Gyvenimo dvasios karalystė
Su Roberto Keturakio romanu Kulka Dievo širdy
Kol pokario kovos neišsklaidė
betarpiškas liudytojų realumas, kol intelektualai neapraizgė romantikos
šydu, ji atmintyje skaudus, bet ir slogus laikotarpis. Į tą žiaurių
pasaulį dabar galima atsigręžti kartu su rašytojo Roberto Keturakio
mintimis. Sunku patikėti, kad tame pasaulyje yra tokia plati jausmų
ir minčių gama. Jo romanas Kulka Dievo širdy mąstančiam žmogui
tarsi bestseleris.
Vienaip knygos herojų, jo mintis suvoks turintys asmeninių prisiminimų
ir išgyvenimų, kitaip jaunuoliai, kuriems romanas panašus į jaunojo
kovotojo - laisvės gynėjo dvasios filosofinį traktatą. Bet tai
ir romanas, nes gyvenimo kovoje išlieka žmogiškoji jausmų gama,
prasiskverbia jautrūs meilės jausmai. Vyresniesiems čia aibė reminiscencijų.
Tai įaudrina prisiminimus, praplečia įvykių erdvę. Autoriaus mintys
lyg pakilimo platforma, kad, atitrūkęs nuo teksto, imtum mąstyti
savomis. Jis meistrišku vaizdų perteikimu ir apmąstymų gelme tam
ir provokuoja skaitytoją. Įvykių grandinė susiliečia su savo paties
patirtimi taip glaudžiai, kad nubudęs naktį vertiesi ant kito
šono ir nebežinai, kieno ji iš tiesų. Romane užkoduota tai, kas
praėjusio amžiaus viduryje buvo patirta, suvokta ir tebėra gyva.
Pokario gyvenimo reminiscencijos
Rūsti pokario realybė atsiveria
keletu kovinių epizodų. Kokie jie vaizdingi! O kartu atkaklumo
ir narsos pasaulis, sudievintas drama, aukotis tėvynei. Ne mažiau
atkakli fatališka gynyba priešo žabangose - auka tėvynei, kurią
vadiname motina ir mylimąja.
Nuožmūs įvykiai, smurtas ir kerštas, nukirsta rankos plaštaka,
suvarytas kirvis galvon ir tyla
Kankinimų įkarštyje pasigirsta
pralaimėjimo balsų. Įsiklausius lyg numaudžia, kad jie teisūs.
Kai ko neįmanoma įvardyti žemiškąja kalba. O kitos kalbos dar
nemokame. Juk susidūrimas su baimės tarnais, nusišėrusio plauko
velnija vyksta uždaroje kameroje. Šmėkšteli stropiai pareigas
einančio budelio mąstymo klausimas. Kada žmogus tampa tik lazda?
Ir atsidūsti, savi provokatoriai dar baisesni. Galbūt tai šmėklos,
klaidžiojusios po Europą, atšvaitas, Europos, viso pasaulio istorija?
Visuotinės lygybės siekis ir negailestingas žiaurumas. Tardymas
skrodžia spėliojimus, raportai
Po perkūnų!
Išlikusiam likimo nežinios laukime - tik didelis noras užsiropšti
iki aukštai iškelto kameros langelio ir pažvelgti į pasaulį. Regis,
kažkas grėsmingas ir tamsus atsitrauktų, šmėklos išnyktų, gyvenimo
gūsis suteiktų solidarumo viltį. Jei matai kitus, tai ir jie turėtų
tave matyti - bent sapne. Matyti ir užstoti. Užtektų mažyčio vaizdo
užuominų, kad galėtum išskleisti didingas panoramas.
Regėjimo miražas, suplasnoję ore paukščiai susitapatina su laisve,
su amžinybės dalimi, kurioje esi nepalenkiamas. Kad ir jausdamas
bolševikinio sargo budrumą. Kai ideologinės replės griebė už gerklės,
reikėjo apsimesti, kad esi lojalus didžiojo vado šviesai. Reikėjo
pakeisti save taip, kad net smingantis į kūną durklas nepasiektų.
Net tada, kai žvelgdavai į šurmuliuojančiųjų veidus ir pajusdavai
atšiaurumą, išdavystę. Betgi tai retorika, labiau patyrę intuityviai
jautė, kur, kada ir kiek galima atsiverti. Peržengę šią ribą,
lyg okupantų Lietuvoje nebūtų, tapdavo įtartinais provokatoriais.
O kartu buvo Maironio tėvynė, apšerkšnijusios Salomėjos Nėries
žiemos ir takelis prisitaikymui, kad išliktum, kad būtų Lietuva.
Bet yra ir baimė, kuri atveria žvilgsnį, nuslydusį per užtinkuotus
kulkų pėdsakus sienoje, išvilioja iš sąmonės gelmių žvyruotą roplį
- baimę. Ji atima savigarbą, sugriauna savisaugos instinktą, o
vietoj jos įspaudžia paklusnumo refleksą. Pinigai, tam tikras
išskirtinumas, gal ir giliai tūnantis žiaurumas ar nelaimėlio
kerštas žmonėms irgi gimdo to siaubo agregato kūrėjus.
Reikėjo slėpti, stengtis sustabdyti riktelėjusią, lyg ant nuogų
dalgio ašmenų užšokusią atmintį. Jaučiant kraupų vienišumą išlikti
ne apgailėtinam, o nenugalėtam. Atvangos valandėlę mintys nušoka
į hiperbolizuotą atpildo siekį, vidinis riksmas, kad spengiančioj
tyloj pasakytum - Lietuva atvėrė žmonijai akis, ir žmonija pamatys
savo klystkelius ir savo pašaukimo kelią. Sutinki su autoriumi
- nuklystam ne ten, kur reikia. Bet buvo laukiama amerikonų,
jau, jau tuoj išvaduos. Tėvas siuntė sūnų į mišką, slėpė rūsyje
- gelbėjo nuo bolševikinės armijos
Fiziologinė baimė, kančios
alinamo kūno pastangos gauti akimirką atvangos priverčia pasielgti
taip, kad vien normalias sąlygas pažinęs žmogus ima ir teisia.
Užsimerkęs jauti toje požeminėje jūroje sugaudusią mirties erdvę.
Bet žmogaus savigarba padeda įveikti netektį, kančią, neviltį
Ištartų meilės žodžių
galia
Daug jauno partizano, atsidūrusio
ekstremaliose sąlygose, išgyvenimų. Veiksmas grėsmės situacijoje,
o mintys neatsiejamos nuo gamtos vaizdų: Tik vienodu alsavimu
šiureno viksvas vėjas, švokštė medžiai ir čežėjo lapai. Viskas
tampa pažįstama, artima ir brangu taip, kad įsiklausęs toje tikrovėje
imi dėlioti savo patirtį, tarytum ji būtų iškirpta iš mėlynuojančio
oro ir sulieta su herojumi, - vis prisiminsi kaip mėnulio šviesos
taką tamsios girios progumoje. O patirtis, kad ir ištarti meilės
žodžiai, daro jį ryžtingą. Bijo tas, kuris nežino, ką daryti.
Perduodami XX a. vidurio jauno kovotojo apmąstymai, kurie kaip
laisvės gynėjo kodeksas talpina siekį skubėti ten, kur švokščia
ugnis, užstoti kitus ir sudegti, kaip sudegė Pilėnų žmonės. Trejus
metus lenktyniavusio su mirtimi ir gyvybe partizano patirtis,
daugelį kartų patikrinta strategija: smogti staigiai ir visa jėga!
Toks trenksmas, kaip amžinybė, panašus į muziką. O savisaugos
instinktas čia tik primityvus, nors ir padeda laiku atitraukti
ginklo užraktą ir iššauti
nes Ten atsiveria kitas buvimas, kur
nėra žaizdų, kančios, baimės. Ten yra svaigus būties sklendimas
nuostabioje Amžinybės skaidrumoje, giluminis ryšys tarp gyvenimo
ir idealo - visa, ką vadinama Laisve, Tėvyne.
Neramus kovotojo amžius ir kovinėje aplinkoje gimdo savas mintis.
Kyla jaunatviškų pastebėjimų, kad kasdieniški buitiniai klausimai
netinkami: jie ardo gilesnį suvokimą, trukdo pasiekti gelmę.
Moters švelnumo pasiilgusiam kariui toje aplinkoje skrajojantis
meilės jausmas palytėja mintis, kreipia papraston išvadon: viskas
sudegs, išliks vien šitas pasaulius gelbstintis švelnumas. Ir
nepalieka toje aplinkoje girdėtų švelnių žodžių atgarsis: Aš
visada būsiu su tavimi, aš noriu pažinimo ir meilės kaip džiaugsmo!
Šmėkšteli mintis, jog niekas nesupras, kad čia, rudenėjančiame
tyre, susisprogdins ir tas motinos sukurtas pasaulis bus ištaškytas
ant gailių, girtuoklių krūmų.
Tokia pokario realybė tiems, kurie visa tai daugiau ar mažiau
patyrę, atgims iš naujo. Atgims, kad vėl tame dalyvautų ir geriau
suprastų savo patirtus įspūdžius. O jaunesnieji tepaklauso, ką
pasakoja vyresnieji. Tai pokario jaunystės balsas, sąmonė ir kartos
ataskaita amžių Lietuvai.
Mokytis kovoti ir išlikti
Norisi dar kartą atsigręžti kartu
su romanu Kulka Dievo širdy į rūščią pokario realybę. Atsigręžti
su mąstančio žmogaus mintimis ir siekiais. Ar galima tokia savigynos
mokykla, ištvermės, valingumo, narsumo, pasitikėjimo savimi, savo
veikla - mokytis kovoti ir išlikti? Ar įmanoma sutramdyti slypinčią,
per tūkstantmečius ateinančią pasipriešinimo netiesai ir vergijai
dvasią ir galią?
Laisvės jausmai išlieka net kameroje, kur gyvas tik sielos kamputis,
slepiantis suakmenėjusį atkaklumą. Jei leistų slogus, kruvinas
laikas, padiktavęs rūstų kovos gyvenimą, užgniaužti švelnumą,
ilgesį, svajones, o ugdyti valią, drąsą, tikslingumą, aiškumą
ir ištvermę. Praeitų tas laikas, ir žmogus vėl būtų apsuptas mėlyno
priešaušrio, paukščio balsų
Nejučia sulygini tuos ir dabarties pasaulėvaizdžius. Sielos skaidrumas
ir fatališki išgyvenimai sudrebina, lyg nudiegia paširdžius. Kur
prisiminimas lyg būtų vyturių balsai, tokie tyri ir kiaurai perregimi,
lyg sklistų iš lėtai supamų krištolinių varpelių ir spindulingos
melodijos. Tuomet praskysta net grėsmė, sklidusi nuo savųjų išdavysčių.
Tikra pragarmė skiria tuos du pasaulius. Vienas jų su tokio didelio
laisvės jausmo slaptimi, kokią tegali įvardyti savyje tik kaip
aukščiausiojo Viešpaties vardą, tai Tėvynė. Visa tai susieta
su mokytoju ar auklėtoju. Atrodo, jis vien tuo, kad jo tėviškė
glaudėsi prie Raseinių ir buvęs artimas Maironio giminei, tampa
patriotinio jausmo skleidėju. Stengiamės kažką tolimą prisiminti,
išjausti artumo ir tapatumo šešėlį.
Kaip tai nepanašu į dabarties reklamuojamą gyvenimo absurdą, nuo
kurio daug kas bėga į kitas šalis, pasitraukia ir į kitą pasaulį.
Pasitraukia, nes čia nėra gyvenimo idėjos, daužoma tai, kas buvo
slaptoji gyvenimo vizija. Deja, Atgimimo atverta ir čia pat imta
daužyti ir niekinti. Krinta ne tik silpnieji. Tyliai išnyksta
ir stiprieji nuo kokių tulpinių. Triumfuoja grubi prievarta.
Mirties bausmė vykdoma be liudytojų. Kiekviena karta turi savo
lauką. Šis taip pat slaptas. Štai kada knygos mintys tampa kelrodėmis.
Žmogau, ar tu išgirsi, ar pasieks jis tave tavo paties labui,
kai istorija sulaiko žvilgsnį tik prie išskirtinumų, kad ir kokie
kilnūs ar šlykštūs jie būtų. Bet viso to dar per maža: pamynęs
savo ir artimo žmogaus sielą, tu būsi negailestingas kitiems,
reikalausi, kad jie elgtųsi panašiai, žiaurėsi ir atbuksi.
Tie jaunystės polėkiai ir rengimasis aukotis vardan laisvės yra
gražūs. Tai vedlio pozicija, juk žmogaus išbandymai nesibaigs,
o tik nuožmės ir nuožmės, todėl jo gyvenimo bei kovos vienas didžiųjų
tikslų ir turi būti ta įspėjimų būsimiesiems evangelija. Reikia
sugretinti du dalykus: tikėjimą savo pareiga ir nusikalstamą vyresniųjų
silpnumą bei bailumą. Ar tikrai tai verčia išsitiesti mūsų kartą,
kad ateityje būtų galima išvengti lemtingų klaidų, sutelkiant
įvairių patirčių, tikėjimų, įvairių siekių žmones bendram tikslui?
Pirmieji visada sutinka smūgius, istoriniame lauke pasmerkti žūti,
net įklampina priešą kraujo klane. Žalgirio mūšis, stiprybės idealai,
o kartu abejonė, ar iš tiesų buvo sunaikinta šešiolika prūsų vėliavų,
B.Sruogos Milžino paunksnės pasakos apie Juodąją jūrą
J.Šliūpas,
įvertinęs rusiškų žemių jungimą prie Lietuvos, pabrėžė lietuvių
didelį išsiplėtimą į rytus ir pietus, darė išvadą, kad nuo laikų
Algirdo rusai perėjo lietuvius skaitlingume savo genties ir plotuose
žemės, todėl nepatarė lietuviams didžiuotis tuo jų protėvių valdų
išplitimu nuo jūros iki jūros. Greičiau linko tai peikti.
Kad žmogus regėtų dangišką
šviesą
Kiekviena pabaiga yra naujumo
pradžia. Istorijoje viskas kartojasi. Pradžia - pabaiga - pradžia.
Gerumas dažnai tik iliuzija. Robertui šio jausmo platuma tarsi
gyvenimo jūra, kurioje įvykiai nuo paviršiaus glotnumo, bangų
raibuliavimo perauga į dvasios uraganą, o tada nusileidžia iki
gelmių. Bet ir ten amžinybė ieško atraminio dangaus. Kad žmogus
regėtų dangiškąją šviesą. Taip žmogiškoji tikrovė tampa atspara
gyvenimo negandoms, įsibrauna į neliečiamą žmogaus sąžinės vidų,
įsibrauna atvirai, nors ir tyliai. O svarbiausia, pajunti, jog
pats nori, kad toji vidinė slaptis pajaustų erdvę, taptų dvasios
evangelija. Kad nors kiek patenkintum bendrumo jausmo troškulį.
Robertas tarsi kartoja: Apžlibusiems istorija klastinga ir grūmoja.
Baramės, o akivaizdoje draskoma trispalvė vėliava, slavofilišku
paistalu maitojama istorinė atmintis. Bet visa nustelbia saulės
kraštelis virš kalvos - šventa, drąsi, vienintelė tėvynė. Tik
vienišumas yra pralaimėjimas ir pražūtis. Maironis, suvokęs Lietuvos
istorijos procesą, Mindaugo krikštą ir apvainikavimą karaliumi
įvertino kaip didžiausią Lietuvos laimėjimą. Ir ne istorija neduoda
mums galimybės apibendrinti savigynos patirtį, visai kas kita
stumteli tautą į naują grėsmę.
Toks žmogiškos patirties jausmų sūkurys. Pasijutai pagautas, sumaišytas
su dulkėmis, įsuktas į sūkurį ir nežinia kur nuneštas. Ir patirtis
čia jau nebepadės. Gal tik intuicija. Ko gero, tai geriausias
amžių ginklas atsparai prieš neviltį. Nejučia toji pati intuicija
pašnabždės, kad Robertas čia karvedys. Šioje dabarties gyvenimo
dvasios karalystėje jis neprilygstamas. Ir visi tie savęs gynybos
bastionai apgaubia vidinę slaptį, kurią tik pats sau pavadini
tėvyne. Išviešinus viskas tampa nepatikima. Žmogaus gyvenime yra
riba, kurią peržengus laikinumas tampa ne grėsme, o svetimybe,
prievarta mums įbrukama agresyvia ir negailestinga kaip tuomet
tautiškumo kauke prisidengusio intriganto Treniotos kirčiai.
Svarbiausia ištverti iki galo, kad, pereinant į lojalų buvimą,
nenutrūktų ryšiai su idealais. Reikėjo perprasti bolševikinę teoriją,
kur formaliosios logikos gardelyje turėjo tilpti visa begalybė,
virsti materija plačiosios tėvynės adresu. Reikėjo gebėjimo
klausytis, o jei reikia, dėstyti tai santūriai. Ką tai reiškia?
Ogi tai, kad savistabos nepraradęs žmogus pajunta ribas, kurių
negalima peržengti, jei eini ne į laikinumą.
Neabejoju, kad už pusamžio rasis, kas atvers nūdienos frontą.
Tąją slapties gynybą, sielos vienatvę, apie kurios priežastį,
anot filosofo R.Ozolo, niekas nepasakys. Robertas pasakė. Aptaškyta
krauju žemė, aptaškytas krauju dangus, krauju aptaškyti likimai
ir slenkstis, per kurį peržengę broliai vėl sutvirtino kovos ir
laisvės prasmę. Kartu su knygos herojumi padėkime galvą ant saulės
vėju kvepiančios mamos išpustytos pagalvės ir bent susapnuokime,
kad turime ištverti, kol ateis nuo mirties mūsų užstotos kartos,
laimingesnės ir turinčios kitą uždavinį - išreikšti laisvos tėvynės
didingumą.
Bet prieš tai dar reikia dvasios minties giganto, kuris atvertų
XX a. antros pusės žmogų, festivalinį brandaus socializmo kūrėją
su prislėptu laisvės siekiu. Nežinau, ar pavyks užmojo imtis rašyti
scenarijų, bet žinau, kad jis yra užkoduotas Roberto paleistoje
kulkoje į XX a. vidurio reminiscencijas. Jei ieškočiau ribų -
susipainiočiau, perskaitęs nebežinai, kur tavo, o kur autoriaus
užvestos mintys. Tikras gyvenimo vaizdas neturi ribų, todėl filosofinis
laisvės jausmų materializavimas ir prašosi į kino scenarijų.
Yra dar viena sąlyga - Jo didenybė teiginys Viskam savas laikas,
kurį įžvelgti gali vis su ta pačia intuicija, nuojauta. Ji, kaip
vaizdingame pokario kovos lauko aprašyme, kartais subaltuos kupstinio
švylio salelėmis, lyg į žolę įsikibusio tiršto rūko draiskenomis.
Tai sutižę istorijos lapai, jau galima pasakyti, kad jie išliko
kaip prisikėlimo viltis, kaip laisvės būstinė. Toji dvasia virto
žeme, kilo žole ir išsiveržė Baltijos kelyje kaip ugnikalnis.
Vytautas BAŠKYS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"