Menininkas, nepasidavęs
ideologinei prievartai
|
Dailininkas Valentinas
Antanavičius su savo kūrybos albumu
Kęstučio Vanago (ELTA) nuotrauka |
Vilniaus šv. Juozapo kunigų seminarijos
vestibiulio sienos niekada nebūna tuščios. Jas visada puošia talentingų
menininkų darbai. Ši tradicija, pradėta buvusio rektoriaus dr.
Hanso Fridricho Fišerio, tęsiama ir dabar.
Kovo pradžioje čia atidaryta Nacionalinės premijos laureato Valentino
Antanavičiaus paveikslų ir asambliažų paroda, taip pat pristatytas
šio menininko darbų 2002 metais išleistas albumas, skirtas Sibiro
tremtyje mirusiai motinai Kunigundai ir pernai mirusiai žmonai
Reginai atminiti. V.Antanavičius produktyvus menininkas: sukurta
per tūkstantį tapybos darbų ir asambliažų, per penkiasdešimt grafikos
estampų, apie pusantro šimto ekslibrisų, apie šimtą akvarelių.
Suprantama, iš tokios gausybės darbų atrinkta tik nedidelė dalis
pačių vertingiausių. Parodą pristatęs menotyrininkas Algimantas
Patašius sakė: Tai vienas savičiausių, įdomiausių dabartinės
kartos meno atstovų, išlaikęs sąžinę ir savastį, nenuperkamas,
nenutildomas, darbais traukiantis žiūrovo dėmesį, nepasidavęs
sovietinei demagogijai, ideologinei prievartai. Jo darbai neglamonėja
akies, bet skatina mąstyti, skelbia pilietinę poziciją, humanistinę
meno sampratą, atveria ne tik meninius, bet ir istorinius sovietinės
bei posovietinės epochos tyliojo modernizmo klodus.
Pats autorius sakėsi savo kūrybą siejantis su liaudies menu, asambliažus
konstruojantis iš senų rakandų, dar randamų senose kaimų pirkiose.
Tie daiktai, tūkstančius kartų liesti žmonių rankomis, sudaro
mūsų etninės kultūros dalį, yra savotiška atspirtis kultūrinės
globalizacijos kontekste.
Mėlynakės (1990) kūną sudaro trys išilginės senos statinės lentos;
jos rankos tai pagal paskirtį nebenaudojamas lankas, būtinas
arklio pakinktas. Vienaakė baltais rūbais (2001) patraukia namų
darbo nėriniais, atliktais kruopščiai ir su išmone. Pirmajai
meilei atminti (2000) pilkai melsvame fone aukštyn skrendanti
trapios mergaitės figūra, aprengta gimnazistės uniforma. Angeliukas
(2002) žavi lėlė, gana buitiška, taip pat pakilusi skrydžiui.
Lemtis (1991) sukonstruota iš senų, į šiukšliadėžes jau suverstų
plastmasinių lėlių dalių. Šio asambliažo nuotrauka papuoštas albumo
viršelis.
Sovietmečiu tapytuose paveiksluose daug ryškiai raudonos spalvos.
1940 metai (1969-1988) dešiniajame kampe maža, ramiai sėdinti
Rūpintojėlio figūra. Virš jos per visą paveikslo plotį skrendanti
didžiulė raudona pabaisa. Triptikas Ekspansija (1968-1979)
neramūs raudoni potėpiai visuose trijuose paveiksluose. Portretams
V.Antanavičius parinko sovietine ideologija nesusitepusius žmones:
Justiną Mikutį, Joną Mikelinską, Juozą Aputį. Sovietinės imperijos
sargai iš parodų (pirmoji paroda surengta 1965 metais) išimdavo
geriausius V.Antanavičiaus paveikslus, kurį laiką visai neleido
rengti parodų, dažnokai grąžindavo į užsienio parodas siunčiamus
ekslibrisus. Užtat dabar dailininkas per metus surengia po keletą
parodų: 2002 metais keturias, 2001-aisiais tris, 2000 dvi.
Itin vertinga yra į knygą įdėta V.Antanavičiaus Autobiografija.
Tai tikras sovietmečio liudijimas apie žmones ir laiką. Be galo
norėjo studijuoti tapybą. 1956 metais, laikydamas stojamuosius
egzaminus į Dailės institutą, jaunuolis nutarė sublizgėti idėjiškai:
nupiešė išartą dirvoną ir traktorių. Tačiau prof. Antanas Gudaitis
tokiu idėjiškumu nebuvo patenkintas. Kokį tu čia anekdotą nupiešei?
paklausė ir parašė ketvertą su minusu. Daug metų M.K.Čiurlionio
meno mokyklos Dailės skyriuje nebuvo nė vieno dėstytojo komunistų
partijos nario. Tikras vargas būdavo to skyriaus vadovui A.Garbauskui
atrinkti kandidatą į marksizmo-leninizmo universitetą. Kadangi
norinčiųjų neatsirado, buvo surengta loterija. Ištraukęs lemtingą
bilietėlį, V.Antanavičius stipriai išgyveno. Pasirodo, be reikalo.
Tie mokslai tebuvo išpūstas muilo burbulas, kaip ir daug kas
sovietmečiu. Kelis kartus apsilankęs supratau, kad čia mokslų
niekas nesiekia, įsigudrinau užsirašyti ir po valandos dingti.
Išmokęs simuliuoti, mokslus sėkmingai baigiau, - rašo autorius.
1979 metais keturi vaikai išvažiavo į Sibirą parsivežti motinos
palaikų. Kaip jiems sekėsi, tesužino pats skaitytojas. Mamos
palaikus slapta palaidojome Valakbūdyje šeimos kapuose, - baigia
epizodą autorius.
Autobiografijoje daug šiltų žodžių randame apie vienuolę Eugeniją
Kalvaitytę, kun. profesorių Praną Kuraitį, visokeriopai rėmusius
našlaitį Valentiną, atsitiktinai likusį Lietuvoje, kai artimieji
buvo ištemti į Sibirą.
Įsidėmėtini V.Antanavičiaus žodžiai, pasakyti atsiimant Nacionalinę
kultūros ir meno premiją: Mes buvome verčiami būti ideologijos
tarnais, o dabar meninė kūryba tampa komercijos objektu, ir menininkui
kyla pagunda tapti aukso veršio garbintoju
Tai geranoriškas
įspėjimas mūsų jauniausiems menininkams.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"