiėmimas, 83-iuosius
baigiantis popiežius Jonas Paulius II paskelbė per pastaruosius
metus parašytą poezijos rinkinį. Naujoji poetinės meditacijos
knyga, pavadinta Romos triptikas, buvo pristatyta kovo 6 dieną
tuo pačiu metu Romoje ir Krokuvoje vykusiose spaudos konferencijose.
Knygą sudaro dešimt eilėraščių, parašytų ir eiliuotai, ir proza
lenkų kalba, ir jau išversta į italų, anglų, ispanų ir prancūzų
kalbas. Kaip nurodo komentatoriai, esminis šios nepaprastos Šventojo
Tėvo kūrybos bruožas - tvirto ryšio tarp Dievo ir žmogaus pabrėžimas.
Poezijos knygą sudaro trys skyriai. Pirmajame skyriuje Kalnų
upokšnis mistiniu būdu kontempliuojama gamta, iškeliamas jos
grožis ir žmogiškas Dievo ilgesys. Antrajame skyriuje Meditacijos
apie Pradžios knygą prie Siksto koplyčios slenksčio apmąstomas
žmogaus, Dievo paveikslo, gyvenimas nuo sukūrimo iki Paskutiniojo
teismo dienos. Šiuose poetiniuose svarstymuose Popiežius įkvėpimo
sėmėsi iš Mikelandželo tapybos darbų, kuriais padengtos Siksto
koplyčios sienos. Šventasis Tėvas taip pat prisimena koplyčioje
1978 metais vykusią konklavą, kurioje jis buvo išrinktas Popiežiumi,
bei mintimis apžvelgia kitą konklavą, kurioje po jo mirties bus
išrinktas įpėdinis. O trečiajame skyriuje, pavadintame Kalva
Morijos žemėje, medituojami Biblijos įvykiai, vykę Abraomo tėvynėje
Chaldėjos Ure, kur tikėjimo patriarchas iš visiško atsidavimo
Dievui buvo pasirengęs net paaukoti savo sūnų Izaoką.
Kodėl popiežius Jonas Paulius II, kuris, būdamas dar jaunas kunigas,
yra išleidęs kelis eilėraščių rinkinius, vėl sugrįžo prie poezijos
brandos amžiuje? Sunku pasakyti, - kalbėjo kovo 6 dienos spaudos
konferencijoje Vatikano spaudos centro vadovas Choakinas Navaras
Valsas. - Kiekvienam poetui būtų nelengva paaiškinti, kodėl jis
rašo. Galbūt atidžiau skaitant tuos tekstus bus galima rasti atsakymą.
Aišku tik viena: Romos triptikas nėra paprastas religinės poezijos
rinkinys. Tai popiežiškoji kūryba, nes į skaitytoją poeto balsu
prabyla pats Visuotinės Bažnyčios ganytojas.
Poetinės kalbos svarba
Savo versiją apie Šventojo Tėvo
kūrybos akstinus išsakė lenkų katalikų žurnalistas Marekas Skvarnickis,
kuris padėjo Popiežiui parengti Romos triptiką publikacijai,
pažymėdamas jo vidinius dvasinius išgyvenimus. Šiame kontekste
tai tikrai išskirtinis religinės literatūros atvejis, - sakė
72 metų M.Skvarnickis, buvęs Krokuvos katalikų savaitraščio Tygodnik
Powszechny bendradarbis. Būtent šiame laikraštyje Popiežius,
tuomet jaunas kunigas Karolis Vojtyla, penktojo dešimtmečio pabaigoje
išspausdino pirmuosius savo eilėraščius.
Aš manau, kad šiuo ypatingu momentu pasauliui ir Bažnyčiai jis
nori pasakyti tai, kas geriausia gali būti išreikšta poetine kalba,
- aiškino žurnalistas. - Tai nėra mokymo dokumentas, tai - pokalbis
su tikinčiaisiais broliais ir seserimis, pasauliečiais ir dvasininkais
aukščiausiu dvasinio intensyvumo registru. M.Skvarnickis interviu
lenkų katalikų žinių agentūrai KAI kalbėjo, kad pirmoji minėtos
kūrybos redakcija jam buvo perduota praėjusio lapkričio pabaigoje
Vatikane, pietaujant su Popiežiumi. Vėliau keliuose jo susitikimuose
su Jonu Pauliumi II šios eilės buvo peržiūrimos ir toliau redaguojamos.
Tai nebuvo vien tik formalus atskirų detalių tvarkymas, bet viso
turinio redagavimas, siekiant tikslesnio jausmų ir minčių pateikimo
teologine ir poetine prasme, kad eilių ir joms adekvataus teksto
žodinė konstrukcija atitiktų autoriaus norimą išreikšti viziją.
M.Skvarnickis taip pat pažymėjo, kad Popiežiaus literatūrinio
įkvėpimo šaltinis yra Šventasis Raštas su jo tobulu dvasiniu
bei poetiniu grožiu, kurį jis nori naujai atskleisti. Tačiau Jonas
Paulius II taip pat labai vertina kitus lenkų poetus, tarp jų
Nobelio premijos laureatą Česlovą Milošą, kunigą Janą Tvardovskį,
kurie galėjo turėti įtakos jo kūrybai.
Mano pirmuoju įspūdžiu, ši naujoji poezija yra svarbi Jono Pauliaus
II vidinio gyvenimo, patyrimo ir minčių supratimui 25-aisiais
jo pontifikato metais, - sakė žurnalistas. - Aš taip pat buvau
nustebęs, kad po dešimtmečių poetinės tylos jo kūrybos stilius
liko tas pats ir iš karto atpažįstamas. Taigi šia prasme naujosios
eilės yra K.Vojtylos poezijos pratęsimas. (Kita vertus, kaip priminė
Ch.Navaras, prieš penkerius metus, Šventajam Tėvui atostogaujant
Italijos Alpėse, kai vienas svečias netikėtai Popiežiaus paklausė,
ar jis dar rašo eilėraščius, Jonas Paulius II atsakęs, jog šis
jo gyvenimo etapas jau baigtas. Todėl galima sakyti, jog baigtasis
etapas yra tęsiamas iš naujo.) Vertinant Romos triptiką literatūrine
prasme, būtina turėti omenyje, kad šių eilių autorius jau ne K.Vojtyla,
kunigas ar vyskupas, bet jau popiežius Jonas Paulius II.
Grožio šaltinio ieškojimas
Šventojo Tėvo poetinės meditacijos
kūrinius Romoje žiniasklaidai pristatė Tikėjimo doktrinos kongregacijos
prefektas kardinolas Josefas Ratcingeris ir žymus italų filosofas
bei literatūros kritikos profesorius Džiovanis Realė. Susitikime,
kuriame taip pat dalyvavo Vatikano dikasterijų vadovai ir darbuotojai,
italų aktorius Nandas Gacolas perskaitė keletą naujųjų Popiežiaus
eilėraščių.
Pristatydamas Romos triptiką, kardinolas J.Ratcingeris sakė,
kad ryškiausi knygos bruožai yra ėjimas prieš srovę, pamatant
visa supančios aplinkos grožį ir ieškant jo ištakų, atradimas
tiesos apie žmogaus egzistenciją, žmogiškąją meilę ir visišką
atsidavimą. Jau pirmajame knygos skyriuje Kalnų upokšnis popiežius
Jonas Paulius II stengiasi atspindėti savąjį kūrinijos grožio
patyrimą, jos dinamiškumą. Čia matomas mišku apaugusių kalvų
vaizdas ir dar stipresnis vaizdinys vandens srauto, kuris sidabrinėmis
kaskadomis ritmiškai krisdamas nuo kalnų juda slėnių link, -
kalbėjo kardinolas. Žvelgdamas į šį nuostabų upokšnį, Popiežius
ieško šaltinio ir suvokia, kad jeigu nori surasti šaltinį,
turi kopti aukštyn prieš srovę. Nors čia tiesiogiai nekalbama
apie Dievą, tačiau galima suprasti, kad būtent Jis yra ieškomas
viso grožio šaltinis, kurį pasiekti galima tik einant prieš srovę.
Antrajame skyriuje Meditacijos apie Pradžios knygą prie Siksto
koplyčios slenksčioPopiežius poetine kalba siekia pabrėžti, kad
Mikelandželo tapybos darbuose atspindėta tiesa apie visos kūrinijos
ir žmogiškojo gyvenimo pradžią bei pabaigą, kad žmogui, sukurtam
pagal Dievo paveikslą ir panašumą, yra lemta patirti galutinį
Dievo verdiktą apie savo žemiškosios kelionės vertingumą. Dvasinė
piligrimystė, kurios imamasi šiame tekste, veda mus į Pradžią
Pradžioje buvo Žodis
Bet tikras nustebimas ištinka, kai, pasiekus
šią pradžią, ji taip pat atsiskleidžia ir kaip pabaiga, - kalbėjo
kardinolas J.Ratcingeris apie Šventojo Tėvo poetinių meditacijų
kūrinį.
Žodis ir vizija
Jis taip pat pažymėjo, kad tikra
raktinė sąvoka, kuria susumuoja piligrimystę antrojoje triptiko
dalyje, yra ne Žodis, bet veikiau vizija ir matymas. Žodis čia
turi veidą. Žodis - šaltinis - yra vizija. Visatos sukūrimas ateina
iš vizijos. Žmogus ateina iš vizijos. Popiežiaus poezijoje pabrėžtas
ryšys tarp pradžios ir pabaigos, aiškiai atvaizduotas Siksto
koplyčioje atliktuose Mikelandželo tapybos darbuose, kuriuose
išreikštos pasaulio sukūrimo ir Paskutiniojo teismo dienos. Dievas
- Kūrėjas čia pavaizduotas kaip visagalis senolis, kuris ištiesia
ranką, taip sukurdamas pirmąjį žmogų Adomą. Eilėraščiuose klausiama,
ar įmanoma, kad Dievas buvo patenkintas po Adomo ir Ievos sukūrimo
ir kad ši pora nejautė gėdos net būdami nuogi?
Mikelandželas, kaip patvirtina jo tapyba, buvo įsitikinęs abiejų
teigiamų atsakymų į šiuos klausimus teisingumu, nors daugelis
žmonių šiandien tuo abejoja. Popiežiaus poezijoje taip pat pabrėžiamas
šio tvirtinimo teisingumas, net jeigu istoriniai įvykiai, ypač
praėjęs XX amžius, atrodo, stengiasi paneigti žmogiškosios būties
gėrį. Vis dėlto nė vienas šimtmetis negali nuslėpti tiesos apie
(Dievo) paveikslą ir panašumą, - tvirtina Šventasis Tėvas. Tik
Dievas gali žmonėms atverti akis, kad jie pamatytų tiesą apie
savo orumą ir grožį ir taip pat pripažintų Dievo paveikslą kituose
žmonėse.
Popiežius savo naujojoje poezijos knygoje taip pat svarsto apie
santuokinę vyro ir moters meilę, kaip prisilietimą prie juose
trykštančios gyvybės versmės, taip stengiantis pasiekti Dievo
kūrybingos meilės pradžią ir peržengti didžiosios atsakomybės
slenkstį, kuri yra motinystė ir tėvystė. Kardinolas J.Ratcingeris
pažymėjo, kad Jono Pauliaus II poezijoje atspindima tiesa, kad
Dievas yra atsiduodanti meilė ir kad vyrai bei moterys yra pašaukti
dalytis šia meile ir savuoju atsidavimu Dievui bei vieni kitiems.
Taip jie rengiasi Mikelandželo freskose parodytam Paskutiniajam
teismui, kuriame tas pats Dievas, kuris sukūrė žmones, juos ir
teis su visu dieviškuoju teisingumu. Nuogi jie ateina į pasaulį,
nuogi ir sugrįžta į žemę, iš kurios buvo sukurti, - rašo Popiežius.
Atsakomybė ir beribis
atsidavimas
Romos triptiko pristatyme kardinolas
J.Ratcingeris taip pat pastebėjo, kad antroji knygos dalis skaitytojus
ypač sudomins bei sujaudins ir todėl, kad joje Jonas Paulius II
prisimena 1978 metų spalį Siksto koplyčioje vykusią konklavą ir
aptaria kardinolų atsakomybę, kai jie vėl čia sueis po jo mirties
rinkti naują Popiežių. 1978-aisiais kardinolai buvo apimti Siksto
koplyčios spalvų ir vizijos, kurią paliko Mikelandželas savo
tapyboje, rašo Jonas Paulius II. Jis kalba ir būsimosios konklavos
kardinolams, kad jie leistų kalbėti tai pačiai Mikelandželo vizijai
tuo atsakingu Bažnyčios gyvenime momentu, po mano mirties.
Komentuodamas šias Šventojo Tėvo mintis, kardinolas J.Ratcingeris
pastebėjo, kad jis taip pat dalyvavo 1978 metų konklavoje ir,
žvelgdamas į Siksto koplyčios freskas, jautė didžiulę atsakomybę.
Kardinolas nurodė, kad pati konklavos (lot. conclave - užrakintas
kambarys) sąvoka sukelia mintis apie raktus, apie Petro raktus,
kurie yra Popiežiaus galios ir atsakomybės simboliai. Šių raktų
atidavimas į geras rankas yra didžiulė tų (konklavos) dienų atsakomybė,
- sakė kardinolas J.Ratcingeris.
Kalbėdamas apie trečiąjį naujosios poezijos knygos skyrių Kalva
Morijos žemėje, jis pastebėjo, kad čia visiškai atsiskleidžia
tikroji Romos triptiko vizija. Tai Abraomo ir Izaoko kopimas
į Morijos kalną - aukos ir visiško atsidavimo kalną. Šis kopimas
yra paskutinė Abraomo kelio fazė, kelio, kuris prasidėjo palikimu
savo tėvynės - Chaldėjos Uro iš ištikimybės Dievui ir klusnumo
Jo įsakymams. Kardinolas J.Ratcingeris pabrėžė, kad šioje Popiežiaus
kūrinio dalyje aiškiai parodoma, kad Dievas bando mus mūsų kančiose
ir abejonėse. Jis parodo mums, ką reiškia būti žmogumi: paaukoti
save meilėje, kas mus daro panašius į Dievą. Savo poetine kalba
Popiežius paaiškina, kad Dievas atskleidžia Abraomui, ką reiškia
tėvui paaukoti savo sūnų, nuo ko Abraomas buvo išgelbėtas paskutinę
minutę, bet Dievas visa tai patyrė Jėzaus mirtyje.
Teologijos, filosofijos
ir poezijos jungtis
Spaudos konferencijoje pasisakęs
filosofijos profesorius Dž.Realė pripažino, kad Romos triptiko
poetinė meditacija yra nuostabus ir jaudinantis tekstas, tačiau
nelengvai skaitomas ir suprantamas, nežinant K.Vojtylos kūrybos
principų. Pagrindinė K.Vojtylos, kaip poeto ašis kūrinių, iš
esmės sutampa su K.Vojtylos filosofo ir K.Vojtylos teologo kūrybos
ašimi,- sakė Dž.Realė. - Ši ašis išryškėja koncepcijoje žmogaus,
ne tik ir ne vien jo žemiškoje ir laikinoje plotmėje, bet pirmiausia
jo metafizinėje prigimtyje ir eschatologinėje lemtyje su visa
jų sudėtinga ir prieštaringa dinamika.
Todėl natūraliai iškyla tam tikra estetinė problema: ar įmanoma
parašyti poetinį kūrinį filosofinės ir teologinės koncepcijos
bazėje? Dž.Realė pažymėjo, kad atsakymas į šį klausimą yra esminis
popiežiaus Jono Pauliaus II knygos Romos triptikas teksto meninio
grožio supratimui ir jausminiam priėmimui. Į minėtą klausimą Dž.
Realė atsako taip, nes filosofas, kaip koncepcijų kūrėjas, yra
mąstytojas, o poetas, kaip vaizdinių kūrėjas, yra svajotojas
arba regėtojas. Taigi poetas, kaip regėtojas, gali pamatyti
ir perteikti vaizdiniais tai, ką filosofas ir teologas išreiškia
koncepcijomis.
Aktorius N.Gacolas, kuris per Romos triptiko pristatymą paskaitė
dalį Jono Pauliaus II naujosios kūrybos, vėliau duotame interviu
italų katalikų dienraščiui Avvenire sakė, kad tos eilės atitinka
K.Vojtylos, kaip Popiežiaus, lygį. Jis yra tikras menininkas,
ir tai jį daro dar didesniu Popiežiumi. Taip pat nereikia užmiršti,
kad gebėjimas išsireikšti per meną yra Dievo dovana, - sakė aktorius.
Jo nuomone, Jono Pauliaus II eilės yra kupinos muzikos, ir visa
tai nelengva perteikti paprastu deklamavimu, ypač kada reikia
tinkamoje šviesoje parodyti tai, kas jose yra reikšmingiausia.
N.Gacolas aiškino, kad, rengdamasis knygos pristatymui, daug kartų
namuose skaitė tekstą, tačiau vis tiek labai jaudinosi per Romos
triptiko pristatymą. Kiekvienam aktoriui tai būtų labai svarbus
išbandymas, - sakė N.Gacolas.
Popiežiaus kūrybinis
vaisingumas
Paskelbdamas savo naująją poezijos
knygą, popiežius Jonas Paulius II dar kartą nustebino pasaulį
neįprasta ir įvairiopa savo sielovadinės tarnystės saviraiška.
Nors, kaip minėta, jaunystėje jis buvo žinomas kaip geras poetas
(nuo 1946 metų Krokuvos katalikų periodikoje daugiausia Andžejaus
Javienio ir Stanislavo Andžejaus Grudos slapyvardžiais paskelbti
eilėraščiai, dramos kūriniai, literatūrinė kritika vėliau buvo
išleisti keliais arkivyskupo K.Vojtylos raštų tomais, prieš išrenkant
į šv. Petro sostą), tačiau tai yra pirmasis Popiežius nuo Renesanso
laikų, kurio jau pontifikato metu parašytos eilės buvo publikuotos.
Čia galima priminti, kad Jonas Paulius II jau yra paskelbęs taip
pat autobiografinę knygą Dovana ir paslaptis bei išsamų interviu
Žengti per vilties slenkstį. Pagaliau jis tapo pirmuoju visų
laikų Popiežiumi, kuris leido publikuoti savo privačius laiškus,
- pernai Lenkijoje atskira knyga buvo paskelbta jo 50 metų trukusi
asmeninė korespondencija su savo draugu lenku istoriku.
Žinoma, pagrindinis Jono Pauliaus II indėlis Bažnyčios mokymui
pirmiausia yra jo trylika enciklikų, gausybė apaštalinių laiškų
bei kitų magisteriumo dokumentų. Juose Šventasis Tėvas kreipiasi
į pasaulio dvasinio luomo narius, pasauliečius, tikinčiuosius
ir visus geros valios žmones, apžvelgdamas labai platų jo pastoracijai
rūpimų temų spektrą - nuo ekumenizmo iki ekonomikos. Tačiau,
kaip nurodo JAV katalikų apžvalgininkas Džonas Tevis, ne mažesnę
sielovadinę reikšmę turi ir Jono Pauliaus II specifinės šiuolaikinei
žiniasklaidai pritaikytas sielovadinis kreipimasis į viešumą.
To pavyzdžiu gali būti praėjusiame dešimtmetyje išleistos kompaktinės
plokštelės, kuriose įrašyta Popiežiaus rožinio malda, kitos maldos
ir giesmės, taip pat dvasiniai pokalbiai, išplatinti šimtatūkstantiniais
tiražais. Be jokios abejonės, didelės paklausos susilauks ir naujoji
Šventojo Tėvo poezijos knyga Romos triptikas, kurios (dar prieš
publikaciją) vien tik Lenkijoje gauta užsakymų daugiau kaip 60
tūkst. egzempliorių.
Jono Pauliaus II kūrybinį vaisingumą, Dž.Teviso nuomone, geriausiai
parodo jo raštų ir kalbų apimtis, palyginti su praėjusiame XX
amžiuje Katalikų Bažnyčią ilgiausiai valdžiusiais popiežiais.
Štai popiežiaus Pijaus XI septyniolikos metų pontifikato metu
paskelbti raštai sutilpo į tris tomus, o dabartinio Šventojo Tėvo
mokymo jau paskelbti 46 tomai. Popiežius Pijus XII per devyniolikos
metų pontifikatą pasakė apie tūkstantį viešųjų kalbų, tuo tarpu
Jonas Paulius II tokį kiekį kalbų pasakė per pirmuosius dvejus
savo pontifikato metus. Esant dabartinei satelitinei ir kompiuterinei
žiniasklaidos technologijai ir paties Popiežiaus apaštaliniam
dinamiškumui, 98-iose kelionėse aplankyta per 130 pasaulio šalių
- jo klausytojų ir žiūrovų audiencija yra tapusi globaline tikrąja
to žodžio prasme.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"