Pagerbiamas garsus
dailininkas modernistas
Tapytojui Viktorui Vizgirdai 100
Lina KLUSAITĖ
|
Garsaus dailininko modernisto
Viktoro Vizgirdos sūnus
Rimtautas Vizgirda parodoje
Radvilų rūmuose
šalia tėvo autoportreto
Tomo Bauro (ELTA) nuotrauka |
|
Vilniaus dailės akademijos
Didžiajame kieme, šalia kitų
nusipelniusių akademijos
profesorių atminimo ženklų,
atidengta memorialinė V.Vizgirdos
lenta, kurios autorius profesorius
Albertas Gurskas
Sauliaus Venckaus (ELTA) nuotrauka
|
Sausio mėnesį Lietuvos visuomenė minėjo garsaus
išeivijos dailininko Viktoro Vizgirdos 100-ųjų gimimo metinių jubiliejų,
kurį lydėjo gausūs Lietuvoje ir emigracijoje kūrusiam menininkui
atminti skirti renginiai.
Renginiai prasidėjo Kaune, gimtajame dailininko
mieste. Sausio 14 dieną (dailininko gimimo dieną) Nacionaliniame
M.K.Čiurlionio muziejuje buvo atidaryta V.Vizgirdos gimimo 100
mečiui skirta paroda Dangus pro medžių šakas. Parodoje eksponuojami
žinomi ir mažiau matyti dailininko tapybos ir pastelės darbai, sukurti
įvairiais gyvenimo laikotarpiais. Dailininko kūrybą parodoje papildo
fotografo A.Baltėno nuotraukų ciklas, gimęs viešint V.Vizgirdos
studijoje Keip Kode, JAV.
Sausio 20 dieną jubiliejiniai renginiai persikėlė
į Vilnių, kur tapytojas dirbo Vilniaus dailės akademijoje rektoriumi.
VDA buvo atidengta memorialinė V.Vizgirdai atminti lenta bei atidaryta
studentų V.Vizgirdos premijos laureatų kūrinių paroda. Jubiliejinė
ir plačiai menininko kūrybos apžvalgą pristatanti paroda duris atvėrė
ir Lietuvos dailės muziejaus Radvilų rūmuose, kur vyko dailininkui
V.Vizgirdai skirtas vakaras.
Šie du miestai menininko biografijoje yra svarbūs.
Kaune dailininkas baigė Saulės gimnaziją, Kauno meno mokyklą
tapytojo J.Vienožinskio klasę, po vienerių metų studijų Paryžiuje
subrendo kaip menininkas ir pradėjo aktyvią kūrybinę veiklą, kartu
su bendraminčiais organizavo dailininkų grupę ARS, mokytojavo, tapo
Lietuvos dailininkų sąjungos pirmininku. 1940 metais persikėlęs
į Vilnių, V.Vizgirda buvo paskirtas Vilniaus dailės akademijos rektoriumi.
Sostinė pasiūlė naujas galimybes, bet karas sugriovė visus planus.
1944 metais dailininkas pasitraukė į Vakarus. Gyveno Freiburge,
Bostone, o vėliau persikėlė į Sentuvilį, Keip Kodo vietovę JAV.
Šiandien V.Vizgirda žinomas kaip vienas žymiausių
išeivijos dailininkų, kurio ryšiai su Lietuva niekuomet nenutrūko.
1966 metais Lietuvos dailės muziejuje surengta V.Vizgirdos kūrinių
paroda buvo pirmoji išeivio dailininko paroda pokario Lietuvoje.
Anot jo kūrybos tyrinėtojo, menotyrininko Viktoro Liutkaus, nors
ir gyvendamas toli nuo gimtinės, V.Vizgirda buvo tikras lietuvių
dailės tiltas, jungęs dvi jos atšakas čia ir už Atlanto. Jis ne
tik dovanojo Lietuvai geriausius savo kūrinius ir taip parodė sektiną
pavyzdį kitiems išeivijos menininkams, bet nuolat stebėjo Lietuvos
bei išeivijos dailėje vykstančius procesus, rašė apie parodas, dailininkus,
apie menininko vietą šiuolaikiniame pasaulyje.
V.Vizgirdos teigimu, yra svarbu, kad menininkų
kūryba, kad ir kokios srities ji būtų, dabarties ar praeities, eitų
tiesiu keliu, nespekuliuojant tiek visuomenės, tiek paties menininko
jausmais. (...) Meno kūryboje svarbu tik kokybė. Tik tuo keliu eidamas
menas vėliau ar anksčiau ras atviras duris į savo visuomenę, o taip
pat bus įvertintas ir svetimtaučių, rašė dailininkas Drauge 1954
metais.
V.Vizgirda tapė natiurmortus, portretus, autoportretus,
figūrines kompozicijas, kūrė vitražus, bet labiausiai jis yra žinomas
kaip peizažų tapytojas. Peizažai buvo ta sritis, kurioje labiausiai
atsiskleidė dailininko lietuviška pasaulėjauta, jo meilė savajam
kraštui bei gamtai, kurios amžiną paslaptį menininkas siekė įminti
per visą savo kūrybos laikotarpį. Senosios lietuviško kaimo sodybos,
smėlėtos gatvelės, Višakio Rūdos pamiškės, Beržoro peizažai tai
pagrindiniai dailininko kūrybos motyvai, kurių pėdsakai atsikartojo
ir tapant Bostono ar Los Andželo apylinkes, Atlanto vandenyno pakrančių
nugairintus medžius. Anot V.Liutkaus, Bostono ar Los Andželo apylinkes
jis tapė lyg kur ant Suvalkijos kalvelės stovėtų, gal tik neramiau,
su nostalgija.
V.Vizgirdos tapytų peizažų jėga sklinda iš jo
įgimtos gamtos ritmo pagavos. Jausmų ir proto pusiausvyra sukurta
kolorito ir linijos ritmika ypatingai išlaisvėjo dailininko egzilio
laikotarpiu, kuomet jis artimiau susipažino su naujomis Vakarų meno
srovėmis ir savo kūryboje absorbavo ištisą abstrakcionizmo priemonių
arsenalą. Išlaisvėjusi linija, potėpiai, spalvų ir šviesos žaismas
įgalino tapytoją sukurti lengvumu ir skaidrumu dvelkiančius gamtos
peizažus, kurie susiliejo į vientisą ir nuoseklią menininko kūrybą,
šiandien jau tapusią Lietuvos dailės istorijos dalimi.
© 2004 "XXI amžius"
|