Aš Tavo laivą irkluoju...
Irena BRAŽĖNAITĖ
|
Kun. Juozapas Minderis
suteikia Krikšto sakramentą
|
Aš Tavo laivą irkluoju
Sielų žvejo keliu neramiuoju,
Užmetęs tinklą tiesos gilybėn.
Tau paskirtos mano šios rankos
Ir uolumas niekuomet neišsenkąs,
Ir vienišumo gili kantrybė.
Aš gerasis ganytojas. Geras ganytojas už avis
guldo gyvybę. (
) Aš pažįstu savąsias, ir manosios pažįsta mane.
(
) Ir kitų avių dar turiu, kurios ne iš šios avidės; ir jas man
reikia atvesti; jos klausys mano balso, ir bus viena kaimenė, vienas
ganytojas(Jn 10,11-18).
Buvo kalbama, kad mano senelis Juozapas atvyko
iš Lietuvos Brazilijon, nes norėjo gyventi šiltam krašte. Ir pats
senelis taip juokaudavo, šypsosi prisimindamas juodaplaukis kunigas
Juozapas Minderis.
Ak, ne nuo Lietuvos šalčių plaukė per jūres marias
žmoneliai iš tėvynės ton auksu žvangančion Amerikon. Kur dėtis,
kaip lopyt gyvenimą, jei tėvo žemelės akėčiom užklotinai, o sūnai
bent keli suka kepurių kazyrkas, o jeigu dar seseris reikia išpasogyt,
neužlaikant ir rūtelių nevytinant? Ir tekdavo jauniem vyram ryžtis
plaukti per jūres, motinėlių peržegnotiem, mylimųjų, kartais ir
žmonų apraudotiem ne ką linksmiau, kaip į rekrūtus palydėtiem
Ir suvirpėjo mintis priekaištingoji: bėgo lietuvis
nuo caro rekrūtų, bėgo nuo vieno karo, dviem plėšrūnam jo tėviškę
dalijantis, bėgo nuo nedalios, bėgo nuo kito karo, tiem patiem ėdrūnam
jo gimtinę draskant. Nuo ko, nuo ko gi šiandien bėga mūsų tėvynainiai
vėl ton pačion, dabar jau žaliaisiais šlamančion Amerikon? Ir
vėl lūžta likimai, vėl tik retkarčiais senelius teatlanko vaikaičiai
iš tolimos šalies, jau užmiršę žalčio pasaką ir ievų kvapą
Ak,
Lietuva! Kada gi liausies barsčiusi savo vaikus po platųjį pasaulį,
kada gi juos apglėbsi, nepaleisdama iš savo akių, po savo žalių
pušynų sparnu sočius, džiugius, ramius?
Taigi ne nuo tėviškės šalčio iš gimtojo Čiobiškio
tolimojon Brazilijon išplaukė kunigo Juozapo senelis. Daug jaunų
vyrų trečiajam dešimtmety išvyko būtent Brazilijon, bet daug liūdnų
ir suvargusių grįžo atgalios, tą kraštą užklupus didžiajai krizei:
kai kuriems žmonos, išsipardavusios gyvulius ir mantą, siuntė pinigus
iš Lietuvos šipkartei išsipirkti grįžti namopi
Juozapo senelis, nuvykęs svetimon šalin, be pinigų,
be kalbos savo lietuvišku darbštumu prakuto, San Paulo priemiesty
įsitaisė ūkį, įveisė sodą ir tik tuomet siuntė šipkartę Lietuvoj
paliktai žmonai ir vaikams, ir atlakdino visą šeimyną šičion, svečion
šalin
Kai Bonifratrų bažnytėlėn vėl grįžo kryžius ir
kai jos altorius vėl tapo Didžiosios Aukos stalu, o nebe staleliu
muzikantų natoms pasidėti (ačiū Dievui, sovietai bažnytėlėn ne kokį
trąšų sandėlį ar šaltkalvių dirbtuvę buvo įtaisę mažoka gal tam
reikalui pasirodė besanti, nes va, Katedroj ketinta įsteigt
traktorių
gamyklą ruimo (erdvės) būt užtekę, paveikslai išgelbėjo; tik
dėl savo mažumo bažnytėlė tapo muzikos sale), taigi, vos ją tikintiesiems
atgavus ir atšventinus, čia buvo aukojamos gedulinės šv.Mišios už
mūsų bendražygę, mums kartu sunkiai brendant Lietuvos link
Čia
ir išgirdau Mišias aukojusį, atsargiai lietuviškus žodžius dėliojantį,
juodais kaip varno sparnas plaukais kunigą Juozapą. Pamaniau, gal
būsiąs prancūziukas tuomet pas mus darbavosi vienuoliai iš Prancūzijos.
Mišios buvo aukojamos neskubriai, kiekvienai liturgijai nešykštint
laiko jautei, kad juodukas kunigėlis, šv.Mišias aukodamas, visu
savim jas ir išgyvena, o mums, klausantiems ir kartais jau girdėjusiems
sparčiai ir skubotai aukotų Mišių, buvo gera ir šventiška, nors
bažnytėlėj buvo drėgna ir šalta
Būna kunigų, ir yra kunigas. Viena mano draugė
aukštaitė sakydavo: Jeigu neišklausau sekmadienio Mišių, aukojamų
kunigo Juozapo Tunaičio Šv.Mikalojaus bažnyčioj, tai nesijaučiu
jas išklausius, nors ir būnu jas girdėjus kitoj bažnyčioj, tad prausiuos
burną ir skubinuos senamiestin nors vakarinių pasigautų
Ir ne
jai vienai buvo taip nutikę. Kunigas (dabar jau vyskupas) J.Tunaitis
negražbyliauja, bet šv.Mišias aukoja ir pamokslą sako nenusakomu,
tik juntamu dvasingumu, einančiu stačiai širdin ir didelio mokslinčiaus,
ir bemokslės močiutės.
Panašiai yra ir kitam kunigui Juozapui. Jam dar
trūksta lietuviškų žodžių (ak, ta lietuvių kalba, šypteli rinkdamas
žodžius), bet užtat su kaupu dvasios, uždegtos pašaukimo, darbo,
savo amato liepsnele. Žmonėms nebereikia gražbylysčių reikia,
kad girdintys girdėtų
Teko matyti ir girdėti kunigą Juozapą krikštu apdovanojant
vaikus ir suaugusius: tai buvo suteikimas sakramento, kurį gavęs
(ypač suaugęs), niekados nesuabejos jį tikrai gavęs kiekvienas
žodis įprasminamas, įspaudžiamas atmintin, o nepakimba kažkur po
bažnyčios pilioriais
Iš vaikystės menam ilgas sekmadienio pamaldas
nuo Votyvos ligi Mišparų (ak, kada gi tie Mišparai grįš po bažnyčių
skliautais?), speiguotos Rarotos, dar beaušriam gruodžio rytmety
nubridus per pusnis septynetą kilometrų miestelio bažnyčion (vaje,
už kokias dovanas prikalbintum nūdienį vaikelį taip nubristi pas
Dievulį?), menam, kaip kilnojosi bažnyčių paskliautės nuo grynų,
tikrų, ilgų, iš visos kriautinės, visų žmonių giedamų giesmių.
Gražu choristai, gražu solistai (sulėkę iš operų ir nebebijantys
valdžios ne tik pro šventorių praeit, bet ir ant viškų užlipt),
bet gražiausia giedantis visas šventovės ruimas, nes lyg Pilypas
iš kanapių iššokęs solo suardo Mišių vienovę ir susikaupimą. Taip
ir daroma Bonifratruose: prieš šv.Mišias visų prasigiedama, o
per šv.Mišias gieda visi.
Taigi iš kur tas juodukas kunigėlis? smalsauja
ne vienas, nors jau niekuo nebenustebinsi mūsų, šuoliuojančių Europos
link, nei svetimšaliais kunigais, nei svetimkalbiais užrašais
ant sienų ir stogų.
Kunigas Juozapas (kai kas jį vadina malonybiškai
Juozapėliu) turi seseris Mariją ir Soniją, brolį Marceliną. Moka
šnekėt portugališkai, ispaniškai, itališkai, prancūziškai, angliškai,
vokiškai, žinoma, lotyniškai ir
lietuviškai. Žmogus juk šaudo,
o dangus kulkas gaudo. Taip, taip, šitas varno sparno plaukų Juozapėlis
lietuvis. Na, perpus
Juozapo tėvas Albinas ir teta Elena gimė jau Brazilijoj.
Iš Lietuvos buvo atsigabenti tik kunigo dėdės Pranas ir Edvardas.
Dabar gyva bėra tik teta Elena, likusi netekėjusi ir nuo mažumės
kaip tikra motina lepinusi mažąjį Juozapėlį, paskiau karšinusi tėvus
buvusi be galo, be krašto švelni, atlaidi, gera ir jautri. (Kunigo
svajonė atsivežti nors paviešėti Lietuvon tetą ir motulę, kuriai
tikrai magėtų išvysti kraštą, pagriebusį ir uždariusį jos sūnų.
Abidvi jos jau gražaus amžiaus, bet turėtų pamatyti Lietuvą, tą
šaltą žemę. Turėtų
)
Lietuvių bendruomenė San Paule gyvavo, nes lietuvaičių,
tuomet sulėkusių laimės ieškot Brazilijon, buvo daug. Albinas buvo
įsižiūrėjęs lietuvaitę, bet kasdienių takų kryžkelėj pramirguliavo
Emilija, emigrantų iš Portugalijos duktė
Užaugusi tarp savo dešimties
brolių ir seserų, žavi ir linksma pietietė surišo rykštelėn lėtapėdžio,
svajingo, ramaus lietuvaičio širdį
Aš turiu 33 pusbrolius ir pusseseres.
Augau tarsi dviejuose tos pačios upės, bet labai skirtinguose krantuose.
Senelio Juozapo ir senelės Anastazijos namai tai ramus užutekis,
tylos uostas, o mamytės giminėj, senelio (lietuviškai) Pranciškaus
ir senelės Marijos namuose garsi šnekta, juokas, linksmumas iš
visos širdies, prisimena kunigas.
Lietuvis senelis, įsikūręs savo gražius namus lietuviška
dvasia tiek rakandais, tiek gyvensena bei šeimynykščių bendravimu
(senelis buvo lyg lietuviškas ąžuolas tvirtas išore ir dvasia,
išlaikęs savo įsitikinimus, lietuvybę ir tikėjimą), sūnui Albertui
vedus, pastato namus ir marčiai su sūnum, ir savo naujiesiem svotam
Šventa ir neginčijama tiesa : dvejopoj, maišytoj
šeimoj kalbą ir tikybą dažniausiai nulemia motina. Jinai juk su
vaikeliais nuo lopšio ligi jiems išlakstant iš gimto lizdo. Kol
buvo gyvas senelis Juozapas, eidavom pas jį kaip bažnyčion: kasdien
kalbamas rožinys, rytas vakaras pasitinkami ir palydimi malda, jokių
nešvankių kalbų ir dainuškų, ir lietuviška šneka
Seneliui mirus, subyra ir šeimos tvirtai surištas
pėdas: brolija išsisklaido, lietuvių bendruomenė taip pat tolokai
išsibarsčiusi, todėl ir namų kalba lieka tik mamos kalba. Iš senelių
namų dvelkė kažkokia mistika, sklindanti iš santūrios namų tylos.
Senelė glaudė visus po sparnu, būdama gerumo, meilės dalytoja, darbštumo,
pasiaukojimo šeimai bitelė. Jinai, rodos, plėšė savo širdį po gabalėlį
ir dalijo visiem. Mirė dar visai nesena; suirus senelių namams,
sudužo ir lietuviškumas.
Tėvas dirbo techniškus darbus, motina šiek tiek
tekstilės fabrike, vėliau rūpinosi namais.
Juozapas susidomi tiksliaisiais mokslais koledže
išmoksta elektrotechniko amato (štai iš kur tikslumas visame kame
nuo raidės ligi taško). Atitarnauja kariuomenėj, pradeda dirbti
JAV tvarkomoj gamykloj. Bet senelių namuose gauta dievotumo dvasia
19-mečio jaunuolio širdy krusteli kažkaip reikliai ir įsakmiai.
Apsilankęs kunigų seminarijoj, Juozas, pats nesuvokdamas kodėl,
nusprendžia eiti į kunigus. Pasiryžimą pareiškia šeimai. Senelis
nedvejodamas pritaria, mama ir tėtis pataria rimtai apgalvoti. Įstojęs
į universitetą, Juozas visu rimtumu pradeda gilintis į Šventąjį
Raštą. Pasiryžęs įstoja seminarijon, sėkmingai, be jokių abejonių
baigia, 1987 metais įšventinamas kunigu. Siunčiamas Romon gilinti
studijų.
Apsilankius Brazilijoj kunigams ir kitiems tautiečiams
iš Lietuvos, su jais pabendravus, J.Minderiui tarsi žaltvykstė blyksteli:
taigi iš tikrųjų yra ta Lietuva, apie kurią šnekėta senelių namuose,
dabar ji vyniojasi iš priespaudos gniaužtų. Mane lyg žaibu perliejo
kaip ir stojant seminarijon: juk ir aš lietuvis. Ir prasideda
vijimasis iš atminties besprunkančios lietuvių kalbos. Primicijų
metu nežinia kokiu pavidalu iškyla mintis: aukotis Lietuvai. Primicijos
gražios, savotiškos: nuo namų procesija lydi būsimą kunigą, kaip
nuotaką, ligi bažnyčios, kad atiduotų į jos glėbį. Ir Juozas viešai
visiems paskelbia: savo kunigystę aukoju Lietuvai.
Kaip atrodė ta Lietuva, apie kurią buvo girdėta
tik tiek, kad senelis iš jos bėgo
nuo šalčio?
Kai kojos atsistojo ant šitos žemės, troškau ją
pabučiuoti: čia mano šaknys, čia mano dirva, ją turiu arti ir išdirbti.
Atvykau namo lyg iš kelionės, lyg iš niekur. Kunigas iškart patenka
Žemaitijon. Senelio namuose girdėjęs kalbant aukštaitiškai, mokęsis
bendrinės kalbos, čia panardinamas į visiškai negirdėtą šneką
Broliai
vienuoliai maloniai padeda apsiprasti, vėliau net nebenori paleisti
iš savo rankų mielo kunigo
Kunigas dėsto seminaristams, jo svajonė įkurti
Švenčiausiosios Trejybės Oblatų Koinoniją (Pasišventusiųjų bendrystę).
Jo kunigystės tikslas Gerąją Naujieną žmonėms dovanoti kaip valgį
ir gėrimą, kad ji nenulašėtų šiaip sau, paviršutiniškai, kaip vėjo
nupūstas aidas, bet kad būtų išgirsta, kad įsisunktų sielosna. Aš
to labai trokštu.
Mamytės tikėjimas buvo ne išoriškas, ne vien žvakę
uždegti pietietiškai tikslus, vidujinis. Baltiškas, santūrus
dvasingumas, pietietiškas (matematiškas) tikslumas kun. J.Minderiui
suteikia mylinčio, pasiaukojančio ganytojo būdą. Dažnai iš vakaro
kunigas šypsodamasis paskelbia: Rytoj šv.Mišios bus, na, pusantros
valandos, gal ir ilgiau
Nepabūgstam, nepabėgam ten, kur šv.Mišios
kartais sutrumpėjo ligi 20 minučių
(Nespėjam nei poterėlio sumest,
o kunigėlis jau žegnoja, bėdoja dažnokai bobulytės, pripratusios
prie ilgų lotyniškų šv.Mišių. Jei jau atėjai šv.Mišių, tai neturėtum
galvoti, kaip čia greičiau pasprukus meškeriot ar daržo laistyt
)
Kunigo Juozapo šv.Mišios ne pralėktinai, o išpažinčių klausymas
tai ne nuodėmių surokavimas ant pirštų: tai sielų pašnekesys
Nuoširdžiai visus palaiminęs (tai darau iš visos širdies), kunigas
nepaskavoja zakristijon: prie laukujų atlapų durų stovėdamas žiemą
vasarą visus išlydi ir atsisveikina. Kasdien bažnyčioj adoruojamas
Švč.Sakramentas, kunigas netingi Evangelijos perskaityti sakykloje,
nors kai kuriose bažnyčiose jos jau
nuraikytos.
Aukštoji tiara vyskupo J.Tunaičio neišdidino.
Kunigystė kun. J.Minderio taip pat vienas romumas, kuklumas ir
neturtas.
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"
|