Europa kaip Lietuva
Nuo spaudos draudimo laikų mūsų
mėgėjiškas teatras pagal svarbą ir reikšmę buvo antras po Bažnyčios.
Ir iki šiol kiekvienas kaimas ar didesnė gyvenvietė turi savo
teatrą, bažnytkaimio atlaiduose buvo pastatomas naujas vaidinimas
vietos klebono daržinėje. Per vaidinimą išreiškiamos bendruomenės
moralinės ir politinės nuostatos, žmogaus ugdymas, perteikiama
patirtis. Žmonės vaidino ir vaidina visada ir visur, yra tokia
pažinimo ir bendravimo forma - kalbėjimas kito vardu, prisidengimas,
apsimetimas.
Pastarųjų metų Lietuvos kultūriniame gyvenime ryškiai suaktyvėjo
mėgėjiško teatro veikla. Daug kalbama ir rašoma apie vaikų, jaunimo
teatrus. Teatrai skaičiuojami šimtais, o dalyviai - tūkstančiais.
Pastebimas ir pagyvenusių žmonių aktyvus dalyvavimas mėgėjiško
teatro veikloje. Jeigu pirmoji pakopa tarnauja kaip vaikų ugdymo
priemonė, tai pastaroji atlieka dar svarbesnę žmogaus savisaugos
funkciją. Pagyvenęs žmogus netenka savo socialinio reikšmingumo,
išstumiamas iš visuomeninio gyvenimo. Teatrui jo didelė gyvenimiškoji
patirtis visada reikalinga, ir čia jis išlieka reikšmingas bet
kuriame amžiaus tarpsnyje. Formuojasi pagyvenusių žmonių (senjorų)
teatrai.
Ta prasme reikšminga Lietuvos teatrų veikla Šiaurės Europos šalių
mėgėjiškų teatrų asociacijoje. Ypač glaudūs ryšiai užsimezgė bendraujant
su Danija. Beveik kasmet Lietuvos mėgėjų teatrai kviečiami į konferencijas
ir festivalius Danijoje (Kalundbergas, Slegelsas, Kopenhaga, Herningas).
Nors gerų pavyzdžių pateikia ir kitos šalys - Norvegija, Suomija,
Islandija, Švedija, Estija. Danijos Kopenhagos senjorų teatras
lankėsi Lietuvoje, susibičiuliavo su Jurbarko teatru ir dėl to
jurbarkiečiai šį pavasarį buvo pakviesti į Herningo mieste surengtą
pagyvenusių žmonių teatrų festivalį-konferenciją. Danijos mėgėjiško
teatro asociacijos prezidentas Vilis Dalas rašė, kad pagyvenusių
žmonių teatras yra visuomenės dalis ir kartu pavyzdys jaunimui.
Konferencijoje, be Lietuvos, dalyvavo Islandijos, Švedijos, Suomijos,
Danijos, Vokietijos mėgėjų teatrai. Ypač įsidėmėtini Kopenhagos
senjorų teatro, kuriam vadovauja režisierius Jakobas Oschlagas,
darbo metodika ir tikslai. Juokaudami jie sako, jog tai dvylikos
apaštalų grupė. Čia pastoviai vaidina dvylika aktorių nuo 61 iki
83 metų amžiaus. Jie susirenka ir diskutuoja visuomenei svarbiomis
temomis, atkuria savo išgyvenimus. Svarbiausia - jų mintys. Pokalbiuose
dalyvauja profesionalus dramaturgas Kajus Nisenas ir šnekoms suteikia
dramaturginę formą - kai ką sureikšmina, kai ką išbraukia, kai
ką pakartoja, bet išsaugo jų minties reiškimo būdą ir kalbą. Kalbėjimas,
nuomonės reiškimas yra svarbiausia spektaklio dalis. Čia didelį
vaidmenį vaidina individualus atlikėjo charakteris, temperamentas,
kalbėjimo maniera - tipas. Jie visi labai autentiški, įdomūs savo
gyvenimiškų likimų suformuotais fiziniais ir dvasiniais duomenimis.
Taip kuriami ištisi pokalbių serialai.
Suomių Kutkutus teatras yra pasiekęs dar daugiau, sukurdamas
seno žmogaus apsaugos zoną. Čia ypatingas dėmesys skiriamas neįgaliam
žmogui. Tai jau socialinė reabilitacijos priemonė. Spektaklyje
vaidina neregiai, paralyžiuoti ar turintys kitų fizinių trūkumų
žmonės. Čia nėra jokios atrankos. Svarbiausia - ateiti ir būti.
Tie, kurie nekalbėjo, turėjo sunkių depresijos ar kitų negalių,
palengva atgauna pusiausvyrą, ima domėtis aplinka, fantazuoti
ir veikti.
Lietuvoje teatras irgi niekada nebuvo pramogų įstaiga. Vaidinimai
buvo rengiami ne pasipiniguoti, bet lietuviškai sąmonei ugdyti.
O jei kas mėgo, užuot sąmonę skleidęs, ruošti pramogas, tai iš
anksto galėjo būti tikras nieko nepešiąs (V.Bičiūnas. Liaudies
teatras. 1936). Teatras buvo švietėjiškas savo prigimtimi ir tautiškas
savo pasaulėjauta.
Konferencijoje buvo daug kalbama apie Jurbarko teatro spektaklį
- Bišpilį (rež. D.Budrytė-Samienė) - legendą pagal B.Mačionio
poemėlę. Šiauriečius stebino, kad mūsų sąmonėje dar taip gyva
etninė kultūra - dainos, apeigos, vėlių kultas, legendos. Teatras
sugeba atkurti žmogaus gyvenimą šiapus ir anapus kaip vieningą
pasaulį. Lietuvių teatras nesidalija taip ryškiai pagal amžiaus
kriterijus. Jurbarko spektaklyje vaidina vyresnio amžiaus artistai,
bet kartu su savimi atsiveda ir savo vaikaičius, neretai marčias
ir žentus. Kuriamas spalvingas gyvenimas iš atsiminimų, savų išgyvenimų
- mitas apie gyvenimą, kuris gal buvo, o gal dar bus. Vaidina
visi: formuojami vaizdiniai, išplečiamos daiktų funkcijos, iškeliamos
jų retos savybės. Reikia ne šiaip sau kalbėti, o sekti sakmę,
kurti piešinį, baugų, baisų, kondensuotą. Reikia gyvenimiškos
patirties, kad bet kurį įvykį atgaivintų ir pasakotų ar išgyventų
kaip anekdotą, sustiprintą, sureikšmintą, nepaprastą. Todėl Jurbarko
raganos ne šiaip sau klasikinės baidyklės, jos inteligentiškos,
įspūdingos, išvaizdžios (M.Butkienė, A.Zubačiova, G.Skaudūnienė,
I.Blažaitienė, J.Vilimienė, D.Mikeltaitienė, L.Ašmonaitienė).
Ne mažiau išvaizdūs ir išradingi kipšai, girtuokliai, siuvėjai
ir kipšiukai (V.Samys, A.Višinskas, V.Venclova). Svarbiausia raiškus
tipas, nepaprastumas. Močiutės su savo vaikaičiais teatre sukuria
legendą, keičia, permaino, sužlugdo esamą ir išplėtoja naują pasaulį
pagal tam tikrą idėją. Kai žmonės sugeba pereiti iš realaus gyvenimo
į fantazijų pasaulį, suranda elgesio motyvus, tada ir prasideda
tikroji teatrinė kūryba. Čia ir yra tas žmogaus kūrybinės prigimties
stebuklas ir žavesys. Pagyvenę žmonės pajunta savo reikšmingumą,
o jaunieji kaip gandriukai išmoksta mojuoti sparnais. Tas mojavimas
vėliau bus reikalingas skrendant į dausų šalį per audras, tamsą
ir kitus pavojus, o svarbiausia - išsaugos sugebėjimą grįžti į
lizdavietes. Būtent tas Jurbarko teatro sugebėjimas, apeigų žinojimas,
mokėjimas dainuoti balades gyvu balsu, be fonogramos, sugebėjimas
jausti gyvenimą ten ir čia žavėjo Šiaurės šalių teatrų konferencijos
dalyvius. Iš kur jiems žinoti, kad tų tiesų jurbarkiečiai išmoko
iš savo protėvių, o tas žinias užrašė prieš beveik du šimtus metų
Adomas Mickevičius. Jis tiesiog primygtinai nurodė, kad, norint
atkurti žmogaus likimą, teatre pirmiausia būtina sukurti jo žemę,
jo pragarą ir jo dangų (B.Rostockis. Adomas Mickevičius ir teatras.
M.1976, p. 342). Vadinasi, mūsų protėviai jau žinojo, kad žmogaus
gyvenimą sudaro bent dvi dalys - regimoji ir neregimoji. Tai artima
samprata ypač Šiaurės Europos tautoms. Jie su pavydu žvelgia į
mus ir pataria saugoti tą paveldą, o patys su išmanymu bando atrasti
panašių dalykų savo genetinėje atmintyje.
Kartais galvoji, kad būtų gerai, jei mums tokia draugija ir artima
kultūra būtų arčiau. Deja, norint patekti į Daniją, reikia sukarti
beveik dviejų tūkstančių kilometrų kelią per Lenkiją ir Vokietiją.
Nors kelionė irgi būna žavinga. Tai ir pažinimas, ir gamtos bei
žmogaus ryšys, pasaulėjauta. Visas mūsų gyvenimas praėjo prie
uždarų durų ir dabar negali atsistebėti - važiuoji kur nori, žiūri
ką nori. Lietuvos pamiškėse ganosi briedžiai, stirnaitės, Lenkijoje
- taip pat, o nuo Hamburgo laukuose, šalia tinklu aptverto kelio,
jų jau pulkai. Herninge rytą pabundu, o viešbučio pievelėje ganosi,
šokinėja pulkelis stirnaičių. Dieve mano, negi ir mes laisvi kaip
gamta, ir muitinių nebebus! Ir negali žmogus suprasti, kaip anksčiau
to negalėjo būti. Ir dar - visoje Danijoje nemačiau nė vieno šuns
su antsnukiu. Matyt, žmonės nepikti ir šunys taikūs.
Danijos kraštovaizdis labai panašus į Lietuvos, tik ten labai
įspūdingai atrodo balti vėjo malūnai. Išsidėstę toli nuo miesto
po tris, šešis, grupėmis. Tai sukelia gyvo, sužmoginto krašto
įspūdį.
Iš Herningo, kuris yra Jutlandijos pusiasalio viduryje, patekti
į Kopenhagą, Danijos sostinę, esančią Zelandijos saloje, galima
neseniai pastatytais tiltais, kurių bendras ilgis apie aštuoniolika
kilometrų. Autobusas lekia virš okeaninių laivų, visur, kur akys
užmato, vandenys.
Miestai irgi panašūs į mūsų - švarūs, tvarkingi. Žinoma, Kopenhaga,
Anderseno miestas, įspūdingas savo šiaurietiško santūrumo architektūra
ir labai puošniomis parkų skulptūrinėmis kompozicijomis. Miestas
kažkuo panašus į Klaipėdą, su jūrinių tvirtovių liekanomis, kanalais,
prieplaukomis. Beje, garsioji Undinėlė vos pastebima, prisiglaudusi
ant pakrantės akmens. Karų nesugriautas miestas. Nepalyginti su
tuščiomis Berlyno aikštėmis ir stiklo bei gelžbetonio niūriais
statiniais.
Būtinai reikia pasakyti apie danų vaišingumą. Nueini į valgyklą,
o gal kavinę, o ten viduryje salės sustumti keli gryno medžio
stalai, apkrauti maistu. Ir viskas šviežia, lyg ką tik iš lauko
ar sodo: kelių rūšių pienas (daugiausia liesas), varškė ir sūriai,
uogienės ir vaisiai, medus, mirkyti ir trinti grūdai, virtas ir
rūkytas kumpis, rauginti česnakai, citrinos, pietums žuvies ir
paukštienos patiekalai, įvairios grūdų košės, aliejai, grybai
ir užpilai. Nori kavos - prašom, arbatos - irgi prašom, su pienu,
be pieno, saldžios ir be cukraus, su bandele, be bandelės...
Europa! Mes turtingumu negalime jiems prilygti, bet užtat mūsų
teatras, ko gero, yra įvairesnis ir turtingesnis.
Daug metų galvojome, kad už Baltijos jūros yra kažkokia keista
žemė su keistais žmonėmis. Ir dainose sakoma, kad iš ten atėjo
barzdoti vyrai, vyrai iš jūros. O dabar tas šalis galime pamatyti,
palyginti.
Barzdoti vyrai, vyrai iš jūros domisi mūsų kultūra, vyksta mainai
kultūrinėmis vertybėmis. Būtų gerai, kad ir mūsų valstybė pagal
išgales remtų mėgėjiško teatro paskatas. Šiaurės šalių vyriausybės
rimtai remia mėgėjišką teatrą. Labai rimtai, kaip svarbų socialinės
veiklos barą. Mūsų teatras irgi vertas tos paramos.
Doc. dr. Petras BIELSKIS
Klaipėda
© 2003 "XXI amžius"