Popiežius apie gailestingumo veikimą klausykloje Mindaugas
BUIKA Gavėnios
užduotys kunigams Gavėnios laikotarpiu, kai tikintieji
dažniau nei kitu metų laiku būriuojasi prie klausyklų, ryškiausias popiežiaus
Pranciškaus mokymo bruožas mintys apie Dievo gailestingumo veikimą, Atgailos
sakramento praktikavimo svarbą bei ištikimą nuodėmklausių tarnystę įgyja ypatingą
aktualumą. Kaip tik apie tai Šventasis Tėvas, pasiremdamas asmeniniu kunigiškos
tarnystės patyrimu, kalbėjo kovo 6 dieną vykusiame savo pirmajame Gavėnios susitikime
su Romos vyskupijos kunigais. Šiame tradiciniame apaštalo šv. Petro įpėdiniui
renginyje pradedant ilgą liturginį maldos kelią į Didžiojo ketvirtadienio šventumą,
jis išsamiai aiškino, kad geri kunigai visada yra artimi savo žmonėms, dalijasi
jų kentėjimais ir gydo sielose atsivėrusias žaizdas. Kreipdamasis į Vatikano didžiojoje
Pauliaus VI audiencijų salėje susirinkusius tūkstančius dvasininkų po Romos vyskupijos
generalinio vikaro kardinolo Agostino Valinio (Agostino Vallini) įžanginio sveikinamojo
žodžio popiežius Pranciškus savo parengtos kalbos tekstą papildė komentarais ir
prisiminimais iš savo gyvenimo gimtojoje Argentinoje. Iškeldamas žymių nuodėmklausių
pavyzdį jis pabrėžė, jog kiekvienas kunigas gautą begalinio Dievo gailestingumo
dovaną gali vertingai perduoti tik, kai pirmiausia pats ją priima į savo širdį.
Pradėdamas kalbą, kuri Šventajam Tėvui būdingu stiliumi
buvo pagyvinta netikėtais klausimais (sakykite, ar užbaigiate dieną su Viešpačiu,
o gal su televizoriumi?) arba pajuokavimais (kalba, kad aš esu kietas su savo
kunigais), jis komentavo tos dienos Evangelijos skaitinį, teigiantį, kad Jėzus,
keliaudamas per Palestinos miestus ir kaimus, mokymu ir gydymu rodė didelę užuojautą
žmonėms, nes jie buvo nuvargę ir apleisti lyg avys be piemens (Mt 9, 36). Aiškindamas
šią Evangelijos ištrauką, popiežius Pranciškus darė dvi išvadas, kurios atspindi
svarbiausius pirmųjų pontifikato metų elementus. Jis sakė, kad vietos, kuriose
Jėzų galima lengviausiai rasti, buvo gatvės. Dėl to, kad visuomet buvo gatvėje,
net gali atrodyti, kad Jis panašus į benamį žmogų, aiškino Šventasis Tėvas.
Tai reikšmingas pastebėjimas, prisimenant nuolatinį popiežiaus Pranciškaus raginimą,
kad Bažnyčia savo naujosios evangelizacijos pastangomis išeitų iš savęs, neužsidarytų
presbiterijose ir klebonijose, kad keliautų į gatves į žmogiškosios egzistencijos
pakraščius, stengdamasi į bažnytinį prieglobstį sugrąžinti nuo tikėjimo nutolusią,
sekuliarizuotą visuomenę. Ir tai reikia daryti (toks antrasis pontifikato mokymo
elementas) rodant neabejotiną gailestį dvasiškai apleistiems žmonėms, kurie jaučia
moralinį sutrikimą, suirutę savo sielose dėl primetamų įvairiausių jų prigimčiai
prieštaraujančių ideologinių tendencijų, dar labiau apsunkinančių neretą materialinį
nepriteklių. Anot Šventojo Tėvo, toks dvasinis nuovargis ir tiesiog išsekimas
dažnai matomas šiuolaikinio pasaulio miestų gatvėse ir kvartaluose, nepriklausomai
nuo šalių ekonominio išsivystymo lygio. Dėmesys Atgailos
sakramentui Reikia išgirsti Dvasios balsą, kalbantį visuotinei
Bažnyčiai mūsų epochoje, kuri iš tiesų yra gailestingumo metas, aiškino Romos
kunigams popiežius Pranciškus. Jis priminė pranašišką palaimintojo Jono Pauliaus
II intuiciją, kai jis beatifikavo ir kanonizavo gailestingumo apaštalę seserį
Faustiną Kovalską (Kowalska) ir įsteigė Dievo gailestingumo liturginę šventę.
Kaip tik būsimąjį Gailestingumo sekmadienį, balandžio 27 dieną, kanonizuojamas
Jonas Paulius II dar 2000 metais skelbdamas šventąja seserį Faustiną, akcentavo,
kad jai perduota Jėzaus Kristaus žinia dėl gailestingumo veikimo siejasi ne tik
istoriškai su XX amžiumi, dramatišku dviejų pasaulinių karų laikotarpiu, bet ir
su žmonijos dabartimi bei ateitimi, prasidėjusiame trečiajame tūkstantmetyje.
Juk kokia bebūtų visuomenės technologinė pažanga, niekada nepritrūks ir skausmingų
išgyvenimų su visada aktualiu mokymu apie veikiantį Dievo gailestingumą ir jo
praktinę sklaidą sielovadoje. Šiandien mes viską užmirštame labai greitai, net
ir Bažnyčios magisteriumą, su apgailestavimu pripažino popiežius Pranciškus.
Iš dalies tai neišvengiama, tačiau negalime užmiršti jo turinio esmės, didžiųjų
įžvalgų ir Dievo tautai paliktos pareigos. Kaip tik vienas
iš tokių nemažėjančią vertę turinčių dalykų yra žinia apie Dievo gailestingumą,
kuri šv. Faustinai buvo perduota iš Aukštybių, ir Bažnyčios tarnai įpareigoti
ją skleisti mokymu, sielovadine veikla, gestais, liudijančiais ženklais ir pastoraciniais
pasirinkimais. Vienu iš tokių svarbiųjų uždavinių, atspindinčių
gailestingumo darbų ir mokymo vienovę, yra sielovadinio Atgailos sakramento prioriteto
atstatymas, aiškino Romos kunigams Šventasis Tėvas, kuris pirmaisiais savo pontifikato
metais daug pasidarbavo šioje srityje. Kaip tik tai, kad lapkričio 20 dienos ir
vasario 19 dienos bendrųjų audiencijų katechezėje apie Susitaikymo su Dievu klausykloje
svarbą įvyko viešas prisipažinimas, kad pats popiežius Pranciškus, kaip nusidėjėlis,
eina išpažinties kas dvi savaitės, daugelį nuo šios praktikos nutolusių katalikų,
ypač jaunų žmonių, paskatino dažniau daryti sąžinės sąskaitą ir aktyviau dalyvauti
sekmadienio šv. Mišiose. Tokie nuolatiniai Šventojo Tėvo paraginimai drąsiai išpažinti
nuodėmes, nesigėdyti ir nesibijoti jų sunkumo bendraujant su nuodėmklausiu, nes
būtent Dievas džiaugiasi, kai Jo prašoma atleisti ir kai Jis gali parodyti savo
begalinį gailestingumą, padėjo daugybei katalikų atstatyti dvasinę pusiausvyrą
ir tikrai pajusti atnaujinantį Susitaikinimo sakramento poveikį. Tai patyręs žmogus
išsivaduoja iš individualizmo ir subjektyvizmo spąstų ir pasijunta ramus, laisvas,
kilnus, gražus, teisus ir laimingas dėl jo nuodėmių atleidimo ir nuoširdaus jų
apgailėjimo, tvirtino popiežius Pranciškus vasario 19 dienos bendrojoje audiencijoje,
pabrėždamas, jog išpažintis su natūraliu liūdesiu dėl prasižengimų atskleidžia
prigimtinį žmogiškojo asmens nuolankumo bruožą. Įpareigojanti
nuodėmklausio tarnystė Kaip mokymo pasekmę Šventasis Tėvas
iškelia ir labai svarbią ir subtilią kunigams skirtą nuodėmklausio tarnystę, kurią
Viešpats pavedė Bažnyčios tarnams per apaštalams suteiktą galią. Bažnyčia, kuri
yra šventa ir tuo pat metu reikalinga atgailos, lydi mus visą gyvenimą šioje atsivertimo
kelionėje, aiškino popiežius Pranciškus bendrojoje lapkričio 20 dienos audiencijoje.
Pabrėžiant šios tarnystės svarbą visų lygių dvasininkams, gruodžio viduryje buvo
pranešta apie Šventojo Tėvo asmeninę nuorodą savo bendradarbiams Romos kurijoje,
kad joje dirbantys kardinolai ir vyskupai turi reguliariai eiti klausyti išpažinčių
į miesto šventoves, ypač tam tikslui išnaudodami netoli Vatikano esančią Šventosios
Dvasios (Santo Spirito in Sassia) bažnyčią, kurią dar palaimintasis Jonas Paulius
II buvo dedikavęs šv. Faustinos Kovalskos dieviškojo gailestingumo kulto plėtrai.
Pažymėtina, kad ir pats popiežius Pranciškus, skirtingai nei jo pirmtakai, per
savo apaštalinius vizitus į Romos parapijas, nepaisydamas programos intensyvumo,
prieš šv. Mišių auką vietinėje bažnyčioje, kaip kiekvienas klebonas, kurį laiką
praleidžia klausykloje, suteikdamas penitentams Atgailos sakramentą. Neretai savo
kalbose naudodamas evangelines ganytojo ir kaimenės metaforas, Šventasis Tėvas
visuomet pabrėžia tokios pastoracinės globos svarbą šiandienos žmonėms, kurie,
praradę kasdienio gyvenimo viltį, išeitimi laiko alkoholį, narkotikus, azartinius
lošimus, pinigų galią ar seksualinį palaidumą. Evangelijoje
yra gražus pasakojimas apie piemenį, kuris, pamatęs, jog viena avis pasiklydo,
palieka kitas 99 ir eina jos ieškoti, kalbėjo popiežius Pranciškus viename birželį
vykusiame pastoracinių darbuotojų susitikime. Bet, broliai ir seserys, mes šiandien
prie savęs turime tik vieną avį, o 99 yra pasimetusios. Mes turime eiti jų ieškoti
ir jas surasti. Jis pabrėžė, kad kiekvienas ganytojas turi būti švelnus, rūpestingas
ir nuolankus, kad jis dvelktų avies kvapu, o ne piktas ir klastingas kaip vilkas,
nes tuomet neturės reikalingo tikinčiųjų kaimenės pasitikėjimo. Papildydamas šiuos
apmąstymus dabar pristatomoje kovo 6 dienos kalboje Romos kunigams ir pabrėždamas,
jog turi galvoje kunigus, jog jis yra vienas iš jų, Šventasis Tėvas sakė, jog
evangelinė Gerojo Ganytojo ikona aiškiai nurodo, kad kunigas turi būti užuojautos
ir gailestingumo žmogus, artimas savo žmonėms, ir visų tarnas, turintis ypač
kreipti dėmesį į atstumtuosius, nusidėjėlius ir sielos bei kūno ligonius. Kaip
tik tokį gailestingą artumą kunigas ir liudija administruodamas Susitaikinimo
sakramentą, svetingai priimdamas penitentą, išklausydamas, patardamas ir atleisdamas.
Tačiau visa tai priklauso nuo to, kaip pats kunigas asmeniškai išgyvena tą Sakramentą,
leisdamas būti Dievo gailestingumo apglėbtas atliktoje išpažintyje. Ką pats išgyvena
savo širdyje, gali duoti ir kitiems savo tarnystėje, aiškino popiežius Pranciškus,
su būdingu tiesumu retoriškai klausdamas dvasininkų, kaip dažnai jie eina išpažinties
ir džiaugiasi galėdami priimti Viešpaties atleidimą.
Sielovadai nepadedantys kraštutinumai Dalindamasis prisiminimais
iš kunigiškos tarnystės Argentinos sostinėje, Šventasis Tėvas nurodė žymaus tenykščio
nuodėmklausio liudijimą, kai jam kylant abejonių dėl nuodėmių atleidimo, jis nuėjęs
į koplyčią prie Tabernakulio maldoje sako eucharistiniam Viešpačiui, kad Jis pats
kaltas, nes duoda tarsi blogą gailestingumo pavyzdį, ir taip atgauna reikalingą
ramybę. Pripažinęs, jog tai tikrai gyvybinga malda, nes tik tai, ką išgyvename
savo širdyje, galime perduoti ir kitiems, popiežius Pranciškus pabrėžė, kad Bažnyčiai
nepadeda kunigai, panašūs į laboratorijos aseptikus, kurie yra švarūs, sterilūs,
tačiau bejausmiai ir negali suprasti realios gyvenimo situacijos. Šventasis Tėvas
ta proga priminė jo jau anksčiau pateiktą Bažnyčios, kaip karo lauko ligoninės,
įvaizdį, kai yra daugybė sunkių sielos žaizdų, skandalų ir pačioje Bažnyčioje,
kad visa tai reikia neatidėliotinai sutvarkyti ir gydyti be užtęsto aptarinėjimo.
Juk daugelį žmonių yra suklaidinusios pasaulio iliuzijos, kai kurios nuodėmės,
ypač kalbant apie seksualinius santykius, netgi melagingai propaguojamos žiniasklaidoje,
be to, yra daug paslėptų žaizdų sieloje, dėl kurių gėdijamasi ir stengiamasi,
kad nebūtų viešai matomos. Popiežius Pranciškus kalbėdamas Romos kunigams priminė
Jėzaus laikų raupsuotuosius, kurie buvo vejami šalin, kad neužkrėstų kitų, ir
patys gėdijosi savo padėties, bet gailestingas Išganytojas juos guodė ir gydė.
Kad būtų išvengta klaidingo ar net priešiško Bažnyčios nusistatymo nusidėjusių
žmonių atžvilgiu, Šventasis Tėvas kvietė kiekvieną kunigą klausti savęs, ar jis
žino savo parapijiečių sielos žaizdas, ar jas intuityviai nujaučia ir pasirengęs
gydyti. Jis pastebėjo, kad tarp tikinčiųjų galima išgirsti
komentarų, kad vieni kunigai yra labai griežti, o kiti visiškai atlaidūs, netgi
atsainiai priima nuodėmių išpažinimą, kaip kokią įprastą rutiną. Šventasis Tėvas
sakė, kad nors yra normalu, kad tarp nuodėmklausių egzistuoja įvairūs stiliai,
atitinkantys charakterio savybes, tačiau tai neturi kliudyti sveikam Bažnyčios
moralinio mokymo principų taikymui. Todėl kiekvienas nukrypimas į kraštutinumus
nėra geras, kadangi nei perdėtai atlaidus, nei labai griežtas kunigas nepateikia
tinkamo Jėzaus Kristaus liudijimo, kadangi faktiškai nesirūpina pačiu žmogumi,
kuris kreipiasi pagalbos. Rigoristas nusiplauna rankas: jis faktiškai prikala
penitentą prie įstatymo šaltu ir griežtu būdu; laksistas taip pat nusiplauna rankas,
nes jis tik išoriškai gailestingas, bet realybėje nepriima sąžinės problemų, minimizuodamas
nuodėmę, kalbėjo popiežius Pranciškus. Bet tikrasis gailestingumas reiškia
rūpinimąsi asmeniu, jo dėmesingą išklausymą su reikiama pagarba ir teisingumu,
susipažinimą su situacija ir jo lydėjimą susitaikymo kelyje. Tokios atsidavusio
nuodėmklausio pastangos reikalauja daug jėgų, vargina, bet tai įmanoma atlikti,
turint užjaučiančią Gerojo Samariečio širdį, kokia yra Kristaus širdis. Nei perdėtas
griežtumas, nei paviršutiniškas atlaidumas neskatina kunigo trokštamo šventumo,
o tik globojantis pastoracinis kentėjimas, panašiai kaip šeimos tėvas ir motina
kenčia dėl savo vaikų problemų. Kiekvienas parapijos kunigas turi daug darbų,
tačiau sielovadinė kančia, užtariamoji malda ir netgi ginčas su Viešpačiu (Mozės
pavyzdžiu) dėl savo žmonių išgelbėjimo yra svarbus prasmingam pastoraciniam liudijimui.
Klausdamas Romos kunigų, ar dažnai jie verkia dėl savo žmonių, Šventasis Tėvas
kvietė juos maldoje prašyti tokios ašarų dovanos. Malonę
skleidžianti relikvija Ragindamas nesigėdyti sužeisto
brolio kūno ir neieškoti pasiteisinimų vengiant jam padėti, popiežius Pranciškus
tęsdamas pokalbį vėl priminė evangelinį Gerojo Ganytojo pavyzdį, sakydamas, kad
uždara gailestingumui širdis visada randa priežastį tam, kas neatlikta. Betgi
Samarietis atveria savo širdį, leidžia, kad iš jos sklistų užuojauta ir gailestingumas,
matant didelėje nelaimėje atsidūrusį, plėšikų užpultą ir sunkiai sužalotą žmogų,
ir toks vidinis nusistatymas įgalina konkrečios pagalbos veiksmingumą. Laikų
pabaigoje tik tam, kuris nesigėdijo savo sužeisto ir atstumto brolio kūno, bus
leista kontempliuoti šlovingą Kristaus kūną, darė išvadą Šventasis Tėvas, prisipažindamas,
kad jam visada malonu skaityti 25-ąjį Šv. Mato evangelijos skyrių, kuriame pasakojama
apie būsimo Paskutinio teismo įvykius ir Viešpaties nuosprendžius. Jam apie gailestingumo
pareigą nuolat primena nešiojimas nedidelio kryželio, kurį nuėmė nuo mirusio kito
žymaus Buenos Airių nuodėmklausio, jau karste laikyto, rožančiaus. Pasakodamas
apie šį įvykį, popiežius Pranciškus aiškino, jog minėtas dvasininkas buvo teologijos
profesorius ir savo vienuolijos provincijolas, mirė sulaukęs 94 ar 96 metų, pas
kurį išpažinties eidavo visa Argentinos sostinės kunigija ir jis pats, tuomet
buvęs Buenos Airių generaliniu vikaru. Tuomet aplankęs
to velionio kunigo laidotuvėms išstatytus palaikus ir pamatęs, kad vienišas karstas
net nepapuoštas, jis tuoj pat išskubėjo pirkti gėlių ir grįžęs pradėjo puošti.
Taip darydamas, jis mirusioje rankose pastebėjo rožinį, ir kažkokio, kiekvienam
įgimto plėšiko impulso veikiamas, nedidelėmis pastangomis nutraukė ir pasiėmė
to rožinio kryželį, meiliai žvelgdamas į velionį ir sakydamas: Duok man bent
pusę savo gailestingumo. Nuo tada šį kryželį kaip brangią relikviją, jis laikė
savo marškinių kišenėje, o kadangi popiežiaus marškiniai kišenių neturi, tai Šventasis
Tėvas jį nešioja specialiame maišelyje po viršutiniais rūbais. Ir kai man kyla
bloga mintis, visada ranka jį paliečiu, aiškino popiežius Pranciškus. Ir tada
jaučiu malonę, jaučiu, kad tai mane daro geresnį. Taigi, tokį poveikį turi gailestingo
kunigo, kuris geba prisiliesti prie žaizdų, pavyzdys, tvirtino Šventasis Tėvas.
Mąstykime apie daugelį atsidavusių kunigų, kurie yra Danguje, ir prašykime jų
gailestingumo malonės, baigdamas pokalbį sakė Romos vyskupas. Tegul jie mums
suteikia tą gailestingumą, kurį skyrė savo tikintiesiems. ©
2014 XXI amžius |