Senis Edvardas ŠIUGŽDA
| Algimanto
Žižiūno nuotrauka | Kai kurie
sutapimai su autoriaus gyvenimo faktais ar įvykiais tėra atsitiktiniai, o nesutapimai
jokiu būdu nerodo, jog autorius būtų kitas, nei nurodyta. Tokie sutapimai ar nesutapimai
tik parodo visų mūsų, tautos atstovų, bendras paieškas gyvenimo keliuose.
Autorius
(Tęsinys. Pradžia nr. 11,
12, 14)
Vis dėlto troleibusu šiandien važiuoja mažai jaunimo
įlipa ir išlipa senesnieji, o tie keletas jaunesnių keleivių jau išlipo anksčiau.
Ir gatvėse nesimato jaunimo. Gal dėl to, kad sekmadienis. Nors ne vien dėl to.
Mūsų vaikai jau iš mažens tampa suaugusiais, susirūpinusiais savo reikalais.
Išties mūsų namų kiemuose jau nebesutiksi žaidžiančių vaikų. Gal jie jau suaugo?
Gal išvažinėjo? O gal pakampėmis šlaistosi? Bet gal labiau galima galvoti, kad
jie sulindę į kompiuterius. Tik ar jis, tas internetas, visiems būtinas ir reikalingas?
Kompiuteris, internetas atskiria žmones, ir jeigu tai vyksta nuo jaunystės, jaunas
žmogus liks atskirtas. Kai kurie kunigai jau ir maldų moko internetu, pamiršę,
kad geriausia garbė Dievui, kai susirenka drauge du ar trys ir kartu meldžiasi
Dievui. Aišku, ne internetui meldžiasi, bet tokia praktika verčia taip galvoti.
Kompiuterių liga jaunimą labai atitraukia nuo tėvų vyksta susvetimėjimas,
tų šiltų tėvų ir vaikų santykių nelieka ne vien dėl interneto, šio amžiaus išradimo.
Kažkodėl lietuviai nepratina savo vaikus būti su tėvais. Net į bažnyčią, sielą
gaivinančią šventovę, retai atsiveda juos. Kituose kraštuose yra kitaip. Amerikoje
vaikai nesigėdija eiti su savo nusenusiais tėvais. Aaa, prisiminiau vieną atvejį,
kai, būdami dar jauni, mėgdavome pavažinėti po Sovietų Sąjungą tada tik ir galima
buvo keliauti po plačiąją tėvynę. Atvažiavome į Alma-Atą, tuometinę Kazachstano
sostinę. Išalkę užėjome į restoraną papietauti. Ir matome Lietuvai visai nebūdingą
dalyką: į restoraną savo senutę motiną (bent mums, jauniems, ji atrodė senutė)
atsivedė jaunas kazachas ir labai mandagiai, tiesiog su džiaugsmu ją vaišino,
kalbino, šokinėjo aplink. Jo mama buvo apsirengusi tradiciniais kazachės rūbais,
o vaikinas šventiškai pasipuošęs. Tikrai per savo gyvenimo metus panašaus vaizdo
Lietuvoje nematėme. Gal klystu, bet mes su žmona dažnai prisimename, ir akyse
mums stovi tas tikrai gražus vaizdas net po beveik 50 metų. Taigi internetas,
tiksliau priklausomybė nuo jo, viena didžiausių modernaus pasaulio blogybių,
netgi nuodėmių. Jeigu anksčiau žmogus galėdavo pasirinkti veiklą pagal savo charakterį,
tai dabar internetas priverčia visus elgtis vienodai įlįsti į kompiuterį, atsitverti
Didžiąja kinų siena, pasiduoti jo valiai. Yra pastebėta, kad ten, kur gyvenimas
geras (Švedija, Danija), kur, atrodo, žmogus turėtų būti linksmas ir laimingas,
ten humoras silpnas, neišvystytas, juo žmonės negyvena, paklūsta uždarumo ligai.
Nereikia abejoti, kad prie to prisideda kompiuteris su savo žaidimais ir internetu.
Gal todėl laimingos jaučiasi tos tautos, kurios gyvena skurdžiai jų laimės rodiklis
yra labai aukštas. Turtingose šalyse žmonės mažiau laimingi. Humoras, laimė, džiaugsmas
dažniau aptinkamas vargingose šalyse. Gal todėl, kad turtas ne taip paprastai
uždirbamas reikalauja sunkaus darbo, didelių rūpesčių, sūraus prakaito. Tad
turtingų šalių žmonės turi daug rūpesčių: ir kaip vystyti reikalingos produkcijos
gamybą, ir kaip susirasti darbą, įgyti profesiją, kaip aprūpinti darbu savo darbuotojus,
kaip realizuoti neišsipildžiusius, bet būtinus siekius. Ir tuo reikia rūpintis,
kad tavęs nenustumtų ar net nesutraiškytų piktas ar net įdūkęs konkurentas visada
yra žmonių, siekiančių ne pagelbėti, o pakenkti, sugadinti, pajuokti, nugalėti.
Vaikystė, jaunystė, artimiausi žmonės Mama ir
Tėtis kiekvienam, net ir džiaugsmo gyvenime nepatiriančiam žmogui, labiausiai
įsimenama. Kiekvienas su šiluma prisimename vaikystę, įvairius epizodus, nutikimus,
ypač tada, kai toji tėviškė yra kaimas su savo gamta, su upeliu, pievomis, šilais
ir uogienojais. Prisimenu karštą Pajevonio pavasarį, kai eidami iš šilo su broliu
Broniuku kaitome saulėje: pavasario saulė buvo kaitri, ypač po sniegą garinančios
drėgmės. Dirva alsavo pavasarine drėgme ir šiluma. Šilo kalvelės buvo labai gražios.
Rūpesčių, kurie vėliau griaužė gyvenimą, nebuvo. Tai buvo smagi, vaikiška, nerūpestinga
vasara, kurios grožio pojūtį išsaugojau visą gyvenimą. O štai vieną pavasarį mes,
abu dar maži broliai, vos pradėjus po žiemos baloms smėlėtoje Pajevonio žemėje
džiūti, nuėjome į netolimą šilą. Įsigeidėme žemuogių pavalgyti ir parsinešti.
Aišku, grįžome tuščiais puodeliais. Tėčiui ir Mamai, mažajai seseriai buvo skanaus
juoko. Tėvai pamokė, kad žemuogių surasti dar negalima, jos neauga, atsiras tik
vidurvasarį. Tai buvo mūsų, mažų kaimo berniokų patirtis uogoms yra savas laikas.
Aišku, uogų neradę grįžome liūdni namo, bet tas pasivaikščiojimas plėtė mūsų akiratį.
Paskiau teko patirti, kuo skiriasi berniukai ir mergaitės. Matydamas mergaites,
kitokias nei mano draugai berniukai, kartą Mamos paklausiau: Mamele, o kuo skiriasi
mergaitės ir vaikai (vaikais tada mes vadindavome berniukus)? Mama paaiškino labai
paprastai: mergaitės nešioja sukneles, o berniukai kelnes. Ir aš viską supratau.
Toks paprastas atsakymas tada patenkino mano vaikišką smalsumą. Prisimenu ir pirmąją
pamoką apie sąžinę ir savigraužą. Vaikystėje įlindau į mažą Mamos rūsį, kuriame
ji laikė vieną vyšnių uogienės puodynę. Tai buvo sunkūs pokario metai, kaime bastėsi
stribai, ieškantys nelegaliai gyvenančių kaimynų, darė kratas. Ir pas mus, kaip
vėliau sužinojau iš tėvų, buvo krata krėtėjai išsinešė paltį lašinių, gelbėjusių
mūsų šeimą nuo bado. Toji uogienė irgi buvo visas mūsų šeimos turtas tais badmečio
laikais. Ne taip, kaip dabar kiekviena rūpestinga šeima prisirengia dešimtimis
litrų įvairiausių uogienių. Labai skani man buvo toji vyšnių uogienė. Srėbiau
ją šaukštu paskubomis, niekaip negalėdamas atsitraukti nuo naujo, man dar nežinomo
gardumo, ir vis baimindamasis, kad mane, darantį tą baisų nusikaltimą, nepastebėtų
Mama. Jaučiau, kad dariau negerai, tačiau nesusilaikiau. Bet ir kaip gali susilaikyti,
kai tau dar tik penkeri, ar tave gali sulaikyti sąžinė, kuri dar nesubrendusi?
Tada jaučiau, kad darau kažką negero, kad vagiu, pasiimu kažką neteisėtai, bet
nesusilaikiau. Mama, aišku, pastebėjo, kad uogienės kiekis gerokai sumažėjo, bet
manęs nebarė. Tačiau tas slaptas vogimas kartu su baime kaip tik ir brandino manyje
sąžinę, žadino ją. Juk tik suaugęs žmogus turi sąžinę, apie vaiko sąžinę kalbėti
beveik nereikia, negalima, ji tik formuojasi, tik atsiranda atskiri jos elementai.
Blogiau, kai jos neatsiranda net ir suaugusiam, subrendusiam. Dar blogiau, kai
pamynęs bet kokią sąžinę, žmogus, ypač esantis valdžioje, turintis galią, gali
padaryti bet ką su kitu žmogumi, netgi su daugybe žmonių be jokio sąžinės graužimo.
Tai dažnai matome gyvenime. Mano gimtasis Pajevonys...
Kiek jame išlakstyta, išbėgiota, žaista, draugauta. Tie pirmieji dešimt mano vaikystės
metų įėjo į mano sąmonę, į mano galvoseną, į mano sąžinę. Kiekvienas žemės kauburėlis,
kiekvienas tvenkinys, kiekvienas upelis sukelia man tokius prisiminimus, kurių
nepatyriau per visą savo sąmoningą, brandų gyvenimą. Kūdroje pavasariais gaudydavome
buožgalvius, stebėjome, kas tai per žuvys. Toje pačioje kūdroje tėtis skandindavo
gimusius kačiukus, man buvo labai nesmagu tai matyti. Vasarą, pamenu, mes, vaikai,
eidavome už šilo, prie upelio, kur naktį, pasišviesdami žibintuvėliu, pakėlę akmenis,
po jais aptikdavome vėžių. Mums, nepažįstantiems gyvenimo, tik patiriantiems mums
įdomią informaciją, jie žnyplėmis skaudžiai įsikabindavo į mūsų dar nesuaugusius
vaikiškus pirštelius, prasisunkdavo kraujas, bet kažkaip išsivadavę iš skaudžių
žnyplių, čiupdavome už šarvuotos vėžių nugaros ir nešdavome namo. Mama būdavo
patenkinta juk tai maistas, kurio labai trūkdavo pokario metais. Prisimenu
ir rusų kareivius, su kuriais bendrauti ir kalbėtis buvo uždraudę tėvai, sakydami:
Atsakyk jam: ne-su-pran-tu. Iš vaikystės dienų prisimenu ir šiurpų įvykį: į
mūsų tą mažą vienintelį kambariuką, kuris buvo ir miegamasis, ir svetainė, ir
vaikų kambarys, ir virtuvė, parbėga Tėtis šaukdamas: Kijauskienę veža. Supratau:
veža Tėčio seserį. Visi mes bėgame prie per miestelį einančio vieškelio. Matome:
abu Kijauskai sėdi ant netvarkingai sumestų ryšulių. Teta Kijauskienė verkdama
pamojuoja. Per mūsų veidus teka ašaros: juk juos išveža toli, toli... Tuo laiku
žodį vežimas aš supratau tik kaip pakinkyto arklio traukiamą vežimą, ir niekaip,
būdamas keturmetis, negalėjau suprasti, kodėl Tėčio sesuo su savo vyru sėdi mašinoje,
sunkvežimyje. Tai vėliau paaiškino Tėtis... Kiekvienam
gimtinė yra nepakartojama, ją prisimeni ir po kelių dešimčių metų, net iki mirties,
nes tai išlieka kaip pats gražiausias, pats mieliausias, pats nuostabiausias kampelis
pasaulyje, net jeigu po daugybės metų tektų išgirsti ar pačiam pasakyti, kad tas
kaimas tikras užkampis, jame nieko gero nerasi, ten visi žmonės kaimiečiai,
nors ir televizoriais ar kompiuteriais apsikarstę, ten rudenį neišbrisi, neišklamposi,
neišlįsi iš savo sukiužusios trobos. Bet ar tie miestiečiais tapę kaimiečiai,
įsitvirtinę didmiesčiuose, jau tikrai tampa miestiečiais? Ar pasinaudoja visais
to miesto teikiamais privalumais? Jie, metų metais tūnoję prie televizorių, dabar
prilipo prie kompiuterių, per dešimtis metų nenuėjo į teatrą, į operą ar operetę,
nedalyvavo jokioje šventėje ir atgimimo mitinguose. Argi jie nėra tas stovintis
vanduo, kur telkiasi pasyvumas, tamsumas, tinginystė, pavydas, susvetimėjimas,
abejingumas ir panašios nedorybės, gadinančios sveikatą, visuomenę, dorą, kultūrą,
tautą? Tik aktyvus domėjimasis įvykiais, žmonių likimais, tauta, jos gyvenimu,
religiniais reikalais sudaro ir atskiro žmogaus gyvenimo prasmę.
Visi gražiausi prisiminimai ir jausmai susiję su vaikyste, su Mama ir Tėčiu. Gaila,
ne visiems vaikams tenka geri tėvai. Nuo jokios pedagogikos ir auklėjimo neišmanančių
tėvų vaikai kenčia, patiria daug skriaudų. Dar blogiau, kai tėvai tampa asocialūs,
nesupranta savo tėviškų pareigų, dar blogiau, kai girtaudami jie paverčia ir savo
vaikų gyvenimą pragaru. Tada jaunas žmogus, augęs sunkioje tėvų aplinkoje, negali
subręsti kaip tikras žmogus, jis neįgyja daugelio žmogui reikalingų vertybių.
Tik reti atvejai pasitaiko, kai su savigarbą praradusiais tėvais augęs jaunuolis
suranda savyje jėgų atsikratyti panašių bjaurių ydų, pasukti gėrio keliu. Štai
mūsų pažįstama šeima, žemiau kurios buto teko gyventi prieš 30 metų. Tėvai taip
girtuokliaudavo, kad ne tik bjaurus kvapas ateidavo iki mūsų butelio, bet ir srutos
nuo lubų bėgdavo. Jie augino du vaikus sūnų ir dukrą. Vargdavo jie su savo paklydusiais
tėvais, o sulaukę pilnametystės abu vaikai išėjo iš tėvų, susirado savo antrąsias
puses, ir kiek žinome, laimingai gyveno. Jie atmetė girtuoklystę kaip žmogaus
beprasmybę, atimančią iš jo ne tik jėgas, bet ir protą. Deja, savo tėvų šie jaunuoliai
jau neaplankydavo jiems buvo labai pabodę girtų tėvų barniai ir muštynės. Ir
labai gerai, jei kartais jaunas žmogus nugali savo tėvų blogybes, jos pasidaro
jam nepriimtinos, jaunuolis tampa kitoks nei vienas kito nesuprantantys ir vienas
kito neapkenčiantys jo tėvai. Tačiau tokiu keliu pasukus mūsų jauniesiems žmonėms
tai nėra gėris juk jie atsisakė savo tėvų su jų ydomis, trūkumais... Jie
bjaurisi ir netgi neapkenčia savo tėvų, bet jų jau pakeisti neįmanoma. Ieškodamas
sau geresnio gyvenimo, toks jaunuolis tampa svetimas savo tėvams, palieka juos
toliau skęsti savo tamsybėse. Tėvai, palikti likimo valiai, tampa užmiršti, vieniši,
su savo blogybėmis, ydomis. Tai nėra krikščioniškas kelias. Jeigu esi krikščionis,
net ir supratęs tėvų, artimųjų, draugų ydas ar blogus polinkius, neturi jų išsižadėti,
o gražiai, neįkyriai padėti jiems atsisakyti blogybių, nugalėti jas. Negalima
būti laimingam vienam, laimę atrasti galima tik su brangiais ir svarbiais žmonėmis,
kuriuos irgi padarai laimingus. Ir negali būti laimingas, jei kenčia tavo artimiausieji
žmonės. Troleibusas darda beveik tuščiomis miesto gatvėmis.
Oras po truputį jau įšyla jaučiasi, kai atidaromos troleibuso durys. Ne taip,
kai važiavau ryte tada jausdavau šaltį kaskart, kai atidaromos troleibuso durys.
Ką aš čia įsigalvojau apie vaikystės metus, tėviškę?
Tikriausiai, jau senstu. Šiandien sekmadienis, geriau pamąstyti ir apie gyvenimo
prasmę, apie religinius ieškojimus. Žmogui būdinga ieškoti ir atrasti religinį
savo gyvenimo pagrindą. Iki Kristaus atėjimo į pasaulį tūkstančius metų žmogus
ieškojo pagrindimo pomirtiniam gyvenimui ir surasdavo daugybę išraiškų, išsirutuliojusių
į daugybę filosofinių sistemų, galvosenų, pasaulėjautų, maldų, giesmių, apeigų,
maldavimų. Taip žmogus ir atskyrė save nuo likusio gyvūnijos pasaulio. Jeigu Dievas
sukūrė tūkstančius įvairiausių gyvūnų, deja, nepasiekusių net tūkstantosios dalies
žmogaus proto, išminties, gebėjimų, psichikos, pasaulėjautos, taigi žmogus pasiekė
labai daug per tūkstančius metų atėjo iki technikos stebuklų, lėktuvų, transatlantinių
laivų, elektros, kompiuterio, interneto. Tik, gaila, kad šios žmogaus proto dėka
išrastos technologijos ardo mūsų mąstyseną, mus supanti aplinka, informacinių
technologijų galimybės ir dosniai siūlomas asortimentas blaško dėmesį. Jau aiškiai
įrodyta, kad internetas ir hipertekstas, paviršutiniškas skaitymas ardo įprastinį
mąstymo procesą. Tai trukdo susiformuoti visavertei, mąstančiai asmenybei. Tai
duoda dabarties žmogui sunkiai suvokiamų neigiamų pasekmių. Mums tik gailėtis
reikėtų, kad į pašto dėžutę jau retai beateina laiškų, joje randame tik mokesčių
sąskaitas ar reklamines šiukšles, kurių neskaitę išmetame. O laiškų žmogus žmogui,
sveikinimų, padėkų beveik jau neberašo. Dingo tas malonus, kultūringas, inteligentiškas
bendravimas laiškais. Telieka tik dalykinis elektroninių laiškų rašymas šaltas,
dalykinis, dažniausiai abejingas, nieko nepasakantis apie žmogų, bejausmis. Ir
jeigu kur nors surastume užsilikusius skaudžius tremtinių laiškus, rašytus tėviškėje
likusiems artimiesiems, draugams, pažįstamiems, pamatytume, kiek širdies juose
įdėta. Kiek jie teidavo vilties, jausmų, vilčių susitikti su artimiausiais žmonėmis,
pamatyti savo tėviškę. Tik tada tie laiškai buvo irgi su paslėptomis mintimis,
nes aprašant savo vargus tremtyje, pasiskundus savo likimu, o juo labiau priešo
žiaurumu, tokie laiškai būdavo be gailesčio naikinami arba pavagiami. Kalbama,
kad vienas kalinys, nuteistas už nieką (t. y. už kažkokį perrašytą dainą-eilėraštį),
sužinojęs iš laikraščio vienos jaunos mokytojos adresą, sugalvojo kreiptis į ją,
visiškai nepažįstamą, paguodos laišku. Jis rašė labai gražiai toks nuostabiai
gražus dailyraštis, kurio niekas nėra matęs ar regėjęs (tik archyve jis liko vienam
kitam istorikui, jei tokį ten atkapstytų). Aišku, skausmingi ir ilgesingi kalinio
laiškai buvo panaudoti blogiems tikslams per juos represiniai organai sužinojo
apie kalinio mintis, apie jo laisvės troškulį, sužinojo, kad jis nemyli valdžios,
ieško prarasto teisingumo. Saugumas piktam panaudojo ir jaunąją mokytoją, taip
jausmingas kalinys gavo dar papildomos bausmės. Išties ranka parašyti laiškai
turi ypatingos reikšmės žmogui. Jie leidžia jam išsakyti savo mintis, jausmus,
svajones. Ir gerai, kad šimtus, o gal ir tūkstančius metų žmonės turėjo galimybę
rašyti laiškus, tačiau ją prarasti jau pradeda kompiuterizuotas žmogus. Per
akimirką gavęs laišką ir atsakymą į jį, žmogus neturi laiško laukimo jausmo, kuris
taurina jo sielą, teikia paguodos, vilties, ramina, įkvepia pasitikėjimo. ©
2014 XXI amžius |