Lietuva ir toliau nie(nai)kinama be jokio referendumo?
KTU doc. emeritas, techn. m. dr. Vytautas Venckevičius
Mes iš niekur neatkeliavome... Mes gyvename ten,
kur gimėme... Mūsų tėvynė yra ir mūsų protėvynė. A. Patackas1
Mūsų, lietuvių, tauta yra sėsli žino, kur ir kada gimė, būtent... Kai iš
Europos šiaurės atsitraukė paskutiniai ledynai, kai jos lygumos vėl apaugo giria,
toje girioje gimėme ir mes baltai, aisčiai. Ši giria mūsų gimtinė, mūsų prigimtoji
būtovė. Joje tebegyvename ir dabar, bet jau mentaline prasme, nes tūkstantmečiai
negalėjo praeiti be pėdsakų, nepalikti įspaudo tiek fizinėje, tiek dvasinėje genetikoje1.
Nors jau gerai žinomi ir pripažįstami įvairių tyrinėjimų
rezultatai apie seniausią ir didžiausią Europos valstybę, apie dabar baltais
vadinamų tautų tėvynės reikšmę, apie proistore ir net paraistorija vadinamą praeitį
prieš Lietuvos krikštą2, bet vis vien nesibaigia ginčai, pavyzdžiui,
kas pirmiausia atsirado Lietuva ar Lenkija? Deja, kartais nepaisoma mokslo įrodymų,
kad lietuviai (aisčiai, baltai) yra archajiškesnis etnosas nei slavai rezultatą,
t. y. išvadas gali lemti nebūtinai žmogaus išmintis. Užtat ir yra patarlė: kai
jėga yra, proto nereikia. Tik suinteresuotiesiems belieka palaukti palankesnių
sąlygų. Mūsų tautą daugelį amžių veikė ir tebeveikia išoriniai
(galingųjų tautų, ne tik fizine prasme) ir vidiniai (savųjų, tebeieškančių savasties
ar praradusių atmintį (mankurtų, vadinamų kvislingais) Lietuvą draskantys
veiksniai, todėl tokių galimybių visada buvo ir bus. Mokslo žiniomis, kiekvienoje
tautoje yra 1113 proc. piliečių, pasiryžusių mirti už tėvynę, maždaug toks pat
procentas galinčių ją išduoti (pavyzdžiui, stribai), o likusieji paprastai prisitaiko,
t. y. pasielgia pagal principą kur vėjas pučia. Tokie dalykai žinomi ir iš naujausių
laikų Lietuvos istorijos. Ir niekas nesikeičia, tik daug kas vis kartojasi, neduoda
ramybės gyventi. Štai visai neseniai vėl atgijo iš esmės
vos ne amžinas ginčas tarp lenkų ir lietuvių. Blaiviai mąstant, jis ir negali
būti išspręstas, nors ir būtų priimtas koks nors sprendimas. Pavyzdžiui, kad ir
toks, kuriuo pagrindu 1994-aisiais buvo pasirašyta Lietuvos Respublikos ir Lenkijos
Respublikos draugiškų santykių ir gero kaimyninio bendradarbiavimo sutartis, tai
yra sutariant, kad 1920 m. spalio 7 d. Suvalkų sutartis nebuvo sulaužyta ir
iki 1939 metų būta tik tarpusavio nesusipratimų... Tai, manau, įžūlus akibrokštas
Lietuvos atžvilgiu. Argi tai ne Lietuvos paniekinimas, pasinaudojant jos vedlių
servilizmu? Tačiau, pasirodo, to strateginiam partneriui vis tiek neužteko.
Mat, niekur neišgaravo didžiavalstybinis lenkiškasis šovinizmas veikia Lietuvos
kūną kaip nelemtieji erozijos ir korozijos veiksniai gamtoje. Visko prigalvojama:
šįkart ir vėl nelemtoji W tik pretekstas. Juk reikia nuo ko nors pradėti toliau
Lietuvos kūną graužti ir ardyti... Dargi argumentuojama: ir Jonas Basanavičius,
ir kiti taip rašė. Siūlo net po kapines pasižvalgyti. Žvalgiausi ne tik aš. Užrašų
lenkiškais rašmenimis randama visoje Lietuvoje. Štai kad ir Uoginių, Kriklinų
(Pasvalio r.) kapinėse yra senų paminklų su pavardėmis ir Jackevičius, ir Jackiewicz.
Pašvitinio parapijos (Pakruojo r.) bažnytinėse knygose Mišeikių ir Pociūnų kaimai
pavadinti kaip okolica Miszejkie ir okolica Paczuny (beje, tie kaimai
iki šiol prisimenami ir kaip bajorkaimiai). Tose knygose gyventojų pavardės
yra sulenkintos, pavyzdžiui, gimtųjų Mišeikių: Albin Goess (Albinas Goesas, vokiškos
kilmės (taigi turbūt Giosas), apie fon Goess,ų giminę yra duomenų internete),
Wincenty Lapinski (Vincentas Lapinskas), Marcelin Elzbut (Marcelinas Elzbutas),
Jozef Stankiewicz (Juozas Stankevičius), Dominik Sabanski (Dominykas Sabanskas),
Wladislaw Wenckievicz (Vladislovas Venckevičius) ir kiti. Prisimenu iš vaikystės,
kai kaimo senutės kalbėdavo poterius po polski. Ir nieko nepakeisi, nes tai
tautos lenkinimo, pirmiausia per lenkų kunigus bažnyčiose, pasekmė. Ir vis dėlto
kaimiečiai visada normaliai kalbėjo lietuviškai, žinoma, savo tarme.
Beje, carinės Rusijos okupacijos metais, ypač lietuviško rašto draudimo laikotarpiu,
dalis įrašų bažnytinėse knygose daryta ir rusų kalba. Tada jau atsirado tokių
dalykų (rašau lietuviškais rašmenimis V. V.): okolica Myšejki, o kaimo
gyventojų pavardės Albin Ivanovič fon Goess, Ivan Maceevič Jarockij, Dominik
Ivanovič Sobanskij, Vladislav Antonovič Venckevič (mano senelis V. V.)
ir t. t. Taigi, kas kaip norėjo, taip mus ir užrašė. Tik melstis buvo leista lenkiškai,
vis tiek lenkai slavai, ir nepavojingi... Vėliau tas lenkiškumas išnyko
(už tai esame dėkingi Smetonos laikams, jei Pietryčių Lietuva nebūtų buvusi okupuota
Lenkijos, ten dabar būtų tas pats). 1986 metais užmerkė akis paskutinioji Mišeikių
kaimo Goesų sodyba. Liko tik buvusių sodybų šulinių akivarai kaip vilkduobės.
Bet tai kita tema. Skaudi istorinė tiesa: pirmieji sulenkėjo Lietuvos bajorai
tuometinis kaimo elitas. Jis, mat, buvo tautos vedlys... Aukštuomenėje buvo
nepriimtina kalbėti mužikų kalba. Taip buvo ir Rusijoje: reikia paskaityti Levo
Tolstojaus romanus ir kita. O kokia padėtis Lietuvoje
dabar, ar kas nors po saule pasikeitė? Deja, per 50 bolševikų okupacijos metų
nesurusėjome (mat tik rusenome), nors iš tautos, dvasine arba politine
prasme, liko tik mažuma. Dauguma tapo liaudimi. Jai svarbiausi materialiniai
dalykai, įvairūs malonumai. Moksliškai vertinant, beveik nebėra politinės tautos.
To nepasakysi apie lenkus. Tą patį patiria ir kitos mažosios tautos, įsikūrusios
šalia arba tarp didžiųjų tautų. Juk Lietuva daugelį kartų ėjo iš rankų į rankas,
ir kiekvienas okupantas ar strateginis partneris tautoje paliko tam tikrą
pėdsaką, ir jos kalboje bei mąstyme (tie neatskiriami dalykai). Pavyzdžiui,
girdime: ne mąstau, galvoju, o skaitau, ne tarkime, sakykime,
pridėkime, o daleiskime, dadėkime, ne kuo jis čia dėtas, o jis ne
prie ko, ne užuot kalbėję, rašę, skaitę, o vietoj to, kad kalbėtume,
rašytume, skaitytume. Taigi ant tiek (tiek! V. V.) daug pavyzdžių,
nors vežimu vežk. Tokia nepagarba gražiajai seniausiai mūsų gimtajai lietuvių
kalbai net viešumoje! Tuo, deja, turi rūpintis tik lituanistai! Taip nutarė Konstitucinis
teismas, perkėlęs W problemą nuo savęs ant vargšų lituanistų galvų. Ir
tyčiojasi, kas netingi, pradedant eiliniais pedagogais ir nebaigiant akademikais,
tik reikia domėtis. O ką kalbėti apie TV ar radijo diktorius? Bet ta prasme
nė iš vietos! Taigi, ir lituanistai, ir pagaliau kiti inteligentai, jeigu tokie
dar neišnyko kaip dinozaurai, turėtų netylėti! Tačiau grįžkime prie tos W.
2010 metais lietuvišką raidyną apgynė tuometinio Seimo
narių Ryto Kupčinsko ir Gintaro Songailos pasiūlytas lenkų, Lietuvos Respublikos
piliečių, Asmenvardžių rašybos Lietuvos piliečio asmens dokumentuose įstatymo
projektas, nes tada Seimui savigarbos dar užteko. Po to ir Konstitucinis teismas
patvirtino, kad Lietuvos lenkų asmenvardžiai jų gimtąja kalba gali būti įrašyti
specialiame asmens dokumento lape, kaip tai daroma kaimyninėje Latvijoje, ir Lenkija
nesikabina, net giria (beje, apgailėtinai tada atrodė premjero Andriaus Kubiliaus
ir prezidentės Dalios Grybauskaitės atsiprašymai, o apie TS-LKD nario Manto Adomėno,
socdemo Lino Linkevičiaus poelgius net gėda prisiminti). Dabar vėl viskas iš naujo.
Naujoji Seimo dauguma, kurioje, anot internauto Kauno (DELFI, 2014 04 09), pirmuoju
smuiku griežia teisiamieji ir kremliniai, nieko kito ir negalima tikėtis. Tauta
į istoriją įrašys naujus išdavikus! Sūduvis priduria: Kad ir kaip bolševikai
stengėsi sumenkinti lietuvybę, bet sujaukti lietuvių kalbos nedrįso. (...) Ant
atskiro lapo ar viršelio... tegul. Iš tikrųjų tomaševskininkų ir jų proimperiškai
nusiteikusių rėmėjų iš Lenkijos absurdiškų ir priešiškų reikalavimų įgyvendinimas
Lietuvos nacionalinių interesų išdavystė. Nejaugi tam ruošiasi Gediminas Kirkilas
ir Irena Šiaulienė su Algirdu Butkevičiumi ir incorpore su kai kuriais
liberalais? Nedžiugina ir Loretos Graužinienės bei Rolando Pakso pritarimas, o
dar galvojau jie ne prie ko. O kur dar valatkiniai, laučiniai, jonušiniai
ir panašūs žiniasklaidos protai, su savo gražbylystėmis? Ir, žinoma, pulkelis
dvasinės erozijos ir korozijos pagraužtų vadinamųjų intelektualų savukynų
pavidalu? Negi šie veikėjai nesuvokia ar apsimeta nežiną, kodėl lietuviškasis
arealas nuo Žečpospolitos laikų vis traukėsi ir traukėsi, o lenkiškasis plėtėsi?
Jei kam neaišku, tenka priminti vienintelę (!) priežastį Žečpospolitoje dominavusią
lenkų kalbą. Tad negi dabartiniai Seimo nariai vėl ryšis Lietuvą įmurkdyti į tą
patį liūną ir toliau naikinti lietuvybę jos užgimimo vietoje Lietuvoje? Pamatysime,
ar vadinamos tradicinės partijos atstovauja Lietuvos interesams ar juos išduoda
vardan kažkieno siaurų ir trumpalaikių interesų. Ir dar.
Lietuvos politinis elitas be reikalo bijo leisti Lietuvos piliečiams pareikšti
savo valią svarbiausiais nepriklausomybę lemiančiais klausimais REFERENDUMU.
Kodėl ypač bijo to 100 tūkstančių piliečių parašų! Net gąsdina, esą Lietuvos lenkai
gali tai lengvai padaryti Pietryčių Lietuvos autonomijos klausimu. Iš tikrųjų
tai nesąmonė. Jeigu dabar bus įteisinta lenkiška asmenvardžių rašyba Lietuvos
piliečio asmens dokumentuose (iš pradžių, anot A. Butkevičiaus), o vėliau ir
vietovardžių rašyba, tai autonomija tik formalumas, juk Lietuva bus suskaldyta.
O kur dar kita problema kitų Lietuvos kitataučių atstūmimas? Negi dabartinė
Seimo dauguma ryšis tokiai save niekinančiai ir naikinančiai avantiūrai? Tikėkimės
stebuklo gal sveikas protas Seime dar kartą laimės. Gal Tauta išvengs dūrio
į nugarą?
1
Patackas, Algirdas. Litua. Lituanistika, publicistika, beletristika Vilnius:
Versmė, 2014, p. 1819. 2 Statkutė de Rosales,
Jūratė. Europos šaknys ir mes, lietuviai. Vilnius: Versmė, 2013, p. 280. ©
2014 XXI amžius |