Žuvusiesiems,
nukankintiems, išniekintiems,
bet nepalūžusiems partizanams atminti
Petras KATINAS
|
Kadras iš režisieriaus
Jono Vaitkaus vaidybinio
kino filmo Vienui vieni
|
Pagaliau Lietuvos kino teatrų ekranuose pasirodė
Nacionalinės premijos laureato, teatro ir kino režisieriaus Jono
Vaitkaus net keletą metų kurtas vaidybinis filmas bene apie patį
didvyriškiausią Lietuvos istorijos laikotarpį pokario partizanų
kovą prieš bolševikų okupaciją. Ne tik likę gyvi tos tragiškos,
tačiau didvyriškos kovos dalyviai, bet ir visi tie, kuriems iki
šiol kelia pasididžiavimą tas didingas istorijos laikotarpis, pastebi,
kad filmo Vienui vieni kūrimas dėl daugelio valdančiųjų nenoro
ir neišblėsusios neapykantos tų kovų dalyviams, geriausiems Lietuvos
sūnums ir dukroms, užsitęsė taip ilgai. Vos ne tiek pat metų, kiek
truko ta nelygi kova su pavergėjais. Kova, kuri ne tik savo trukme,
bet ir jos dalyvių didvyriškumu bei pasiaukojimu neturėjo sau lygių
nė vienoje Stalino okupuotoje Europos šalyje. Tai filmas ne tik
apie legendinį Lietuvos partizaną Juozą Lukšą-Daumantą ir jo brolius
Jurgį, Stasį bei Antaną, kurie 1944 metais, prasidėjus antrajai
bolševikų okupacijai, motinos palaiminti išėjo į kovą su pavergėjais.
Toje kovoje sudėta milžiniška auka - keliasdešimt tūkstančių pačių
geriausių Lietuvos jaunų žmonių padėjo galvas ant Tėvynės laisvės
aukuro. Tai apie juos keturios Sibiro tremtinių lietuvių mergaitės,
parašiusios dabar jau visiems žinomą maldą Marija, gelbėk mus,
skelbė:
Mūsų tautos kankiniai,
Išmelskite stiprybės ir sumanumo
mūsų Tautos darbuotojams,
išmelskite tikrai šviesų, amžiną poilsį
galvą paguldžiusiems už savo žemę
Taigi Sibiro maldaknygės autorės visai pagrįstai
prilygino Lietuvos partizanus kankiniams ir šventiesiems. Iš tiesų
jie tokie ir buvo. Deja, buvo ir judų, kurie neišnyko ir dabar vėl
kelia galvas. Jiems mūsų laisvės kovotojai, kaip ir jų budeliams
iš Rusijos - Kruglovui, Bartašiūnui ir vietiniams Sniečkui, Martavičiui,
Gudaičiui-Guzevičiui, buvo ir liko nacionalistiniais banditais.
Tačiau grįžkime prie filmo Vienui vieni. Jo
režisierius J.Vaitkus, imdamasis šio darbo, iš tiesų atliko žygdarbį,
vertą šio kūrinio herojų. Juk, kaip teigė pats režisierius, jau
iš pat pradžių, pradėjus kurti filmą, jis nuolat jautė įtakingų
valdžios žmonių jeigu ne neigiamą nusistatymą, tai sunkiai slepiamą
priešiškumą. Bet talentingo režisieriaus ir talentingų aktorių,
ypač J.Lukšos-Daumanto vaidmenį atlikusio Sauliaus Balandžio ir
kitų pastangomis filmas pagaliau pasiekė žiūrovą. Nepaisant kai
kurių kino kritikų intelektualinių samprotavimų, jog Vienui vieni
žiūrovai, ypač užsienyje, nesupras, kas šiame filme rodoma, kaip
ir dauguma jaunų Lietuvos žmonių, tai irgi tėra užmaskuota neapykanta
šiam kūriniui bei jo režisieriui, kuris buvo tarsi rakštis partiniams
ideologams ir sovietmečiu. Prisišnekėta dar netgi iki to, kad kūrybinė
grupė esą švaistė pinigus filmuodami Vokietijoje, Prancūzijoje ir
dar nežinia kur. O juk nieko to nebuvo. Filmo kūrėjai taupė kiekvieną
centą, ir tik kelioms dienoms nedidelė grupelė buvo nuvykusi į Vokietijos
lietuvių gimnaziją Hiutenfelde, kuri ją priglaudė.
Filme Vienui vieni matome ištisą plejadą žinomiausių
Lietuvos aktorių, vaidinusių ne tik partizanus ir jų vadus, bet
ir NKVD budelius. Tai Liubomiras Laucevičius, Vladas Bagdonas, Vytautas
Rumšas, Olegas Ditkovskis, Rolandas Kazlas, Danutė Vidugirytė. Aktorė
ypač puikiai suvaidino partizanų brolių Lukšų motiną Oną Lukšienę,
palaiminusią ir išgyvenusią trijų savo sūnų žūtį, iškentėjusią Sibiro
golgotą ir 1966 metais mirusią, jau grįžus į tėvynę, ant savo vienintelio
gyvo likusio sūnaus Antano Lukšos, irgi praėjusio Kolymos, Magadano,
Irkutsko lagerių pragarus, rankų. Itin liūdna, kad partizanų motinos
vaidmens kūrėjos D.Vidugirytės gyvenimo gija nutrūko taip ir nesulaukus
filmo premjeros. Beje, dabartinio Lietuvos politinių kalinių ir
tremtinių valdybos pirmininko A.Lukšos sūnus Kęstutis filme vaidina
enkavėdistų nužudytą savo dėdę Jurgį Lukšą, ant kurio lavono sužvėrėję
čekistai ir stribai numetė jo tėvą, 84 metų Simoną Lukšą, kuris
čia pat išprotėjo. Tai ne filmo kūrėjų išmonė, o tikras faktas.
Kaip faktas filme atskleistas vieno didžiausių
išdavikų ir NKVD šnipų Juozo Markulio (Erelio) judošiškas vaidmuo,
jam vaizduojant vyriausiąjį rezistencijos vadą. Tai J.Markulio pagalba
buvo nužudyta nemažai Lietuvos partizanų vadų, tarp jų Dainavos
partizanų apygardos vadas plk. Kazimieraitis. Ir tik J.Lukšos bei
jo artimiausių bendražygių dėka Erelis buvo demaskuotas. Tačiau
jis nesusilaukė deramo išdaviko likimo, nes NKVD savo Judą 1948
metais pasiuntė tobulintis į Pavlovo fiziologijos institutą Leningrade,
kuriame jis tobulinosi iki 1954 metų. Tai yra iki tol, kol partizaninis
judėjimas Lietuvoje buvo sunaikintas, ir Erelis vėl buvo atgabentas
į Vilnių mokyti studentų Vilniaus universitete, o paskiau, į gyvenimo
pabaigą, saugumiečiai nieko prie jo neprileisdavo.
Pats J.Lukša, 1948 metais prasiskverbęs į Vakarus
ir vėliau grįžęs, buvo nužudytas 1951 metais, irgi ne NKVD kariuomenės,
bet infiltruotų agentų pagalba. Operacijai vadovavo pats generolas
Kruglovas. Filme Vienui vieni tai atskleista puikiai. Kaip ir
nepaprastas enkavėdistų ir stribų žiaurumas. Pavyzdžiui, filme pavaizduotas
stribas Albinas Davidonis, kišantis į degančią krosnį kūdikį, -
ne išgalvotas personažas, o tikrai egzistavęs išsigimėlis. Kaip
ir kitas išdavikas Jonas Deksnys, išdavęs savo tėvynę ir artimiausius
draugus. Beje, vienas pažangiosios lietuvių išeivijos publicistas,
besidedantis dideliu Santaros Šviesos veikėju, ne per seniausiai
paskelbė storą knygą apie išdaviką J.Deksnį, pavadintą Pavargęs
herojus. Šiame opuse išdavikas vaizduojamas vos ne Lietuvos patriotu.
Belieka, kad panašus kūrinys pasirodytų ir apie J.Markulį Erelį.
Nepaisant pasirodžiusios piktdžiugiškos kritikos
filmo Vienui vieni adresu, galima pasidžiaugti, kad šis kūrinys
susilaukė didžiulio žiūrovų susidomėjimo. Netgi nelinkėjusieji šiam
filmui sėkmės pripažino, kad, nepaisant nieko, per filmo demonstravimą
Vilniuje žiūrovų lankomumu jis nedaug nusileido Holivudo šedevrui
Ekstremalus greitis, kuris buvo reklamuojamas per visą žiniasklaidą.
Sakoma, kad Švietimo ir mokslo ministerija šį filmą rekomendavo
moksleiviams kaip istorijos pamoką apie Lietuvos pokarį. Duok Dieve,
kad taip atsitiktų. Tačiau, žinant, kokios galingos jėgos nenorėjo
Vienui vieni pasirodymo, vargu ar taip atsitiks. Kol kas mokiniams
kemšama į galvas žydų holokausto tema. Tai rodo ir faktas, kad valdžia
filmui Getas bemat atseikėjo penkis milijonus litų, o J.Vaitkaus
filmą daugiausia parėmė tik užsienio lietuviai. Būtina prisiminti
dar vieną valdančiųjų akibrokštą. Prezidentas R.Paksas savo vizito
į Gruziją ir Armėniją metu nusivežė sovietinį šedevrą Niekas
nenorėjo mirti. Atseit nei gruzinai, nei armėnai filmo Vienui
vieni būtų nesupratę, nes tose šalyse, pasirodo, nebuvę tokių dalykų,
kurie vyko pokario Lietuvoje. Tai rodo ne tik R.Pakso, bet ir jo
aplinkos žmonių požiūrį į rezistencinį judėjimą, tą baisią, persunktą
baimės ir tragizmo, atmosferą, viešpatavusią Lietuvoje pirmąjį pokario
dešimtmetį.
Tiesa, dabar puse lūpų kalbama, kad filmas Vienui
vieni bus rodomas NATO būstinėje Briuselyje bei keliuose tarptautiniuose
festivaliuose ir netgi panaudotas kaip mokymo priemonė. Gerai būtų,
jeigu taip atsitiktų, nes Vakaruose dar labai daug žmonių, visiškai
nesuvokiančių, koks košmaras buvo stalinistinis režimas.
Visa laimė, kad Lietuvoje dar liko tokių žmonių,
kaip šio filmo pagrindinis veikėjas aktorius S.Balandis, atlikęs
legendinio J.Lukšos-Daumanto vaidmenį, kurio tėvas irgi praėjęs
Norilsko lagerius, pareiškė, kad jeigu būtų gyvenęs tais baisiais
laikais, būtų nedvejodamas pasirinkęs ginkluotą kovą prieš okupantus.
Belieka tikėtis, jog nemaža dalis jaunų Lietuvos žmonių, pasižiūrėję
šį filmą, ims galvoti taip pat.
Na, o filmo režisieriaus J.Vaitkaus garbei reikėtų
pasakyti, kad nužmogėjusio bolševizmo temą jis plėtoja toliau. Šiuo
metu J.Vaitkus Japonijoje stato spektaklį apie japonų ir lietuvių
tremties kančias Sibire.
© 2004 "XXI amžius"
|