Nenuilstančios dvasios misionierė
Lina KLUSAITĖ
Kiekvieną kartą, kai sutinku gilios dvasios žmones,
mane užvaldo keistas jausmas, kuris pakylėja iki tų žmonių paprastumo.
Kad ir kas būtum, šalia jų jautiesi savaime vertingas. Tokie žmonės
nereikalauja įvertinimo nei sau, nei kitiems, jie tiesiog gyvena
būties kupiną gyvenimą ir yra laimingi, matydami sunokusius savo
tylios veiklos vaisius.
Tokia man pasirodė sesuo Gema Jadvyga Stanelytė,
Eucharistinio Jėzaus seserų kongregacijos (EJSK) vienuolė, savo
dvasine veikla pritraukusi krikščioniško gyvenimo šviesos išsiilgusių
žmonių grupes visoje Lietuvoje, kurios ilgainiui peraugo į vadinamąjį
Eucharistijos bičiulių sąjūdį (EBS).
Vienuolės kelią Jadvyga pasirinko baigusi vidurinę mokyklą, ir šis
kelias atvedė ją iki įvykių, kuriuos aprašo Lietuvos Katalikų Bažnyčios
kronika, nagrinėja mokslininkai, studentai šiandien rašo savo diplominius
darbus.
Baigusi filologijos fakultetą Vilniaus universitete,
J.Stanelytė dirbo įvairiose įstaigose, bet, kaip ji pati sako, tikrasis
gyvenimas prasidėdavo po darbo: šeimų lankymas, vaikų ir jaunimo
katechizacija, adoracijos, Šventojo Rašto studijos bei kitos vienuolinio
gyvenimo priedermės darė jos gyvenimą prasmingą ir veiklų.
Tokią vienuolių veiklą nuolat žadino EJSK įkūrėjas
tėvas Prančiškus Masilionis, SJ, kuris skatino seseris ne užsidaryti
siaurose savo išgyvenimų celėse, bet apaštalauti ir būti atviroms
pasauliui, naudotis visomis civilizacijos teikiamomis galimybėmis,
siekti išsilavinimo, mokytis užsienio kalbų, kad jų skleidžiamo
Dieviškojo žodžio šviesa pasiektų mokyklas, ligonines, kitas socialines
įstaigas, o svarbiausia kad rastų atgarsį kiekvieno žmogaus širdyje.
Daugiausia seserys dirbo su jaunimu, bet netrukus
prasidėjo kitas, naujas Eucharistijos bičiulių etapas, prasidėjęs
1969 metais, seserims įtraukus pasauliečius į savo velykinę tridienio
adoraciją, kurią iki tol tylomis švęsdavo tik pačios vienuolės.
Pati patyrusi dieviškos meilės džiaugsmą, sesuo
Gema troško, kad tą džiaugsmą patirtų kuo daugiau žmonių, kad jie
įsijungtų į gyvenimą Dievo akivaizdoje, kad, nusimetę kasdienos
rūpesčių naštą, bent dalį dienos skirtų maldai ir pabuvimui su Jėzumi
tokia pirminė Eucharistijos bičiulių idėja. Gavusi EJSK įkūrėjo
sutikimą bei vyskupo V.Sladkevičiaus palaiminimą, sesuo Gema, Julija
Kuodytė ir kitos seserys pradėjo veikti Kaune, Vilijampolėje, Šančiuose,
Žaliakalnyje, kur rinkdavosi įvairiuose butuose.
Eucharistinis pusvalandis, t.y. bendravimo su Jėzumi
metas, tapo skiriamuoju Eucharistijos bičiulių bruožu. Tie, kurie
apsispręsdavo kasdien bent pusvalandį, neatsitraukdami nuo savo
pareigų, artimiau išgyventi Eucharistinio Jėzaus akivaizdą, sesers
Gemos pageidavimu be savo asmeninių maldų sukalbėti bent vieną Sveika
Marija visų Eucharistijos bičiulių intencija, kiekvieno mėnesio
pirmąjį sekmadienį šv. Mišias ir šv. Komuniją paaukoti Eucharistijos
bičiulių mėnesio intencija, buvo laikomi Eucharistijos bičiuliais
ir kartkartėmis rinkdavosi pasidalyti savo patirtimi.
Ilgainiui poreikiai didėjo. Seserys ėmė aiškinti
tikintiesiems tikėjimo tiesas, kvietėsi kunigus, platino katalikišką
literatūrą, rengė rekolekcijas. Sesuo Gema, skleisdama dievišką
žodį, ėmė važinėti po visą Lietuvą. Eucharistijos bičiulių idėjos
greitai pasklido Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Biržuose, Tauragėje,
Kupiškyje, Utenoje, Švenčionyse ir kituose miesteliuose.
Paskaitoms seseriai Gemai niekada nepavykdavo specialiai
pasirengti, atsiduodavusi Šventosios Dvasios veikimui. Gal todėl
jos kalbos, plaukiančios iš pačių sielos gelmių, buvo tokios įtaigios
ir kažkokiu stebuklingu būdu pritraukdavo klausytojų dėmesį. Ne
vienam tikinčiajam ji tapo dvasiniu autoritetu ir siektinu pavyzdžiu.
Apdovanota kalbos charizma, sesuo Gema niekada
nestokojo iniciatyvos ir sumanymų. 1975 metais jai kilo mintis rengti
eisenas į Šiluvą, o 1978 metais ji pasiūlė atgaivinti Gyvojo Rožinio
praktiką ir apjuosti Lietuvą rožinio malda.
Bičiuliai labiausiai pamėgo eisenas į Šiluvą, vadinamas
permaldavimo ir atsiteisimo už tautos nuodėmes eisenomis, kurios
buvo rengiamos kiekvienais metais ir jose dalyvaudavo vis gausesnis
tikinčiųjų būrys (nuo pirmųjų 300 dalyvių iki 1500 tikinčiųjų):
pagyvenę žmonės, jaunimas, vaikai, ligoti ir sveiki visi pasiryžę
atnešti savo auką prie Dievo kojų. Tokios akcijos, žinoma, negalėjo
patikti tuometinei sovietinei valdžiai ir konfrontacija su KGB pareigūnais
nuolat augo.
Reikšmingiausia Eucharistijos bičiuliams akcija,
įėjusi į Lietuvos Bažnyčios istoriją ir aprašyta Lietuvos Katalikų
Bažnyčios kronikoje, buvo 1973 metais Šiaulių Eucharistijos bičiulių
vado M.Jurevičiaus ir S. Čilinsko sumanymas pastatyti kryžių netoli
Šiaulių esančiame, sovietų nuniokotame Kryžių kalne ir skirti jį
už tautą, dorą, šeimų tvirtumą ir kt. KGB pareigūnai, iš patikimų
šaltinių sužinoję apie tokios akcijos rengimą ir intencijas, rengėsi
slaptai atakai. Tačiau akcijos dalyviai, žinodami apie KGB ketinimus,
aplinkiniais keliais pasiekė Kryžių kalną ir trečią valandą nakties
kryžių pastatė. Sesuo Gema pasakojo, kad tą naktį Eucharistijos
bičiulių grupelės rinkosi visoje Lietuvoje ir meldėsi už akcijos
sėkmę. Tai buvo pirmoji akcija, labiausiai suvienijusi Eucharistijos
bičiulius visoje Lietuvoje. Seseriai Gemai Kryžių kalnas ir dabar
yra ypatinga dvasios vieta.
Po šios akcijos KGB sekė kiekvieną rimtesnį Eucharistijos
bičiulių susirinkimą, darė kratas, persekiojo ir visaip kitaip blokavo
Eucharistijos bičiulių veiklą. Tačiau, nepaisant to, eisenos sėkmingai
vykdavo ir pritraukdavo vis daugiau žmonių.
Aktyvi veikla seserį Gemą dažnai nublokšdavo į
Maskvą, kur ji susitikdavo su vietiniais katalikais bei Rusijos
disidentais. Besidalijant vieni kitų patirtimi, sužinojau, kad
Sovietų Sąjungos kraštų katalikų padėtis yra dar sunkesnė nei pas
mus, kad dvasinis gyvenimas ten yra visiškai apmiręs, visai nėra
kunigų ar kitų žmonių, kurie rūpintųsi dvasiniais žmogaus poreikiais,
sakė sesuo Gema. Nė kiek nedvejodama ji sutiko pasiaukoti misijoms
ir ėmė važinėti į Gruziją, Armėniją, Moldaviją, kur užtrukdavo po
kelis ar daugiau mėnesių.
Sesers Gemos ryšys su Maskvos disidentais, išvykos
į misijas ir veikla su Eucharistijos bičiuliais negalėjo likti KGB
nepastebėta. Kratos metu jos bute rasta Rusijos disidentų leidžiama
Einamųjų įvykių kronika galbūt buvo paskutinis lašas KGB kantrybės
taurėje, ir seseriai Gemai buvo užvesta operatyvinės įskaitos byla,
kurioje ji gavo slapyvardį Stella. Ji buvo nuolat sekama ir galiausiai
1980 metų vasarą areštuota, o žiemą, Kelmėje įvykus teismui, nuteista
už eisenų organizavimą. Aukščiausiasis teismas jai skyrė trejus
metus bendrojo režimo lagerio, ir J.Stanelytė buvo ištremta į Uralą,
Nižnij Tagilo lagerį. Visos bausmės sesuo Gema neatliko. Tam labai
pasitarnavo vokiečių katalikai, kurie sukėlė pasipiktinimą ir net
tarptautinį protestą. Po pusantrų metų ji grįžo į Lietuvą.
Grįžusi iš lagerio, sesuo Gema neatsisakė savo
principų, ji ir toliau skleidė Dievo žodį ir dar aktyviau įsitraukė
į kovą už tikinčiųjų teises. Atgimimo metais jos darbo kryptis pasikeitė
ji dirbo Caritas valdyboje. Tačiau ją vėl paviliojo misijos
šį kartą Kazachstanas ir darbavosi ten iki 2001 metų. Už tikinčiųjų
teisių gynimą ir darbą misijose 1999 metais ji buvo apdovanota Vyčio
kryžiaus trečiojo laipsnio ordinu.
Misijose praleistas laikas nenutolino jos nuo senųjų
Eucharistijos bičiulių, tačiau per tą laiką išaugo naujoji karta,
kuri, kaip dažnai būna tokiais atvejais, ne visada įvertina savo
pirmtakų darbus. Tačiau sesuo Gema ne iš tokių, kurie reikalautų
sau dėmesio ar nuopelnų pripažinimo. Kai vyko paskutinis mūsų pokalbis,
sesers Gemos lagaminai vėl buvo sukrauti.
Tai tokia ta J.Stanelytė nenuilstančios dvasios
misionierė, vis dar kupina jėgų ir atsidavimo, niekada nežinanti,
kur Šventoji Dvasia ją vėl pakvies.
Kaune, Šv.Pranciškaus Ksavero (jėzuitų) bažnyčioje,
spalio 14 dieną 17 val. šv. Mišiose bus paminėtas seserų Gemos Jadvygos
Stanelytės ir Teresės Vlados Čepaitės vienuolinių įžadų 50-metis.
Kviečiame dalyvauti.
© 2003 "XXI amžius"
|