Bažnyčios gyvenimo centras
Didįjį ketvirtadienį paskelbiama
nauja enciklika
Ateinantis Didysis ketvirtadienis,
balandžio 17 diena, taps ypatinga data popiežiaus Jono Pauliaus
II pontifikatui: tą dieną, kai Bažnyčios liturgijoje tradiciškai
minimas Kunigystės ir Švenčiausiojo Sakramento įsteigimas Paskutinės
vakarienės metu, Šventasis Tėvas pasirašys ir paskelbs savo keturioliktąją
encikliką, kuri bus kaip tik skirta mokymui apie Eucharistiją.
Šia enciklika, apie kurios rengimą Vatikane jau buvo kalbama kelis
pastaruosius mėnesius, taip pat bus prisimintos kitos žymios Eucharistijai
skirtos popiežiaus Leono XIII enciklikos Mirae caritatis paskelbimo
100-osios metinės.
Apie naujosios enciklikos paskelbimą Popiežius pranešė ketvirtąjį
Gavėnios sekmadienį, kovo 31 dieną, susitikęs su maldininkais
Šv. Petro aikštėje šventadienio vidurdienio Viešpaties angelas
maldai. Dievas taip pamilo pasaulį, kad atidavė savo viengimį
Sūnų, - priminė jis Evangelijos žodžius. Visa tai įvyko Golgotos
aukoje: Kristus mirė ir prisikėlė už mus, savo krauju užantspauduodamas
naująją ir galutinę sandorą su žmonija. Eucharistijos sakramentas
yra amžinas šios aukščiausios aukos atminimas. Jame Jėzus, Gyvenimo
duona ir tikroji mana, palaiko tikinčiuosius kelionėje per istorijos
dykumą pažadėtosios žemės Danguje link.
Popiežius Jonas Paulius II sakė, kad naujoji enciklika šiemet
taip pat atstos Laišką kunigams, kurį kasmet paskelbia Didžiojo
ketvirtadienio proga. Dabar simboliškai per Paskutinės vakarienės
pamaldas Šv. Petro bazilikoje pasirašytą encikliką Šventasis Tėvas
perduos pasaulio kunigams, o per juos ir visiems katalikams. Ši
enciklika dar kartą primins Eucharistinės aukos esminę vertę
ir reikšmę Bažnyčiai, pabrėžė Popiežius.
Iki šiol per beveik 25 savo pontifikato metus Jonas Paulius II
yra paskelbęs trylika enciklikų: Redemptor hominis (apie Kristaus
atperkamąją galią) 1979 m.; Dives in misericordia (apie Dievo
gailestingumą) 1980 m.; Laborem exercens (apie žmogaus darbą)
1981 m.; Slavorum apostoli (apie slavų apaštalus šventuosius
Kirilą ir Metodijų) 1985 m.; Dominum et vivificantem (apie
Šventąją Dvasią) 1986 m.; Redemptoris Mater (apie Švč. Mergelę
Mariją) 1987 m.; Sollicitudo rei socialis (apie Bažnyčios
socialinį mokymą) 1988 m.; Redemptoris missio (apie misijinę
veiklą) 1991 m.; Centesimus annus (taip pat apie socialinį
mokymą enciklikos Rerum novarum 100-osioms metinėms) 1991
m.; Veritatis splendor (apie moralinį mokymą) 1993 m.; Evengelium
vitae (apie žmogaus gyvybės orumą) 1995 m.; Ut unum sint
(apie krikščionių vienybę) 1995 m.; Fides et ratio (apie tikėjimo
ir proto santykį) 1998 m.
Eucharistijos adoracijos
esmė
Pastaruoju metu Eucharistijai,
kaip bažnytinio gyvenimo šaltiniui ir viršūnei, savo kalbose ir
raštuose daug dėmesio skiria tiek popiežius Jonas Paulius II,
tiek ir kiti Bažnyčios hierarchai. Tikėjimo doktrinos kongregacijos
prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris, kuris padėjo Šventajam
Tėvui rengti Eucharistijai skirtą encikliką, kovo mėnesį apie
šį sakramentą italų kalba išleido knygą, pavadintą Il Dio Vicino
(Artimas Dievas). Joje kardinolas išryškina Eucharistijos teisingo
celebravimo ir teisingo supratimo klausimą, kuris ypač aktualus
dabartinės tikėjimo krizės, kurią patiriame, sąlygomis.
Eucharistija yra auka, aiškina kardinolas J.Ratcingeris, Jėzaus
Kristaus pasiaukojimo ant kryžiaus priminimas, o kartu Kristaus
buvimo tarp žmonių įamžinimas. Pirmiausia, apie ką kalba šis sakramentas,
yra tai, jog Dievas pats mums yra atsidavęs, todėl ir mes galime
Jam atsiduoti. Iniciatyva Jėzaus Kristaus aukoje eina iš Dievo.
Iš pradžių Jis save nužemino
Tas faktas, kas Jis yra čia, gyvena,
kenčia ir myli, jau yra Dievo meilės darbas. Tai yra gailestingoji
meilė Dievo, kuris mums nusilenkia, Viešpats, kuris save padaro
mūsų tarnu. Ši suvokta žinia mus sustiprina ir palaiko, nes Dievas
duoda, tai ir mes galime duoti.
Tylioje, maldingoje eucharistinio Jėzaus adoracijoje tikintieji
tampa asmenimis, norinčiais bendrauti su Viešpačiu, o kartu tinkamai
pasirengia Eucharistijos bendruomeniškam šventimui. Savo knygoje,
kurios ištraukas paskelbė katalikų žinių agentūra Zenit, kardinolas
J.Ratcingeris palieka erdvės argumentams, kuriuos šiandien galima
išgirsti: Aš galiu melstis ne tik bažnyčioje, bet ir miške, paniręs
į gamtos aplinką. Žinoma, taip daryti galima, tačiau jeigu bus
meldžiamasi tik tokiu būdu, tada maldos iniciatyva visiškai liks
tik mumyse: tada Dievas būtų mūsų minčių postulatas (tvirtinimas
be įrodymo). Tas faktas, kad Jis atsiliepia arba kad Jis nori
atsiliepti, liktų atviras klausimas.
Tuo tarpu Eucharistija reiškia: Dievas atsiliepė, - aiškina kardinolas.
Eucharistija yra Dievas, kaip atsakymas, kaip būtis, kuri atsiliepia.
Dabar iniciatyva Dievo ir žmogaus santykyje priklauso daugiau
ne mums, bet Jam, ir tas ryšys iš tikrųjų tampa reikšmingas.
Štai kodėl Eucharistijos adoracijos metu malda pakyla į visiškai
naują lygmenį, nes tik dabar ji įtraukia abi puses (Dievą ir
žmogų) ir tik dabar tampa kažkas rimta, - rašo Tikėjimo doktrinos
kongregacijos vadovas. Dar daugiau, ji ne tik įtraukia abi puses,
bet dabar yra visiškai visuotinė. Kada mes meldžiamės esant Eucharistijai,
mes niekada nesame vieniši. Visa Bažnyčia, kuri švenčia Eucharistiją,
meldžiasi kartu su mumis.
Šioje maldoje mes daugiau esame ne prieš Dievą, apie kurį galvojame,
bet prieš Dievą, kuris realiai yra save mums atidavęs; prieš Dievą,
kuris pats tapęs bendryste su mumis, kuris tokiu būdu išlaisvina
mus iš mūsų ribotumo ir per šią bendrystę veda mus į Prisikėlimą,
- pabrėžia kardinolas J.Ratcingeris. Kaip tik tokios maldos
mes turime nuolat siekti.
Interkomunijos problemiškumas
Taip pat didelio susidomėjimo
tarptautinėje katalikų žiniasklaidoje susilaukė kovo viduryje
įtakingame Romos jėzuitų žurnale Civilta Cattolica pasirodęs
išsamus straipsnis Eucharistijos tema. Kaip manoma, kai kurie
jame išdėstyti aktualūs klausimai bus aptarti ir būsimojoje popiežiaus
Jono Pauliaus II enciklikoje. Ypač apie tam tikrą piktnaudžiavimą
dėl vadinamosios interkomunijos, tai yra dalijimosi Eucharistija
tarp katalikų ir protestantų, kurių Eucharistijos supratimas labai
skirtingas. Straipsnio autorius jėzuitas kunigas Džiuzepė de Roza
aiškina, kad toks eucharistinis svetingumas negali būti pateisinamas
vardan ekumeninės pažangos. Neleidžiama interkomunija yra bandymas
dirbtinai greitinti problemos sprendimą, nes tokia praktika
tik kliudytų pastangoms pasiekti autentišką krikščionių vienybę.
Išsamiai aptaręs katalikiškąjį supratimą apie Kristaus realų buvimą
Eucharistijoje ir priminęs bendruosius reikalavimus Komunijai
priimti (malonės būvį), kunigas Dž. de Roza paaiškina, jog Eucharistija
yra ne tik sakramentas, bet ir pagrindinis Bažnyčios vienybės
ženklas. Kristaus Bažnyčios vienybė kuri šiandien išlaikyta
Katalikų Bažnyčioje bus tobula, kai visi pakrikštytieji galės
dalyvauti vienoje Eucharistijoje, - pažymima minėtame straipsnyje.
Impulsas šiam tikslui pasiekti turi jungti visus krikščionis stengtis
skatinti tikėjimo vienybę, krikšto vienybę, Eucharistijos vienybę
ir tokiu būdu Kristaus Kūno vienybę.
Kadangi Bažnyčia yra įsipareigojusi šiam tikslui, tęsia straipsnio
autorius, ji negali leisti apsikeitimą eucharistiniu svetingumu
su kitais krikščionimis, kurie faktiškai nėra visiškoje vienybėje
su Katalikų Bažnyčia. Taigi tiek protestantai negali priimti katalikų
komunijos, tiek ir Katalikų Bažnyčios nariai negali dalyvauti
protestantų bendruomenių šventoje vakarienėje (vok. Abendmahl).
Toks nusistatymas nėra kokio nors katalikų perdėto išdidumo reikalas
ar nepagarba nekatalikų bendruomenėms, - pažymi kunigas Dž. de
Roza. Iš tikrųjų čia kalbama apie teisingą Eucharistijos prigimties
supratimą.
Kaip minėta, dalijimasis Eucharistija yra tikėjimo vieningumo
ženklas. Remiantis čia neginčytina logika, galima daryti išvadą,
jog jeigu nėra visiškos vienybės tikėjime, tai negali būti vienybės
ir dalyvavime Eucharistijoje. Taip pat jeigu kiti krikščionys
protestantai nesidalija pačiu tikėjimu į Eucharistijos prigimtį
su katalikais, tai interkomunija būtų klaidingas gestas, teigiantis
apie vienybę, kurios dar nėra.
Iš tikrųjų yra skaudu, netgi skandalinga, kad tie, kurie tiki
vieną Kristų ir dalijasi vienu krikštu, negali dalytis viena Eucharistija,
- rašo kunigas Dž. de Roza. Jis aiškina, kad abipusis pripažinimas
šio vienybės stygiaus, kuris iš tikrųjų sukelia kentėjimą krikščionių
širdyse, turi paskatinti juos kantriam darbui ir karštai maldai
už tikros vienybės atstatymą tarp visų tikinčiųjų. Tačiau kiekvienas
bandymas didinti greitį ir eucharistinio svetingumo praktikavimas
tikrai nepriartins dienos, kada visi krikščionys galės sueiti
prie vieno Eucharistijos stalo.
Įsteigimo žodžiai nėra
magiška formuluotė
Tarp Katalikų Bažnyčios ir Rytų
krikščionių Bažnyčių dalijimosi Eucharistija ypatingais atvejais
klausimas sprendžiamas lengviau, nes egzistuoja abipusis šio sakramento
pripažinimas. Apie vieną tokį 2001 metais Vatikane paskelbtą pastoracinį
dokumentą, skirtą santykiams tarp šiuo metu kovų apimtame Irake
egzistuojančių Asiriečių Bažnyčios ir Chaldėjų Katalikų Bažnyčios
neseniai katalikų žiniasklaidai papasakojo liturgijos ekspertas
Romos Rytų instituto profesorius emeritas jėzuitas kunigas Robertas
Taftas. Jis tą dokumentą netgi pavadino ryškiausiu katalikų magisteriumo
dokumentu nuo II Vatikano Susirinkimo laikų, kuris teikia gerą
pamoką tiek Eucharistijos liturgijai, tiek ekumenizmui.
Minėtasis dokumentas leidžia dalytis Eucharistija asiriečiams
stačiatikiams ir chaldėjams katalikams, kada dėl susidariusių
sunkių sąlygų (galbūt kaip tik tokios ir yra dabartiniame Irake)
liturginių apeigų pravedimas vienos šių bendruomenių maldos namuose
nėra galimas. Bet nuostabiausia yra tai, kad dokumentas tuo pačiu
pripažįsta galiojimą labai paprastos asiriečių eucharistinės maldos,
kurioje netgi nėra viso sakramento įsteigimo žodžių, kuriuos yra
pasakęs Kristus Paskutinės vakarienės metu: Tai yra mano kūnas
ir Tai yra mano kraujas, atpasakojimo.
Šį dokumentą 2001 metais paskelbė Popiežiškoji krikščionių vienybės
taryba, suderinusi jį su Tikėjimo doktrinos ir Rytų Bažnyčių kongregacijomis.
Asiriečių naudojama Eucharistijos malda, vadinama Anafora, yra
viena seniausių eucharistinių maldų, siekianti ankstyviausius
Bažnyčios gyvavimo laikus, sakoma dokumente. Ji buvo sudaryta
ir naudojama su aiškia Eucharistijos šventimo intencija, visiškoje
darnoje ir klusnume su Paskutinėje vakarienėje Viešpaties išsakytu
nurodymu ir sutarime su tikrąja Bažnyčios intencija. Dokumente
taip pat pabrėžiama, kad nors sakramento įsteigimo atpasakojimo
žodžių nebuvimas asiriečių eucharistinėje maldoje yra neįprastas
dalykas, tačiau dėl galiojimo niekada nebuvo ginčijamasi ir tada,
kai Rytų ir Vakarų Bažnyčios dar buvo vieningos.
Kunigas R.Taftas pastebėjo, jog dabar tiek teologiniu, tiek pastoraciniu
požiūriu būtų visai įprasta ir reikalinga, kad kiekviena šiandien
parašyta eucharistinė malda privalėtų turėti įsteigimo žodžius.
Bet tai nereiškia, kad senovinės eucharistinės maldos, kurios
neturi tų žodžių, yra negaliojančios. Šie svarstymai yra reikšmingi
visiems katalikams, stiprinant jų supratimą apie eucharistinės
maldos visumą šv. Mišių liturgijoje.
Įsteigimo žodžiai nėra kokia nors magiška formuluotė, - sakė
kunigas R.Taftas. Viduramžiais, iškilus daugeliui ginčų ir abejonių
dėl Kristaus realaus buvimo Eucharistijoje, tų specifinių žodžių
pabrėžimas įgijo didžiulę reikšmę. Tačiau neegzistuoja jokio aiškaus
įrodymo, kad iki IV amžiaus tie žodžiai yra buvę eucharistinėje
maldoje, teigė kunigas. Šiandieninėje liturgijos teologijoje,
įskaitant šv. Mišių eigos paaiškinimus Katalikų Bažnyčios katekizme,
vėl sugrįžtama prie dėmesio sutelkimo į eucharistinės maldos visumą,
kaip to momento liturgijoje, kada duonos ir vyno dovanos yra perkeičiamos
į Kristaus kūną ir kraują.
Dokumento, skirto chaldėjams katalikams ir asiriečiams stačiatikiams
dėl dalijimosi Eucharistija, rengimas ir patvirtinimas taip pat
yra gera ekumeninės teologijos iliustracija. Būdama kritiška,
objektyvi, teisinga ir subalansuota, ekumeninė teologija savo
krikščioniškų tradicijų studijomis daug gali pasitarnauti visų
tikinčiųjų sutaikymui ir vieningumui, o ne ginčams ir bandymams
dominuoti. Ši teologija, sakė kunigas R.Taftas, neignoruoja skirtumų
ir kiekvienoje pusėje galimų klaidų. Tačiau ji stengiasi paaiškinti,
kaip to paties tikėjimo skirtingos išraiškos gali būti sutaikytos
ir visoms pusėms priimtinos. Teologinis pagrindas šiam metodui
yra mūsų tikėjimas, kad Šventoji Dvasia yra su Dievo Bažnyčia
ir saugo jos liudijimo integralumą, - pabrėžė tėvas R.Taftas.
Būtinas tvirtesnis šv.
Mišių, kaip aukos, supratimas
Didžiosios Britanijos krikščionių
spaudoje tam tikrą diskusiją sukėlė anglikonų savaitraštyje Church
Times pasirodęs pranešimas, kad šalies premjeras Tonis Bleiras
savo apsilankymo metu Vatikane vasarį priėmė Komuniją. Kadangi
T.Bleiras yra anglikonas, tai Komunijai priimti buvo reikalinga
speciali Popiežiaus dispensa, kuri, kaip tikina kai kurie stebėtojai,
yra nedidelis grumstelis, galintis išjudinti didžiulę laviną
ekumeniniuose santykiuose.
Tačiau, kita vertus, dar 1998 metais Anglijos, Airijos ir Škotijos
katalikų vyskupų konferencijos yra patvirtinusios direktyvas,
kad išskirtiniais atvejais Anglikonų Bažnyčios nariai, kurie yra
santuokoje su katalikais, gali priimti Komuniją per katalikų šv.
Mišias. Kaip žinoma, T.Bleiro žmona Čeri yra katalikė, kaip ir
trys iš keturių jų vaikų. Po vasario 22 dieną vykusios audiencijos
pas Popiežių, premjeras su šeima kitą dieną, sekmadienį, buvo
pakviesti dalyvauti šv. Mišiose privačioje Jono Pauliaus II koplyčioje.
Belieka palinkėti, kad savo tvirtu tikėjimu žinomas T.Bleiras,
kuris ir Londone dažniausiai su šeima dalyvauja katalikiškose
pamaldose, galutinai pereitų į Katalikų Bažnyčią, tada jo geidžiamai
Komunijai priimti nebereikėtų gauti atskiro leidimo iš dvasinių
vadovų.
Tuo tarpu kai kurie liturgijos ekspertai gana kritiškai vertina
pastaruoju metu tarp tikinčiųjų paplitusį gana paviršutinį šv.
Mišių suvokimą, kai dalyvavimas jose pirmiausia suprantamas kaip
kone privalomas vertai ar nevertai Komunijos priėmimas.
Teologų manymu, toks požiūris, ypač žinant, kad daugelis tikinčiųjų
neturi tvirtesnių žinių apie pamaldų liturgijos esmę, gali sumenkinti
šv. Mišių, pirmiausia kaip Eucharistijos aukos, sampratą. Šiuo
atveju galima tik pasidžiaugti, kad Lietuvoje šv. Mišios išlaikė
tradicinį aukos pavadinimą, kai Vakaruose labiau paplitusi celebravimo
arba šventimo sąvoka.
Kaip pabrėžia žinomas liturgijos ekspertas, Čikagos teologijos
fakulteto profesorius kapucinas kunigas Edvardas Folis, reikia
naujai išryškinti pastaraisiais dešimtmečiais pradėtą nepakankamai
vertinti šv. Mišių, kaip aukos, sampratą, kuri yra labai svarbi
dalyvaujantiems pamaldose tikintiesiems. Juk krikščionims tėra
vienintelis tobulai išbaigtas pasiaukojimas, vienintelis visiškas
savęs atidavimas įveikiant mirtį, tai Kristaus auka Kalvarijoje,
- sako kunigas E.Folis. Ši auka šv. Mišiose yra atkartojama iš
naujo, todėl pamaldų liturgija visiems dalyviams yra nepelnyta
dovana, tačiau dovana, kuri įpareigoja.
Ant kryžiaus buvo visiškai apreikšta Dievo misija, ir ši kryžiaus
auka galutinai inauguruoja Dievo tautos misiją skelbti pasauliui
Gerąją naujieną, žodžiais ir darbais paskiriant save kitų labui,
aiškina kunigas E.Folis. Štai kodėl kiekvienam tikinčiajam šv.
Mišių auka pirmiausia yra šaukimas į Kristaus misiją, o Komunijos
priėmimas suteikia stiprybės šiam uždaviniui vykdyti.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"