Tauta ir tautiškumas: lietuviškosios realybės kontūrai
Atkuriant Lietuvos valstybingumą
(1990-aisiais metais) dalyvavo bemaž visa tauta, vildamasi ne
tik ekonominių bei politinių laisvių, bet ir savo autentiškesnės
saviteigos ir tautiškumo, atitinkančio modernųjį pasaulį, puoselėjimo.
Tačiau realybė pasirodė piktesnė. Ekonominės bei politinės laisvės
nedavė laukiamų vaisių, o į valstybės ir tautos gyvenimą vis gilesnes
šaknis ėmė leisti supranacionalinės, netgi kosmopolitinės (tautiškumo
nepripažįstančios, atvirai jį ignoruojančios) struktūros ir akivaizdus
tautinės sąmonės, savimonės nykimas, ypač palietęs jaunąją kartą.
Nereti atvejai (o jie dažnėja!), kai tauta, tautiškumas ir tautinė
orientacija atvirai vertinami kaip atgyvena, kaip į praeitį
nueinantys arba į nuostolius nurašytini dalykai ir net kaip
šalia politinio ekstremizmo atsidūrę reiškiniai. Tokia nuostata
pakankamai ryški net universitetuose pagrindiniuose jaunimo
ugdymo židiniuose ir kvalifikuotų specialistų rengimo kalvėse.
Tai akivaizdžiai matyti iš parinktų studijų modulių (dėstomų disciplinų)
bei jų turinio, iš gausėjančių stažuočių užsienyje, iš organizuojamų
tarptautinių konferencijų tematikos (ir siekio ten vartoti tik
anglų kalbą), iš vadovėlių leidybos, etc.
Atsirado mūsų šalies autorių aukštosioms mokykloms parašyti vadovėliai:
Viešasis administravimas (1999, KTU), Šiuolaikinė valstybė
(1999, KTU) ir kt., kuriuose neberasime tautos, kaip valstybės
suvereno, pozicijų paaiškinimo. Apskritai nerasime tautos sąvokos.
Medžiaga studijoms pristatoma taip, tarsi vietoj tautos, kaip
visiškai nuo jos nepriklausomi, savarankūs reiškiniai egzistuotų
valstybė, vadyba, administravimas.
Tokiame itin reikšmingame (jaunosios kartos ugdymo prasme) dokumente
kaip Pilietinis išsilavinimas. Pilietinio ugdymo standartai,
skirtame bendrojo lavinimo mokykloms, tauta ir tautiškumas minimi
tik kaip nereikšmingi, šalutiniai dalykai.
Tapo ypač akivaizdu, jog žymiai didesnį dėmesį reikia skirti Lietuvos
besimokančio jaunimo tautinės savimonės bei patriotiškumo ugdymui,
jo organiškesniam, labiau suinteresuotam įsiliejimui į valstybės
gyvenimą. Tai ir būdas, kuris palengvintų stabdyti energingiausios
jaunimo dalies emigravimą į užsienio šalis.
Simptomatiška, jog tarp mokslininkų bei dėstytojų sutinkame kolegų,
kurie mano, jog tauta, tautiškumas, tautinė savimonė bei savivoka
postmodernumo ir atviros visuomenės sąlygomis savaime gęstantys
reiškiniai; kad jie, įsitvirtinant informacinei visuomenei, tampa
beprasmybe.
Betgi tokiai nuomonei prieštarauja objektyvūs faktai. Nei šiuolaikinis
žydas ar vokietis, nei prancūzas, nei lenkas ar rusas nė nemano
savanoriškai laidoti savojo tautiškumo.
Elgiamasi taip, tarsi neegzistuotų ir pamatinis teiginys principas,
įrašytas į dabartinę Lietuvos Konstituciją (3 str.): Niekas negali
varžyti ar riboti Tautos suvereniteto, savintis visai Tautai priklausančių
teisių. Betgi gyvenime regime sukeistus akcentus: kaip tautos
suverenas traktuojama valstybė, o ne atvirkščiai. O juk tauta
yra savo valstybės suverenas valstybės, kuri privalo užtikrinti
jos prigimtines teises, ir pirmiausia pačią pagrindinę tautos
teisę į fizinį išlikimą ir kultūros bei civilizacijos prasme visavertį
evoliucionavimą; teisę į etnokultūros tęstinumą, tapatumo ir unikalumo
išsaugojimą. Pagaliau net ir Jungtinių Tautų Tautinio kultūrinio
bendradarbiavimo principų deklaracijos 1 straipsnis skelbia: Kiekviena
kultūra turi savo privalumų ir vertę, kurią reikia gerbti ir saugoti.
Ugdyti savo kultūrą yra kiekvienos tautos teisė ir pareiga
Savaime suprantama, kad tautos nedera tapatinti su valstybe. Valstybė
tai tautos saviorganizacijos, saviteigos būdas. Ji yra tautiškumo
saugotoja. Valstybė gali būti kaip normali tautos lūkesčius, jos
ypatybes, taip pat ir šiuolaikinės civilizacijos reikalavimus
atitinkanti forma. (Taip esti, pavyzdžiui, Šveicarijoje, Norvegijoje
ar Islandijoje.) Bet gali būti ir nenormali, tokia ar panaši,
kokią matėme sovietinės okupacijos metais. Sovietinis tautos valstybingumas
niveliavo tautiškumą.
Vienpusiškas valstybės, tik jos struktūrų akcentavimas (kartu
ir vien joms skiriamas teorinis aiškinimas studijose), kai visai
be dėmesio paliekama tauta, kaip valstybės ir valstybingumo įtvirtinimo
suverenas, ir užslėpta, ir atvira forma palaiko (ir net skatina)
valstybinių struktūrų biurokratėjimo ir slenkančio valdžios švelniojo
despotizmo (A. Tocquevillio posakis) tendenciją. Visuomenės sąvoka,
kuria šiandien visuotinai operuojama, jokiu būdu nepakeičia tautos
sąvokos, nes jai visiškai neadekvati. Nėra reikalo įrodinėti,
kad pastarieji Lietuvos valstybės įtvirtinimo metai, šalia daugelio
teigiamų poslinkių, buvo dar ir biurokratinių bei vadinamųjų jėgos
struktūrų skatinimo ir įsitvirtinimo metai, o iš kitos pusės
tikrąjį lietuvių tautos gyvybingumą užtikrinančių šaltinių švietimo,
mokslo, sveikatos apsaugos, etnokultūros neadekvataus vystymosi
(o gal ir seklėjimo) metai.
Akivaizdu, jog tokioms strateginio pobūdžio disproporcijoms įsitvirtinti
įtakos turi atkartojimas tų koncepcijų, kartu ir tų politinių
konstrukcijų, kurios, tarkim, ypač būdingos Jungtinėms Amerikos
Valstijoms turtingai valstybei, bet valstybei be istorinės tautos
ir šimtmečiais susisluoksniavusios tradicinės kultūros. Toje šalyje
nuo pat pradžių buvo iškilusi būtinybė ieškoti kitokios visus
naujosios visuomenės narius jungiamosios medžiagos. Ir ji buvo
atrasta. Tai veržlus pragmatizmas ir body politic politinė
organizacija. Į ją susibūrę įvairių tautybių ir religinių pažiūrų
piliečiai sudarė savitą ir tik Šiaurės Amerikai būdingą laisvų
piliečių (laisvų dar ir nuo tradicinės kultūros įtakos) valstybę.
Sekdami JAV patirtimi, dauguma ir mūsų autorių, net nesusimąstydami
apie istorinio-kultūrinio konteksto skirtumus ir, kas svarbiausia,
to konteksto mobilizuojantį, integruojantį socialinį vaidmenį,
visą dėmesį koncentruoja būtent į valstybę ir jos subjektą be
tautybės į pilietį. Tokį dėmesį iš dalies galima suprasti: siekiama
kuo greičiau įveikti atsilikimą istorinių aplinkybių ir ypač
sovietizacijos sąlygotą atotrūkį nuo Vakarų civilizacijai būdingos
atviros demokratinės pilietinės visuomenės.
Žinoma, esama ir kitų lietuvių tautinės savimonės nuvertėjimo
priežasčių. Prie jų, ko gero, reikėtų priskirti ir savotišką tautinio
(o ypač valstybinio) menkavertiškumo kompleksą, kuris gan greitai
išryškėjo išsiveržus iš rusų įtakos ir suartėjus su Vakarų pasauliu.
Nebus nuklysta nuo tiesos pasakius, kad lietuvis šalia eilinio
ruso jautėsi esąs kultūringesnis, vakarietiškesnis. O atsidūręs
šalia vakariečio atvirkščiai. Dabar dar prisidėjo ir ekonominio
gyvenimo negandos
Apskritai menkavertiškumo kompleksas susiformavo
kaip tų pačių lietuviui nepalankių istorinių aplinkybių rezultatas.
Juk išskyrus trumpą, bet tautine dvasia gaivų prieškario laikotarpį,
lietuvis neprisimena, kad būtų vertinamas kaip valstybės ir valstybingumo
plėtojimo pilnavertis dalyvis.
Todėl nieko naujo nepasakysime teigdami, kad tarp lietuvių tautos
ir atkurtos šiandieninės valstybės (teisingiau jos institucinės
išraiškos) egzistuoja tam tikras atotrūkis. Kad valstybė ir jos
struktūros, pratęsdamos istorinę tradiciją, tam tikra prasme
yra per daug pasisavinusios (uzurpavusios) tautos, kaip valstybės
suvereno, teisių; kad jos yra įgavusios pakankamai ryškių, beapeliaciškai
savo valią diktuojančių, antstatinės konstrukcijos bruožų. Ir
kad toji istorinė tradicija, einanti dar nuo Lietuvos Didžiosios
Kunigaikštystės laikų, yra nutįsusi per krikščionybės diegimo,
polonizacijos, rusifikacijos šimtmečius ir per bolševizacijossovietizacijos
dešimtmečius.
Iš nesenos savo istorijos žinome: susiklosčiusį atotrūkį tarp
tautos ir valstybės struktūrų buvo siekta švelninti, likviduoti
pasitelkus tokias masinėmis tapusias organizacijas kaip Šaulių
sąjunga ir skautija, žemės ūkio gamintojų kooperacija ir studentų
korporacijos, patriotinis ugdymas mokyklose ir įvairiausios Katalikų
Bažnyčios organizuotos brolijos bei organizacijos. Antra vertus,
žinome ir kitą faktą: tautininkų įvestas autoritarinis režimas
nors ir gynė lietuvybę, bet pilietinės kultūros (t. y. dalyvavimo
valdant valstybę) ir demokratiškumo ugdymo prasme nebuvo pažangus.
Žinoma, vykdyta tautininkų politika iš dalies gali būti pateisinama
ne tik to meto geopolitinėmis sąlygomis, autoritarinio režimo
populiarumu, bet ir lietuvių politinės-pilietinės brandos atsilikimu.
Skaudžiausias, sunkiai bepagydomas smūgis buvo suduotas pokario
dešimtmečiais. Būtent sovietinės okupacijos metais abejingumas
valstybei, nepaisant ideologinio ir represinio spaudimo, plito
lyg vėžinis auglys. Piliečių aktyvumas buvo griežtai kontroliuojamas
ir kreipiamas tik viena režimo įteisinimo kryptimi.
Mentaliteto palikimas neišvengiamai ir organiškai persiduoda ir
dabartinėms valstybės struktūroms, jose veikiantiems pareigūnams.
Galima galvoti ne tik apie tebešliaužiantį valstybės diktatą,
bet ir apie politinių partijų savotišką tradicinį egoizmą, apie
jų atotrūkį nuo valstybės suvereno tautos. Pagaliau pačių piliečių
neorganizuotumas ir jo vengimas (pradedant vaikų darželiu ir baigiant
aukštąja mokykla) yra tapęs mūsų tautos bruožu, mūsų negalia,
savotišku lietuviškosios savasties (neigiama prasme) pasireiškimu.
Atotrūkio tarp tautos ir valstybės tradiciją šiandien palaiko
ir savotiškai nuolankus skubėjimas suartėti su Europos Sąjunga,
beapeliaciškai integruotis jos politikoje ir struktūrose. Sąvoka
nuolankus skubėjimas pasinaudojome turėdami omenyje ir mūsų
valstybininkų nenorą ar nesugebėjimą įvertinti ir lietuviškosios
realybės specifiką (taip pat istorinį, mentalitetinį paveldą),
ir neišvengiamą tokio suartėjimo neigiamų padarinių pobūdį bei
jų sklaidą, ir būtinybę organizuotai su kitomis panašaus likimo,
gyventojais ypač neskaitlingomis, tautomis drąsiau atstovauti
saviems interesams ir pan. Apskritai integravimosi į ES pastangos
turėtų būti traktuojamos ne vien kaip strategija, bet ir kaip
tautos bei jos valstybės taktika, siekiant aiškiau apibrėžtų savųjų
egzistencijos, civilizuotos raidos tikslų.
Sunkų paveldą gavusioje valstybėje žmogus, atskiros žmonių grupės,
netgi visa tauta, tarsi savaime valdžios institucijoms tampa socialine
politinės statybos medžiaga ar palankia terpe funkcionuoti biurokratizuotoms
institucijoms, kurios savo elgesį visada bando teisinti ne tik
tautos pilietinės-politinės brandos atsilikimu, bet ir geosocialinėmis,
geopolitinėmis sąlygomis, tarkim, būtinybe vytis nušuoliavusią
Europą ir spartėjančią modernizaciją. Betgi ne mažiau turėtų būti
aišku ir tai, kad tokiu elgesiu paveldėtos ligos nepagydysi. O
gal atvirkščiai ji bus tik labiau blokuojama, giliau į organizmą
įvaroma. Ir šiaip nusilpusiam tautos organizmui silpnėjant,
jis tampa nebepajėgus priešintis nei svetimoms (blogoms) įtakoms,
nei saviems parazitiniams susirgimams.
Istorinės aplinkybės lėmė pakankamai akivaizdų tautos ir valstybės
atotrūkį. Jos (skirtingai nuo ruso, vokiečio ar lenko) lėmė ir
akivaizdų valstybinio patriotizmo stygių. Ir, apmaudžiausia,
tos aplinkybės iš inercijos tebeveikia! Matome pagarbos, ištikimybės,
pareigingumo savajai valstybei stygių! Jį aiškiai matome eilinių
piliečių elgsenoje (karinės tarnybos vengimas, nepakankama pagarba
valstybės simboliams: vėliavai, herbui, himnui, Prezidentui, pačiam
valstybingumui etc.). Patriotizmo stygius ypač ryškus ir daugelio
valstybės tarnautojų elgesyje, tarkim, varinėjant varganą žmogelį
iš kabineto į kabinetą; sprendimuose imituojant protingą teisingumo
siekį, bet iš esmės vadovaujantis savanaudiškumu ir pan. Tačiau
bene didžiausias smūgis valstybiniam patriotizmui suduodamas nesugebėjimu
organizuoti valstybės gyvenimo: leidžiant įsitvirtinti korupcijai
ir biurokratizmui; viena po kitos ekonominės raiškos erdves be
aiškesnės argumentacijos perleidžiant užsieniečiams tvarkyti (kartu
jas siaurinant saviesiems: darant mažiau prieinamas ne tik savų
piliečių intelektinei minčiai pasireikšti, bet ir skubotai apkarpant
valstybinio suverenumo galias); vis labiau didėjant atotrūkiui
tarp saujelės turtingųjų ir augančio (ypač kaime) tikrųjų skurdžių
luomo ir t. t.
Manyčiau, kad išdėstytos istorinės (o dabar jau ir nūdienės, t.
y. savos) aplinkybės lėmė ir lemia pakankamai akivaizdų visais
lygiais pasireiškiantį ne tik tautinio, bet ir valstybinio orumo
stygių. Kitais žodžiais tariant, lietuvis, daug metų veiktas,
dorotas lenkiškojo, rusiškojo ar vokiškojo šovinizmo ir ekspansinės
agresijos, o dabar iš dalies veikiamas kultūrinio, ekonominio
bei politinio amerikanizmo, taip pat ir šešėlinio ( t. y. neigiamo,
didžiavalstybinio) europizmo, labai lengvai, savanoriškai prisiima
provincialo statusą, o jį prisiėmęs, pats, niekieno nevaromas,
skuba iš tos pačios padėties išsikapstyti, karštligiškai demonstruodamas
savo tautiškumui ir net valstybingumo likimui abejingą piliečio
elgseną.
Pateikęs šiuos teiginius privalau pateikti ir kitą, atsargesnį
Tautos, tautinio savitumo (autentikos) nūdienos pasaulio sąlygomis
išties nederėtų pervertinti. Nesaikingas šių dalykų akcentavimas
šiandien, labiau nei praeityje, veda prie saviizoliacijos, prie
etnocentrizmo ir istoriškai neišvengiamos globalizacijos tempų
stabdymo; žodžiu veda prie civilizacinio vyksmo slopinimo. Dar
daugiau. Veda prie civilizacinės negalios (civilizacinio nepajėgumo),
kurios apraiškų apstu ir šiandieninėje Lietuvoje. Bet, kita vertus,
prie civilizacinės negalios veda ir tautinio savitumo ignoravimas,
jo nepuoselėjimas. Taigi tolesnė ir visavertiškesnė civilizacijos
raida įsivaizduojama kaip nuolatinės pusiausvyros tarp tautiškumo
akcentavimo ir jo niveliavimo paieška.
Prof. Romualdas Grigas
© 2002 "XXI amžius"