Popiežius siūlo sąžinės patikrinimą
dėl reformų liturgijoje
Mindaugas BUIKA
|
Tridento šv.Mišių liturgija tebeturi šalininkų
|
Kaip jau buvo pranešta, gruodžio pradžioje
minint svarbiausio II Vatikano Susirinkimo dokumento konstitucijos
Apie šventąją liturgiją (Sacrosanctum Concilium) paskelbimo
40-ąsias metines, popiežius Jonas Paulius II ir kiti Bažnyčios hierarchai
savo raštuose ir pasisakymuose plačiai aptarė posusirinkiminių liturgijos
reformų reikšmę. Šias diskusijas suintensyvino pastaruoju metu sustiprėję
nusiskundimai dėl nepagrįstų liturginių eksperimentų ir piktnaudžiavimų,
taip pat kvietimas neužmiršti senųjų Bažnyčios tradicijų ir paveldo,
įskaitant ir vadinamąsias Tridento šv.Mišias lotynų kalba. Popiežiaus
nurodymu Liturgijos ir sakramentų kongregacija kartu su Tikėjimo
mokslo kongregacija rengia naują dokumentą, kuriame bus pateiktos
Eucharistijos šventimo apeigų ir sakralinės muzikos bei architektūros
disciplininės normos.
Liturginis atsinaujinimas reikalauja katalikų ugdymo
Gruodžio 4 dieną, pažymėdamas konstitucijos Sacrosanctum
Concilium paskelbimo 40-metį, popiežius Jonas Paulius II išleido
apaštalinį laišką, kuriame paragino imtis sąžinės patikrinimo
norint sužinoti, kaip Bažnyčioje ir jos vyskupijose bei parapijose
buvo įgyvendintos liturginės reformos. Šis patikrinimas būtų ištyrimas
nueito kelio priimant II Vatikano Susirinkimo mokymą, ypač tai,
kas susiję su liturginiu ir sakramentiniu gyvenimu Bažnyčioje,
rašė Šventasis Tėvas tik italų kalba paskelbtame apaštaliniame laiške.
Jis pateikia keletą svarbių klausimų, į kuriuos reikėtų atsakyti
įvertinant liturgijos reformų prasmingumą.
Ar liturgija išgyvenama kaip bažnytinio gyvenimo
versmė pagal Sacrosanctum Concilium mokymą? toks yra pirmasis
klausimas, iškeltas Popiežiaus apaštaliniame laiške. Ar liturginės
reformos sąlygotas Dievo Žodžio vertės atnaujintas iškėlimas buvo
teigiamai priimtas mūsų apeigose? toliau klausia Šventasis Tėvas.
Kiek liturgija yra tapusi konkretaus tikinčiųjų gyvenimo dalimi
ir ar šv.Mišios iš tikrųjų ženklina kiekvienos katalikų bendruomenės
ritmą? Ar liturgija yra suprasta kaip kelias į šventumą ir vidinė
jėga, skatinanti apaštalavimą bei Bažnyčios misijinį pašaukimą?
Liturginis atnaujinimas reikalauja atitinkamo
sielovadininkų ir visų tikinčiųjų ugdymo, pažymi apaštaliniame
laiške popiežius Jonas Paulius II. Kartu jame yra naujai nurodoma,
kaip visi bendruomenės nariai gali sąmoningai ir aktyviai dalyvauti
liturgijos šventime, koks ir buvo Susirinkimo tėvų pagrindinis
troškimas. Kad to būtų ištikimai laikomasi bei iki galo įgyvendinti
liturgijos reformą reglamentuojantys Šventojo Sosto dokumentai,
reikalinga liturginės pastoracijos programa. Be to, liturgijos
reforma, pasak Popiežiaus, skatina iš naujo atrasti Viešpaties dienos
sekmadienio prasmę, nes yra krikščioniškojo gyvenimo sintezė
ir sąlyga jį teisingai patirti, reforma ragina vystyti maldos
meną ne tik per liturgiją, bet ir kitomis maldingumo formomis.
Nepaisant sekuliarizacijos, šiuolaikinių žmonių
troškimas Dievo yra akivaizdus, ir jis gali būti patenkintas pirmiausia
per glaudų kontaktą su Jėzumi Kristumi Eucharistijoje, pabrėžia
Šventasis Tėvas. Todėl jis kviečia dar labiau tam pritaikyti apeigas,
kreipiant dėmesį į skirtingas žmonių kategorijas: vaikus, jaunimą,
suaugusiuosius, pagyvenusius žmones, neįgaliuosius. Svarbiausia,
kad į pamaldas susirinkusių žmonių būryje būtų galima pajusti pirmųjų
tikinčiųjų bendruomenių atmosferą. Popiežius taip pat atkreipė
dėmesį į vieną svarbų aspektą, kuris dažnai prarandamas šiuolaikinėse
šv.Mišiose, būtent į tylą.
Šv.Mišiose reikalingi tylos tarpai
Bažnytinio gyvenimo aspektas, kuris turi būti
mūsų bendruomenėse lavinamas su didesniu atsidėjimu, yra tylos patirtis,
- rašo Šventasis Tėvas savo laiške. - Liturgija, be kitų įvairių
jos bruožų ir ženklų, taip pat negali ignoruoti šios tylos. Popiežius
Jonas Paulius II pastebi, kad šiuolaikinės visuomenės gyvenimas
yra chaotiškas, triukšmingas bei išblaškytas rūpinantis trumpalaikiais
dalykais, todėl yra gyvybiškai svarbu iš naujo atrasti tylos vertybę.
Poreikis tylėti, susikaupti bei atitinkamai dvasiškai nusiteikti
yra pagrindinė priežastis taikyti naujas meditacijos formas, kurios
tapo populiarios šių dienų visuomenėje. Todėl reikia paskirti tylos
momentus šv.Mišių liturgijoje, tam parengti ir informuoti tikinčiuosius.
Apskritai popiežius Jonas Paulius II apaštaliniame
laiške pripažįsta, kad II Vatikano Susirinkimo parengta liturgijos
reforma buvo viena didžiausiųjų Dievo dovanų Bažnyčiai XX amžiuje.
Nuo to laiko praėjus keliems dešimtmečiams ir vertinant jos rezultatus,
vis labiau tampa akivaizdi ir Susirinkimo konstitucijos Sacrosanctum
Concilium reikšmė. Vienas didžiųjų dalykų, kuriuos pateikė liturgijos
reforma, yra tai, kad buvo parodyta, kaip susieti normas, kurios
užtikrina liturgijos tapatumą ir apipavidalinimą, su palikta erdve
kūrybiškumui bei adaptavimui, kas liturgiją padaro artimesnę įvairių
regionų, situacijų ir kultūrų poreikių išraiškai.
Visgi Šventasis Tėvas nurodė, jog kartais pritrūksta
pagarbos tradicinėms normoms ir dėl to būta rimtų piktnaudžiavimų
atvejų, o tai užtemdo Slėpinį, kuris yra celebruojamas šv. Mišiose,
ir tampa nesutarimų bei įtampos tarp katalikų šaltiniu. Šie piktnaudžiavimai
neturi nieko bendra su tikrąja (II Vatikano) Susirinkimo dvasia
ir privalo būti ganytojų ištaisyti pasiremiant išmintingu tvirtumu.
Popiežius laiške neminėjo, kokius konkrečius piktnaudžiavimus turi
omenyje, tačiau dabar Vatikano dikasterijose rengiamame naujame
dokumente turėtų būti paaiškinti dažniausiai pasitaikantys piktnaudžiavimų
bruožai liturgijoje, sakralinėje architektūroje ir muzikoje.
Svarstyta reformos eiga ir pasekmės
Šie klausimai buvo plačiau aptarti tą pačią gruodžio
4 dieną Liturgijos ir sakramentų kongregacijos Vatikane surengtoje
tarptautinėje konferencijoje, kurioje Bažnyčios hierarchai ir ekspertai
analizavo liturginės reformos eigą ir pasekmes. Pagrindinį pranešimą
susitikime skaitęs žymus Jungtinių Valstijų katalikų ganytojas Čikagos
arkivyskupas kardinolas Frensis Džordžas pabrėžė poreikį atidžiau
tirti ir stengtis geriau suprasti, ką reiškia dalyvavimas šv.Mišių
liturgijoje. Nors žodžiai, gestai ir mąstymas yra svarbi dalyvavimo
ir supratimo dalis, tačiau čia taip pat priklauso emocijos, jausmai
ir viso liturgijos grožio pajauta. Posusirinkiminė patirtis ypatingą
dėmesį sutelkia į žodžio liturgiją, tačiau šitaip dalyvavime mažai
telieka erdvės tylai, vidiniam pamaldumui ir triasmenei liturgijos
plotmei. Be gilesnės dalyvavimo pajautos Eucharistija gali būti
įsivaizduota tik kaip Paskutinės vakarienės atkūrimas, tai yra
kaip paprasčiausias valgis.
Kardinolas F.Džordžas sakė, kad jis nėra liturginės
reformos priešininkas, bet nori gilesnio apmąstymo apie posusirinkiminį
Sacrosanctum Concilium įgyvendinimą. Į liturgijos reformą pernelyg
uoliai buvo žiūrima kaip į programą ir kaip epochos pasikeitimą,
nepakankamai apsvarsčius, kas atsitiks bendruomenei, kai suardoma
jo simbolių sistema, - aiškino kardinolas. Kaip pavyzdį jis prisiminė
liturginio kalendoriaus pakeitimus arba tokį klausimą, su kuriuo
gali susidurti kiekvienas vyskupas: jeigu Bažnyčia daugiau nebepripažįsta
tokių ilgą laiką tradiciniais laikytų šventųjų kaip šv.Kristoforo
ir šv.Filomenos, tai kodėl ji negali pakeisti savo mokymo dėl moterų
kunigystės negalimumo ir pan.
Posusirinkiminiu laikotarpiu apribota Dievo tautos
samprata dažnai atvesdavo prie vienpusiškos, horizontalios koncepcijos
apie patį liturgijos subjektą, - kalbėjo kardinolas F.Džordžas.
O juk iš tikrųjų po pirminių veikėjų Dievo Tėvo, Sūnaus ir Šventosios
Dvasios eina Švenčiausioji Dievo Motina, Šventojo Rašto šventieji,
kankiniai bei daugybė kitų išrinktųjų ir tik galiausiai vietinė
švenčianti bendruomenė, kuri yra hierarchiškai sutvarkyta ir kiekvienas
asmuo atlieka jam skirtą vaidmenį. Kardinolas taip pat pastebėjo,
kad dažniausiai šiuolaikinėse diskusijose apie liturgiją vyrauja
du priešiškai antropologiniai požiūriai. Švietimo epochos paveikta
antropologija tvirtina, kad protas yra galutinis tiesos vertintojas,
tuo tarpu Romantizmo antropologija pabrėžia vaizduotės, sentimentų
ir jausminės patirties reikšmę.
Realybė yra kompleksiška, kiekvienoje vietoje
ji vis kitokia, tačiau liturginis suskirstymas į racionalistinį
ir romantiškąjį požiūrį yra bendras, ir tik nedaugelis žmonių turi
patirties, kuri padeda spręsti susidariusius keblumus, - teigė
kardinolas F.Džordžas. JAV katalikų laikraštyje The National Catholic
Reporter perduotoje Čikagos kardinolo kalbos apžvalgoje taip pat
pateikiama jo pastaba, kad, be išmintingo pastoracinio veikimo,
liturgijai šiandien taip pat reikia ir naujų teorinių studijų.
Įvairios kardinolų nuomonės
Tokį pat didelį tarptautinės žiniasklaidos susidomėjimą
sukėlė spalio mėnesį Čikagos arkivyskupo kardinolo F.Džordžo pateiktas
pareiškimas, kuriame jis pabrėžė remiąs Tridento liturgijos naudojimą,
nes ji Katalikų Bažnyčioje galiojo prieš II Vatikano Susirinkimą.
Įžangoje straipsnių rinkinio, kurį išleido Versalyje (Prancūzija)
veikiantis Tarptautinis liturgijos studijų komitetas (CIEL), kardinolas
F.Džordžas priminė šv.Pijaus Mišiolą, kaip brangų šaltinį, padedantį
suprasti kitas liturgines apeigas. Jis pabrėžė, kad ikisusirinkiminė
liturgija turi būti geriau priimta ir kad Bažnyčia pasiekė ypatingos
reikšmės momentą, svarbų liturgijos ateičiai. Čikagos arkivyskupas
priminė, kad ir popiežius Jonas Paulius II yra pastebėjęs tradicinių
šv.Mišių liturgijos grožį ir gilią prasmę.
Todėl platesnis senosios liturgijos naudojimas,
kardinolo F.Džordžo nuomone, turėtų būti daugiau nei tik praeities
nostalgijos atgimimas. Su atitinkamomis sąlygomis leistas Tridento
apeigų naudojimas gali būti palaikomas, nes senoji liturgija priklauso
visai Bažnyčiai kaip tikėjimo paveldo dalis. Kardinolas taip pat
priminė dabar Vatikane rengiamą dokumentą dėl disciplininių normų,
kad būtų išvengta pasitaikančių liturginių piktnaudžiavimų, ir išreiškė
viltį, jog naujosios normos paskatins didesnį pamaldumą Eucharistijai.
Jo įsitikinimu, dabar mes esame priešakyje tikrai vaisingo Katalikų
Bažnyčios liturgijos atsinaujinimo.
Tuo tarpu liberalesnių pažiūrų Bažnyčios hierarchų
sparnui priskiriamas Belgijos sostinės Briuselio arkivyskupas kardinolas
Godfridas Danielsas gana skeptiškai vertina pastangas atgaivinti
Tridento šv.Mišių liturgijos praktiką. Jo manymu, liturginių skaitinių
lotynų kalba jau nebetinka adaptuoti šiais laikais, ypač parapijose.
Tai galbūt galima daryti intelektualesniems žmonėms, kurie yra
atitinkamos kultūros, bet ir tai būtų išskirtinis atvejis, sakė
kardinolas G.Danielsas lapkričio pabaigoje duotame interviu katalikų
žinių agentūrai Zenit.
Šv.Mišių liturgiją reikia įtraukti į dabartinių
laikų aplinką, kartu išsaugant esminius dalykus ir vengiant piktnaudžiavimų,
kurie pakeistų pačią pamaldų struktūrą, aiškino Briuselio arkivyskupas.
Jis nepritaria tvirtinimams, kad tikrosios šv.Mišios yra Tridento
šv.Mišios, nes liturgija keitėsi ir prieš XVI amžiuje vykusį Tridento
Susirinkimą: buvo VIII amžiui būdinga liturgija, XII amžiaus, XVI
amžiaus liturgija, o po II Vatikano Susirinkimo reformos pritaikyta
naujiesiems laikams.
Yra viena problema: idėja, kad šv. Mišių aukojimas
yra labai aiškiai išreikštas Tridento liturgija, todėl žmonės taip
prie jos pripratę, sakė kardinolas G.Danielsas. Tačiau jis taip
pat išreikštas ir dabartinėje šv.Mišių liturgijoje. Po Duonos ir
Vyno konsekravimo, prisimenant Kristaus mirtį, prisikėlimą ir žengimą
į dangų, per Perkeitimą ir Pakylėjimą sakomi tie patys aukos žodžiai:
Mano Kūnas, kuris už jus atiduodamas ir Mano Kraujas, kuris už
jus visus išliejamas. Todėl, kardinolo nuomone, diskusija dėl Tridento
šv.Mišių apeigų ar lotynų kalbos vartojimo liturgijoje nėra esminiai
dalykai.
Svarbu ne šv.Mišių forma, bet turinys. Mes neturėtume
diskutuoti apie tai, kaip šv.Mišias atliekame, bet kas yra šv.Mišios.
Kas yra Eucharistijos auka? Juk galime žvelgti į išorinę šv.Miškų
šventimo formą, bet užmiršti, kas ten įvyksta, svarstė kardinolas
G.Danielsas, kuris iki vyskupo pareigų dirbo liturgikos profesoriumi
Liuveno katalikų universitete. Tikroji šv.Mišių turinio gelmė negali
būti išreikšta tik ritualais.
Senoji liturgija Romos Dievo Motinos šventovėje
Praėjusiais mėnesiais Tridento šv.Mišios buvo įvairiomis
progomis aukojamos Romos bažnyčiose netgi dalyvaujant Vatikano atstovams.
Didžiausio dėmesio susilaukė gegužės 25 dieną vykusios tokio pobūdžio
pamaldos Švč.Mergelės Marijos didžiojoje bazilikoje, kurių aukojimui
pagal iki II Vatikano Susirinkimo galiojusiai liturgijai vadovavo
pats Kunigų kongregacijos prefektas kardinolas Darijus Kastriljonas
Ojosas. Minėtų šv.Mišių pradžioje kardinolas D.Kastriljonas paaiškino,
kad šiuo gestu buvo atsiliepta į Tridento liturgijos šalininkų pageidavimą
tokiomis pamaldomis suteikti jiems galimybę paminėti popiežiaus
Jono Pauliaus II pontifikato 25-ąsias metines.
Tarp Eucharistijos aukos pagal senąsias apeigas
dalyvių buvo specialiai atvykusios tradicinių tikinčiųjų grupės
iš Jungtinių Amerikos Valstijų, Didžiosios Britanijos, Prancūzijos,
Vokietijos, Šveicarijos, Italijos ir Australijos. Koncelebrantais
buvo dar penki kardinolai, jau atsistatydinę iš savo bažnytinių
postų: Bostono (JAV) arkivyskupas emeritas kardinolas Bernardas
Lou, Apaštalinės penitenciatūros prefektas emeritas kardinolas Viljamas
Baumas, Liturgijos ir sakramentų kongregacijos prefektas emeritas
kardinolas Chorchė Artūras Medina Estevesa. Vatikano vyriausiasis
archyvaras emeritas kardinolas Alfonsas Marija Štikleris ir Antananarivo
(Madagaskaras) arkivyskupas emeritas kardinolas Armandas Gaetanas
Razafindratandra. Pamaldose taip pat dalyvavo Popiežiškosios juridinių
tekstų interpretavimo tarybos pirmininkas arkivyskupas Chulianas
Eransas.
Šv.Mišiose pasakytame pamoksle, tai buvo vienintelė nelotyniška
pamaldų dalis, kardinolas D.Kastriljonas pabrėžė, kad senoji liturgija
neprarado pilietybės Katalikų Bažnyčioje ir kad Šventasis Tėvas
savo autoritetu šiltai priima tikinčiuosius, kurie prisirišę prie
ankstesnių apeigų ir gauna iš jų reikiamą dvasinį pastiprinimą savo
šventėjimo kelyje, kartu pripažindami po II Vatikano Susirinkimo
surengtos liturginės reformos teisėtumą. (Tuo jie skiriasi nuo vadinamųjų
lefevbristų, tai yra ekskomunikuoto arkivyskupo Marselio Lefevbro
sekėjų, kurie nepripažįsta II Vatikano Susirinkimo mokymo ir vėlesnių
reformų.) Kardinolas D.Kastriljonas vadovauja popiežiaus Jono Pauliaus
II įsteigtai Popiežiškajai Ecclesia Dei komisijai, kuri palaiko
dialogą su tradicinių pažiūrų katalikais, norinčiais išsaugoti visą
bendrystę su Romos vyskupu.
Tridento šv.Mišių aukojime pagrindinėje Dievo Motinos
šventovėje tikintiesiems buvo perskaitytas Vatikano valstybės sekretoriaus
kardinolo Andželo Sodano laiškas, kuriame jis perdavė Popiežiaus
sveikinimą ir padėką už jų nuoširdžią ištikimybę Petro įpėdiniui
ir už maldas jo pontifikato 25-ųjų metinių proga. Kardinolas D.Kastriljonas
homilijoje atkreipė dėmesį į tai, kad Tridento šv.Mišios aukotos
toje Romos šventovėje, kurioje ilsisi palaikai popiežiaus šv.Pijaus
V ( 1566-1572), kuris vadovavo Tridento Susirinkimui ir paskelbė
senąjį Romos Mišiolą. Kaip minėta, lotyniškosios šv.Mišios buvo
aukotos gegužės 25 dieną, kai liturgijoje minima Švč.Mergelės Marijos
Krikščionių pagalbos šventė. Būtent šv.Pijus V į Dievo Motinos litaniją
įvedė invokaciją Auxilium Christianorum, kaip padėką už krikščionių
pergalę prieš turkus prie Lepanto.
© 2003 "XXI amžius"
|