Teisingumas ir pastoracija
santuokos bylų procesuose Popiežiaus pastabos Romos
Rotos tribunolo nariams Mindaugas BUIKA
| Popiežius
kalba Romos Rotos tribunolo susitikimo dalyviams | Komisija
kanoninio tyrimo palengvinimui Tęsiant popiežiaus Pranciškaus
mokymo, kuris aktualus dabar Lietuvos Bažnyčiose minimiems Šeimos metams, aptarimą,
verta panagrinėti jo pastabas, išsakytas susitikimuose su Romos Rotos tribunolu,
Vatikano aukščiausia teismine instancija, kuri priima galutinius sprendimus santuokų
paskelbimo negaliojančiomis bylose, kilus apeliaciniams ginčams dėl atitinkamų
vyskupijų teismų verdiktų. Bažnytiniame santuokų nagrinėjime, žinoma, nekalbama
apie laisvės atėmimą ar kalėjimo bausmę, tačiau tikintiesiems tai irgi rimtas,
netgi skaudus klausimas, žinant skyrybų tragiškumą asmeniniam ir šeimos gyvenimui.
Pagal Katalikų Bažnyčios kanonų teisę katalikai, po skyrybų sudarę naują civilinę
santuoką, negali tikėtis jos bažnytinio pripažinimo ir, kaip gyvenantys nuolatinėje
neištikimybės nuodėmėje, negali praktikuoti sakramentų, priimti Šventosios Komunijos,
kol jų pirmoji sakramentinė santuoka nėra oficialiai anuliuota, tai yra paskelbta
negaliojančia. Išskirtinis atvejis būtų naujojoje santuokoje visiškas susilaikymas
nuo seksualinių santykių, tai yra partnerių gyvenimas kaip brolis su seseria,
bet tai praktiškai sunkiai pasiekiama. Esant tokiai slegiančiai situacijai, spalį
Vatikane vykusioje šeimai įkurtoje Neeilinėje Vyskupų Sinodo asamblėjoje buvo
nagrinėjami siūlymai, kuriuos anksčiau iškėlė vokiečių kardinolas Valteris Kasperis
(Walter Kasper), kad vardan vadinamojo pastoracinio gailestingumo, tam tikrais
atvejais (po atgailos laikotarpio) leisti antrą civilinę santuoką sudariusiems
katalikams priimti Šventąją Komuniją be anksčiau minėtų sąlygų įvykdymo. Tai sukėlė
karštus debatus ir nemažus prieštaravimus dėl galimos teologinės painiavos sakramentinės
santuokos ryšio neišardomumo, nuodėmės ir dalyvavimo Eucharistijoje sampratose. |
Kito tokio Karaliaus nebus
Kun. Vytenis Vaškelis Kai
šį sekmadienį Kristaus Karaliaus šventės proga pagalvoji, kad Viešpats Jėzus yra
Dievo Sūnus, kuriam pavaldūs dangiškoji Jeruzalė, žvaigždynai, žemė ir visa, kas
joje yra, tuomet nulenki prieš Atpirkėją galvą ir sakai: Jėzau, visa širdimi
garbinu Tave ir šlovinu, nes Tu, būdamas Aukščiausiasis, savo nenusakomą meilę,
skiriamą kiekvienam žmogui, apvainikavai merdėdamas ant kryžiaus. Didysis
krikščionybės paradoksas: Nekalčiausiasis, kuris, visiškai laisvai prisiimdamas
anuomet gėdingiausią ir niekingiausią bausmės būdą nukryžiavimą, pasiekė žmogaus
protui nesuvokiamą nusižeminimo bedugnę. Dėl to kai kurie teologai pagrįstai kalba
ir rašo, jog ši Dievo Sūnaus kenozė (gr. atsisakymas, savęs apiplėšimas) šitoks
savęs naikinimo būdas yra tam tikra prasme beprotiška Jo meilės išraiška visiems
žmonėms ir kiekvienam iš jų asmeniškai. |