Teisingumas ir pastoracija santuokos bylų procesuose Popiežiaus
pastabos Romos Rotos tribunolo nariams Mindaugas BUIKA
| Popiežius kalba Romos Rotos tribunolo
susitikimo dalyviams | Komisija kanoninio
tyrimo palengvinimui Tęsiant popiežiaus Pranciškaus mokymo,
kuris aktualus dabar Lietuvos Bažnyčiose minimiems Šeimos metams, aptarimą, verta
panagrinėti jo pastabas, išsakytas susitikimuose su Romos Rotos tribunolu, Vatikano
aukščiausia teismine instancija, kuri priima galutinius sprendimus santuokų paskelbimo
negaliojančiomis bylose, kilus apeliaciniams ginčams dėl atitinkamų vyskupijų
teismų verdiktų. Bažnytiniame santuokų nagrinėjime, žinoma, nekalbama apie laisvės
atėmimą ar kalėjimo bausmę, tačiau tikintiesiems tai irgi rimtas, netgi skaudus
klausimas, žinant skyrybų tragiškumą asmeniniam ir šeimos gyvenimui. Pagal Katalikų
Bažnyčios kanonų teisę katalikai, po skyrybų sudarę naują civilinę santuoką, negali
tikėtis jos bažnytinio pripažinimo ir, kaip gyvenantys nuolatinėje neištikimybės
nuodėmėje, negali praktikuoti sakramentų, priimti Šventosios Komunijos, kol jų
pirmoji sakramentinė santuoka nėra oficialiai anuliuota, tai yra paskelbta negaliojančia.
Išskirtinis atvejis būtų naujojoje santuokoje visiškas susilaikymas nuo seksualinių
santykių, tai yra partnerių gyvenimas kaip brolis su seseria, bet tai praktiškai
sunkiai pasiekiama. Esant tokiai slegiančiai situacijai, spalį Vatikane vykusioje
šeimai įkurtoje Neeilinėje Vyskupų Sinodo asamblėjoje buvo nagrinėjami siūlymai,
kuriuos anksčiau iškėlė vokiečių kardinolas Valteris Kasperis (Walter Kasper),
kad vardan vadinamojo pastoracinio gailestingumo, tam tikrais atvejais (po atgailos
laikotarpio) leisti antrą civilinę santuoką sudariusiems katalikams priimti Šventąją
Komuniją be anksčiau minėtų sąlygų įvykdymo. Tai sukėlė karštus debatus ir nemažus
prieštaravimus dėl galimos teologinės painiavos sakramentinės santuokos ryšio
neišardomumo, nuodėmės ir dalyvavimo Eucharistijoje sampratose.
Kitas būdas minėtos problemos sprendimui, kurį siūlė daugelis Vyskupų Sinodo tėvų,
yra santuokos anuliavimo bylų nagrinėjimo supaprastinimas ir didesnė sparta, galbūt
be dabar privalomo pakartotinio antrosios instancijos bažnytinio tribunolo svarstymo
ar tiesiog per diecezinio vyskupo administracinį įsiterpimą, kai santuokos negaliojimas
yra akivaizdus. Tokiam teisminio proceso palengvinimui, matyt, pritaria ir pats
Šventasis Tėvas, kuris dar rugsėjį nutarė įsteigti Specialiąją studijų komisiją
santuokos kanoninio tyrimo reformai parengti. Dešimties narių komisijai paskirtas
vadovauti kaip tik Romos Rotos tribunolo dekanas portugalas monsinjoras Pijus
Vitu Pintu (Pio Vito Pinto). Tarp autoritetingų teisininkų ir komisijos narių
yra Popiežiškosios juridinių tekstų tarybos pirmininkas italas kardinolas Frančeskas
Kokopalmeris (Francesco Coccopalmerio) ir Tikėjimo mokslo kongregacijos sekretorius
ispanas arkivyskupas Luisas Franciskas Ladarija Fereris SJ (Luis Francisco Ladoria
Ferrer). Po specialios komisijos sudarymo rugsėjo 20 dieną Vatikano paskelbtame
pranešime aiškinama, kad komisija savo darbą pradeda nedelsiant ir jos tikslas
parengti siūlymus dėl santuokos proceso reformos, kuri objektyviai supaprastintų
procedūrą, padarytų ją spartesnę ir kartu išsaugotų santuokos neišardomumo principą.
Lapkričio 5 dieną audiencijoje priėmęs Romos Rotos tribunolo narius bei jų pravestų
kursų apie tikrąją santuoką klausytojus, popiežius Pranciškus savo kalboje iš
karto užsiminė apie minėtos specialiosios komisijos sudarymą bei Sinodo tėvų išsakytus
siūlymus dėl santuokos bylų nagrinėjimo procedūrų supaprastinimo. Anot Šventojo
Tėvo, to reikalauja teisingumas ir gailestingoji meilė, kadangi dabar yra daug
žmonių, kuriems reikalingas Bažnyčios Žodis apie jų santuokinę situaciją: pasakyti
taip arba ne, bet kad tai būtų teisinga. Šiuo metu kai kurios teisminės procedūros
užsitęsia pernelyg ilgai, jos būna sudėtingos ir sunkios, todėl visiškai nepadeda,
ir žmonės, netekę kantrybės, nuo jų nusigręžia ir eina savu keliu.
Primintas bažnytinės korupcijos atvejis Taip aiškindamas
popiežius Pranciškus pasirėmė pavyzdžiu iš savo ankstesnės ganytojiškos patirties,
kai jis dar buvo Buenos Airių arkivyskupas. Tuomet Boenos Airėse veikęs tarpdiecezinis
bažnytinis tribunolas buvo atsakingas už 15 vyskupijų pirmosios instancijos santuokos
bylų nagrinėjimą, ir tolimiausia vyskupija buvo už 240 kilometrų. Šitaip neturėtų
būti, tiesiog neįsivaizduotina, kad eiliniai paprasti žmonės būtų verčiami taip
toli keliauti į bažnytinį tribunolą: jiems reikia leistis į kelionę, tam praleisti
ne vieną darbo dieną, gal net už tai prarasti atlyginimą, pastebėjo Šventasis
Tėvas. Ir tada jie taria sau: Dievas mane supras, gyvensiu taip, kaip išeina
ir toliau, su dideliu sunkumu širdyje. O juk Motina Bažnyčia turi vykdyti teisingumą
ir jiems pasakyti, kad žmonės galėtų žengti į priekį be abejonės širdyje, be tamsos
savo sieloje. Popiežius Pranciškus pabrėžė, kad Motina Bažnyčia, siekdama savo
vaikams teisingumo, turi būti labai rūpestinga ir nešališka santuokos bylų nagrinėjimo
procedūrose. Jis perspėjo, kad tai nebūtų vykdoma savotiško verslo rėmuose,
kad nebūtų kokio nors papirkinėjimo ir korupcijos, kaip tai pasitaiko pilietiniuose
teismuose ir ko, deja, kartais neišvengia ir bažnytiniai tribunolai. Aš tuo nepasakau
nieko keisto, juk būna net į viešumą iškylančių skandalų, apgailestaudamas
pripažino Šventasis Tėvas. Jis vėlgi pasirėmė turėta asmenine patirtimi Buenos
Airėse, kai buvo priverstas pašalinti vieną asmenį iš bažnytinio tribunolo, kuris
reikalaudavo iš žmonių 10 tūkstančių dolerių, kad visos teisminės procedūros būtų
sutvarkytos, kaip jie pageidauja. Prašau, šito neturi būti!, tvirtino popiežius
Pranciškus, griežtai kritikuodamas korupcijos atvejus, deja, pasitaikančius ir
Bažnyčios struktūrose. Nes kada dvasiniai interesai yra sujungiami su ekonominiais,
tai jau ne iš Dievo! Motina Bažnyčia yra pakankamai dosni, kad gebėtų įvykdyti
teisingumą veltui, kaip kad mes buvome Jėzaus Krtistaus veltui nuteisinti. Tai
labai svarbi nuostata: tuos du dalykus privalu atskirti, pabrėžė Šventasis
Tėvas ir priminė, kad bažnytinėje teisėje siektinas nuolatinis tobulėjimas teikiant
prioritetą sielų išganymui (salus animarum), kuris turi būti įgyvendinamas ne
už teisingumo ribų, bet kaip tik su teisingumu. Apie tai popiežius Pranciškus
išsamiau kalbėjo savo pirmajame susitikime su Romos Rotos tribunolo teisėjais,
auditoriais bei kitu personalu dar sausį iškilmingai prasidedant naujiems šio
teismo darbo metams. Tuomet dėkodamas Tribunolo nariams už jų vertingą bažnytinę
tarnystę, vykdomą apaštalo šv. Petro įpėdinio vardu ir jo įpareigojimų ypač subtilioje
santuokos bylų tyrimo srityje, Šventasis Tėvas pabrėžė, kad Bažnyčioje juridinis
ir pastoracinis dėmuo niekada negali prieštarauti vienas kitam. Bažnyčios teisminė
veikla, kuri nukreipta į tarnavimą tiesai teisingume, visada turi ryškų pastoracinį
bruožą, nes jos galutinis tikslas yra tikinčiųjų dvasinės gerovės siekis ir krikščioniškos
bendrystės įtvirtinimas. Ši veikla, be abejonės, yra susijusi su valdymo galios
vykdymu, tačiau pirmiausia nukreipta į sielovadinį rūpinimąsi Dievo žmonėmis,
taigi pilnai įsilieja į bendrąją Bažnyčios evangelizavimo misiją, ypač gailestingosios
meilės raiškos prasme, aiškino popiežius Pranciškus. Anot jo, būtent todėl Bažnyčios
teisminę tarnybą galima prilyginti diakonijai, tai yra nesavanaudiškai labdarai.
Galbūt, vadovaujantis šia nuostata, kai kurie praėjusios Vyskupų Sinodo asamblėjos
dalyviai siūlė, kad už santuokos bylų nagrinėjimą bažnytiniame tribunole iš viso
nebūtų imamas joks mokestis ir kad šis procesas būtų prilygintas įprastai pastoracijai
ir tada būtų mažiau piktnaudžiavimų. Savo pirmojoje kalboje, sakytoje Romos Rotos
tribunolo nariams, Šventasis Tėvas apžvelgė tas savybes, kuriomis turi pirmiausia
pasižymėti kvalifikuotas bažnytinis teisėjas. Jam yra reikalinga žmogiška branda,
charakterio stabilumas, kad jis galėtų ramiai ir objektyviai vertinti situaciją,
nepriklausomai nuo asmeninių pažiūrų. Jis, žinoma, turi suvokti ieškovų mentalitetą
bei teisėtas aspiracijas bendruomenės, kurioje jis ir vykdo savąją tarnystę. Teisingumo
įgyvendinimas neturi būti perdėtai legalistinis ar abstraktus, bet pritaikytas
konkrečios tikrovės poreikiams. To pagrįstai iš bažnytinio teisėjo ir tikisi Dievo
tauta. Taigi, jis neturi apsiriboti paviršutinišku susipažinimu su padėtimi asmenų,
kurie laukia jo nuosprendžio, bet įsigilinti į situaciją, analizuojant visas detales,
kurios gali būti reikšmingos vėliau byloje dalyvaujančių pusių siekiuose, kurie
irgi gali būti nevienareikšmiai. Sekti Gerojo Ganytojo
pavyzdžiu Yra reikalingas ne tik geras Bažnyčios teologinės
ir kanoninės doktrinos pažinimas bei išmanus jų reikalavimų taikymas, bet objektyvus
ir bešališkas padėties vertinimas, siekiant apginti tiesą, reiškiant pagarbą įstatymų
nuorodoms, rodant į žmogišką lankstumą, kuris yra būdingas tikram sielų ganytojui.
Greta patikimos juridinės kompetencijos yra išskirtinai svarbus bažnytinio teisėjo
tarnavimo dvasiai bruožas, aiškino Šventasis Tėvas. Jis yra tas teisingumo tarnas,
pašauktas tinkamai traktuoti ir vertinti padėtį tikinčiųjų, kurie su pasitikėjimu
kreipiasi į jį savojoje situacijoje. Šiuo atžvilgiu tribunolo narys turi sekti
Gerąjį Ganytoją, kuris rūpinasi savo pasiklydusiomis avimis. Tam jį turi skatinti
pastoracinė meilė, ta meilė, kurią Dievas įlieja į mūsų širdis per suteiktos Šventosios
Dvasios veikimą (pgl. Rom 5, 5). Remdamasis apaštalo šv. Pauliaus mokymu, kuris
aiškino, kad meilė yra viską susiejantis tobulumo raištis (plg. Kol 3, 14),
popiežius Pranciškus sako, jog tai turi būti bažnytinio teisėjo pareigų siela.
Todėl ši tarnystė turi būti išgyventa su džiaugsmu, nes seka iš ypatingos Viešpaties
paskirtos pareigos tarnauti Dievui, kuris yra Meilė ir kuris yra artimas kiekvienam
žmogui. Baigdamas savo pastabas ir kreipdamasis į Romos Rotos tribunolo narius,
kaip į brangius brolius, Šventasis Tėvas linkėjo jiems drąsos tęsti savo tarnystę
su būdingu sąžiningumu ir nuolankumu. Dabar pasaulyje
(daugiausiai Jungtinėse Amerikos Valstijose) vyskupijų bažnytiniai tribunolai
kasmet paskelbia negaliojančiomis apie 50 tūkstančių Bažnyčioje sudarytų sakramentinių
santuokų. Ir šis skaičius, deja, turi didėjimo tendenciją, kadangi dėl sekuliarizmo
įtakos vis dažniau bažnytinės santuokos užsibaigia skyrybomis, kadangi iš pat
pradžių neatitinka krikščioniškojo tikėjimo reikalavimų: santuokinė priesaika
duodama vadovaujantis laikinais žemiškais išskaičiavimais, o ne tvirtu įsitikinimu
likti ištikimybėje iki gyvenimo pabaigos. Į minėtą Šventojo Tėvo sudarytą komisiją
santuokos kanoninio proceso atnaujinimui paskirtas Popiežiškosios juridinių tekstų
tarybos pirmininkas F. Kokopalmesis, aiškina, kad ši tendencija ir santuokos negaliojimo
bylų gausa neturi palikti jokių abejonių dėl sakramentinės santuokos neišardomumo
evangelinio principo tikrumo. Spalį duotame interviu tarptautinei
katalikų žinių agentūrai Zenit šis Vatikano kardinolas aiškino, kad bažnytinio
teismo procedūra nepanaikina egzistuojančios sakramentinės santuokos, bet tiesiog
po kruopštaus tyrimo išaiškina ir patvirtina, ar tas santuokinis ryšys kanoniškai
galioja nuo formalaus santuokos sudarymo momento. Jeigu nustatoma, kad tas santuokinis
ryšys dėl kokių nors priežasčių negalioja, tai čia nėra jokia sakramentinės santuokos
neišardomumo problema, bet tiesiog teisingas esamos tikrovės išaiškinimas ir patvirtinimas.
Kaip tik todėl iškyla pastoracinės intencijos reikšmė bažnytinio rengimo santuokai
metu, kad sužadėtiniai geriau suvoktų ir džiaugsmingai priimtų sakramentinę santuokos
prasmę. Bet ne mažiau svarbi ir vėlesnė santuokoje gyvenančios šeimos sielovada,
kad santuokiniai su krikščionišku pasiaukojimu ir meile išgyventų visus santuokinio
gyvenimo sunkumus, netgi nusivylimus, kurių nepatyrė romantiškoje sužadėtinių
aplinkoje, kai reikia rūpintis darbu, sveikatos problemomis, vaikų auginimu ir
visa kasdienybe. Tai sutvarkius bažnytinį tribunolą pasiekiančių santuokos bylų
skaičius būtų mažesnis. © 2014
XXI amžius |