VALSTYBINGUMO IŠLIKIMAS, INDIVIDUALI RAIŠKA IR AUKŠTŲJŲ TECHNOLOGIJŲ
PLĖTRA
Kalbėti apie saugią visuomenę galima
tik tuomet, jei jos gyvenimo ir kūrybinės veiklos garantas valstybė
turi pakankamai išvystytą ūkį, normaliai funkcionuojančią ekonomiką
bei finansų cirkuliaciją, susietą su kaimyninėmis šalimis ir dominuojančiais
bankininkystės centrais. Deja, mūsų kraštas dar neturi tokių savybių
ir atitinkamų parametrų. Todėl saugos problema yra ne vien tik
labai opi, bet ir sunkiai sprendžiama, o galbūt net ir neišsprendžiama.
Ir vis dėlto būtų įdomu tai svarstyti, pažvelgus į pasaulinių
įvykių panoramą.
Šiandien ryškėja dvi dėka informacinių technologijų plėtros įsivyraujančios
civilizacijos raiškos tendencijos. Tai globalizacija ir jos alternatyva
lokalizacija. Apie tai verta kalbėti, nes esame nestabilios,
pasimetusios, ekonomiškai silpnos visuomenės nariai. Kaip žinia,
nestabili sistema yra sunkiai prognozuojama. Net nedideli atsitiktiniai
poveikiai gali tokioje sistemoje sukelti nevaldomus, į griūtį
panašius procesus. Įvertinus teroristinį Niujorko bei Vašingtono
antpuolį (2001 09 11) ir jo pasekmes, galima sakyti, kad ir ekonomiškai
išsivysčiusi, turtinga šalis taip pat nėra patikimai veikianti
sistema. Staigus ir netikėtas smūgis, sukrėtęs struktūrų darnią
veiklą, gali valstybės galias nukreipti kita veiklos kryptimi.
Baltijos kraštų situacija kitokia: joms po tokio sukrėtimo kažin
ar pavyktų pakilti. Paliesti klausimai yra painūs ir reikalaujantys
specialaus tyrimo. Nekreipdami dėmesio į šią spragą, pamėginkime
pagal pasiūlytą temą kai ką išsiaiškinti.
Pradėkime nuo kertinių sąvokų. Globalizacijos sąvoka dabarties
kontekstuose nusako siekį visą pasaulį pajungti vieningai valdymo
ir komunikacijų sistemai. Globalizacijos pagrindinė varomoji jėga
sparti informacinių technologijų raida, jų paplitimas, atvėręs
vartus nevaržomam kapitalo bei finansinių operacijų proveržiui
visomis kryptimis. Šiai lavinai nėra jokių užtvarų nei sienų.
Pelno, naudos siekis bei varžybų įkarštis, išstūmę istoriškai
susiklosčiusias vertybes, užėmė jų vietą, sukeldami visuomenėje
sumaištį.
Visos senosios civilizacijos siekė aprėpti jų stebimą pasaulį,
paversti jį savo egzistencijos arealu. Apie tai liudija gausūs
istoriniai dokumentai ir archeologiniai duomenys. Ištakos sampratų
apie viešpatavimą ir visuotiną teritorijų užvaldymą nutįsusios
į pačius archaiškiausius laikus. Dominavimo pasaulyje idėją formavo
genčių bei etnosų raida, amžinos varžybos ir kautynės dėl egzistencijos
ribų išplėtimo. Šie veiksmai įgavo globalizacijos visuotinių
užmojų reikšmę tik XX amžiuje, kai komunikacijos ir transporto
tinklai apraizgė visą Žemę ir nusidriekė ne tik iki Saulės sistemos
planetų, bet jau daro proveržius į beribę kosminę erdvę.
Posovietinio pasaulio šalis globalizacija užklupo dar joms nespėjus
suformuoti nei naujos ekonomikos, nei vidaus ir užsienio politikos
gairių, nei vertybinės orientacijos. Šios šalys tapo nustumtos
į civilizacijos raidos periferiją.
Globalizacija ugdo kosmopolitinį mentalitetą, abejingą istorinėms
ir etninėms vertybėms. Globalizacijos adeptai nacionališkumą (tautiškumą)
suplaka su iškreipta nacionalizmo samprata, priskirdami jai šovinizmo,
separatizmo ir net fundamentalizmo reikšmes. Kuo labiau pati globalizacija
reiškiasi kaip naujasis vakarietiškas fundamentalizmas, tuo ji
agresyviau kėsinasi į kultūros ir istorinio paveldo vertybes.
Į tai jautriai reaguoja Baltijos šalys, kurių istorinis, politinis,
socialinis bei ūkinis patyrimai esmingai skiriasi nuo kitos Europos
dalies šalių. Pabaltijiečių visuomenės patyrimas ugdė savigynos,
adaptacijos mechanizmus, kurie padėjo stabilizuoti visuomenę,
apginti jų specifinę savimonę, tiesiogiai susietą su žemdirbių
kultūra, jų tradicijomis ir su XIX amžiuje pradėta ugdyti tautiškumo
samprata.
Kitą, alternatyvią, civilizacijos tendenciją galima sąlyginai
pavadinti lokalizacija. Tai regionų bei tautinių valstybių pastangos
savarankiškai tvarkytis ir autentiškai reikštis ne tik kaip ūkinis,
politinis, bet ir kultūrinis subjektas. Ši tendencija, puoselėdama
vietines vertybes, praturtina pasaulio kultūrų įvairovę.
Aptariant lokalizacijos reiškinį pozityviai, reiktų nepamiršti,
kad naujos idėjos, teorijos,originalūs projektai atsiranda kaip
autonomiškas individo saviraiškos aktas, kaip nepakartojama asmeninių
galių konkreti išraiška. Ir tik vėliau tokio lokalaus fenomeno
rezultatai pasklinda plačiau ir galop gali tapti universalia vertybe,
globaliai reikšminga. Taigi kiekviena inovacija, kurianti reikšmingus
dalykus, be kurių negalėtų egzistuoti civilizacija, yra lokali
individualumo ir asmeninės iniciatyvos apraiška. Šia prasme lokalumas
yra globalinių reiškinių ugdytojas.
Lokalizacija, kaip ir jos antipodas globalizacija, turi ir kitą
savojo veido pusę. Absoliutizavus lokalinę tendenciją, iškyla
pavojus užsidaryti vietinių poreikių, amžinų tiesų ar mitų rate.
Ši lokalizacijos ypatybė stumia visuomenę į civilizacijos periferiją.
Valstybė tampa priklausoma nuo išorės poveikių, prarasdama iniciatyvas
civilizacijos katile. Randasi pseudovalstybės, imituojančios
savarankiškumą, tačiau visiškai priklausomos nuo geopolitinių
posūkių, nuo nevaldomų finansų rinkos audrų.
Informacinė globalizacija, intensyvūs kapitalo srautai, rinkos
ekonomikos diktuojama arši konkurencija ir fizinis dabartinės
visuomenės mobilumas sukuria keistas žmonių pseudobendruomenes
laikinus kolektyvus, kurių narių jau nesieja tradiciniai ryšiai.
Garsusis finansų makleris Georges Soros taikliai pastebi, jog
tuos darbuotojus epizodiškai vienija laikinos pareigos, kurioms
atlikti jie yra nusamdomi.
Sandorių visuomenės institucijos korporacijos, koncernai, firmos
šalina nuo savo kelio visuomenes, besiremiančias universaliomis
Švietimo epochos deklaruotomis vertybėmis ir moraliniu kodeksu,
kurį suformavo šimtmečiais vykusio žmonių bendravimo patyrimas.
Sandorių visuomenės esminė substancija nevaržomai judantys kapitalo
srautai. Jie tapo nematoma, bet galinga elektroniniais komunikacijos
tinklais cirkuliuojančia jėga, kuriai neegzistuoja jokios teritorinės
ribos, joks valstybių saugomas suverenumas. Ji suniveliuoja ir,
jeigu jai reikia, griauna nusistovėjusias struktūras, sukurdama
laikinus virtualios realybės darinius. Taip gimsta ir tvirtėja
globali naujos formos imperija, kurios laikino stabilumo veiksnys
aukštosios informacinės technologijos. Jau čia paminėtas finansų
meistras George Soros teigia, kad ši imperija nepasotinamas
grobuonis, ryjantis finansų rinkas bei išteklius. O visa tai savo
ruožtu sukuria nestabilią sistemą, kuri manevruoja ties susinaikinimo
riba.
Samdomas laikinų kolektyvų narys yra įsuktas į išlikimo tokioje
nepatvarioje struktūroje kovą. Šiuo laikino egzistavimo metu pelno
ir turto įgijimo pastanga tampa vyraujančiu tikslu. Finansinės
sėkmės varžybose pranyksta žmogaus gyvenimo kaip aukštesnės vertybės
prasmė. G. Soros pastebi, kad stipriausiųjų išlikimas tapo mūsų
civilizacijos tikslu. Akivaizdu: išplėtotų informacinių technologijų
civilizacijoje pelnas išstumia moralinius principus. Čia tik vienas
principas bet kuriomis priemonėmis pasiekti tikslą. Turėdami
tai omenyje, pasvarstykime individo vietą informacinio tinklo
spąstuose.
Individas pagal savo genezę ir veiklos pobūdį visuomet priklauso
konkrečiai kultūros apibrėžtai vietai. Vadinasi, žmogus yra ne
tik lokalios erdvės atstovas, bet ir lokalus subjektas. Tačiau
šiandien žmonija jau yra įkalinta komunikacinių tinklų rezginyje.
Elektroninės bendravimo priemonės jį daro globalios sistemos nariu,
besinaudojančiu universaliais kalbos, ženklų, kodų standartais.
Šiame unifikacijos glėbyje visuomenės nariai virsta beasmeniais
veikėjais alaviniais kareivėliais, surikiuotais pagal civilizacijos
žaidimo taisykles. Antropologas Ernest Gellner mano, kad lokali,
vietinė kultūra pasmerkta išnykti unifikuotoje informacinės civilizacijos
kultūroje. Globalių įvykių dalyvis, jei jis nori susikalbėti su
veiklos partneriais, privalo atsijungti nuo vietinės, etninės
kultūros konteksto, kuris egzistuoja atskirtoje erdvėje, prasilenkiančioje
su civilizacijoje dominuojančia kultūra. Globalių įvykių dalyvis,
kaip sako E. Gellner, yra kastruotas. Jo giminystės ryšiai nupjauti.
Informacinės visuomenės šiuo atveju laikinų kolektyvų narys
yra valdomas virtualios realybės, kuri elektroniniais kanalais
jį globaliai susieja su visais ir kartu su nieku, nes visi jo
elektroninės sistemos partneriai, spaudo prietaisų klavišus, kurie
impulsų ekrane tveria unifikuotų ženklų kombinacijas.
Ir vis dėlto tokioje globalioje virtualių figūrų erdvėje būti
lygiaverčiu varžybų partneriu gali ne kiekvienas. Išsilavinimas,
nuolatinė žinių paieška ir jų kaupimas tampa informacinės civilizacijos
socialine vertybe, kurią galime drąsiai vadinti socialiniu kapitalu.
Išsilavinimas, arba, kaip mūsų visuomenėje sakoma, mokslas, tapdamas
universalia vertybe, atveria galimybes individualios raiškos pokyčiams
ir naujos formos tapatybei. Tačiau išsilavinimas ir aukštųjų technologijų
įvaldymas sukelia negailestingą socialinę diferenciaciją. Formuojasi
dvi ryškios grupės: (a) įgijusiųjų aukštąjį išsilavinimą bei informacinius
įgūdžius ir (b) neturinčiųjų pakankamo išsilavinimo išstumtų
į įvykių periferiją. Iš pastarųjų formuojasi informacines eros
proletarai, kuriems skiriami nekvalifikuoti darbai. Bet ir tų,
paprastų, lieka vis mažiau, nes urbanistinių centrų aprūpinimo
ir atliekų šalinimo darbai vis labiau technologizuojami. Išstumtieji
jaučiasi nuskriausti, nepasitiki ateitimi, praranda saugaus gyvenimo
pojūtį. O visa tai ugdo baimę, įniršį, galintį subrandinti ekstremizmą
bei teroristinius žingsnius.
Dabar, nuoseklumo dėlei, pažvelkime į praeitį. Manau, šiandien
jau aiškinti nereikia, kad tautinės valstybės, suklestėjusios
XX amžiuje, yra industrinės visuomenės formavimosi pasekmė. Tautinių
valstybių įkūrimui buvo reikalingi trys pagrindiniai faktoriai:
gimtoji kalba, tautinė kultūra ir išsilavinimas. Tautinę valstybę
kaip politinį subjektą formavo visuomenės šviesuoliai tautinė
inteligentija. Dabar, peržengę XXI amžiaus slenkstį, esame keista,
nuoseklios istorinės raidos nepatyrusi visuomenė. Prieškaryje
buvome žemdirbių ir atkuntančių miestelių mažumos visuomenė, subrandinusi
atkaklų patriotizmą ir minėtų trijų vertybių sampratą. Pilietiškumas
dar tik mezgėsi siaurame intelektualiai išprususių asmenybių rate.
Sovietmečiu dirbtinai ir prievartos būdu industrializuojami tapome
pseudoindustrine visuomene su visomis totalitarizmo deformacijomis.
Šiandien esame įsivėlę į Europos integraciją, į bendravimą su
Vakarų visuomenėmis, kurių istorinis patyrimas, nulėmęs jų mentalitetą,
yra visiškai kitokio pobūdžio. Be to, esame informacinės produkcijos
vartotojai ir šiek tiek dalyvaujame jos kūrime.
Jei tautinės valstybės įkūrimui buvo reikalingi minėti trys veiksniai
gimtoji kalba, tautinė kultūra ir išsilavinimas, tai informacinėje
visuomenėje išlieka tik trečiasis elementas išsilavinimas, kuris,
apimdamas studijas, tyrimus, inovacijas, tampa nauja vertybe.
Vietoj gimtosios kalbos įsivyrauja universali kalba, generuojanti
informacinės technologijos tekstus. Individai, tapdami anonimiškais
civilizacijos nariais, pažymimi globalios, beveidės visuomenės
tapatumu. Čia individualumas kaip lokalių įvykių esmė ištirpsta
pasaulinių ambicijų jūroje. Tačiau ši jūra nurims, nes išnyks
narių individualumas. Jūra, užpildyta anonimine terpe, pavirs
unisonu kurkiančia kūdra. Klasikiniame gamtos moksle apie tai
bylojo 2asis termodinamikos dėsnis, pranašaujantis skirtumų ir
energijos srautų išnykimą. Tikiuosi, šis visuotiną sąstingį lemiantis
dėsnis netinka visuomenei. Joje glūdi tai, kas nusakoma sąvoka
netikėtumas. Aš linkęs manyti, kad netikėtumai kils iš lokalumo,
iš žmogui įgimto troškimo reikštis individualiai ir unikaliai.
O tokiai saviraiškai galimybes ir kūrybinius impulsus teikia vietinė
kultūra, jos etninis savitumas, prieš gerą šimtmetį puoselėjęs
tautinę savimonę. Netikėtumo sąvokoje telpa ir pavojingi dalykai:
ekstremizmas, galintis reikštis ne tik kaip fundamentalizmo, fanatizmo,
separatizmo, bet ir kaip kriminalinių užmačių viską naikinantys
teroro aktai.
Vaisingų minčių aptariamai temai siūlo jau klasikine tapusi C.
LéviStrauss studija Rasė ir istorija (1952, liet. vert. 1992).
Nors knyga parašyta XX a. viduryje, tačiau autorius jau tuomet
apčiuopė globalizacijos ir lokalizacijos santykio reikšmingas
ypatybes, vertas dėmesingo aptarimo.
Studijos autorius pažymi, kad įvairių kultūrų koegzistencija,
jų diferencinis nuotolis, t.y. skirtingumas, sudaro civilizacijos
raidos pagrindą. Jis primena, kad socialinėje realybėje veikia
dvi priešingos jėgos diferenciacija ir konvergencija (supanašėjimas).
Kitaip tariant, etnologijos klasikas atkreipia dėmesį į lokalizaciją
ir globalizaciją žadinančias jėgas. Mūsų aptarimo rėmuose svarbu
tai, kad garsiojo etnologo ilgamečiai tyrimai siūlo išvadą: civilizacijos
gyvybingumą, jos progresą skatina ją sudarančių koalicinių kultūrų
įvairovė diferenciniai skirtumai. Tačiau kultūrų sąveika, išsemdama
fizinius ir intelektualinius resursus, naikina skirtumus, slopina
civilizacijos gyvybingumą. C. LéviStrauss minėtoje studijoje
aptaria kelis tokią niveliaciją šalinančius būdus, kurių nederėtų
pamiršti.
Dabartinės informacinės technologijos nulemtos globalizacijos
dalyviams, ieškantiems išeities, teks analizuoti naują patirtį,
apmąstyti jos turinį ir spręsti socialiai reikšmingas problemas.
Todėl šią klasikinę studiją tenka peržiūrėti ir čia svarstomą
klausimą papildyti pastarojo dešimtmečio patyrimu.
Mėginant tai atlikti, dėmesį patraukia viena nurodyta diversifikaciją
skatinanti galimybė. Tai antagonistinės politinės ir socialinės
santvarkos, galinčios atsirasti kultūras atstovaujančiose sociumuose.
Būtent jų bei įvairių partijų ar organizacijų prieštara, bekompromisinė
jų konkurencija gali tapti diferencinius nuotolius išlaikančiu
veiksniu.
Mūsų tyrimo rezultatai, jau minėti šiek tiek anksčiau, siūlo pratęsti
ką tik pasakytas mintis. Reikalas tas, kad neišvengiama socialinė
diferenciacija, atsiradusi dėl išsilavinimo skirtumų ir informacinių
technologijų įvaldymo tempų, prie kurių ne visi sugeba prisitaikyti,
tikriausiai taps nauju niveliaciją stabdančiu faktoriumi. Antru
stabdančiu veiksniu, manau, taps jau nurodytas netikėtumo egzistavimas,
susijęs su nacionališkumo ambicijomis. Tad baigiant galima sakyti,
kad išvardinti du faktoriai slepia savyje civilizacijos gyvybingumą
žadinančias galias. O tai savo ruožtu liudija, kad civilizacijos
išlikimo problemoje globalizacijos ir lokalizacijos tendencijos,
surasdamos tarpusavio sąlyčio taškus, pasireiškia kaip dvi skirtingos,
vieną kitą papildančios civilizacijos raidos reiškinio pusės.
Ir dar. Labai galimas dalykas, kad kiekvienas darinys, kurį vertiname
kaip sudėtingą sistemą, savo struktūrų gelmėse slepia alternatyvias
galimybes: susinaikinimo ir išsigelbėjimo. Galbūt jau minėtas
informacinės civilizacijos diferenciacijos ir niveliacijos tendencijų
egzistavimas tai galėtų paliudyti.
Baigiant aptarti straipsnyje išskleistą temą, negalima apeiti
jau pradžioje paminėto sukrečiančio įvykio. Rugsėjo 11-osios teroro
aktą išsamiai nagrinėti dar per anksti, nes nėra aiškūs galutiniai
įvykių padariniai ir pasekmių grandinės (šios pabaigos eilutės
buvo rašomos praslinkus tik kelioms dienoms po antpuolio). Nekreipdami
dėmesio į tai, pamėginkime tarti kelis žodžius, sietinus ir su
įvykiu, ir su plėtota tema.
Kyla klausimas: ar galima minėtą faktą interpretuoti kaip kultūras
atstovaujančių sociumų grėsmingą ir išprovokuotą karinę akistatą,
iki kraštutinės ribos ištempusią diferencinį nuotolį.
Ar tai skirtingų civilizacijų konfrontacija, ar ekstremistinis
vienos kultūros, besiremiančios religiniu fundamentalizmu, išsišokimas?
Mėginant ieškoti atsakymų į juos, iškyla įvairių interpretacijų.
Vieną iš jų, su tam tikru atsargumu, būtų galima jau pasiūlyti.
Užpuolikai ir jų smegenų centrai pasiruošimui ir smūgio realizavimui
naudojosi visomis informacinei civilizacijai būdingomis priemonėmis:
elektronine ryšio sistema, jų vartotojų ir skrydžio pilotų moderniomis
paruošimo mokyklomis, kruopščia JAV vidaus gyvenimo ir struktūrų
funkcionavimo analize, optimaliais tikslo pasiekimo mechanizmo
apskaičiavimo būdais. Nors ekstremistai rėmėsi islamiškos tradicijos
išvystyta religine dogmatika, neatstovaujančia Vakarų civilizacijai,
tačiau jie pasinaudojo Vakarų ir Rytų pasauliuose dominuojančiomis
žiniomis ir technologija. Vadinasi: (a) minimas užpuolimo faktas
dabar įsivyraujančios informacinės civilizacijos padarinys;
(b) ši civilizacija subrandino ir išlaisvino joje tūnančias atsinaujinimo
ir/ar susinaikinimo galimybes. Prie to, kas pasakyta, derėtų pridurti
kelis žodžius. Reikalas tas, kad, įvertinus pasisakymus ir išreikštas
įvairių islamiškųjų valstybių pozicijas, galima susidaryti nuomonę,
bylojančią apie šio įvykio ypatingą vietą ekstremizmo istorijoje.
Yra pagrindo manyti, kad tai vieno turtingo ir įtakingo asmens
nežabotų ambicijų išraiška, Vakarų pasaulio jurisprudencijos tekstų
šviesoje vertintina kaip kriminalinis nusikaltimas. Tai taip pat
ir iššūkis ne tik labai trapiai demokratijai, bet ir aukštųjų
technologijų išugdytai civilizacijai, kuri dėl savo įvairialytiškumo,
begalinio ryšių ir santykių painumo pasiekė kvazistabilią būseną.
Bet tikėtina taip pat, kad šis reiškinys slepia labai pavojingą
įvykių priežastį. Galbūt mes regime globalios civilizacijos jau
nepagydomos ligos simptomus, kurie pasireiškia naujais ekstremizmo
raiškos būdais?
Prof. Juozas Algimantas Krikštopaitis
Lietuvos filosofijos ir sociologijos institutas
© 2002 "XXI amžius"