Laikas
ir žmonės Režisieriaus Henriko Vancevičiaus epocha ir
jos spalvos Marija Macijauskienė
(Pabaiga. Pradžia nr. 12)
|
Henrikas Vancevičius su žmona Aldona Kupstaite |
| Regimantas Adomaitis (Junas Gabrielis
Borkmanas), Vaiva Mainelytė (Freken Ela Reinheim) |
| A. Čechovas. Trys seserys. Maša Aldona
Jodkaitė, Olga Aldona Urbonaitė, Irina Gražina Balandytė |
|
Regimantas Adomaitis (Mindaugas) |
|
Po spektaklio Mažvydas premjeros: Henrikas Vancevičius,
Laimonas Noreika, Justinas Marcinkevičius |
| Su tuometiniu Akademinio dramos teatro
direktoriumi Pranu Treiniu | Statant Garsijos
Lorkos Bernardos Albos namus, D. Juronytei teko vienos iš dukterų Magdalenos
vaidmuo. Prisimenu vieną sceną sako Danutė, kur aš stoviu nuošaliai ir
tylomis stebiu seserų konfliktą. Po vienos repeticijos režisierius man sako: Kuo
tu ten gyveni? Pradėjau galvoti apie savo požiūrį į tai, kas vyksta, ir kaip
jį išreikšti. Bandau vienaip man sako: Dar nesuradai. Ieškok. Ilgai kankinausi,
kol vieną naktį supratau aš turiu ten piktdžiugiškai juoktis. Rytinėje repeticijoje
mano atradimas buvo priimtas (ten pat, p. 144145). Taip
spektaklyje, leisdamas pačiam aktoriui atrasti save, režisierius ištirpdavo tame
vyksme, tame scenoje tekančiame gyvenime. Toks tas legendinis H. Vancevičiaus
aktorinis, jausmų ir išgyvenimų teatras. Pamenu, 1959 metais, jau dirbdama Kauno
tiesoje, turėjau parašyti apie Kauno muzikiniame dramos teatre pastatytą kompozitoriaus
Vitolio Baumilo operą Paskenduolė (dirigentas J. Indra, dailininkas F. Navickas)
recenziją. Žiūrėjau premjerinius spektaklius, visą dėmesį sutelkdama į solistų
pasirodymą scenoje, vertinau tikslumą, perteikiant vidinį vaidmens pasaulį, ir
visai negalvojau apie operą pastačiusį režisierių; jis ištirpo toje tragedijoje,
tuose įvykiuose. Vertindama aptariau džiaugdamasi solisto Gedimino Šmito sukurtu
Anicoko giliu, jautriu, tapybiškai tikru paveikslu. Tačiau kliuvo vienai iš pagrindinių
solisčių, kad ji savo personažo scenoje nekūrė ir žiūrovo nejaudino, nes jautėsi
tarsi stovėtų prie rojalio, orkestrui akomponuojant, ir dainuotų. Gal taip įtaigiai
žiūrėjau ir vertinau, nes turėjau aktorinį išsilavinimą ir buvau jaunatviškai
reikli. Po recenzijos tada teatro direktorė Motylevskaja apskundė LKP Centro komitetui
ir, kol dirbo Kaune, pamačiusi mane atėjus į žiūrovų salę, nepasidrovėdavo viešai
išvaryti. Reikia vėl grįžti į H. Vancevičiaus teatrą prie
aukso rėmais tviskantį ir ryškų įspūdį Lietuvos teatro istorijoje palikusio Juozo
Grušo Herkaus Manto, prikėlusio ne tik Lietuvos dramaturgus, bet ir pažadinusio
mūsų dvasią, kaip ją žadino toliau Justino Marcinkevičiaus trilogija Mindaugas,
Mažvydas ir Katedra bei jo poezija, visus kartu su žiūrovais skatinanti prisikelti,
pabusti, suprasti, kas esame ir kuo privalome būti. Štai žodžiai aktorės D. Juronytės,
kuri vaidino J. Grušo Herkaus Manto pastatyme Manto sužadėtinę Kristiną (Herkų
Mantą vaidino Algimantas Voščikas): Daugiausia prisimenu repeticijas, spektaklio
kūrimo atmosferą, kuri paprastai ir nulemia spektaklio sėkmę. H. Vancevičius tėvynės
meilės ir laisvės temą iškėlė taip aukštai, kad ja užkrėtė visus spektaklyje dalyvavusius
aktorius. Aktoriai masinėse scenose vaidino su tokia jėga ir atsidavimu, kad nenusileido
pačiam Herkui Mantui. Spektaklis patenka į teatro aukso fondą (ten pat, p. 144).
H. Vancevičius, aktoriams dar prieš sėdant prie stalo,
ruošiantis skaityti būsimą dramą, komediją ar kito žanro pjesę, sakydavo: Stebėkit
gyvenimą gatvėje, parduotuvėje, savo kieme... Stebėkite ir galvokite.
Kad aktoriaus gyvenimiški potyriai lemia kuriant, patvirtina ir paties režisieriaus
pasipasakojimai. Jis buvo ką tik paskirtas vyriausiuoju režisieriumi ir dirbo
su dramos trupe. Regina Senkutė, jo žmona, dirbo su muzikiniu kolektyvu. Vėl
buvome greta, viename teatre, bet tuomet prasidėjo sunkiausi mano asmeninio gyvenimo
metai. Nutrūko mūsų santuoka su Regina. 1956 metais po kelerius metus trukusios
sunkios ligos Regina mirė. Nors aš jau buvau sukūręs šeimą, ir su Aldona jau turėjome
pirmagimį Andrių, kuris dabar, senatvėje, yra mano globėjas, Reginos mirtis man
buvo labai sunkus sukrėtimas, lydėjęs mane ilgus metus. Kitą tokį smūgį patyriau
1995 metais netekęs Aldonos, su kuria išgyvenome 40 metų.
1956 metais mirė Regina, o 1957 metais aš pastačiau vieną geriausių savo spektaklių
J. Grušo Herkų Mantą. Statydamas šį spektaklį, į jį sudėjau ne tik visas savo
kūrybines jėgas, bet ir asmeninio gyvenimo jausmų sumaištį skausmą dėl mylimo
žmogaus netekties ir kūrybinį džiaugsmą. Herkaus Manto pastatymas sutapo su
vengrų sukilimo metais, o mūsų spektaklyje buvo kalbama apie tėvynės meilę, kovą
už tėvynę. Žiūrovai stebėjo šį spektaklį sulaikę kvapą (Pasakoja Henrikas Vancevičius,
Kauno Valstybinis dramos teatras 90 Kaunas, 2010, p. 46).
Vengrų tautos tragedija, jos patirtis atsispindi ir mano gyvenime. 1956-ųjų rudenį
pirmą kartą Maskvos buvo leista lietuviams išvykti į turistines keliones ne Sovietų
Sąjungos respublikose, bet į Vengriją. Buvo sukomplektuota grupė, kurion ir aš
patekau (reikėjo dviejų patikimų partinių žmonių rekomendacijų). Išklausėme instruktažą,
kad žinotume, kaip elgtis, kad žinotume, kas galima, o kas ne... Ir staiga Vengrijos
žmonių sukilimas, sovietinė raudonoji armija įsiveržė su tankais, šaudė, daužė
(lygiai kaip Lietuvoje 1991-ųjų sausio 13-ąją)... Kelionė atšaukta. Jau gerokai
prasidėjus 1957-iesiems vėl buvo pravertas siauras laisvesnio alsavimo ruoželis;
pasiūlyta rinktis Bulgariją ar Čekoslovakiją. Aš pasirinkau pastarąją, bet nuo
tada pajutau, kokia kibi saugumo organizacija. Mus ne tik sekė, fiksavo, grįžtant
kratė (mano kukliame lagaminėlyje ieškojo laiškų, kilnojo apatinius rūbelius...).
Sugrįžus po kurio laiko Kazys Pūras, dirbęs Lietuvos radiofone, manęs paprašė
papasakoti apie susitikimą su rašytoja Marija Majerova, Julijaus Fučiko žmona
Gusta... Mat, Jaunimo gretų redakcijos vadovų buvau įgaliota paruošti žurnalui
reportažą. Apie tai kelionėje informavau mūsų sergėtoją iš Maskvos Mariją (jos
pavardės nežinojom), tai man priskyrė prižiūrėtoją iš Prahos universiteto labai
dėmesingą tikrą čeką Holynką. Grįžus paskambinęs mūsų grupės seniūnas Čiudakovas
pasakė, kad iš Maskvos atėjusios kiekvieno grupės nario charakteristikos; mano
geriausia, tačiau laidõs buvo atsisakyta (buvo kalbama tiesiai į eterį), turbūt
kad nesukelčiau skandalo. H.Vancevičius tęsia: Kai su
Herkum Mantu dalyvavome Pabaltijo teatrų festivalyje, jis buvo pripažintas geriausiu,
lygintas su žymiojo Latvijos režisieriaus E. Smilgio spektakliu (ten pat).
Laikrodžio rodyklė skubėjo ir sukosi strimgalviais kaip ir gyvenimas su naujais
darbais ir iššūkiais. H. Vancevičius pastatė Kauno dramos teatre ne vieną labai
reikšmingą J. Grušo darbą ir kitų lietuvių dramaturgų pjeses, dramos kūrinius
ar komedijas. Apie tai liudija Augustino Griciaus laiškas režisieriui, 1955 metais
pastačius jo Karštą vasarą. Teatras, į kurį veržiasi
autoriai, yra puikus teatras. Ir, kaip parodė dekada, teatras tegali patikrintai
augti imdamasis tik nacionalinės dramaturgijos.
Daugiau dalykiškų kūrybinių ryšių su mūsų rašytojais! Daugiau glaudžių asmeninių
pažinčių su jais! Tik, šiukštu! nepasipūskit
ir nei vieno neniekinkit, kaip yra pasielgęs LTSR Dramos Teatras su drg. Baltušiu
ir kitais, pradedančiais autoriais. Linkiu Jums
geriausios kloties ir tikiu, kad sulig kiekvienu žingsniu Jūs žengsite vis aukštyn,
vis į naujus laimėjimus, ugdydami savo artistinį meistriškumą ir savo kūrybines
jėgas. Bučiuoju Jus visus.
A. Gricius (Režisierius Henrikas Vancevičius, Scena, 2004).
Prisimindamas savo darbus Kauno dramos teatre (Kaune vien tik dramos teatre uždanga
kilo 33 kartus prieš jo režisuotus spektaklius, o Kauno muzikiniame dramos teatre
pastatė kompozitoriaus V. Baumilo Paskenduolę), kalbėjo: Iš pasaulinės klasikos
pastatymų išskiriu du spektaklius A. Čechovo Tris seseris ir F. Garsijos Lorkos
Bernardos Albos namus. Apie šiuos spektaklius daug rašyta, jie buvo vaidinami
Maskvoje, Kremliaus teatro scenoje. Monika Mironaitė savo atsiliepimą apie Tris
seseris spaudoje pavadino spektaklis šventė. Antanas Vengris, apibūdindamas
spektaklį Bernardos Albos namai, užbaigia taip: Tai spektaklis muzika, gilios
dramos kupina muzika. Spektaklis, kuriuo atsisveikinau
su Kauno dramos teatru, buvo J. Steinbecko Pelės ir žmonės. Čia vaidinę jauni
aktoriai Regimantas Adomaitis ir Vytautas Tomkus savo aktorinį kelią toliau tęsė
su manim Akademiniame dramos teatre. 1966 metais, kai
išėjo į pensiją J. Rudzinskas, man paskyrė vadovauti dramos teatrui. Atėjau iš
kitaip susiformavusio teatro, kuriame mes buvome kaip broliai ir seserys, artimi
nuo pat pradžių, nuo studijų laikų. Ten buvo jaunystė, visi praradimai ir atradimai,
viltys, nuoskaudos, laimėjimai (...), ir atvirai prisipažįsta, Kauno dramos
teatras man buvo ir liko brangus mano teatras. Aš jį prisiminsiu su didele pagarba.
Manau, kad ten aš buvau kūrybiškesnis negu bet kada vėliau. Ten buvau geriausias...
(...) Ten tapau mokytoju, ten ir pats mokiausi iš savo mokinių. Taip atsirado
visi mano pagrindai. Aš prasidėjau ten. Kalbėdamas apie
savo pirmąjį teatrą, stačiai noriu prieš jį persižegnoti (Kauno Valstybinis
dramos teatras 90, Kaunas, 2010). Kalbėti apie H. Vancevičių,
suradėją ir atradėją, pedagogą, kuris, ieškodamas kartu su aktoriumi vaidmens
tapatumo, skatino save atrasti, pradėsiu nuo visų mylimos talentingiausios aktorės
Gražinos Balandytės prisiminimų. Henrikas Vancevičius
mane pakvietė dirbti jo vadovaujamam teatre iš Klaipėdos. Aš dar nepažinojau Kauno,
šio teatro, šio amato meno specifikos, todėl Henriką Vancevičių laikau savo pirmuoju
mokytoju. Pradėjau vaidinti Klaipėdos dramos teatre, kur
mane pastebėjo Monika Mironaitė ir Juozas Baltušis. Jie ir papasakojo apie mane
Vancevičiui. Kai atvažiavome į Kauną gastrolių, režisierius pamatė mane ir pakvietė
į Kauno teatrą. O Kauno trupę sudarė aktoriai, baigę GITISą... Bet aš pasiryžau
kad tik greičiau viskas išsispręstų: ar išsipildys mano troškimas vaidinti,
ar ne. Prasidėjo darbas. Buvau labai sujaudinta, kai režisierius Vancevičius pakvietė
mane drauge nusifotografuoti iš įvairių profesijų žmonių nuotraukų susidėjusiam
ciklui Mokytojai ir mokiniai. Tai man buvo didžiausias įvertinimas (Režisierius
Henrikas Vancevičius, Scena, 2004, p. 140141). Nedaug
kur ir ką vaidinau; su Rolandu Butkevičiumi Justino Marcinkevičiaus Dvidešimtajam
pavasary pagrindinį vaidmenį. Vaidinau F. Garsijos Lorkos pjesėje Bernardos
Albos namai, su Rolandu Butkevičiumi A. Arbuzovo romantinėje pjesėje Tai buvo
Irkutske, A. Čechovo Trijose seseryse... Kai atvažiavau
į Kauną, mano pirmas vaidmuo buvo Justino Marcinkevičiaus Dvidešimtam pavasary.
Prisimenu tokį epizodą, tai yra, Rolandas Butkevičius (Kairys), stovėdamas po
žydinčia obelimi, sako gražų ilgiausią monologą. Vancevičius žiūrėjo į jį, žiūrėjo,
klausėsi ir staiga: Čia dar kažko trūksta. Gerai, bet trūksta. Važiuojam į gamtą!
O kaip tik žydėjo sodai. Jis suorganizavo teatro autobusą, susėdom visi, kiek
tilpo, ir išvažiavom į Panemunę. Pasiėmėm kas ką valgyti, vyrai tada madingo Tokajaus
vyno kelis butelius, bet visiems buvo ne gėrimas galvoje; žydėjo sodai... Buvo
tokia nuotaika! Prie vandens ant smėlio iš surankiotų šakalių, rastų medžio šakų
ir pagalių susikūrėm laužą. Vancevičius, užvaldytas to atvykimo, tos vakaro prasmės,
sako: Pažiūrėkit, kaip gražiai saulė leidžiasi!.. Kaip gražiai keičiasi vandens,
dangaus ir sutemų spalvos, kaip toje erdvėje žydinčios obelys, sodai... Mes buvom
nuotaikos pakerėti ir besikalbėdami, bendraudami likome Nemuno pakrantėje vos
ne iki ryto. Visus parvežė. Aš pagalvojau, kad tikriausiai repeticijos nebus,
ir bandžiau kokias tris valandas numigti. Einu į teatrą. Galvoju nieko nerasiu.
Matau žiūrovų salėje vaikštinėja gražiausiuoju kostiumu, iškrakmolintais marškiniais,
puikiai sušukuotais plaukais, su varlyte pakaklėje. Štai kaip jį pakylėjo gamta.
Ir mus visus. Ėmė rinktis aktoriai repeticijai. Ir gastrolių
metu H. Vancevičius surengdavo tokius pasibuvimus gamtoje, prie laužo. Sakydavo:
Jūs gi niekad nematot, kada kyla saulė, miegat, o čia!.. Tai ne tik cementavo,
jungė kolektyvą, bet ir kūrė norimą atmosferą. O apvažiavom daug. Buvom ir Vilniuje.
Eilėse prieš premjerą stovėdavo žiūrovai, kad gautų nusipirkti bilietų. Atvažiuodavo
iš miestų, miestelių, kolūkių ir su pavilga. Mes buvome laukiami, populiarūs ir
publikos mylimi. Jau seniai H. Vancevičius dirbo Vilniaus
akademiniame vyr. režisieriumi, ir mūsų teatras atvažiavo į Vilnių su F. Garsijos
Lorkos Bernardos Albos namais. Po spektaklio, kai mums įteikė po puokštę gėlių
ir lenkėmės, aš pastebėjau, kad pirmoje eilėje sėdėjo Henrikas Vancevičius, mano
pirmasis mokytojas. Ir aš pasilenkiau ir įteikiau jam savąją puokštę. Nusileido
uždanga. Kai nuėjau į užkulisį, Henrikas Vancevičius manęs jau laukė, apkabino
per pečius raudodamas: Aš kaltas, aš tau sugadinau visą gyvenimą (mat, savo laiku
įsižeidęs skyrė palyginti mažai naujų vaidmenų M. M.). Dovanok. Kartu verkiau
ir aš (Iš pokalbio su aktore Gražina Balandyte telefonu sausio 6-ąją).
Daug naujų lietuvių autorių pjesių atėjo ar gimė H. Vancevičiui dirbant Kaune:
vien keturi nauji J. Grušo pastatymai, Just. Marcinkevičius, S. Čiurlionienė,
R. Narečionis, J. Mackonis, J. Avyžius, V. Bubnys, K. Inčiūra, K. Saja... Kiti
jau buvo žinomi autoriai, o kai kurie tik pradėjo savo kelią. Beveik visų H. Vancevičiaus
pastatymų dailininkas buvo Feliksas Navickas. Mat abiem rūpėjo palikti, patikėti
sceninę erdvę aktoriui ir idėjai. 1964-aisiais Kazys Inčiūra
H. Vancevičiui įteikė pjesę Žemaitė. Su autoriumi poetu, aktoriumi ir dramaturgu
jis artimai bendravo. Autentiškos atmosferos atnešė K. Inčiūros pasakojimai
apie kančias Sibiro kalėjimuose. Kaip vyko tuo metu repeticijos,
pasakoja šioje pjesėje Žemaitės paveikslą sukūrusi aktorė Birutė Raubaitė: Ateina
Vancevičius į repeticiją ir tyliai vaikšto po salę. Jo žingsniai man lyg kamertonas,
pasufleruojantis, kokia aš turiu išeiti į sceną. Vancevičius buvo jautrus ir subtilus
pedagogas, mokėjęs prieiti prie kiekvieno žmogaus. Kai aš gaunu naują vaidmenį,
dažniausiai išsigąstu: atrodo, nieko nežinau, nieko nemoku ir išvis nenoriu to
vaidmens. Iš lėto, po truputį artėju prie jo. Vancevičius šitai žinojo. Pamenu,
repetavome Tai buvo Irkutske. Ten buvo šokių scena. Prisipažinau režisieriui,
kad šokti tai jau aš negaliu. Nieko, sako jis. Tai ne esminis dalykas.
Po tokio atsakymo nusiraminau ir... ėmiau mokytis to šokio. Galų gale tai tapo
gražiausia mano vaidmens vieta. Aktoriui dirbti su šiuo režisieriumi buvo lengva
ir gera dėl to, kad visuomet atrodydavo, lyg tu pats vienas viską padarei. Vancevičius
niekada nieko neprimesdavo, bet visada žinodavai, kokia tavo vieta spektaklyje
ir vardan ko tas spektaklis yra statomas. Mes visi laikėmės taisyklės: nori gerai
vaidinti stenkis, kad ir tavo partneris gerai vaidintų. Vėliau, dirbdama su
kitais režisieriais, jei ko nors nesuprasdavau, visada prie tų dalykų grįždavau.
Labai įdomiai dirbdavom su lietuvių dramaturgija. Repetuodami
kartu su dramaturgais, irgi jausdavomės to veikalo kūrėjai (Režisierius Henrikas
Vancevičius, Scena, 2004, p.142). Būdavo ir taip (kalbu
apie lietuvių dramaturgus), kad ne pats autorius, bet atsitiktinumo dėka pjesė
ateidavo į režisieriaus H. Vancevičiaus kūrybinio darbo aplinką. Apie tai labai
šilti H. Vancevičiaus žodžiai: Su džiaugsmu sutikau Dovydą Judelevičių, įteikusį
man jo atrastą dar niekur nematytą K. Binkio pjesę Generalinė repeticija. Sukūrėme
rimtą spektaklį. Neužmirštami L. Zelčiaus, G. Tolkutės, D. Strakšytės, A. Mackevičiūtės,
A. Tarasevičiaus, L. Noreikos darbai. Ypatingai tikslios ir išraiškingos dailininko
F. Navicko dekoracijos (ten pat, p. 176). Kaip jau D. Juronytė
ir kiti šio teatro veikėjai prisimena, režisierius, pastebėjęs jauną, talentingą
aktorių, persiviliodavo, pakviesdavo dirbti Kauno dramos teatre Eugeniją Pleškytę
(sužibėjo J. Mackonio Ulijonoje), Rūtą Staliliūnaitę (pirmas jos vaidmuo buvo
K. Sajos pjesėje Saulė ir stulpas). Teatre, kaip ir
visame meno, literatūros, mokslo pasaulyje atsiranda ir suveši pavydas. Kartais
jis sužlugdo, o kartais priverčia kaltąjį pasitempti.
H. Vancevičius man leisdavo dalyvauti repeticijose, patarė pasidomėti vyr. dailininko
Felikso Navicko darbais. Jautriausias laikas, kai kolektyvo nariai sužino, ką
ruošiasi režisierius statyti, ir laukia, visą laiką dirsčioja, praeidami pro skelbimų
lentą, kurioje būna pakabinamas tame spektaklyje dalyvausiančių aktorių sąrašas.
Kasdien įtampa užkulisiuose, grimo kambariuose didėja, pampsta. Pamenu, daug audrų
tarp teatro aktorių (moterų) sukėlė pamačius skelbimų lentoje V. Šekspyro dramos
Antonijus ir Kleopatra dalyvausiančių aktorių užimtumą. Kleopatra Rūta Staliliūnaitė
(!). O juk tikėjosi ir Antanina Mackevičiūtė, ir Danutė Juronytė, ir Birutė Raubaitė...
Prasidėjo trintis. Tai režisieriui ne į naudą. Praeidamos, prasilenkdamos žiūrėjo
į vaidmens užkariautoją R. Staliliūnaitę su nuoskauda širdy, kai kas, sako,
skleidė pramanytas istorijas. Bet to nepatikrinsi, todėl, negaliu nei patvirtinti,
nei paneigti, kaip sako politikai. H. Vancevičius visokiais būdais stengėsi savo
nuomonę, sprendimą, pateisinti, apginti aktorę... Tiesa,
H. Vancevičius turėjo ir šiokių tokių nuodėmių. O kas jų neturi... Jam nepatiko,
kad dirbti Kaune paskirto režisieriaus Vytauto Čibiro spektaklius gerai vertino
ir teatrologai, ir mielai su juo dirbo, kontaktavo aktoriai. Jausdamas H. Vancevičiaus
nenorą sutarti, domėtis jo darbais, V. Čibiras išvyko į Vilnių.
Vėliau, kai režisierius Stasys Motiejūnas pastatė pagal Kazį Borutą Baltaragio
malūną, sulaukęs audringo publikos dėmesio ir, žinoma, palankios kritikos, spektaklis
buvo greitai išbrauktas iš repertuaro, o į Jurgos vaidmenį puikiai sukūrusią Rūtą
Staliliūnaitę numota ranka. Sako, namų nėra be dūmų, o
juk šio teatro pagrindą sudarė H. Vancevičiaus bendramoksliai, gitisiečiai. Būdavo
ir pasižodžiavimų, o tai žeidė emocionalaus, romantiško Henriko ambicijas ir juo
toliau vis dažniau jis ėmė išgėrinėti. Išsiblaivo, gailisi ir vėl su nepailstama
energija, aistra dirba prie naujo pastatymo. Patirdami
įtampą darbe ir asmeniniame gyvenime, vyrai palūžta prie stikliuko. Pamenu, kad
nuolat teisiama, nutariau nuvažiuoti į Tulpę (buvo garsi kavinė) ir, kaip
buvau mačiusi kitus, sėdinčius prieš bufetą ir bufetavą ant aukštos kėdės, užsisakyti
konjako taurelę. Tačiau atėjusi susigėdau savo sprendimo; nusipirkau garsių Tulpės
konditerių skanėstų ir su mama ir mažais savo vaikais maloniai prie arbatos, o
gal kavos suvalgėme. Žinoma, tokia atmosfera pagreitino
H. Vancevičiaus apsisprendimą išvykti į Vilnių. Tiesa, jis ištraukė du jaunus
ir gražius aktorius Vytautą Tomkų ir Regimantą Adomaitį (prisimenu spektaklį
Pelės ir žmonės) ir privertė juos suprasti aktoriaus vietą scenoje bei dramaturgo
dvasinį pasaulį. Išvažiuodamas į Vilnių ir juos atsikvietė.
Paklausiau (telefonu) Praną Treinį, kaip H. Vancevičius atsirado jo vadovaujame
teatre. Žinai, Maryte, turbūt J. Rudzinsko dėka aš tapau Lietuvos Nacionalinio
dramos teatro direktoriumi. Tai buvo senuose rūmuose. J. Rudzinsko sveikata ėmė
šlubuoti, ir amžius... O tik ką buvo suvaidinęs V. Krėvės Skirgailą. Tai buvo
jo gulbės giesmė. Sykį jis atėjo į mano kabinetą, pasirėmė į stalą ir sako: Noriu,
kad mane pakeistų, kad teatro vyr. režisierius būtų realistas, noriu, kad ateitų
dirbti Henrikas Vancevičius. Ir dar buvo prašytojų, atseit, tik aš galiu priversti
jį atsikratyti stikliuko; ką gi, paėmiau. Čia jau H. Vancevičiaus
sūnaus teisininko Andriaus papildymas dėl to prasidėjusio gėrimo (kalbėjau telefonu):
Tėvai neturėdavo, kur mus mažus padėti, tai augom teatre, viską matėm, viską
girdėjom. Visko būdavo. Tėvui teatras buvo jo gyvenimo būdas, jo gyvenimas. Jis
labai skaudžiai išgyvendavo užgauliojimus, nepagarbą, grubumą.
Ir vėl kalba P. Treinys, aktorius ir rašytojas: Pradėjo dirbti. Ir užgėrė, o
sykį atlėkė pas mane visas nušvitęs, mojuodamas rankoje pluoštu rankraščio: Tik
ką Justinas Marcinkevičius man įteikė savo Mindaugą. Aš pastatysiu, pamatysit!
(Emocijos liejosi per kraštus, toks jis buvo M. M.). Ir ėmė karštligiškai dirbti.
Bet reikėjo derinti kiekvieną sumanymą, pati esi patyrusi vadovaudama muziejui,
nes tada datos sutapo (1918-ieji, o norėjome parodyti Mindaugą 1968-aisiais),
ir tai kėlė baimę, pasipiktinimą, kad nesuprantame, ką darome. H. Vancevičius,
sužinojęs, kad neleidžiama statyti, vėl užgėrė juodai, juodai (kito išsigelbėjimo
jam, atrodė, neliko M. M.). Gėrė ir gėrė. Jokie pasikalbėjimai nepadėjo. Tada
pasakiau, kad atleisiu. H. Vancevičius sukluso, ėmė prisiekinėti, pažadėjo daugiau
negerti. Kaip tik laikas pervirto į kitus metus; po pokalbio Centro komitete buvo
leista Mindaugą statyti, tai H. Vancevičius tiesiog gulė ir kėlė ten. Mindaugą
turėjo vaidinti Regimantas Adomaitis (kitas Henrikas Kurauskas). Regimantas
puikus žmogus, turi visus duomenis, bet jam vis nepavyko užsikabinti, tai
H. Vancevičius pats išmoko tą vaidmenį ir, eidamas aplink Adomaitį, suvaidino,
kartodamas vis, koks turi būti Mindaugas. Premjera, anšlagas ir ne vienas spektaklis.
Tada, pamenu, V. Landsbergis man atsiuntė savo vizitinę kortelę (ją turiu), prašydamas
rasti jam galimybę pamatyti Mindaugą. Juk Justino trilogija ir Mataičių teatras
ir prikėlė Lietuvą! Ir vėliau H. Vancevičius užgerdavo,
nepasirodydavo 23 dienas teatre. Po to atėjęs atsiprašinėja ir žada negerti.
Jau atsirado grupelės kurstytojų, kad būtina Vancevičių atleisti, kad jo metodai
pasenę. Aš stengiausi padėti Vancevičiui ir tokioj situacijoj. Jis tai jautė,
ir taip grumdamiesi jautėmės kaip dvyniai. Net tokioj atmosferoj jis pastatė Fiodoro
Dostojevskio Stepančikovo dvarą (pagrindinį vaidmenį atliko Henrikas Kurauskas),
bet kaip pastatė! Po to atėjo pas mane, padėjo savo prašymą, kad išeinąs iš teatro
dėstyti į konservatoriją. Kalbėdamas ir reziumuodamas
savo mintis apie H. Vancevičių Akademiniame dramos teatre, P. Treinys (to meto
teatro vadovas) sako: ...buvau aršus H. Vancevičiaus sampratos teatro patriotas
ir todėl rėmiau jo veiklą ir metodikos pasirinkimą visom keturiom, nes man regėjos,
kad žmogiškosios sielos virpėjimas scenoje šimtą sykių brangesnis už visus scenos
efektus, kad originali režisieriaus išmonė turi ištirpti aktoriaus vaidyboje...
Visaip klasifikuojami režisieriai į pedagogus ir skaitytojus,
novatorius ir senatorius, demokratus ir diktatorius... Manau, jog H. Vancevičių
derėtų įvardinti kaip režisierių donorą (ten pat, p. 164). Ilgai laužęs galvą,
kaip trumpai drūtai apibūdinti savo ilgametį kolegą bendrų vargų ir džiaugsmų
neradau tinkamesnės sąvokos, kuri geriau sulydytų kilnų pašaukimą su pilietine
ir menine individualybe, neribotai dalijusia savo talentą ir laiką kitiems. Be
tokių vyrų sunku įsivaizduoti intensyvų kūrybinį teatro gyvenimą, tikro teatro,
kuris, skiepydamas žmonėms kilnias idėjas, nuolat kovotų už aukštą meninę kokybę.
Šitokio įkvėpto darbo nirvanoje mes visi su H. Vancevičiumi
išgyvenom daug daug nepamirštamų dienų ir valandų. Tų išgyvenimų rezultatas
geriausieji jo pastatymai, išlikę pirmuose teatro istorijos puslapiuose (ten
pat, p. 165). Jis (H. Vancevičius M. M.) mano mokytojas,
LRT TV laidoje Legendos (2014 01 02) kalbėjo aktorius R. Adomaitis, jis
mano vedlys. Daug kartų dirbom, pradžioje Kaune, kur mane surado. Aš esu prieš
jį labai nusikaltęs (tai pasakiau per savąjį 70-mečio minėjimą) ir jo dabar atsiprašau.
Mat tada buvo toks dalykas. Vyko visur virsmas, ir aš pamačiau, kad mūsų teatras
sustabarėjęs, kad reikia kitokio požiūrio, norėjau išjudinti, supurtyti. O dabar
matau, kad tai puikaus aktorinio, ne režisūrinio tipo teatras, dirbantis, kuriantis
pagal K. Stanislavskio sistemą. J. Miltinis kūrė apie save legendą, sutraukdamas
žiūrovus net iš Maskvos, o Henrikas Vancevičius to nemokėjo ir nenorėjo; jam svarbiausia
buvo aktorius, tai, prie kokio veikalo dirbo. Aš jam labai dėkingas, dėkingas
savo mokytojui. Laidoje Legendos kalbėjo ir teatro
kritikai Markas Petuchauskas, Irena Aleksaitė, aktorės Gražina Balandytė ir Vaiva
Mainelytė... Kiekvienas iš kalbėjusių pabrėžė H. Vancevičiaus, didžiojo pedagogo,
pačius svarbiausius aktorystės pasaulyje privalumus, diplomato, stipraus psichologo
savybes, kantrybę ir taktą. Mane pagavo labai moteriškos,
trapios ir nuoširdžios aktorės Vaivos Mainelytės žodžiai, ir išdrįsau jai paskambinti
telefonu, prašydama papasakoti, kaip prisimena H. Vancevičių, režisierių ir žmogų.
Jau Vancevičius buvo atėjęs į Akademinį, persikėlė iš
Kauno, kai Rudzinskas, dirbęs po Juknevičiaus mirties, atsisakė eiti tas pareigas.
Pamenu, aš tada mokiausi Lietuvos Konservatorijos teatrinio fakulteto antrame
kurse, atėjo į mūsų repeticijas Henrikas Vancevičius ir Pranas Treinys pasidairyti,
pasirinkti naujų žmonių, nes dalis vyresniųjų, senų aktorių, jau išėję, kiti mirę.
Pažiūrėjo mūsų etiudus... Ir išėjo. Po kiek laiko skambina ir kviečia Vancevičius
dirbti teatre. Mūsų kurso vadovė Irena Vaišytė neišleido: Sugadins, išpuiks...
O, kai jau trečiame kurse mane pakvietė dirbti Šiaulių dramos teatre, išleido.
Ir aš patekau tarsi į naujagimių lopšį. Daug sužinojau, daug patyriau. Dirbau
ten nuo 1968 iki 1975 metų. Ir vėl paskambino man Vancevičius: Tai paskutinis
kartas... Atėjo mano kursas (Večerskis ir kiti...) ir dar viena vieta yra. Išvažiavau,
nes jau iš Šiaulių mane kviesdavosi filmuotis. Manau, Vilniuje ir lėktuvai, ir
traukiniai, ir autobusai vietoj; nuvažiavai filmuotis ir reikiamu metu vėl teatre.
Priėmė. Jaučiau ypatingą režisieriaus dėmesį. Kažkaip senoji aktorių karta buvo
prieš mane nusiteikusi, nekaip vertino, ne kaip jaunimas, kuris man to ar kito
vaidmens galėjo pavydėti. Keista, bet taip jau buvo. Daug gyvenime teko išgyventi.
Pamenu, H. Vancevičius statė H. Ibseno Juną Gabrielį
Borkmaną. Vaidinau su Regimantu Adomaičiu. Aš Ela Reinheim. Statant, repetuojant
čia aš Vilniuje, čia skrendu į Maskvą, kur viename Tarybų Sąjungos ir Vokietijos
filme dirbau su Ivanu Lopikovu. Paaiškėjo, kad ir jis vaidina tą patį, kaip Vilniuje
Regimantas Adomaitis. Tada nutarėm ir per filmavimo pertraukėles pradėjom repetuoti;
išnagrinėjom, aptarinėjom, dirbom, bet artėjo Vilniuje premjera. Nežinojau, ar
mane išleis į sceną, nors buvau gerai pasiruošusi. Ir suvaidinau. Po premjeros
režisierius H. Vancevičius pasakė: Į dešimtuką pataikei. O tai buvo aukščiausias
darbo įvertimas. Būdavo, kad kai kas pabamba; išpuikus,
filmuojasi; jai ne teatras rūpi, bet pasirodyti. Bet jaučiau tėvišką Vancevičiaus
globą, prisiminė V. Mainelytė. Režisierius vis keisdavo vaidmenis. Vienąkart
vaidini dramoje, o kitąkart jau komedijoje. Taip jis mus rengė, mokė šiam profesiniam
darbui. Štai 1981 metais vaidinau H. Ibseno June Gabrielyje Borkmane, o 1984-aisiais
jau A. Ostrovskio komedijoje Kiekvienam gudruoliui pakanka kvailumo Kleopatrą
Lvovną Mamajevą. O iki tol daugelyje spektaklių vaidinau, pavyzdžiui, Jono Avyžiaus
Sodybų tuštėjimo metas Milę. Mudvi asmeniškai nebuvom
susitikusios, bet mane sušildė pokalbis ir aš aktorei V. Mainelytei labai dėkinga
už šiuos prisiminimus. Valdas Vasiliauskas, recenzuodamas
Justino Marcinkevičiaus Mažvydo pastatymą Lietuvos akademiniame dramos teatre
(Literatūra ir menas, 1978 birželio 10 d.) cituoja TSRS liaudies artisto H. Vancevičiaus
žodžius, prieš tai paaiškinęs ir prisiminęs poetą ir režisierių, kurių kūrybinį
aljansą pirmiausia apvainikavo Dvidešimto pavasario sceninis variantas, išpranašavęs
poetinio lietuvių teatro atgimimą. Pranašystė išsipildė ir čia didžiausias nuopelnas
tenka poeto draminei trilogijai, jau dabar vis drąsiau prilyginamai nacionaliniam
epui, apie kurį H. Vancevičius yra pasakęs: Realizuoti visą šią draminę epopėją
mano, režisieriaus, Justino Marcinkevičiaus amžininko, pilietinė pareiga. Tai
tapo ir naujojo Akademinio dramos teatro spektaklio leitmotyvu. Mažvydas atsistojo
į garbingą gretą tarp Mindaugo ir Katedros. Spektaklio
kūrėjai sutelkė dėmesį į žodį, jie poeziją girdi ne tik poetiniuose Mažvydo (R. Adomaitis)
monologuose, intymiose išpažintyse, bet ir archajiškose liaupsėse, ir rupios buities
scenose. Valstybinio akademinio dramos teatro literatūrinės
dalies vedėjas Alfonsas Dūdys rašė, kad pirmąją pažintį su aktorių trupe pradėjęs
L. Leonovo pjese Antpuolis, H. Vancevičius svarbiausią dėmesį skiria lietuvių
tarybinės dramaturgijos ugdymui ir šioje srityje pasiekia naujų didelių kūrybinių
laimėjimų. Kalbėdamas toliau, A. Dūdys primena, kad H. Vancevičius yra režisavęs
net tris operinius pastatymus: V. Baumilo Paskenduolę (Kaune) ir Akademiniame
operos ir baleto teatre P. Čaikovskio Eugenijų Oneginą (1972) ir V. Paltanavičiaus
operą Kryžkelėje (1967). Išskirtinę vietą šių pastatymų
tarpe užima šiuolaikinė opera Kryžkelėje, kurioje ypač raiškus režisieriaus
braižas, dirbant su solistais bei choru ir naujai kuriant muzikinį spektaklį.
Už Just. Marcinkevičiaus dramos poemos Mindaugas ir V. Paltanavičiaus operos
Kryžkelėje pastatymus H. Vancevičius 1969 metais pelnė Respublikinę premiją.
1973 metais už nuopelnus lietuvių tarybiniam teatro menui jam suteikiamas LTSR
liaudies artisto vardas. Apie požiūrį į savo darbą, apie
jo, H. Vancevičiaus, kaip vadovo, pareigą kalbant, cituojami paties H. Vancevičiaus
žodžiai: Režisieriaus darbo sėkmę lemia jo sugebėjimas išugdyti aktorius, atskleisti
jų individualybes (Henrikas Vancevičius, Mintis, 1977). Todėl Kauno ir Vilniaus
teatruose dirbdamas surado ir atskleidė ne vieno jauno aktoriaus individualybę,
naujai jam diriguojant, t.y. dirbant su teatrų vyresniosios kartos gerai pažįstamais
ir kritikos, ir žiūrovų didžiai vertinamais aktoriais, atsiskleidė jų kūrybiniame
polėkyje naujos, iki šiol nematytos spalvos, taip praturtinusios aktorių ansamblio
dvasinę atmosferą, nes H. Vancevičiaus žodžiais, ...jeigu žiūrovas neišgirs jo
(aktoriaus M. M.) plazdančios širdies, neįžvelgs jausmo ir minties jo akyse,
jeigu režisierius ir aktorius nesukurs scenoje dvasinio gyvenimo, (ten pat),
vadinasi, darbas buvo veltui, o kartais ir žalingas. H. Vancevičius stengėsi į
teatrų kūrybinę šeimą įlieti vis jauno kraujo, tai po vieną, tai po kitą pastebėtą
perspektyvų aktorių pasikviesdamas, o 1973 metais praturtino trupę savo Valstybinėje
konservatorijoje išugdyta gabių jaunuolių grupe. Netiesa,
kad režisierius H. Vancevičius ir jo darbai užmiršti, kad, anot P. Treinio, H. Vancevičiaus
epocha jau paminta, išbraukta iš mūsų atminties. Šiuolaikiniame kultūros gyvenime
labiau vertinamas šoumenas, režisierių agresyvūs dramaturgų minties, vaizdo ir
idėjos iškraipymai ar statant rusų, Vakarų ar lietuvių autorių kūrinius, nelieka
kalbos apie pagarbą mūsų dvasiniame gyvenime ir rūpesčio žiūrovo prusinimu.
H. Vancevičiaus režisuoti spektakliai buvo rimtai įvertinti ir 1967 metais Pabaltijo
teatrinio meno pavasario festivalyje, ir 1970-aisiais Maskvoje jo režisuoti pastatymai
A. Čechovo Trys seserys, F. Garsijos Lorkos Bernardos Albos namai, V. Paltanavičiaus
opera Kryžkelėje. 1970 metais Just. Marcinkevičiaus Katedra buvo parodyta
ir susilaukė dėmesio Vokietijoje (rytų). Kai 1976 metais Maskvoje įvyko ataskaitinės
LTSR Valstybinio dramos teatro gastrolės (žiūrovai matė J. Avyžiaus Sodybų tuštėjimo
metas inscenizaciją, Just. Marcinkevičiaus Mindaugą, J. Grušo Cirką, Č. Aitmatovo
ir K. Muhamedžanovo Fudzijamą ir F. Dostojevskio Stepančikovo dvaras ir jo
gyventojai), teatro kritikė N. Velechova laikraštyje Moskovskaja pravda rašė,
kad Lietuvos TSR teatras labai įdomiai ir visapusiškai sprendžia tikrojo ir tariamojo
žmonių visuomenės idealo problemą ir teatras, ir jo vyriausiasis režisierius
H. Vancevičius, apmąstydami svarbiausias moralines ir socialines problemas, suvokdami
žmonių santykių esmę... Apmąstymai ir analizė grindžia H. Vancevičiaus režisūrą,
jo santūrią, epiškai ramią pastatymo ir charakterių psichologinio gvildenimo manierą.
Tuo pačiu metu Pravdoje teatro kritikė N. Lordkipanidzė,
reziumuodama šių gastrolių rezultatus, teigė: Vilniaus trupė stipri ir savo tradicijomis,
ir perspektyva, jos mene juntamas gyvas vystymasis. Gastrolės neabejotinai įrodė,
kad turime kolektyvą, jaučiantį laiką, jo socialines ir moralines problemas. Teatras
suvokia savo veiksmingą jėgą ir atsakomybę tai yra jo kūrybinio brandumo ir
gyvybingumo požymis. Nereikia galvoti, kad tik jie vieninteliai
dabartiniai išradėjai, atradėjai pasaulio centras. Kiekvienam kūrėjui leista
dirbti ir užteks vietos po saule; kuo veiklos paletė spalvingesnė, turtingesnė,
tai bus ir pergalė, pliusas. O tai, kas vertinga buvo, kas savo laiku tarė naują
žodį jam duotoje erdvėje, nemindykime purvyno šiukšlėse išmirkusiais batais.
Ir dar. Nesiginčykim, kur, Kaune ar Vilniuje, H. Vancevičiaus statytieji spektakliai
vertingesni. Jis padovanojo mūsų teatro istorijai labai daug. Kaune spektakliai
buvo minkštesnio braižo, Vilniuje griežčiau sustyguoti, bet visur kaip ant delno
emocija, prisodrintas pulsuojantis žodis, aktorių ir režisieriaus H. Vancevičiaus
požiūris, kurį P. Treinys pavadino Vancevičiaus epocha.
Esu išsiilgusi aktorinio teatro pastatymų, psichologinės gelmės darbų ir ne tik
aš viena, ne tik manoji karta, bet ir dabarties jaunimas, apie kurį negalvojame,
kurį pamirštame. * * * Sausio
2 dieną vienam garsiausių Lietuvos režisierių Henrikui Vancevičiui sukako 90 metų.
Jubiliatą pasveikino prezidentė Dalia Grybauskaitė, premjeras Algirdas Butkevičius,
Kultūros ministras Šarūnas Birutis, kolegos. H.Vancevičius iš viso sukūrė per
100 spektaklių, išugdė ne vieną aktorių ir režisierių kartą. Šis žmogus klojo
mūsų nacionalinio teatro pamatus, ant kurių išaugo pasaulinė lietuvių scenos meno
šlovė. © 2014 XXI amžius |