Ant blizgančio parketo
- suplėkusios sielos
Algimantas ZOLUBAS
Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana 1919 metais
iš vokiečių kalbos išvertė, anot jos, pedagogo Dievo malone, Fridricho
Vilhelmo Fersterio knygąJaunuomenės auklėjimas, skirtą tėvams,
mokytojams ir dvasininkams. Lietuvos švietimo ministerijos Knygų
leidimo komisija šią knygą išleido 1926 metais (apimtis - 489 puslapiai).
Knygą šiandien galėtume užtikti nebent Knygų rūmuose ar pas kokį
bibliofilą, o tokios ar panašios kitos, deja, neturime, nors jaunimo
ugdymas, jo pašlijusi dorovė šaukte šaukiasi ypatingo dėmesio. Vietoj
minimos knygos tėvams, mokytojams ir jaunimui buvo brukami Trumpasis
VKP(b) kursas, Komunizmo statytojo moralinis kodeksas, Makarenkos
Pedagoginė poema ir Vėliavos bokštuose. Pastarųjų dienų moksleivių
kraupūs nusikaltimai, nekalbant apie kasdienį nesuderinamumą su
etika, verčia susirūpinti ugdymu iš esmės, keisti mokytojo ir mokinio
santykius.
Viename iš skyrelių, nagrinėdamas mokytojo ir
mokinių santykį, minimos knygos autorius teigia, kad dažnai silpnas
ir lengvai pažeidžiamas yra ne mokinys, o mokytojas. Jis pateikia
tokį vaizdelį.
Vienoje iš mokyklos patalpų gyvenęs mokytojas
su šeima. Kai per pertraukas mokiniai bėgdavę pro jo duris, atsirasdavo
keletas, kurie jas trankydavo arba vienas kitą pastumdavo į duris.
Ir būdavo didelio džiaugsmo mokiniams, kai mokytojas supykęs iššokdavo
iš kambario ir niekad nesugaudavo kaltininkų, nes jie seniai būdavo
dingę mokinių būryje. Ir staiga išdaigos pasibaigusios, kai išdaigų
vadovas, kartą iššokus mokytojui iš buto, pro praviras duris pamatė
susigūžusią ir liūdną jo žmoną ir du išsigandusius vaikus, kurie
kasdien matydavo niekinimą tėvą. Mokinys ūmai suprato, kodėl mokytojas
taip pykdavo; jis pyko ne tiek dėl erzinimo, bet dėl gėdos, kurią
patirdavo niekinamas žmonos ir vaikų akivaizdoje.
Kitame skyrelyje apie silpnųjų apsaugą tos knygos
autorius silpnuoju įvardija mokytoją, nes jis vienas turi atlaikyti
visos klasės, kuriai dažnai vadovauja išdykėliai, spaudimą. Ir neretas
atvejis, kai mokytojas, penkerius metus paaukojęs pasirengimui,
būdamas gabus, tačiau švelnus ir drovus, spaudimo neatlaiko, turi
atsisakyti mokytojo darbo, netekti puoselėto gyvenimo tikslo ir
džiaugsmo arba kankintis, nešti sunkų mokytojo jungą.
Žiniasklaidoje plačiai nuskambėjo istorija, kaip
Lenkijos Torūnės statybos technikumo moksleiviai net pusę metų žiauriai
tyčiojosi iš savo anglų kalbos mokytojo: jam per pamokas surišdavo
rankas, ant galvos uždėdavo šiukšlių dėžę, o veidą trindavo kreiduota
kempine
Apie paplitusį mokytojų pravardžiavimą žino mokyklų vadovai,
pedagogai, tėvai, tačiau išgirstame ir apie įžūlaus tyčiojimosi
ir net smurto atvejus prieš mokytojus, bendraklasius, tėvus. Ką
rodo šių dienų mokinio kraupiausias išpuolis Klaipėdoje?
Mokinių teisėmis, jų orumo apsauga susirūpinusios
švietimo bei įvairios visuomenės organizacijos, žiniasklaida. O
kas rūpinasi silpnaisiais - mokytojais? Kas rūpinasi vienų ir kitų
dorove? Ir išvis ar dabartinių rūpintojėlių akiratyje tokia abstrakcija
pastebima? Deja, vyksta atbulinis, dorovę žlugdantis procesas. Kur
jo pradžia?
Ieškodamas atsakymo, prisiminiau vaikystėje lankytą
Lebedžių pradžios mokyklą (Rokiškio r.), prisiminiau, kuo prasidėdavo
ir kuo baigdavosi pamokos. Prasidėdavo malda: Teikis atsiųsti,
Viešpatie, Šventosios Dvasios dovaną mūsų protui apšviesti ir sielos
jėgoms sustiprinti. Palaimink mūsų tėvus, mokytojus ir visus, kurie
mus veda į gera. Duok mums stiprybės mokslą gerai baigti ir žengti
doros, tiesos ir šviesos keliu.
Pamokas baigdavome trumpa padėkos malda. Tas kasdienis
prašymas protą apšviesti, palaiminti visus, kurie veda į gera, per
sąmonę pasiekdavo pasąmonę, į gerą vesdavo pačią besiformuojančią
asmenybę. Dabar vietoj maldos moksleiviai tęsia vakarykščio smurto
ar sekso filmo aptarimą, dalijasi įspūdžiais apie laisvalaikio išdaigas,
prie mokytojo nesidrovi ištarti nešvankų žodį.
Į ką šiandien sutelktas dėmesys aukštesniosiose
ar aukštosiose mokyklose? Į žinias, į informacines technologijas,
informacinės visuomenės kūrimą (pasirodo, ir tokia gali būti). O
kur tautiškumas, lietuvybė, patriotiškumas? Kur dorovė? Ar ne dėl
pastarosios stokos atsiranda pačios didžiausios negerovės mūsų nepriklausomoje
valstybėje? Greta vartojimo reikmenų pertekliaus, įvairiausių balaganinių
renginių gausos, deja, turime patį didžiausią doros deficitą. Ir
tik tryliktaisiais nepriklausomybės metais Prezidentas imasi padėtį
taisyti, susirūpino, kad nebūtų ant blizgančio parketo suplėkusi
siela. Sveikintina iniciatyva! Padėk, Dieve, ją įgyvendinti. O
jam padėti turi ne tik švietimo ir mokslo ministras, Pedagoginio
universiteto rektorius, bet ir šeima, mokykla, Bažnyčia, visa visuomenė.
Tik bendromis pastangomis įmanoma mažinti minėtą deficitą, tik taip
įmanoma atšildyti apledėjusios stipriosios pusės (moksleivių)
širdis, sutvirtinti silpnąją pusę - mokytoją.
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"
|