Kalėjimo ir gyvenimo užgrūdintas
|
Kun. Antanas Dilys
|
Vilniuje gyvenantis Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios
rezidentas kun. Antanas DILYS skaičiuoja jau 70-uosius kunigystės
metus. Nors jam 92 metai, bet kunigas dar palyginti žvalus, rytais
eina aukoti šv. Mišių, o sugrįžęs į namus vis dar daug skaito. Neseniai
gavo kelias knygas lenkų kalba apie buvusius jo studijų Vilniaus
kunigų seminarijoje draugus, tarp kurių buvo daug lenkų, todėl vis
turi progą prisiminti ilgą ir sunkų savo gyvenimo kelią. Prieš Kalėdas
apsilankęs pas kunigą XXI amžiaus redaktorius paprašė jo kalėdinio
interviu.
Gerbiamas kunige, gal galite papasakoti, kokias
prisimenate savo vaikystės Kalėdas?
Kadangi tėvas buvo Švenčionėlių bažnyčios zakristijonas,
labiau užsiėmęs bažnyčios tvarkymu, tai jis papuošdavo eglutę, pavalgydavome
Kūčių vakarienę, pasimelsdavome, pagiedodavome ir tuoj eglutę išnešdavo.
Mat norėjo, kad kambaryje būtų daugiau vietos, kadangi per Kalėdas
prieš pamaldas ar po jų į namus sušilti ar šiaip su švente pasveikinti
užeidavo parapijiečiai. Mes buvome trys vaikai: aš vyriausias, brolis
Vytautas ir sesuo Onutė. Turėjome ir 13 metų už mane vyresnį brolį
Juozą. Jis kitos mamos, mirusios tėvo pirmosios žmonos. Mažo jo
neprisimenu, jau tik vyresnį, kai mūsų žaidimai jam nerūpėjo. Žmonės
mums duodavo po saldainį ar obuolį. Džiaugdavomės. Šv. Kalėdų pagrindas
būdavo šv. Mišios bažnyčioje. Kitur, net mokykloje, nevykdavo jokių
kalėdinių renginių. Antrąją Šv. Kalėdų dieną aplankydavome Rukšėnų
šeimą, kurioje augo irgi du broliai ir sesuo. Su vienu jų sūnumi
buvome vienoje klasėje, o mano sesuo draugavo su jų dukra. Jie pas
mus irgi užsukdavo. Rukšėną prisimenu buvus batsiuviu.
Kaip Jums atrodo, kurios Kalėdos buvo džiaugsmingiausios,
o kurios liūdniausios?
Man Kalėdos ar Velykos būdavo didžiausia šventė.
Džiaugdavausi tada, kai per šventes matydavau pilnas bažnyčias žmonių,
nesvarbu, kur bedirbau, mieste ar kaime. Smagu tada būdavo eiti
į sakyklą ir kalbėti parapijiečiams, kai jie atidžiai klausydavosi
pamokslo, drauge giedodavo Linksma diena ar kitas giesmes. Sunku
būtų išskirti džiaugsmingiausias. Tokios buvo galbūt 1956-ųjų Kalėdos
Valkininkuose. Tai buvo pirmos šventės grįžus iš kalėjimo Vorkutoje.
O liūdniausios, suprantama, buvo lageryje. Išvakarėse susiburdavome
po 2030 nuteistųjų lietuvių ir latvių, turėdavome susitaupę Kūčioms
truputį maisto, kukliai pavakarieniavę pasimelsdavome, pagiedodavome
ir eidavome miegoti. Ankstų rytą turėjau galimybę aukoti šv. Mišias
ir man nereikėdavo į darbą. Brigadininkas gaudavo kyšį, kad aš galėčiau
būti laisvas. Turėjau net kitoje brigadoje kalėjusio kunigo Antano
Šeškevičiaus padarytą altorėlį. Kai su juo eidavau iš vieno barako
į kitą, kai kurie kaliniai klausdavo, ar pas juos muzika gros, nes
manydavo, kad nešiojuosi bajaną.
Ar Kūčioms gaudavote siuntinių? Kaip būdavo
su ostijomis Šv. Komunijai?
Siuntinių mums šį tą giminės atsiųsdavo, bet tikrai
tai Kūčių stalo sotaus nepadarydavo. O aš gaudavau ostijų. Kai kalėjau
Karagandoje, iš pradžių cenzoriai klausdavo, kas tai yra? Atsakydavau,
kad sausainiai. Paskui, sužinoję, kad esą tais sausainiais spekuliuoju,
pardavinėdamas kitiems kaliniams (o iš tiesų tąkart per Velykas
išdalinau daug Komunijų), sakydavo, kad aš esu melagis ir daugiau
tų sausainių negausiu. Parašiau laišką artimiesiems, kad jie,
ruošdami siuntinį, ostijas paslėptų miltuose, kruopose, cukruje.
Namiškiai taip ir padarė, bet kontrolierius vis tiek surado. Tada
barė, šūkaliojo, grasino bausti, bet grasinimo neįvykdė. Vis dėlto
prieš kažkurią šventę vėl gavus daugiau ostijų, su laisvu tikrintoju
leitenantu kalinių pašte dirbęs kalinys rusas pasikvietė vieną lietuvį
ir pasakė, kad jos reikalingos kunigams, ir liepė nunešti ir išdalinti
man ir kitiems kartu kalėjusiems dvasininkams. Vorkutoje dirbdamas
susipažinau su kitais kaliniais, tarnautojais ir laisvais prižiūrėtojais.
Kai ateidavo siuntinys, kalinys latvis pasikviesdavo į paštą, liepdavo
pasirašyti ir atiduodavo nepatikrintą. Tada ostijas ir bažnytinį
vyną butelyje gaudavau laisvai.
Kas iš kunigų su Jumis kalėjo?
Karagandos lageryje buvome kartu su kunigu Jonu
Danyla. Kartu kalėjo latvis pranciškonas tėvas Andriejus (Janis
Pavlovskis). Vorkutoje iš lietuvių buvo Alfonsas Kadžius, Kazimeras
Vaičionis, reformatas Jurgis Gavėnas, latviai Stanislovas Čiužans
ir Janis Kokars, rytų apeigų katalikai (unitai) Kaftiukas ir Žaltvaj
iš Ukrainos, suimti ir įkalinti už tai, kad atsisakė pereiti į stačiatikybę.
Kitoje brigadoje buvo Antanas Šeškevičius, gretimame lageryje
Kazimieras Pukėnas. Čia radau ir italą kunigą Leoni (suimtą Odesoje,
vėliau grįžusį į Romą). Pas Pavlovskį eidavau išpažinties, jis man
davė daug patarimų, kaip aukoti šv. Mišias lageryje, pirmasis aprūpino
ostijomis, išmokė, kaip pasidaryti kieliką iš aliuminio, pateną
iš konservų dėžutės dugno, vyną iš razinų pasigaminti, o su Čiužansu
ilgai bendravau, jis prieš kelerius metus mirė.
Prieš Kalėdas ir Velykas reikėtų atlikti išpažintį.
Ar lageryje tada būdavo daugiau jos einančių?
Įvairiai. Gal po 10 žmonių. Jie ir Komuniją man
aukojant šv. Mišias dažniau priimdavo.
Kaip Jums atrodo dabartinės Kalėdos, kurios
prasideda lapkričio viduryje?
Čia jau yra nukrypimas, visiškas supasaulietinimas.
Nėra dvasios, pamaldumo, o tik paprotys belikęs. Atrodo, kad dar
daug kas nežino, kokia proga tos Kalėdos švenčiamos. Vis kalba apie
Kalėdas, o kad tai Kristaus Gimimo šventė, mūsų Išganytojo atėjimas
į pasaulį, dažnai nežino, o jei ir žino, kažkodėl nemini. Dažniausiai
įvairūs mūsų valdininkėliai ir komunistėliai, girdamiesi švenčiantys
Kalėdas, Kristaus Gimimo nemini. Sako, kad tai šeimos šventė,
Velykos jiems tapo pavasario švente. Tai sugrįžimas į ateizmą,
bedievystę, pagonybę.
Kokios, Jūsų manymu, turėtų būti kalėdinės dovanos?
Dovanų reikia. Ir mano tėvai po eglute padėdavo
saldainių ar ką nors panašaus. Tikrai nereikėtų techniškų dovanų.
Nederėtų stengtis pirkti kuo brangesnių daiktų ir žinoti ribą pagal
galimybes. Svarbu, kad dovana būtų iš širdies. Dovanas mokyklose
ir bendruomenėse labiau tiktų dovanoti ne per Kalėdas, o per Šv.
Mikalojų.
Kokios būna kunigo Kūčios?
Jos būdavo kuklios. Kai dirbdavau parapijose,
tai vakarieniaudavome su Bažnyčios tarnais. Kai klebonavau Šv. apaštalų
Petro ir Povilo bažnyčioje, ateidavo keli kunigai ligoniai. Dabar
vakarieniauju su namų šeimininke, jos seserimi ir viena vieniša
neįgalia kaimyne. Dabar kunigams po Kūčių būna pamaldos bažnyčioje,
tai gausiau rinktis nėra galimybės.
O ar tinka ant Kūčių stalo svaigalai?
Mano vaikystėje namuose tai būtų neįsivaizduojamas
dalykas. Net vyno nebuvo. Tikrai netinka Kūčių vakarienėje svaigintis.
Kokios būna Jūsų Kalėdos dabar, kai išėjote
į poilsį?
Rytą dalyvaudavau šv. Mišių koncelebracijoje,
bet dabar atskirai aukoju trumpesnes šv. Mišias, nes dalyvauti ilgesnėse
jau nebeturiu tiek sveikatos. Eiti procesijoje jau negalėčiau. Nors
kažkada, kai buvau klebonas, o vikaras susirgo, tai per dvejas lietuvių
ir lenkų šv. Mišias Velykų procesijoje šešis ratus aplink bažnyčią
apėjau.
Kaip kunigai Kalėdų proga sveikina vienas kitą?
Gal aplanko gimines, bičiulius?
Kai dirbau kaime, tai paštu išsiųsdavau apie 200
savo ranka parašytų sveikinimų kunigams, savo giminėms, lagerio
draugams, buvusiems parapijiečiams ir kitiems bičiuliams. Daugelis
jau mirė, mažai telikę, todėl dabar išsiunčiu tik dvylika. Apsikeičiame
sveikinimais su Lenkijos kardinolu Henryku Gulbinovičiumi, Minsko
arkivyskupu Tadeušu Kondrusevičiumi, Gardino vyskupu Aleksandru
Kaškevičiumi. Dar su keliais susiskambiname telefonu, kai kas jau
tik žinutę į mobilųjį telefoną atsiunčia. Kai buvo gyvi brolis ir
sesuo, tai antrąją Šv. Kalėdų dieną vieni kitus aplankydavome, pasisvečiuodavome,
pabendraudavome. Dabar beliko tik dvi sesers dukros.
Ilgesnę savo kunigystės metų dalį dirbote parapijose,
šv. Mišias aukodavote ir lietuvių, ir lenkų kalbomis. Gal pastebėjote,
ar lietuviai ir lenkai, kaip katalikai, kuo nors skiriasi, gal skirtingai
švenčia Kalėdas, Velykas, gal kitaip išpažintį atlieka?
Nepastebėjau jokio skirtumo. Bažnyčiose, kur dirbau,
žmonių būdavo pilna ir lietuviškose, ir lenkiškose šv. Mišiose.
Kai dirbau klebonu Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčioje, Velykoms
samdydavau dūdų orkestrą. Jis grodavo per abejas šv. Mišias. Žmonės
buvo patenkinti, tai suteikdavo iškilmingumo. O per trijų dienų
rekolekcijas, kai pasikviesdavau kartais net po 45 svečius kunigus,
išpažinčių nusidriekdavo eilės. Kadangi iš anksto paragindavau pasiruošti,
pasiskaityti sąžinės sąskaitą, išpažintį pamaldžiai atlikdavo visi.
Be abejonės, kai kunigas mato ilgą išpažinties laukiančių žmonių
eilę, į tai atsižvelgia. Seniau galbūt tos eilės susidarydavo dar
ir todėl, kad prieš Komuniją nuo pat vidurnakčio turėdavai būti
nevalgęs ir negėręs, kunigai ir parapijiečiai pasninkaudavo, o šv.
Mišios būdavo iki vidurdienio. Vakarais šv. Mišių nebūdavo, o tik
šiaip maldos, litanijos, mišparai. Dabar į tai žiūrima laisvai,
Komuniją priima ką tik atėję nuo vaišių stalo, net po kelis kartus
per dieną, ryte ar vakare.
Tai gal žinote, kodėl į Lietuvos seminarijas,
jei skaičiuosime pagal lenkų ir lietuvių gyventojų skaičių, stoja
keliskart daugiau lenkų negu lietuvių?
Matyt, tai priklauso dar nuo tų tarybų valdžios
laikų, kai lenkai tėvai nesiverždavo į aukštus postus, o lietuviai,
norėdami juos užimti, apleido katalikišką savo vaikų auklėjimą.
Nors buvo daug pamaldžių lietuvių, bet vis tiek liko mažiau jų tikinčių
vaikų, iš jų mažiau galime tikėtis pašaukimų. O lenkų šeimos buvo
paprastos, nebijojo melstis, tėčiai su mamomis, vedini vaikais,
drąsiai ateidavo į bažnyčią, melsdavosi per gegužines, birželines
pamaldas, Advento ir Gavėnios metu. Tėvų pamaldumas, įskiepytas
vaikams, iš praktikuojančių lenkų šeimų davė daugiau pašaukimų.
Vis dėlto pašaukimų jau tragiškai mažai. Kodėl?
Kai pasaulyje vis labiau darosi reikšminga technika:
internetas, kompiuteris, televizija, išmanieji telefonai, kai bet
kada ir bet ką pornografiją ar kitus malonumus jos pagalba gali
pamatyti, tai dvasiniai dalykai tampa visai nesvarbūs. Kaip minėjau,
jau ir sveikinimai rašomi siunčiant žinutes telefone, be jokios
dvasios šilumos. Taigi pašaukimus žudo ta moderni ir neribotai vartojama
technika. Aš irgi turiu televizorių, galiu žiūrėti, kas šią minutę
dedasi Amerikoje ar Vatikane, bet žinau, kad svarbiausia yra malda.
Meldžiuosi rytą, vidurdienį, vakare. Kalbu brevijorių lietuviškai
ir lenkiškai. Su malda guluosi ir keliuosi. Tik malda padeda išvengti
klystkelių, tikrai ne pinigai, ne televizorius, ne internetas. Aš
ir sapnuoju aukojantis šv. Mišias, o kartais, kai patarnautojai
nepaduoda reikiamos knygos, ir sapne meldžiuosi...
O koks buvo Jūsų pašaukimo kelias?
Kaip minėjau, mano tėvas, kilęs iš Kulių kaimo,
Jūžintų parapijos, buvo zakristijonas. Dirbo Onuškyje, Joniškyje,
Valkininkuose, Švenčionėliuose, čia vedė, susilaukė sūnaus Juozo,
bet žmona mirė. Tada tėtė vedė mano mamą Antaniną Dundulytę, kilusią
iš Bogutiškės kaimo netoli Švenčionėlių. Klebonas tada buvo kunigas
Pranas Čaglis. Tėvai gyveno šalia bažnyčios ir kasdien mane į ją
vesdavosi. Ypač atsimenu gegužės, birželio ir spalio mėnesių pamaldas.
Tai man, vaikui. skiepijo dvasią. Paskui man įtaką darė kunigai.
Pradžios mokyklą ir gimnaziją lankiau lenkiškas, nes lietuviškų
Švenčionėliuose nebuvo. Tikybą, kuri buvo privaloma ir būdavo po
dvi pamokas per savaitę, dėstė kunigai lenkai. Jie įdomiai pasakodavo
Bažnyčios istoriją. Mokyklai paskirti kunigai kapelionai, anot lenkų
valdžios, prefektai, buvo jauni. Jie mane pakvietė patarnauti šv.
Mišioms, paaiškino, ką reikia daryti. Švenčionėliuose tada klebonavo
kunigas Ambraziejus Jakavonis, kapelionais buvo kunigai Stanislavas
Liachovičius, Janas Naumovičius, vikaru buvo kunigas Antanas Verikas,
paskutinėmis mano mokslo gimnazijoje dienomis tapęs ir jos kapelionu.
Kai vėliau mokiausi Vytauto Didžiojo gimnazijoje Vilniuje, man patiko
kapelionas kunigas Edmundas Basys. Nuo vaikystės pažinties su kunigais
ir prasidėjo mano kelias į kunigystę. Bet jis prasidėjo karo metais,
kai seminarija buvo blaškoma ji veikė tai Vilniuje, tai Kaune,
tai išvis neturint patalpų ir savarankiškai studijuojant. Mane labai
sujaudino įvykis, kai man būnant klieriku, Švenčionėliuose 1942
m. gegužės 20 d. už tai, kad buvo nušautas vienas vokietis, jie
iš keršto išsivedė 20 lenkų ir vokiečių gestapininkų įsakymu juos
nušovė lietuviai. Tarp jų buvo sušaudyti du kunigai Janas Naumovičius
ir Boleslavas Bazevičius. Mačiau juos nušautus, gulinčius su sutanomis
ir basus. Gimnazijos kapelionas kunigas Bronislovas Sakavičius-Sakėnas
kitos dienos ryte juos palaidojo miesto kapinėse be tikinčiųjų palydos,
nes vokiečiai neleido. Gražu, kad dabar tie kapai prižiūrimi.
O kuo tie vaikystėje sutikti tragiško likimo
kunigai Jus sužavėjo?
Pavyzdingu gyvenimu. Man atrodė, kad jie labai
gražiai, nuoširdžiai ir įsijautę pamaldžiai aukodavo šv. Mišias.
Labai įdomūs ir jaudinantys buvo jų pamokslai. Nieko įtartino ar
galinčių atstumti blogų dalykų jų gyvenime nepastebėjau, o tik vidinį
ir išorinį pamaldumą, pasiaukojantį darbą Dievui ir Bažnyčiai. Jie
buvo aktyvūs su jaunimu vadovaudami įvairioms organizacijoms.
Į Vilniaus kunigų seminariją įstojote 1941-aisiais,
jau vokiečių okupacijos metais. Turbūt labai sunkus tai buvo laikas?
Dar besimokant gimnazijoje, 1940 metais, mirė
mama. Taigi mes, visi trys nepilnamečiai vaikai likome našlaičiai.
1941-ųjų pavasarį gimnaziją baigiau esant tarybų valdžiai, netrukus
prasidėjo karas, rudenį seminarijoje studijavau jau šeimininkaujant
vokiečiams. Dėstė lenkai profesoriai, 1942-ųjų kovą seminariją vokiečiai
uždarė, lenkus klierikus išvežė darbams į Vokietiją, kai kurie spėjo
pabėgti, o lietuvius išvežė į Kauno kunigų seminariją. 1942-ųjų
rudenį Vilniuje suorganizuota lietuviška kunigų seminarija, kuriai
vadovavo kunigas Ladas Tulaba. Bet atsisakius tarnauti vokiečiams
1943 metų kovą ir ši seminarija buvo uždaryta, o klierikai paleisti
atostogų. Rudenį ši seminarija vėl ėmė veikti, pavasarį joje baigti
mokslo metai, bet artėjo bolševikų frontas. Kai Raudonoji armija
vėl įsiveržė į Lietuvą, lietuviškoji seminarija buvo išblaškyta,
bolševikai sakė, kad pakaks vienos seminarijos ir liepė tuoj pat
išsikraustyti. Prokuratorius kunigas Juozapas Juodagalvis rusams
atnešė degtinės, tai leido kraustytis visą naktį. Kurį laiką vėl
ėmė veikti lenkiška seminarija, bet 1945 metų kovą ir ją uždarė.
Lietuviai klierikai išvyko į Kauno kunigų seminariją, o lenkams
patarta persikelti į Lenkiją. Nepaisydamas tų persikėlinėjimų, baigiau
teologijos mokslus Kauno kunigų seminarijoje. Mano studijos buvo
neįprastos, sunkios. Kartais nebuvo pačios seminarijos pastato,
paskaitos vykdavo kokioje nors patalpose prie Šv. Mykolo bažnyčios,
o nakvoti tekdavo salėje prie Aušros Vartų. Kauno seminarijos dėstytojai
irgi buvo išblaškyti. Norint laikyti egzaminus, teko važiuoti jų
ieškoti į Panevėžį, Uteną, Saldutiškį. Kai arkivyskupas Romualdas
Jalbžykovskis slapta kelis klierikus lenkus įšventino diakonais
ir kunigais, aš irgi prašiau, kad mane įšventintų diakonu. Tada
arkivyskupas Jalbžykovskis mane įšventino subdiakonu, o po savaitės
arkivyskupas Mečislovas Reinys diakonu. Kaune turėjome rekolekcijas,
naktį kunigas Juozapas Juodagalvis palydėjo į sunkvežimį ir mes
trys atvykome į Vilnių, o 1946 m. birželio 16 d. rytą Vilniaus Arkikatedroje
arkivyskupas Mečislovas Reinys mane su kitais dviem Vilniaus arkivyskupijos
klierikais įšventino kunigu. Tada man buvo tik 23 metai ir 3 mėnesiai.
Kartu buvo įšventinti Česlovas Taraškevičius ir Kazimieras Vasiliauskas.
Beje, tai buvo vieni paskutiniųjų arkivyskupo suteiktų šventimų
prieš jo suėmimą. Tą pačią dieną vyskupas Kazimieras Paltarokas
Kauno Arkikatedroje kunigais įšventino kitus bendramokslius. Jų
buvo dešimt: Antanas Andriuškevičius, Mykolas Balnys, Juozas Baltrušaitis
(jau po metų mirė), Gerardas Dunda, Česlovas Kavaliauskas, Petras
Kiela, Lionginas Neniškis, Aleksandras Papučka, Zigmas Stančiauskas,
Henrikas Šulcas.
Ar su bendrakursiais bendravote?
Kai grįžau iš lagerio, mes kasmet susitikdavome
vis kitose vietose, kur dirbo kuris nors iš mūsų. Nors mūsų vis
mažėjo, bet vis tiek rinkdavomės kurio nors vieno kunigo pakviesti.
Paskutinįkart susitikime dalyvavau aš ir kunigas Mykolas Balnys...
Jis mirė 2007 m. sausio 29 d.
Ką žinote apie bendrakursius lenkus, su kuriais
kartu studijavote Vilniaus kunigų seminarijoje?
Jau minėjau kardinolą Henryką Gulbinovičių, kuris
į seminariją įstojo keliais metais vėliau, negu aš. Jis dažnai atvykdavo
į savo tėviškę, todėl susitikdavome, o 1996 metais kartu su Vilniaus
arkivyskupu Audriu Juozu Bačkiu aplankė mane Riešėje ir pasveikino
kunigystės 50-mečio proga. Draugavau su kunigu Augustinu Fleišeriu,
nuvykdavau pas jį atostogauti. Buvau ir pas vyskupą Edvardą Kisielį,
kunigą Edvardą Pietkievičių. Kunigas Tadeušas Krahelis yra parašęs
kelias knygas apie Vilniaus arkivyskupijos istoriją. Vieną naują,
kurioje daug rašoma ir apie kunigų seminariją, buvusius jos klierikus
(tarp jų minimas ir aš), dabar skaitau. Palaikiau ryšį su Lodzėje
gyvenančiu kanauninku Stanislavu Jasinskiu, kuriam dabar 98 metai,
bet jis jau ligonis. Vilniaus kunigų seminarijoje karo metais studijavę
lenkai, kunigais įšventinti Lenkijoje, visada jautė sentimentus
gimtinei, skaitė Lietuvos spaudą, leidžiamą lenkų kalba, todėl nemažai
apie Bažnyčios padėtį joje žinojo. Beje, tarp tų, kurie karo metais
pasitraukė į Vakarus, buvo ir lietuvis kunigas Vaclovas Šarka, dirbęs
Vokietijoje, Hamburge, kunigu įšventintas 1946 m. liepos 21-ąją.
O ar tada Primicijos buvo?
Pirmosios Primicijos buvo 1946 m. birželio 23
d. Raguvos bažnyčioje, kur klebonavo kunigas Jonas Andrijauskas.
Kitos po savaitės buvo mano tėviškėje, Švenčionėliuose, kur klebonavo
kunigas Norbertas Budzilas.
O kuo svarbi Raguva, jei ten turėjote Primicijas?
Karo metais tėvui buvo labai sunku. Jis pasitikėjo
banku ir ten laikė visas savo santaupas, tikėdamasis, kad kada nors
įsigis namus. Pats nuomojosi kambarį, kuriame įsirengė parduotuvę.
Prasidėjus karui, visi pinigai dingo. Likome kaip stovime. Tada
tėvas su kaimynu susikrovė savo mantą į vieną siauruko traukinio
vagoną ir išvyko Panevėžio link. Išlipo Surdegyje. Iš ten kažkoks
žmogus abi šeimas nuvežė į Umėnų kaimą ir priėmė gyventi. Brolis
Vytautas įsidarbino pienininkystėje, sesuo su tėvu apsigyveno Raguvoje,
ji dirbo vaikų darželyje. Taigi Raguva tada buvo mano tėvo ir sesers
gyvenamoji vieta. Vėliau jie grįžo gyventi į Švenčionėlius. O aš,
būdamas klieriku, per atostogas apsistodavau Švenčionėliuose, Morkūnų
šeimoje. Monika Morkūnienė buvo mano pusseserė.
[Gal galite išvardinti visas vietas, kuriose
teko dirbti?
Pirmoji mano darbo vieta buvo Valkininkai. Čia
klebonavo kunigas Stanislovas Kakarieka. 1947 m. gegužės 1 d. tapau
Vidiškių parapijos administratoriumi (tada teko aptarnauti ir Ignalinos
miesto žmones, nes jie bažnyčios neturėjo, o tik laikiną koplyčią),
o 1948 m. gegužės 11 d. tas pačias pareigas pradėjau eiti Vosiūnuose.
1949 m. lapkričio 26 d. klebonijoje buvau suimtas ir po tardymų
Švenčionių ir Lukiškių kalėjimuose 1950 m. liepos 9 d. traukiniu
buvau išvežtas į Maskvos lagerį. Po savaitės išgabeno į Gorkį, dar
po dviejų savaičių į Karagandą, Čurubai Nuros lagerį. Ten išbuvau
iki 1950-ųjų vasaros, paskui atsidūriau Vorkutoje. Kalinio gyvenimą
baigiau 1956 m. rugpjūčio 19 d., iš ten sugrįžusį rugpjūčio 23-iąją
mane pasitiko artimieji. Tada vėl grįžau į sielovadinį darbą Lietuvoje
tapau Valkininkų vikaru adjutoriumi pas kleboną kunigą Praną Bieliauską.
Jau po pusmečio, 1957 m. vasario 26 d., paskyrė Dieveniškių administratoriumi.
1958 m. rugsėjo 13-ąją tapau Adutiškio vikaru pas kleboną kunigą
Juozą Vaičiūną, o 1959 m. gegužės 26 d. Strūnaičio administratoriumi.
1962 m. lapkričio 8 d. paskyrė Karkažiškės administratoriumi aptarnaujant
Pabradės filiją, o nuo 1963 m. kovo 8 d. atvykau į Vilnių. Pirmiausia
buvau vikaru adjutoriumi Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčioje
pas kleboną kunigą Mykolą Tarvydį. 1963 m. spalio 1 d. pradėjau
dirbti Šv. Teresės bažnyčios vikaru. 1964 m. gegužės 22 d. tapau
Kalvarijų parapijos administratoriumi. 1967 m. birželio 5 d. pradėjau
klebonauti Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčioje, o 1982 m. birželio
11 d. Šv. arkangelo Rapolo parapijoje. 1990 m. rugpjūčio 3 d.
išsikėliau į Vilniaus priemiestį ir dešimt metų klebonavau Riešėje.
Nuo 2000 m. lapkričio 5 d. esu rezidentas. Iš pradžių Vilniaus
Šv. Dvasios bažnyčioje, o nuo 2009 m. kovo 27 d. vėl Šv. apaštalų
Petro ir Povilo bažnyčioje, kur jau buvau vikaru ir klebonu.]
Kur parapijiečiai Jums buvo geriausi, kuriuos
labiausiai įsiminėte?
Gal Strūnaityje ir Riešėje. Labai draugiški žmonės,
klebonui pasodindavo bulvių, daržovių, viską nukasdavo sutvarkydavo.
Strūnaityje net jaunimas į talką ateidavo. Džiaugiausi, kad šiose
bažnyčiose nestigdavo giesmininkų. Dieveniškėse buvo keista sužinoti,
kad per šermenis namuose gieda lietuviškai, o kai išlydi, ima giedoti
lenkiškai. Esą buvęs klebonas taip išmokė. Kai dirbau lenkiškoje
Šv. Dvasios bažnyčioje, 80-mečio proga buvau pagerbtas apie mane
išleidžiant knygą Życie to wielka tajemnica (Gyvenimas didelė
paslaptis).
Esu girdėjęs, kad Lenkijoje tikintieji labiau
remia Bažnyčią: per laidotuves aukoja tiek, kiek mokėjo už karstą,
už vestuves tiek, kiek žada išleisti alkoholiui? Ar esate kažką
panašaus patyręs iš parapijiečių lenkų?
Nieko panašaus Vilniaus krašte nebuvo.
Kai kas sako, kad jei Vilniuje atėjęs į bažnyčią
nežinotum, kokia kalba aukojamos šv. Mišios, tai gali suprasti pagal
žmonių skaičių: jei jų daug, tai lenkiškos, jei mažai tai lietuviškos.
Taip gali būti mažesnėse Vilniaus krašto parapijose,
kur gyvena daugiau lenkų. O Vilniuje nėra skirtumo. Čia ir į lietuviškas,
ir į lenkiškas šv. Mišias susirenka daug tikinčiųjų.
Lietuvoje yra gal dvi dešimtys bažnyčių, kuriose
nebūna lietuviškų šv. Mišių.
Bet negi kunigai aukos šv. Mišias lietuviškai,
jei į jas tesusirenka keli žmonės? Girdėjau, kad kai kurie kunigai
bandė įvesti lietuviškas šv. Mišias, bet į jas tik po kelis žmones
teatėjo. Mieste kartais, ypač per Didžiąją savaitę, lietuviams ir
lenkams tose pačiose šv. Mišiose sujungia skaitinius ir maldas skaitydami
abiem kalbom.
Bet tada lietuviui, gyvenančiam toje Lietuvos
dalyje, kur daugumą sudaro lenkai, į lietuviškas šv. Mišias reikia
vykti aplenkiant kelias bažnyčias ir gal kelias dešimtis kilometrų?
Jei tose vietose gyvens daugiau lietuvių, o jie
norės lietuviškų šv. Mišių, tada jos ir bus.
Jus vertina už toleranciją lenkams ir lietuviams,
taigi esate kaip koks diplomatas ir lietuvių-lenkų santykių ekspertas,
todėl norėčiau paklausti, ko patartumėte vengti lenkams ir lietuviams,
kad jų santykiuose vyrautų santarvė?
Galiu pasakyti, kad paprasti žmonės lenkai ir
lietuviai gyveno ir tebegyvena santarvėje. Tačiau dėl bendros politikos
vis atsiranda vadovų, kurie erzina, sudaro grupes politikų, kurstančių
vieniems prieš kitus kovoti ir tuos gerus santykius sugadina. Tie
kurstytojai labai nori, kad tarp lietuvių ir lenkų vyktų kova. Lenkai
vis stengiasi sugrąžinti Vilniaus kraštą Lenkijai, lietuviai visomis
jėgomis stengiasi nepasiduoti. Nesmerkiu lenkų, jei jie gailisi
praeities, bet juk istorija eina į priekį, o ne atgal. Gaila, kad
kai kurie Lietuvos lenkų vadovai stengiasi ne tik lenkiškumą išlaikyti,
bet vis turi vilties ateityje prisijungti prie Lenkijos. Tokių projektų
įgyvendinti neįmanoma. Aš tokiems dažnai pateikiu pavyzdį apie tai,
kad po karo lenkai išvarė vokiečius iš jų teritorijos ir apgyvendino
savo tautiečiais. Dabar atsirado Vakarų Lenkija, bet niekas dėl
to neprotestuoja. Taigi Vilniaus kraštą dabar valdo lietuviai ir
visai nėra reikalo protestuoti, skelbti kažkokias unijas. Turime
sugyventi. Gaila, kad yra politikų, kurie viską jaukia gal jiems
tai svarbu dėl medžiaginių dalykų, gaunamos finansinės paramos?
Bet visi turėtų pagalvoti ir apie trečiąją jėgą, kuri tyčia kiršina
lietuvius su lenkais, lenkus su lietuviais ir gali ta nesantaika
pasinaudoti. Apie tuos dalykus turėtų spręsti viršūnės: prezidentai,
parlamentai. Reikia ištiesus rankas vieniems su kitais sutarti nesikišti
į vidaus reikalus. Bet vis išgirstu, kad Lenkijos valdžia globoja
Lietuvos lenkus, taigi netiesiogiai kišasi į Lietuvos vidaus reikalus.
Bet juk ir lietuviai, ir lenkai turėtų žiūrėti į ateitį, dirbti
Lietuvos gerovei, kelti valstybės pragyvenimo lygį. O apie skaudžius
istorinius dalykus geriau nekalbėti. Kas buvo nepakeisi.
Už kokius nuopelnus Jums išrašė kelialapį
į lagerį?
Kol studijavau seminarijoje ir dirbau Valkininkuose,
saugumiečiai prie manęs nesikabino. Bet kai atsikėliau į Ignalinos
kraštą, tai prasidėjo. Dirbant Vidiškėse vis kviesdavosi į Ignaliną,
į karinį komisariatą arba kitur. Sakydavo: Pasirašyk, kad sutinki
mums dirbti slaptai. Neišgavo mano parašo. Ėmė važinėti į kleboniją
ir vis raginti su jais bendradarbiauti. Žinojau, kad jei pasirašysiu
ir nevykdysiu jų užduočių, įkliūsiu ir bus dar blogiau. Mano bendrakursis
Taraškevičius pasirašė jį iškart pakėlė Šv. arkangelo Rapolo bažnyčios
klebonu, o aš nepasirašiau, tai mane į lagerį. Bet ten irgi ragino
pasirašyti. Sakydavo: Pasirašyk, kad bendradarbiausi ir rytoj būsi
laisvas. Taigi Ignalinos kagėbistų kantrybė vieną dieną baigėsi.
Jie 1949 m. lapkričio 26 d., šeštadienį, pasibeldė į Vosiūnų klebonijos
duris ir nelaukdami atsakymo įsiveržė į kambarį. Tada klebonijoje
dar rado mano tėvą ir šeimininkę. Laimė, kad sesuo buvo išvykusi
į Ignaliną. Kol darė kratą, leido įeiti tik altaristui kunigui Baltazarui
Budreckiui. Sufabrikavo kaltinimą, kad aš esą raginau parapijietį
Juozą Spėčių griauti besisteigiančius kolchozus ir nuteikiau jį
deginti avižas kolchozo laukuose. Vienintelis liudininkas buvo pats
Spėčius, saugumiečio tardymo kambaryje tai patvirtinęs. Tas Spėčius
irgi buvo nuteistas, bet tik dešimčiai metų. Kitas mano nusikaltimas
esą aš tiekiau maistą partizanams, priiminėjau juos klebonijoje,
vaišinau degtine, nors jokio ryšio su partizanais neturėjau. Vienintelis
liudininkas buvo Steponėnas iš Adutiškio, apgyvendintas vienoje
kameroje su manimi. Trečiasis kaltinimas antisovietinė agitacija.
Esą pamoksluose bei pokalbiuose tvirtinau, kad bedieviai, mokytojai
ir komjaunuoliai eis į amžiną pragarą. Liudininkų šiam faktui patvirtinti
nesurado. Po tardymų 1950 m. birželio 27 d. kalėjimo raštinėje man
perskaitė Maskvos saugumiečių nuosprendį: 25 metai kalėjimo.
Kai dirbot Ignalinos krašte, o Jus, versdami
bendradarbiauti, ėmė persekioti saugumiečiai, kodėl neprašėte, kad
perkeltų į kitą kraštą gal kitur nebūtų prievartavę? Taip būtumėte
išvengęs suėmimo.
Ką jau ten beišvengsi jų užmačių. Dar Ignalinos
kagėbistas Bogdanovas sakė: Pasirašyk ir būsi laisvas. Suėmė ne
mane vieną ir ne vien Ignalinos saugumiečiai. Tuos, kurie pasirašė,
paleido.
O iš kur Jūs tada žinojote, kad tas parašas
yra toks svarbus? Kaip suvokėte, kad jis gali nulemti žmogaus likimą?
Aš jau turbūt gimnazistas būdamas puikiai suvokiau,
kad kunigas yra komunizmo priešas nr. 1. Komunizmas yra tikėjimo
priešas ir su juo reikia kovoti. Žinojau, kad kitur kovodami kunigai
nebėgo, o aukojosi. Buvau prisiskaitęs knygų apie kunigų kovą per
Prancūzijos revoliuciją, Ispanijos pilietinio karo metais. Tada
ir aš buvau pasiryžęs žūt būt apginti kunigystę. Jokių lengvatų
nenorėjau. Vis dėlto tai buvo rizika juk nežinojau, kur pateksiu.
O gal tai heroizmas, nes juk iš tiesų griežtesniame lageryje galėjau
žūti? Svarbiausia nesigailiu išlikęs ramia sąžine. Gal todėl Dievas
man atsilygina, leisdamas pasidžiaugti ilgu gyvenimu, o ne kokiais
nors titulais ar aukštomis pareigomis.
Ar lageryje dirbot tokius pačius darbus kaip
kiti? Ar Jums, kaip užaugusiam mieste, nebuvo per sunku?
Sunkių darbų nedirbau. O ką dirbau, nelabai stengiausi,
neskubėjau. Teko kasti žemę, iš senų lentų ištraukinėti vinis. Kai
kiti dengdavo stogą, padavinėdavau lentas. Kurį laiką dirbau lauko
lentpjūvėje. Įvairius pagalbinius darbus atlikau. Bet juk dar buvau
jaunas, į lagerį patekau neturėdamas nei trisdešimties. Nė dienos
neteko gulėti ligoninėje. Be to, mane lagerio brigadininkai žinojo
esant kunigu, gal todėl sunkių, pavojingų darbų dirbti neversdavo.
Kartais būdavo ir taip, kad brigadininkas mane palikdavo barake
aš išvis galėjau neiti į darbą. Ypač po to, kai mirė Stalinas
ir jau į mus ėmė žiūrėti kaip į žmones. Kai kas sakydavo, kad mes
pakliuvom į kurortą, nes čia galėjai su žmonėmis susitarti. O laisvėje
būna taip, kai žmonės kaip vilkai vienas kitam gali gerklę perkąsti.
Vis dėlto ar lageryje nebuvo nevilties ir beprasmybės
minčių? Ypač pradžioje kalinimo, kai dar buvot nepatyręs, ką tai
reiškia?
Tada griežtas režimas jau buvo praėjęs, taigi
aš nemačiau žiaurumo, nevilties nepatyriau. Mirdavo tik vienas kitas
kalinys, dažniau dėl nelaimingo atsitikimo, pasitaikė savižudybių.
Bet aš visur ir visada pasitikėjau Dievu. Pagrindinė mano mintis
buvo ta, kad nėra to blogo, kas neišeitų į gera.
Ar grįžusiam iš kalėjimo niekas nesakė, kad
kvailas buvai, jog nepasirašei ir į lagerį patekai?
Apie parašą niekam nesakiau, jog tada nežinojai,
kas kam tarnauja. O apie tai, kad buvau politinis kalinys, visi,
kas matė mano pasą, išduotą Vorkutoje, galėjo suprasti.
Kas Jums buvo kunigo pavyzdys?
Ypatingas kunigo pavyzdys man buvo Bronislovas
Laurinavičius, kuriam vieninteliam esu dėkingas už atjautą ir krikščionišką
meilę. Pažintis su juo prasidėjo, kai aš, klierikas, atostogaudavau
Ceikiniuose ir Kalesninkuose, kur jis tada klebonavo. Kai patekau
į lagerį, tai ne mano kurso draugas Česlovas Taraškevičius, aukštas
pareigas ėję Algirdas Kazimieras Gutauskas ar Česlovas Krivaitis,
į kuriuos dėl manęs pagalbos kreipėsi mano sesuo Onutė, o būtent
kunigas Bronislovas per ją ar Kalesninkų parapijos žmones man siųsdavo
siuntinius su maistu: lašinių, miltų, kruopų, cukraus, svogūnų,
gelbėjusių nuo bado. Seseriai Onutei jis duodavo pinigų, kad man
nupirktų ar pasiūtų rūbų, ši man juos atsiųsdavo tai gelbėdavo
nuo šalčio. O anie kunigai sakė turi padėti saviems, matyt, aš jiems
buvau ne savas. Kunigas Laurinavičius rodė artimo meilę ir krikščionišką
pagalbą, jis mane globojo, guodė ir stiprino, kai man grįžus iš
lagerio pasklido gandai, kad noriu mesti kunigystę. Jo moralinė
parama man suteikė jėgų tęsti tarnystę ir jokios pagundos man nepakenkė.
Dalyvavau jo tėvų laidotuvėse Gervėčiuose. Paskutinieji jo žodžiai
prieš tragišką mirtį buvo pasakyti man. Jis savo mirties dieną,
1981 m. lapkričio 24-ąją, buvo užėjęs pas mane, priėjęs prie vartelių
iš šeimininkės išgirdęs, kad manęs nėra, prašė perduoti kunigui
Antanui, t.y. man, linkėjimų, ir nuėjęs apie 100 metrų, buvo pastumtas
po automobilio ratais...
Turite šį kunigą primenančius brevijorius.
Po kunigo Laurinavičiaus žūties tardytojas pas
jį rado vieną lenkiško brevijoriaus dalį su mano anspaudu. Jį man
atidavė, tada aš paprašiau, kad laidotuves organizavęs kunigas Algimantas
Keina atiduotų man pas kunigą Laurinavičių likusias tris brevijoriaus
dalis arba pasiimtų tą, kurią gavau iš tardytojų. Kunigas Keina
atidavė man, tai dabar turiu visas keturias dalis ir iš jų galiu
melstis.
Jūs turbūt gerai pažinojot ir Jus kunigu įšventinusį
arkivyskupą Mečislovą Reinį? Ką galit apie jį daugiau pasakyti?
Gerai, kad kai Vilnius atiteko Lietuvai, Popiežius
lietuvių sielovadai skyrė jį, suteikdamas tokį patį arkivyskupo
titulą kaip Romualdo Jalbžykovskio. Tas labai tiko lietuviams. Jis
man Seminarijoje dėstė filosofiją. Kai arkivyskupą Romualdą Jalbžykovskį
išvežė į Marijampolę, tai arkivyskupas Mečislovas Reinys pradėjo
valdyti arkivyskupiją. Kartą jis turėjo aukoti šv. Mišias Katedroje,
bet pamiršęs kažkokį raštą, tuoj grįžo į savo butą jo pasiimti,
o ten rado arkivyskupo Jalbžykovskio kanclerį, notarą ir sekretorių
Stanislovą Čiževskį, nusistačiusį prieš lietuvius, besiknaisiojantį
po stalčius ir ieškantį kažkokių dokumentų. Jam galbūt buvo neaišku,
kokius įgaliojimus turi arkivyskupas Reinys. O jis tada pasielgė
labai švelniai, nepriekaištavo. Kai dėl trukdymų Seminarija negalėjo
normaliai veikti, aš privačiai pas jį lankiau kai kurias paskaitas.
Jis man davė savo užrašus, aš iš jų bandžiau mokytis mintinai psichologijos
ir gavau penketą. Nors paskui nieko neprisiminiau. Tai buvo ramus,
tylus, kantrus ir nesikarščiuojantis žmogus, labai mokėjęs laviruoti
tarp lietuvių ir lenkų. Išoriškai atrodė, kad jo santykiai su arkivyskupu
Jalbžykovskiu buvo normalūs, jie vienas kitam vaizduodavo mandagumą.
O ką galite pasakyti apie kunigą Alfonsą Lipniūną?
Man būnant gimnazistu jis 11 valandą aukodavo
šv. Mišias Šv. Jonų bažnyčioje. Visada ji būdavo pilna, žmonės susirinkdavo
klausyti jo pamokslų. Aš irgi eidavau, nors ši bažnyčia buvo toliau.
O Aušros Vartuose jis vesdavo gegužines pamaldas, žmonėms kalbėdavo
per langą. Seminarijoje man dėstė sociologiją.
Turbūt ir nemalonių atvejų su kunigais būta?
Juk ir anksčiau, dar prieš karą, vienas kitas būdavo prastas pavyzdys,
kai kas atsisakydavo kunigystės? O tai jau buvo ne dažnas atvejis,
tikriausiai likęs atmintyje?
Mano vaikystėje Švenčionėliuose vikaru dirbo kun.
Kazys Trukanas. Jis buvo labai išsilavinęs, dirbęs Baltarusijoje,
rūpinęsis karo pabėgėliais lietuviais, filosofiją ir istoriją studijavęs
Miunsterio (Vokietija) universitete. Vėliau buvo vikaras Švenčionyse,
dirbo mokytoju, lietuvių gimnazijos direktoriumi, organizavo lietuviškas
organizacijas, dalyvavo jų veikloje. Išvykęs į Klaipėdą jis atsisakė
kunigystės, perėjo į evangelikų liuteronų tikėjimą, vedė. Karo metais
buvo Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorius. Aš tada joje
mokiausi, bet nedrįsau pasakyti, kad esu iš Švenčionėlių, iš ten,
kur jis buvo vikaru, o mano tėvas jam šv. Mišiose patarnaudavo zakristijonu.
Nežinia, kaip būtų pasijutęs po tokio jo mokinio išsiaiškinimo.
Mane krikštijęs kunigas Sikstas Butkus metęs kunigystę išvyko į
Ameriką ir ten vedė. Taigi tokius atvejus prisimenu. Abu jie tada
buvo jauni, matyt, nesusivaldė, gal apleido maldą?
Ar galima būtų pasakyti, kad lageris Jus užgrūdino,
po visų patirtų kančių galbūt kitaip žiūrėjote į gyvenimą, sutiktus
žmones, savo sielovadinį darbą?
Kalėjimas užgrūdino, praplėtė pasaulėžiūrą. Iki
tol buvau gal kiek griežtokas, o kalėjime pamačiau, kad yra įvairių
tautų, skirtingų charakterių ir tikėjimų žmonių, tapau supratingesnis
ir tolerantiškesnis. Kaip minėjau, kalėjau Karagandoje ir Vorkutoje.
Sunkiausi buvo pirmieji metai. Vėliau prie visko pripratome, tapome
tarsi robotais. Gaivino tik tikėjimas į Dievą ir kunigystė, pareiga
dvasiškai padėti lietuviams, lenkams, latviams, estams, ukrainiečiams,
Pavolgio vokiečiams, net rusams. Gegužės ir birželio mėnesiais šv.
Mišias aukodavau kasdien, dažniausiai slapta rytais arba naktį,
sekmadieniais pusiau viešai. Rusai tuo metu išeidavo į kitą baraką
ar pas draugus. Nors prižiūrėtojai, ieškodami draudžiamų daiktų,
darydavo smulkias kratas, apieškodami kalinių drabužius ir spinteles,
bet manęs netikrindavo. Karagandoje buvo lengviau, šilčiau, žmonės
jaunesni, su stipresne ateities viltimi. Po Stalino mirties sužibo
vilties kibirkštis, bet paleidus kriminalinius nusikaltėlius mane
perkėlė į Vorkutos anglies kasyklas, kur sąlygos buvo sunkesnės,
žmonių nuotaikos liūdnesnės, bet jas išblaškydavo jaučiamas artėjantis
laisvės rytas. O kai kasdien po kelis traukinius išvykdavo, tada
pajutau, kad tikrai ir mane tuoj paleis. Leido kaliniams laiškus
dažniau rašyti, giminėms apsilankyti. 1955 metų liepą į Vorkutą
traukiniu savaitei buvo atvykusi sesuo.
Esate kunigas jau beveik 70 metų. Kas Jums yra
kunigystė?
Tai pasiaukojimas žmonėms, pareiga nuraminti,
paguosti, paaiškinti gyvenimo tikslą, kad vienas kitą gerbtų ir
mylėtų, galėtų pasiekti amžinąjį gyvenimą danguje.
Ką kunigas gali patirti aukodamas šv. Mišias,
kai jų tiek daug?
Stengiausi visada įsijausti į šv. Mišių auką,
į tai, ką skaitau, derintis prie maldos teksto ir atidžiai apie
tai galvoti, kad nebūtų pašalinių minčių. Šv. Mišių metu kartais
gaudavau įkvėpimą kokiai nors naujai, netikėtai minčiai.
O kas Jums yra nauja, neįprasta, sunkiai suvokiama?
Man labai nepatinka laidotuvės su urnomis. Nei
šis, nei tas. Atsineša po pažastimi ir padeda. Negaliu prie to priprasti.
1971 metais aplankėte Kanadoje gyvenusį brolį
Juozą. Ar lengvai išleido?
Jis buvo baigęs vargonininkų mokyklą, bet vargonininku
nedirbo, nes nenorėjo dirbti ten, kur siūlė prie Lenkijos. Tada
vadovavo Švenčionėlių bibliotekai. Karo metais buvo Švenčionių apskrities
maisto kortelių dalintojas. Sugrįžus rusams, pabėgo į Vokietiją,
vėliau išvyko į Kanadą, dirbo General Motors fabrike, gyveno su
vokiete. Atsiuntė kvietimą, kad atvykčiau į svečius. Nuėjau pas
Religijos reikalų tarybos veikėją Juozėną. Jis patarė, kaip elgtis,
net apie tai, kad kalėjime buvau, leido papasakoti. Tai aš Kanadoje
viską papasakojau. Net prel. Pranas Gaida-Gaidamavičius, redagavęs
Tėviškės žiburius, viską užrašė. Tik kai po metų tas tekstas Vilniečio
kunigo metai Sibire apie mano kančias lageryje pasirodė, tie veikėjai
supyko, kad pasakiau tardytojų pavardes.
Matau, kad daug skaitote. Turbūt nuo vaikystės
toks pomėgis?
Kai į Švenčionėlius buvo atkeltas klebonauti kunigas
Ambraziejus Jakavonis, jis kartu atsivežė savo zakristijoną lenką
iš Gaidės. Mano tėvas tada neteko darbo. Tuomet jis įsigijo krautuvėlę
ir tapo prekybininku. Prekiaudavo maistu miltais, cukrumi, silke,
ir knygomis bei visokiomis smulkmenomis. Užprenumeruodavo ir spaudą,
ją pardavinėdavo. Prekiaudavo ir devocionalijomis. Ant durų būdavo
užrašas: Maisto produktai ir devocionalijos. Klebonas liepė šitą
žodį ištrinti. Taigi nuo tų laikų prasidėjo mano domėjimasis knygomis.
Jums jau 92-eji. Esate vyriausias Vilniaus arkivyskupijos
kunigas. Ar ilgaamžiškumas giminės bruožas, o gal žinote daugiau
jo priežasčių?
Tėvą paskutinį kartą mačiau Vosiūnų klebonijoje,
su juo atsisveikinau išvežamas į kalėjimą. Jis mirė 1954 m. rugsėjo
30 d., būdamas 86-erių. Nedaug iki 90-mečio trūko ir broliams bei
seseriai. Sesuo Ona mirė 2012 metais būdama 87-erių, brolis Vytautas
mirė 2007 metais, eidamas 82-uosius. Vyriausias brolis Juozas Kanadoje
mirė 80 metų. Manau, kad pasninkas kalėjime padėjo išsigydyti slogą.
Ten įpratau per daug neprisivalgyti ir neapkrauti skrandžio. Nesu
surūkęs nė vienos cigaretės net lageryje nebandžiau rūkyti. Alkoholio
seniau vartojau labai mažai, dabar visai nevartoju. Dažnai, bent
kartą per mėnesį, einu pas gydytoją. Turėjau kelias operacijas.
Visą gyvenimą stengiausi laikytis punktualumo ir iš anksto numatyto
grafiko. Susidarydavau planą visai savaitei, ką kurią dieną veiksiu,
kokia tema knygas skaitysiu. Dabar ilgiau, gal po 10 valandų pamiegu,
ilgai būnu namuose niekur neišeinu, taigi nepavargstu.
Dėkoju už interviu. Linkiu Jums geros sveiktos
ir dar ilgai darbuotis Dievo ir žmonių gerovei.
Kalbėjosi Romas BACEVIČIUS
© 2015 XXI amžius
|