Gyvenimo vingiuose
Juozas Keliuotis apie Salomėją Nėrį
(Tęsinys. Pradžia Nr. 50)
|
Salomėja Nėris 1928 metais
|
Juk kiekvienas jaunas žmogus yra erotinė būtybė,
ilgisi meilės ir ją vienokiu ar kitokiu būdu pergyvena ir dar neturėdamas
konkretaus meilės objekto. Tokia būsena dar natūralesnė kūrybos
žmonėms, turintiems išlavėjusią vaizduotę, karštesnius ir gaivališkesnius
jausmus.
Ir daugelis poetų yra sukūrę stiprių erotinių
kūrinių, neturėdami realaus meilės objekto ir nepatirdami realių
abipusinės meilės pergyvenimų. Literatūros istorikų ir kritikų bandymai
kiekvienam erotiniam eilėraščiui žūtbūt rasti konkretų objektą neretai
neturi rimto pagrindo. Jei tokių klaidų daro literatūros istorikai
ir kritikai, tai ką jau kalbėti apie eilinius skaitytojus: šie tai
jau būtinai braunasi į poeto intymiausiąjį gyvenimą ir žūtbūt kiekvienam
erotiniam eilėraščiui randa" jo įkvėpėją". Dėl to poetai
ir poetės aplipdomi" masėmis meilužių ir susidaro įspūdis,
kad jie visada esti baisūs ir nesuvaldomi donžuanai, paleistuviai,
niekuo kitu savo gyvenime neužsiėmę, kaip tik mylėję, gundę, suvedžioję,
bėgę iš meilės į meilę, patys kentėję ir kitus privertę pergyventi
baisiausias meilės kančias. Tokiu pagrindu ir apie Salomėjos Nėries
meiles kuriamos vis naujos ir naujos legendos, kurių daugelis, mano
nuomone, yra pramanytos ir į jas kritiškai nepažvelgus gali susidaryti
visiškai klaidingas, fantastiškas poetės gyvenimo ir asmenybės vaizdas.
Šiandien biologijos ir psichologijos
mokslų yra įrodyta, jog donžuanais ir donžuanėmis būna tik tokie žmonės,
kurie turi silpną erotinę prigimtį, paviršutiniški, be gilių stiprių jausmų.
Jie niekad stipriai neapvaldo savo
meilės objekto, jiems erotiniai pergyvenimai nesuteikia stipraus, didelio
džiaugsmo, todėl jie ir blaškosi nuo vieno objekto prie kito. Tokie žmonės ir
turi daug meilių", jie nuolat blaškosi, niekad nesugeba būti ilgesnį
laiką ištikimi: jie nepastovūs, paviršutiniški, kaip liaudis sako,
paleistuviai". Salomėja Nėris, priešingai, buvo stiprios erotinės prigimties,
gilių ir tyrų jausmų žmogus, skaistaus dorovinio išauklėjimo. Jinai ir galėjo
drąsiai ir nuoširdžiai dainuoti apie erotinį gyvenimą, nes jai nebuvo ko
gėdytis, nes jos erotiniai jausmai buvo tyri, sveiki ir stiprūs.
Ji neieškojo erotinių pomėgių, lengvas
lėkštas flirtas jai buvo svetimas dalykas, jinai nenorėjo sugundyti",
suvilioti": ji norėjo mylėti stipriai ir tyrai, nuoširdžiai ir ištikimai.
Jei ne visiškai tokia kryptimi vėliau pasuko jos gyvenimas, tai ne ji kalta,
bet žiaurios gyvenimo aplinkybės prievarta pastūmėjo ne jos prigimties
užsibrėžtu keliu.
1924, 1925, 1926 metais, man atrodo,
jog laimingos, abipusės, stiprios, konkrečios, realios ir abipusė meilės
Salomėjos Nėries gyvenime nebuvo. Buvo daug erotinių svajonių, buvo ir
simpatijų" ir artimesnio draugavimosi pasireiškimų - visa tai žaviai ir
šviesiai ir reiškiasi jos ankstyvojoje lyrikoje ir jos dienoraštyje. 1925-1926
metais ją beprotiškai, bet nelaimingai buvo įsimylėjęs Juozas Grušas. Ji,
nejausdama jam jokios meilės, su juo neflirtavo, neapsimetinėjo, nežaidė įsimylėjėlio
jausmais, bet atvirai ir ryškiai atmetė jo meilę, jo visokiais būdais
vengdavo, nesiduodavo net iš universiteto paskaitų jo į namus palydima.
Gaivališkas, betarpiškas, labai draugiškas jaunuolis, bet neturįs nei
išorinio blizgesio, nei pompastiškų manierų, jai nepatiko.
Nelaimingai įsimylėjęs rašė jai
beprotiškus" laiškus, kuriuos jinai, vadovaudamasi savo tiesumu, atrodo,
bus sunaikinusi, nes jų nėra užsilikę jos archyve. Kartą juodu pirmą ir
paskutinį kartą pasibučiavo ir visiškai išsiskyrė. Poetė šiai meilei parašė
eilėraštį Elgeta", jį dedikuodama J. G. savo nelaiminga meile mane
persekiojančiam".
Ilgus metus poetė draugavo su savo
kaimynu Juozu Tysliava, drąsiu iki akiplėšiškumo jaunuoliu, linkusiu į visokį
avantiūrizmą. S. Nėris aukštai vertino jo poeziją, juo pasitikėjo kaip poetu,
net pavedė jam suredaguoti pirmąjį savo eilėraščių rinkinį Anksti rytą",
bet intymiau susidraugauti vengė, kaip žmogaus jo nepateisindavo ir būgštaudavo
jo per drąsių pretenzijų.
Gal kiek patikdavo jos šefas",
Ateities" redaktorius Jonas Grinius, didžiai draugiškas, šiek tiek teatrališkas,
doras jaunuolis, sunkiai suvokiąs tyrąjį meną, moralistas ligi kaulų smegenų,
moralistas iš pašaukimo, galėjęs būti geru publicistu. Apie meilę jis tada
negalvojo, tai laikė didele nuodėme.
Sprendžiant iš jos to meto dienoraščio
ir jos eilėraščių, ji, atrodo mylėjo kažkokį šviesųjį karalaitį", kažkokį
galingą arą", su kuriuo jinai drauge klausydavo paskaitų ir drauge dirbo
literatūrinį darbą. Bet ši meilė buvo tokia nedrąsi, tokia platoniška,
nežemiška, gyva, gaivališka ir drąsi tik estetiniuose ir emociniuose
svajojimuose, giliausiai paslėpta jaunos širdies gelmėse, švy-tėjusi tik
tyruose, gaivališkuose, erotiniuose eilėraščiuose. Tas šviesusis
karalaitis" kažin, ar aiškiai žinojo jos taip mylimas. Tai buvo tyli
estetinė, beveik mistinė meilė.
Pamenu, 1925 metų pavasarį fakulteto
profesorių ir studentų bendroje iškyloje-gegužinėje, kuri įvyko Kretkampy ar
Kačerginėje ar Pajie-syje, mudu kažkaip atsidūrėme vienu du miške, tolokai nuo
visų kitų žmonių. Buvo šviesi ir svaigi pavasario diena. Danguje nebuvo matyti
nė vieno debesėlio. Viskas žaliavo skaisčiu žalumu. Viskas kvepėjo svaiginančiais
kvapais. Ėjome takeliu tarp šlamančių, pavasariškai pasipuošusių medžių, po
kojų žydėjo ir kvepėjo miškinės gėlės, tarp šakų visur čiulbėjo paukščiai.
Ilgai apie daug ką šnekėjome ir galop priėjome meilės temos, šio
paslaptingiausio jaunystės apsireiškimo. Aš jos paklausiau, ar jinai jau ką
nors mylinti. Ji prisipažino, kad taip. Tada aš pasiteiravau, ar jos mylimasis
tai žino.
- Ne, jis nieko apie tai nežino... -
tyliai atsakė poetė.
- Bet kodėl tu jam nieko nepasakai? -
aš paklausiau.
- O kam to reikia? - atsakė ji man klausimu
į mano klausimą.
- Argi galima tikrai mylėti, kai kita
pusė nieko nežino apie tavo meilę? - stebėdamasis klausiau toliau.
- Tikra ir didelė meilė nereikalinga
žodžių, nereikalinga banalių prisipažinimų. Kai širdys kalbasi, lūpos nutyla...
- svajingai šnabždėjo jaunoji poetė.
- Ar tu laiminga tokia meile? Ar tu
žinai, kad ir kita širdis tą patį pergyvena ir tyliai atsakinėja ir tavo širdies
meilės žodžius? - klausinėjau neatsitraukdamas.
Žavi tyra mergaitė tyliai atsiduso,
kilstelėjo savo saulės spinduliuose paskendusią galvutę, pažvelgė savo
didelėmis gražiomis akimis ir greitai vėl nuleidusi, tyliai, beveik
šnabždančiu, svajingu balsu, tarė:
- Aš laiminga, kad drauge su juo
klausau tų pačių paskaitų, kad vaikščioju tais pačiais koridoriais, kuriais jis
vaikšto, kad kvėpuoju tuo pačiu oru... Aš laiminga, kad kasdien matau jo
šviesų veidą, jo garbanotus plaukus, girdžiu jo aidų juoką... Aš laiminga, kad
kartkartėmis galiu pažvelgti į jo tyras, mėlynas akis, girdėti jo sidabrinius
žodžius... Aš laiminga...
Visus šiuos gražius žodžius ji pasakė
taip tyliai, taip paslaptingai ir su tokia gilia melancholija, kad mistiškas
šiurpas perėjo visu kūnu... Ir aš nutilau, bijodamas sudrumsti šį paslaptingą,
tokį tyrą ir gilų meilės šlamėjimą, rodos, visa gamta nutilo prieš šį
paslaptingą meilės virpesį. Rodos, visa tikrovė virto svajinga meilės muzika.
Nutilo žolė, medžiai ir svajingai ėmė klausytis, ką meilės gelmės gieda. Gėlės
šypsojos ir dar svaigiau ėmė kvėpuoti. Kurį laiką ėjome tylėdami, nes žodžiai
jau nebuvo reikalingi. Paskui vėl įsijungėme į bendrus iškylos žaidimus, į
visuotiną ir lėkštą jos klegesį.
1925 metais S. Nėris buvo pakviesta
Ateities" žurnalo redakcijos nariu redaguoti grožinės literatūros
skyrių. Šio žurnalo redaktoriumi pirmą pusmetį buvo istoriją studijuojantis
Juozas Mičiulis, o mokslo metams pasibaigus juo buvo išrinktas lietuvių
literatūrą studijuojantis Jonas Grinius. Moksleiviai beveik iš visų gimnazijų
žurnalui siųsdavo savo pirmuosius literatūrinius bandymus. SalomėjaNėris visus
juos akylai perskaitydavo, kruopščiai atrinkdavo
spausdintinus, juos pataisydavo ir suredaguodavo. Kai kuriems jaunučiams
literatams ir raštu atsakinėdavo, negailėdavo savo literatūrinių patarimų.
Kitiems duodavo trumpus ir viešus atsakus pačiame žurnale, jo paskutiniame
puslapyje. Tai buvo atsakingas darbas.
Iš masės chaotiškų rankraščių,
neprityrusios rankos bandymų, pirmųjų kūrybos švystelėjimų reikėdavo atrinkti
deimančiukus" ir juos paruošti spaudai. Nuo jos sprendimo pareidavo tų
jaunų literatų kūrybinio pašaukimo klausimas. Poetė uoliai šį darbą dirbo,
neretai persidirbdavo ir kartais nusiskųsdavo jo sunkumu. Aš tuo metu buvau
kaimo jaunimui skiriamo žurnalo Pavasaris" redaktoriumi ir turėjau dar
daugiau redakcinio darbo, kuris atimdavo daug laiko ir energijos.
Abu dėl to nusiskųsdavome ir
pasiguosdavome. Bet tai buvo mudviejų pragyvenimo šaltinis. Ji už tai iš
Ateitininkų savišalpos fondo gaudavo stipendiją, o aš gaudavau nereguliariai
išmokamą algą.
Kartais pasikeisdavome savo literatūriniais
kūrinėliais: aš išspausdindavau jos eilėraščius Pavasaryje", o jinai
kai ką iš mano kūrybos išspausdindavo Ateityje". Aš tada su savo
ideologiniais išstojimais buvau išėjęs j viešumą. 1925 m. pavasarį
Ateityje" paskelbiau daug triukšmo sukėlusį straipsnį Krikščioniško
Renesanso epocha", kur kalbėjau apie katalikiškos jaunuomenės ir
krikščioniškos pasaulėžiūros krizę, siūlydamas kurti naują sintezę iš
antikinio pasaulio, Renesanso ir naujausiųjų moderninės kultūros ieškojimų, o
krikščionybę nuvalyti nuo viduramžiškumo, dirbtinio asketizmo, konservatizmo
ir dogmatizmo. Kilo triukšmas, grėsė ateitininkų skilimas. Salomėja Nėris
simpatizavo šioms naujoms tendencijoms, vėliau pramintoms ne-okatolicizmu, bet
jų prasmės giliau nepajautė, didžiausią savo dėmesį buvo sutelkusi į
literatūrines studijas, į savo poetinę kūrybą ir estetinius erotinius
svajojimus.
Žavėdamasi skaitydavo Maironį, Liudą Girą, V. Mykolaitį-Putiną, Balį Sruogą ir Kazį
Binkį, mokėsi iš jų poezijos meno, kartais pasiduodavo jų, tai vieno, tai kito
įtakai, bet visada rasdavo savo emocinių pergyvenimų ir poetinės jų išraiškos
būdų ir formų. Artimiausi mudviejų draugavimo metai buvo 1924 ir 1925 metai,
kada abu buvome laisvi kaip vėjas ir švieži kaip pirmasis gyvenimo pavasaris.
Mudviejų kolega Jonas Grinius kartais juokaudavo, kad jos eilėraščiai Pavasario
svaigulys" ir Kad tu būtum..." išreiškia mudviejų draugavimo
turinį. O aš atsimokėdamas įtari-nėjau, kad ji neabejinga Jonui Griniui, šiam
moralistui iki kaulo smegenų, truputį teatrališkam, iš literatūros ir meno
reikalaujančiam moralinių tendencijų, bet šiaip labai draugiškam ir maloniam
kolegai.
1925-1926 mokslo metais mudviejų
bendravimas nebebuvo taip artimas. Aš ruošiaus baigti universitetą, turėjau
per vienerius metus išlaikyti apie trisdešimt egzaminų, parašyti filosofijos
licenciatui gauti mokslo darbą Kanto praktinė filosofija ir jos vertė".
Dėl savo minėto straipsnio Krikščioniškojo Renesanso epocha" buvau apsuptas
nelabai draugiškos, įtarinėjančios, o dalinai ir priešiškos, agresyvios
atmosferos. Pavasario" redagavimas atimdavo daug laiko ir energijos ir
buvo tapęs sunkia slegiančia našta. Aš visą laiką ir inte-lektuališkai, ir
morališkai bei fiziškai jausdavausi pavargęs, persidirbęs, tas tolino mane
nuo poezijos ir nuo gaivališko emocinio gyvenimo. Lioviaus rašęs poezijos
proza kūrinėlius ir mažiau laiko beturėjau lankyti žavią poetę.
Tuo metu universitete veikė studentų
literatų ir menininkų korporacija Šatrija", kurios garbės pirmininku
buvo prof. V. Mykolaitis-Putinas. Jai priklausė ir Salomėja Nėris, kaip ir
daugelis kitų jos draugių. Ją turiu čia paminėti, nes jos atmosferoje vystėsi
ir brendo S. Nėries poetinis talentas.
Jos susirinkimai būdavo gana dažni,
juose, dažnai prie kavos, tešlainių ir pyragaičių, būdavo skaitomi studentų
literatų literatūriniai bandymai, kritiškai aptariami ir svarstomi
literatūriniai ir meniniai klausimai. Juose buvo klausomasi ir muzikos. S.
Nėris drauge su kitais čia irgi skaitydavo savo eilėraščius ir aktyviai
dalyvaudavo diskusijose. Iš vyresniųjų, be jau minėto V. Mykolaičio-Putino,
šios korporacijos susirinkimuose lankydavos Liudas Gira, prof. J. Eretas ir
prof. S. Šalkauskis. Korporacijos estetinė atmosfera toli gražu nebuvo
vienalytė, ir joje reiškėsi įvairios tendencijos. Štai V. Mykolaitis-Putinas,
susitelkęs, susimąstęs ir, rodos, užsisvajojęs, akcentuodavo ir dėstydavo jo
estetiką, pabrėždamas tylos, tvardomų jausmų ir su-simbolintų minčių reikšmę.
Liudas Giras akcentuodavo impresionizmą ir momento įspūdžių įamžinimo estetiką
ir su radzikauskišku autoritetu analizuodavo ir vertindavo skaitomus
kūrinius.
Juozas Eretas keldavo platoniškųjų
amžinųjų idėjų reikšmę ir jaunuosius literatus iškalbingai ir pato-siškai
ragindavo niekad nepamiršti katalikiškosios propagandos reikalų.
© 2008 XXI amžius
|