Adventas
Žodis adventas kilęs iš lotyniško adventum, kuris
reiškia atėjimą, atvykimą. Adventas apima dvi krikščioniškojo
tikėjimo prasmes ir tikroves.
Pirma, jis išreiškia antrojo Kristaus atėjimo į
žemę pasaulio pabaigoje ir pasirengimo susitikimui su Kristumi
Teisėju laukimą. Tai gali atsitikti bet kurią akimirką: Viešpats
yra arti.
Antra, Adventas taip pat suteikia galimybę dvasiškai
pasirengti Kristaus Gimimo šventei Kalėdoms. Dievas tapo žmogumi,
atėjo pas mus, todėl ir žmogus turėtų pasitikti Dievą, atsukti Jam
savo veidą ir kreipti savo žingsnius link Jo, kad galėtų susitikti
su Juo.
Nenorime būti tais, kurie pražiopsojo Viešpaties
atėjimą, kurie nepažino meto ir laiko, malonės meto.
Šis laukimas, budėjimas ir pasitikimas tikinčiam
žmogui suteikia viltį ir džiaugsmą: Atsitieskite ir pakelkite galvas,
nes jūsų išvadavimas arti (Lk 21,28).
Istoriškai Adventą formavo dvi skirtingos tradicijos.
Ispanijoje ir Galijoje IV a. pabaigoje Adventas
įgavo atgailos ir askezės pobūdį. Advento metu buvo pasninkauta,
laikytasi rimties ir susikaupimo, abstinencijos. Apie tai sužinome
iš šv.Hilaro, mirusio 367 m., raštų. Adventas tęsėsi tris savaites
prieš Epifanijos (Viešpaties Apreiškimo) šventę. V amžiuje šis laikotarpis
pailgintas iki 40 dienų ir tęsėsi tiek pat kiek ir Gavėnia. Taigi
Adventas prasidėdavo lapkričio 11 dieną, šv.Martyno Turiečio (+397)
liturginio paminėjimo dieną, todėl šis laikotarpis vadintas quadragesima
sancti Martini šv.Martyno keturiasdešimdienis. Ši praktika iki
šių dienų išliko Rytų Bažnyčioje.
Romėniškoji tradicija yra vėlesnė ir siekia VI
amžių. Adventas Romoje buvo švenčiamas kitaip: liturgijoje išgyventas
džiaugsmingas Viešpaties atėjimas giedant Aleliuja ir kitus džiaugsmingus
himnus. Nebuvo įvesta jokių atgailos formų. Nuo Grigaliaus Didžiojo
(+604) laikų Advento trukmė nusistovėjo keturios savaitės. Ši praktika
Katalikų Bažnyčioje galioja ir šiandien. Adventas trunka keturias
sąlygines savaites, t.y. apima keturis sekmadienius.
Viduramžiais vyko šių abiejų tradicijų susiliejimas.
Išliko Aleliuja, tačiau liturginė spalva tapo violetinė, be Gloria
ir Te Deum, su pasninku, rimtimi ir t.t. Šią Advento formą priėmė
benediktinai ir cistersai. Ypatingai ją išplatino pranciškonai
jau XIII amžiuje visa Vakarų Bažnyčia laikėsi šios Advento formos.
Adventas prasideda nuo I Mišparų sekmadienio, kuris
būna lapkričio 30 dieną, arba nuo tos dienos arčiausiai esančio,
o baigiasi prieš I Kalėdų Mišparus.
Dvi Advento prasmės Kristaus gimimo ir antrojo
Jo atėjimo laukimas padalijo Adventą į dvi dalis. Gruodžio 17
diena perskiria tas dvi Advento dalis. Pirmoji Advento dalis akcentuoja
antrąjį Kristaus atėjimą pasaulio pabaigoje. Kita gi Advento dalis
skirta betarpiškam pasirengimui Kalėdų, Kristaus Gimimo, šventei.
Šis Advento padalijimas akivaizdžiai matyti liturginiuose tekstuose,
maldose, Šventojo Rašto skaitiniuose.
Nuo IX amžiaus antrajai Advento daliai buvo būdingos
O antifonos, giedotos prieš ir po Magnificat giesmę Valandų
liturgijos metu: O Sapientia, O Adonai, O Radix Jesse, O Clavis
David, O Oriens, O Rex gentium, O Emmanuel (O Išmintie, O Viešpatie,
O Jesės Palikuoni, O Dovydo Įpėdini, O Šviesa, O tautų Karaliau,
O Emanueli). Šiandieninėje liturgijoje jos išlaikė tą pačią vietą,
papildomai padarius jas Aleliuja priegiesmiais prieš Evangeliją.
Abi Advento dalis susieja ir suteikia jam vientisumą
pranašo Izaijo knygos skaitiniai, kurie išreiškia Mesijo atėjimo
viltį ir ilgesį: Rasokite, dangūs, iš aukštybių ir, debesys, išlykite
teisumą. Žemė teprasiveria, tedygsta išganymas, drauge tegu išželdina
teisumą (Iz 45,8).
Viešpaties Atėjimo gausiai malonei reikia atgaila
parengti širdis. Pranašas Izaijas ir Jonas Krikštytojas, tiedu Viešpaties
šaukliai, kviečia: Tyruose šaukiančiojo balsas: Taisykite Viešpačiui
kelią! Ištiesinkite jam takus! (Iz 40,3; Mk 1,3).
Sena tradicija Advento metu aukoti rarotines šv.
Mišias, vadinamas Rarotomis. Lietuvoje jos aukojamos sekmadienį,
anksti rytą, auštant. Taip pat daugelyje Lietuvos regionų sekmadieniais
yra giedamos Marijos Valandos. Kitose šalyse Rarotos būna kiekvieną
dieną: su žvakių procesija, giedant Marijos himnus, iškilmingai
įeinama į tamsią bažnyčią, kurią apšviečia įneštų žvakių šviesa.
Prie altoriaus aukštai iškelta šviečianti rarotinė žvakė simbolizuoja
Aušrinę žvaigždę Nekaltai Pradėtąją Mergelę Mariją, kuri atnešė
pasauliui Kristų Saulę. Advento vainikas, nupintas iš spygliuočių
šakelių, ir keturios žvakės simbolizuoja laukimą ir viltį. Advento
pirmųjų Mišparų metu arba per Rarotas šis vainikas pašventinamas
ir uždegama pirma žvakė. Kiekvieną sekmadienį uždegama vis po vieną
žvakę, kol galiausiai ketvirtą Advento sekmadienį uždegamos visos
keturios. Kai kuriose šalyse Advento ženklas yra kopėčios, kurios,
Biblijos aprašomu pavyzdžiu, simbolizuoja Mergelę Mariją, tapusią
dangiškomis kopėčiomis, kuriomis Dievas nukopė į žemę.
Kiekvienas katalikas yra kviečiamas Adventą išgyventi
rimtyje, darant atgailą, gerus darbus, atnaujinant ir sustiprinant
dvasinį gyvenimą, todėl visiškai nepakeliui pasaulietinis prieškalėdinis
triukšmas, kurį kelia komerciškai suinteresuota visuomenės dalis,
triukšmingi pasilinksminimai dainuojant ir šokant, girtaujant ir
t.t. Kalėdų džiaugsmas turi subręsti maldoje ir atgailoje, ir jis
nepasiekiamas sielai, kuri išblaškyta malonumų, triukšmo, paskendusi
pasaulietiniuose rūpesčiuose. Kuo nuoširdžiau išgyvensime Adventą,
tuo ir džiaugsmingesnės bus Kalėdos.
Penktadieniais reikia laikytis pasninko susilaikyti
nuo mėsiškų valgių. Susilaikyti galėtume savo nuožiūra bei gera
valia ir nuo kitų dalykų, pavyzdžiui, sumažinti televizoriui skiriamą
laiką, susilaikyti nuo saldumynų, pramogų ir t.t.
Prie atgailos darbų galima priskirti ir gailestingumo,
krikščioniškos meilės darbus, t.y. sušelpti stokojančiuosius, aplankyti
ligonius, padėti parapijoje ir t.t.
Krikščioniškąjį budėjimą taip pat išreiškia tyra
siela, taika ir vienybė su Dievu bei Bažnyčia, todėl reikėtų atlikti
išpažintį, kad Kūdikėlio Jėzaus ramybė būtų ir mūsų širdyse, ir
gyvenime.
Kasmet švęsdami Advento liturgiją, Bažnyčia sudabartina
šį Mesijo laukimą : dalyvaudami ilgame pasirengime pirmajam Išganytojo
atėjimui, tikintieji karštai laukia ir antrojo atėjimo (KBK 524).
Kun. Oskaras P.VOLSKIS
© 2003 "XXI amžius"
|