Odė aktoriui, režisieriui, pedagogui
Dr. Aleksandras GUOBYS
|
Dr. doc. Petras Bielskis
|
|
Petras Bielskis
užsispyręs žemaitis
|
Kai mąstau apie dr. doc. Petrą Bielskį, šitą garsų
Lietuvos teatro žmogų, visuomet iškyla XX amžiaus lietuviškos kultūros
žavingasis fenomenas, kuris amžininkui buvo negailestingas, o drauge
ir linksmas, dramatiškas, sklidinas ašarų ir juoko.
Tik pamanykite: jaunutis Petras tas būsimasis,
pasak D.Poškos, mužikas žemaičių ir Lietuvos, rašo gražius, tautiškai
nuspalvintus eilėraščius, o sovietų valdžia už tai jam dovanoja
net 25 metus. Kalėjimo! Bet staiga atšyla sovietų žemė ir Petrui
užtenka tik trejų su puse metų Komijos dangaus ir žvaigždžių. Humoristas
tas Nikita Sergejevičius, kiek vėliau pasakys Petras.
Bet Lietuvos valdžia per visus tuos 50 metų buvo
labai drausminga. Petrui, grįžusiam iš tremties, apibrėžė buvimo
ribas Šiaulių gubernija! Miesto vakarinė jaunimo mokykla Petrui
suteikė vidurinio mokslo žinias, o dramos teatras, pavertęs jį artistu,
mokė visokių fokusų: kurti iliuzinę tikrovę, kokią žiūrovai supranta,
būna patenkinti, kartais iš malonumo net aikčioja, ypač sentimentalias
scenas žiūrėdami. Bet išėję iš žiūrovų salės savo gyvenimą priešpriešina
matytajam ir ką tik matytus meno kūrėjus greit užmiršta...
Po to Petras kažkokiu būdu iš Šiaulių aptvaro
ištrūksta ir lekia kūlversčiais į Vilnių Dailės institutą, Konservatoriją,
iš kurių politiniu pagrindu greit išvaromas. O Vilniaus universiteto
prorektorius Stasys Lazutka, uždarydamas Petrui lietuvių kalbos
ir literatūros fakulteto trečiojo kurso auditorijos duris, sušuko:
Aš tokius, kaip tu, šaudžiau ir šaudysiu. Lauk! (Jakelaitis V.
Saulei leidžiantis toks buvimas drauge. V. 2002. P80).
Jausdamas savyje galingą žemaitišką užsispyrimą
(gimęs Mėčių kaime, Tauragės apskrityje, 1935 m. vasario 21 d.),
P.Bielskis 1963 metais grįžta į Konservatoriją. Šį kartą neakivaizdiniu
būdu studijuoja liaudies teatro režisūrą, tuo pačiu metu mokosi
ir Vilniaus dailės mokykloje. Po 20 metų Maskvos teatrinio meno
institute apgina menotyros daktaro disertaciją tema Lietuvių poetinio
teatro raida.
Nuo pat kūrybinės veiklos pradžios Petras jau
buvo praėjęs lietuviškos sovietinės valdžios ir jos aktyvių parankinių,
ypač teatrologijos dirvonuose, mėsmalę, todėl buvo ištikimas žemaičių
patarlės su velniu neik obuoliauti priesakams. Tačiau atitinkamai
su juo neobuoliavo ir sovietinis teatro darbų vertinimo klanas.
Visiems Petro darbams buvo uždėtas juodas kryžius. Nė žodžio. Nė
diskusijos. Tik kartais tai viename, tai kitame laikraštyje jau
net nepriklausomoje Lietuvoje pasitaško sensacijų mėgėjai po šio
menininko ir mokslininko vertybes, ir vėl viskas nutyla. Kaip nebūta.
O gal tavęs, Petrai Bielski, ir nebuvo? Ir nesi? Gal jie per savo
didybę ir reikšmingumą nė nepastebėjo, kad tu įvairiuose Lietuvos
teatruose pastatei daugiau nei 30 spektaklių, kuriuose vaidino žymūs
to meto scenos meistrai: K.Kymantaitė, M.Mironaitė, R.Paliukaitytė,
D.Rutkutė, S.Sipaitis, R.Mikalauskaitė, D.Kazragytė, S.Račkys, M.Smagurauskas,
A.Vederaitė, A.Zigmantavičius, A.Janušauskaitė, G.Urbonaitė, dainininkai
M.Tarabildaitė, V.Babravičius, R. ir V.Vederytės, S.Trimakaitė,
Vilniaus pedagoginio instituto etnografinis ansamblis (vadovė M.Baltrėnienė)
ir daugelis kitų. Šių kūrėjų ypatinga niša jo organizuotame Novelės
teatre, kuris veikė net dešimt metų (1975-1985). Pagrindinė žiūrovų
salė Menininkų rūmai (dabartinė Prezidentūra), kuriems tuomet
vadovavo ir visapusiškai Novelės teatro veiklą globojo to meto rūmų
vadovas dr. V. Zabarauskas.
Novelės teatre, gerbiamasis Petrai, tu ieškojai
kiekviename naujame spektaklyje didžiulio dramatizmo, žmogaus, kaip
gamtos dalies, suvokimo. Jau tuomet išryškėjo tavo svarbiausi ieškojimai:
neįdomus žmogus, jei jis nepažeidžiamas. Scenoje turi dominuoti
įsitvirtinančio gyvenime žmogaus paveikslas, harmoningi jo ryšiai
su bendruomene. Ypač tai ryšku buvo R.Šavelio Tolyn palei žalią
upę ir daugelio kitų novelistų kūrinių pastatymuose (J.Grušo, A.Pociaus,
V.Dautarto, V.Rimkevičiaus...).
Novelės teatre, ryškiau nei kituose teatruose,
tuo metu iškiliai suskambo lietuvių autorių kūryba, kurios scenoje
tu nedangstei jokia butaforija, o naudojai tikrus daiktus (indus,
erškėčių vainiką, kėdes, šiaudus, virves, tikrus garsus mušant geležį,
stiklą ir t.t.). Tuose vaidinimuose, vaidintuose įvairiose scenose
(aukštosiose mokyklose, bibliotekose, gamyklose, kūrybinėse sąjungose,
pilies menėje, klojime, traukinyje), skambėdavo gyvos dainos, verksmas,
įvairūs buitiniai garsai, o svarbiausia novelės ištisinis tekstas,
be kupiūrų ir pagražinimų, autoriui svetimų akcentų.
Ilgainiui Novelės teatras atkreipė rimtą dėmesį
ir į labai turtingą Lietuvos kultūrinio paveldo medžiagą, kurios
sklidini aruodai mūsų archyvuose, muziejuose, bibliotekų rankraštynuose.
Šios medžiagos bene ryškiausias pavyzdys tavo, Petrai, kūryboje
vyskupo M.Valančiaus gimimo 200-ųjų metinių proga parengtas spektaklis
Motiejus Valančius, kurio pagrindinį vaidmenį pats ir sukūrei.
Spektaklyje buvo akcentuota herojaus prigimties nepaprastas gyvybingumas,
meilė gimtinei, motinai.
Skaitant bylos (delo) puslapius, girdėjome ištisą
Valančiaus kovos su carizmu istoriją, suvokėme jo milžinišką išmintį,
kuri saugojo mūsų krašto žmones nuo žandarų persekiojimo, pavergėjų
pykčio, pagiežos, beviltiškumo. Valančiaus-Bielskio kalba, jo mąstymas
buvo sklidinas turtingiausių niuansų, ironijos, kartais pereinančios
į sarkazmą. Aktorius savo atsidavimu ir atjauta spektaklio metu
sugebėjo istorinės dramos įvykius perkelti į nūdieną, suaktualinti,
atgaivinti.
Motiejus Valančius mūsų žiūrovui įrodė labai
svarbią tiesą iniciatyvūs žmonės gali ir turi skatinti mūsų virkaujančią
bendruomenę pozityviai veiklai. Valančiaus epocha nebuvo lengvesnė
už dabartinę. Jis mūsų kultūrai ir bažnyčiai nuveikė didelių darbų
savo valios ir aiškaus tikslo dėka. Mūsų visų pagrindinis dabarties
tikslas irgi turėtų būti sutelktas paremti, apginti, paskatinti
geras iniciatyvas, sudaryti tolerantišką, kūrybingą aplinką iniciatyviems
žmonėms ir jų idėjoms.
Kitas svarbus nuopelnas mūsų teatro kultūros istorijai
tavo, Petrai, mokslinė ir pedagoginė veikla. Šiais klausimais
esi parašęs ir paskelbęs per 100 straipsnių žurnaluose, įvairiuose
rinkiniuose, periodinėje spaudoje, kurie papildė ir praplėtė tavo
teorinių-metodinių darbų apimtį ir išvadas (Lietuvos teatro meninis
savitumas, Režisieriaus darbas, Lietuvių liaudies teatro poetika,
Lietuvos teatro krivūlės ir kt. ). Vienas unikaliausių darbų mūsų
teatro istorijoje kapitalinis ilgų metų mokslinis darbas Lietuvos
klojimo teatras (Kl., 1999).Tirdamas etninę ir istorinę klojimo
teatro erdvę, tu naudojaisi Rytų finougrų kultūros tipologija, kuri
padėjo ryškiau atskleisti baltų kultūros egzistavimą jau pirmaisiais
amžiais po Kristaus gimimo. Pateikdamas sodžių vaidinimų pavyzdžius,
nuosekliai atskleidei klojimo teatro genezės formas, jų savitumą
įvairiuose regionuose, stilius ir žanrus, teatrinės etikos problemų
sprendimą, liaudies meno nacionalines tradicijas ir kt.
Sykiu per klojimo teatro kultūrą gana plačiai
aptarei mūsų tautos socialinę, filosofinę, etninę ir istorinę patirtį,
tvirtindamas, kad tik iš dvasinės kultūros gilumos ateinantis meninio
mąstymo būdas padeda išvengti meninių idėjų pasikartojimo, sudaro
prielaidas gyvoms liaudies meninėms vertybėms sukurti. Ypač svarbu,
susipažinus su šia moksline studija, suvokti, kad klojimo teatras
yra tautinės pasaulėjautos produktas, susijęs su pasipriešinimu,
žūtbūtinėmis pastangomis išlaikyti tautinę nepriklausomybę, dvasinį
mentalitetą, kūrybinį autentiškumą. Dar nebuvo valstybės, o teatras
jau buvo, atsimenu, taip kalbėjai J.Basanavičiaus tėviškėje vykusiame
festivalyje. Slapti vaidinimai mokė vienybės, ragino nepaklusti
svetimiesiems. Klojimo teatras davė pradžią lietuvių teatrui. Jis
siejamas su valstiečių pasaulėjauta. Klojimo teatrui svarbus tautiškumas,
žmogaus ir gamtos ryšys...
Klaipėdos universitete parengei ir išleidai šešias
liaudies teatrų režisierių laidas, kurių auklėtiniai šiandien sėkmingai
darbuojasi įvairiuose tautodailės ir mokykliniuose teatruose (Kalvarijos,
Viešintų, Jurbarko, Šakių, Agluonėnų ir kt.). Rašei noveles ir pjeses,
kurias statė Vilniaus, Jurbarko, Klaipėdos, Telšių teatrai, rengei
savo darbų tapybos, koplytstulpių parodas Rietave, Laukuvoje, Vilniuje,
Varniuose ir kt.
Viena iš labai svarbių tavo darbo sėkmių Klaipėdos
universitete įkūrei ir jau išleidai net penkias teatrologų laidas
(apie 30 magistrų), kurių auklėtiniai pamažu įsitvirtina dirbdami
įvairiose spaudos, radijo ir televizijos organizacijose, vidurinėse
ir aukštosiose mokyklose bei kt. Apie reikšmingą šių auklėtinių
veiklą byloja jau išleisti du ir rengiami spaudai dar du tomai tęstinio
leidinio Tautos teatras. Šiose knygose pateikiama plati medžiaga
mūsų teatro istorijai, didžiausią dėmesį skiriant liaudies ir mokyklinio
teatro veiklai (Laukuvos, Mažeikių, Ukmergės, Kretingos, Agluonėnų
ir kt.). Taip pat didžiulis dėmesys minėtose knygose skiriamas įvairioms
temoms ir problemoms Lietuvoje (teatro įtaka asmenybei, globalizacija
ir tautiškumas, šimtas metų nuo pirmojo viešo lietuviško spektaklio
Lietuvoje, teatro istorijos plėšiniai, tarp liaudies teatro ir postmodernizmo
ir t.t.). Ypač vertinga ši medžiaga tuo, kad visus knygoje pateiktus
objektus stengiamasi vertinti istoriniu aspektu, užfiksuoti visa
tai, kas nyksta, bet tebėra aktualu ir reikšminga mūsų teatrinės
kultūros istorijai, pačią teatro genetinę pradžią, kurios svarbiausias
akcentas teatrinės savimonės kilmė, esama ne tik papročiuose,
bet svarbiausia pasaulėjautoje.
Ne mažiau reikšminga tavo auklėtinių veikla organizuojant
ir aktyviai dalyvaujant įvairiose konferencijose ir festivaliuose,
rengiant plačius pranešimus apie tautodailinio, mokyklinio ir profesionalaus
teatro aktualijas, įvairias istorines apžvalgas (Asmenybė ir teatras,
Lietuvos lėlių teatras: nuo ištakų iki mokyklos ir kt.).
Vieną pačių ryškiausių organizacinių darbų kūrybinėje
biografijoje išskirčiau tavo organizuotą pirmojo lietuviško teatro
100-mečio sukakties paminėjimą, pavadintą Tautos suvažiavimas Medvėgalyje.
Tas suvažiavimas atskleidė nemažą mūsų kultūrinės visuomenės susipriešinimą.
Profesiniai teatrai dalyvavimą Amerikos pirtyje 100-mečio minėjime
laikė paniekinamu aktu. Pagalvokite tiktai kažkokia saviveikla,
o mes lėksime į Medvėgalį ar Palangą (į pastarąją buvo atvykęs Kauno
dramos teatras su savo spektakliu Amerika pirtyje, bet už tai
buvo apmokėta).
Buvo sukurtas šventės organizavimo komitetas,
bet Kultūros ministerija savavališkai komiteto sudėtį pakeitė ir
visas lėšas skyrė tik Palangoje organizuotiems renginiams (liaudies
teatrų stovyklai, eitynėms miesto gatvėmis, plakatams ir kt.). Tuomet
atsirado tavo, Petrai, organizuotas kitas komitetas, kuris pasiūlė
tą datą paskelbti Lietuvos kultūros ir pasipriešinimo kovų pavergėjams
šimtmečio jubiliejumi, o patį renginį organizuoti ant Medvėgalio
kalno. Atsirado įvairių rėmėjų, kurie padėjo organizuoti trijų dienų
šventę. Į renginį atvyko įvairialypis inteligentijos korpusas, gausybė
liaudies teatrų, žymiausi bažnyčios atstovai su vyskupu A.Vaičiumi
priešakyje, Seimo nariai, ministrai, tautodailininkai, ūkininkai,
studentai, kariškiai.Tomis dienomis Medvėgalis tarsi milžiniškas
laužas liepsnojo nuo mūsų džiaugsmo ir vilčių, uždegtų prieš šimtą
metų Palangoje ir dabar išplitusių po visą Lietuvą ir pasaulį. Tai
buvo ne teatralų siaurutis minėjimas kažkada čia suvaidinto Tiškevičiaus
daržinėje mėgėjų spektaklio, o tikras tautos suvažiavimas. Kaip
prieš šimtą metų, taip ir dabar nuo to gražaus žemaičių kalno tarsi
atgijusi G.Petkevičaitė-Bitė garsiai visam mūsų kraštui pakartojo
kadaise apie tą pirmąjį viešą spektaklį pasakytus žodžius: ...
buvo tai tikrąja to žodžio prasme tautos šventė, ir tai tautos,
kuri džiaugėsi išlikusi gyva ir drauge su džiaugsmu pakėlė didelį
protestą prieš ją varžančius pančius... Teatro istorikas J.Blekaitis
tarsi patvirtino tas mintis savo buvimu ant Medvėgalio kalno, sakydamas
priesaką mūsų kartai: Juk atsiminkite, kokios minios suvažiavo!
Iš visos Lietuvos! Nuostabu! Triuškinančiai!..
Dar būtų galima stabtelėti ties tavo, Petrai,
visuomeniniais darbais ir pareigomis. Jų priskaičiuotume daugybę:
veikla Lietuvos Sąjūdžio narių gretose, Lietuvių katalikų mokslo
akademijoje, Švietimo ministerijoje, įvairių draugijų, mokslo tarybų,
ekspertų narys ir pirmininkas. O už tai daugybė garbės raštų,
diplomų, premijų, padėkų... Tai patvirtina labai šakotą ir prasmingą
tavo, Petrai, kultūrinės veiklos atliktų darbų dydį ir apimtį.
Būk sveikas, išdidus savo žemaitiška prigimtimi
ir visuomet reikalingas ir svarbus mūsų tautos kultūrai.
© 2005 "XXI amžius"
|