Atnaujintas 2003 m. liepos 11 d.
Nr.54
(1158)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Lietuva
Ora et labora
Krikščionybė šiandien
Katalikų bendruomenėse
Laikas ir žmonės
Darbai
Mums rašo
Atmintis
Žvilgsnis
Krikščionybė pasaulyje
Liudijimai
Nuomonės


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Paskelbtas Popiežiaus dokumentas „Ecclesia in Europa“

Popiežius Jonas Paulius II pasirašo dokumentą „Ecclesia in Europa“
Kardinolai Janas Skotė ir Antonijus Marija Roukas Varela
Konstantinopolio stačiatikių patriarchato delegacija, dalyvavusi paskelbiant Popiežiaus dokumentą
Arkivyskupai Vincentas Džerardas Nikolsas ir Jozefas Miroslavas Zycinskis

Dvasinio atgimimo vadovas naujajai Europai

Popiežiaus Jono Pauliaus II naująjį apaštalinį paraginimą „Ecclesia in Europa“ („Bažnyčia Europoje“) galima vadinti dvasinio atgimimo vadovu mūsų žemynui, ieškančiam tvirtos atramos vykstančiame integracijos procese. „Krikščioniškosios šaknys yra esminė ateities garantija Europai“, - sakė Šventasis Tėvas, birželio 28 dieną pasirašydamas dokumentą Vatikano Šv.Petro bazilikoje per mišparus šventųjų apaštalų Petro ir Pauliaus šventės išvakarėse.
Apaštalinis paraginimas „Ecclesia in Europa“ yra oficialus dokumentas, kuriame pateikiamos 2-osios Europai skirtos Vyskupų Sinodo asamblėjos išvados. Užbaigiant asamblėją, vykusią Vatikane 1999 m. spalio 1-23 d. (jos tema buvo „Jėzus Kristus, gyvenantis savo Bažnyčioje, yra vilties šaltinis Europai“), joje dalyvavę 179 vyskupai perdavė Šventajam Tėvui diskusijose suformuluotų 40-ies pasiūlymų sąrašą. Atsižvelgdamas į šiuos pasiūlymus, popiežius Jonas Paulius II, pats aktyviai dalyvavęs Sinodo posėdžiuose, parengė minėtą dokumentą „Ecclesia in Europa“. Juo užbaigtas savotiškas kontinentinių Vyskupų Sinodų maratonas, skirtas išsamiai aptarti Bažnyčios pastoraciniams uždaviniams pradedant trečiąjį krikščionybės tūkstantmetį. Ankstesni apaštaliniai paraginimai - „Ecclesia in Africa“, „Ecclesia in America“, „Ecclesia in Asia“ ir „Ecclesia in Oceania“ - buvo paskelbti po Vyskupų Sinodo asamblėjų, vykusių 1994, 1997 ir 1998 metais.
Kalbėdamas „Ecclesia in Europa“ pasirašymo ceremonijoje ir primindamas Europai skirtos Vyskupų Sinodo asamblėjos temą, Popiežius sakė: „Kristus gyvas savo Bažnyčioje, per visą dviejų tūkstančių metų krikščionybės istoriją. Nuo Viduržemio jūros rytinės pakrantės Evangelijos mokymas išplito visoje senovės Romos imperijoje, o vėliau tapo dalimi daugelio etninių ir kultūrinių šakų Europos kontinente. Visoms joms Bažnyčia - teisingai vadinama „katalikiška“ - perdavė vieną ir visuotinį Kristaus mokymą“. Trumpai prisimindamas krikščionybės istoriją, Jonas Paulius II pastebėjo, kad, pats būdamas grynas ir švarus, Evangelijos mokymas per daugelį šimtmečių buvo suterštas kai kurių Bažnyčios narių nuodėmių ir trūkumų.
„Dėl šios priežasties aš jaučiau privaląs per Didįjį 2000 metų jubiliejų tapti raginimo atsiprašyti tarpininku“, - sakė Popiežius. Jis ypač apgailestavo dėl būtent Europoje įvykusių skausmingų Bažnyčios pasidalijimų, kurie „sužeidė Kristaus mistinį kūną“. (Prasminga, kad šiuos žodžius Šventasis Tėvas pasakė dokumento „Ecclesia in Europa“ pasirašymo ceremonijoje kartu su katalikų kardinolais, arkivyskupais ir vyskupais, dalyvaujant Konstantinopolio stačiatikių patriarchato delegacijai, kuri buvo atvykusi į Romą pasveikinti Popiežiaus apaštalų Petro ir Pauliaus šventės proga.)
Apie dabartį Jonas Paulius II taip kalbėjo: „Geroji Naujiena buvo ir lieka gyvybės šaltiniu Europai“. Krikščionybė nepriklauso kuriai nors vienai etninei kultūrai, bet veda dialogą su visomis, suteikdama reikalingą moralinį pagrindą kiekvienai žmogiškojo pažinimo ir veiklos sričiai. Pažymėdamas visos Europos civilizacijos krikščioniškųjų šaknų reikšmę, Šventasis Tėvas sakė: „Ar gali medis be šaknų išlikti ir augti? Europa, nepamiršk savo istorijos“. Simboliškai įteikdamas savo posinodinį apaštalinį paraginimą Europos vyskupams, kunigams, diakonams, vienuolėms ir visiems katalikams pasauliečiams, Popiežius pabrėžė, kad šis dokumentas „pirmiausia yra kvietimas atnaujinti, be jokių išlygų, savo artumą Kristui ir jo Evangelijai. Tik tu, Kristau, gyvenantis savo Bažnyčioje, esi vilties šaltinis!“

Pagrindinė tema - eschatologinė viltis

Tą pačią birželio 28 dieną Vatikane surengtoje spaudos konferencijoje dokumentą „Ecclesia in Europa“ žurnalistams pristatė ir aptarė Europai skirtos Vyskupų Sinodo asamblėjos dalyviai: Vyskupų Sinodo generalinis sekretorius belgų kardinolas Janas Skotė, pagrindinis pranešėjas (generalinis relatorius) Madrido (Ispanija) arkivyskupas kardinolas Antonijus Marija Roukas Varela, Birmingemo (Anglija) arkivyskupas Vincentas Džerardas Nikolsas ir Liublino (Lenkija) arkivyskupas Jozefas Miroslavas Zycinskis.
Pirmiausia kardinolas J.Skotė priminė, kad 1999 metų spalį vykusi Vyskupų Sinodo asamblėja buvo jau antrasis Europai skirtas tokio pobūdžio ganytojų susitikimas. Pirmasis įvyko 1991 metais, netrukus po Berlyno sienos griuvimo, ir jame buvo aptartos Bažnyčios gyvenimo perspektyvos, kurias sąlygojo tuometiniai didieji politiniai pokyčiai. Kaip vėliau ne kartą buvo pastebėta, praėjusio dešimtmečio pradžioje žlugus komunizmui Rytų Europoje, buvo daug optimizmo dėl spartaus dvasinio atgimimo ir Bažnyčios pozicijų sustiprėjimo tame regione, tačiau tai tik iš dalies pasitvirtino. Galbūt todėl Šventajam Tėvui prireikė beveik ketverių metų parengti antrosios Europai skirtos Vyskupų Sinodo asamblėjos baigiamąjį dokumentą „Ecclesia in Europa“.
Esamas gana prieštaringas dvasingumo požiūriu tendencijas Europoje reikėjo gerai apsvarstyti, kad būtų galima siūlyti tinkamas pastoracines priemones. Juk, kaip taikliai pastebėjo vienas vokiečių teologas, iš esmės čia kalbama apie „senėjančią Bažnyčią senėjančioje Europos visuomenėje“. Tenka pastebėti, kad, per XX amžiaus paskutinius dešimtmečius vykstant sparčiai individualizmo, pliuralizmo ir praktinio materializmo plėtrai, Bažnyčiai iki šiol nepavyko Vakarų Europoje išlaikyti stabilios tikėjimo praktikos, kuri toliau menkėja: kaip rodo sociologiniai tyrimai, 80-85 proc. jaunų žmonių į bažnyčią iš viso neina. Kitas ne mažesnis rūpestis yra Bažnyčios teisinės padėties patvirtinimas naujose Europos Sąjungos struktūrose bei krikščionybės paveldo pripažinimas rengiamoje Europos konstitucijoje, kam dokumente „Ecclesia in Europa“ skiriamas nemažas dėmesys.
Kardinolas A.Roukas Varela pabrėžė, kad pagrindinė naujojo apaštalinio paraginimo tema yra viltis. Nepaisant visų šešėlių ir problemų, Europoje pastebimi ryškūs atsinaujinimo vilties ženklai. Bažnyčia taip pat yra įsitikinusi, kad ji turi didįjį turtą, kurį gali pasiūlyti Europai, ir šis turtas, kartu ir viltis yra Jėzus Kristus. „Bažnyčia yra įsitikinusi, kad ji gali daug prisidėti prie Europos vienijimo ir vystymo eigos, siūlydama ne techninius sprendimus, bet vertybinius pagrindus, kurie remiasi Dievo Sūnaus mokymu“, - kalbėjo Madrido kardinolas. Krikščioniškosios vertybės, kaip patvirtina istorinė patirtis, harmonizavo, vienijo ir skatino Europos humanistinės kultūros kūrimą.
Vilties temą savo pasisakyme pabrėžė ir arkivyskupas V.Nikolsas, kuris sakė, kad Apreiškime pateikta eschatologinė viltis turi likti vadovu ir mūsų dabartiniame kelyje. Kitas svarbus dokumento „Ecclesia in Europa“ aspektas yra kvietimas atsiversti ir atsinaujinti Bažnyčiai Europoje, naujai vykdyti jos misiją. „Bažnyčia Vakarų Europoje turi realiai pažvelgti į savo pačios gyvenimą, jeigu nori vaidinti svarbų vaidmenį gaivinant Europos sielą,- sakė Birmingemo arkivyskupas. - Todėl kvietimas atsiversti pačioje Bažnyčioje yra visiškai tinkamas. Šis raginimas tuo labiau neatidėliotinas žinant tą faktą, kad Europa, ypač Vakarų Europa, yra vienintelis pasaulio žemynas, kuriame taip plačiai paplito sekuliarizacija. Dėl to Bažnyčia Vakarų Europoje susiduria su tikrai unikaliu iššūkiu“. Šio atsivertimo centru turėtų būti „šventumas, kurį galima pasiekti tik būnant arti Kristaus“.
Arkivyskupas V.Nikolsas priminė popiežiaus Jono Pauliaus II apaštaliniame paraginime dar kartą aiškiai nurodytą kreipimąsi į naujosios Europos konstitucijos rengėjus, kad joje būtų paminėtas krikščioniškojo paveldo vaidmuo. „Joks Europos pristatymas negali būti garbingas, jeigu jame nėra pripažįstamas tas vaidmuo, kurį krikščionybė suvaidino ir toliau vaidina kuriant Europą. Tokių dalykų praleidimas reikštų ideologinį veiksmą, nevertą minėto istorinio dokumento (Europos Konstitucijos) rengėjų vardo“, - sakė arkivyskupas V.Nikolsas. Jis pabrėžė esąs įsitikinęs, kad negalima įgyvendinti daugiakultūrės ir daugiatautės Europos projekto vien tik sekuliariomis priemonėmis.
Posinodinis apaštalinis paraginimas kviečia pripažinti tą faktą, kad tikėjimas Dievu tebėra svarbus daugumai Europos žmonių, net jeigu jie jo ir nebepraktikuoja. Todėl svarbu remtis tikėjimu siekiant europiečių bendradarbiavimo ir entuziazmo, kai kuriama naujoji Europa. „Naujosios Europos kūrimas negali vykti atsisakant tikėjimo Europos Sąjungos institucijose, įstatymuose bei administracinėse direktyvose, - aiškino Didžiosios Britanijos katalikų ganytojas. - Nėra jokios abejonės, kad jeigu europinės institucijos kreips didesnį dėmesį tikėjimo vaidmeniui Europoje, tada ir tas tikėjimas turės tapti aktyvesnis, išraiškingesnis, labiau sutelktas į skelbimą Evangelijos, kaip tiesos apie žmogaus asmenį ir sveiką visuomenę“.
Arkivyskupas J.Zycinskis irgi pavadino naująjį Popiežiaus dokumentą „vilties pagrindu“ Rytų Europos katalikams, kurie dar taip neseniai kentėjo ir buvo išnaudojami komunistinio režimo. Todėl šiam iš totalitarizmo išsivadavusiam regionui Šventojo Tėvo skelbiama naujoji evangelizacija yra labai aktuali, kurios „mūsų broliai stačiatikiai (ypač Rusijoje) neturėtų laikyti prozelitizmu“. Liublino arkivyskupas apgailestavo, kad naujosios Europos Konstitucijos projekto preambulėje nenurodyta krikščionybė, kaip konkretus Europos vertybių šaltinis.

Krikščioniškojo paveldo pripažinimo reikšmė

Trumpai aptariant patį posinodinį apaštalinį paraginimą ”Eccelesia in Europa“, gana išsamų 130 puslapių dokumentą, paskelbtą italų, anglų, prancūzų, ispanų ir portugalų kalbomis, pirmiausia reikia pastebėti, kad popiežius Jonas Paulius II atvirai ir be jokių užuolankų kalba apie Europoje pastebimus neigiamus sekuliarizmo simptomus. Dėl to iškilo daug problemų kultūros, antropologijos, etikos ir dvasingumo srityse. Popiežius kalba ir apie tam tikrų jėgų atkaklias „pastangas sukurti tokią Europos viziją, kuri ignoruotų jos religinį paveldą ir ypač jos gilią krikščionišką sielą…“
Dokumente teigiama, kad tokį krikščioniškos atminties ir paveldo praradimą lydi stiprėjantis praktinis agnosticizmas ir religinis abejingumas, kartu ir išryškėjusi baimė dėl ateities. Šio egzistencinio netikrumo ženklais ir pasekmėmis galima vadinti gimstamumo, pašaukimų į kunigystę ir vienuolišką gyvenimą mažėjimą, nenorą prisiimti įsipareigojimų visam gyvenimui, tarp jų ir santuokai. Padėtis, kada užmirštama, jog ne žmogus sukūrė Dievą, bet Dievas žmogų, sąlygojo nihilizmo išplitimą filosofijoje, moralinį ir vertybinį reliatyvizmą, perdėtą pragmatizmą ar net cinišką hedonizmą kasdieniniame gyvenime.
Bet kartu Europos visuomeniniame bei religiniame gyvenime pastebima ir kai kurių vilties ženklų, tokių kaip didėjantis tautų atvirumas, šalių susitaikymas, europietiško sąmoningumo stiprėjimas, ištikimo krikščioniško liudijimo pavyzdžiai tiek Rytų, tiek Vakarų Europoje. Evangelijos mokymas toliau duoda savo vaisių parapijų bendruomenėse, vienuolijose ir katalikiškose pasauliečių organizacijose, maldos ir apaštalavimo grupėse, naujuosiuose bažnytiniuose sąjūdžiuose, kurie ypač populiarūs tarp jaunimo ir yra gera atspara plintančioms sektoms. Todėl Bažnyčia gali pasiūlyti Europai brangią dovaną, - ji siūlo tikėti Jėzų Kristų, vilties šaltinį, kuris niekada nenuvilia. Ši dovana yra Europos tautų dvasinės ir kultūrinės vienybės ištakose ir gali tiek dabar, tiek ateityje iš esmės prisidėti prie žemyno pažangos bei vienijimosi.
Šventasis Tėvas pabrėžia, kad krikščionybė yra plačiai ir giliai persmelkusi visą sudėtingą Europos tautų istoriją. Juk iš tiesų krikščioniško tikėjimo pagrindu buvo kuriama ir brendo europietiška kultūra, tikėjimo įtaka buvo esminė tiek pirmame didžiosios evangelizacijos tūkstantmetyje, tiek vėlesniais šimtmečiais, kai, nepaisant skausmingų pasidalijimų tarp Rytų ir Vakarų, jis buvo tapęs ir liko Europos tautų religija. Biblijos žmogaus koncepcija įkvėpė didžiuosius meno ir intelektualinės srities kūrėjus, sąlygojo formavimą teisinės sistemos, kuri pripažįsta žmogaus asmens orumą ir neatimamas jo teises.
Žinant, kad krikščioniškasis tikėjimas yra Europos kultūros pagrindas ir kad šiuolaikinės Europos demokratinės santvarkos idealai yra grindžiami krikščioniškomis vertybėmis, būtų visiškai klaidinga dabartinę Europos Sąjungos plėtrą apriboti tik geografiniu arba ekumeniniu aspektais. Šitai ypač svarbu suprasti žinant, kokia yra trapi taika, jeigu ji nėra paremta atleidimo, susitaikymo ir solidarumo tarp individų ir tautų nuostatomis, kurias skelbia Evangelijos mokslas. Popiežius Jonas Paulius II pabrėžia, kad Europos vienybė turi būti kuriama ant tvirto pagrindo, kurį gali suteikti autentiškos vertybės, įrašytos kiekvieno žmogaus širdyje.
Būtent tai sąlygojo ir posinodiniame apaštaliniame paraginime „Ecclesia in Europa“ pateiktą Šventojo Tėvo raginimą Europos Sąjungos konstitucijos rengėjams, kad jie joje aiškiai paminėtų krikščioniškąjį žemyno paveldą. Taip pat, nors ir gerbiamas europinių institucijų neginčytinas sekuliarumas, visgi pageidautina, kad naujojoje ES konstitucinėje sutartyje būtų užfiksuotos trys svarbios nuostatos: Bažnyčių teisė savarankiškai tvarkytis pagal savo kanoninius principus, pagarba jų turimam identitetui ir galimybė palaikyti dialogą su Europos Sąjungos institucijomis, pripažinimas Bažnyčių juridinio statuso, kurį pripažįsta atskirų valstybių įstatymai. Šie teisėti siekiai nereiškia noro sugrįžti į konfesinės valstybinės santvarkos laikus. Tačiau Katalikų Bažnyčia atmeta masoniškojo laicisizmo skelbiamą priešišką civilinių institucijų ir religinių konfesijų atskyrimą, kviesdama jas darniai bendradarbiauti.

Svarbiausi pastoraciniai uždaviniai

Europos kultūros krikščioniškos šaknys, savaime suprantama, turi būti pripažintos ir įtvirtintos ne tik naujojoje ES Konstitucijoje, bet pirmiausia pačių europiečių pavyzdingu krikščionišku gyvenimu, aktyvia bažnytine veikla. Savo paraginime „Ecclesia in Europa“ popiežius Jonas Paulius II pripažįsta, kad praėjusio dešimtmečio pradžioje jo iškelta naujosios evangelizacijos iniciatyva tebėra aktuali, ypač žinant, kad daugelyje Europos vietų daugėja nekrikštytų žmonių. Be to, ir patys pakrikštytieji ne taip uoliai laikosi tikėjimo praktikos ir prasčiau moka krikščioniškojo tikėjimo tiesas, jie yra veikiami paplitusio agnosticizmo ir praktinio ateizmo, o kartais ir visai apleidžia savo tikėjimą.
Todėl šių dienų Europai labai reikia patikimų ir gerai parengtų evangelizuotojų, kurie savo religine veikla ir asmeniniu gyvenimo liudijimu prasmingai spinduliuotų Evangelijos grožį. Šventasis Tėvas ragina Europos vyskupijas ir parapijas stiprinti visokeriopą švietėjišką veiklą: padėti tikintiesiems iš naujo atrasti sakramentų reikšmę, rengti juos būti tikrus tikėjimo vertybių perteikėjus savo šeimose, darbe ir visuomeninėje veikloje. Toks krikščioniškojo tapatumo stiprinimas padėtų Europos katalikams labiau solidarizuotis su pasaulio vargšais, būti tvirtais gyvybės šventumo gynėjais, nuolat prisiminti savo misiją ir pašaukimą skleisti tikėjimo šviesą savo gyvenamoje aplinkoje.
Popiežius Jonas Paulius II minėjo dalinių arba vietinių Bažnyčių vaidmenį Europoje ir pabrėžė, kad jos nėra nei Vatikano agentūros, nei privačios organizacijos, bet rūpinasi sielovada, būdamos teisiškai pripažintos ir prisitaikydamos prie nacionalinės įstatymų leidybos sistemos, kiek ji gerbia religinį bendruomenių tapatumą. „Ecclesia in Europa“ taip pat primena, kad dalinės Bažnyčios turi palaikyti glaudžius ryšius su apaštalo šv. Petro įpėdiniu, nes taip jos išvengs galimų prieštaravimų ir pasidalijimų, taip pat garantuos visos Dievo tautos vieningumą. Šiandien, iškilus daugybei iššūkių, yra skatintinas dalinių Bažnyčių bendradarbiavimas, tarpusavio parama ir keitimasis patirtimi, nes tai irgi yra savotiška bendrystės išraiška. Popiežius atskirai pamini europines bažnytines organizacijas - Europos vyskupų konferencijų tarybą (CCEE) ir Europos bendrijos vyskupų konferencijų komisiją (COMECE) – kurios, esant dabartiniams Europos Sąjungos plėtros ir konsolidavimo procesui, labai naudingai prisideda informacijos pasidalijimu ir sielovados iniciatyvų koordinavimu.
Aptardamas atskirų bažnytinių luomų uždavinius, Jonas Paulius II primena vyrų ir moterų vienuolijų fundamentalų istorinį vaidmenį evangelizuojant Europą ir kuriant jos krikščioniškąjį identitetą. Dabartinėje sekuliarizmo apnuodytoje ir vartojimu persmelktoje aplinkoje Dievui visiškai paskirto gyvenimo liudijimas tampa reikšmingu vilties ženklu, patvirtinančiu būties transcendentinę plotmę. Pastebėdamas nerimą keliančią dvasinių pašaukimų stoką Vakarų Europoje, - tai nėra izoliuotas reiškinys, bet bendras moralinės ir demografinės krizės žemyne vienas požymių, - Popiežius ragina atkakliai ieškoti efektyvių sielovados būdų, kurie skatintų jaunimą rinktis vienuolišką arba kunigystės pašaukimus.
Jis vėl pabrėžė kunigų celibato vertę. Tai pirmiausia yra ne tiek privalomas bažnytinės disciplinos reikalas, kiek neįkainojama Dievo dovana savajai Bažnyčiai. Kunigų celibatas yra ir vilties ženklas, nes jis liudija pasauliui, kad visiškai įmanoma gyventi nepadalytą gyvenimą, visiškai atsiduodant Dievo ir tikinčiųjų bendruomenės tarnystei. Celibato disciplinos peržiūra, kitaip nei kai kas tvirtina, nesumažintų pašaukimų į kunigystę krizės, nes jos ištakos yra ne celibatas, bet dabartinis laicistinės kultūros kontekstas.
Dokumente „Ecclesia in Europa“ patvirtinamas pasauliečių tikinčiųjų esminis indėlis į Bažnyčios gyvenimą, nepakeičiamas jų vaidmuo skelbiant Evangelijos viltį. Bažnyčia Europoje ir toliau turi skatinti pasauliečius skleisti Kristaus mokslą visose politinio, socialinio, ekonominio ir kultūrinio gyvenimo srityse. Šiuo atžvilgiu Šventasis Tėvas ypač atkreipia dėmesį į jaunimo, socialinės komunikacijos ir šeimos sielovados uždavinius. Rūpinantis Bažnyčios ir visuomenės ateitimi, pirmiausia privalu ugdyti jaunų žmonių tikėjimą, ieškoti kelio į jų protą ir širdį. Žinant didelę ir įvairiopą žiniasklaidos įtaką, reikia adekvačiai ugdyti ir skatinti socialinės komunikacijos priemonėse dirbančių krikščionių saviraišką. Būtina taip lavinti gausios informacijos vartotojus, kad jie geriau supratų ir atsakingiau vertintų pateikiamos medžiagos moralinį ir etinį lygį.
Šiuo metu, kai agresyviojo feminizmo šėlsmas, įskaitant norą gauti kunigystės šventimus, Europoje yra atlėgęs, reikia ieškoti būdų, kaip Bažnyčioje panaudoti specifines moterų savybes ir talentus pasauliečiams skirtiems darbams atlikti. Popiežius primena, kad Bažnyčia smerkia bet kokį moterų išnaudojimą bei jų orumo niekinimą ir reiškia viltį, kad atsidėjimas motinos, namų šeimininkės pareigoms bus reikiamai pripažintas visuomenėje ir atitinkamai finansiškai įvertintas. Taip pat Bažnyčia, ištikimai skelbdama tiesą apie šeimą ir apie santuokos neišardomumą, griežtai pasisako prieš pastangas suteikti teisinį pripažinimą be santuokos gyvenančioms poroms, ypač tos pačios lyties asmenims. Katalikai, kurie yra išsiskyrę ir sudarę naują civilinę santuoką, nors negali priimti sakramentų, tačiau nėra pašalinti iš religinės bendruomenės ir raginami joje aktyviai dalyvauti.
Šventasis Tėvas yra labai susirūpinęs dėl gyventojų skaičiaus mažėjimo Europos valstybėse, kas neigiamai atsiliepia visos visuomenės gyvenimui. Tarp veiksnių, skatinančių šį procesą, ypač gimimų skaičiaus mažėjimą, yra abortų išplitimas, tarp jų ir cheminių preparatų vartojimas, kurie leidžia atlikti abortą be mediko įsikišimo, taip sumažinant atsakomybę visuomenei. Liūdniausia tai, kad negimusių kūdikių žudymas, šis baisus nusikaltimas, yra įteisintas įstatymais, kas rodo esamą didelę moralinę netvarką. Be to, daugėja eksperimentų su žmogaus embrionais, atvirai taikoma eutanazija. Visa tai turi skatinti Bažnyčią toliau ryžtingai skelbti gyvybės kultūrą, mobilizuoti tikinčiųjų bei visų geros valios žmonių sąžinę ir kartu etines pastangas gyvybei ginti.
Popiežius linki, kad šiuolaikinių europiečių džiaugsmai ir viltys, liūdesys ir nerimas, ypač vargšų, kenčiančiųjų, turi būti taip pat ir Bažnyčios viltimis, liūdesiu bei nerimu. Visos tikrai žmogiškos problemos turi rasti atgarsį Bažnyčios širdyje.

Mindaugas BUIKA

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija