Prastas įstatymas yra blogiau negu jokio
Kuo ydingas Lietuvos Respublikos dirbtinio apvaisinimo
įstatymas?
Aldona KAČERAUSKIENĖ
|
Didžiosios Britanijos reprodukcinės etikos
konsultavimo agentūros vadovė
Džozefina Kvintaval
Sauliaus Venckaus (ELTA) nuotraukos |
|
Europos mokymo centro Helsinkyje direktorius,
teisininkas Aleksandras Hovardas
|
|
Gydytojas psichoterapeutas Gintautas Vaitoška
Sauliaus Venckaus (ELTA) nuotrauka
|
Parengtas ketvirtasis Lietuvos Respublikos dirbtinio
apvaisinimo įstatymo projekto variantas. Tikimasi, kad jis bus
priimtas ir įsigalios 2004 m. sausio 1 d. Kodėl taip skubama? Į
šį klausimą atsako Pasaulinės gydytojų federacijos Už žmogaus gyvybę
Lietuvos asociacijos pareiškimas Dėl dirbtinio žmogaus apvaisinimo
mėgintuvėlyje įstatymo projekto, kuriame rašoma: Dėl šio įstatymo
įteisinimo gimstamumo mažėjimas nebus sustabdytas. Akivaizdus yra
didelio uždarbio siekis, noras padidinti pacientų skaičių įteisinus
apvaisinimą donorų sėklomis. Be to, spaudžia duoklė ir paskolos
už įsigytą brangią aparatūrą, bendradarbiaujant su Izraelio, Didžiosios
Britanijos ir kitomis privačiomis struktūromis, neatmetant nė farmacijos
koncernų. O ir momentas palankus, nes yra Vyriausybės pritarimas
dėl šeiminių interesų. Pabrėžiama, jog leidybos ir informacijos
centras Už gyvybę nepaneigia moralių, modernių, natūralių metodų,
padedančių apvaisinimui, bet tik tokių, kurie vykdomi moters organizme,
tik šeimoje, tik sujungiant tikros motinos ir tikro tėvo lytines
ląsteles. Tokia yra popiežiaus Jono Pauliaus II, Katalikų Bažnyčios
ir gydytojų, prisiekusių Hipokrato priesaika, pozicija šiuo klausimu.
Lietuvos šeimos centras, Vilniaus arkivyskupijos
šeimos centras, Pasaulinės gydytojų federacijos Už žmogaus gyvybę
Lietuvos asociacija, Leidybos ir informacijos centras Už gyvybę,
Lietuvos teisininkų sąjunga Už šeimą ir gyvybę, Lietuvių katalikų
mokslo akademijos Medicinos skyrius gruodžio 13 dieną Vilniaus miesto
rotušėje surengė tarptautinę mokslinę konferenciją Medicininiai,
teisiniai ir etiniai dirbtinio apvaisinimo mėgintuvėlyje aspektai.
Pirmoji pranešėja Džozefina Kvintaval, Didžiosios
Britanijos reprodukcinės etikos konsultavimo agentūros vadovė, penkių
vaikų motina, keliautoja ir žurnalistė, besilaikanti katalikiškų
nuostatų, sakėsi esanti susipažinusi su LR Dirbtinio apvaisinimo
įstatymo projektu ir matanti jame daug rimtų medicininių ir etinių
problemų. Ji teigė: Įstatymai turi būti geri. Prastas įstatymas
yra blogiau negu jokio. Jos nuomone, dirbtinis žmogaus apvaisinimas
mėgintuvėlyje tai daugiavaisiai nėštumai, rizika motinos sveikatai,
padidėjusi rizika gimti nesveikiems kūdikiams, embrionų naikinimas;
be to, mėgintuvėlyje dirbtinai apvaisintas kūdikis nėra šeimos genetinė
atžala, spermos donorystė yra svetimavimas; sužinojęs tiesą, jog
yra pradėtas mėgintuvėlyje, vaikas patirs emocinį stresą, negalės
jaustis laimingas. Tai visiškas vaiko teisių nepaisymas. Dž.Kvintaval
paliko detalią LR dirbtinio apvaisinimo įstatymo analizę.
Antrasis pranešėjas Aleksandras Hovardas, teisininkas,
Europos mokymo centro Helsinkyje direktorius, atvykęs iš Suomijos,
taip pat buvo gerai susipažinęs su LR Dirbtinio apvaisinimo įstatymo
projektu. Jo nuomone, šis įstatymo projektas neturėtų tapti įstatymu,
nes jo pobūdis nėra mokslinis. Pranešėjas mato pokomunistinėje erdvėje
įsigalint individualistinį liberalizmą, egoistinę ideologiją, nepaisančią
kitų, šiuo atveju vaiko, interesų. Interesai keliami aukščiau teisės
normų, aiški gydytojų savivalė, nėra numatyta jų baudžiamosios atsakomybės.
Kitų šalių analogiškuose įstatymuose tokia atsakomybė jau numatyta.
Prelegentas pabrėžė, jog dirbtinio apvaisinimo gydymu pavadinti
negalima. Tai vienkartinis aktas, nieko negydantis ir neišgydantis.
Lietuvos Respublikos įstatymo projekte, pasak pranešėjo, sąvokų
apibrėžimai neatspindi esmės. Rašoma: Embrionas tai ankstyva
žmogaus organizmo vystymosi stadija nuo apvaisinimo iki aštuntos
nėštumo savaitės. Tai trikdo juristus. Mokslas, šiuolaikinė genetika
tvirtina, jog embrionus reikia ginti nuo pat pradėjimo, neskirstant
jų į savaites, nes žmogus prasideda nuo pat pradėjimo momento. Eksperimentai
su žmonėmis yra uždrausti. Tuo tarpu mėgintuvėlyje pradėtas žmogus
tampa eksperimento objektu.
Nederėtų lytinių ląstelių (spermos, kiaušialąsčių)
pardavėjų vadinti donorais. Tai tik pardavėjai, už paslaugą paėmę
pinigus.
Gerbiant vaiko fizinius ir psichinius interesus,
jis turi būti pradėtas ne mėgintuvėlyje, o motinos įsčiose tokia
Europos mokymo centro Helsinkyje direktoriaus A.Hovardo nuomonė.
Baigdamas pranešimą, jis dar užsiminė ir apie įvaikinimą. Įvaikinimu
Europoje didžiuojamasi. Šis faktas neslepiamas. Vertėtų ir Lietuvoje
keisti šią nuostatą.
Virgilijus Rudzinskas, gydytojas akušeris ginekologas,
Lietuvos bioetikos komiteto narys, aptaręs medicininę reprodukcinių
technologijų riziką, siūlė dar kartą peržiūrėti aptariamo įstatymo
projektą.
Gintautas Vaitoška, gydytojas psichoterapeutas,
Tarptautinio šeimos ir vedybų studijų instituto profesorius (Austrija)
pastebėjo, jog LR Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektas atspindi
jo kūrėjų materialistinį požiūrį, pažeidžia vaiko teises, nepagerino
sutuoktinių santykių.
Pasak pranešėjo, mūsų amžiaus nelaimių depresijos,
nerimo, savižudybių priežasčių reikia ieškoti šeimoje. Tik stabili
tėvo ir motinos sąjunga, iš meilės pradėti vaikai yra geriausia
ir patikimiausia šių nelaimių terapija. Vaikas meilės vaisius
gimsta tada, kai tėvai susijungia kūnu ir dvasia. Šito nebūna,
kai kūdikis pradedamas mėgintuvėlyje. Vyras žino, jog tai ne jo
kūdikis, jo situacija šeimoje yra silpnesnė. Kai kūdikis įvaikinamas,
abiejų sutuoktinių būklė yra vienodesnė. Pranešėjas nekaltino įstatymo
rengėjų piktavališkumu. Tai tik istorinių klišių nesupratimas, penkiasdešimties
metų materialistinio mokslo istorijos pasekmės.
Danielius Serapinas, šeimos gydytojas, pateikė
apibendrintas pastabas dėl LR dirbtinio apvaisinimo įstatymo.
Jo nuomone, įstatymui trūksta skaidrumo: daugybę klausimų numatyta
reglamentuoti poįstatyminiais aktais, tėra vos keli sąvokų apibrėžimai,
esama prieštaravimų ir dviprasmiškumų; įstatyme turėtų būti numatyta
baudžiamoji atsakomybė ir jos taikymo tvarka. Lietuvoje pažeidinėjamas
įstatymas, pažeidžiant embriono teises. Lietuvos biomedicininių
tyrimų įstatymo 3 straipsnio 2 punktas draudžia eksperimentus su
žmogaus embrionais. Tuo tarpu Lietuvos apvaisinimo klinikose vykdomi
neteisėti eksperimentai su žmogaus embrionais. Dirbtinio apvaisinimo
procedūros turi neigiamos įtakos embriono ir naujagimio vystymuisi,
dėl genų ekspresijos gali pasikeisti net vaiko fenotipas, atsirasti
apsigimimų. Prieš svarstant Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektą,
būtina priimti LR Embriono apsaugos įstatymą, - pabrėžė pranešėjas.
Be tokio įstatymo sukuriamos prielaidos embrionų pertekliui ir bizniui;
embrionų laikymas bankuose neišvengiamai priveda prie daugelio jų
žūties, o tai prilygsta abortui; teisiškai nenustatytas embrionų
saugojimo terminas. Anot žymaus genetiko Ž.Leženė, embrionų bankai
tai koncentracijos stovyklos, nes, užšaldant embrionus bankuose,
pažeidžiamos vaiko teisės nuosekliai ir darniai vystytis, apvaisinimo
sąlygos daro įtaką embriono raidai. Įstatymo projekte nesilaikoma
visų šalių konstitucijų, kurios užtikrina žmogaus teises į gyvybę,
taip pat atnaujintos Hipokrato priesaikos, kurios pirmas punktas
įpareigoja saugoti žmogaus gyvybę nuo pradėjimo momento iki natūralios
mirties. Žmogaus embrionai moralės prasme turi būti laikomi žmonėmis,
taigi turi būti ginami kaip ir žmonės.
Konferencijoje dalyvavo keletas LR Seimo narių,
aptariamo įstatymo kūrėjų. Išgirdome pažadą LR Dirbtinio apvaisinimo
įstatymą tobulinti. Reikia tikėtis, kad šio įstatymo svarstymas
ir priėmimas bus nukeltas vėlesniam laikui.
Tarptautinę mokslinę konferenciją Medicininiai,
teisiniai ir etiniai dirbtinio apvaisinimo mėgintuvėlyje aspektai
globojo Lietuvos Vyskupų Konferencija.
© 2003 "XXI amžius"
|