Kuriame istoriją
|
Prieš 40 metų išeivija kovojo ir už tautą,
likusią
okupuptame krašte, ir už savo identiteta.
Nuotraukoje Amerikos lietuvės iš tautinių šokių ratelio
(iš kairės): Regina Marčiukaitė, Vilija Baukytė,
Viktorija Bajalytė, Austė Pečiūraitė, Asta Banionytė,
Vida Reklytė, Rūta Baublytė, Viktorija Ratnikaitė,
Valytė Misiūnaitė, Sigita Duobaitė. 1965 m.
Lietuvių išeivijos instituto archyvo nuotrauka
|
Ar įsivaizduotume savo šalies žmones, visus kalbančius
gryna lietuvių kalba, su visomis aukštaičių, žemaičių, dzūkų ir
kitų regionų tarmėmis, dainuojančius savo tautos dainas, kurtas
ir aranžuotas čia, Lietuvoje, dainuojančius senelius, jaunimą, mažus
vaikus.... prie žaidimo, prie darbo, draugijoje? Ir rūbas savas,
su raštais, spalvomis, modeliais: be mergaičių nuogų bambų ir orių
ponių dekoltė... (Gal aš sapnuoju? Juk tai viduramžiai!)
Jei sugrįžtume prie papročių Bažnyčios, tautos
ir valstybės švenčių paminėjimo iškilmingai, dalyvaujant visoms
kartoms jose pagarbiai ir aktyviai... Gal savaime sugrįžtų artimesnis
sambūvis, nebūtų tokios didelės prarajos tarp milijonierių ir benamių,
tarp politikų ir visuomenės, tarp valdininkų (mintančių biudžetu)
ir dirbančiųjų (iš kurių varganų atlyginimų ir sudaromas tas valstybės
biudžetas).
Kokia stipri būtų mūsų valstybė! Ją norėtų pažinti
visi! Nebėgtų iš jos jauni, ieškantys geresnio gyvenimo. Nebėgtų,
nes per stiprus savigarbos jausmas, išugdytas ne tik šeimoje, mokykloje
(ko šiuo metu nėra nei vienur, nei kitur), bet ir visuomenėje, jos
pasaulėjautoje, skatintų kurti ir dirbti savame krašte. Norėtų jaunimas
gyventi tėvynėje, kalbėti savo kalba ir visą laiką ją girdėti. Pagaliau
šeimos narių ir pažįstamų elgesys, jų pažiūros skatintų gerbti,
pažinti ir didžiuotis savo žeme, prosenelių kovomis už ją ir jos
garbe.
Laisvę gavome, bet pavertėme ją nežabota, laukine...
ne tik tarp visuomenės sluoksnių, kurie yra labiausiai nuskriausti
(negavę tinkamo išsilavinimo, moralės pagrindų), bet ir ten, kur
žydi Nepriklausomybės aukuras.
Didelė nostalgija bebaigiančios tūkstantmetį
Lietuvos širdyje. Tas sopulys išsilieja vieno ar kito lietuvio drąsiu
žodžiu, net protestu prieš nutautėjimą. Išsilieja kaip upė galinga,
patraukdama prie savo versmės ištroškusiuosius, sukyla bangomis,
lyg vėjo šuorais su svajonėmis ir bočių idealais, nuvilnija, nuplaukia
panemunėmis, ten suveši, bręsta. Bet dažnokai tas nostalgiškas tautos
balsas lieka neišgirstas... Ar jo, to tautos balso, nepasigenda
šiandien Lietuva, paklausėme mūsų tautiečių, neabejingų šalies praeičiai,
dabarčiai ir ateičiai.
Irena SELIUKAITĖ, Kultūros ministerijos etninės
kultūros specialistė:
Negaliu sutikti su nostalgija ir neviltimi Lietuva
pilna gražiai dirbančių žmonių. Ne tik liaudies dainas dainuojančių
(800 vaikų folklorinių ansamblių yra didžiulė jėga, prie jų dar
tiek pat suaugusiųjų reikia pridėti), bet ir tradicijas tęsiančių,
jas gaivinančių, renkančių medžiagą, leidžiančių knygas.
Kasmet Lietuvoje išleidžiama apie šimtas etninės
kultūros, kraštotyros leidinių. Jų niekada tiek nebuvo. Šių metų
Dainų šventė pademonstravo, kiek daug turime gražaus. Tautinio kostiumo
pristatymas buvo šventės apvainikavimas.
Apskritai dėl lietuvybės reikia liautis verkšlenti
niekas nesustabdys tų, kurie lietuvių prigimtinę kalbą užmiršta
dėl pinigų ar iškeičia tėvynę dėl gardaus valgio šaukšto. Reikia
dirbti visiems ir visur.
Albertas POVILIŪNAS, Krikščionių demokratų partijos
Kauno skyriaus valdybos narys:
Negalima nepritarti gerbiamai etnologei. Aš buvau
Dainų šventėje ir tikrai šventišką nuotaiką jutau. Prezidentas atidarė
Dainų šventę. Na, visa tai ( ir kostiumai, ir žmonės, iš visų kaimų,
miestelių susirinkę, besišypsančiais veidais) neišdildomą įspūdį
paliko. Negalima sakyti, kad pas mus jau viskas taip beveik žlugę,
nieko nebėra lietuviško.
Daug kas, aišku, keičiasi, negali sustabdyti to
upės bėgimo... Gal kartais kitos išeities nėra, bet to neturėtų
būti.
Man vis neduoda ramybės klausimas: nuo kada mes pradėjome nebepaisyti
Dešimties Dievo įsakymų, Penkių Bažnyčios įsakymų? Ar girdėjote
kur kalbant apie tai mūsų žiniasklaidą, kad kas nors aiškintų, ką
reiškia pirmas, antras, trečias, ypač ketvirtas Dievo įsakymas?
Ką jis reiškia žmonėms? Ar dažnai per pamokslus kunigai pasakoja,
ką kiekvienas įsakymas reiškia? Argi eitų vaikas tėvus žudyti, jeigu
žinotų ir laikytųsi Dievo įsakymų? Po 1990 m. kovo 11 d. Seimo nariai
dar siūlė, kad mūsų įstatymai turi atitikti Dešimt Dievo įsakymų.
O per gyventojų surašymą taip pat 79 procentai Respublikos gyventojų
prisipažino esą katalikai. Bet ar iš tiesų mes esame katalikiškas
kraštas?
Mes turime savo kultūrą, etnografinius kolektyvus
- šokančius, dainuojančius, gražius jų tautinius drabužius. Tai
lietuvio išorė. O vidus? Ar mes galime juo džiaugtis? Ar galime
šiandien didžiuotis tautos morale?
Deja. Kad ir paprasčiausias dalykas nebešvenčiame
švenčių. Didžiausia šventė kieno nors gimtadienis. Arba šiaip
kas. Žinoma, kai kuriai kategorijai žmonių, kada buteliuką gauna,
tada ir šventė. Kai važiuoji per kaimus sekmadieniais, matai žmonės
bulves sodina, mėšlą veža (niekas netrukdo, dabar kolchozų nebėra).
Ką veikei visas kitas šešias dienas? Kas tau trukdė tą padaryti?
Kodėl sekmadienis tapo eiline darbo diena? O mieste sekmadieniais
dirba visos parduotuvės, netgi ūkinių prekių ir kitos. Tokie prekybos
centrai kaip Senukai sekmadienį dirba tam, kad jiems didesnis
pelnas būtų. Vadinasi, žmonės gal ką kalė, gręžė, jiems pritrūko
ko, atlėks, į Senukus, nusipirks. Dabar jau ir bazė Urmas dirba
sekmadieniais. Štai ir rezultatas švenčių nebeturime. Jos labai
intensyviai naikinamos.
Kas jas naikina? Juk mes turime laisvą katalikišką
Lietuvą?
Tai štai... katalikišką Lietuvą labai naikina žiniasklaida.
Žmonės anksčiau galvojo: jau kas laikraštyje parašyta ar televizijoje
pasakyta, tai jau čia tikriausia tiesa. Bet, pasirodo (dabar jau
turbūt suvokia visi), kad žiniasklaida yra akcinė bendrovė, kuri
turi savo pelną, jo turi laikytis, jeigu nedarys sensacijų - žlugs.
Ir yra gana blogai, kad valstybė įstatymais priverčia, pavyzdžiui,
laikraštį leidžiančią redakciją tapti kokia nors ūkine bendrove.
Kadangi krikščioniška spauda nedaro sensacijų, tai pasižiūrėkim,
kur ta krikščioniška spauda yra? Lietuvos televizija ir radijas,
ačiū Dievui, dar turi laideles, bet kur krikščioniška spauda atsidūrė:
mėnraštis Katalikų pasaulis, laikraštis XXI amžius, kiti leidiniai?
Kokios būklės jie yra: jie nespausdina sensacijų, niekas nieko
nepapjovė, neužmušė ir taip toliau, - štai ir rezultatas. Katalikų
pasauliui gal ir neblogai, jis vis vien remia Bažnyčia, o kaip
išsilaikyti XXI amžiui, kuris negauna jokios paramos? Nejaugi
siekiama, kad jis virstų bulvariniu, daug pinigų užkalančiu laikraščiu?
Ar tik žiniasklaida kalta? Juk ji turi valstybinę
kontrolę - Etikos komisiją?
Žiniasklaida formuoja visuomeninę nuomonę. Yra
Etikos komisija. Kiek visokių skandalų buvo paskleista... Tačiau
Etikos komisija niekad neprivers parašyti tokio pat paneigiančio
straipsnio, tokioje pat laikraščio vietoje, tokio pat dydžio straipsnio
Bus po kokio mėnesio kažkuriame kamputyje dviejų eilučių sakinėlis,
ir viskas. Kas jį skaitys? O anas skandalas aidėjo ir nuaidėjo...
Žiniasklaida turi tarnauti tautai, o pas mus, deja,
ne visa žiniasklaida tarnauja tautai. Negaliu to pasakyt apie visą,
bet šiaip ar taip žiniasklaida yra pelno siekianti bendrovė. Iš
čia visi paaiškinimai.
Ar tautos idealai nuo dabartinio lietuvio moralės
skiriasi?
Skiriasi. Yra kaimuose ir miestuose šviesių žmonių,
kurių moralė nepaveikta tų skersvėjų, bet labai didelis poveikis
yra tautos moralei padarytas žiniasklaidos - neigiamas poveikis,
vakarietiškas, laisvos kultūros poveikis...
Zenonas BAIKŠTYS, Kauno apskrities ligoninės
Bendrosios ir abdaminalinės chirurgijos skyriaus vedėjas:
Šiame mūsų gyvenimo etape pastebėjau piktinantį
žmones bruožą beatodairišką dvasininkų puolimą. Mane jaudina žiniasklaidos
formuojama priešiška nuomonė apie Bažnyčią. Ieškoma būdų, kaip ją
užsipulti, pajuokti, apšmeižti. Kitas dalykas yra tai, kad dvasininkams
neleidžiama išsakyti savo nuomonės. Buvę kagėbistai reiškiasi, jiems
suteikiama teisė kalbėti, sakyti, rašyti, kreiptis ir išreikšti
savo nuomones. Betgi, Dieve, jeigu jau kunigas pasakys bažnyčioje
per pamokslą, už ką balsuoti nusikaltimas.
Kitas klausimas dėl teisėsaugos. Ji tiek pat korumpuota
gal tik Afrikos šalyse. Nenuneši pinigų nelaimėsi. Yra teisingų
teisėsaugininkų, bet jų mažuma.
Kas mes tokie esame? Pergyvenę šimtmečių genocidą
- ištremti, išžudyti, iš šalies išvyti patys protingiausi žmonės.
Santykinai Lietuvoje pablogėjo genetinis fondas. Daugiau liko prisitaikėlių,
degradavusių, kurie jokiai okupacinei valdžiai nekėlė grėsmės ir
rūpesčių. Dabar Lietuva nukrypusi nuo europietiškų standartų, krikščioniškų
normų. Dėl to taip ir yra: tiesog mūsų akyse plinta alkoholizmas,
narkomanija, auga nedarbas. Visa tai veda į nuosmukį, fizinį ir
moralinį, atsispindi visuomenės normose. Mankurtizmo apraiškų
mūsų gyvenime apstu. Nors išėjom iš tos geležinės uždangos, bet
žmonės liko tie patys. Matyt, nebūsime laisvi mažiausiai dar dvi
kartas, nes mes dvi kartas ir praradome. Aš pats esu apsirikęs,
sakydamas žmonėms, kad po 13-14 metų būsim laisvi. Tiek laiko jau
praėjo, o mes dar nelaisvi. Ir negreitai būsime laisvi... Kad ir
tapsime laisvi, ar mes pasieksime prieškarinės inteligentijos dvasinį
lygmenį? Abejoju, nes dabar esame labai žalojami informacijos iš
Vakarų.
Kaip gali mus žaloti Vakarų kultūra ir civilizacija,
juk ji aukštesnė?
Mes esame nepribrendę tai informacijai priimti
ir suvokti. Tai pirma, o antra, joje, toje užsienio informacijoje,
yra ir daug žalojančių momentų. Pastaruoju metu (su mažomis išimtimis)
nemačiau nė vieno per Lietuvos televizijos kanalus rodomo gero užsieniečių
filmo, kuriame nebūtų pornografijos, žudymo arba kraujo. Labai garbinamas
tas, kuris stipresnis, gerai šaudo, daug žudo, daug moterų pamyli.
O kur idėjinis auklėjimas? Tuo požiūriu, leiskit pripažinti, kad
ne viskas toje Sovietų Sąjungoje buvo blogai kultūriniu požiūriu.
Ir sovietiniais laikais dauguma rodomų filmų, kuriuose nebuvo politikos,
buvo žymiai geresni už dabar žiūrimus... vakarietiškus.
Viena didelė bėda - kad mes nebuvome pasirengę
gyvenimui atviroje visuomenėje. Mūsų žmonės demokratiją suprato
kaip anarchiją. Demokratinę visuomenę sudaro aukšto mentaliteto
žmonės. Mums, iš imperijos, tas per staigus perėjimas į demokratinę
valstybę netinkamas. Padaryta staigiai, nes neturėjome pasirinkimo.
Priešingu atveju, būtume atsidūrę Vidurinės Azijos respublikų, Moldovos
pozicijose. Jie greitai pasiprašys į Maskvą neturi kito pasirinkimo.
Jei nepasinaudoji momentu traukinys nuvažiuoja...
O čia kas įvyko? Turto persiskirstymas... Valstybės
ir žmonių turto persiskirstymas (pavogimas). Tokie buvo įstatymai
ir galimybės. Kas čia kaltas? Dėl to, kad labai skubama kuo greičiau
tai padaryti. Kad tie, patys aršiausieji, įžūliausieji, nenutemptų
į Rytus, gavę privataus turto, jie jau jį, savą turtą, ėmė ginti,
jau atsistojo ne sovietų, o kitose, Lietuvos pozicijose. Tai buvo
padaryta, išsidalyta... Tie, kurie nuėjo prie valdžios, tie ir išsidalijo.
Tad klausimas ir yra toks: kodėl nebuvo indeksuojama? Aš galiu atsakyti
tik vienu sakiniu buvo labai skubama, be galo skubama ir nebuvo
kada svarstyti. Bet jei žiūrėtume pagal visas taisykles, visas turtas
turėjo būti indeksuotas. Ir tada visiems padalytas, nors ir tai
taip paprastai padaryti neįmanoma.
Arba kai bankai griuvo... bankininkai daugiausia
buvo sovietinės nomenklatūros atstovai, jie žinojo tą politiką,
kelius, kanalus ir rinko iš žmonių pinigus, žinodami, kad jų tikrai
negrąžins.
Kokia visuomenė, tokią ir valdžią renka, ir tada
pasaka be galo... Pabaigą galima būtų numatyti. Aš manyčiau, kad
žmonės tobulėja, pradeda mąstyti, kitaip vertinti procesus. Lietuva
kelio atgal neturi. Visose Baltijos valstybėse procesas į Rytus
negrįžtamas. Galiu tvirtai pasakyti, kad mes einame ir nueisime
į Europos Sąjungą ir į NATO.
Tautos kultūra, istorija, jos tęstinumas. Mes
ir dabar kuriame ją. Praeis dešimt, šimtas metų ir kažkas pateks
į Lietuvos istoriją. Kas buvome, kokie esame, ko norime ir ko mums
reikia? Kokios mintys, realijos kartais mus supa?
Dr. Linas SALDUKAS, Lietuvių išeivijos instituto
mokslo darbuotojas:
Šis klausimas labai platus ir bent jau tiksliau
atsakyti yra labai sunku. Reikia atsiminti, kad laikas bėga, daug
kas keičiasi. Be abejo, nostalgiškas patriotiškumas, lietuviškumas
yra labai gražu. Tačiau, kad ir kaip būtų gaila, vis dėlto mes dabar
gyvename XXI amžiuje. Mes negyvename kažkokiame vakuume. Turime
keistis, nes negalime išlikti tokia nostalgiška Lietuva, kokia išlikusi
ne vieno išeivio vaizduotėje: rūtų darželiai, merginos tautiniais
drabužiais dainuoja vien tiktai liaudiškas dainas ir panašiai...
Tai, aišku, tas įvaizdis irgi yra ganėtinai romantizuotas. Taip
nebuvo. 1940 metais, kada išeiviai paliko Lietuvą, tikrai jau to
nebebuvo, jeigu iš viso kada nors taip buvo.
Lietuva visą laiką buvo nevienalytė. Buvo aukštuomenė,
gal netgi daugiau negu dabar kosmopolitiška. Juk ir dvaruose vyravo
prancūzų, lenkų kalbos, kilmingųjų jaunimas vyko mokytis į Vakarų
Europos universitetus. Dailė, literatūra, architektūra viskas
persipynę su Vakarų Europos kryptimis, viskas buvo perimta, faktiškai
Vakarų Europai kažin ko lietuviško neduota, bet viskas buvo perimta
iš tenai. Ir vis dėlto tą sluoksnį pripažįstam kaip savastį, kaip
savos kultūros dalį. Pripažįstame, kad tai yra aukštuomenės kultūra,
dvarų kultūra, bet vis dėlto yra Lietuvos istorijos dalis. Ir šito
negalima atkirsti. Todėl nuo XIX a. vidurio, panaikinus baudžiavą,
bent formaliai visa tai jau tapo prieinama ne vien tik aukštuomenei.
Procesas vyko lėtai. Iki Nepriklausomos Lietuvos įkūrimo 1918 metais
valstiečių mentalitetas galbūt labai smarkiai dar nepasikeitė, tačiau
jau po 1918-ųjų ypač miestuose pradėjo kurtis lietuviškoji miestietiška
kultūra.
Ar mes galėtume giliau pažvelgti į tos kultūros
pasekmes, į žmogaus moralę, jos pasikeitimus?
Moralė, be abejo, yra glaudžiai susijusi su kultūra.
Katalikų Bažnyčia, padariusi tiek daug gero sovietmečiu ir senesniais
laikais, šiuo metu gal yra per švelni, norint išlaikyti tradicinę
lietuviškąją kultūrą. Katalikybė jau yra labai liberali. Kaip rodo
paskutinis gyventojų surašymas, katalikų tikėjimą išpažįsta beveik
aštuoniasdešimt procentų Lietuvos gyventojų, nors sekmadieniais
bažnyčios pustuštės. O per Kalėdas, per Velykas jos būna pilnos
žmonių. Žmonės save laiko katalikais, bet tik per didžiąsias šventes
nueina į bažnyčią. Tad pati Bažnyčia lieka įstaiga daugiau kritinių
situacijų metu, tai yra krikštynos, vestuvės, laidotuvės. Ypač laidotuvės.
Beveik nė vienos neapsieina be religinių patarnavimų. Vienokios
ar kitokios konfesijos, vis tiek dvasininkas dalyvauja.
Visuomenės sekuliarizacija yra stipriai pažengusi,
ir, deja, laikrodžio sustabdyti arba atsukti atgal nelabai pavyks,
nes Europos Sąjunga yra pakankamai sekuliarizuotas junginys, kuri
religijai skiria tikrai ne pagrindinį vaidmenį. Mes šitą matome.
O mūsų gyvenimo negeroves, ypač savižudybes iš
dalies reikėtų sieti su tam tikru visuomenės pasimetimu, ekonominio
pagrindo praradimu, nes iš tiesų žmogus, ypač jei jis pripratęs
prie ekonomiškai geresnio gyvenimo, nėra toks tvirtas, kad pasitenkintų
tuo, ką turi ir kad jis bandytų siekti kito, tvirtesnio kranto.
Kai kuriose posovietinėse šalyse ekonominio gyvenimo
lygis krito daug žemiau. O vis dėlto ne tos šalys, o Lietuva pirmauja
pasaulyje savižudybėmis, žudynėmis ir plėšimais?Kodėl?
Sunku pasakyti, man atrodo, turi reikšmės tai,
kad jie ir sovietiniais laikais gyveno daug prasčiau negu lietuviai.
Lietuva, sovietiniu masteliu žiūrint, buvo tam tikras užsienis.
Nesvarbu, kokia kaina, sąžiningai ar nesąžiningai, ar nešant iš
gamyklų, iš kolūkių, ar nenešant, bet didžiojo gyventojų sluoksnio
materialinis gyvenimas buvo pakankamai neblogas.
Norėtųsi tikėti, kad nors menku žingsneliu, galbūt
dar menkesniu negu ekonominis žygiavimas į priekį (kuris dabar tikrai
yra nemažas, ir yra vienas didžiausių Europoje), mes eisime pirmyn.
Pagal Bendrojo vidaus produkto augimą Lietuva pirmauja Europoje.
Pakankamai aukštą gerovę turinčios Europos šalys nebegali (procentais)
tiek daug augti. O mums yra kur žengti, ir tai pripažįsta visi.
Lietuva vadinama Baltijos tigru.
Gal kiek nors, kiek tai priklauso nuo ekonominės
gerovės, kils ir moralė. Nors moralė daugeliu atvejų nieko nekainuoja,
ji priklauso nuo žmogaus tvirtumo, kiek jis jaučia atsakomybę Dievo
įsakymams, moralinėms arba kitoms bendravisuomeninėms, normoms.
Jeigu jam atrodys nepriimtina, jis šito nedarys. Aišku, kurie jau
yra degradavę, tuos vargu ar kas nors gali sugrąžint į tiesos kelią.
Pokalbį kreipiame į lietuvių dvasines vertybes.
Kaip žmonės gyvena, ar nepasimetė tarp naujų normų ir tikslų?
Kun.dr. Artūras JAGELAVIČIUS, Vytauto Didžiojo
universiteto Socialinių mokslų instituto direktorius:
Per penkiasdešimt metų praradome labai svarbias
žmogui dorybes: darbštumą, sąžiningumą, tikėjimą. Po sovietmečio
žmonės nori žūtbūt praturtėti, įgyti materialinį pagrindą, o dvasinių
vertybių išsaugojimą, dvasinių pagrindų kūrimą atideda ateičiai,
šventėms... Tai reiškia, jog tikėjimas nepersunkė kasdienos. Lankant
tikinčiuosius reto namuose rasi ką nors, kas simbolizuotų jų dvasines
nuostatas, retai kas namuose atvirai deklaruoja išpažįstamą tikėjimą
religine atributika. Džiugu, kad bent tautinių motyvų namų buityje
nemaža. Manau, jog liaudies dainomis ir šokiais, susipažinimu su
etnografija galima labiau uždegti patriotiškus jausmus, dienai ar
savaitei tautą nuo kasdienių rūpesčių išvaduoti, draugiškumo ir
bičiuliškumo dvasios kibirkštėlę įžiebti, tačiau vien to neužteks.
Reikėtų pagalvoti, ką mes kuriame šiandien, ką statome, ką ateities
kartoms paliekame? Juk ateities kartos semsis iš šių dienų stiprybės,
nuo jų atsispirs žingsniui į ateitį! Per šį dešimtmetį mes į ateitį
ėjome lyg atbuli, labiau su nostalgija prisimindami Lietuvą, atstatinėdami
sugriautus paminklus. Žmonės turi suprasti, kad ana Lietuva jau
nebegrįš. Todėl ar ne laikas drąsiai atsigręžti į dabarties ir ateities
iššūkius ir kurti krikščionišką tautos ateitį? Ateitis priklausys
nuo to, kokį jaunimą išauklėsime, kokiomis vertybėmis jis grįs savo
gyvenimą. Prieš sekso, narkotikų, jėgos kulto tvaną sunku bus atsilaikyti
vien tik liaudies dainas dainuojant.
Šiandien niekas kitas taip degraduojamai neveikia
tikinčių žmonių, kaip blogųjų gerovė. Tikintieji mato, kad nesąžiningieji
gyvena geriau, todėl ir patys įsidrąsinę ima nesąžiningai elgtis.
Tuomet teisinamasi: Kad visi taip daro... visi vagia, nesąžiningi,
tai kodėl aš turiu būti kitoks? Toks pasiteisinimas silpnai tepaguodžia,
kuomet masiškai degraduojame. Šiandien materialistinis ateizmas
jau nebe toks - jis tapo gyvenimišku ateizmu, kasdieniniu sumaterialėjimu.
Vyksta kova dėl vertybių. Reklama, žiniasklaida dažnai nejučia slopina
moralines normas žmoguje, iš vienos pusės reklamuodamos erotiką,
prievartą, žiaurumą, iš kitos pusės - turtingą, lengvabūdišką gyvenimą.
Dabartinis žmogus praranda labai svarbų žmogaus gyvenime pasirengimą
ir pajėgumą kentėti, savo darbo prakaitu uždirbti duoną. Manau,
kad jeigu gyvenimas mūsų neišmoko kantriai kentėti, tai mes būsime
neatsparūs ateities gyvenimo išbandymams, ir mūsų gyvenimas gali
baigtis labai liūdnai. Poetas Justinas Marcinkevičius knygoje Dienoraštis
be datų rašė: Žmones galima būtų skirstyti į nesugebančius ir
sugebančius kentėti. Sunku gyventi, kai žmogus pats nemoka kentėti
arba šalia gyvena nekantrus žmogus.
Bažnyčia stengiasi būti pranašu, linksmesniu ar
liūdnesniu, bet teisingu pranašu ir visuomenės etinių vertybių indikatoriumi,
nes toks yra Bažnyčios uždavinys - būti pranašu konkrečioje visuomenėje
ir perspėti, kas žmonijai gresia praradus krikščioniškus principus,
pamynus žmogaus asmens orumą. Kai kam atrodo, jog per švelnios mūsų
Bažnyčios normos ir Lietuvai būtų parankesnis Islamo režimas,
atsakau, kad ne religijos griežtumas lemia tautos tvirtumą, o kiek
dvasingumo pati tauta iš tos religijos pasisemia. Ne tik Lietuvą,
bet daugelį katalikiškos Europos kraštų yra apėmusi ne religijos
krizė, bet žmogus santykio su religija krizė. Manyčiau, kad reikėtų
grįžti prie savo sąžinės gaivinimo, kad nenumirtų sąžinė. Būtina
išgirsti savo sąžinėje Dievo balsą. Daug žmonių save laiko tikinčiais,
bet tuo tikėjimu negyvena. Jei mano tikėjimas nepasireiškia darbuose,
jis yra miręs! Kas praranda tikėjimą, daugiau jau nebeturi ko prarast,
tvirtino Publijus Sirus.
Jaunimo muzikos, narkotikų, alkoholio pomėgis rodo,
kad jauni žmonės bėga nuo savęs. Neduok Dieve, jis liks vienas su
savimi ir tuomet prabils jo sąžinė arba pamatys, kad jo širdyje,
jo dvasioje - tyrai
Ir taip mes nejučia kuriam miniažmogį, ne individą,
ne asmenybę, bet masę. Žodžio miniažmogis galbūt nėra lietuvių kalboje,
bet jis XX a. pirmoje pusėje Bažnyčios socialiniame mokyme buvo
minimas masės terminu. Popiežiai gerai suprato, kas Sovietų Sąjungoje
reiškia narodnyje masy. Ir perfrazuodamas popiežių mintis pasakyčiau:
Bijokime kurti iš tautos masę, masę, kaip plastiliną, kuri nemąsto,
kuri pasiduoda bet kaip nulipdoma. O iš jos tada nulipdyti galima
visiškai ne tai... Manau, mes esame tokie trupučiuką... palipdyti.
Palipdyti žmonės, pastandartizuoti, užtat šiandien mes, pavyzdžiui,
ir politiniame gyvenime labai stokojame asmenybių. Skaudu, jog mes
vis dar nesugebame išsivaduoti iš liaudies masių sindromo. O nenorinčiųjų
giliau mąstyti skaičius, deja, didėja.
Ar auganti civilizacija neužgožia dvasingumo?
Šiandieninė civilizacija sunkiai slegia asmenybę.
Pašėlusiai besivystanti gamyba atitraukia žmogų nuo namų židinio,
gamtos, net religijos. Šis procesas sunkiai psichologiškai traumuoja
žmones. Pervargimas darbe gimdo nenorinčių mąstyti žmonių visuomenę.
Tokie žmonės visą laisvalaikį sunaudoja norui išsiblaškyti. Net
rimtos prasmingos knygos skaitymas pervargusiam žmogui atrodo per
sunkus užsiėmimas. Miestų žmonės nesibaigiančioje kovoje už būvį
praranda savo laisvę ir mąstymo nepriklausomybę, nes gyvenimą standartizuoja
mados, reklamos, politika ir t.t. Net bendraudamas su kitais žmogus
ne visada sugeba pasielgti humaniškai, nes jis skuba, lekia. Jam
nėra kada sustoti ties vargstančiu žmogumi. Popiežius Pijus XI tvirtino,
kad mūsų laikotarpis pasižymi ryškia priešybe tarp neaprėpiamos
mokslinės bei techninės pažangos ir baisaus žmogiškojo nuosmukio.
Deja, civilizacija auga žmogaus dvasios sąskaita. Panašias mintis
knygoje Kultur und Ethik dėsto Nobelio premijos laureatas Albertas
Šveiceris. Jis teigia, kad civilizuotumas ir kultūra neina lygiagrečiai.
Gali būti labai civilizuotas, labai techniškas, su labai išvystyta
aptarnavimo kultūra, bet pačiam žmogui visiškai nereikės dvasinių
dalykų.
Sakyčiau, kad reikia pagalvoti, kaip apsirengiame
mes... turiu mintyse žmogaus vidų. Mes dar neįsisąmoninome viso
mūsų dvasinio skurdo. Galime labai greitai pristatyti gražių vitrinų,
gražių dangoraižių, prašmatnių restoranų, bet savo viduje būti,
kaip minėjau, nekantriais žmonėmis, kurie šeimoje nesugeba kantriai
pakęsti sutuoktinio, žiūrėk, ir vaikus muša arba skiriasi. Mūsų
plastiliniškumas vis kartojasi, lyg vienodai sulipdyti negalime
pakęsti, kad kitas kitoks, kitaip galvoja, kitokiomis vertybėmis
grindžia gyvenimą. A. Šveiceris sakė: Asmens nuomonę užgožė masės
nuomonė, o jo dorovę masės dorovė. Ar to neatspindi kad ir bioetikos
klausimų svarstymas, balsuojant telefonu į televizijos laidas? Moralu
ar nemoralu, į šį klausimą, pasirodo, galima atsakyti balsavimo
keliu, bet ne etinių, moralinių ir religinių vertybių požiūriu.
Štai kur civilizacijos etikos krizė.
Žmonės nori gyventi, nori turtingai gyventi, ilgai,
bet atsakomybė prarasta, jau net mirtis nebebaugina. Žmonių mirtis
tapo statistiniu skaičiumi, bet ne tragedija. Žiniasklaidoje taip
pat didesnis procentas neigiamų žinių turi populiarumą negu teigiamų.
Kažkas parašyta gražaus, apie kokią socialinę instituciją, kad kažkokią
veiklą kas vykdo - tai bus mažai parašyta, o apie blogus dalykus
- daug. Jei daug rašysime apie blogus dalykus - švariau nuo to nebus.
Jeigu mes prirašysime daug knygų apie mediciną, bet nesigydysime
niekada nepasveiksime.
Manau, kad dabar žmonėms reikia mokytis nebijoti
ginti savo įsitikinimus, vertybes ir teises. Mokytis kurti etinę
kultūrą. Koks bus moralinis Lietuvos valstybės ir tautos veidas,
priklauso nuo etikos ir moralės principų laikymosi politikoje, ekonomikoje
ir asmeniniame gyvenime. Religinės vertybės, dorovinės vertybės
- tai ta pynė, kuri turi susipinti į dvasinę tautinę pynę. Dvasines-etines
tiek tautos, tiek asmens vertybes reikės visada saugoti ir ginti,
nepaisant kokiai sąjungai priklausytų mūsų šalis. O tam reikia kasdienybės
didvyrių.
Dėkoju visiems, čia pareiškusiems savo nuomonę
ir davusiems daug naujų minčių pamąstymams apie Lietuvos dabartį,
sąsajas su praeitimi, jos integraciją į pasaulį, pateikusiems verdiktų.
Praeis dešimt, šimtas metų, skubės laikas ir
gyvenimai, palikdami pėdsakus istorijoje. Kokie tie pėdsakai, kuriuos
šiandien paliekame kiekvienas, skaitys mūsų ainiai.
Kalbėjosi
Julė KILČIAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"
|