Izraelio vyriausiųjų rabinų
pirmasis apsilankymas Vatikane
Mindaugas BUIKA
|
Malda prie Raudų sienos Jeruzalėje |
|
Popiežių Joną Paulių II
sveikina Izraelio vyriausieji
rabinai Jona Mecgeris
ir Šlomas Amaras
|
Sausio viduryje Romoje vykusį popiežiaus Jono
Pauliaus II susitikimą su Izraelio vyriausiaisiais rabinais aškenazių
(vokiškosios) tradicijos žydų vyriausiuoju rabinu Jona Mecgeriu
ir sefardų (ispaniškosios) tradicijos žydų vyriausiuoju rabinu
Šlomu Amaru kai kurie stebėtojai laiko istoriniu: abu Šventosios
Žemės judėjų dvasiniai vadovai Vatikane lankėsi pirmą kartą. Tai
buvo jų atsakomasis pagarbos vizitas, atsiliepiant į Popiežiaus
jubiliejinių 2000 metų piligrimystę Palestinoje. Šiuo apsilankymu
taip pat siekta toliau stiprinti Izraelio vyriausiojo rabinato santykius
su Katalikų Bažnyčia. Be to, rabinai kartu su musulmonų ir įvairių
konfesijų krikščionių dvasininkais dalyvavo sausio 17 dieną Vatikane
surengtame Susitaikinimo koncerte, kuriuo norėta pabrėžti krikščionybės,
judaizmo ir islamo išpažinėjų dialogo plėtros reikšmę.
Mes turime negailėti jokių pastangų dirbdami
drauge, kad būtų kuriamas teisingas, taikus ir darnus pasaulis visoms
tautoms. Tegul dieviškoji Apvaizda palaimina mūsų darbus ir užtikrina
jų sėkmę, - sakė vyriausiesiems rabinams Šventasis Tėvas. Daugiau
kaip pusvalandį vykusiame pokalbyje jis taip pat priminė, kad per
visą savo 25 metų pontifikatą stengėsi paremti judėjų bei katalikų
dialogą ir skatinti didesnį tarpusavio supratimą, pagarbą ir bendradarbiavimą.
Oficialus Katalikų Bažnyčios ir Izraelio vyriausiojo rabinato dialogas
yra didžiosios vilties ženklas.
Po susitikimo Izraelio ambasados prie Šventojo
Sosto paskelbtame komunikate nurodoma, kad pokalbyje su Jonu Pauliumi
II vyriausieji rabinai, pažymėję atsinaujinusį antisemitizmą, iškėlė
Popiežiaus mokymo svarbą, kad antisemitizmas ir visos rasizmo formos
yra nuodėmė prieš Dievą ir žmoniją. Jie taip pat prašė Šventojo
Tėvo panaudoti savo turimą įtaką, kad būtų sustabdyta terorizmo
banga, užplūdusi nekaltuosius ir kelianti pavojų susitaikinimui.
Dar blogiau augančio terorizmo motyvai dažnai yra religiniai:
krikščionys, musulmonai ir judėjai visi yra Abraomo vaikai ir
tiesiog neįsivaizduojama, jog šis patriarchas galėtų priimti tai,
kad vieni jo sūnūs žudo kitus.
Šventojo Sosto ir Vyriausiojo rabinato santykiai
Vyriausiasis rabinatas yra aukščiausias žydų religinis
autoritetas Izraelyje, kur judaizmas nuo pat šalies įkūrimo 1948
metais yra valstybinė religija. Dvi pagrindinės judaizmo tradicijos
aškenazių ir sefardų susiformavo diasporos sąlygomis, tai yra
po Jeruzalės sugriovimo I amžiuje po Kristaus gimimo, kada senovės
romėnai panaikino žydų autonominę valdžią Palestinoje. Aškenazių
vyriausiasis rabinas atstovauja Vokietijoje susiformavusiai po visą
Šiaurės bei Rytų Europą pasklidusiai žydų diasporos tradicijai,
kuriai būdingas jidiš kalbos (vokiečių kalbos dialektas) vartojimas.
Tuo tarpu sefardų vyriausiasis rabinas atstovauja Ispanijoje ir
Portugalijoje susiformavusiai ir vėliau, po XV a. pabaigoje, įvykdyto
žydų išvarymo iš musulmonų arabų valdytos Ispanijos ir po Šiaurės
Afriką bei Artimuosius Rytus pasklidusiai judaizmo tradicijai.
XIX a. antrojoje pusėje kilus sionizmo judėjimui,
skatinusiam dvasinį ir politinį žydų tautos atgimimą, abiejų tradicijų
aškenazių ir sefardų tikintieji judėjai pradėjo migruoti į Palestiną
ir dabar sudaro Izraelio visuomenės daugumą. Vyriausiuosius rabinus,
kurie, kaip minėta, administruoja žydų daugumos religinį gyvenimą,
renka šalies rabinai ir politiniai lyderiai. Judaizme, kaip ir kitose
religijose, yra daugiau teologinių krypčių ir tendencijų, kurios
nepripažįsta nuosaikaus ortodoksinio Vyriausiojo rabinato autoriteto.
Tai pasakytina tiek apie vadinamuosius ultraortodoksinius, tiek
ir apie liberalius reformistinius dvasinius žydų sąjūdžius. Tačiau
kaip II Vatikano Susirinkimo mokymo išdava sudaryta Šventojo Sosto
komisija santykiams su judėjais, kuriai dabar vadovauja Popiežiškosios
krikščionių vienybės tarybos pirmininkas vokietis kardinolas Valteris
Kasperis, tarpreliginį dialogą veda kaip tik su Izraelio vyriausiojo
rabinato paskirtais atstovais.
Praėjusiais 2003 metais Šventojo Sosto ir Vyriausiojo
rabinato delegacijos taip pat turėjo nemažai bendrų susitikimų Romoje
ir Jeruzalėje, kurių metu buvo parengti du dokumentai. Gruodžio
mėnesį paskelbtame pareiškime dėl Šventojo Rašto mokymo vietos religiniame
švietime krikščionių ir žydų bendruomenės, mokyklos ir šeimos raginamos
didesnį dėmesį skirti Šventojo Rašto, kuriuo mes dalijamės, studijoms,
skleidžiant žmoniškumo, visuotinės taikos ir teisingumo vertybes.
Religinis švietimas gali ir turi suteikti viltį bei kryptį pozityviam
žmonių gyvenimui, gyvenant solidariai ir darniai šių laikų sudėtingomis
sąlygomis. Ypač Abraomo šeimos religiniai lyderiai ir švietėjai
turi jausti didelę pareigą mokyti savo bendruomenes eiti taikos
keliu visos visuomenės gerovei, sakoma bendrajame Vatikano ir Izraelio
rabinato pareiškime.
Kitame, 2003 metų vasario mėnesį paskelbtame,
jungtinės judėjų ir katalikų dialogo komisijos dokumente patvirtinamos
žmogiškosios gyvybės šventumo ir šeimos vertybės. Bet koks bandymas
sunaikinti žmogiškąją gyvybę turi būti atmestas, kartu imantis bendrų
pastangų skatinti žmogaus teises, visų žmonių solidarumą, pagarbą
sąžinės laisvei, - rašoma dokumente. Šiam tikslui siekti krikščionis
ir judėjus vienija ta pati motyvacija: Dievas yra vienas šventas
ir žmogiškosios gyvybės Kūrėjas, todėl žmonės Jo šventumo yra palaiminti
ir įpareigoti. Visi tikintieji, o ypač religiniai lyderiai, turi
bendradarbiauti ginant žmogiškąją gyvybę. Bet koks išpuolis prieš
žmogaus gyvybę yra priešingas Dievo valiai ir yra Dievo vardo
išniekinimas.
Pareiškime taip pat iškeliama vyro ir moters santuokos
didžioji vertybė, nes Dievas palaimino šią sąjungą ir ją sušventino.
Katalikų ir judėjų dvasiniai vadovai pripažįsta, kad laicistinė
žiniasklaida turi neigiamą ir destrukcinį poveikį šiuolaikinės šeimos
gyvenimui. Neabejotinai elektroninė ir žiniasklaidos revoliucija
turėjo pozityvių pokyčių visuomenei, tačiau tuo pat metu pernelyg
dažnai atsiranda ir negatyvi įtaka visuomenės elgesiui, - rašoma
dokumente. Suaugusieji ir jaunimas susiduria su iškreiptais ir
sujauktais gyvenimo aspektais, tokiais kaip prievarta ir pornografija.
Todėl sielovadininkai ir auklėtojai labiau nei bet kada yra įpareigoti
namuose ir mokykloje ugdyti šeimos vertybes pagal turtingas religines
tradicijas. Kaip tik iš šių perspektyvų katalikų ir judėjų dvasiniai
vadovai sutaria, kad tradicinei santuokai ir šeimai nepriimtini
alternatyvūs modeliai.
Judėjai mini Maimonido metus
Sausio 16 dieną Romos didžiojoje sinagogoje surengtoje
spaudos konferencijoje Izraelio vyriausieji rabinai sakė, kad vykusiame
pokalbyje su Popiežiumi jie pasiūlė visoje Katalikų Bažnyčioje įvesti
dialogo su judėjais dieną. Romos vyskupijoje tokia dialogo su žydais
diena minima jau daug metų prieš pradedant Maldos už krikščionių
vienybę oktavą sausio antrojoje pusėje. Ir šiemet tokia dialogo
diena buvo paminėta lankant sinagogas, rengiant teologines konferencijas,
bendruomeniškus susitikimus, kurie padeda geresniam abiejų tikėjimų
išpažinėjų tarpusavio pažinimui bei susitaikymui. Naują istorinį
krikščionių ir judėjų dialogo etapą pradėjo Jonas Paulius II, kuris
1986 metais tapo pirmuoju Popiežiumi, aplankiusiu Romos sinagogą.
Rabinai J.Mecgeris ir Š.Amaras taip pat sakė priminę
Šventajam Tėvui, jog šiemet pasaulio judėjai pažymi Maimonido metus.
Taip pagerbiamas Kordoboje, Ispanijoje, gyvenęs žymiausias viduramžių
žydų filosofas ir teologas Maimonidas (tikrasis vardas Mošė ben
Maimonas; 1135-1204), kurio 800-osios mirties metinės bus minimos
įvairiais renginiais. Vyriausieji Šventosios Žemės rabinai pageidavo,
kad ta proga Vatikano bibliotekoje saugomi brangieji Maimonido manuskriptai
būtų eksponuoti Izraelyje.
Maimonido suformuluotą Trylika tikėjimo punktų
doktriną iki šiol labai vertina daugelis pamaldžių judėjų. Jo 1190
metais išleistame svarbiausiame teologiniame veikale - Vadove pasimetusiems
(kurio fragmentai išleisti ir lietuvių kalba) bandoma suderinti
tikėjimo principus su proto reikalavimais. Judaizmui racionalizuoti
Maimonidas pasitelkė Aristotelio filosofijos arabiškąją interpretaciją,
kurioje ryškūs neoplatoniškieji elementai. Ekspertų tvirtinimu,
šio garsiojo žydų mąstytojo darbai, ypač svarstymai apie Dievo ir
kūrinijos santykį bei prigimtį, apie laisvą valią, gėrio ir blogio
problemą, turėjo didelės įtakos ir viduramžių krikščionių filosofams,
tokiems kaip šv. Tomas Akvinietis ir šv. Albertas Didysis.
Izraelio vyriausiųjų rabinų vizito Vatikane metu
vėl netiesiogiai iškilo senosios Jeruzalės šventyklos auksinės menoros
klausimas. Senovės Romos imperatorius Titas, 70-aisiais metais užkariavęs
Jeruzalę ir sugriovęs šventyklą, menorą parsigabeno į Romą ir jos
atvaizdą iki šiol galima matyti vadinamoje Tito arkoje. Yra žinoma,
kad Jeruzalės šventyklos auksinė menora buvo Romoje bent iki VI
amžiaus, kada imperatorius Justinianas įsakė ją perkelti į Konstantinopolį.
Daugelis istorikų teigia, kad šioje kelionėje menorą į Konstantinopolį
gabenęs laivas sudužo, kartu buvo prarasta ir garsioji auksinė septyniašakė
žvakidė. Tačiau kartais vis dar patikima senąja legenda, kad neva
Jeruzalės šventyklos menora iki šiol yra Vatikane, kur ji laikoma
giliai paslėpta kažkur saugyklose.
Prieš atvykdamas į Romą, sefardų vyriausiasis
rabinas Š.Amaras sakė, kad jis rengiasi paklausti Popiežiaus dėl
menoros likimo. Tačiau susitikimo metu šis klausimas nebuvo iškeltas,
ir rabinai tik formaliai pasiūlė Jonui Pauliui II, kad jis savo
nuožiūra padovanotų žydams kurį nors iš Vatikano turimų senųjų judėjų
liturginių daiktų. O dėl menoros yra daug neaiškumų, viskas remiasi
tik gandais, - vėliau žurnalistams kalbėjo rabinas Š.Amaras. Mes
nežinome, ar menora yra, bet jeigu ji iš tiesų yra ir būtų grąžinta
Izraeliui, mes būtume labai laimingi.
Kardinolų ir rabinų susitikimas Niujorke
Spaudos konferencijoje vyriausiasis sefardų rabinas
pripažino, kad vykęs susitikimas su Popiežiumi sustiprino susitaikymo
ir broliškumo viltį tarp dviejų religijų, taip pat santykių intensifikavimo
galimybes. Rabinas Š.Amaras sakė, kad problemos, iškylančios šių
dienų santykiuose tarp individų ir bendruomenių, yra bendravimo
stygius, nesugebėjimas suprasti ar tiesiog išklausyti kitų,
bekompromisiškai laikantis savosios pozicijos. Mes turime kalbėti,
nes ir minutė nuoširdaus pokalbio yra vilties atsiradimo sėkla.
Tokiu būdu tarpreliginiai susitikimai padeda įveikti sunkumus, kurie
iškyla ir politiniu lygiu. Aškenazių vyriausiasis rabinas J.Mecgeris
pastebėjo, kad tolerancija ir kantrumas yra pagrindiniai tikro dialogo
principai, kuriais remiantis galima ne tik galvoti, jog tik pats
esi teisus, bet ir išgirsti kitų išmintį. Jeigu taip galvotų
visi, pasaulis būtų žymiai geresnis.
Būtent tokia nuostata vyravo dar viename precedento
neturinčiame katalikų ir judėjų religinių lyderių susitikime, kuris
sausio 19-20 dienomis vyko Jungtinių Valstijų didžiausiame mieste
Niujorke, neseniai patyrusiame baisųjį teroristinį išpuolį, kai
buvo sunaikintas Pasaulio prekybos centras. Susitikime, kurį inicijavo
Paryžiaus arkivyskupas kardinolas Žanas Mari Liustižė, dalyvavo
aštuoni kardinolai iš Europos, Azijos, Afrikos ir Šiaurės Amerikos,
taip pat grupė įvairių šalių vyriausiųjų rabinų. (Kardinolas Ž.Liustižė
savo asmeniu įkūnija tiltą tarp judaizmo ir katalikybės. Jis yra
gimęs Prancūzijoje, žydų emigrantų iš Lenkijos šeimoje, Antrojo
pasaulinio karo metu buvo krikščionių šeimos globojamas ir jaunystėje
atsivertė į katalikų tikėjimą.)
Kaip nurodoma JAV katalikų žinių agentūros CNS
pranešime, Niujorko žydų paveldo muziejuje vykusiame simpoziume,
be kardinolo Ž.Liustižė, dalyvavo Liono (Prancūzija) arkivyskupas
kardinolas Filipas Barbarenas, Vienos (Austrija) arkivyskupas kardinolas
Christofas Šionbornas, Bombėjaus (Indija) arkivyskupas kardinolas
Ivanas Dijasas, Luandos (Angola) arkivyskupas emeritas kardinolas
Aleksandras do Nasimentas, Kvebeko (Kanada) arkivyskupas kardinolas
Markas Kelė, Čikagos (JAV) arkivyskupas kardinolas Frensis Džordžas
ir Niujorko (JAV) arkivyskupas kardinolas Teodoras Makarikas. Per
su Vatikanu sujungtą videoryšį susitikime taip pat kalbėjo Tikėjimo
mokslo kongregacijos prefektas vokietis kardinolas Jozefas Ratcingeris
ir Popiežiaus namų teologas šveicaras kardinolas Žoržas Mari Kotjė.
Tokios didelės tarptautinės kardinolų grupės susitikime su judėjų
dvasiniais lyderiais dar nėra buvę.
Tarp žydų dalyvių buvo Izraelio aškenazių vyriausiasis
rabinas emeritas Meiras Lau, Paryžiaus vyriausiasis rabinas Žilė
Bernheimas, Ukrainos vyriausiasis rabinas Jakobas Dovas Bleichas,
Maskvos vyriausiasis rabinas Pinchas Goldšmitas, Brazilijos vyriausiasis
rabinas Henris Sobelis, taip pat žymūs mokslininkai ir institucijų
vadovai. Simpoziumui vadovavo vienas žymiausių tarptautinio žydų
komiteto veikėjų Seimuras Reičas, kuris daug nusipelnė aktyvinant
žydų ir katalikų santykius.
Bendras paveldas padės stiprinti tikrąjį dialogą
Pasak CNS, pagrindinis tos konferencijos Niujorke
aspektas buvo tai, kad joje dalyvavo daug žydų ortodoksų, kurie
iki šiol vengė teologinių diskusijų ne tik su katalikais, bet taip
pat ir su pačiais liberalesnių pažiūrų žydais. Žydai ortodoksai
vadovavosi žymaus XX amžiaus 7-ojo dešimtmečio Talmudo aiškintojo
rabino Jozefo Bajerio Soloveičiko nuostata, kad judėjai turi vengti
teologinio dialogo su krikščionimis, nes pastarieji neva tik nori
sukompromituoti judaizmo pagrindus. Tačiau, anot Niujorko konferencijoje
kalbėjusio žydų ortodoksų atstovo Sitonholo universiteto Niujorke
profesoriaus rabino Judžino Korno, po didžiųjų transformacijų,
įvykusių kaip II Vatikano Susirinkimo išdava Katalikų Bažnyčioje,
ankstesni rabino G.Soloveičiko svarstymai dabar nebetaikytini.
Susirinkime priimtoje Bažnyčios santykių su nekrikščionių
religijomis deklaracijoje Nostra Aetate rašoma: Bažnyčia pripažįsta,
kad pagal išganomąjį Dievo planą jos tikėjimo pradmenys jau randami
patriarchų tikėjime, Mozės pranašų raštuose. Ji pripažįsta, kad
visi tikintieji krikščionys yra Abraomo vaikai, kad jie įtraukti
į to patriarcho pašaukimą, kad Bažnyčios išganymą mistiniu būdu
ženklina išrinktosios tautos išėjimas iš vergijos. Todėl Bažnyčia
negali pamiršti, kad ji gavo Senojo Testamento apreiškimą iš tautos,
su kuria be galo gailestingas Dievas buvo sudaręs senąją sandorą,
ir kad Bažnyčia tebėra maitinama šaknimis to gerojo alyvmedžio,
į kurį buvo įskiepytos pagonių šaknys. Taigi Bažnyčia tiki, kad
Kristus mūsų Taika kryžiumi sutaikė žydus ir pagonis, ir iš
abiejų padarė viena.
Bendrąjį judėjų ir krikščionių dvasinį paveldą
pripažino ir Popiežiškoji Biblijos komisija, prieš kelerius metus
paskelbusi svarbų dokumentą Žydai ir jų šventieji raštai krikščionių
Biblijoje. Tačiau, skirtingai nei įvairių konfesijų teologiniame
dialoge, judėjų ir krikščionių bendravime neišvengiamai iškyla abipusio
kompromiso galimumo problema, nes čia vis dėlto kalbama apie skirtingas
religijas Krikščionybė yra gimusi iš judaizmo ir , dėdama pastangas,
gali pripažinti savyje judėjiškojo dvasingumo elementus, - kalbėjo
sausio 15 dieną Popiežiškajame Laterano universitete vykusioje teologinėje
konferencijoje Romos vyriausiasis rabinas Rikardas di Senjis.
Tačiau priešingos krypties eiga nėra įmanoma. Jo nuomone, judėjų
ir krikščionių abipusiškumas teologiniame lygyje neegzistuoja.
Kita vertus, Niujorke vykusiame minėtame kardinolų
ir rabinų simpoziume atkreiptas dėmesys, kad netgi Jėzus galėjo
vesti taikų dialogą su žydų Rašto aiškintojais. Prisiminta Evangelijos
pagal Morkų 12-ajame skyriuje aprašyta diskusija dėl Jėzui užduoto
klausimo: Koks yra visų pirmasis įsakymas? Kardinolas J.Ratcingeris
pastebėjo, kad šis dialogas pasibaigė bendru sutarimu ir Jėzus
sakė Rašto aiškintojui, jog tas yra netoli nuo Dievo karalystės.
Kardinolas linkėjo, kad panašų tikrojo dialogo patyrimą išgyventų
visi krikščionių ir judėjų teologinių debatų dalyviai.
Baigiamajame pasaulio katalikų kardinolų ir judėjų
dvasinių lyderių pirmojo simpoziumo komunikate reiškiama nuostata,
kad būtina intensyvinti ir stiprinti tarpreliginį dialogą tiek
globaliniu, tiek ir vietiniu lygmenimis. Kaip sakė rabinas J.Kornas,
judėjams ir katalikams reikia formuoti naują aljansą prieš šiuolaikinį
laicizmą, materializmą ir reliatyvizmą, taip pat prieš terorizmą
skatinančias radikalias islamo tendencijas, kurios kelia grėsmę
žydams ir krikščionims. Niujorko susitikimo dalyviai, susirinkę
prie tos vietos, kur stovėjo 2001 m. rugsėjo 11-ąją teroristų sunaikintas
Pasaulio prekybos centras, malda pagerbė tūkstančių aukų atminimą.
Mes čia buvome atvykę ne tik paminėti įvykio, bet ir pasižadėti
darbuotis vesdami dialogą, kad būtų sukurtas pasaulis, kuriame tokie
baisūs nusikaltimai daugiau niekada nebeatsitiktų, - rašoma baigiamojoje
simpoziumo deklaracijoje.
© 2004 "XXI amžius"
|