Senis
Edvardas ŠIUGŽDA
| Rimanto
Dichavičiaus nuotrauka | Kai kurie
sutapimai su autoriaus gyvenimo faktais ar įvykiais tėra atsitiktiniai, o nesutapimai
jokiu būdu nerodo, jog autorius būtų kitas, nei nurodyta. Tokie sutapimai ar nesutapimai
tik parodo visų mūsų, tautos atstovų, bendras paieškas gyvenimo keliuose.
Autorius (Tęsinys.
Pradžia nr. 11)
Vėl nauja stotelė. Į troleibusą įlipa daugiau keleivių.
Štai trys jauni, matyt, geri draugai. Klega tarpusavyje. Ir man smagu, kad žmonės
turi draugų, vertina draugystę. Gera turėti draugų,
ypač jaunystėje. Tada išmoksti vertinti ne tik draugystę, bet ir žmogų, atsižvelgti
į jo blogas savybes, bet kartu ir jas pakoreguoti, padėti jų atsisakyti. Dar svarbiau
ilgai išsaugoti draugystę. Taip mes, keli moksladraugiai, nepalikome vieni kitų
baigę universitetą dažnai susitikdavome, kartais atsitiktinai, kartais įvairiomis
progomis suėję arba atsitiktinai pasimatydavome, pasikalbėdavome, maloniai pabendraudavome,
lankydavomės vieni pas kitus. Beveik nuolat minėdavome savo gimtadienius ir taip
mes dar labiau suartėdavome. Linksmai prisimindavome vienus ar kitus mūsų gyvenimo,
mokymosi ir draugystės atvejus, dažniausiai linksmus ir džiugius. Ypač gerą atmintį
turintis Vytautas linksmindavo mus kartais jau pamirštais momentais. Gimtadienius
minėdavome iki mūsų visų 60-mečių. Bet štai neseniai nors koks tas neseniai,
jau prieš penketą metų kankinamas sunkios ir retos ligos mirė mūsų bendrakursis
Tolvaldas. Dar prieš dešimt metų švęsdami jo 60-metį (ir mums patiems tada tiek
sukako), mes linksmai kalbėjome, ir jo tėvams sakėme, kad 70-metį vėl švęsime
kartu, tikriausiai kiekvienas jo sulauksime. Deja, įvyko kitaip. Netrukus mūsų
Tolvaldas neteko savo jaunos žmonos, o paskiau, praėjus dešimčiai metų netekome
savo bičiulio, linksmojo Tolvaldo. Jam nebuvo ir 65-erių. Pajutome, kad ir jau
patys tampame seni, kad kasdien turime būti pasirengę atsisveikinti su draugais,
pažįstamais, artimaisiais. Tolvaldo netekome ne tik mes, savo sūnaus neteko ir
jo tėvas bei motina, sulaukę net 90 metų. Netekęs savo žmonos Jolantos, Tolis
pasijuto vienišas, surado naują draugę. Nesmerkėme jo juk gyventi vienam yra
išties sunku. Net jei turi ir krūvą vaikų, jie linkę išlakstyti kuo greičiau
ir kuo toliau. Ir jeigu mes, moksladraugiai, iki tol dažnai, beveik kiekvienas
surengdavome to mūsų nedidelio būrelio susitikimą savo gimtadienių progomis, tai
dabar to jau nebeliko. Turbūt visi jaučiame, kaip milžinišku greičiu artėjame
į amžinybę. Su vienu draugu, Jonu, mėgstančiu geras grožines knygas, dažnai pakalbame
apie gyvenimo prasmę. Tas klausimas, deja, dažniau iškyla tik pasiekus brandos
amžių. Kaip ir aš, Jonas yra knygų mėgėjas, mėgsta ir pamąstyti svarbiais būties
klausimais. Tikrai apsiskaitęs žmogus. Visi mano draugai tokie yra gal todėl
ir vertiname vienas kitą, stengiamės pažinti. Neseniai
susitikome jau kito draugų ratelio bičiulę Rasą su jos dukra Livija ir vyru Kęstučiu.
Rasa, kaip mano žmonos draugė, kartu ir mūsų abiejų jaunystės draugė, savo dukrai
davė irgi Livijos, mano žmonos, vardą jis labai patiko Rasai. Rasa džiaugėsi
susitikimu juk irgi keleri metai praėjo, kai matėmės. Dukra rengia ekskursijas
muziejuje, kitur pavežioja, pakviečia ir motiną, kuri iš pradžių pyksta, atsisakinėja,
bet paskiau džiaugiasi. Kęstutis dirba viename žurnale, platina, atvežti žurnalų
pažadėjo ir mums. Rasą neseniai į partizanų bunkerį pakvietė pagarbos nusipelnęs
žygeivis Dapkevičius, įdomiai pasakojo. Prisiminėme savo buvusius draugus, kurių
jau nebeturime, jie iškeliavo amžinybėn. Nors ši mūsų mano ir žmonos draugų
grupelė už mus jaunesnė gal 10 metų, tačiau kalba pakrypo į ateities perspektyvas.
Prisiminėme ir jauną neseniai mirusį Šarūną, ir Ričardą (jo kapas prie Gerojo
Ganytojo bažnyčios neprižiūrimas nėra artimųjų: brolis Jonas mirė dar anksčiau,
visų nelaimių išvarginta mama išvažiavusi toli, į Lietuvos pakraštį), ir netgi
Irena (net metais anksčiau už Šarūną). Kaip skaudu visi jie už mus žymiai jaunesni,
o jau išėję amžinai. Šarūno draugai žygeiviai po jo mirties sunešė jo rašytus
laiškus, jis juose labai gražiai mąstė apie Lietuvos ateitį. Vertėtų juos publikuoti,
juk tai neįkainojami dokumentai apie idealizuotus jaunystės polėkius, sudužusius
į žiaurią tikrovę. Liūdna, kad išeina jaunieji, savo gyvenimą pašventę Lietuvai
žmonės, nors niekur neminimi šių laikų Lietuvoje. Kai atsiskyrėme su Rasa, kalbėjau
su žmona Livija, kad turime dėkoti Dievui, jog mums, vyresniems, jis dar leidžia
taip gražiai gyventi. Argi esame verti tokio atidaus Dievo dėmesio? Kodėl jis
mums toks dėmesingas ir gailestingas? Ar neturime jam dėkoti už tą dovaną?
Išlipa vidutinio amžiaus pora. Tarpusavyje nesikalba.
Gal jie susipykę? O gal abu tokio charakterio? O gal nesupranta vienas kito? Per
visą kelią taip ir neprakalbo. Išvis sunku suprasti
vidines kito žmogaus problemas jau vien todėl, kad jis gali apsimesti, bet ir
todėl, kad žmogaus paslapčių nelabai kas žino, gal tik artimiausieji žmonės. Dažnai
tik po pažįstamo žmogaus mirties sužinai, kad jis daug reikšmingų darbų nuveikęs,
kad jis kilęs iš garbingos šeimos, kad jo tėvas ar motina buvo talentingi kokioje
nors srityje. Tačiau rašomi ar sakomi nekrologai, atsisveikinimo žodžiai tik labai
menkai apibūdina mirusįjį. Ar išvis galima ką nors tiksliau ir ryškiau pasakyti
apie išėjusį žmogų? Nė kiek. Arba tik labai mažai. Gal tik vieną tūkstantąją,
o gal tik vieną milijoninę dalį galima apie jį pasakyti. Net ir artimas žmogus
mažai ką žino apie mirusįjį žmogų: ką jis pats jautė, ką patyrė gyvenime, kokie
buvo jo jausmai, kokios kančios, siekiant tikslo, darbų įvykdymo, siekiant prasmės,
gyvenimo laimės... Mes labai mažai pažįstame vienas kitą, ir tai yra mūsų tragedija.
Jei giliau pažintume savo artimą, jei žinotume slapčiausias jo širdies kerteles,
tikrai mažiau būtų konfliktų, nesutarimų, abejingumo... Mano pusbrolis Edutis
apie vieną savo pusbrolį, kurio namuose visada šalta, nesijaučia svetingumo,
jo žmona retai kalbasi su savo vyru, kaip ir jis pats moka tik šaltai ar nemaloniai
su ja kalbėtis, teisingai apie juos pasakė: Didžiausia vienatvė yra tada, kai
gyveni dviese. Gerai, kad nors jų vaikai, kaip atrodo, yra šilti ir nuoširdūs.
Išties, labai gaila, kad kartais du kartu gyvenusieji žmonės išeina į amžinybę
net ir nesupratę vienas kito. Taip ir prasilenkia jų gyvenimai, nors ir gyveno
kartu kelias dešimtis metų, nors ir išaugino kelis vaikus. Daug nesusipratimų
kyla iš netolygių tarpusavio santykių tarp vyro ir žmonos. Tai ne tik mažina jų
meilę, jų pasitikėjimą vienas kitu, naikina kažkada buvusio jų jaunatviško idealizmo
likučius, bet dar svarbiau yra tai, kad toji nesutarimo ir nesupratimo atmosfera
tarp tėvų padaro blogą įtaką jų vaikams. Tai tiesiog alina augančio, bręstančio
žmogaus sielą. Nesutarimų, kivirčų aplinkoje augęs jaunas žmogus įsiurbia daugybę
blogybių, kurios vėliau gadins jo ir jo vaikų gyvenimą. Taip tęsiasi kartų kartomis,
perduodama iš kartos į kartą. Įlipa jaunuoliai. Linksmai
kalba, bet girdisi tie patys nemalonūs rusiški keiksmažodžiai. Padvelkia vulgarumu.
Dabar juk viskas atvira, jokių paslapčių nėra. Tad ir liejasi iš jų nepraustaburniškų
lūpų tie keiksmažodžiai. Džiaugiuosi, kad nerodo savo brutalumo jiems mano skaudama
koja neužklius. Tačiau iš jų burnų besiliejantys žodžiai nuteikia labai nemaloniai.
Kartą atsisėdome su žmona Muzikinio teatro sodelyje
šalia jau paaugusių mergaičių, kuriuos, kaip netrukus paaiškėjo, buvo iš netoliese
esančios mokyklos. Deja, tai, ką išgirdome, mus sutrikdė. Ir sutrikdė labai nemaloniai
tiesiog negalėjome naktį užmigti. Mergaitės vulgariai keikėsi, vartojo tokius
žodžius, kurių net mūsų netrumpame gyvenime nei klausytis, nei vartoti neteko.
Taip kalbėti vengia ne tik nepraustaburniai jaunuoliai, bet ir nepadorios merginos.
Atrodė, kad čia susirinko kažkokios miesto atmatos, neturinčios nei motinų, nei
mokytojų. Gaila tokio jaunimo, gaila tokių mergaičių, gaila lietuviškos mokyklos.
Juk tokias kalbas kyla iš nepadorių minčių, o tokios kalbos veda prie negerų poelgių.
Dažnai tokie jaunystėje klystkelius pasirinkę žmonės atsiduria už grotų. Kai matai
jau bręstančias mergytes, paaugusius vaikinus, apie juos galvoji: jiems visas
gyvenimas dar prieš akis. Išties, jie nuo pat mažens susipažįsta su pasauliu,
su gaunama informacija, su brendimo, su kūno paslaptimis jiems viskas dar prieš
akis. Prieš akis visas gyvenimas, ir nuo to, kurį kelią pasirinks, priklauso
jų tolesnis gyvenimas. Susiradus gyvenimo draugą, iškils svarbūs uždaviniai
viską įgyvendinti, kurti, auginti vaikus, juos ugdyti, kad jie gautų iš tėvų tai,
ko negaus iš mokytojų ar draugų, juo labiau iš gatvės. Dabar auga jau kitokia
karta. Ir nenuostabu, kad mes vieni kitų nesuprantame arba labai sunkiai suprantame.
Jei ankstesni žmonės buvo idėjiškai subrendę, jie turėjo ir turi tautines, pasaulėžiūrines,
religines ar politines nuostatas, tai dabartinių jaunų žmonių, ir netgi esančių
tarp mūsų, supratimas atskirais klausimais yra tiesiog neapibrėžtas jis gali
keistis kas mėnesį, kasdien, kas valandą, netgi kas minutę, net nesigilinant į
esmę. Dažnai tenka pastebėti, kokie menki ir paviršutiniški yra dabartinių jaunų
žmonių jausmai. Štai neseniai per jaunimo radiją net trys vyrukai klausiami, ką
pasakytų staiga sutikę savo svajonių merginą, atsakė taip: Greičiau sakyk savo
feisbuką, vau..., ak... (su ilgu atodūsiu). Ką gali tokie vaikinai kalbėti
ir galvoti apie draugystę, apie meilę, mylimąją, su kuria jie turėtų sujungti
savo gyvenimą amžiams? Jie tikrai nieko gero negalvoja, nes ir jų išrinktosios
nieko rimto apie tokius vaikinus negalvoja. Gal todėl tokie jaunuoliai dažniau
galvoja tik apie seksą, kurio irgi nesupranta, nes tai jiems tik primityvus
gyvuliškas potraukis be meilės, prisirišimo, be jausmo. O juk norėtųsi matyti
jaunus žmones, suprantančius, kad jie turi būti laimingi, kai jiems atsiveria
daugybė galimybių. Tačiau vis dėlto jie patys tuo retai džiaugiasi. Gaila. Kai
tenka važiuoti į Vilnių, matau, kad sutikti jauni žmonės neturi apie ką rimčiau
pasikalbėti. Užtat galėjome apsidžiaugti, kai praėjusią savaitę išgirdome kalbant
tris merginas rimtomis temomis ir Lietuva, ir Ukraina, apsidžiaugėme, kad
yra jaunų žmonių, susirūpinusių opiais klausimais. Žmona buvo laiminga: vis dėlto
yra gero jaunimo, bet jo maža. O gal jis mažiau pastebimas nei tas, blogasis,
aštriau rodantis savo ydas, bloguosius polinkius. Tokio jaunimo energija nukreipiama
ne ten, kur turėtų būti panaudota, ne gėrio link, o televizijų laidos irgi atitraukia
nuo opių temų, dažniau kalbama tik apie seksą. Todėl liūdnai tenka pastebėti,
kaip, skirtingai nuo mūsų, kitose šalyse jaunimas yra nuostabiai aktyvus, jis
yra pilietiškas, patriotiškas, kovoja už žmonių interesus, nesileidžia būti kvailinamas.
Bet ko vis niurzgiu ant to jaunimo?! Ar ne mes tokie
irgi buvome? Štai sėsdavome gal septyni ar devyni į autobusą, susigrūsdavome
jo gale, vieną bilietą pasižymėję, ir važiuojame. Važiuojame, aišku, krykštaudami
norime visiems pasirodyti, kokie protingi esame. Įlipa kontrolė. Pradedame tą
bilietėlį vienas kitam perdavinėti, dar labiau krykštaujame, o kontrolieriai pasiunta
negali sugauti zuikių. Taip ir nukeliaudavome į kitą universiteto pastatą už
56 kilometrų su vienu bilietėliu. Ir netapome kokiais nors banditais ar nevykėliais,
nors buvome smerkiami ir tų kontrolierių, ir padorių pagyvenusių keleivių. Ir
visais laikais senesnieji piktinasi jaunesniaisiais. Neseniai knygoje apie a.
a. Vytautą Paliūną skaičiau, kaip apie jaunus žmones smerkiančiai rašė ir Sokratas
(471399 m. pr. Kristų), ir graikų poetas Hesiodas (720 m. pr. Kristų), ir senovės
Egipto žynys. Sokratas taip rašė apie jo laikų jaunimą: Mūsų jaunimas mėgsta
prabangą, jis blogai išauklėtas, jis tyčiojasi iš viršininkų ir visai negerbia
senų žmonių. Mūsų vaikai tapo tironais, jie neatsistoja, kai į kambarį įeina pagyvenęs
žmogus, prieštarauja tėvams. Tiesiai kalbant, jis labai blogas. Panašiai galvojo
ir Hesiodas: Mūsų šalis neturi jokių vilčių, jeigu dabartinis jaunimas rytoj
ims valdyti kraštą, nes tas jaunimas nepakenčiamas, nepakeliamas, tiesiog baisus.
Senovės Egipto žynys 2000 m. prieš Kristų rašė: Mūsų pasaulis pasiekė kritinę
stadiją. Vaikai daugiau nebeklauso tėvų. Matyt, pasaulio galas ne taip jau toli.
Panašiai galvojo ir senovės babiloniečiai, 3000 m. prieš Kristų ant puodo užrašę:
Tas jaunimas morališkai smukęs iki sielos gelmių. Jauni žmonės klastingi ir apsileidę.
Niekada jie nebus panašūs į senų laikų jaunimą. Šių laikų jaunimas nesugebės išsaugoti
mūsų kultūros. Tad per amžius vyresnieji vis rodėsi išmintingesni už jaunuosius
ir vis baisėjosi jais. Bet jei taip būtų, tada pasaulis garmėtų į dvasinę prarają,
tačiau to nėra. Tad reikia džiaugtis, kad tarp blogojo jaunimo visada atsiranda
pakankama dalis gerojo, kuri ir veda pasaulį tiesos keliu. Būtų gera, kad tas
tiesos kelias nebūtų toks skausmingas ir nebūtų daroma tiek daug klaidų, kiek
jų padaro dabartiniai jaunuoliai. Į troleibusą sulipa
daug žmonių. Deja, jie jau tokio amžiaus kaip aš, o dauguma net vyresni už mane.
Jie grįžta iš Prisikėlimo bažnyčios mišių. Jiems, pagyvenusiems, bažnyčia yra
tam tikra paguoda. Ir tai juos palaiko. Bet jie jau mažai ką gali tik nueiti
į bažnyčią ir džiaugtis savo anūkais, kurie į bažnyčią jau nebeeis. Ir nežinia,
ar tie anūkai pasirūpins savo seneliais. Išties, mes,
seniai, tampame nereikalingi ir fiziškai, ir dvasiškai. Ir nepaisant to, ką
mes pasiekiame per gyvenimą, kokią patirtį įgyjame, pasiekę senatvę tampame pamiršti,
netgi nemylimi ir nekenčiami. Vis labiau įsitikinu (ne, ne dėl savęs, o apsižvalgęs
aplink), kad seni žmonės niekam nerūpi: gali nieko neturėti valgyti, net atsinešti
valgio jau nepajėgti, gali sirgti net iš patalo neatsikeldamas niekas tau neatneš
maisto, nepasirūpins tavo sunkia dalia. Labai išgyvenu dėl pusseserės Onutės
ji jau 10 metų ant patalo, ir kiek fizinių kančių patiria, o dar skaudesnės dvasinės
kančios. Ir net sunku patikėti, iš ko ji patiria tas kančias. Iš jos, bejėgės,
negalioje esančios, tyčiojasi jos sūnus. Jis ne tik negloboja, ne tik neprižiūri,
bet ir tyčiojasi. Kai kita pusseserė buvo jaunesnė, jos vaikaičiai rengė jai pobūvius,
nes tikėjosi paveldėti iš jos namą. Dabar, kai jai sukako 75-eri, jie jau pamiršo
surengti jubiliejų. Štai tokie egoistiniai santykiai pradeda vyrauti mūsų kraštuose,
gadina mūsų žmones, mūsų gimines. Bet ar tai daro žmones laimingus? Besaikis turtas
tik alina mūsų jėgas, užteršia mūsų sąmonę, nukreipia mus ne tuo keliu, kuriuo
turėtume siekti laimės ir gyvenimiškos, ir amžinosios. Juk niekas nenusineš
turtų nei į karstą, nei į kapą. Dėl jo besivaidijančius gimines tik dar labiau
supykdys ir sukiršins. Argi ne mes, žmonės, sukuriame nepakeliamas kančias kitiems,
savo artimiesiems? Dievas sukūrė žmogui pasaulį tam, kad jį tobulintume, o ne
blogintume. Vėl įlipa du senukai vyras ir moteris.
Matau, kad jie ir dabar vienas kitą myli ir gerbia. Daug jie gyvenime patyrę,
moka vertinti ištikimybę, draugystę. Kiekvienas sprendžia
ir mąsto, remdamasis savo patirtimi. Būdami gyvi, žmonės kiekvieną įvykį ar reiškinį
supranta ir aiškina kitaip, savaip. Jeigu vienam cukrus yra skanus, tai kitam
skanūs aštrūs krienai ar pipirai, jeigu vienas artimo meilę mato kaip didžiausią
stebuklą, tai kitas meilę supranta kaip seksą, jeigu vienam darbas ir jo vaisiai
yra džiaugsmas, tai kitam maloniau patingėti. Taigi nors gyvenimą visi jaučiame
kaip realų dalyką, tačiau tas realumas yra labai skirtingai priimamas. Kiekvienas
iš mūsų savaip supranta savo tiesas, savo išgyvenimus, savo pastangas ir pamiršta,
kad visa tai turi ir kitas, net artimiausias žmogus. Ir dažnai viską arba bent
didžiąją dalį reiškinių suprantame skirtingai. Kodėl yra toks skirtumas? Todėl,
kad gyvenimo reiškinius, santykius tarp žmonių kiekvienas suprantame pagal savo
patirtį, kurią įgijome gyvenime. Kiek blogybių kyla iš nesupratimo ir iš nesusikalbėjimo
tarp žmonių. Niekas negali įeiti į žmogaus vidų, net artimiausi žmonės. Net ir
nusikaltėlis turi jausmus ir savo kančias, ir ypač priežastis, tiksliau, jam nepalankiai
susiklosčiusias aplinkybes, dėl kurių jis tapo nusikaltėliu arba pasikėsino į
savo gyvybę, kodėl nesutarė su savo vaikais, tėvais, broliais, seserimis. Juk
tikriausiai dar negimė nė vienas šventasis, iš karto gyvenęs teisiojo gyvenimą,
atradęs gyvenimo prasmę ir vertę, tobulai išreiškęs save prieš kitus žmones ir
prieš Dievą. Negalvoju taip apie tikrus nusikaltėlius, bet apie veidmainius, kurie
kalbėdami apie gėrį, apie artimo meilę, elgiasi ne tik priešingai, bet netgi klastingais
savo veiksmais siekia pažeminti artimą, kuo skaudžiau jam pakenkti. Ne apie juos
kalba. Bet net ir šventieji, pasiekę tobulumą, visi buvo klystantys, ir tik paklydime
surado tiesos, Dievo, teisybės kelią, aišku, jeigu norėjo siekti tobulumo ir jo
siekė. Tūkstančiai ir milijonai žmonių to net neieškojo ir neieško, nors ir kaip
mes norėtume juos pateisinti ir padaryti idealius, ypač savo artimuosius. Mes
gimstame su gimtąja nuodėme ir gyvenime tik didiname nuodėmių kiekį, jų naštą.
Ir taip susidėsto daugybė supratimų, daugybė tiesų, daugybė pasaulėžiūrų. Bet
tiesa tėra tik viena Dievas. Ir toji Tiesa dažniausiai pamirštama. Ir kiek mes
juos, Dievą ir Tiesą, suprasime, tiek ir tapsime žmonėmis. ©
2014 XXI amžius |