Ar galimi nauji poslinkiai
Vatikano ir Maskvos santykiuose?
|
Artimiausi sąjungininkai
Maskvos ir visos Rusijos
patriarchas Aleksijus II ir prezidentas Vladimiras Putinas
EPA-ELTA nuotrauka |
|
Kazanės Dievo Motinos
ikona |
Pastaruoju metu ir diplomatiniuose,
ir bažnytiniuose sluoksniuose pasirodė svarstymų dėl galimų pozityvių
poslinkių tiek Rusijos ir Šventojo Sosto, tiek Katalikų ir Stačiatikių
Bažnyčių santykiuose. Netgi kalbama apie tikėtiną popiežiaus Jono
Pauliaus II apsilankymą Rusijoje pakeliui į Mongoliją, kur vizitas
kol kas oficialiai nepatvirtintas planuojamas rugpjūčio mėnesiui.
Šį pavasarį įvyko keli trumpi, bet reikšmingi Rusijos aukštų pareigūnų
vizitai į Romą ir Vatikaną, taip pat formaliai atnaujintas Šventojo
Sosto ir Maskvos patriarchato ekumeninis dialogas. Kaip geros
valios gestą galima suprasti ir naujo katalikų vyskupo paskyrimą
Irkutsko diecezijai vietoje Rusijos valdžios išvaryto ankstesnio
ganytojo. Taip pat neseniai vienam išvarytam katalikų kunigui
buvo leista sutvarkius dokumentus grįžti sielovadiniam darbui
į Sankt Peterburgą.
Nesena skaudi patirtis
Tačiau šie išryškėję naujieji
akcentai nerodo, kad silpnėtų Maskvos patriarchato vadovybės priešiškas
nusistatymas Vatikanui dėl vadinamojo katalikų prozelitizmo
Rusijoje, taip pat dėl stačiatikių vyskupijų likvidavimo Vakarų
Ukrainoje po to, kai po Antrojo pasaulinio karo komunistų bandyta
sunaikinti Ukrainiečių Katalikų Bažnyčia praėjusio dešimtmečio
pradžioje atstatė savo teises. Be to, Rusijoje toliau dedamos
pastangos politiškai ir teisiškai stiprinti Stačiatikių Bažnyčios
pozicijas, priartinant jas prie valstybinės Bažnyčios statuso
kitų religinių mažumų suvaržymo sąskaita.
Kaip žinoma, Vatikano ir Maskvos patriarchato santykiai atšalo
praėjusio dešimtmečio viduryje po daugelio nepavykusių bandymų
surengti tiesioginį popiežiaus Jono Pauliaus II ir patriarcho
Aleksijaus II susitikimą iškilusioms problemoms apsvarstyti ir
ieškoti galimų sprendimų. Šie santykiai pasiekė krizinį tašką,
kai 2002 metų vasarį Rusijoje vietoje buvusių laikinų administracinių
vienetų buvo įsteigtos keturios katalikų vyskupijos, sujungtos
į vieną metropoliją su centru Maskvoje. Stačiatikių Bažnyčia šiuose
įprastuose pertvarkymuose sielovadiniam darbui gerinti įžiūrėjo
paralelinių struktūrų formavimą ir neva siekį konkuruoti su
patriarchatu dėl pokomunistinės visuomenės evangelizacijos. Dėl
to, pasitelkus savo įtakoje turimą Rusijos valstybinį aparatą
ir pirmiausia slaptąją policiją FSB (buvusią komunistinę KGB),
buvo dar labiau sustiprinta katalikų bendruomenių diskriminacija.
Nepateikus jokių konkrečių motyvų, iš Rusijos buvo išvaryti penki
sielovadinį darbą dirbę katalikų kunigai ir Irkutsko vyskupas
Ježis Mazuras. Pagaliau 2003 metų pradžioje žiniasklaidoje buvo
paskelbtas Rusijos parlamento užsakymu rengto dokumento apie religinį
ekstremizmą projektas, kuriame į visuomenei priešiškų ir pavojingų
religinių organizacijų juodąjį sąrašą pirmuoju numeriu buvo
įrašyta Katalikų Bažnyčia.
Tai sukėlė žmogaus teisių gynėjų grupių, religinių ir politinių
veikėjų bei organizacijų protestus visame pasaulyje. Sausio viduryje
vykusiame metiniame susitikime su prie Šventojo Sosto akredituotais
diplomatais popiežius Jonas Paulius II padarė precedento neturintį
pareiškimą, nurodydamas, kad Vatikanas iš Rusijos valdžios laukia
konkrečių žingsnių, kurie būtų priimti pagal pasirašytus tarptautinius
susitarimus ir padėtų išspręsti susidariusią krizę. Rusijos katalikai
nori gyventi taip, kaip ir kiti tikėjimo broliai visame pasaulyje,
naudojantis tokia pat laisve ir išlaikant savąjį orumą. JAV prezidento
Džordžo Bušo administracija, jau anksčiau rodžiusi susirūpinimą
dėl nepatenkinamos religinės laisvės padėties pokomunistinėje
Rusijoje, vasario mėnesį į Maskvą buvo atsiuntusi specialią komisiją
susidariusiai padėčiai ištirti.
Pastangos dialogui atnaujinti
Taip pat metų pradžioje buvo
imtasi ir kai kurių diplomatinių pastangų Romos ir Maskvos dialogui
atnaujinti. Vietoje buvusio Vatikano diplomatinio atstovo šveicaro
arkivyskupo Georgo Curo Popiežius darbui Maskvoje paskyrė rusų
kalbą mokantį buvusį apaštalinį nuncijų Bulgarijoje italą arkivyskupą
Antonijų Meninį, kuris gana sėkmingai mezgė santykius su Bulgarijoje
vyraujančia Stačiatikių Bažnyčia ir, palikdamas Sofiją, gavo aukštą
valstybinį apdovanojimą. Atvykęs į Maskvą, arkivyskupas A.Meninis
susitiko su Rusijos prezidentu V.Putinu ir patriarchu Aleksijumi
II, kuriam perdavė asmeninį popiežiaus Jono Pauliaus II laišką.
Šių susitikimų metu buvo pareikštas siekis gerinti Vatikano ir
Rusijos santykius, taip pat būtinumas spręsti problemas, trukdančias
vystyti vaisingą tarpbažnytinį dialogą.
Netrukus po to patriarchą Aleksijų II aplankė Italijos Trento
ir Ternio vyskupijų delegacijos, kurios Rusijos Stačiatikių Bažnyčiai
įteikė dovaną kankinio šv. Valentino (dabar žinomo kaip mylinčių
žmonių globėjo, kurio liturginė šventė vasario 14-oji plačiai
minima pasaulio jaunimo) relikvijas. Vasario mėnesį Italijos ir
Rusijos žiniasklaidai interviu davęs Rusijos diplomatinis atstovas
Vatikane (beje, Šventasis Sostas ir Rusija iki šiol neturi diplomatinių
santykių ambasadoriaus nuncijaus lygiu, ir jie palaikomi per
vadinamuosius diplomatinius atstovus) Vitalijus Litvinas netikėtai
pareiškė, kad Popiežiaus vizitas į Maskvą ne tik galimas, bet
ir būtinas. Jis taip pat pripažino, jog iš pradžių yra būtina
išspręsti kai kurias kliūtis dialoge tarp Katalikų ir Stačiatikių
Bažnyčių
Būtina sudaryti normalią aplinką, kad Popiežiaus vizitas
būtų vaisingas. Žinoma, šiose V.Litvino pastabose nieko naujo
nepasakyta: Popiežius niekada nevyksta į stačiatikių daugumos
šalį, nesuderinęs šio klausimo su vietos Stačiatikių Bažnyčia.
Svarbu yra kitkas: V.Litvinas minėtame interviu, gindamas Rusijos
vyriausybės priimtus sprendimus dėl kelių katalikų dvasininkų
išvarymo, sakė kad jų prasižengimai buvo susiję su veikla, nesuderinama
su dvasininko statusu. Jis taip pat nurodė, kad nereikia turėti
jokių iliuzijų dėl grįžimo ganytojų, kuriems buvo atšauktos vizos
dėl Rusijos įstatymų pažeidimo, ir kad Kremlius neprieštarautų,
jeigu jie būtų pakeisti kitais dvasininkais. (Kaip vėliau matysime,
Vatikanas kaip tik tokį siūlymą priėmė paskiriant naują Irkutsko
vyskupą.)
Pagaliau kovo antroje pusėje Vatikanas ir Rusijos Stačiatikių
Bažnyčia formaliai atnaujino ekumeninį dialogą, kuris buvo nutrūkęs
po keturių katalikų vyskupijų įsteigimo 2002-ųjų vasarį. Kaip
tik tuomet ir buvo planuotas Popiežiškosios krikščionių vienybės
tarybos, koordinuojančios ekumeninę veiklą, vadovo kardinolo Valterio
Kasperio vizitas į Maskvą, tačiau jį teko atšaukti dėl susidariusių
nepalankių aplinkybių. Praėjus daugiau kaip metams, kovo 19 dieną
neutraliosios Šveicarijos mieste Ženevoje įvyko kardinolo V.Kasperio
susitikimas su Maskvos patriarchato Užsienio ryšių departamento
vadovu metropolitu Kirilu. Kaip rašoma Vatikane paskelbtame trumpame
pranešime, abiejų hierarchų atvirame pokalbyje buvo aptarta santykių
tarp Katalikų ir Stačiatikių Bažnyčių padėtis ir prieita prie
išvados, jog reikia palaikyti tolesnes konsultacijas egzistuojančioms
problemoms spręsti. Kovo pabaigoje popiežius Jonas Paulius II
audiencijoje priėmė Rusijos parlamento aukštųjų rūmų Senato
pirmininką Sergejų Mironovą, su kuriuo buvo aptarti Bažnyčios
ir valstybės santykių reikalai, taip pat tarptautinė padėtis,
ypač dėl vykusio karo Irake. Pastebėtina, kad Irako konflikto
atžvilgiu tiek Vatikanas, tiek ir Maskvos patriarchatas užėmė
labai identiškas antikarines pozicijas.
Kazanės Dievo Motinos
ikonos grąžinimo klausimas
Kaip tik S.Mironovo vizito Vatikane
metu vėl iškilo Kazanės Dievo Motinos ikonos grąžinimo klausimas.
Kovo 29 dieną duodamas interviu Romoje anglų kalba leidžiamam
žurnalui Inside the Vatican, Rusijos parlamento vadovas sakė,
kad pokalbyje su juo Popiežius nurodė norįs grąžinti šventąjį
paveikslą į šalį. Ikona, kurią rusų stačiatikiai laiko stebuklinga
ir kuri žinoma Rusijos globėjos vardu, Totorijos sostinėje Kazanėje
pirmą kartą pasirodė 1579 metais. Ikona į Maskvą buvo perkelta
1612 metais, vadinamuoju smutos laikotarpiu, ir, kaip tiki stačiatikiai,
maldos į Kazanės Dievo Motiną tuomet padėjo išvaduoti Rusijos
sostinę nuo lenkų okupacijos.
Iš Maskvos Uspenskio vienuolyno katedros stebuklingoji ikona buvo
pagrobta XX a. pradžioje, ir tolesnis jos likimas ilgai buvo nežinomas.
Vėliau paaiškėjo, kad ikona atsidūrė Vakaruose. (Kiti ekspertai
tai ginčija ir teigia, kad Kazanės Dievo Motinos ikoną 1903 metais
pavogęs išprotėjęs nusikaltėlis ją sudegino ir yra likusios tik
jos kopijos.) Po kelių dešimtmečių perpirkinėjimų, amerikiečių
katalikų rūpesčių ikona buvo perkelta į Dievo Motinos šventovę
Fatimoje, kur nuolat buvo meldžiamasi už komunistinės Rusijos
atsivertimą. 1993 metais popiežiui Jonui Pauliui II antrą kartą
lankantis Fatimoje, ikona buvo jam padovanota ir dabar saugoma
Vatikane.
Popiežius ir kiti Vatikano atstovai ne kartą yra minėję, jog Kazanės
Dievo Motinos ikona galėtų būti sugrąžinta į Rusiją ir jog tam
tinkamiausias momentas būtų Jono Pauliaus II ir Aleksijaus II
istorinis susitikimas. Dėl 2005 metais būimu Kazanės įkūrimo 1000-mečiu
ikonos grąžinimu taip pat rūpinasi Totorijos prezidentas Mintimeras
Šaimijevas ir Kazanės meras Kamilis Ischakovas, kuris tuo reikalu
dar 2000 metais buvo nuvykęs į Vatikaną. 2002 m. sausio 24 d.
per Asyžiuje vykusį tarpreliginį maldos už taiką susitikimą, atskirai
susitikęs su Maskvos patriarchato atstovais, metropolitu Pitirimu
ir vyskupu Ilarionu, Šventasis Tėvas taip pat pareiškė norą grąžinti
Rusijos tikintiesiems stebuklingąjį Dievo Motinos atvaizdą.
Pagaliau neseniai, balandžio viduryje, Reuters ir kitos žinių
agentūros paskelbė pranešimus, kad popiežius Jonas Paulius II,
rugpjūčio mėnesį keliaudamas į Mongoliją (šios kelionės planas
rengiamas, bet kol kas oficialiai dar nėra patvirtintas), trumpam
sustos Kazanėje ir perduos ikoną Stačiatikių Bažnyčiai. Šią žinią
teigiamai sutiko Totorijos prezidentas M.Šaimijevas, kuris pokalbyje
su žurnalistais sakė, jog ikonos perdavimas galėtų tapti vaisingo
dialogo pradžia tarp Stačiatikių ir Katalikų Bažnyčių. Tačiau
Maskvos patriarchate ji buvo sutikta su neslepiama nuostaba ir
pesimizmu, pabrėžiant, jog apie galimą Popiežiaus sustojimą Kazanėje
pakeliui į Mongoliją patriarchatui nebuvo pranešta. Popiežiaus
apsilankymas Rusijoje pirmiausia turi būti siejamas su santykių
tarp Bažnyčių realių problemų sprendimu, o ne iš Rusijos neteisėtai
išvežtos ikonos grąžinimu, sakė patriarchato atstovas spaudai
protojerėjus Vsevolodas Čaplinas.
Akivaizdu, kad Maskvoje perdėtai sureikšminama ikonos grąžinimo
ir galimo Popiežiaus vizito į Rusiją jungtis. Šventasis Tėvas
nori aplankyti Rusiją pirmiausia dėl daug iškentėjusių vietos
katalikų, kurie labai jo laukia. Jis, žinoma, taip pat nori normalizuoti
santykius su Rusijos Stačiatikių Bažnyčia ir supranta, kad vizitui
reikalingas jeigu ne Maskvos patriarchato kvietimas, tai bent
negriežtas prieštaravimas, koks buvo iki šiol. O Kazanės ikonos
grąžinimas taptų simboliniu geros valios mostu, ženklinančiu Jono
Pauliaus II palankumą rusų stačiatikiams. Atsiliepdamas į iškilusius
svarstymus šia tema, Vatikano atstovas spaudai Choakinas Navaras
Valsas pareiškė, kad visiems gerai žinomas Šventojo Tėvo troškimas
grąžinti rusų tautai ir Maskvos stačiatikių patriarchatui šventąją
Kazanės Dievo Motinos ikoną, kuri daugelį metų saugoma Vatikane.
Tinkama proga ir būdas šiam grąžinimui bus nuspręsti tam palankiu
laiku. Gegužės pradžioje duotame interviu italų dienraščiui La
Republica Vatikano valstybės sekretorius kardinolas Andželas
Sodanas patvirtino ir Popiežiaus tam tikslui skirto bent trumpo
apsilankymo Rusijoje galimybę, dėl ko vyksta derybos. (Tačiau
naujausiame šiuo klausimu Maskvos patriarchato pareiškime, paskelbtame
gegužės 19 dieną, sakoma, kad derybų dėl tokio vizito Rusijos
Stačiatikių Bažnyčia nevedė ir neveda ir kad ekspertai nustatė,
jog Vatikane saugoma Kazanės Dievo Motinos ikona tėra tik tikrosios
istorinės ikonos kopija.)
Vatikane tikimasi ir Kremliaus paramos, rengiant Jono Pauliaus
II vizitą į Rusiją. Juk šalies prezidentas V.Putinas yra pareiškęs,
kad ne tik lenkai, bet ir rusai turi didžiuotis, kad pirmą kartą
slavas buvo išrinktas Popiežiumi, Katalikų Bažnyčios vadovu. V.Putinas
taip pat yra nurodęs, kad bet kuriuo momentu yra pasirengęs
pakviesti Popiežių į Maskvą, ir matyt, taip sakydamas vadovavosi
ne tik religiniais, bet ir valstybiniais interesais, suprasdamas,
kad toks vizitas pakeltų Rusijos ir jo paties tarptautinį prestižą.
Irkutsko katalikams paskirtas
naujas vyskupas
Ieškodamas geresnio sutarimo
su Rusijos vyriausybe, taip pat rūpindamasis šalies katalikų sielovados
reikalais, Šventasis Sostas žengė dar vieną svarbų žingsnį: Didįjį
ketvirtadienį, balandžio 17 dieną, buvo pranešta apie naujo vyskupo
Irkutsko diecezijai paskyrimą. Prieš metus, nepaskelbus jokių
motyvų, iš Rusijos išvarytas Rytų Sibiro ganytojas Lenkijos pilietis
vyskupas Ježis Mazuras. Popiežiaus Jono Pauliaus II potvarkiu
jis buvo paskirtas Elko vyskupu šiaurinėje Lenkijos dalyje, Mozūrijoje.
Tuo pat metu naujuoju Šv. Juozapo vyskupijos (jos centras Irkutske)
ganytoju buvo paskirtas vyskupas Kirilas Klimovičius, iki šiol
ėjęs Baltarusijos sostinės Minsko arkivyskupo augziliaro pareigas.
Kaip nurodoma Vatikane paskeltame pranešime, tokį Šventojo Tėvo
sprendimą nulėmė neatidėliotinas būtinumas aprūpinti Irkutsko
diecezijos katalikus ganytojiška globa, kas gali būti garantuota
tik nuolat ten gyvenant vyskupui. Buvo išreikšta viltis, kad
vyskupo K.Klimovičiaus paskyrimas įgalins tolesnę dvasinę ir bažnytinę
pažangą tolimajame Rytų Sibire, o taip pat prisidės prie visos
Rusijos visuomenės dvasinės ir socialinės pažangos. Kaip interviu
žiniasklaidai sakė Irkutsko vyskupijos kancleris kunigas Jozefas
Veclavikas, vietos tikintieji su palengvėjimu ir padėka sutiko
šį Popiežiaus sprendimą. Kartu buvo aukštai įvertinti vyskupo
J.Mazuro nuopelnai atstatant Katalikų Bažnyčią Tolimuosiuose Rytuose,
o taip pat visoje posovietinėje erdvėje - Baltarusijoje, Ukrainoje
ir Rusijoje, - kur jis darbavosi nuo 1992 metų.
Naujasis Irkutsko vyskupas K.Klimovičius gimė 1952 m. lapkričio
5 d. Kazachstane. Baigęs Olštyno kunigų seminariją Lenkijoje,
1980 m. birželio 8 d. ten pat buvo įšventintas kunigu. Sielovadoje
dešimtmetį darbavosi įvairiose Olštyno vyskupijos parapijose.
Nuo 1990 metų, dirbdamas Minsko arkivyskupijos parapijose, pradėjo
rūpintis Baltarusijos Katalikų Bažnyčios atsikūrimu. 1999 m. spalio
13 d. Popiežius jį paskyrė Minsko vyskupu augziliaru. Pastaruoju
metu vyskupas K.Klimovičius ėjo ir Minsko arkivyskupijos generalinio
vikaro pareigas. Ganytojas turi Baltarusijos pilietybę, todėl
gyventi Rusijoje jam vizos neprireiks anksčiau išvarytiems užsieniečiams
dvasininkams kaip tik buvo atšauktos vizos arba atsisakyta jas
pratęsti.
Išvarytam kunigui leista
grįžti į Sankt Peterburgą
Paskutiniam iš tokiu būdu išvarytų
katalikų dvasininkų, 49 metų lenkų kunigui Bronislavui Čaplickiui,
kuris buvo priverstas išvykti iš Rusijos kovo mėnesį, gegužės
viduryje vėl buvo leista sugrįžti į jo vadovaujamą tikinčiųjų
bendruomenę netoli Sankt Peterburgo. Aš esu labai laimingas,
galėdamas sugrįžti, - kalbėjo žurnalistams Puškino katalikų parapijos
klebonas. Iš Lenkijos Katovicų diecezijos kilęs kunigas B.Čaplickis
sielovadinį darbą Rusijoje dirbo pastaruosius vienuolika metų,
o šiuo metu dar dėstė ir Sankt Peterburgo kunigų seminarijoje.
Kada vasario pabaigoje kunigui buvo nurodyta per dvi savaites
palikti Rusiją (dėl neva nesutvarkytų dokumentų), jo draugai Sankt
Peterburge svarstė, jog pagrindinė išvarymo priežastis buvo veikla,
tiriant Bažnyčios persekiojimus sovietinio režimo dešimtmečiais.
Mat kunigas B.Čaplickis vadovavo Rusijos katalikų vyskupų konferencijos
įsteigtai Naujųjų kankinių komisijai, kuri rinko dokumentus bei
liudijimus apie sovietų nukankintus Rusijos dvasininkus, kurie
galėtų būti kandidatais beatifikacijos procesui. Jis taip pat
yra bendraautoris 2000 metais išleistos 600 puslapių Atminties
knygos, kurioje surinktos žinios apie buvusį katalikų persekiojimą,
remiantis KGB archyvų medžiaga, kuri prezidento V.Putino nurodymu
vėl buvo įslaptinta.
Rusijos žmogaus teisių gynimo organizacijos Memorial Sankt Peterburgo
skyriaus vadovė istorikė Irina Fligė, kuri gerai susipažinusi
su kunigo B.Čaplickio darbais, beveik neabejoja, kad tai turėjo
įtakos jo išvarymui iš šalies. Rusijos Stačiatikių Bažnyčios
politikai turi įtakos tas faktas, kad Bažnyčios vadovas tai
buvęs KGB agentas Drozdovas, - sakė ji, primindama, jog būtent
šį agentūrinį vardą turėjo patriarchas Aleksijus II, kai dar buvo
Estijos stačiatikių vyskupas. Kunigo B.Čaplickio tirtai archyvinei
medžiagai turėtų būti jautrus ir iš Sankt Peterburgo kilęs Rusijos
prezidentas V.Putinas, kuris sovietmečiu buvo KGB kadrinis karininkas.
Sunku pasakyti, ar tokiam žymiam ir gerai susipažinusiam su sovietine
praeitimi, koks yra kunigas B.Čaplickis (beje, šis dvasininkas
didžiąją savo buvimo Rusijoje dalį praleido sielovadiškai rūpindamasis
Šiaurės Kaukazo regiono katalikais, todėl gerai žino ir padėtį
Čečėnijoje), leidimas sugrįžti į Rusiją ženklina valdžios nuostatų
kaitą užsieniečių dvasininkų atžvilgiu. Kaip paaiškino Rusijos
episkopato generalinis sekretorius kunigas Igoris Kovalevskis,
kitų keturių į juodąjį sąrašą patekusių ir iš Rusijos išvarytų
kunigų visi jie buvo parapijų klebonai statusas neaiškus,
nors jie taip pat deda pastangas sugrįžti.
Metropolitų užkulisinė
kova dėl patriarcho posto
Tiek Katalikų ir Stačiatikių
Bažnyčių santykiams Rusijoje, tiek, matyt, ir Popiežiaus vizitui
į Maskvą, Sankt Peterburgą ar Kazanę turi įtakos tai, ką Rusijos
žiniasklaida įvardijo kaip metropolitų žaidimais, tai yra užkulisinė
kova tarp Maskvos patriarchato hierarchų dėl ligoto 73 metų Aleksijaus
II įpėdinystės. Stebėtojai iki šiol nurodė du realiausius kandidatus
užimti patriarcho postą įtakingąjį Smolensko metropolitą Kirilą,
kuris, kaip minėta, taip pat vadovauja patriarchato Užsienio santykių
departamentui, ir Voronežo metropolitą Mefodijų, kuris žinomas
atvirumu dialogui bei organizacinėmis savybėmis.
Ne tik Rusijos, bet ir tarptautinės krikščioniškos žiniasklaidos
dėmesio susilaukė gegužės 7 dieną paskelbtas Maskvos patriarchato
sinodo sprendimas pertvarkyti Stačiatikių Bažnyčios administracines
struktūras Kazachijoje, įkuriant naują metropoliją šalies sostinėje
Astanoje. Šis sprendimas siekiant geresnės bažnytinės veiklos
koordinacijos žiniasklaidą pirmiausia sudomino tuo, kad naujuoju
Astanos metropolitu buvo paskirtas buvęs Voronežo metropolitas
Mefodijus, o pati didžiausia Voronežo diecezija padalyta į dvi
Voronežo ir Lipecko vyskupijas. Patriarchato atstovai metropolito
Mefodijaus naująjį paskyrimą apibūdino kaip svarbų žingsnį išnaudojant
šio hierarcho gyvybingą energiją ir sugebėjimą vesti reikiamą
dialogą su civiline valdžia bei musulmonais, kurie Kazachijoje
sudaro gyventojų daugumą.
Tačiau Rusijos spauda tai įvertino kaip vieno iš realių kandidatų
į Maskvos patriarcho postą pagarbų nutrėmimą į Vidurinę Aziją
ir tuo pačiu didelę pagrindinio jo konkurento metropolito Kirilo
pergalę. Šią nuomonę stiprina ir tai, kad Rusijos Stačiatikių
Bažnyčios sinodas į kitus svarbius postus Stavropolio arkivyskupo
ir Kanonų teisės komisijos pirmininko (pastaruoju iki paskyrimo
į Kazachiją buvo metropolitas Mefodijus) paskyrė buvusius metropolito
Kirilo padėjėjus vyskupą Feofaną ir protojerėjų Vladislavą Cypiną.
Vis dėlto šios pergalės dar nereiškia, kad metropolitas Kirilas
lieka vieninteliu kandidatu tapti būsimuoju Rusijos Stačiatikių
Bažnyčios vadovu.
Paaštrėjus vidinei kovai bažnytinėse Maskvos viršūnėse, kompromisine
išeitimi galėtų būti didelę patirtį turintis ir gana pragmatiškų
pažiūrų Minsko metropolitas Filaretas. Be Baltarusijos egzarcho
ganytojiškų pareigų, jis yra Rusijos Stačiatikių Bažnyčios sinodo
nuolatinis narys ir vadovauja svarbiai Sinodo teologų komisijai.
Metropolitas Filaretas, kuris vyskupu konsekruotas 1965 metais,
praeityje ilgą laiką dirbo Maskvos patriarchato Užsienio santykių
departamento vadovu ir jam ekumenizmas neturėtų būti svetimas.
(Beje, gegužės viduryje Vatikane buvo pranešta, kad popiežius
Jonas Paulius II irgi Kazachstane pertvarkė vietinės Katalikų
Bažnyčios administracines struktūras, įkurdamas Astanos katalikų
arkivyskupiją metropoliją vietoje buvusios apaštalinės administratūros.
Nors Kazachstanas yra nepriklausoma valstybė, tačiau šis žingsnis
vėl sukėlė neigiamą Maskvos patriarchato vadovybės reakciją ir
buvo įvertintas kaip Vatikano ekspansija į visą buvusios Sovietų
Sąjungos erdvę. Nejaugi visa buvusi komunistinė sovietų imperija
liko Rusijos Stačiatikių Bažnyčios kanoninė teritorija?)
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"