Atnaujintas 2003 m. gruodžio 24 d.
Nr.98
(1202)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Kad Lietuvos ir Europos neištiktų
Kalėdų eglutės likimas

Kęstutis TRIMAKAS

Kad daugelio Europos sostinių centrinėse aikštėse jau visą mėnesį pastatytos žalios eglės, tai dar nereiškia, kad jau Kalėdos. Kad Lietuvos teritorijoje yra Europos geografinio vidurio taškas, tai nebūtinai Lietuva yra Europos centras. Kad Europos valstybės „stumdydamosi“ stoja į Europos Sąjungą, tai dar toli gražu jos nesivienija. Ko dar trūksta? Ko dar nėra?

* * *

Kiekvienas metas yra ypatingas. Kiekvienas laikotarpis turi savo atspalvį. Taip pat kiekvienos Kalėdos, kaip Dievo Sūnaus atėjimas į žmoniją, atsiliepia į to laikotarpio žmonių problemas, lūkesčius ir trūkumus.

Laikui nebeatšaukiamai persiritus į tretįjį tūkstantmetį po Kristaus gimimo, vis labiau yra pastebimos jungimosi pastangos. Ne vien tik žaibiškai sužinai svarbias žinias iš įvairių pasaulio kraštų, bet tie pakraščiai kažkaip vienas kitą veikia, stengiasi jungtis ir kartu bijo priklausomybės nuo kitų. Vis labiau kalbama apie globalizaciją pasaulyje, o žemynuose pučia jungimosi vėjai – Europoje labiau negu kur kitur… Bendros ekonominės rinkos, bendros apsaugos zonos. Didžiosios valstybės tikisi išplėsti savo įtakos sferas. Mažosios bijosi būti kontroliuojamos ir išnaudojamos.

Europai trūksta sielos

Ko trūksta? Europai trūksta sielos. Jokios aikštėse pastatytos eglutės nesukurs Kalėdų, o tik tuščią šventės miražą, o kai kuriems – depresiją, t.y. tiems, kurių žemiški norai nebus pakankamai pasotinti. Jokios apsaugos zonos neapsaugos nuo nepasotinamo geismo ar depresijos ir jokios ekonominės rinkos nepatenkins visų nepažabotų norų. Bendri interesai gali sujungti Europos tautas, bet negali jų suvienyti, kaip vienija sielas dvasios galia.

Bet kaipgi Europa, tas žemynas, kuriame nuo pat Kristaus eros pradžios įsigalėjo krikščionybė ir kuriame buvo vaisingai suklestėjusi kultūra, dariusi įtaką ir kitų žemynų žmonėms, prarado savo sielą? Ogi ją prarado todėl, kad išsižadėjo krikščionybės, kuri svarbiausioje jos istorijos kryžkelėje pagonišką Romos imperiją ir ją užplūdusias laukines gentis apkrikštijo, sutaikė ir iš jų sukūrė ją pačią – sielą vertinančią naują Europą. Tačiau, slenkant amžiams, Europos tautos nusisuko nuo savo dvasinių šaknų, iš kurių sėmėsi motyvų kurti ir gyventi. Nusisuko tiek, kad dabar net Europos Sąjungos konstitucijoje nebenori įrašyti krikščionybės vertybių nei pripažinti jų teigiamos įtakos jos suklestėjimui.

Krikščionybės išsižadėjimo ir materializmo kelias Europai buvo ilgas, sekinantis. Tai kelias, kuriame Europa prarado savo sielą. Valstybėms joje dar įmanoma susijungti ekonomiškai, politiškai. Tačiau ji neturi jokios dvasios tautas vienyti, nebent nuoširdžiai atsisuks į Kristų, krikščionybės versmę ir idealą. Lietuvių tautai yra bergždžia būti geografiniame Europos viduryje, nebent ji pati nuoširdžiai atsigręš į Kristų ir su kitų tautų krikščioniškomis grupėmis budins Europą vėl priimti krikščionybę.

Lietuvą valdo pinigas

Kokia šiandieninė Lietuva? Atkūrusi nepriklausomybę Lietuva būtų atsigavusi, jei tauta ir pretenduojantys jai vadovauti būtų tikrai norėję jai gerovės. Bet nenorėjo ir bendros gerovės nesiekė. Dėl to šiandien Lietuva atsidūrė nepavydėtinoje padėtyje. Politikoje laimi pinigas, kuriuo nuperkamos „žinios“, laikraščiai, laimimi rinkimai, įsigalima valdžios struktūrose. Kaip valdžios žmonių sąžinę, taip ir teisėjų sąžinę nuperka pinigas. Daugelio žmonių pagrindinis (deja, dažnai ir vienintelis) rūpestis tėra buitinis – pinigai. Pinigų „karštlige“ užsikrėtę ir vaikai: jų idealas - mafijozis, nes jis turi daug pinigo. Daug jaunuolių tenori pasismaginti.

Vis dėlto Lietuvoje yra išlikusių antgamtinės galios ženklų: pavyzdžiui, Šiluvoje apsireiškusios Švč. Marijos įtaka, Adelės Dirsytės ir kitų, Sibire nukankintų, aukos, taip pat šiais metais mūsų tautiečių ryžtą už krikščionišką Europą įrodė ir kryžiaus nešėjai iš Vilniaus į Vatikaną. Yra ir už Kristaus įtaką Lietuvoje kovojanti Bažnyčia, nors visokiais būdais siekiama užkirsti kelią jos teigiamai įtakai. Deja, Lietuvoje nedaugelis gyvai jaučia turįs sielą, nedaug kas vadovaujasi sąžine ir nedaug kas, kaip tikras krikščionis, priima per Kalėdas vėl gimstantį Kristų.

Lietuvai ir Europai reikia Kristaus

O Kalėdos yra gimtadienis. Nėra Kalėdų be Gimusiojo. Ir nėra Kalėdų šventės be tų, kurie Gimusįjį pasitinka ir priima. Spingsinčios eglutės aikštėse čia nieko nereiškia, jei gatvėmis pro jas praeina tik tie, kurių rankos pilnos pirkinių, bet širdys tuščios, ir jei nėra tų, kurie nuoširdžiai laukę pasitinka Gimusįjį. Tik Jis pripildo laukiančiųjų širdis tikru džiaugsmu: juk jiems Jo taip labai reikia, kad įprasmintų jų gyvenimą, kad pažadinęs keltų jų sielas aukštyn prie Tėvo, kad Jame jie pasijustų vieno Tėvo vaikai, broliai ir seserys. Tik nuo jo Dvasia gaivina jų sielas ir juos vienija į bendruomenę ir vieną šeimą.

Europai kito kelio nėra. Ir Lietuvai kito kelio nėra. Ir mums, ačiū Dievui, nėra kito kelio, kaip tik artintis prie Gimusiojo, prie Emanuelio, prie Dievo Sūnaus, tapusio žmogumi, liekančio su mumis, duodančio mums galią tyrinti sąžinę, atgaivinti sielą, tapti Tėvo vaikais. Jo paties broliais ir seserimis. Tik tada per Jį ir su Juo ir Lietuva, ir Europa, ir visa žmonija taps (o taip ir turi būti) Dievo karalystė.

Kitaip tiek Lietuvą, tiek Europą gali ištikti kadaise Kalėdų namus ir aikštes puošusių, bet po švenčių džiūstančių eglučių likimas…

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija