Kauno dailininkai ir jų
tautiškumo išraiška
|
Parodos atidaryme kalba
dailininkų klubo Sfinksas prezidentas Vilius Slavinskas |
Kauno apskrities viešojoje
bibliotekoje veikia Kauno dailininkų klubo Meno sparnai bei
Kauno architektų ir dailininkų klubo Sfinksas paroda, skirta
Kovo 11-ajai Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dienai paminėti.
Šiai gražiai datai Kauno menininkai nusilenkia jau ne pirmą kartą.
1996 metais dailininkų klubas Sfinksas surengė pirmąją tokio
pobūdžio parodą, kuri vėliau tapo kasmete Kauno menininkų Lietuvos
valstybingumo atkūrimo paminėjimo tradicija.
Šiandien meno specialistai dažnai ginčijasi dėl kūrybinio-meninio
idėjiškumo vertės ir klausia, ar kūryboje dailininkai gali transformuoti
savo pažiūrų į politinį bei visuomeninį gyvenimą refleksijas?
Atsakydami į šį klausimą, radikaliausiai nusiteikę meno specialistai
siūlo vengti iškilių visuomeninių idėjų ir tautiškumo. Tačiau
kas yra menininkas? Ar ne tos pačios tautos ir visuomenės narys,
ar ne tas pats pilietis, kuriančiosios inteligentijos atstovas,
dalyvaujantis ne tik reikšminguose tautai visuomeniniuose įvykiuose,
bet savo kūryba skleidžiantis naujas idėjas, kurios neretai tampa
visuomenės žadinimo šaltiniu ir skatina plačiau pažvelgti į save,
savo krašto problemas, savo šaknis? O kas yra tautiškumas? Kaip
teigė filosofas A.Šliogeris, tautiškumas visada bus su mumis,
jeigu mes patys jame būsime ramiai, nesiblaškydami ir jo nejausdami.
Čia nekalbama apie tautiškumą, kurio siekiama kaip specialaus
tikslo ir kuris tapatinamas su perdėtu patriotizmu. Toks tautiškumas
yra išsigimęs. Tautiškumas mumyse glūdi nepastebimai, kaip mūsų
pačių savastis. Ir visai nesvarbu, kokias idėjas atspindi menininko
kūrinys, ar universalų-kosmologinį suvokimą, ar kasdienį gyvenimą
atspindinčias akimirkas, ar tautinį identitetą, jeigu ši kūryba
kilo iš menininko gilios egzistencinės patirties, tai jo kūryba
neišvengiamai turės tautinį antspaudą.
Jau turėjome vieną ideologiją, pagal kurią penkiasdešimt metų
matavome meniškumo kriterijus. Šiandien šie kriterijai jau yra
pasikeitę ir virtę kūrybos laisvės, nesuvaržytos idėjinės ir meninės
raiškos propagavimu. Kita vertus, naujieji kriterijai dabar svyra
į kitą kraštutinumą: gink Dieve, savo kūryboje nepanaudoti tokios
išraiškos, kurią būtų galima pavadinti tautiška, nes kitaip, artėjant
prie Europos Sąjungos vartų, būsi nušvilptas. Tačiau tautiškumas
nereiškia nuolat savo kūryboje vaizduoti tautiškus vaizdelius,
blizgančius pigiais tautiniais atributais. Tautiškumą galima įžvelgti
net ir pačioje didžiausio mūsų laikų siurrealisto Š.Saukos kūryboje,
jeigu jį suvoksime, anot A.Šliogerio, kaip lietuvio sielos ir
lietuviško pasaulio regėjimo ištarmę, kurioje atsispindi visuotinė,
bendražmogiška tiesa. Kokiomis idėjomis ir raiškos priemonėmis
menininkas priartėja prie kūrinio įtaigumo, nėra taip svarbu.
Daug svarbiau yra pati kūrinio vertė, jo sugestyvumas bei profesionalumas.
Tokiais kriterijais vadovavosi ir Kauno dailininkų parodos, skirtos
Kovo 11-ajai, autoriai, kurių darbuose nematyti jokių tiesmuko
tautiškumo požymių, o tik kasdienio gyvenimo, kurį mes visi kartu
gyvename, idėjinės refleksijos.
Dailininkų klubų Meno sparnai bei Sfinksas (kuris kitais metais
švęs dešimtmetį) rengiamose parodose, aktyviai įsijungdami į svarbių
tautai visuomeninių įvykių paminėjimą, jau yra dalyvavę per 200
menininkų. Šioje parodoje, kurios viena dalis buvo surengta Kauno
valstybinėje filharmonijoje, dalyvauja per penkiasdešimt Kauno
menininkų. Paroda yra labai įvairi, marga ir nepasižyminti griežtais
atrankos kriterijais. Savo kūrinius joje rodo skirtingų kartų
bei skirtingo požiūrio į dailę menininkai, kurie atspindi įvairiapusišką
meną, tai yra tokį, koks jis šiuo metu yra Kaune: nuo tradicinio
realizmo (J.Mozūraitės-Klemkienės, J.Ruzgo kūriniai) iki novatoriško
modernizmo (V.J.Povilaičio, A.Vaitkūno, A.Vilpišausko ir kitų
darbai).
Jau tapo tradicija, kad kiekvienais metais speciali komisija klubo
diplomais apdovanoja geriausius parodos menininkus. Šiais metais
jais tapo Valerija Medelinskienė už subtiliai jautrios ir dvasingos
tapybos ciklą Jūros akmens tiesa, Juozas Ruzgas už moters idealo
ir grožio išryškinimą realistinėmis priemonėmis skulptūroje Rytas,
Juozas Šlivinskas už idėjinės meninės koncepcijos išryškinimą
skulptūrinėje kompozicijoje Tėviškės kalno ženklai, Arūnas Vaitkūnas
už tapybos darbą Medis teritorijoje bei ne pirmus metus apdovanojamas
Vytautas Eigirdas, šiais metais pateikęs tapybos darbus Tirsos
ir Biblijinis jautis.
Objektyviai įvertinti meno kūrinį yra gana sudėtinga, čia neapsieinama
be subjektyvizmo, kuris palieka atvirą vertinimo kelią ir kitiems
dėmesio vertiems darbams. O jų parodoje buvo tikrai nemažai. Įdomūs
ir šiltai suskambantys yra E.Survilo darbai, ne mažiau savo kūriniais
yra įdomūs J.Rimkus, L.V.Strioga, V.Tamoliūnas, A.Šakalys, J.Zalensas,
Z.Martinaitienė, V.J.Povilaitis, A.Mikėnas, V.Lagunavičius ir
kt. Ar įminsime Kauno menininkų mįsles, užduotas žiūrovams, priklausys
nuo mūsų, ateisiančių pasižiūrėti ir įvertinti jų kūrybos.
Lina KLUSAITĖ
© 2003 "XXI amžius"