Skulptūra, skleidžianti
tautai prometėjišką šviesą
Apie skulptorių ir poetą Albertą Donatą Belevičių
Prof. Ona VOVERIENĖ
|
Skulptorius Albertas Belevičius
(kairėje) ir tremtinys Vytautas
Masauskas Merkinėje prie
paminklo A.Ramanauskui-Vanagui |
|
Motina. 2000
(Merkinės koplyčia)
|
Šiemet būtume minėję skulptoriaus ir poeto Alberto
Donato Belevičiaus 70-ąsias gimimo metines, jeigu ankstyva mirtis
nebūtų jo išplėšusi iš tautos kultūros ir artimųjų rato.
Nedaug Lietuvoje turime skulptorių, savo kūryba
taip mokėjusių išreikšti tautos idėjas ir pajautas, nacionalinį
pasaulio suvokimą. A.Belevičiaus kūrybos savitumas ryškus visuose
jo darbuose, nepriklausomai iš kokios medžiagos medžio, pasidabruoto
aliuminio, bronzos ar šamoto jie būtų sukurti.
Sunku įsivaizduoti šiuolaikinės lietuvių skulptūros
raidą be A.Belevičiaus kūrybos, kaip rašė menotyrininkė Rūta Čiaupova,
neramių, svajingai susimąsčiusių, o kartais ir labai charakteringų
tragiškų figūrų bei portretų, daugelio medalių ir memorialinių darbų
(Čiaupova R. Albertas Belevičius V., 1985).
A.Belevičiaus kūrybos tautiškumą pabrėžia iš visų
jo darbų sklindantis dvasingumas, būdingas romantiškos pasaulėjautos
patosas, prometėjiškumas, išreiškiantis menininko rūpinimąsi dėl
žmogaus dvasinio pasaulio, dėl jo gyvos, virpančios sielos (Čiaupova
R. Ten pat), siekia joje pažadinti kūrybiškumą, tobulumo paieškos
poreikį.
Albertas Donatas Belevičius gimė 1934 m. rugsėjo
3 d. Alytaus rajone, Meškasalio kaime. Tėvas Jonas Belevičius (g.
1905) buvo kaimo kalvis, beje, kaip ir senelis. Ne šiaip sau kalvis,
o meniškos sielos, ieškojęs savo amate grožio ir meistriškumo. Prasidėjus
antrajai rusų okupacijai, kaip ir daugelis doriausių Lietuvos vyrų,
J.Belevičius išėjo partizanauti. Priklausė Juozo Kazlausko-Klevo
partizanų būriui. Jo slapyvardis buvo Musteikis (Šaleikis). Žuvo
1946 m. birželio 24 d. Ryliškių bažnytkaimyje. Stribai tėvo lavoną
įmetė į vežimą, pasodino ant jo krūtinės aštuonmetį sūnų Albertą
ir visą kelią nuo Ryliškių iki Merkinės reikalavo, kad vaikas pripažintų
nužudytąjį esant jo tėvu. Jautrios meniškos sielos vaikui tas siaubas
įsiminė visam gyvenimui. Tėvas jam tapo kovotojo simboliu. O motina,
likusi su trimis vaikais, turėjusi palikti savo namus ir slapstytis,
taip pat globoti ir jais rūpintis, jam tapo moters pasiaukojimo,
meilės ir šventumo etalonu. Motinai skirta keletas jo eilėraščių,
taip pat ištisa jo kūrybos kryptis skulptūroje.
Beveik dvejus metus Albertas piemenavo pas ūkininkus
ir pas kleboną. 1947 metais, padedamas tetos, pradėjo lankyti Liudvinavo
septynmetę mokyklą. Ją baigęs įstojo į Taikomosios dailės mokyklą
Kaune. Buvo pašauktas į sovietinę kariuomenę. Atitarnavo trejus
metus. Grįžęs 1958 metais baigė dailės mokyklą. Metus mokytojavo
Marijampolės mokykloje-internate. 1959 metais įstojo į Vilniaus
dailės institutą, skulptūros specialybę. Jį baigęs, 1965 metais
įsidarbino Techninės estetikos institute. Čia dirbo dvejus metus.
Pakviestas į Plungę pastatyti paminklo vokiečių sušaudytiems žmonėms
atminti, sėkmingai jį užbaigęs, visam gyvenimui pasirinko vien tik
kūrybinį darbą. Kartu su Eriku Varnu atkūrė lietuviško medalio žanrą.
Dalyvavo respublikinėse, sąjunginėse ir tarptautinėse medalių parodose-konkursuose:
1974 metais Paryžiuje, konkurse Medalio atgimimas-74, 1975 metais
Krokuvoje, 1977-aisiais Budapešte, Londone.
Medalius liedavo iš bronzos, aliuminio; jie buvo
gilaus reljefo, dekoratyvūs, netikėtos originalios kompozicijos.
Iš pradžių medaliai buvo skirti vienam objektui, vėliau atsirado
jų ciklai: du medaliai medžiotojams (1978), du Žalgirio mūšiui,
šeši ciklo Vaikai medaliai (1972), penki medaliai naujagimiams
(1976), septyni ciklo Vilnius medaliai (1963-1973), keturi ciklo
Lietuva medaliai ir t.t.
Tačiau mažas medalio formatas kuo toliau, tuo
labiau ėmė varžyti menininko dvasinį polėkį. Todėl jis ėmėsi ir
vis stambesnių bareljefinių kompozicijų: 1974 metais buvo sukurtas
Jaunosios talkininkės bareljefas, 1977-aisiais - Motina, 1978-aisiais
Motinystė. IV; vėliau Poetė (1979), Motinystė (bareljefas,
1982), Mergaitė su paukščiu (horeljefas) ir kiti.
Motinos tema A.Belevičiaus kūryboje užima ypatingą
vietą. Ir pirmasis jo eilėraštis Motinai, parašytas 1959 metais,
buvo skirtas jo daug iškentėjusiai mamai. Poetui viskas brangu:
ir jo gimtieji namai, ir pievos aplink, ir net dulkėta kaimo gatvė,
o užvis brangiausios mamos virpančios lūpos, kalbančios maldą, jos
rožinius iš serbentų ir ypač jos rankos:
Motinos rankos žvelgia žemyn,
Pasakodamos žemei savo sielvartą,
Kad baigiasi darbai
Ir ateina vakaras
Motinos rankos žvelgia žemyn,
Nors veido raukšlėse dar žaidžia
Saulės spindulys
(Belevičius A. Rankos // Kelias. 1998. P.
13)
Vėliau tas motinos rankas, žvelgiančias žemyn,
jis įamžino savo medžio skulptūroje Motina Merkinės koplytėlėje.
Prie motinos temos A.Belevičius grįžo ne kartą.
Jo kūryboje dvi motinos tematikos potemės: 1) nuostabaus grožio,
dvasinga, visada santūri motina su kūdikiu ant rankų ir 2) kenčianti,
su kalavijais, susmeigtais į jos širdį, arba nukankintu sūnumi ant
kelių, bet nepalūžusi motina.
Motinos su kūdikiu dvasinį ir išorinį grožį perteikia
tobulos veido ir kūno formos, meniškai krintančios ilgų banguotų
plaukų sruogos ir sidabrinės drabužių klostės; pjedestalas, ant
kurio ji sėdi, apipintas lauro lapų nemirtingumo, pergalės ir
garbės simbolio - pynėmis. Tai iš antikos paimtas motyvas, skelbiantis,
kad lauras žmogų apvalo dvasiškai ir fiziškai, kūrėjams suteikia
įkvėpimo, turi pranašiškos galios, apsaugo nuo žaibo. Vėliau jo
kūryboje motina kūdikį iškelia virš savo pečių ir tarsi išrėkia
pasauliui ir Lietuvai: Štai mūsų ateitis! (Ateitis, 1980). Tai
balto marmuro stebuklas, tobulomis formomis ir gražiai krintančia
drapiruote išaukštinantis motinystę, pabrėžiantis, kad moters gyvenime
nieko gražesnio už motinystę nėra. Motinystė tai ateitis!
Kaip jautriai rašo dailėtyrininkė Audronė Ercmonaitė,
Motinos kančia ir tvirtybė išraiškingiausiai atsiskleidžia pietoje
tai Motina (1977); Pieta (1994) Ryliškių bažnyčioje; Motina
(2000) Merkinės koplyčioje. Ankstesniuose darbuose motinos figūra
tradiciškai sėdinti
Vėlesnėse skulptūrose ji išsitiesia, atsistoja,
glausdama prie krūtinės savo meilę ir kartu kančią. Dvi figūros
skulptūroje tarsi susilieja į vieną, į neatsiejamą visumą. Krintančių
drabužio raukšlių piešinys, pavargusių rankų pailgintų pirštų grafika
sukuria struktūrišką ažūrą, palaikantį kūno masę, plačią krūtinę,
veidus. Motina tarsi išsitiesia savo skausme, palaikoma meilės,
ir lieka nesugniuždoma, nepalaužiama, nesvyruojanti. Taigi tvirta
ir seniai kartu su meile priėmusi ir kančią. Toks jos prasmingas,
pasiaukojantis gyvenimas, tokia idėja. (Ercmonaitė Audronė. Kur
šaukia sirenos // Dienovidis. 2002, Nr. 10).
Visose A.Belevičiaus skulptūrose motinos turi
jo motinos veidą. Tą jis pats paliudijo vienoje savo lyriškiausių
publikacijų:
Vis ieškau Tavęs, mama, akys klaidžioja tarp
amžiaus palytėtų moterų siluetų, veidų. Štai štai artėja žingsniai
gal tai Tu pareini kaip kadais, lėtai, krepšeliu nešina?
Jau tik ant Tavo ašaros atminimo pailsi manoji
dvasia, laikosi geros mintys, nes nėra jau tų rytmečių su tavuoju
žodžiu prikeliančiu, ir paukščių balsai tylesni sapnui pasibaigus.
Ir jau niekas nepaima mano rankos Tavo delnuose ji gyveno, skleidėsi,
mylėjo
Menu, kaip Tu pirmąkart gelbėjai mano gyvybę.
Trys savaitės sunkaus plaučių uždegimo pokario kaime be vaistų,
medikų
Tu viską mokėjai, viską galėjai.
Tu nujautei ir tėvo žuvimo laiką nors jau slapsteisi,
atvykai tą pačią dieną lyg žinodama, kad išvežtum mane, jau ieškomą,
pro NKVD apsuptį į saugesnį kraštą, kur mūsų niekas nepažins, nežinos
Vėl išgelbėjai.
Kaip dažnai Tavo veido gerumas nuramindavo pyktį,
nusivylimą, nerimą sieloje! Ir tik pačioje pabaigoje nepagydomos
ligos pažymėtas veidas jau nusigręžė, nutolo, gal nenorėdamas dalytis
kančia su mumis lyg saugodamas mus nuo šios pralaimėtos kovos
gedulo, mirties pajautimo
Viskas praėjo kaip viena diena buvo paskutiniai
Tavo žodžiai. Ką bepadarysi, trumpas mūsų gyvenimas meilei. Tik
skausmo dienos neturi pabaigos
Toli jau Tavieji žodžiai, jų skambesys tylus,
prislopintas. Tik jų muzika gyva kartu su Tavo ašaros skaidrumu
iš tų laikų, kai dalijo pokario laimę Tavo vaikams sunaikintus
namus, slapstymąsi, svetimas pavardes
Gyvos mūsų širdys, mama,
kartais taip sunkiai artėjančios prie Tavo paliktos meilės
(Belevičius
Albertas. Dienovidis. 1999 04 30-05 06).
Nežinau, ar mūsų literatūroje dar yra kitas tokio
nuoširdumo, tarsi širdies krauju parašytas tekstas, skirtas motinai.
Jis kaip malda, kylantis į aukštybes ir iki jų pakeliantis meilę
motinai už jos vargą ir skausmą
ir į sūnaus širdį pasodintą to
suvokimo, žmoniškumo gėlę.
Kenčiančios, bet nepalūžusios motinos skulptūros
itin lietuviškos. Jos parodo ne tik autoriaus meistriškumą ir
jo jausmų gamą jas kuriant, bet ir skleidžia ypatingą šilumą. Gal
tik mums, lietuviams, taip atrodo?
Kaip sakė pats skulptorius žurnalistui V.Grigucevičiui:
lietuviai nuo seno mėgo įsiamžinti medyje
Pirmosios antkapinės
skulptūros mūsų krašte atsirado pagonybės laikais ir buvo visai
nepanašios į dabartines. Tuo metu dominavo jūrinio vėžlio ilgaamžiškumo
simbolio ženklas. Šis lietuviams nebūdingas Rytų motyvas menotyrininkų
siejamas su indoeuropiečių atėjimu į baltų žemes. Vienintelės tokios
kapinaitės išlikusios Nidoje. Jos turi istorinę vertę, todėl neseniai
buvo rekonstruotos, o antkapinės skulptūros restauruotos
(Grigucevičius
V. Paskutiniai namai // Veidas. 2002, Nr. 42).
Mūsų laikais pats medis tapo simboliu. Tai pasaulio
ašis, nes tikima, kad į žemę įleistos šaknys siurbia vandenį, o
šakos siekia dangų ir amžinybę. Simbolizuoja neišsenkančią gyvybinę
energiją ir pačią gyvybę, žemės jėgą, augimą, kilimą į viršų, vykdo
saugomąją funkciją, reprezentuoja šventąsias vietas. Dėl kasmetinio
atsinaujinimo laikomas atgimimo, prisikėlimo, pergalės prieš mirtį
simboliu.
Dėl to Lietuvoje ir yra populiarūs mediniai kryžiai
bei skulptūros. A.Belevičiaus sukurtos medinės skulptūros rymo daugelio
žymių žmonių paskutinio poilsio vietoje, puošia Lietuvos ir užsienio
bažnyčių altorius, sodybas, pakeles. Jo pano puošia vaikų darželį
Naujojoje Vilnioje, Jiezno kavinę, Šalčininkų restoraną, jo skulptūrų
yra Birštone, Palangoje; jo sukurtas Ryliškių bažnyčios altorius,
jau minėta Pieta, šv. Monikos skulptūra, visas medinis interjeras
toje bažnyčioje, Merkinės koplyčios maketas ir ją puošiančios skulptūros,
kryžiai Merkinės kalnelyje. Čia rymo kryžius jo tėvui Lietuvos partizanui
J.Belevičiui, legendiniam Dainavos apygardos ir vėliau visos Lietuvos
partizanų vadui Adolfui Ramanauskui-Vanagui; sukurtas paminklas
karo ir pokario aukoms Plungėje, skulptūra Partizano ranka (raudonmedis)
Merkinės rezistencijos ir tremties muziejuje.
Savarankišką jo kūrybos ciklą sudaro Sirenos
(iš medžio). Sirena tai mitinė būtybė, pusiau paukštis, pusiau
moteris, savo dainavimu viliodavusi jūrininkus į pavojingas keliones.
A.Belevičiaus Sirenos didelės ir mažos, su
išskleistais ir besiskleidžiančiais sparnais, su tauriais deives
primenančiais veidais, romios, išdidžios, tvirtomis kojomis įsirėmusios
į žemę, dideliais globėjiškais sparnais, aptakių formų.
Jo žmona Birutė Belevičienė, paskutinėje jau po
skulptoriaus mirties jos ir jų sūnaus Ryto organizuotoje parodoje,
įvykusioje 2003 m. lapkričio 6 d. Šv. Jonų galerijoje, kalbėjo,
kad sirenos turi skulptoriaus mylimų moterų veidus: skulptoriaus
mamos, jo sesers Aldonos; vėliau jo gyvenime sutiktų moterų; yra
ir jo žmoną Birutę vaizduojanti sirena tik ji be veidelio. Paskutinis
A.Belevičiaus darbas buvo kryžius. Jis šio darbo nebaigė. 2002 m.
rugpjūčio 18 d. pavargo ir nustojo plakusi skulptoriaus širdis.
Kryžių baigė jo sūnus Rytas.
Po skulptoriaus mirties šeima organizavo dvi jo
likusių darbų ekspozicijas. Viena jų vyko A.Mickevičiaus bibliotekoje
2003 metų balandžio mėnesį; kita, kaip jau minėta, lapkričio 6 dieną
Šv. Jonų galerijoje. Apie pirmąją skulptoriaus darbų ekspoziciją
labai šiltai rašė A.Svirbutavičiūtė Lietuvos žiniose (2003 04
12). Kaupiasi ne tik menininko parašytų darbų, bet ir darbų apie
jį bibliografija. Jo artimųjų ir bendražygių dėka prasideda menininko
atgimimas ir jo kelias į Amžinybę. Kaip vienas kukliausių mūsų kultūros
istorijos dalyvių, jis tą kelią, paprastą, kaimo takažolėmis žaliuojantį,
kukliai apibūdino: Kiekvienam žmogui yra malonu palikti po savęs
ką nors gera, kas primintų tave.
Apibendrinti savo mintis apie menininko kūrybą
norėtųsi dailėtyrininkės profesionalės A.Ercmonaitės žodžiais: Kiekviename
Alberto Belevičiaus darbe glūdi plastinė ar kompozicinė naujovė,
suteikianti jo skulptūroms originalaus savitumo, stebinanti išradingumu
ir sumanymo branda. Jo kūryba siejasi su mūsų tautos liaudies meno
tradicijomis, ir su Lietuvos skulptūros pažanga. Neprofesionalo
jausmas ir širdis sako: jo skulptūra skleidžia tautai prometėjišką
šviesą, sušildo, uždega, įkvepia, priverčia mąstyti.
© 2004 "XXI amžius"
|