Visuomeninė televizija
Lietuvoje: neįgyvendinama misija
|
Doc. Žygintas Pečiulis
|
Kodėl Lietuvos visuomeninė
televizija jau beveik metus atsidūrusi politikų, komercinių televizijų
ir dalies kultūrininkų kritikos smaigalyje? Ar LRT iš tiesų tokia
prasta, kaip ją vaizduoja? Apie tai su Vilniaus universiteto Žurnalistikos
instituto docentu Žygintu Pečiuliu kalbasi žurnalistas Arvydas
Jockus.
Nacionalinis transliuotojas
dažniausiai kaltinamas tuo, kad jis neva nevykdo visuomeninės
misijos. Bet ar Lietuvoje susitarta dėl tos misijos kokia ji?
Dėl misijos, be abejo, nėra susitarta dėl keleto priežasčių.
Viena, kad tos misijos supratimas labai platus ir ją labai įvairiai
galima traktuoti. Kita vertus, Lietuvoje ta misija jau virto
keiksmažodžiu, ir kai norima pasiekti politinių ar kitokių tikslų,
pasitelkiamas žodis misija. Tuomet sakoma jūs nevykdote misijos,
nežinant, kas tai yra.
O kaip kitose šalyse suprantami visuomeninės televizijos
tikslai?
Visuomeninės televizijos bendri bruožai būtų šie: prieinamumas
visai teritorijai; pliuralizmas: žanrų įvairovė, įvairios auditorijos
lūkesčių paisymas; įvairių skonių atspindėjimas: jaunimui, pagyvenusiems,
mažumoms; nepriklausomumas. Pirmoji visuomeninė televizija BBC
šiuos principus suformavo prieš 70 metų, kai ji buvo monopolistė.
Bet maždaug prieš 15-18 metų, Europoje leidus atsirasti komercinėms
televizijoms, visuomeninės televizijos padėtis keitėsi, atsirado
naujų jos bruožų. XXI amžiuje jai būdingi šie principai: būti
visiems pasiekiama; visiems įtikti (įvairiems skoniams); kreipti
didesnį dėmesį mažumoms (ne tik tautinėms, bet ir baleto, operos
gerbėjams); stiprinti nacionalinio identiteto ir bendruomeniškumo
jausmą (telkti šalį ypatingais jos istorijos momentais, šiandieninis
Lietuvos pavyzdys referendumas dėl ES); ypatingas dėmesys vietos
interesams (vietos problemų iškėlimas, pirmenybė nacionalinei
kino ir TV produkcijai ir pan.); valdymo tiesioginio finansavimo
užtikrinimas, t.y. abonentinis mokestis, kurio neturime; kokybės
ir kaip galima didesnio žiūrimumo derinimas (ir visuomeninė televizija
turi būti sveika ir turi norėti, kad ją žiūrėtų); programų gamintojų
laisvė (per nepriklausomą tarybą).
Tokie yra visuomeninės televizijos principai, bet Lietuvoje, kai
kalbama apie misiją, visada turima galvoje kultūra ir ne šiaip
kultūra, bet elitinė. Jeigu peržvelgsite minėtus principus, nerasite,
kad visuomeninė TV turi transliuoti 90-100 proc. kultūros laidų.
Galima net priešingai samprotauti: visuomeninė TV, neproporcingai
skirdama dėmesio elitinei kultūrai, nukrypsta nuo savo misijos
ir tampa nebe visuomenine, bet elito TV.
Kitaip sakant, ne visi žmonės turi aukštąjį išsilavinimą,
ir ne visi jį turintys yra humanitarai.
Lietuvoje apie 40 proc. gyventojų baigę tik vidurinį mokslą. Dalis
žmonių yra žemo išsilavinimo ir jiems neįdomios laidos, skirtos,
pavyzdžiui, intelektualams. Kai manęs klausia, ar visuomeninė
TV turi rodyti muilo operas, atsakau, kad turi gal geresnės
kokybės, gal ne visą eterį jomis užimti, bet jų taip pat reikia.
Kita vertus, nors abonentinis mokestis neįvestas, LRT finansuojama
iš mūsų, mokesčių mokėtojų, pinigų. Mes visi išlaikome tą televiziją
ir kiekvienas pilietis ne tik pats protingiausias - turime teisę
reikalauti bent dalelės laiko sau. Bet sutinku, kad elitinės kultūros
turėtų būti rodoma šiek tiek daugiau nei priklausytų pagal ja
besidominčių skaičių. Kita vertus, reikia ieškoti formų, kaip
tą kultūrą pateikti ne tokia neskausminga forma, kad žiūrovas
nesijaustų atsilikęs ar kažko nesuprantąs.
Kiek mūsų LRT šiuo metu atitinka jūsų išvardytus kriterijus?
Pagal kritikos mastą atrodo, kad ji visai niekam tinkama LRT
peikia visi, kas netingi.
Tos misijos neišmatuosi pasiėmęs liniuotę. Kita vertus, turime
susitaikyti, kad demokratinėje visuomenėje niekada nebus tokios
visuomeninės TV (kaip ir Seimo), kuri patiktų visiems. O tai,
kad dabar ji visiems nepatinka, kaip pastebėjote, susiję su
tuo, kad beveik metus kovojama propagandinė kova prieš nacionalinį
transliuotoją ir šiam tikslui susivienijo politikai, komercinės
televizijos ir dalis kultūrininkų. Iš tiesų sukeltas toks įspūdis
(netgi isterija), kad blogesnės televizijos už LRT Lietuvoje nėra.
Bet jeigu panagrinėtume laidas, LRT palygintume su komercinėmis
TV, pamatytume, kad pastarųjų žiūrimumas iš tiesų didesnis, jose
daug gerų laidų, bet daug ir šlamšto ar skandalingų laidų. Tačiau
niekas jų nepeikia, kritika nukreipta tik prieš LRT. O ji nėra
blogesnė nei buvo prieš metus dvejus, priešingai - ji geresnė,
bet matome, kaip galima sukurti ažiotažą.
Pagaliau negirdžiu šnekos apie kultūros padėtį Lietuvoje kultūros
įstaigas, griūvančius muziejus, teatrų lankomumą. Visa diskusija
apie kultūrą apsiriboja televizijos laidomis. Bet juk televizija
tam tikra prasme vis vien yra veidrodis to, kas vyksta. Televizija
savaime kultūros negamina, ji ją retransliuoja. Tačiau kartais
susidaro įspūdis, kad Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas
užsimojo pakelti Lietuvos kultūrą vien darydamas tvarką LRT.
Tuo tarpu reikia ne šaukimo, mitingų, o rimtos analizės. Jos nėra,
nes LRT puolama ne dėl jos misijos, nuoširdaus noro padėti, bet
dėl visai kitų interesų siekio pakeisti valdžią ar turėti laidą,
į kurią pakviestų...
Suskaičiuota, kad per nepriklausomybės metus pasikeitė
daugiau LRT generalinių direktorių nei premjerų. Ar ne keista,
kad, pasikeitus Seimo daugumai, politikai taip įnirtingai kovoja
dėl įtakos LRT: juk turime tris (nacionalines) komercines televizijas,
ir LRT nėra vienintelė, kur galima pasirodyti ar pasireikšti.
Kam politikams taip reikalinga ši TV, kurios reitingai nėra patys
aukščiausi?
Klausimas ne man adresuotas, nes to paties galėčiau jūsų paklausti.
Aš irgi nesuprantu: tai nėra įtakingiausia televizija, ne geriausius
reitingus turinti, galų gale yra daug laidų, kur politikai gali
šnekėti ir juos kviečia. Tad tenka kalbėti apie esminius dalykus.
Vis dėlto politikų sąmonėje LRT tebeegzistuoja kaip valstybinė
televizija. Jie nejaučia skirtumo tarp valstybinės ir visuomeninės
televizijos. LRT puolantys žmonės sako (cituoju): pasikeitė politinė
situacija, turi keistis ir LRT taryba! Bet ta taryba tam ir sugalvota,
kad visuomeninė televizija ir radijas netarnautų valdančiajai
partijai. Visuomeninis NRTV tam sumanytas, kad galėtų reikštis
ir opozicija, tai tam tikras garantas, kad valdžioje esantys žmonės
savo agitacija neužgožtų opozicijos balso.
Dabartinis NRTV tarybos sudarymo principas labai geras, nes dalį
jos narių skiria Prezidentas, Seimas ir visuomeninės televizijos,
o nariai keičiami rotacijos būdu, ir jų kaita nesutampa su Seimo
rinkimais. Štai gegužės mėnesį baigiasi dalies NRTV narių kadencija
ir bus renkami nauji, dalis liks senų. Taigi beveik neįsivaizduojama,
kad joje vienu metu įsivyrautų vien kairiųjų ar dešiniųjų pažiūrų
žmonės. Saugiklis veikia pakankamai gerai.
O politikus stimuliuoja kažkoks iš sovietinių laikų užsilikęs
instinktas. Gal kokį Seimo narį, grįžusį namo, žmona graužia:
ką, negalite tos televizijos sutvarkyti, tyčiojasi iš jūsų, kritikuoja
Gal tokiam politikui ir šauna į galvą mintis sutvarkyti LRT,
juolab jei nusimato galimybė.
Ir dabartinė NRTV generalinio direktoriaus skyrimo tvarka pakankamai
demokratinė. Prieš keletą metų jį skirdavo Seimas, dabar skiria
visuomeninė taryba. Demokratinėje šalyje Seimas apskritai neturėtų
kištis į šios tarybos reikalus. Iš esmės Seimo nariai yra tokie
pat žiūrovai kaip ir visi kiti piliečiai.
Labai apgailestauju dėl to, kas vyksta. Prieš keletą metų atrodė,
kad politikams tiesiai kištis į visuomeninės televizijos reikalus
jau buvo lyg ir nepadoru. Dabar tarsi vėl grįžome į 1986-1987
metus.
Amžinas klausimas: kaip užtikrinti nacionalinio transliuotojo
nepriklausomumą? Ar tik abonentinis mokestis gali suteikti laisvę?
Finansinį nepriklausomumą abonentinis mokestis gali garantuoti,
bet kad mes labai vėluojame tą mokestį įvesti. Prieškario laikais
jis buvo. Šiek tiek užgriebė ir sovietinius laikus, paskui buvo
įskaičiuotas į imtuvų kainą. Dabar, aišku, pavėlavome, reikėjo
mokestį įvesti 1989, 1990 metais. Visuose įstatymuose jis įrašytas,
jau seniai turėjo būti, bet kažkodėl niekas negali jo įteisinti.
Kita vertus, sunku pasakyti, ar tas mokestis būtų panacėja. Europoje
abonentinis mokestis įvestas, kai funkcionavo vienas visuomeninis
TV kanalas, ir žmonės ramiai tą mokestį mokėjo. Vėliau, atsiradus
komercinėms TV, gal kas ir purkštavo, bet jis mokamas iš tradicijos.
Pas mus žmogus gal ir teisingai pasako, kodėl už komercines TV
neturi mokėti, o už visuomeninę turi. Nors, tiesą sakant, jis
moka ir už komercines - pirkdamas prekes, nes į jų kainą įskaičiuotos
reklamos išlaidos.
Negaliu pasakyti, kad abonentinis mokestis išspręs visas problemas.
Mūsų gerbiami politikai tiek kairieji, tiek dešinieji padarė
gerą darbą, iš visų įmanomų tribūnų tvirtindami, kad lietuviai
nemokės šito mokesčio. Betgi nemokėjom visos karšto ir šalto vandens
kainos,- dabar mokame, pripratome prie mokamų telefono pokalbių.
Negi žmogus nesukrapštys dviejų trijų litų per mėnesį visuomeninei
televizijai?
Juolab pusė ar daugiau Lietuvos gyventojų tebemoka už
radijo tašką, kurio seniai nebesiklauso
Taip, moka tris litus už tašką, kuriuo nesinaudoja. Negaliu to
kitaip paaiškint kaip politikų įsitikinimu, kad, įvedus abonentinį
mokestį, nebebus galima visuomeninio transliuotojo tampyti už
virvutės.
Nežinau, ar pakaks tų pinigų, ar valstybė surinks tuos 30-40 milijonų,
bet juk Lietuva ne Sibiro platybės, juolab kad numatyta nuo
šio mokesčio atleisti pensininkus ir neįgaliuosius. Manau, bent
jau galėjome pabandyti ir atsisakyti, jei nebūtų pavykę. O dabar
tik šnekam.
Ir kuo arčiau Seimo rinkimai, tuo mažesnė tikimybė, kad
mokestis bus įvestas.
Taip, dabar galime tik šnekėti apie tą mokestį, nes iki rinkimų
liko nedaug laiko. Bet kažkodėl ir po rinkimų niekas nesiryžta.
Kaip visuomeniniai transliuotojai laikosi posovietinėje
erdvėje? Ar ten verda tokios pat aistros, kamuoja panašios problemos?
Situacija ir panaši, ir skirtinga. Tai lėmė ir istorija. Pavyzdžiui,
Lenkija abonentinį mokestį įvedė dar vadinamaisiais sovietiniais
laikais, jį išlaikė ir dalį lėšų surenka. Rytų Europos ir Baltijos
šalys nė viena neturi abonentinio mokesčio.
Kitas dalykas, estai jau du kartus visuomeniniame kanale buvo
atsisakę reklamos. Lietuvoje komercinės televizijos irgi buvo
išvysčiusios didelę propagandinę kampaniją, kad NRTV atsisakytų
reklamos. Bet buvo nutylima, kad tik šešiose Europos valstybėse
visuomeniniai transliuotojai nerodo reklamos. Be to, vienur nerodo
tik pirmame kanale, bet rodo antrame. BBC nerodo reklamos, bet
turi didžiulį komercinį padalinį, kuris kuria ir pardavinėja visokius
teletabius ir pan. Pas mus pasigriebtas tik vienas argumentas,
kad visuomeninė televizija iškreipia rinką.
O kokie jūsų motyvai dėl reklamos: ar ji reikalinga visuomeniniam
transliuotojui?
Vienas motyvų, kodėl jos reikia, tas, jog reklama irgi yra informacijos
rūšis. Jeigu šios rūšies informacijos visuomeninėje TV nebus,
dalis verslo žmonių jos pasiges. Antra, per dešimt metų televizijos
pripratino žiūrovą prie tam tikro žiūrėjimo būdo. Žmogus neįpratęs
žiūrėti laidą nuo pradžios iki galo. Jis žino, kad turės laiko
nueiti į tualetą, paskambinti telefonu, išsivirti arbatos. Įsivaizduokime,
kas bus, kai LRT paleis filmą ar laidą be reklamos. Iš esmės,
žmogui bus net nepatogu
Taigi manau, kad reklamos reikia - gal
ne tiek daug kaip komercinėse, nes visuomeninis transliuotojas,
be kita ko, dar turi laikytis ES konvencijos Televizija be sienų,
kuri reglamentuoja šiuos dalykus. Komercinės TV mano, kad, LRT
atsisakius reklamos, ji pereis pas juos. To nebus.
Vis dėlto LRT kartais irgi perlenkia lazdą. Pavyzdžiui,
vakare rodydama filmą, į jį įterpia dvi savarankiškas laidas -
Perlą ir Vakaro žinias, likus penkioms minutėms iki žinių,
ekrano apačioje paleidžia jas anonsuojančią juostelę, rodo ir
kitų laidų anonsus. Taip, tarkim, 100 minučių filmas pratęsiamas
iki dviejų valandų. Gal reikėtų laikytis kokio nors saiko ar kriterijų?
Tie kriterijai nustatyti. Minėta konvencija Televizija be sienų
numato, kad kino filmas negali būti pertraukiamas daugiau kaip
vieną kartą, išskyrus, kai jis ilgesnis nei 45 minutės. Išeitų,
kad pilno metražo filmą galima pertraukti daugiausia du kartus.
Vien šito laikykimės ir bus didelė pažanga. Sutinku, nenormalu,
kai rodomas, pavyzdžiui, I.Bergmano ar kitas nespalvotas filmas
ir staiga iššoka ryškiausių spalvų reklama (tą galima matyti ir
LNK Snobo kine). Manyčiau, kad protingos televizijos galėtų
to išvengti tam yra įvairių būdų.
Bet yra kitas dalykas. Kodėl komercinėse televizijose labai padaugėjo
reklamos? Todėl, kad belenktyniaujant labai numuštos kainos.
Tegu padidina kainas, pasiims tuos pačius pinigus, ir reklamos
sumažės.
Jūsų minėta konvencija, regis, ratifikuota, tai kodėl
jos nesilaikoma?
Konvenciją ratifikavome, bet nesutariama dėl jos galiojimo. Vieni
aiškina, kad ji negalioja vietiniam transliavimui, o tik į užsienį
transliuojamoms programoms (man šis argumentas neatrodo rimtas).
Aiškinama, kad ji įsigalios tik tada, kai įstosime į ES. Trečia,
kad ji galiotų, reikia begalės poįstatyminių aktų, kuriuos dabar
kaip tik ir rengia LRT sudaryta komisija. Pavyzdžiui, dabar galima
stebėti pažeidimus, bet sankcijos nenumatytos.
Minėjote, kad vienas visuomeninės televizijos principų
visiems įtikti. Bet štai LRT rodė tokią kičinę laidą Žiedų
lietus, kuri net ir nelabai rafinuoto skonio žmogui žiūrėti neskani.
Ar nemanote, kad ir tam principui visiems įtikti yra tam tikros
ribos visuomeninėje televizijoje? Juk egzistuoja kokybės kriterijai
ir pan.
Pateikėte Žiedų lietaus pavyzdį, bet skaičiau intelektualų pasityčiojimus
iš laidos Duokim garo - kad tos kaimo kapelos atėjusios iš sovietmečio
ir t.t. Kita vertus, gal studijoje sėdėti ir gerti alų smagu,
bet man tokie dalykai irgi neskoningi. Tačiau įsivaizduoju, kad
daliai žmonių tokia laida patinka.
Dėl Žiedų lietaus turiu savo nuomonę. Man atrodo teigiama, kad
tokia laida pasirodė. Joje nebuvo pornografijos, nors kai kam
atrodė baisiau už pornografiją. Patys autoriai sąmoningai kūrė
(ne netyčia jiems išėjo) grynai kičinę laidą kaip žanrą. Jie
žino, kad yra žmonių, kurie rašo banalius eilėraščius sveikinimų
koncertams, kad tie koncertai turi savo auditoriją. Tad gal ir
gerai, kad Žiedų lietus gyvavo, bet jo nebėra. Vadinasi, yra
kažkokios užtvankos.
Gal tikslesnis pasakymas: visiems niekada neįtiksi?
Iš tikrųjų susodinkite dešimt panašaus amžiaus, išsilavinimo žmonių
ir jie susiginčys, skoniai išsiskirs. Kaip ir NRTV tarybos nariai
barasi: vieniems gražu, kitiems ne. Bet neturime perleisti laidų
kokybę vertinti Seimui!
Lietuvoje iš TV žinių, kitų laidų kažkaip išnyko solidūs
veidai, matome vien jaunimą. Vakaruose, pavyzdžiui, žinių vedėjai
yra brandaus amžiaus žmonės. Manoma, kad jais žiūrovai labiau
pasitiki ir jų skaitomos žinios įtaigesnės.
Lietuvos patirtis nepatvirtina prielaidos, kad žiūrovai pasitiki
solidžiais vedėjais. Marius Veselis iš TV3 yra populiariausias
žinių vedėjas.
Bet tas visuotinai pabrėžiamas jaunatviškumas mūsų infantilios
kultūros požymis ar tam yra kitos priežastys?
Sunku pasakyti. Jeigu vieną dieną žinias vestų Algimantas Čekuolis,
kitą - M.Veselis, galėtume palyginti. Bet apskritai viskas buvo
kitaip. Vakaruose nebuvo revoliucijų 1988 metais, kada tie patyrę
žinių vedėjai atrodė tarsi suaugę su senąja santvarka. Reikėjo,
kad tuos veidus pakeistų nauji. O kas tie nauji, jauni veidai?
Taip susiklostė, kad kūrėsi naujos komercinės televizijos, į jas
atėjo jauni perspektyvūs žmonės. Vakaruose laidų vedėjui keliami
reikalavimai: konservatyvus, pagyvenęs, patyręs, patikimas,- ne
vaikigalis. Pas mus priešingai toks žmogus laikomas kriošena,
laužu ir pan. Taigi problema susijusi su bendrais socialiniais
reiškiniais.
Kita vertus, tas jaunimas jau paseno kokiais septyneriais metais,
jie bręsta kartu su mumis. Nors kartais pagalvoju, kad tam tikras
tarpsluoksnis gal yra praleistas. Juk A.Čekuolis labai populiarus.
Jo laidą (ne geriausiu laiku rodomą) žiūri daugiau žmonių nei
kai kurias vakaro žinias!
Žinoma tiesa, kad žmonės iš dalies save identifikuoja
su filmų personažais ar TV žvaigždėmis. Tuo tarpu Lietuvoje vidutinio
ir vyresnio amžiaus televizininkų jau gerokai praretėję. Ar dėl
to neprarandamas televizijos santykis su kita, ne jaunąja, visuomenės
dalimi?
Problema sietina ne tik su laidų vedėjais. Nėra ir laidų tam tikram
tarpsluoksniui net ir man.
Gal tai susiję su komercija, su reklama neturtingi pensininkai
nėra jos pagrindinis taikinys?
Iš dalies taip, nes komercinės televizijos orientuojasi į aktyvią,
perkančią visuomenę, ir manoma, kad ji yra labai sveika ir jauna.
Mano nuomone, perlenkiama lazda. Bet yra ir kita priežastis. Pažiūrėkite,
kas kuria mūsų televizijose iš esmės net redakcijoms vadovaujantys
žmonės daugiausia yra 35-erių metų, daugelis net iki 30-ies. Vadinasi,
televizija yra jaunų, aktyvių žmonių rankose, ir jiems, gal ne
iš blogos valios, net nežinoma, kas kūrė ir dirbo iki 1990 metų.
Graudus anekdotas, kai po vienos LNK laidos apie kiną žurnalistai
skambino prašydami Vytauto Žalakevičiaus telefono numerio, norėdami
jį pakviesti į laidą. Bet mūsų žymusis kino režisierius jau penkeri
metai kaip miręs
Tai rodo, kad šis jaunimas nežino, kokie žmonės
kūrė, kai jie sėdėjo mokyklos suoluose.
O mano kartai skirtų laidų nėra net visuomeninėje televizijoje,
nes jai taip pat vadovauja gana jauni žmonės.
Bet taip dalis visuomenės atstumiama, ignoruojama, ir
tai turbūt nėra teisinga jų atžvilgiu?
Taip, nes kartais, atsisėdus prie televizoriaus ekrano, tenka
pagalvoti, kad visa televizija skirta paaugliams su jų mentalitetu,
jų mėgstamomis spalvomis, barškučiais ir pan. Dėl to galima suprasti
žmones, kurie, tai pamatę visuomeninėje televizijoje, mano, kad
joje turėtų būti kažkas kita. Aš tam irgi pritariu, bet nenoriu
matyti kito kraštutinumo: penkių nuobodžių galvų, šnekančių sau
suprantama kalba.
© 2003 "XXI amžius"