Referendume kaimas turi
pasisakyti už
Europos Sąjungą
Tikėtina, kad Lietuvos kaimas
gegužės 1011 dienomis pasisakys už stojimą į Europos Sąjungą
todėl, kad bus pagaliau atsisukta į kaimą, nes ES didelį dėmesį
ir paramą skiria ne tik žemės ūkio produkcijos gamybos efektyvumui,
ūkininkų pajamingumui didinti, bet ir naujų darbo vietų kūrimui,
kaimo gyvenamajai aplinkai gerinti, siekiant, kad būtų patogu,
gera, jauku gyventi, dirbti ir ilsėtis kaime.
Kodėl kaimo žmogus turi pasisakyti už stojimą į ES?
Pirmiausia todėl, kad kaime ekonominė, socialinė situacija negerėja,
išsilavinimo lygis krenta, suaugusių kaimo žmonių švietimo beveik
nėra, plečiasi asocializacijos procesai, nesaugu gyventi, ypač
vienkiemiuose. Vyrauja smulkieji ūkiai (iki 10 ha sudaro apie
55 proc. registruotų ūkių), menkai daugėja ekonomiškai pajėgių
ūkininkų ūkių, nesusikūrė žemės ūkio produkcijos perdirbimo kooperatyvai,
klesti monopolinės pieno, mėsos perdirbimo įmonės, lupančios ūkininkui
paskutinį kailį. Kai šio rašinio autorė su kolegomis siūlė organizuoti
kooperatines gyvulių skerdyklas, kaip yra Danijoje ir kitose ES
valstybėse, tai SAPARD lėšos kuo skubiau buvo atiduotos magnatui
V. Uspaskich ir į jį panašiems. Skurstančių šeimų kaime nemažėja,
nors valdžia ir giriasi vis kylančia šalies ekonomika. Ypač sunkiai
verčiasi šeimos, turinčios mažo našumo žemių. Mažiau palankių
ir našių žemių vietovėse ūkininkaujančiųjų pajamos ir valstybės
paramos dydis skiriasi iki keturių ir daugiau kartų našių žemių
naudai. O žemės grąžinimo savininkams peripetijų nesinori ir priminti.
Kaimo žmogus nebetiki sava valdžia.
Kodėl tokia padėtis ir kokios svarbiausios priežastys?
Viena iš daugelio priežasčių sumažėjusios žemės ūkio produkcijos
rinkos kainos, dėl ko gaunamos mažos pajamos, o pelno jau nebegaunama.
Nuo 1997 metų stambesnių negu 50 ha ūkių bendrasis gamybinis pelnas,
skaičiuojant vienam hektarui žemės ūkio naudmenų, vidutiniškai
sumažėjo 48 procentais.
Tačiau svarbiausia priežastis Žemės ūkio ministerijos kadrai
ir jų vykdoma žemės ūkio bei kaimo politika. Kasmet žemės ūkiui
(neskaitant valdymo) skiriama per 500 mln. litų, iš kurių žemės
ūkio produkcijos gamintojams tiesiogiai tenka mažiau negu 150
mln. litų. Didelė dalis lėšų kliūva nuostolingai dirbančiai žemės
ūkio produkciją superkančiai agentūrai, be galo ilgai kuriamai
ir vis nesukuriamai informacijos sistemai, bankams ir pan.
Bet ir tie žemės ūkio produkcijos gamintojams skirti aplaižyti
pinigai naudojami neracionaliai ir nepagerina ūkių situacijos.
Taip yra todėl, kad investicijoms skiriama tik menka dalis žemės
ūkiui skirtų lėšų. Lietuvos žemės ūkio ministerijos kadrai sugebėjo
(tikriausiai sąmoningai) lėšas paskirstyti taip, kad darbštūs,
smulkesniųjų ūkių savininkai negautų jokios arba gautų labai menką
paramą, kad negalėtų užsidirbti, kurti, statyti, gerinti savo
darbo ir gyvenimo sąlygas (jų dalia - išnykti). Ministerija biudžeto
(tautos) lėšas stengėsi atiduoti stambiesiems ūkininkams, žemės
ūkio bendrovėms. Valstybės parama kasmet patiems stambiausiems
ūkiams skiriama du tris kartus, o investicijoms skiriama daugiau
kaip 22 kartus didesnė, palyginti su ta, kuri teikiama smulkiesiems
ūkiams. Taip, reikia skirti lėšų ir stambiesiems ūkiams, bet vienodai,
neišskiriant ir nesupriešinant vienų su kitais, duoti šansą pakilti
ekonomiškai silpnesniems.
Deja, kaip rodo žemės ūkio respondentinių įmonių duomenys, efektyviau
ūkininkaujama smulkiuosiuose ūkiuose: bendrosios produkcijos,
skaičiuojant vienam hektarui žemės, smulkiuosiuose ūkiuose pagaminama
daugiau kaip 2,6 karto, o bendrojo gamybinio pelno gaunama net
3,7 karto daugiau negu stambiausiuose ūkiuose. Sakysite, tai kodėl
smulkieji blogai gyvena. Ogi todėl, kad iš mažo ūkio negali sukaupti
lėšų nei technikai įsigyti, nei pastatams išplėsti ar kitaip rekonstruoti.
Be to, smulkieji ūkiai negali gauti kreditų. Ir tokiomis sąlygomis
jie tik egzistuoja.
Ministerija, kai kurie Žemės ūkio rūmų bei Agrarinės ekonomikos
instituto vadovaujantys darbuotojai stambiųjų ūkių rėmimo politiką
teisina tuo, kad ES sąlygose tik stambieji ūkiai galės konkuruoti.
Tačiau vis plačiau kalbama, kad minsterijos vadovaujantiems darbuotojams
(minimos ir konkrečios pavardės) patogiau dalytis pinigėlius (ir
SAPARD lėšas) su stambiųjų ūkių bei perdirbimo įmonių savininkais.
Kalbama, kad viešųjų pirkimų atvejais ministerijos kadrai gauna
net iki 50 proc. laimėtos sumos. Šias kalbas turėtų paneigti ar
patvirtinti Valstybės kontrolė, nes tai negražiai skamba Lietuvai
einant į Europą. Priešingai negu Lietuvoje, ES valstybėse daugiau
negu stambieji remiami smulkieji ūkiai. Tokiu pavyzdžiu gali būti
Airija.
Įstojus į ES, mūsų valdininkai turės laikytis bendrosios žemės
ūkio politikos, mažės ministerijos valdininkų savivalės, neracionalių
sprendimų. ES ypač kovojama su korupcija, įvairių sandorių neskaidrumu.
Įstojimas į ES suteiks dideles galimybes gerinti situaciją kaime,
nes ES jau nuo 2004 metų, palyginti su dabartinėmis, skirs ne
tik keturis kartus didesnes tiesiogines išmokas už pasėlius ir
gyvulius, bet ir teiks visokeriopą paramą ūkiams modernizuoti,
kaimo plėtrai.
ES teikiama investicinė parama šeimos ūkiams, siekiantiems juos
modernizuoti, pagerinti darbo sąlygas bei žemės ūkio produkcijos
kokybę. Šia parama galėtų pasinaudoti visi ūkiai, kurie norėtų
pagerinti darbo, aplinkos sąlygas ūkyje bei gaminamos produkcijos
kokybę.
Kadangi kaime daugiau negu mieste gyvena senyvo amžiaus gyventojų,
o jaunimas, baigęs mokslus, nori likti dirbti miestuose, tai ES
teikia paramą jauniems ūkininkams, siekiant atjauninti kaimą.
Vyresnio amžiaus žmogui sunkiau prisitaikyti prie rinkos sąlygų,
o ir sveikata ne per geriausia, todėl ES lėšomis skatinama (už
tai gaunama kompensacija) vyresnio amžiaus ūkininkams atsisakyti
prekinės žemės ūkio gamybos arba išeiti į ankstyvą (nuo 55 metų)
pensiją, perduodant ūkį paveldėtojui.
Kadangi, palyginti su miesto, kaimo gyventojų žemesnis išsilavinimo
lygis ir jiems sunkiau susirasti darbą, tai ES ypatingą dėmesį
skiria mokymui, žmogiškųjų išteklių ugdymui, kaimo bendruomenių
kūrimui.
Kadangi ne visur ūkininkavimui vienodos gamtinės sąlygos, o nederlingų
žemių vietovėse, palyginti su našių, gaunama iki trijų kartų mažiau
pajamų, be to, kai kuriose vietovėse taip sumažėjo kaimo gyventojų,
kad tiesiog nyksta kaimai, tai ES, siekdama išsaugoti kaimo vietoves,
teikia specialią paramą ūkininkaujantiesiems mažiau palankiose
ūkininkauti vietovėse, didina jų pajamas. Be to, ES parama teikiama
ūkininkaujantiesiems tokiose vietovėse, kurioms nustatyti aplinkosaugos
apribojimai (užliejamose upių pakrantėse, paukščių perėjimo, jų
sankaupos vietovėse, karstinėse zonose ir pan.). Taip pat kiekvienas
ūkininkas, privačios žemės savininkas, turintis prastesnių žemių,
gali pasinaudoti ES teikiama parama žemės ūkio naudmenis apsodinti
mišku.
Lietuvai, kur žemės ūkio produkcijos perdirbimas sutelktas stambiose
įmonėse, kurios diktuoja žemdirbiams kainas, svarbu modernizuoti
smulkiąsias perdirbimo įmones, cechus kaimo vietovėse ir miesteliuose.
Tam tikslui ES teikia paramą, kuria daugiausia galėtų pasinaudoti
daržovių, vaisių, uogų, kitos mažiau paplitusios, netradicinės
žemės ūkio produkcijos augintojai.
ES skatina aplinkos išteklių apsaugą ir atstatymą, žemės naudojimo
gerinimą, kraštovaizdžio planavimą ir tvarkymą. Kadangi Lietuvos
kaime dideli apleistų, nepanaudojamų žemių plotai, nesutvarkyta
gyvenamųjų vietovių aplinka, tai ši ES taikoma parama iš esmės
prisidėtų gražinant, puoselėjant kaimą, keliant žmonių dvasią.
ES kaimo gyventojai mokomi ir skatinami plėtoti kaimo turizmą
bei kitus verslus, siekiant padidinti darbo vietų skaičių, užimtumą
kaime.
Kadangi daugelyje mūsų kaimų gyventojai priversti naudoti dažniausiai
užterštą, sveikatai kenksmingą šulinių vandenį, nes nėra vandentiekio,
nuotekų valymo sistemų, tai kaimo bendruomenės galės pasinaudoti
ES teikiama parama šioms problemoms spręsti, kaimo infrastruktūrai
gerinti. Kaimo, kaip ir miesto žmogui reikia ne tik gerų kelių,
bet ir poilsio aikštelių, įrengtų paplūdimių, sutvarkytų parkų.
ES skatina kaimo žmones burtis į bendruomenes ir įgyvendinti tokius
planus.
Pagerėjus bendrai situacijai kaime ir mieste, jau maždaug po trejų
metų mūsų vyriausybė turės didesnes galimybes daugiau padidinti
ir senatvės pensijas (dabar jų visai nedidina, o jei didina, tai
tik penkiais litais per metus).
Mūsų kaimo žmogui svarbu pasitikėti savo jėgomis, burtis į bendruomenes,
domėtis naujomis galimybėmis keisti savo gyvenimą įstojus į ES.
Tam kviečia ir Bažnyčia. Arkivyskupas Sigitas Tamkevičius ,,XXI
amžiuje(Nr 31, 2003 04 18) rašo: ,,Pats reikalingiausias žingsnis,
kurį turime žengti kiekvienas, - tai mūsų asmeniškas prisikėlimas.
kiekvieno prisikėlimas turi atnešti palaimingų vaisių taip sunkiai
prisikeliančiai Tėvynei.
Taigi tikiu, jog ir šiuo atveju, kaip kad buvo iki šiol, kaimo
žmogus pamąstys, apsispręs, kad laikas pradėti keisti savo, vaikų
bei vaikaičių gyvenimą ir gegužės 10-11 dienomis ateis į referendumą
bei pasisakys už Lietuvos stojimą į ES.
Dr. Valerija UŽDAVINIENĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"