Atnaujintas 2003 m. gruodžio 24 d.
Nr.98
(1202)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Neužkaskime Kalėdų vilties!

Petras KATINAS

Nė vieneriais metais, išskyrus 1990 metų pabaigą, Lietuvos žmonės nebuvo tokie neramūs ir įsitempę kaip prieš šių metų šv. Kalėdas. Įtampos visuomenėje kurstymas pasiekė neregėtą mastą. Dėl R.Pakso paaugliško užsispyrimo, kai jau visiems aišku, kad jam valstybės reikalai visiškai nerūpi, kyla pavojus, jog visos antivakarietiškos jėgos stojo į žūtbūtinę kovą, prisidengdamos R.Pakso vėliava. Taip gruodžio 20 dieną švenčių nuotaiką žmonėms gerokai apkartino iš visos Lietuvos suvežtų prorusiškų jėgų sambūris prie Vilniaus kultūros ir sporto rūmų (vėliau persikėlęs prie profsąjungų rūmų), pavadintas „Pilietinio judėjimo už Prezidentą, už teisingą Lietuvą steigiamuoju suvažiavimu“. Tai niekas daugiau, kaip kapėesesininkų, jedinstveninkų, kitų bolševikinių liumpenų, taip pat ir kai kurių suklaidintų žmonių sambūris. Tos Lietuvos, kuri pro storus mūsų istorinių tradicijų, kultūrinių sluoksnių klodus, užklojusius protėvių pėdas, beldžiasi į mūsų širdis, jie negirdi. Ir negirdės niekada.

Tai, aišku, nieko naujo – viskas tiksliai nukopijuota nuo Maskvos. O tas triukšmingas susibėgimas Vilniuje – tiktai Rusijos prezidento V.Putino partijos „Jedinaja Rosija“ kūrimo pakartojimas. Dabartiniai liberalai demokratai, jau beveik visiškai pasisavinę iš Rusijos žirinovskininkų ne tik partijos pavadinimą, bet ir veiklos būdus, pasitelkę nežabotą demagogiją, atitinka visus rusiškus kriterijus ir netgi pralenkia juos.

Kita prorusiška partija – tai K.Prunskienės „Naujoji demokratija“, kurią galima priskirti kitam Rusijos naujadarui – imperininko ir nacionalisto D.Rogozino partijai „Rodina“. Tiesa, K.Prunskienės jokiu būdu negalima apkaltinti nacionalistinėmis pažiūromis. Ji tiktai padeda Maskvai maksimaliai kelti ir didinti prorusiškas nuotaikas. O tokiems marginalams kaip V.Šustauskas, J.Veselka, P.Gražulis skirtas triukšmo kėlėjų vaidmuo. Na, kaip ir Rusijos nacionalbolševikui rašytojui E.Limonovui. Tuo labiau kad šie lietuviški marginalai turi ir savo rašytoją – V.Petkevičių. Gaila, kad politinių išbandymų neišlaiko ir A.Terleckas.

Bet tiek jau to. Kalėdos yra Kalėdos, nors minėtiems veikėjams jos mažiausiai rūpi. Netgi kažkodėl dvasiniu Lietuvos autoritetu vadinamas tėvas Stanislovas prieš šv. Kalėdas interviu vienam įvairias manipuliacijas mėgstančiam dienraščiui dar labiau papylė alyvos į ugnį, supriešinant Lietuvos visuomenę. Ir kaip žmones apims šventinė nuotaika, jeigu, nepaisant didžiosios metų šventės, nebenori įsijungti televizoriaus ar radijo. Išgirsti, kaip Prezidentas žada pasodinti į kalėjimą savo priešus, pirmiausia, aišku, V.Landsbergį. Kaip rusiškame Visagine, plojant ir šaukiant gerbėjams, šalies vadovas „didžiojo brolio“ kalba kreipėsi į juos, tiesiog ragindamas maištauti: „Kas gi jus apgins, jeigu ne aš?“ Ir tie šaukiasi gelbėtojo: „Spasaj, dorogoj ty naš!“

Štai kokia bėda užgriuvo Lietuvą prieš šv.Kalėdas ir Naujuosius metus, kada turėtume pasiekti išsvajotą tikslą – pirmą kartą istorijoje pasijusti saugūs. Ir viso to gali nebūti, nes politinio skandalo pabaigos kaip nematyti, taip nematyti. O už šio skandalo šmėsčioja Rusijos specialiųjų tarnybų šešėlis. Ir ne tik šmėsčioja, bet ir elgiasi kaip namie. Ryškiausias pavyzdys – to paties dosniausio „labdario“ J.Borisovo pasikviestų „AlMax“ specialistų, dirigavusių Prezidentūros ir Prezidento veiklai, netrukdoma veikla Lietuvoje, atvykus čia su turistine viza. Juk VSD pažymoje aiškiai buvo sakoma, kad „AlMax“ „siekė daryti įtaką ir valdyti Lietuvoje politinius procesus, formuodama Prezidentūros struktūrą ir kadrus“. Dabar gi šie „konsultantai“, atlikę savo darbą, ramiausiai išvyko iš Lietuvos, niekam nė piršto nepajudinant. Geras „turizmas“!

Kviečiama susitaikyti, liautis kasti duobę patiems sau. Kas gi su tuo nesutiks? Tik visa bėda, kad taikytis nenori viena pusė. Kaip elgtis tokiu atveju kitai? Teko girdėti, jog būtų geriausia visiems prieiti išpažinties, gulti kryžiumi ir tiems, ir aniems. Bet vargu ar tai padėtų. Gulti visiems kryžiumi ar ne visiems? Juk, kaip dar pirmaisiais nepriklausomybės metais rašytojas Antanas Čalnaris pastebėjo, ir išpažinčių būna šventvagiškų. Ne visada nusidėjėlis klaupiasi prie klausyklos graužiamas sąžinės. Vienas būna atvarytas tėvo, motinos ar senelės, kitas viešai senus papročius pagerbdamas, trečias ketina geru kataliku pasirodyti, ketvirtas dėl kompanijos… Tad kas ir kaip juos išrūšiuos? Be to, jeigu nuodėmės kai kurių ir taip matomos pakankamai aiškiai. Juk kas kurstydamas žmones šventvagiškai mosuoja Šventuoju Raštu, netgi sudarinėja „patikimų“ kunigų sąrašus? Kokios atgailos ar susitaikymo galima siekti su asmeniu, kuris, spjaudydamasis į barzdą, komunistinių „brostvininkų“ stiliumi ragina kovoti prieš visus, skriaudžiančius „vilties Prezidentą“? O svarbiausia, kad tas ginamasis, nuolat panašių apsuptas, ir pats tokiu tapo.

Apskritai prieš didžiąsias šventes vyksta keisti dalykai. Vienas tokių – labdaros dalijimas. Ne tiek dalijimas, kiek reklamavimasis. Antai socialdemokratai, pareiškę, kad dabar jiems svarbiausias dalykas yra laimėti būsimuosius Seimo rinkimus, visoje Lietuvoje, žmonių susibūrimo vietose, ėmė dalyti saldainiukus, arbatą ir, aišku, puošnius lankstinukus su „Kalėdų senelio“, t.y. savo vado, portretu. Ir tie nuolatos iš Lietuvos visuomeninio radijo išsakomi sveikinimai su šventėmis… Tiesiog stebuklas! Taigi ir didžiausia metų šventė paverčiama rinkimų propaganda. O iki rinkimų, įvyksiančių tik kitų metų rudenį, dar gali visko atsitikti.

Tai ką gi daryti? Atrodo, dar niekas (bent jau neteko girdėti ir skaityti) taip vaizdžiai ir įtikinamai to nepasakė, kaip garsus mūsų dailininkas, niekada neišdavęs savo idealų, nepardavinėjęs talento, Algimantas Švėgžda. Būtina prisiminti prieš beveik keturiolika metų parašytus jo žodžius:

O ar jūs turite savo namo projektą?

Ar jau susukote savo laimės lizdą?

Norite, kad jį pati laimė susuktų?

Ar ne per daug norite?

Bitininkas kelia tuščią aviliuką į medį, spiečiaus sau linkėdamas, gandrui ratą ant sausuolio šakų tvirtina…

O laimės ką?

O kas susuks laimės lizdą Lietuvai?

Parlamentas? Amerikonai? O gal Dievas?

O gal nevykite į medį nei Dievo, nei amerikonų.

Kiekvienas pasilypėkite ant savo išminties kalvelės ir padėkite po lizdelį Lietuvos laimei.

Nėra bendros laimės. Nei valstybinės, nei idėjinės, nei tautinės. Niekas nežino, kas mūsų laukia po dvidešimt, trisdešimt, penkiasdešimt metų. Kas bus brangu mūsų vaikams? Gal tyro vandens gurkšnis?

Kiek metų mes, „tarybinės laimės“ vaikai, kūrėme šviesią ateitį. Kam kūrėme? Nei patys gyvenome, nei kitiems gyvenimą atnešėme. Didžiausiais nusikaltimais nusėtas tas laikas, bet vieno, paties baisingiausio, dar niekas nemini. O tai yra štai kas.

Jei žmogus negyvena šia diena, jei neranda vertės kiekviename savo žingsnyje, jei jis nieko gero ir gražaus nemato dabar, DABAR, o viską, visas savo mintis kreipia tik į ateitį, tik į rytdieną, kurios jis nežino, negali žinoti, kurios nėra, - tai toks žmogus išvis negyvena.

Liepdami mums „statyti ateitį“, „džiaugtis rytojumi“, mus vertė numirti šiandien, nužudyti patiems save.

Kas yra Lietuva? Gedimino sapnas? Žalgirio mūšis? Žirgų prunkštimas prie Juodosios jūros? Ne, tai ne Lietuva, tai mūsų sapnas apie Lietuvą.

O Lietuva yra tai, ką turime mes dabar. Ir jei mes nemokėsime jos tokios mylėti, jei ji mums dar nepakankamai sava, ne mūsų, tai kurgi mes gyvename? Tai ką gi mes mylime? Gal tą būsimą, miražinę, kuri niekada tokia nebus, kokią matome savo iliuzijose, o bus tokia, kokią ją matys gyvenantys po mūsų, kokią ją matysime, kai rytoj, poryt, užporyt gyvensime.

Tai kaip čia su tuo laimės lizdu? Kam gi tada jį sukti? Ogi labai paprastai. MOKYKIMĖS BŪTI LAIMINGI LAIMEI LIZDĄ SUKDAMI. Jeigu suksime su pykčiu, su išskaičiavimu,su pavydu, mes niekada nebūsime laimingi ir niekad nebus laimingos Lietuvos.

Žemę ariant matyti, gėrėtis jos juoda, puria gyvybės jėga, prieš melžiant karvę paglostyti jai kaklą, daugkartinius švirkštus plauti kaip savo sąžinę paskutinę gyvenimo dieną, jei nėra dažų ir rašalo, pieštuku paišyti ir rašyti ant zuperinio popieriaus, už viską labiau mylint tiesą ir tiktai tiesą, kalbant su draugu ir priešu jį įdėmiai išklausyti, gatvėje ar parlamente, ir susikaupti, atsakyti taip aiškiai ir taip trumpai, kaip tik galima, kiekvieną dieną ugdyti drąsą pasakyti: „aš dar nežinau“, „aš dar neišmokau“.

Jeigu mes neišmoksime, jeigu mes nesuimsime savęs į rankas, jei nesukąsime dantų ir nepradėsime dirbti, kad ir koks tai sunkus darbas būtų, tai mes niekuomet ir nepajusime, kad esame žmonės, kuriems duota sąmonė, protas ir valia save valdyti ir nuveikus darbą pajusti savo vertę, pajusti džiaugsmą.

Tik taip, vis save įveikdami, pakilsime laiptuku arčiau šviesos, gėrio, tiesos, laimės ir laisvės.

Tik taip: po vieną, visi po vieną ir visi kartu, laimės lizdais karūnuoti.

Todėl pabandykime tatai suprasti ir priimti kaip jau prarastą galimybę, kaip išbandymą ir garantiją ateinantiems laikams. Juk ten, kur yra pilnatvė, neįmanoma jokia erozija. Aišku, tai nelengva. Nes išgyvenome siaubingą žmogaus pažeminimą, tikrą pragarą ir neviltį, bet kito kelio nėra: prisijungti prie to, kas amžina, su kuo mes viliamės susieti savo ateitį – tikėjimu, kultūra, supratimu ir pasididžiavimu, kad esame lietuviai. Ir šie visi dalykai neprieštarauja vienas kitam.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija