Šventasis Sostas ir Lietuva:
pasakojimas tęsiasi
(Tęsinys. Pradžia Nr. 19, 21,
25, 27)
Kovo 4 dieną Vilniaus
universitete vyko mokslinė konferencija, skirta Lietuvos Respublikos
ir Šventojo Sosto diplomatinių santykių 80-mečiui bei pirmojo
konkordato tarp Lietuvos ir Vatikano 75-mečiui paminėti.
Dr.Arūnas Streikus joje apžvelgė paskutinį sovietų valdžios gyvavimo
Lietuvoje dešimtmetį. Šiuo laikotarpiu SSRS ir Šventojo Sosto
santykiai buvo ypač įtempti, o aukščiausioji sovietų valdžia Maskvoje
nespėjo tvirtinti prieš Vatikaną nukreiptų dezinformacijos kampanijų
planų. Išlikę KGB dokumentai liudija, kad 1988 metų pabaigoje
1989 metų pradžioje Maskva dažnai naudojosi ir KGB padalinio
Lietuvoje operatyvinėmis galimybėmis daryti spaudimą Vatikanui,
kad šis paremtų Sovietų Sąjungos iniciatyvas tarptautinėje arenoje,
apribotų Katalikų Bažnyčios paramą tautinio išsivadavimo sąjūdžiui
Lietuvoje.
Tyla prieš audrą
Kaip pasakojo A.Streikus, beveik
du dešimtmečius iki popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato pradžios
Šventojo Sosto ir SSRS bei viso sovietų bloko šalių santykiai
buvo gana neblogi. Pirmiausia tai lėmė nuo septintojo dešimtmečio
pradžios pasikeitusi Vatikano Rytų politika. Vengiant viešos komunistinių
režimų ideologijos ir politikos kritikos tikėtasi pasiekti pragmatinį
kompromisą, kuris leistų išsaugoti Katalikų Bažnyčios struktūrą
sovietų bloko šalyse. Sovietų Sąjungai tokia Vatikano Rytų politikos
taktika iš esmės buvo palanki. Vatikano vengimas viešai vertinti
komunizmą ir jo pasisakymai už taikų tarptautinių konfliktų sureguliavimą
ir dekolonizaciją gerokai sustiprino režimo padėtį tarptautinėje
arenoje. O ir kai kurių Bažnyčios vidaus gyvenimo problemų sureguliavimą
sovietų valdžia taip pat tikėjosi panaudoti sau palankia linkme,
pavyzdžiui, stiprinti režimui lojalių dvasininkų pozicijas.
Todėl sovietų režimas su dideliu nerimu sutiko žinią apie Krokuvos
arkivyskupo Karolio Vojtylos išrinkimą popiežiumi 1978-ųjų spalį.
SSRS vadovybėje jau anksčiau būta žmonių, kurie nuogąstavo, kad
santykių su Vatikanu atšilimas leis Katalikų Bažnyčiai sustiprinti
savo pozicijas komunistinio lagerio šalyse, o tai turės neigiamų
pasekmių režimui. Vienas tokių buvo Jurijus Andropovas, tuometis
KGB pirmininkas, paskutiniais Brežnevo valdymo metais įgijęs labai
didelę įtaką Sovietų Sąjungos vadovybėje.
Propaganda prieš Šventąjį
Sostą
A.Streikus priminė, kad iškart
po Popiežiaus išrinkimo Lietuvoje padidėjo tikinčiųjų teisių sąjūdžio
aktyvumas: 1978 metų lapkritį įsikūrė Tikinčiųjų teisėms ginti
katalikų komitetas, beveik du trečdaliai Lietuvos kunigų pasirašė
protestą prieš neseniai patvirtintus Religinių susivienijimų nuostatus.
Tai leido J.Andropovui savo negatyvų požiūrį į Vatikaną ir santykių
su juo gerėjimą paremti naujais argumentais bei įtikinti Sovietų
Sąjungos vadovybę imtis atsakomųjų priemonių.
Sovietų Sąjungos Komunistų partijos Centro komiteto (KP CK) sekretoriatas
1979 metų lapkritį, atsiliepdamas į šiuos iš KGB sklindančius
signalus, priėmė nutarimą, kuris vadinosi Dėl kontrpriemonių
prieš Vatikano politiką socialistinių šalių atžvilgiu. Šiame
dokumente, be kita ko, buvo bandyta įspėti Vatikaną, kad jo palaikomos
antisovietinės ir antikomunistinės akcijos gali sugriežtinti sovietų
valdžios politiką Bažnyčios atžvilgiu.
Spaudimas pradėtas nedelsiant. Jau 1980 metų kovo mėnesį Maskvoje
viešėjęs Vatikano krikščionių vienybės sekretoriato pirmininkas
buvo perspėtas dėl pernelyg politizuoto Vatikano laidų turinio.
Tačiau, nepaisant grasinimų sugriežtinti politiką Bažnyčios atžvilgiu,
jie praktiškai nebuvo įgyvendinti, sakė A.Streikus.
Svarbiausiu sovietų režimo atsaku tapo prieš Šventąjį Sostą nukreiptos
propagandos stiprinimas tiek šalies viduje, tiek ir užsienyje.
Tuo tikslu 1980 metų vasarą KP CK sekretoriatas patvirtino dar
vieną nutarimą, kuriuo įpareigojo visas sovietų režimo užsienio
agentūras skleisti dezinformaciją apie Vatikano politikos tikslus.
SSRS užsienio žvalgybos padalinys taip pat parengė kompleksinį
aktyvių priemonių Vatikano atžvilgiu planą, kuriame buvo numatyta
užsienio spaudoje skelbti atitinkamas publikacijas, daryti įtaką
Vatikano, Katalikų Bažnyčios ir kitų krikščionių Bažnyčių vadovams.
Reikiamai informacijai surinkti ir naudingai pateikti buvo panaudojamos
ir KGB padalinio Lietuvoje agentūrinės bei operatyvinės galimybės.
Visi ar bent dauguma su šia veikla susijusių dokumentų ir priemonių
buvo fiksuojamos specialioje agentūrinėje ir operatyvinėje byloje.
Vatikano ir Sovietų Sąjungos santykiai ypač įtempti buvo 1982-1985
metais, t.y. naujų komplikacijų šaltajame kare metais. Tai liudijo
nuo 1982-ųjų rudens LSSR periodinėje spaudoje gerokai dažniau
nei anksčiau pasirodantys Popiežiaus ir Šventojo Sosto autoritetą
griaunantys straipsniai, kuriuose daug rašyta apie Vatikano ryšius
su užsienio slaptosiomis tarnybomis, finansines aferas, paramą
buvusiems aukštiems nacių režimo pareigūnams, pateikiami kaltinimai
dėl šaltojo karo įtampos kurstymo ir pan.
Bandyta apriboti ir vis intensyvesnius Lietuvos Katalikų Bažnyčios
hierarchų ryšius su Šventuoju Sostu. Antai 1983 metais į Vyskupų
sinodą nebuvo išleistas vyskupas Liudvikas Povilonis, nors anksčiau
tokioms kelionėms leidimai buvo išduodami be didelių problemų.
Sovietų valdžia buvo įsitikinusi, kad pagrindinė devintojo dešimtmečio
pradžioje sustiprėjusio katalikiško opozicinio sąjūdžio Lietuvoje
priežastis buvo aiškesnė Vatikano moralinė parama, sakė A.Streikus.
Jubiliejai santykius
pablogino
Lenkijos krikšto jubiliejaus,
paminėto 1966 metais, patirtis vertė sovietų režimą su ypač dideliu
nerimu laukti šv.Kazimiero mirties 500-ųjų ir Lietuvos krikšto
600-ųjų metinių paminėjimo Lietuvoje. Sumažinti jų poveikį stengtasi
veikiant keliomis kryptimis, tarp kurių buvo ir informacijos apie
Vatikano dėmesį šioms sukaktims blokavimas. A.Streikaus manymu,
Popiežiaus sveikinimo telegrama šv.Kazimiero jubiliejaus proga,
turbūt ne be sovietų saugumo pastangų, buvo gauta pavėluotai.
Be to, 1984-ųjų rudenį, grįžtant iš Vatikano, muitinėje iš vyskupo
L.Povilonio buvo konfiskuotos keturios vaizdo juostos, kuriose
buvo nufilmuoti šv.Kazimiero jubiliejui skirti renginiai, įvykę
Romoje.
Didelis Šventojo Sosto dėmesys šv.Kazimiero jubiliejui (Popiežius
šia proga pats aukojo šv.Mišias Šv.Petro bazilikoje, buvo išleistas
šv.Kazimierui skirtas Vatikano pašto ženklas) negalėjo pagerinti
ir taip įtemptų Sovietų Sąjungos bei Vatikano santykių, kurie
1984 metais ypač buvo blogi sovietams reaguojant į 1984 metų vasarą
paskelbtą Vatikano dekretą, neigiamai įvertinusį vadinamąją išlaisvinimo
telologiją, kas sovietams buvo labai skaudu. 1984 metų pabaigoje
Sovietų Sąjungos KP CK priėmė dar vieną nutarimą, raginusį stiprinti
propagandą, nukreiptą prieš Vatikaną. A.Streikus atkreipė dėmesį,
kad per penkerius metus aukščiausioji Sovietų Sąjungos vadovybė
priėmė net tris specialius nutarimus, skirtus Vatikanui. Jau vien
tuo tikrai išskirtinis laikotarpis, nes anksčiau praktiškai tokių
specialių nutarimų nebūta. O Sovietų Sąjungos santykiai su Šventuoju
Sostu iš esmės nepasikeitė ir prasidėjus M.Gorbačiovo paskelbtai
perestrojkai.
Vilniaus arkivyskupijos
klausimas
Be kitų problemų, tokių kaip
Unitų Bažnyčios legalizavimo Ukrainoje klausimas ar Vatikano vengimas
vienareikšmiškai paremti Sovietų Sąjungos iniciatyvas nusiginklavimo
srityje, viena įtampos priežasčių buvo susijusi ir su Katalikų
Bažnyčios padėtimi Lietuvoje. Tai Lietuvos SSR teritorijoje buvusios
Vilniaus arkivyskupijos dalies priklausomybės ir jos apaštalinio
administratoriaus, į Žagarę ištremto vyskupo Julijono Steponavičiaus,
klausimai.
Pasak A.Streikaus, sovietų režimas turėjo vilčių, kad abi šios
problemos jam naudingu būdu išsispręs savaime 1987 metais minint
Lietuvos krikšto jubiliejų. Mat artėjant šiai sukakčiai, išeivijoje
buvo kilusi diskusija, ar nereikėtų prašyti Popiežių priskirti
Lietuvos SSR buvusią Vilniaus arkivyskupijos dalį prie Lietuvos
bažnytinės provincijos. Toks Vatikano žingsnis faktiškai būtų
reiškęs ir Lietuvos okupacijos pripažinimą. Todėl sovietų valdžia,
be abejonės, buvo labai patenkinta tokiomis iniciatyvomis ir jas
neoficialiai rengė, teigė A.Streikus. Antai KGB iniciatyva liberalaus
išeivijos mėnraščio Akiračiai 1987 metų septintame numeryje
buvo išspausdintas straipsnis Ko trūksta Suvalkų trikampio lietuviams,
kuriame Popiežiaus delsimas priskirti Vilniaus arkivyskupiją prie
Lietuvos bažnytinės provincijos vertinamas kaip Lenkijos interesų
gynimas. Laimei, aiški išeivijos vyskupų pozicija ir VLIKo pareiškimas
šiuo klausimu sustabdė beįsibėgėjančias diskusijas.
A.Streikus pažymėjo, kad Vilniaus arkivyskupijos problemos esmės
nesuvokė ir kai kurie radikalesni opozicijos dalyviai pačioje
Lietuvoje. Atvirą laišką Popiežiui, kuriame buvo prašoma išspręsti
Vilniaus arkivyskupijos priklausomybės problemą, 1987-ųjų gegužę
pasirašė ir grupė su Lietuvos laisvės lyga susijusių asmenų.
Vatikanui tvirtai laikantis savo pozicijos Vilniaus arkivyskupijos
reikalu, sovietai bandė gauti bent propagandinę naudą. Tai buvo
panaudota kaip vienas argumentų, neva patvirtinančių Vatikano
abejingumą lietuvių tautai. Be to, tai naudota ir kaip priemonė
lietuvių nepasitikėjimu lenkais kurstyti ir tokiu būdu griaunant
pastangas (kylančias ir iš Popiežiaus aplinkos) tirpdyti šio nepasitikėjimo
ledus.
Jei dėl arkivyskupijos priklausomybės sovietai didelių vilčių
gal ir nepuoselėjo, tai Vatikano sprendimas dėl vyskupo J.Steponavičiaus,
A.Streikaus manymu, jiems buvo tikrai netikėtas. Sulaukęs 75 metų
amžiaus, 1986 metų pabaigoje vyskupas J.Steponavičius, kaip to
reikalauja Bažnyčios kanonai, paprašė atleisti jį iš Vilniaus
arkivyskupijos apaštalinio administratoriaus pareigų. Tačiau Popiežiaus
pavedimu šį klausimą svarstęs kardinolų susirinkimas, atsižvelgdamas
į vyskupo nuopelnus priešinantis komunistiniam režimui, nusprendė
siūlyti Popiežiui nepriimti šio atsistatydinimo. Po tokio Vatikano
sprendimo sovietų valdžios atstovams neliko nieko kito kaip dar
kartą paskleisti dezinformacijos dozę apie vyskupo J.Steponavičiaus
padėtį ir tremties priežastis. 1987 m. rugpjūčio 6 d. Tiesoje
pasirodė Religinių reikalų tarybos įgaliotinio Petro Anilionio
straipsnis Kodėl vyskupas gyvena Žagarėje?.
Popiežiaus laiškas M.Gorbačiovui
Dar vieną akibrokštą sovietams
Vatikanas pateikė 1988-ųjų pavasarį, kuomet, be išankstinio suderinimo
su jais, buvo radikaliai pertvarkytas Katalikų Bažnyčios valdymas
Lietuvoje. Vietoj atsistatydinusio arkivyskupo L.Povilonio, Lietuvos
vyskupų konferencijos pirmininku buvo paskirtas vyskupas Vincentas
Sladkevičius, kuriam kiek vėliau buvo suteiktas ir kardinolo titulas.
Nors Religinių reikalų taryba tuo buvo ir labai nepatenkinta,
apskritai sovietų režimas gan ramiai reagavo į šį Vatikano žingsnį.
Tokią laikyseną, A.Streikaus nuomone, galėjo nulemti teigiami
Sovietų Sąjungos vidaus ir užsienio politikos vertinimai, 1988
metų pirmoje pusėje ne kartą skambėję iš Popiežiaus lūpų, ir jų
nauda Sovietų Sąjungai.
Dėl tų pačių motyvų Vatikano delegacijai, vadovaujamai valstybės
sekretoriaus Kazarolio, buvo leista atvykti į Maskvą dalyvauti
Rusijos krikšto 1000 metinių paminėjimo renginiuose. Susitikimo
su M.Gorbačiovu metu Kazarolis perdavė jam Popiežiaus adresuotą
laišką, kuriame buvo sveikinamos jo pastangos siekiant taikos
ir demokratizuojant sovietinę sistemą, tačiau kartu primenamos
ir problemos, trukdančios toliau gerinti tarpusavio santykius.
Nors M.Gorbačiovas pažadėjo atidžiai išnagrinėti Popiežiaus laiške
keliamas problemas, sovietų režimas neskubėjo atsižvelgti į Vatikano
siūlymus.
1988 metų pabaigoje KGB užsienio žvalgybos padaliniams parengtoje
instrukcijoje dėl darbo su Vatikanu pastarasis toliau vertintas
kaip stiprus ir gerai organizuotas idėjinis ir politinis priešininkas,
todėl siūlyta nenusileisti jo spaudimui, bet priversti jį patį
spręsti klausimus, trukdančius gerinti tarpusavio santykius. Vykdant
aktyvias priemones, nurodyta ir toliau stengtis demaskuoti reakcingą
dešiniųjų katalikų jėgų politikos esmę, jų orientavimąsi į Amerikos
administracijos kursą ir ryšius su Vakarų spec. tarnybomis, skatinti
Vatikaną žingsniams, kurie būtų naudingi taikos ir socializmo
reikalui, remti realistines jėgas Romos kurijoje, sustiprinti
pasipriešinimą Vatikano pastangoms suaktyvinti Bažnyčios veiklą
Sovietų Sąjungoje ir kitose socialistinėse šalyse.
Išlikę KGB dokumentai liudija, kad 1988-ųjų pabaigoje 1989-ųjų
pradžioje Maskva dažnai naudojosi ir KGB padalinio Lietuvoje operatyvinėmis
galimybėmis daryti spaudimą Vatikanui, kad šis paremtų Sovietų
Sąjungos iniciatyvas tarptautinėje arenoje, apribotų Katalikų
Bažnyčios paramą tautinio išsivadavimo sąjūdžiui Lietuvoje. Tačiau,
A.Streikaus nuomone, KGB neretai per daug sureikšmindavo savo
vaidmenį. Savo nuopelnu jie, pavyzdžiui, laikė ir mons. Vytauto
Kazlausko pasitraukimą iš Vatikano radijo lietuviškos redakcijos
vedėjo pareigų.
Lemiamas lūžis Vatikano ir Sovietų Sąjungos santykiuose įvyko
tik 1989 metų antroje pusėje, artėjant M.Gorbačiovo vizitui į
Romą, kurio metu buvo numatytas ir jo susitikimas su Popiežiumi.
1989 m. rugpjūčio 24 d. Popiežius pagaliau gavo oficialų palankų
atsakymą į savo laišką sovietų lyderiui. Gruodžio 1 dieną audiencijos
metu M.Gorbačiovas pažadėjo Jonui Pauliui II legalizuoti Ukrainos
Unitų Bažnyčią, tą pačią dieną apie tai buvo paskelbta ir oficialiai.
Lietuvoje jau nuo 1988-ųjų vasaros prasidėjęs Katalikų Bažnyčios
laisvėjimas 1989 metų pabaigoje taip pat įgijo tvirtesnį pagrindą.
1989 metų lapkritį LSSR Aukščiausioji taryba priėmė Konstitucijos
pataisą, kuria pagaliau pripažino ir religinių įsitikinimų skleidimo
laisvę. Per keletą mėnesių dinamiški pokyčiai Lietuvoje iš esmės
pakeitė veiksnių konsteliaciją, lėmusią Bažnyčios padėtį Lietuvoje,
nes šalia Sovietų Sąjungos ir Vatikano atsirado naujas svarbus
veiksnys nepriklausoma Lietuvos valstybė, pažymėjo dr.A.Streikus.
(Bus daugiau)
Arvydas JOCKUS
© 2003 "XXI amžius"