Kita muziejų estetika
Lietuvos dailės muziejaus direktorių Romualdą BUDRĮ
kalbina Lina KLUSAITĖ
|
Lietuvos dailės muziejaus
direktorius
Romualdas Budrys
Ričardo Šaknio nuotrauka |
Gerbiamas direktoriau,
atgavus nepriklausomybę, Dailės muziejui buvo atiduoti Chodkevičių
rūmai, jis pasipildė naujomis meno vertybėmis. Kokiais kūriniais
ir ekspozicijomis šiandien gali pasigirti jūsų vadovaujamas muziejus?
Atgavus nepriklausomybę mūsų uždavinys buvo parodyti XVI-XX a.
pradžios Lietuvos dailės istorijos vystymosi retrospekciją, o
ypač Vilniaus meno mokyklos rinkinius. Valstybinis M.K.Čiurlionio
dailės muziejus turi sukaupęs vertingus liaudies meno bei XX a.
pirmosios pusės dvarų kultūros rinkinius, tačiau mūsų tikslas
buvo atskleisti prieš 200 metų Vilniaus universitete įsikūrusių
dailės, architektūros, grafikos katedrų, jų dėstytojų Pranciškaus
Smuglevičiaus, Lauryno StuokosGucevičiaus ir kitų garsių to meto
dailininkų kūrybą, kurią ir rodome pastoviose ekspozicijose. Taip
pat iš Amerikos lietuvių gavome labai vertingus Prano Dumšaičio
kūrybos fondus ir Klaipėdoje įkūrėme jo galeriją. XX a. pradžioje
Vokietijoje jis buvo vienas ryškiausių ekspresionistų, pripažintas
visoje Europoje, juo domisi Vokietijos meno tyrinėtojai. Klaipėdoje
taip pat rodome iš Australijos atvežtą daktarės Genovaitės Kazukienės
kulto objektų kolekciją, surinktą iš įvairių Okeanijos tautelių,
taip pat unikalią laikrodžių ekspoziciją. Radvilų rūmuose rodome
užsienio šalių dailę, Taikomosios dailės muziejuje sakralinio
meno parodą. Taip pat keičiamos ekspozicijos, vyksta įvairūs kultūriniai
renginiai, muzikiniai projektai. Pavyzdžiui, šiais metais vyksta
Europos Sąjungos šalių muzikos projektas ir daugelis kitų renginių.
Papasakokite apie aktualius muziejininkams reikalus. Neseniai
vyko Lietuvos muziejų asociacijos metinis ataskaitinis suvažiavimas,
kuriame jūs skaitėte pranešimą ir kuriame buvo aptariami jau nuveikti
darbai bei būsimi planai. Gal galėtumėte trumpai pristatyti, kokius
uždavinius šiandien sau kelia muziejininkai?
Šiuo metu mes esame įsijungę į nacionalinės kultūros strateginės
programos rengimą, kuri Kultūros ministerijoje rengiama 2003-2009
metams ir bus tvirtinama Vyriausybės. Muziejininkai rengia savo
specialią strateginę programą, kuri įsijungtų į bendrą nacionalinės
kultūros strateginę programą. Pagrindinį dėmesį kreipiame į muziejų
pastatų, architektūrinių paminklų atnaujinimą tiek išorės, tiek
interjero. Taip pat, neatsilikdami nuo Europos muziejų lygio,
norime modernizuoti ekspozicijas, suteikti joms šiuolaikiško dizaino
estetiką, kad jos taptų patrauklios ir pritrauktų į Lietuvą vadinamąjį
kultūrinį turizmą, kuris prisidėtų prie ekonomikos kilimo. Taip
pat norime atnaujinti technologijas: apsaugines signalizacijos
sistemas, priešgaisrines bei mikroklimato režimo sistemas, ekspozicijų
apšvietimo tinklą ir pan. Asociacijos nariai parengė medžiagą,
susijusią su lėšų apskaičiavimais, pavyzdžiui, kiek jų reikia
Kauno karo muziejaus pastatų reanimacijai, kurie nėra remontuoti
nuo Antrojo pasaulinio karo laikų; kiek Trakų piliai, kitiems
muziejams ir pan.
Rengiant tokias programas, be abejo, iškyla įvairių sunkumų,
jūsų veiklos nesupratimo. Ar tai nesumažina ryžto toliau siekti
užsibrėžtų tikslų?
Sunkumų ir nesupratimo visuomet atsiranda, bet jie yra įveikiami.
Mes tiesiog nenorime būti pasyvūs. Toliau rengiame įvairius projektus,
konferencijas. O dėl Lietuvos dailės muziejaus, kuriam aš vadovauju,
mes dalyvaujame muziejų modernizavimo konkurse ir, kaip kiekvienas
muziejus, norime jį laimėti. Mūsų programoje yra Gintaro muziejaus
Palangoje reanimavimas. Kaip žinote, dabar yra pratęstas kultūrinis
turizmo kelias, pavadintas Istoriniu gintaro keliu, kuris prasidėjo
nuo Italijos ir ėjo per Šveicariją, Austriją, Čekiją, o dabar
pasiekė Lenkiją. Pirmosios turistų grupės per Karaliaučių jau
atvyko ir į Palangą. Prancūzijos laikraštis Le Monde išspausdino
labai įdomų straipsnį, kuriame kelionės dalyviai dalijosi patirtais
įspūdžiais ir ypač šiltai atsiliepė apie mūsų Kuršių neriją, apie
Palangos gintaro muziejų, parką, net apie jaukius Palangos viešbutukus,
gerą aptarnavimą. Tai yra puikus perspektyvos pavyzdys, kaip galima
pritraukti į Lietuvą turizmą, atgaivinant kultūrinius jos kampelius.
Siekdami, kad užsienio turistai ir mūsų šalies žmonės pamatytų
atnaujintus muziejus, mes rengiame ilgametį projektą, įgalinantį
modernizuoti Gintaro muziejaus ekspoziciją, kuriai jau yra septyniolika
metų. Mes pabandėme įrengti septynias naujos technologijos švieslaidžių
vitrinas ir pamatėme milžinišką skirtumą: visai kita estetika,
kitoks apšvietimas, kitaip matosi inkliuzai. Tokiam technologijų
atnaujinimui yra pribrendę visi Lietuvos muziejai. Šiandien jau
jaučiamas naujas žvilgsnis į lankytoją, kuriam stengiamasi moderniškomis
priemonėmis pateikti kuo daugiau kultūrinės informacijos.
Jūs pasakojate apie muziejų modernizaciją, kuri yra pagrindinis
kiekvieno Lietuvos muziejaus tikslas ir uždavinys. Tačiau šis
modernizacijos procesas pas mus yra tik ką prasidėjęs. Ar mes
šioje srityje labai atsiliekame nuo kitų Europos kraštų muziejų?
Važiuodami į Europą aplankyti muziejų, mes dažnai galvojame, kad
ten pamatysime stebuklus. Tačiau problemų yra visur. Tik Europoje
anksčiau prasidėjo muziejų struktūrų sisteminimas. O mes iki šiol
neturime regioninių muziejų, nors šalia valstybinių, nacionalinių,
buvusių kraštotyros, o dabar savivaldybių, žinybinių bei memorialinių
muziejų atsirado privatūs muziejai. Galiu paminėti Vilniuje veikiančią
Armoškos Maldės galeriją. Juk tai svarbus kultūrinis reiškinys.
Joje artimiausiu metu mes atidarysime didelę žymaus prieškario
dailininko A.Samuolio ekspoziciją, kurioje rodysime trisdešimt
visai nematytų jo darbų. Tokie sveikintini reiškiniai anksčiau
pas mus negalėjo vykti. O dėl muziejų padėties, tai mes atsiliekame
tik minėtomis technologijomis, ne tokiomis moderniomis vitrinomis,
apšvietimu ir pan. Pats muziejinis supratimas, kaip aš sakau muziejaus
anatomija, pas mus yra tikrai aukšto europinio lygio. Nelengvas
nepriklausomybės kelias ir silpna ekonomika neleido mūsų muziejams
įgyvendinti visų planų. Tačiau dabar, atsiveriant Europos sienoms,
mes norime įsijungti į platesnę veiklą, perprasti struktūrinius
Europos fondus, ateinančius per turizmą, per regionines programas,
kad galėtume kelti Lietuvos muziejų lygį, juos reanimuoti ir modernizuoti.
Lietuvoje yra nemažai fondų, institucijų, kurios reprezentuoja
šiuolaikinių lietuvių dailininkų kūrybą užsienyje: rengiamos parodos,
įvairūs tarptautiniai simpoziumai, kūrybinių mainų programos ir
t.t. O kaip užsienyje yra reprezentuojama senoji Lietuvos dailė?
Ar mes turime pakankamai institucijų, kurios tuo užsiimtų?
Su kultūriniu Lietuvos paveldu iš tiesų yra sunkiau, nes tai susiję
su juridiniais sunkumais ir didelėmis lėšomis. Tuo tarpu muziejai
tokiomis lėšomis nedisponuoja. Iki šiol mes negalėjome rengti
didelių projektų, negalėjome išvežti ir atsivežti iš užsienio
itin didelių vertybių. Tačiau šiandien padėtis keičiasi. Šiuo
metu jau greitai įsigalės valstybės Garantijos įstatymas, kurio
poįstatyminiai dokumentai jau baigiami rengti. Šiuo įstatymu mes
būsime apsaugoti nuo milžiniškų draudimo mokesčių. Draudimą, apsaugą
garantuos valstybė, ir mes netrukdomi galėsime įsivežti vertybes,
taip pat jas išvežti. Jeigu valstybė garantuos iki penkių milijonų
litų draudimą, tai Lietuvai galėsime daug ką parodyti. Pavyzdžiui,
jau turime kardinolo Mecio, Popiežiaus bibliotekos ir archyvo
vadovo, bei kitų aukštų dvasininkų pritarimą atvežti į Lietuvą
Popiežiaus karūną-tiarą.
Minėtas įstatymas atvers muziejininkams duris aktyvesnėms
mainų programoms. O iki tol juk irgi buvo bendradarbiaujama su
Europos kraštų muziejais?
Aš galiu paminėti tai, ką nuveikė mūsų muziejus, bendradarbiaudamas
su kitų kraštų muziejais. Prieš kelerius metus iš Vilniaus ir
Lenkijos muziejų buvo surinkti geriausi Vilniaus klasicizmo kūriniai.
Jie buvo parodyti ir Vilniuje, ir Varšuvoje, buvo išleistas monumentalus
parodos albumas-katalogas. Kitas svarbus renginys buvo iškilaus
vilniečio dailininko Ferdinando Rušciso paroda Varšuvoje, Krokuvoje,
Poznanėje ir Vilniuje. Įdomus projektas buvo Gintaro muziejaus
kilnojamoji paroda Vokietijoje, kuri apkeliavo daug muziejų. Kitas
šios parodos projektas buvo įgyvendintas Niujorko muziejuje. Bendroje
ekspozicijoje mes parodėme per šimtą inkliuzų ir susilaukėme palankių
įvertinimų spaudoje. Neseniai Lenkijoje buvo Kernavės archeologinių
radinių parodos pristatymas, o Vokietijoje rodėme iš Šilutės muziejaus
surinktus etnografinius baldus. Taip pat atsivežame darbų ir iš
užsienio. Neseniai, minint 400-ąsias J.Bretkūno Biblijos vertimo
metines, iš Vokietijos atsivežėme visus aštuonis jo rankraščio
tomus, kuriuos eksponuojame parodoje Krikščionybė Lietuvos mene.
Juk tai neįkainojama vertybė! Šiuo metu jau baigiame susitarti
su Prūsijos slaptojo archyvo direkcija ir žadame atvežti garsųjį
karaliaus Mindaugo pergamentą su antspaudu, kuris įrodo Lietuvos
valstybingumą. Artimiausiu metu taip pat tikimės iš Baltarusijos,
Lenkijos, Ukrainos, Lietuvos muziejų surinkti žymiausių XVI-XIX
amžiaus Lietuvos valstybės veikėjų, kunigaikščių, didikų, dignitorių,
mecenatų portretus ir parodyti juos Vilniuje. Taigi bendradarbiavimas
vyko ir vyksta, paveldas yra reprezentuojamas, tik dabar atsivers
didesnės galimybės.
Šiandien mes gyvename virtualių technologijų amžiuje.
Kiek internetas prisideda reprezentuojant kultūrinį Lietuvos paveldą?
Šiais laikais Lietuvos kultūra internete yra tikrai neblogai reprezentuojama.
Lietuvos muziejai turi interneto svetaines, o mūsų muziejus turi
jų net dvi, kuriose aprašomas visas muziejinis gyvenimas, tai,
ką mes darome, visos parodos, eksponatai, renginiai. Aš buvau
labai nustebęs, kai, įvedus į internetą parodos Krikščionybė
Lietuvos mene medžiagą, po keturių dienų man paskambino iš Australijos,
Melburno miesto, nepažįstamas Lietuvos išeivis ir pasakojo, kaip
apsilankė svetainėje, ką matė, dalijosi savo įspūdžiais ir džiaugsmu.
O japonai, atvažiavę kurti videofilmo apie šią parodą, jau viską
žinojo ir pagal interneto medžiagą buvo pasirašę scenarijų. Jie
išstudijavo internete visą parodos ekspoziciją ir rinkosi filmuoti
tai, ką jau buvo nusprendę, kas tinka jų žiūrovams. Pirmoji informacija
šiais laikais ateina per internetą. Žinoma, mes dar nesame tokio
aukšto lygio, kaip kitos Europos šalys, bet nesame ir visiškai
atsilikę. Internetas yra langas į pasaulį, išėjimas į plačiąją
auditoriją, tad muziejininkams, kaip ir kitiems, tai yra labai
svarbu.
Sugrįžkime prie parodos Krikščionybė Lietuvos mene projekto.
Juk tai buvo ir yra svarbus kultūrinis reiškinys, vertingas ne
tik pačia ekspozicija, bet ir plačiais savo užmojais?
Šis projektas turėjo specifinį sumanymą tai nebuvo tikslas surengti
vien parodą, bet ir kultūros renginius, įvairius susitikimus,
tarptautines konferencijas. Per pastaruosius metus šios parodos
kontekste mes rengėme atskiras parodas, pavyzdžiui, J.Bretkūno
Biblijos ar verbų ir margučių, įvairius vakarus, koncertus, kuriuose
skambėjo L. van Bethoveno ir kitų kompozitorių kūriniai, vyskupijų
pristatymus, žymių hierarchų jubiliejus, pavyzdžiui, kardinolo
Radvilos, leidome įvairius albumus-katalogus. Labai sėkminga buvo
tarptautinė istorikų konferencija tema Lietuvos krikščionėjimas
Vidurio Europos kontekste, kurioje dalyvavo istorikai iš Lenkijos,
Vokietijos, Italijos, paskelbę daug įdomios mokslinės medžiagos.
Praeitais metais buvo surengta tarptautinė konferencija bažnytinio
meno restauravimo ir konservavimo klausimais, o šiais metais rengiamės
konferencijai menotyros tema, kurioje kalbėsime apie sakralinio
meno raidą, jo vietą Lietuvos mene ir pan. Parodos projektas turi
labai svarbų tikslą. Žvelgiant į visą Lietuvos meno istoriją,
elitinė kultūra, kuri koncentravosi dvaruose, yra beveik sunaikinta.
Apie dvaruose buvusias dideles meno kolekcijas mes žinome tik
iš fragmentinių archyvinių duomenų, pavyzdžiui, P.Galaunės ir
kitų tyrinėtojų aprašymų. Tuo tarpu bažnytinio meno yra išlikę
labai daug. Mes, kas pusę metų vis atnaujindami ekspozicijas,
per visą parodos gyvavimo laiką ketiname parodyti apie dešimt
tūkstančių vertybių. Iki tol sakralinis menas Lietuvoje buvo išsisklaidęs
po atskiras bažnyčias, nebuvo žinomas ir prieinamas, todėl mūsų
tikslas yra išleisti penkių tomų albumus-katalogus, kuriuose būtų
publikuojama moksliškai išnagrinėta medžiaga. Ši medžiaga būtų
rimtas mokslinis pagrindas Lietuvos bažnytinio meno istorijai.
Be šios parodos projekto, vargu ar būtų galima parašyti tokią
istoriją. Paroda tikrai turi svarią vietą puoselėjant Lietuvos
kultūros ir meno paveldą.
Žinoma, parodos vertė yra nenuginčijama. Tačiau, kalbant
apie sakralinį meną, Lietuva iki šiol neturi bažnytinio meno muziejaus,
kuriame šie turtai būtų pastoviai eksponuojami ir džiugintų ne
tik mus, bet ir pritrauktų, kaip jūs pats sakėte, kultūrinį turizmą.
Kiek žinau, paroda veiks dar metus, o koks toliau bus šių vertybių
likimas?
Šiuo metu mes aptarinėjame idėją, kad reikia kurti bažnytinio
meno centrą. Tam reikia, kad valstybė ir bažnyčia susijungtų,
kad bažnyčia sutiktų deponuoti savo vertybes, kurioms saugoti
ji neturi pakankamai gerų sąlygų. Turtai išliktų Bažnyčios, ji
galėtų jais disponuoti, tik būtų sudaromos sutartys, pagal kurias
valstybė šiuos turtus galėtų saugoti, restauruoti, išlaikyti,
nes juk tai susiję su didelėmis lėšomis. Gavus paramą iš Europos
struktūrinių fondų bei valstybės, būtų galima įkurti bažnytinio
meno muziejų, kuriame būtų sudarytos saugojimo ir eksponavimo
sąlygos pastoviai ekspozicijai. Tai būtų vieta, kurioje būtų sutelktos
pagrindinės vertybės, kuri būtų prieinama tyrinėtojams, mokslininkams,
kuri užsienio svečiams reprezentuotų krikščionišką valstybę. Europai
savo liaudiškuoju krikščioniškuoju menu mes esame tikrai įdomūs
ir saviti. Praeitais metais iš Prancūzijos, Lijono miesto, buvo
atvažiavusi menotyrininkų grupė. Apžvelgę parodą jie sakė, kad
auksakalystės, bažnytinių drabužių Europoje yra gausu, tačiau,
kai jie pamatė mūsų žemaitiškas vėliavas, žibintus, Svirskio kryžius,
spalvotus medžio raižinius, šventųjų paveikslus, buvo sužavėti.
Apjungiant tautodailinį paveldą su Lietuvos gotikiniu bei barokiniu
sakraliniu menu, Europoje mes galėtume sukurti krikščioniškos
valstybės prestižą nuo Mindaugo laikų.
Jūs esate idėjinis žmogus, kuris sugeba uždegti ir savo
idėjomis patraukti kitus asmenis. Gal galėtumėte pristatyti, kokie
šiuo metu yra artimiausi jūsų projektai?
Artimiausias mūsų projektas yra nacionalinės dailės galerijos
įkūrimas, kurioje būtų rodomas XX amžiaus menas. 2007 metais bus
švenčiamas Pirmosios dailės parodos Vilniuje šimtmetis. Tai buvo
didelis istorinis įvykis. Kaip žinote, parodą rengė M.K.Čiurlionis,
A.Žmuidzinavičius, J.Rimša, atidarymo kalbą pasakė J.Basanavičius,
o Maironis į parodos atidarymą važiavo specialiai iš Peterburgo.
Šiai parodai paminėti mes ir norime atidaryti nacionalinę galeriją,
kuri įsikurtų atnaujintose buvusio revoliucijos muziejaus patalpose.
Jau minėjau Lietuvos valstybės kūrėjų portretų parodą, kurią žadame
atidaryti artimiausiu metu. Ypač svarbus ir didelės apimties vyriausybinis
projektas yra Valdovų rūmų atstatymas. Gavome Vyriausybės užsakymą
Valdovų rūmų interjerui atkurti. Suprantame šios užduoties sudėtingumą.
Rinkdami medžiagą, bendradarbiaujame su architektais, istorikais,
užsienio specialistais ir jau galvojame, ką rodysime rūmų salėse.
Valdovų rūmų atstatymo projektas susilaukė gana prieštaringų
vertinimų. Kokia yra jūsų paties nuomonė apie šią idėją?
Aš jau nuo pat 1988 metų buvau šios idėjos šalininkas. Valdovų
rūmai yra valstybingumo simbolis.
Kiekviena valstybė turi savo reprezentacinę vietą, nuo kurios
turistai pradeda susipažinti su jos kultūra, istorija ir pan.
O dabar mes susirenkame Katedros aikštėje ir pasakojame apie savo
krašto praeitį. Sėkmingai išsprendus visas rūmų funkcijas, čia
planuojama atidaryti gyvą kultūros centrą, kuriame būtų reprezentuojama
ne tik istorinė valstybės praeitis, bet ir rengiami tarptautiniai
renginiai, edukacinės programos jaunimui, šventiniai koncertai,
minėjimai, reprezentaciniai priėmimai ir t.t. Einant į Europos
Sąjungą, valstybė turi turėti tokį aktyvų centrą, kuris būtų gyvas
Lietuvos istorinėskultūrinės atminties įgyvendinimas. Šiuo metu
prie šio projekto yra labai rimtai dirbama, rengiami planai, atstatymo
darbai.
1989 metų Krantų žurnale Vladas Drėma rašė, kad sumanymas
atstatyti Valdovų rūmus yra labai gražus ir viliojantis, tačiau
tuometinėmis aplinkybėmis ir sąlygomis per daug utopiškas ir nerealus,
nes tuo metu dar nebuvo patikimų šaltinių, kuriais remiantis,
būtų galima atstatyti rūmus. Kiek per šiuos metus yra pasistūmėta?
V.Drėma buvo teisus, bet tai buvo prieš keturiolika metų. Bibliografiją
jis rinko dar iš bibliotekų ir archyvų kortelių. Dabar internete
operatyviai galime rasti labai išsamios informacijos apie žymiausių
pasaulio bibliotekų bei archyvų katalogus. Šiandien mes jau turime
ir visai kitokio lygio specialistus, kurie baigė mokslus ar stažavosi
užsienyje, palaiko ryšius su Europos muziejais, archyvais ir pan.
Dabar yra pakankamai medžiagos, kad būtų galima atstatyti Valdovų
rūmų architektūrą. Dirba didelė grupė istorikų, architektų, konstruktorių,
restauratorių, kurie analizuoja atstatymo reikalus. Svarbiausia,
kad valstybė yra pajėgi atstatyti Valdovų rūmus.
© 2003 "XXI amžius"