Didžiųjų misionierių
nuopelnų pripažinimas
Mindaugas BUIKA
|
Vyskupas Danielis Kombonis
|
|
Kunigas Arnoldas Jansenas
|
|
Kunigas Jozefas Freinademetcas
|
Didieji misionieriai - italas vyskupas
Danielis Kombonis (1831-1881), vokietis, kunigas Arnoldas Jansenas
(1837-1909) ir austras kunigas Jozefas Freinademetcas (1852-1908),
kuriuos Vatikane popiežius Jonas Paulius II turėtų paskelbti šventaisiais
ateinantį sekmadienį, spalio 5 dieną, savo mokymu ir liudijimu yra
aktualūs šiuolaikinėje iššūkių kupinoje globalizuotoje, bet atkakliai
savuosius identitetus saugančioje visuomenėje. Dabar, kai Trečiajame
pasaulyje kai kuriose vietose krikščionys misionieriai susiduria
su aštriomis tikėjimo inkultūracijos problemomis, o Vakarų valstybėse
dėl augančio svetimšalių imigrantų skaičiaus iškyla prieštaravimų
dėl jų kultūrinės integracijos, praeities misionierių, kurie buvo
ne tik ištikimi Evangelijos skelbėjai, bet ir skirtingų tautinių
tradicijų taikingo sambūvio skatintojai, pavyzdys yra labai svarbus.
Afrika arba mirtis
Vienas žymiausių misionierių Bažnyčios istorijoje
pirmasis Vidurio Afrikos vyskupas Danielis Kombonis gimė 1831
m. kovo 15 d. Limonė sul Garda vietovėje Lombardijos regione. (Ši
šiaurinė Italijos sritis tuo metu priklausė Austrijos imperijai.)
Tėvai buvo neturtingi valstiečiai, nuomoję žemės sklypą iš vietinio
turtingo žemvaldžio. Katalikiškoje šeimoje gimė aštuoni vaikai,
tačiau visi, išskyrus Danielį, mirė kūdikystėje arba jaunystėje.
Dėl skurdo Danielis buvo priverstas vykti mokytis į tolimą Veroną,
kur veikė kunigo Nikolos Macos įkurta katalikiška neturtingam jaunimui
skirta švietimo ir auklėjimo įstaiga, vadinta Macos institutu. Mokydamasis
Veronoje pajunta dvasinį pašaukimą ir tęsia teologijos studijas.
1854 m. gruodžio 31 d. gavo kunigystės šventimus.
Dar mokydamasis Veronoje, atvykusių misionierių
pasakojimų sužavėtas, nusprendžia paskirti savo gyvenimą Afrikos
misijoms. 1857 metais gavęs motinos palaiminimą išvyksta apaštalauti
į juodąjį kontinentą. Pirmieji susidūrimai su didžiuliais nepritekliais,
misijos sunkumais, karštu klimatu, ligomis ir kelių jaunų misionierių
mirtimi ne tik neatbaidė nuo pasirinkto kelio, bet sustiprino ryžtą
pasiaukoti dėl labiausiai apleistų sielų pasaulyje išganymo. Nepaisydamas
nuolatinių pavojų ir išsekimo, jis liko ištikimas savosios misijinės
veiklos devizui: O Nigriia, o morte! (Afrika arba mirtis!)
Po pirmosios kelionės grįžęs į Italiją, apmąsto
misijinės strategijos planą. Šio 1864 metais paskelbto Afrikos dvasinio
atgimimo plano pagrindinis principas yra išgelbėti Afriką per Afriką.
Tai reiškia visišką pasitikėjimą pačių afrikiečių žmogiškaisiais
religiniais gebėjimais vykdant kontinento evangelizaciją. Kad tai
buvo pranašiška nuostata, rodo dabartinė sparti krikščionybės plėtra
Afrikos žemyne ir tas faktas, jog dėl dvasinių pašaukimų gausos
afrikiečiai kviečiami sielovadiniam darbui į Vakarų valstybes, kur
vis didėja kunigų bei vienuolių stygius. Tačiau XIX a. antrojoje
pusėje dar buvo abejojama dėl Afrikos evangelizacijos perspektyvų,
todėl kun. D.Kombonio misijų siūlymai buvo sutikti su dideliu pesimizmu.
Nepaisydamas visų problemų ir nesupratimo, jis
buvo įsitikinęs, kad visa Europos visuomenė ir Bažnyčia yra pašauktos
išugdyti iš Afrikos krikščionių bendruomenę. Kun. D.Kombonis keliauja
per Europos valstybes, susitinka su tuometiniais valstybių vadovais
ir monarchais, Bažnyčios hierarchais ir stengiasi įtikinti juos
suteikti kuo didesnę dvasinę ir materialinę paramą misijoms Afrikoje.
Savo idėjoms skleisti jis pradeda leisti misijų žurnalą, kuris buvo
pirmasis Italijoje. 1867 metais kun. D.Kombonis įkuria misionierių
vienuoliją, kuri žinoma Komboniečių misionierių instituto vardu.
Kun. D.Kombonis buvo vienas pirmųjų į misijas Afrikoje pakvietęs
darbuotis seseris vienuoles ir 1872 metais joms įkūręs Komboniečių
seserų misionierių kongregaciją.
1870-1871 metais Romoje vyko I Vatikano Susirinkimas,
ir kun. D.Kombonis pasistengė, kad jo pranašiškos misijinės idėjos
nuskambėtų šiame pagrindiniame Katalikų Bažnyčios forume. Jis, kaip
Veronos vyskupo patarėjas, dalyvavo Susirinkime ir jo ten parengtą
atitinkamą peticiją dėl Vidurio Afrikos evangelizacijos Postulatum
pro Africae Centralis, raginančią kiekvieną vietinę Bažnyčią prisidėti
prie šio tikslo, pasirašė daugiau kaip 70 vyskupų. Pripažindamas
kun. D.Kombonio idėjų ir veiklos teisingumą, - o juk tuo metu buvo
nemažai tokių, kurie laukinės Afrikos evangelizaciją laikė kvailais
svaičiojimais, - 1877 m. liepos 2 d. Popiežius jį skiria apaštaliniu
vikaru Vidurio Afrikai ir konsekruoja vyskupu. Tai buvo ypač laiku
priimtas Šventojo Sosto sprendimas, nes dėl 1877-1878 metais vykusios
didžiulės sausros Centrinėje Afrikoje ir ją sekusio bado vietinių
gyventojų sumažėjo per pusę, o išsekę misionieriai savo veiklą buvo
apriboję iki minimumo.
Darbų, rūpesčių, nesutarimų ir nepagrįstų kaltinimų
išvargintas, bet savo ryžto dėl afrikiečių atvertimo ir išvadavimo
iš paplitusios vergijos nė akimirkai nepraradęs, vyskupas D.Kombonis
1880 metais išvyko į Afriką aštuntą ir paskutinį kartą. Didelis
išsekimas, artimų bendradarbių misijose netektis atsiliepė jo sveikatai,
ir dėl sunkios ligos, tesulaukęs tik 50 metų amžiaus, jis mirė Sudano
sostinėje Chartume 1881 m. spalio 10 d. Vyskupas D.Kombonis mirė,
bet jo darbai, mokymas ir liudijimai liko visam laikui: šimtai pasiaukojusių
tėvų ir seserų komboniečių tęsia evangelizaciją Afrikoje, rodydami
solidarumą skurdžiausiam pasaulio kontinentui, kurio dvasinio atgimimo
pažanga yra akivaizdi. Didysis misionierius, kurio pranašiški projektai
gimė kryžiaus papėdėje, buvo visiškai teisus.
Popiežius Jonas Paulius II 1996 m. kovo 17 d.
vyskupą D.Kombonį beatifikavo, o, kaip minėta, ateinantį sekmadienį
Romos Šv. Petro aikštėje vyksiančiose iškilmėse jis bus paskelbtas
Bažnyčios šventuoju.
Dievo Žodžio misionierių bendruomenės įkūrėjas
Dievo Žodžio misionierių kongregacijos įkūrėjas
kunigas Arnoldas Jansenas gimė 1837 m. lapkričio 5 d. Vokietijoje,
Žemutinio Reino srities Gocho vietovėje, religingoje dešimties vaikų
šeimoje. Kunigystės šventimus gavęs 1961-ųjų rugpjūčio 15 d., buvo
paskirtas dėstyti į Miunsterio vyskupijos Bocholto miesto katalikišką
gimnaziją. Dėstydamas gamtos mokslus ir matematiką, jis pasižymėjo
kaip griežtas, bet teisingas mokytojas. Dėl uolaus pamaldumo Švč.
Jėzaus Širdžiai, kun. A.Jansenas taip pat buvo paskirtas vadovauti
vyskupijos Maldos apaštalatui.
Pasižymėdamas geru bendruoju išsilavinimu ir plačiu
žvilgsniu į Bažnyčios visuotinį evangelizacijos uždavinį, jis palaipsniui
vis geriau suvokė Kristaus mokslo nepažinusių pasaulio tautų dvasinius
poreikius. 1837 metais pradėjo leisti žurnalą Švenčiausios Širdies
mažasis pasiuntinys, kuriame buvo skelbiamos žinios iš misijų kraštų,
stiprinama Vokietijos Katalikų Bažnyčios misijinė atsakomybė. Šiuos
svarstymus skatino tuometinio Prūsijos faktiškojo valdytojo Bismarko
nacionalliberalistinio režimo antibažnytinė politika, įgavusi Kulturkampf
(Kovos kultūra) pavadinimą. To rezultatas - daug kunigų, vienuolių
ir netgi vyskupų buvo įkalinta arba išvaryta iš šalies.
Kun. A.Jansenas šį sunkų išbandymą interpretavo
kaip savotišką Dievo ženklą Vokietijos Bažnyčiai labiau užsiimti
misijų reikalais. Jo manymu, išvaryti dvasininkai galėtų vykti į
misijas Azijoje bei Afrikoje arba prisidėti prie misionierių rengimo.
Kada Bažnyčiai iškyla tiek daug problemų, Dievas tuo pačiu stiprina
mūsų tikėjimą naujam veikimui, - sakė kun. A.Jansenas, ir pats
brandindamas savo sielą šiam nelengvam uždaviniui.
Jis buvo pasiryžęs įkurti vokiečių misionierių
rengimo instituciją, tačiau tuometiniai antibažnytiniai įstatymai
neleido jam to padaryti pačioje Vokietijoje. Padedamas vyskupų jis
tokius misijų namus 1875 m. rugsėjo 8 d. įkūrė kaimyninės Olandijos
Šteilio miestelyje. Šiame centre kunigai iš Vokietijos, Austrijos
ir Olandijos buvo pradėti rengti misijiniam darbui kitose pasaulio
dalyse. Taip gimė Dievo Žodžio (verbitų) bendruomenė (Societas Verbi
Divini, SVD), dar žinoma ir Šteilio misionierių vardu, kuri šiuo
metu yra viena didžiausių Katalikų Bažnyčios misijinių vienuolijų.
1879 m. kovo 2 d. pirmieji du misionieriai iš Šteilio išvyko apaštalauti
į Kiniją. Vienas jų buvo kun. Jozefas Freinademetcas, kuris bus
kanonizuotas taip pat spalio 5 dieną.
Nuo pat Šteilio misijos bendruomenės įkūrimo pradžios
jai priklausė ne tik vyrai, bet ir moterys, kurios taip pat savarankiškai
rengėsi Evangelijos skelbimui ir solidarumo darbams kituose žemynuose.
Pripažindamas svarbų moterų vaidmenį misijoms, kun. A.Jansenas 1889
m. gruodžio 8 d. joms įkūrė Šventosios Dvasios tarnaičių kongregaciją.
Pirmosios seserys misijiniam darbui į Argentiną iš Šteilio išvyko
1895 metais. 1896-aisiais tėvas Arnoldas įkūrė šios vienuolijos
klauzūrinę šaką, pavadintą Šventosios Dvasios nuolatinės adoracijos
tarnaičių vardu. Pastarajai bendruomenei priklausančių seserų tarnystės
uždavinys yra nepertraukiama Švenčiausiojo Sakramento adoracija,
meldžiantis už misijinės veiklos sėkmę ir už visą Bažnyčią. Rūpindamasis
misijų propagavimu žiniasklaidoje, kun. A.Jansenas 1878 metais įkūrė
iki šiol daugelyje šalių verbitų leidžiamą žurnalą Stadt Gottes
(Dievo miestas).
Kai tėvas Arnoldas mirė 1909 m. sausio 15 d.,
sulaukęs 72-ejų, jo įkurtoji misionierų bendruomenė turėjo 332 kunigus,
187 brolius, 211 seseris ir apie 700 novicių bei postulantų. Šiuo
metu visoms trims įkurtosioms kongregacijoms priklauso daugiau kaip
10 tūkst. narių (įskaitant 6000 tėvų verbitų), kurie darbuojasi
65 šalių misijose visuose penkiuose pasaulio kontinentuose. Dabar
daugiau kaip pusė Dievo Žodžio misionierių jau yra kilę iš besivystančių
šalių, pirmiausia iš Azijos - Indonezijos, Indijos ir Filipinų.
Po komunizmo žlugimo Rytų Europoje, praėjusio XX a. paskutiniajame
dešimtmetyje verbitai pradėjo misijinę veiklą Rusijoje, Baltarusijoje,
Moldovoje, Rumunijoje. Ši vienuolija yra stipri ir socialinių projektų
vykdyme: užsiima švietimu, ekologija, sveikatos apsauga - ypač rūpindamiesi
AIDS ir narkotikų aukomis, globoja apleistus gatvės vaikus, karų
ir konfliktų pabėgėlius.
Norėjo būti kinu tarp kinų
Dievo Žodžio misionierių bendruomenės apaštalavimo
darbų Kinijoje pradininkas, kuris tapo nepaprastai artimas šios
šalies žmonėms, kunigas Jozefas Freinademetcas gimė 1852 m. balandžio
15 d. valstiečių šeimoje, Pietų Tirolyje. Šis austrų gyvenamas regionas
dabar priklauso Italijai, o tuo metu buvo integruota Habsburgų imperijos
dalis. Baigęs Brikseno diecezijos seminariją ir 1875 m. liepos 25
d. gavęs kunigystės šventimus, buvo paskirtas dirbti į Šv. Martyno
parapiją Gadertalyje, netoli nuo savo gimtinės. Tačiau jau besimokant
brandintas troškimas atsidėti misijoms nemažėjo ir netrukus jis
užmezgė kontaktus su Dievo Žodžio misionierių kongregacijos įkūrėju
tėvu A.Jansenu.
Gavęs vyskupo leidimą, 1878-ųjų rugpjūtį kun.
J.Freinademetcas persikėlė į Šteilio misijų namus Olandijoje. Po
trumpo pasirengimo, pagaliau išsipildė 27 metų dvasininko svajonė
- kartu su kitu verbitų bendruomenės nariu kun. Johanu Baptistu
Anceriu 1879 m. kovo 2 d. išsirengė misijoms į Kiniją, kuri tapo
antrąja būsimo šventojo tėvyne. Pirmuosius dvejus metus dirbdamas
Honkonge, tapo keliaujančiu misionieriumi, stengdamasis niekuo neišsiskirti
iš vietinių žmonių. Priėmė kinų Fu Šenfu vardą, rengėsi Mandžiu
valdymo laikotarpiui būdingais drabužiais, mokėjo visiems gyventojams
privalomus mokesčius ir buvo, kaip pats sakė, kinu tarp kinų.
1881 metais tėvai verbitai persikėlė į naują misijų
regioną - Kinijos šiaurėje esančią Šantungo sritį. Čia tarp dvylikos
milijonų gyventojų buvo tik 158 krikščionys. Entuziastingai imdamasis
evangelizacinės veiklos, kun. J.Freinademetcas ypatingą dėmesį skyrė
katechetams pasauliečiams rengti ir paskelbė pirmąjį katechetikos
vadovėlį kinų kalba. Priešingai nei daugelis kitų to meto misionierių,
jis stengėsi kuo geriau pažinti kinų mentalitetą, jų tradicijas
ir papročius, taip pat vietinius tradicinius tikėjimus. Rūpindamasis
tuo, kas dabar vadinama krikščionybės inkultūracija, dvasiškai formavo
kinų tautybės kunigus, kad jie būtų tikri savo tautos sūnūs, tuo
pačiu turėtų vienodas galimybes su užsieniečiais misionieriais užimti
atsakingus postus Bažnyčios struktūrose.
Tai buvo savaime suprantama Katalikų Bažnyčiai
XVII ir XVIII amžiais, tačiau pažangiajame XIX amžiuje jau išryškėjo
rasistinis priešingumas, deja, palietęs ir bažnytinę sferą. Dalies
krikščioniškųjų misijų veiklos tam tikras persipynimas su Vakarų
valstybių politiniais bei ekonominiais interesais Kinijoje kun.
J.Freinademetcui buvo sunkiai pakeliamas, ir jis atvirai kritikavo
šį blogą kai kurių europiečių krikščionių pavyzdį. 1990 metais vykęs
antivakarietiškas vadinamasis boksininkų sukilimas Kinijoje buvo
rimtas perspėjimas misionieriams ir vietiniams krikščionims dėl
jiems iškilusios grėsmės. Ilgas kankinių sąrašas rodo, kad daug
žmonių turėjo užmokėti gyvybe už savo tikėjimą. Nemažai krikščionių
misionierių nutraukė savo veiklą ir pasitraukė iš Kinijos vidurinių
sričių, tačiau tėvas Jozefas atsisakė apleisti jam patikėtus žmones
Šantunge.
Nelengvos darbo sąlygos, sekinančios kelionės,
plėšikų užpuldinėjimai padarė savo: kun. J.Freinademetcas apie 1898
metus susirgo tuberkulioze. Reikalaujant vyskupui ir kitiems kunigams,
jis trumpam buvo išvykęs pailsėti į Japoniją, tačiau visiškai jau
nebeišgijo. Paskutiniais savo gyvenimo metais kun. J.Freinademetcas,
kaip verbitų provincijolas, vadovavo vienuolijos visoms Kinijos
misijoms. 1907 metais jo žinioje jau buvo 40 tūkst. krikštytų kinų,
taip pat daug vietos kilmės katechetų ir kunigų. Susirgęs dar ir
šiltine, tėvas Jozefas mirė 1908 m. kovo 28 d. Visiškai išsipildė
jo į gimtinę rašytas pageidavimas: Aš myliu Kiniją ir jos žmones,
todėl noriu tarp jų numirti ir ten būti palaidotas. Kun. J.Freinademetco
kapas netruko tapti kinų krikščionių maldingų kelionių centru.
Po keturių dešimtmečių, komunistams užgrobus valdžią
Kinijoje, užsienio misionieriai buvo priversti palikti šalį. Tačiau
didžiojo misionieriaus kun. J.Freinademetco, kuris rodė pagarbą
kinų kultūrai ir didžiulę meilę bei solidarumą Kinijos žmonėms,
atminimas ir apaštalavimo darbai liko amžinai gyvi. Misionierių
nuopelnų dėka sustiprėjusios Kinijos krikščionių bendruomenės sugeba
atsilaikyti prieš komunistų persekiojimą, smurtą ir rodyti pasauliui
herojiškos ištikimybės tikėjimui ženklus.
© 2003 "XXI amžius"
|