Vargonininkas
|
Vytautas Juozapas Urbonas
prie vargonų
Druskininkų bažnyčioje |
Mano brolis Vytautas Juozapas Urbonas
visą savo gyvenimą paskyrė vargonavimo menui. Po 1940-ųjų, ypač
iki 1950-jų, o ir vėliau, daug Lietuvos vargonininkų, kaip ir daugelis
kunigų, buvo persekiojami KGB. Mat vargonininkai muzikavo, grojo
ir giedojo bažnyčiose, aukštindami Dievą, Jo Meilę ir Tiesą. Kokiam
gi komunistui ateistui patiks šitai? Geriau kokią ,,Volga, Volga...
ar ,,Katiušą vadinamuosiuose kultūros namuose traukti. Kartu nuolankiai
lenkiantis okupacinei uzurpacijai.
Taigi su kitais pokario Lietuvos vargonininkais savos, lietuviškos
dvasios ir kultūros sergėtojais, Vytautas, savamokslis muzikas ir
savotiškas rezistentas, bažnytinės muzikos akordu tarsi kvietė ir
šaukė: nenuliūskime, kilkime ir giedokime. Nežūsime, ateis laisvė!
Jis žinojo, kad išlikusi lietuviška muzikinė religinė klasika kiekvieną
lietuvį sieja su tautinėmis ir krikščioniškomis ištakomis. Juk buvo
labai svarbu neleisti nutrūkti tradicinio nacionalinio dvasinio
gyvenimo praeities ryšiui tada, kai iš visų jėgų jį buvo norima
nutraukti ir viską paskandinti užmaršties jūroje.
Brutaliais sovietinės okupacijos metais buvo nelabai drąsu ir net
pavojinga į bažnytinį repertuarą įtraukti, pvz., Č.Sasnausko ir
Maironio ,,Marija, Marija arba J.Naujalio ir Maironio ,,Lietuva
brangi.... Tačiau Vytauto vadovaujami profesionalūs chorai tas
giesmes giedojo gal ir nevisiškai darniai, bet labai nuoširdžiai,
pakiliai ir uždegančiai. Giedojo prasmingą ir laimingą, didingos
tautos praeities neatsižadant, ateities gyvenimą. Nes vargonininko
J.V. Urbono gyvenimo tikslas buvo tarnauti Dievui ir Tėvynei. Šitai
jis ištikimai vykdė.
Dabar, pavakariais, praeinant pro Druskininkų bažnyčią, kurioje
jis vargonininkavo 27 metus, ausyse man vis dar skamba tos Bacho
fugos. Bet kai geriau įsiklausau bažnyčia jau tik tyla byloja,
kad čia nebeskamba ir niekad neskambės tas nepaprasto skaidrumo
tenoras, niekada nesugaus vargonų triūbos pačiu gražiausiu registru.
Ėmė tą registrą kai kas ir tarsi išmontavo. Kaip ir vargonininką,
kuris išėjo Amžinybėn Druskininkuose 2002 m. birželio 26 d.
Jeigu skaitys vienas kitas Gerdašių parapijos vyresnės kartos žmogus
šį pasakojimą, manau prisimins energingą, dailų, mokantį ne tik
gražiai giedoti, bet ir bendrauti aštuoniolikmetį jaunuolį, 1945
metais kunigo Pranciškaus Šukio pakviestą į tada irgi dar jauną
parapiją vargoninkauti. Gerdašiuose prabėgo pirmieji treji jo darbo
metai. Tai bus jo jaunystės auksiniai metai. Pilna krūtine čia jis
gers tyriausią pasaulyje ozoną ir kasdien kils tarsi ant sparnų,
lydimas pasisekimo, parapijos žmonių gerbiamas, kad taip greitai
ir lengvai perpranta Bažnyčios apeigas. Bus savas tarp pagyvenusiųjų
ir jaunų, kai armonika visus burs į kaimo gegužinę. Kaimas stebėsis:
,,Tai rado P.Šukys vargonininkų. Kap užgieda, net skiedrinis bažnyčios
stogas kelias. Kap smuiku užgroja širdį veria, šokti eisi nenustovėsi.
Palaiminti tie treji pirmieji vargonininko darbo metai. Tačiau karo
piktžaizdės, okupaciniu sopuliu išsisėję per visą Lietuvą, ir Gerdašių
neaplenkė. Reikėjo Gerdašius Vytautui kartu su kunigu Pranciškumi
per prievartą palikti. Buvo KGB išguiti. Bet apie tai vėliau. Dabar
tik priminsiu, kad po ilgų klajonių nuo parapijos prie parapijos,
Vytauto ilgėliau buvo apsistota Nemiruose, Būdvietyje, Seirijuose
(po pora metų kiekvienoje parapijoje), Veiveriuose ir Lazdijuose
(po šešerius metus) ir pagaliau 27 metus vargonininkauta Druskininkuose.
Manau, kad savo vargonininką yra kam prisiminti. Trejus metus jis
vargonininkavęs dar kitoje parapijoje deja, nepamenu kokioje (ar
tik ne Adutiškyje?). Taigi iš viso 51 metus kantriai triūsė savamokslis,
labai talentingas vokalistas vargonininkas, giedoti išmokęs gal
iš Dzūkijos paukštukų, muziko talentą paveldėjęs iš to krašto smuikininkų
ir skambiabalsių giedorių.
Ką jis gavo iš tėvų?
Emilė ir Bolesius Urbonai, Šutronių
kaimo mažažemiai valstiečiai, religingi, darbštūs savo gausios šeimos
patronai, nepagailėjo vaikams svarbiausio meilės. Mama lyg darbštuolė
bitelė aplėkdavo smulkius ūkio darbus ir suspėdavo padalyti motinišką
dėmesį visam augančiam septynetui. Užuojauta, pagarba, atvirumas,
kilniadvasiškumas, siejamas su krikščionybe bei šventa pareiga,
ir buvo svarbiausi dalykai mamai Emilei. Argi galėjo nepersiimti
šituo viskuo ir jos vaikai?
Tėvas, dar ir daraktoriaus duonos ragavęs, pažangus ūkininkas, bet
daug prakaito išlaistęs savo žemės sklypelyje (beje, taip ir nesulaukęs
iš smetoninės valdžios piniginės paramos, nes žemė buvo nederlinga,
o ir jos per mažai!), orientavosi ne tik žemės ūkyje, suvokė politiką,
ir kultūrą, prenumeravo ir skaitė laikraščius bei žurnalus. Mokėdamas
rusų, lenkų kalbas, pažinęs praktiškai tų tautų būdą, žinojo, kada
jiems draugišką ranką ištiesti, kada šautuvą paimti. Savo sūnus
auklėjo ryžtingais, vargo nebijančiais, drąsiais ir narsiais Lietuvos
patriotais. Nė vienas šeimoje nebadavo: buvo duonos ir prie duonos.
Vaikai svetimiems netarnavo. Tiesa, būsimasis vargonininkas - išimtis.
Teko tokio vargo ragauti...
Turbūt niekas neprieštaraus, kad muzikalios sielos užuomazgos prasideda
su naujos gyvybės širdies dūžiais dar motinos įsčiose. Ir, matyt,
jau tada per motinos kraują ir jausmą ta trapi siela geria į save
visą aplinką nuo pat dangaus ligi žemės. Ir vargus, ir džiaugsmus,
ir dainas, ir raudas.
Švelnus motinos sopranas, lopšinės, jos gražios pasakos, gerumas,
dora ir meilė neįkainojami turtai. Stiprus tėvo dramatinis tenoras,
dažnai jo traukiamos patriotinės dainos ir didelis autoritetas bendraujant
su žmonėmis įvairiausiais klausimais padės būsimam vargonininkui
atrasti save gyvenime. Su jo paleistu vargonų akordu įsikūnys jausmingo
ir išmintingo žmogaus pašaukimas dirbti su žmonėmis ir visus kitus
darbus, kurie atspindėtų savos šalies patrioto būvį. Jis bus savotiškas
rezistentas, kiekvienam teigdamas ateisiančios laisvės viltį. Burs
žmones, o ir kitų organizuotuose (ypač jaunimo) susiėjimuose stengsis
pabrėžti okupacijos žalą, neigdamas visas gyvenimo sritis apėmusį
sovietinį melą. Bus partizanų ryšininkas, jų globėjas. Taigi jeigu
ir nepasidavė pirštų technika atliekant jam Bethoveną ar Bachą prie
vargonų, kompensavo jis tai dalydamas kiekvienam tiesos, vilties
ir teisingumo sampratą bei laisvės svarbą pavergtai tautai. Žodžius
tuos lydėjo iš prigimties turėta iškalba.
V.J.Urbonas nusipelno ir pokario kaimo švietėjo vardo. Taigi už
to vargonų akordo buvo visada skaidriu šaltiniu lietis nenustojusi
jo patriotinių bei apskritai žmogiškųjų idėjų versmė. Vytautiškoji
Tėvynės meilės versmė.
Pirmąsias muzikos pamokas Vytautas gavo iš profesionalaus Leipalingio
vargonininko Jono Aleksos. Šis žmogus, muzikos mokslus įgijęs dar
prieškariu, gerai išmanė choro dirigavimą, vargonavimą. Per tautines
šventes jo mišrus choras Lietuvos himną atlikdavo pritariant vargonams
ir Leipalingio dūdų orkestrui ne blogiau nei kokių didesnių miestų
bažnyčių chorai. Vyresni žmonės dar atsimena, kaip trūktelėdavo
J.Aleksos choras, dūdų orkestrui ir vargonams pritariant, K.Kavecko
ir B.Brazdžionio ,,Petro laivas plauks, kaip plaukė..., kad per
kūną net pagaugai eidavo... Taigi Vytautas turėjo gerą mokytoją.
Ir muzikinės, ir tautinės idėjos prasmėmis. Todėl labai greitai
jis įsisavino šv. Mišių apeigyną ir stebino visus į Gerdašių bažnytėlę
užsukusius net ir muzikos profesionalus gera klausa ir reto grožio
tenoru. Vėliau, kai jis dirbo Druskininkuose, jam dovanojo daug
muzikinių kūrinių svečiai iš Lenkijos, Ukrainos, Leningrado, Maskvos.
Prie jo vargonų dainavo įžymūs vokalistai, garsūs vargonų muzikai.
Jis tada suprato tuos žmones, kurie dar Gerdašiuose būnant jam patarė
ir skatino jį siekti profesionalių muzikos mokslų. Supras per vėlai.
Ir kartą jis ryžosi. Paliko Gerdašius ir išvažiavo tiesiai į Vilniaus
operos ir baleto teatrą. Išklausę jo dainavimo vokalo specialistai
(muzikos mokytis jaunąjį vargonininką aktyviausiai skatino K.Kaveckas!)
patarė jam baigti bent porą muzikos mokyklos kursų tuo metu J.Bendoriaus
vadovaujamoje muzikos mokykloje, o jau tada išbandyti save operos
scenoje. Beje, K.Kaveckas įspėjo: ,,Sunkiausią darbą užsikrauni,
reikės daug aukotis. Vytautas, gyvenęs pas kunigą P.Šukį, kaip
rojuje, kur tik gegutės pieno tetrūko, tikriausiai pabūgo monotoniško
ir kantraus darbo, kurio būtų prireikę talentui vystyti, ir nusprendė
grįžti į savo bažnytėlę garbinti Viešpatį ir Mariją ypač per Gegužines
pamaldas (žmonės rinkdavosi klausyti tų pamaldų tarsi koncertų,
nes balsingo būta ir Gerdašių jaunimo!).
Jam viskas sekėsi. Pastebimą jį darė iš tėvo paveldėtas mokėjimas
bendrauti su pasauliečiais ir kunigais. Taigi niekas taip nemalonino
Gerdašių žmonių savo bendravimu ir dainavimu, kaip jų jaunasis vargonininkas.
Jis tikriausiai net ir pats nežinojo, kad tos pagrindinės bažnytinės
muzikos funkcijos sieja jį su lietuviškos muzikos ištakomis, sieja
ir su kaimo žmonėmis, ne tik apeigines giesmes giedančiais, bet
ir partizanų dainas dainuojančiais... Naikinant bolševikams visą
kultūrą, kaimo vargonininkų neįkainojamas indėlis ir buvo neleisti
užgesti lietuviškumo jausmui, kuris toks stiprus muzikos, dainų
ar giesmių gelmėse.
Pradėdamas straipsnį jau rašiau, kad bolševikai negalėjo pakęsti
kunigų, o savaime suprantama, ir jų tarnų. Dar daugiau. Gerdašių
klebonijoje įrengiama slėptuvė. Padeda kasti ją ir Vytautas. Kasa
tą slėptuvę su atsarginiu išėjimu į sodą. Pats mačiau, kaip per
gaudynes rusų karininkas dar su keliais čekistais mindžikavo ant
slėptuvės angos. Vos nenumiriau iš išgąsčio, o vargonininkas ir
kunigas laikėsi ramiai, nors po grindimis tuomet kaip tik slėpėsi
penki ginkluoti partizanai.
NKVD jaučia, kad šis kunigas gali turėti ryšių su miško partizanais.
Pradeda jį sekti. Kunigas su savo vargonininku bėga iš Gerdašių.
Slepiasi Zarasų krašte. Bet Stalino pakalikai užuodžia pėdsakus
ir kunigą bei jo jaunutį vargonininką areštuoja.
Vilniaus saugumo požemiai. Ilgi tardymai. Kunigas nuteisiamas dešimčiai
metų Sibiro katorgos, o vargonininkas paleidžiamas.
Nuo tada V.J.Urbonui prasideda tikri kryžiaus keliai: brido jis
pėsčias nuo parapijos į parapiją, tačiau niekas nedrįso to savamokslio
vargonininko, dar kalėjime pabuvusio, įdarbinti. Jei būtų žinoję,
kad jis dar ir partizanų brolis, būtų iš tolo atsižegnoję.
Tik po trejų metų, glaudžiantis pas vieną kitą drąsesnį kunigą,
dvejiems metams jis apsistoja Nemirų parapijoje.
Tokios likusios nuotrupos iš jo paties pasakojimų...
,,Tada, kai atsisėdau prie Nemirų vargonų, prisiminiau profesoriaus
K.Kavecko kažkada man tartus žodžius kad sunkiausią darbą užsikrausiu
ir reikės daug aukotis. Aukojausi, nes jaučiau, kad nuolatos man
šitaip lyg kažkas iš aukščiau liepia.
,,Ieškodamas darbo kagėbistų apraizgytoje Lietuvoje jaučiau ne mažesnį
pavojų nei tada, kai, brolį Viktorą (partizaną Varpą) Puščios miške
čekistams peršovus, privalėjau teikti jam vaistus ir tvarstomąją
medžiagą. Važiuoju, vėliau einu mažai žinomais takeliais bunkerio
link, kuriame guli sužeistas brolis, ir nežinau, ar neseka manęs
,,uodega, juodas išdavikas... Įtampa ir įtampa.
,,Aiškiai žinojau, kad visi partizanai bus sunaikinti (beje, man
pritarė ir mama) ir jeigu laisvė sugrįš, sunkus bus jos, su okupacijos
nualintais žmonėmis, prisikėlimas. Šiais mano žodžiais beveik niekas
netikėjo. (Beje, tai visai neseniai, tik daugiau nei prieš metus,
vargonininko panašiai buvo pasakyta.)
,,Noriu, kad kai priglaus mane Dzūkijos žemės smiltelė, dar ir dausose
išgirsti geriausio Lietuvos baritono Romualdo Vešiotos atliekamą
giesmę ,,Apsaugok, Aukščiausias, kuri ne kartą sklido tarp Druskininkų
bažnyčios barokinių skliautų.
Ką jis, V.J.Urbonas, galvojo keldamasis iš Nemirų į Būdvietį, iš
Būdviečio į Seirijus, vėliau į Veiverius, dar vėliau į Lazdijus,
kol pagaliau buvo apsistota Druskininkuose? Juk tuomet negalvojai,
broli, mirti. Kibai į gyvenimą. Ir kiekvienoje parapijoje, kiekvienam
sutiktam privačiame pobūvyje užtraukdamas ,,Tu, mano saule ar bažnyčioje
per šv.Mišias - ,,Ave, Marija kvietei kilti aukštai aukštai virš
nuodėmingos žemės, bet kartu ir tokios gražios, saulės apšviestos
ir Marijos apgobtos. Aš stebėdavausi, kaip jis, anot Druskininkų
klebono Eugenijaus Rudžio, tas mūsų amžinasis vargonininkas, grodavo
kokią nelengvą L.van Bethoveno sonatą ar J.S.Bacho fugą.
V.J.Urbonas, pokario savamokslių vargonininkų, savotiškų mūsų kultūros
rezistentų, patriarchas, žibėjo, kaip ta priešais bažnyčios altorių
amžinoji švieselė, kad okupacinė naktis mūsų visai neužtemdytų!
Ne vienas tokių to meto vargonininkų toks buvo. Tie žmonės suprato
kitų troškimą justi save ne tik krikščioniškų vertybių dalimi,
bet ir tautos širdimi plakti, nuo ,,Pulkim ant kelių ligi ,,Lietuva
Tėvynė.
Gal kiek ir fragmentiškai čia aš prisiminiau Druskininkų vargonininko
gyvenimą, veiklą, ir jaučiu, kad manęs ne vienas paklaus, o kaip
pati Bažnyčia jį vertino?
Jis buvo ištikimas Kristaus narys. Su kunigais sutarė. Jie jam buvo
autoritetai, tokiu jie laikė ir savo vargonininką. Buvo pašarvotas
Druskininkų bažnyčioje. Tai didelis pagerbimas. Praėjus keletui
mėnesių po vargonininko palaidojimo, viena Druskininkų vienuolė
įteikė man Įrašymo pažymėjimą apie Švč. Jėzaus Širdies draugijos
Romoje Amžinąsias mišias... Jame rašoma, kad ,,Vytautas Juozapas
Urbonas yra tikrai įrašytas į Švenč. Jėzaus Širdies draugiją ir
dalyvauja trejų kasdien laikomų šv. Mišių ir visų saleziečių maldų
nuopelnuose.
Šitai yra amžinas vargonininko nuopelnų ir jo tvirto tikėjimo pripažinimo
ženklas. Tikėkimės, kad vargonininkas jau iš arti išgirdo ir pamatė
vaikystėje bei jaunystėje girdėtus iš dangaus aukštybių atsklindančius
angelų chorus.
Kad ir kaip anądien ieškojau tamsiame naktinio dangaus fone vienos
žvaigždės, visada spindėjusios virš šimtametės eglės, tarsi budinčios
prie jo namų kiemo vartelių Druskininkuose, bet taip ir negalėjau
nieko tame danguje įžiūrėti. Matyt, ji švystelėjo praeitų metų birželio
26 dienos popietę per saulės apšviestą dangų... Ir todėl naktį nesimato,
nėra Vytauto žvaigždės. Švystelėjo spindėjusi, ir viskas.
Birželio 28 dieną Leipalingio parapijos bažnyčioje (vargonininko
krikšto bažnyčioje) 10 val. bus aukojamos šv. Mišios Vytauto Juozapo
Urbono mirties metinėms pažymėti. Jas aukos parapijos klebonas kun.
J.Alesius. Kompozitoriaus Halerio Mišias giedos senasis Druskininkų
choras. Dalyvaus žymus operos solistas R.Vešiota, atlikdamas keletą
iškilių bažnytinių kūrinių, išpildys mus palikusio V.J.Urbono, amžinojo
Druskininkų vargonininko, valią.
Balys URBONAS
© 2003 "XXI amžius"
|