|
Projekto rubrikos: Kronika, Penktadienio pokalbiai,
Išnašos, Laikas ir žmonės, Atmintis, Paveldas, Etnografija,
Kristijono Donelaičio metai, Iš laiškų, Retro. |
| Kristijono
Donelaičio metai Pasklido šviesa
iš Tolminkiemio... Rasa Griškevičienė
|
Kauno kamerinio choro Židinys vadovas Pranas
Jurkonis uždegė tris žvakes po vieną kiekvienam iškiliojo klasiko
šlovės šimtmečiui | UKMERGĖ. Čistyje
Prudy! Tolminkiemis! Višniovka! Lazdynėliai! Nesterov! Stalupėnai!
Matrosovo! Gilija! Ignotovo! Gaištautai! Taip simboliškai Vlado Šlaito viešojoje
bibliotekoje vykusio literatūrinio-muzikinio vidudienio Elegija Kristijonui Donelaičiui
metu ginčijosi rusų kareivis su lietuvių kalba, prabilusia iš Prūsijos kapo, norėdamas
įrodyti, jog nebėra šiame krašte senųjų lietuviškų miestelių pavadinimų Aulavėnų,
Bredūnų, Didlaukių, Papelkių, Gerdavos... Vietoj jų bus Kalinovka, Jagodnojė,
Telmanovo, Vysokojė, Železnodorožnyj... Tačiau ir šiandien iš Tolminkiemio bažnyčios
sklindanti šviesa liudija lietuvybę ir lietuvišką dvasią, o K. Donelaičio vardas,
pasak Justino Marcinkevičiaus, skamba kaip varpas Do-ne-lai-tis! Lietuvių klasikui
pritaria žymus vokiečių etnografas, Leipcigo universiteto profesorius Francas
Osvaldas Tecneris, pripažindamas: Tarsi žvaigždė tu, Donelaiti, iškilai. / Gimtosios
žemės Lietuvos tu, pranaše ir apreiškėjau. / Ir būdamas tik žemdirbio kilmės,
tapai / Karalium-poetu ir purpuriniu spindesiu mums sužerėjai! |
|
Kristijono Donelaičio metai Kristijono
Donelaičio metus paminėjo senjorai RADVILIŠKIS.
Vieną vasario trečiadienio popietę senjorai susirinko į renginį Kristijono
Donelaičio didybė, skirtą lietuvių grožinės literatūros pradininko, poemos Metai
autoriaus Kristijono Donelaičio 300-osioms gimimo metinėms paminėti. Radviliškio
Lizdeikos gimnazijos mokiniai suvaidino K. Donelaičio pasakėčią Pasaka apie šūdvabalį.
Apie rašytojo asmenybę ir jo gyvenimą papasakojo Radviliškio rajono Trečiojo amžiaus
universiteto senjoras Alfredas Krikštanas. Jis pabrėžė, kad Kristijonas Donelaitis
puoselėjo vertybes, aktualias kiekvienam žmogui, darbštumą, meilę gamtai, tautiškumą,
tradicijų ir papročių laikymąsi. Vertybių puoselėjimas ir branginimas padeda žmogui
susivokti gyvenime, suprasti, kas esi iš tiesų, ką turi daryti toliau. Senjora
Nijolė Nėjienė skaitė poemos Metai ištraukas, kurias lydėjo muzika, atliekama
ansamblio Liūdni slibinai. |
|
Kristijono Donelaičio metai Kristijonas
Donelaitis KGB gniaužtuose Bernardas Aleknavičius
| Kristijono Donelaičio 300-ajam gimimo jubiliejui
Lietuvos paštas išleido dail. M. Gribausko sukurtą pašto ženklą Kristijonui Donelaičiui
300 metų. Viršutinėje pašto ženklo dalyje rašoma: Biusto antropologinės rekonstrukcijos
autorius V. Urbanavičius. Perskaitęs šiuos žodžius susimąstai. Nejaugi dar
ir šiandien K. Donelaitis KGB gniaužtuose!? Juk tai akivaizdus melas. Pašto
ženkle pavaizduoto biusto autorius dail. Erikas Varnas. Šį kūrinį dailininkas
kūrė tik remdamasis V. Urbanavičiaus pagal M. Gerasimovo metodą atliktu tariamuoju
Kristijono Donelaičio atvaizdu, apie kurį prof. Vanda Zaborskaitė 1984 metais
žurnale Pergalė nr. 1 yra rašiusi: Tai negyvas, be išraiškos modelis. (...)
Šį buką, bemintį, apatišką veidą negalima teikti kaipo didžiojo tautos poeto autentišką
atvaizdą, kurį užfiksuoja šimtų tūkstančių skaitytojų sąmonė ir kuris gali sukelti
vien nusivylimą, bodėjimąsi, netgi pasibjaurėjimą (B. Aleknavičius, Kristijono
Donelaičio portretas, Druska, Klaipėda, 2010, p. 73). |
|
Etnografija Totorių namuose
dažnai pamatysi Vytauto Didžiojo portretą Daiva
ČERVOKIENĖ
| Prie
vaišių stalo (iš kairės): Fatima Buinovska iš Keturiasdešimties Totorių
kaimo (Vilniaus r.), Liucija Gaidukevičienė iš Subartonių (Varėnos r.)
ir Rozalija bei Jokūbas Aleksandrovičiai | Totoriai
gilią istoriją Lietuvoje turinti tautinė bendrija, Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje
įkurdinta dar Vytauto Didžiojo 1397 metais. Didesnės totorių gyvenvietės, įkurtos
netoli Vilniaus ir Trakų, saugojo sostinę iš vakarų bei pietų pusės nuo kryžiuočių.
Totoriams einant karo tarnybą, jie buvo apdovanoti žemėmis ir bajorų privilegijomis,
galėjo nevaržomai išpažinti savo religiją, statydintis mečetes. Tačiau ar daug
mes, lietuviai, žinome apie jų papročius, tradicijas, religines apeigas? Apie
tai kalbėjomės su Lietuvos totorių bendruomenių sąjungos pirmininku dr. Adu Jakubausku
ir Lietuvos totorių etnokultūrinio buities muziejaus sumanytoja Liucija Gaidukevičiene. |
|
Kronika Menininko kūryboje atgyja
Žiemgalos krašto lygumos Kęstutis PRANCKEVIČIUS
| Tapytojas Vitolis Trušys prisipažino,
jog mėgsta gamtą ankstyvą pavasarį ir vėlyvą rudenį, kai joje nėra žalumos
Autoriaus nuotrauka | Vilnius. Netoli
Senamiesčio įsikūrusioje Kunstkamera galerijoje (Ligoninės g. 4) veikė dailininko,
tapytojo monumentalisto prof. Vitolio Trušio personalinė tapybos paroda Sutemų
šviesa. Dar prieš parodos atidarymą šiuo metu sostinėje gyvenantis garsusis menininkas
prisipažino, jog didžiausią poveikį kūrybai darė jo dėstytojas profesorius Antanas
Gudaitis (1904-1989). Tačiau slogiais sovietmečio laikais jaunąjį dailininką,
studijavusį Lietuvos dailės institute (dabar Dailės akademija), pradėjo vis labiau
traukti Vakarų pasaulyje išpopuliarėjęs ekspresionistinis menas. Tais
laikais Lietuvoje, kaip ir visoje Sovietų imperijoje, dėl suprantamų priežasčių
ekspresionizmas nebuvo įleidęs šaknų. Tad naujų žinių apie šią srovę ir kitus
reikšmingus dalykus sužinodavau iš užsienio žurnalų, ypač čekiškų, kuriuos tada
nelegaliai pavykdavo gauti. Tai buvo tarsi savotiškas langas į postmodernistinį
meno pasaulį, sakė prof. V. Trušys. Savo profesionalų
kūrybinį kelią menininkas, kaip teigė dailėtyrininkė Simona Makselienė, pradėjo
drauge su vadinamąja tyliųjų modernistų karta. Jai priklausė būrelis gerai žinomų
dailininkų, prof. V. Trušio bendraamžių, Kazė Zimblytė, Vincas Kisarauskas,
Šarūnas Šimulynas, Valentinas Antanavičius ir kiti buvę Vitolio bendražygiai.
Daugelio jų, deja, jau nebėra šiame pasaulyje. Dar iki 1970 metų V. Trušys sukūrė
pirmuosius modernistinius abstrakčius kūrinius bei koliažus. Savo drąsa ir novatoriškumu
ankstyvieji Vitolio darbai ne tik nenusileido tyliųjų modernistų kūrybai, bet
netgi buvo tapę savotišku jų įkvėpimo šaltiniu.
| |
Kronika Kai drožėjo darbus įvertina
ir vagys Bronius VERTELKA
|
Medžio drožėjas Vilmantas Varanavičius |
PANEVĖŽYS. Lietuvos aklųjų bibliotekos
Panevėžio filiale veikė tautodailininko Vilmanto Varanavičiaus personalinė drožinių
iš medžio paroda. Aklieji eksponatus galėjo vertinti liesdami juos itin jautriais
pirštais. Anksčiau panevėžietis savo darbus eksponavo Panevėžio kraštotyros muziejuje,
Trakiškio bendruomenės namuose, Šaltinėlio bibliotekoje, Rožyno progimnazijoje.
Vilmanto kūrinių turi Kraštotyros muziejus, nemažai jų išvežta į užsienį. Tautodailininko
darbų vertę liudija ir vienas nemalonus faktas. Kartą maždaug žmogaus ūgio drožinį
Vilmantas nespėjo įbetonuoti, o ryte jo neberado, nors jis buvo už tvoros ir po
pat langais, pakankamai sunkus. Kartu su šiuo dingo dar keturi darbai. Vieną net
su žemėmis išrovė. Jau ir vagys įvertino, kad sugebu drožti, bandė juokauti
tautodailininkas. |
|
Kronika Nuotraukose Lietuvos
totorių indėlis į karybos istoriją Kaunas. Miesto muziejaus
skyriuje, Kauno pilyje, veikė fotografijų paroda Lietuvos totorių indėlis į karybos
istoriją. Parodoje pristatyta istorinė medžiaga apie totorių karybą nuo XIV amžiaus
pabaigos iki XX amžiaus vidurio. Parodos atidarymo metu
buvo galima gyvai pamatyti totorių karį su XVIII amžiaus pabaigos uniforma ir
karo ginklais lengvosios kavalerijos kardu ir XVIII amžiaus titnaginio pistoleto
kopija. Atidaryme dalyvavo Kauno apskrities totorių bendruomenės ir Generolo Juzefo
Beliako Lietuvos totorių karo istorijos klubo nariai, skambėjo Pavolgio ir Krymo
totorių dainos. |
|
Laikas ir žmonės Režisieriaus
Henriko Vancevičiaus epocha ir jos spalvos Marija
Macijauskienė (Pabaiga. Pradžia nr. 12)
|
Henrikas Vancevičius su žmona Aldona Kupstaite |
Statant Garsijos Lorkos Bernardos Albos namus, D. Juronytei
teko vienos iš dukterų Magdalenos vaidmuo. Prisimenu vieną sceną sako Danutė,
kur aš stoviu nuošaliai ir tylomis stebiu seserų konfliktą. Po vienos repeticijos
režisierius man sako: Kuo tu ten gyveni? Pradėjau galvoti apie savo požiūrį
į tai, kas vyksta, ir kaip jį išreikšti. Bandau vienaip man sako: Dar nesuradai.
Ieškok. Ilgai kankinausi, kol vieną naktį supratau aš turiu ten piktdžiugiškai
juoktis. Rytinėje repeticijoje mano atradimas buvo priimtas (ten pat, p. 144145). |
|
Kronika Šv. Kazimieras jaunimo
širdyse Benjaminas ŽULYS
|
Parodos dalyviai prie Kauno Rotušės | Kaunas.
2013 metų spalį sukako 555 metai nuo šventojo Lietuvos karalaičio Kazimiero
gimimo. Jis Lietuvos ir lietuvių jaunimo globėjas. Lietuvoje dar laikomas amatininkų
globėju. Šią dieną paminėjo ir Kauno katalikai, Šv. Kazimiero ordino nariai. Iškilmės
įvyko Kauno Rotušėje. Čia susirinko ypač daug jaunimo, miesto mokyklų moksleivių,
pedagogų. Buvo prisiminta, kad Šv. Kazimiero ordiną Kaune prieš dvylika metų įsteigė
ir toliau plėtoja dabartinis miesto ceremonmeisteris Kęstutis Kazimieras Ignatavičius
ir Ričardas Kliučinskas. Ordino gretos spėriai plėtėsi, džiugu, kad jas papildė
jaunimas. |
| Kronika
Geriausio kūrinio autorė įvertinta
už jautrias skaudžios istorijos reminiscencijas
Romas BACEVIČIUS
| Geriausio
metų kūrinio nugalėtoja Lina Jonikė ir jos darbas Senis I-II |
KAUNAS. Vasario 16-ąją Paveikslų galerijoje
paskelbti keturioliktą kartą surengto konkurso Geriausias metų kūrinys nugalėtojai.
Vienu iš demokratiškiausių konkursų Lietuvoje vadinamas renginys yra bene vienintelis
toks šalyje. Galerija atvira visiems kiekvienas bet kokio amžiaus ir patirties
Kauno menininkas kviečiamas parodai pateikti vieną savo kūrinį, sukurtą per praėjusius
metus, nepaisant jo atlikimo technikos, stiliaus, dydžio. Nėra taisyklių, būdingų
daugeliui kitų grupinių parodų. Visi dalyviai savo darbus gali eksponuoti vienodomis
sąlygomis jie visi kabinami ant baltų galerijos sienų. Šiemet Kauno paveikslų
galerijoje eksponuota 113 įvairių meno žanrų kūrinių. Daug autorių darbus teikia
kasmet. Nuomonę apie darbus visada gali pareikšti parodos lankytojai, tikriausiai
todėl į apdovanojimo renginį atėjo daug žmonių, o ir visą mėnesį, kai buvo balsuojama,
lankytojų nestigo (iš viso suskaičiuoti 1475 lankytojų balsai). Be abejo, nuomonę
galėjo pareikšti ir patys eksponuojamų darbų autoriai. Tai viena gausiausiai
lankomų parodų Kaune, o tą sekmadienį atėjusieji per lankytojų gausą ne viską
galėjo atidžiai apžiūrėti. Visiems rūpėjo išgirsti, kas bus pagrindinis laimėtojas,
kuriam skirtas Kauno savivaldybės įsteigtas piniginis prizas. Kaip skelbė M. K. Čiurlionio
dailės muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis, publikos ir komisijos simpatijas
pelnė ir 2013-ųjų Geriausio metų kūrinio prizą gauna tekstilininkė Lina Jonikė.
Jos darbas Senis III surinko 195 žiūrovų balsus. Nacionalinio M. K. Čiurlionio
dailės muziejaus ekspertų bei VDU Menų instituto sudaryta komisija autorės darbą
įvertino už už jautrias skaudžios istorijos reminiscencijas. Prieš paskelbiant
L. Jonikę Geriausio metų kūrinio autore jai atiteko ir specialus bendrovės Kauno
švara prizas. L. Jonikės kūrinys yra iš tuščių šovinių gilzių (jų teko paprašyti
iš pažįstamų medžiotojų) sukurtas kelias, vedantis link tradicinio partizanų simbolio
baltų drobinių marškinių, gulinčių miške ant pakloto. Šiuo taku galėjo pavaikščioti
kiekvienas parodos lankytojas. Bevaikščiojant viena kita gilzė iškrito, todėl
autorei teko kelią vis paremontuoti. Kai šis kūrinys buvo eksponuojamas antrajame
galerijos aukšte, atskiroje užtamsintoje erdvėje, jo poveikis atrodė stipresnis.
Žengiant keliu galima buvo jausti nejaukumą, judančios gilzės kėlė nestabilumo
pojūtį, o tai labai priminė pokario negandas, bent akimirką privertė susimąstyti,
prisiminti garbingą šalies istoriją. Tekstilininkę L. Jonikę imtis šios temos
paskatino pirmiausia asmeninė jos šeimos patirtis. Pasakodama apie tragišką bandžiusio
priešintis savo senelio partizano likimą, ji verčia prisiminti visos lietuvių
tautos žaizdas. Niekada neturėjau senelio. Kai klausdavau, kur jis, man močiutė
paaiškindavo, kad nenorėjo rusams tarnauti ir išėjo į mišką, bet negrįžo. Drauge
su bendražygiais buvo išduotas, apsuptas reguliariosios armijos ir visi iššaudyti,
pristatydama savo kūrinį, sakė jo autorė. O senelė liko viena su dviem mažamečiais
vaikais, bet paskui ir ji buvo įkalinta, vaikai glaudėsi pas vienuoles, gero žmogaus
palėpėje slėpėsi nuo išvežimo į Sibirą. Beje, tarp jaunimo, išėjusio į mišką,
senelis buvo vyriausias (33 metų), todėl turėjo pravardę Senis. Taigi todėl
ir Linos darbas pavadintas Senis. |
|
Kronika Radviliškėnų sueiga
KAUNAS. Vasario 14-osios popietę Kultūros
centre Tautos namai susitiko Kauno radviliškėnai Radviliškio krašto atstovai,
prisimenantys šio krašto žmonių dvasios ir darbų didybę, išsiilgę seniai bematytų
draugų ir bičiulių bendrystės. Susitikimą organizavo Radviliškio viešosios bibliotekos
direktorė, Radviliškėnų bendrijos pirmininkė Aldona Januševičienė ir Kauno radviliškėnų
bendrijos vadovė, Vytauto Didžiojo universiteto prof. dr. Laima Sajienė. Atvyko
nemaža žmonių grupė iš Radviliškio, savivaldybės administracijos direktorės Jolantos
Margaitienės suburta. Atvyko visi, kurie tik sugebėjo atitrūkti nuo kasdienybės
darbų, kurie galėjo ir norėjo. Tylos minute buvo pagerbti per praėjusius metus
į Amžinybę išėję kraštiečiai. Paminėjome artėjančią Vasario 16-ją Lietuvos nepriklausomybės
atkūrimo dieną. Dabartinius Radviliškio rajono gyventojų pasiekimus ir rūpesčius
apibūdino savivaldybės administracijos direktorė J. Margaitienė, bibliotekos direktorė
A. Januševičienė. Jaunystės prisiminimais pasidalijo Kauno radviliškėnų bendrijos
narės Nijolė Šidlauskienė, prof. dr. L. Sajienė ir kiti susitikimo dalyviai. Kalbėjo
Kauno aukštaičių klubo pirmininkas Alfonsas Pakėnas, buvę klasės draugai ir geležinkeliečiai,
nes Radviliškis stambus geležinkelių mazgas. Prisiminėme savo tėvelius, geruosius
mokytojus ir krašto šviesuolius, įskiepijusius meilės Tėvynei ir artimam žmogui
jausmus, mūsų sielas praturtinusius savo išmintimi, darbais ir patarimais. |
| |