2016 m. kovo 18 d.    
Nr. 11
(2179)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai
2009 metai
2010 metai
2011 metai
2012 metai
2013 metai
2014 metai
2015 metai
2016 metai

Alkoholio gamintojai mokyklose vaikus moko gerti

Prof. Aurelijus Veryga

Kreipiuosi į visus Lietuvos tėvelius prašydamas susikaupti ir labai labai rimtai paklausyti. Jūsų vaikai ir jų mokytojai Lietuvoje mokomi nuosaikiai žiūrėti į alkoholį, t. y. saikingai jį vartoti. Pasirodo, kad alkoholio gamintojai ne šiaip „svaičioja“ viešojoje erdvėje apie tai, kad reikia šviesti vaikus, ir jie negers, bet ir realiai imasi veiksmų.

Lietuvos mokyklose, kaip, beje, ir kitose šalyse, (per tarpininkus) tokius kaip „Šiuolaikinių didaktikų centras“, organizuojamas ir galimai alkoholio pramonės finansuojamas projektas „Kalbėkimės“, o už to stovi kompanija „Pernod Ricard“, kuriai priklauso tokie prekių ženklai, kaip: „Absolut“, „Ballantine’s“, „Chivas Regal“, „Kahlśa“, „Malibu“, „Beefeater“, „Havana Club“, „Jameson“, „Martell“, „Ararat“, „The Glenlivet“, „Jacob’s Creek“, „Mumm“, „Ricard“ ir kiti. Tai – vienas iš pasaulio alkoholio pramonės gigantų.

Atrodo, kad viskas sudėliota kaip tikrame detektyve. Pirmiausia alkoholio gamintojai randa veikėjų, kurie už pinigus imasi įgyvendinti „šventas idėjas“. Lietuvoje tokiu įgyvendintoju tapo „Šiuolaikinių didaktikų centras“. Pagal geriausius skaidrumo standartus niekam ir nieko nepasakojama apie tikruosius projekto sumanytojus ir rėmėjus. Svetainėje www.kalbekimes.lt nėra jokios informacijos apie tai, kas programą finansuoja, kieno ji sukurta ir kaip ji susijusi su alkoholio gamintojais. Iš patikimų šaltinių gavome informaciją, kad programos „Kalbėkimės“ vykdytojai bandė ją pateikti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui primeluojant, kad Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras programai pritarė. Tačiau ir ten sėkmė nesišypsojo. Vis dėlto atkaklumas nugalėjo, ir programa pasiekė mokyklas. Kaip? Neklauskite, nes nežinau. Gal žurnalistai bus išradingesni ir ras atsakymus.

Lietuviškas programos puslapis www.kalbekimes.lt pateikia labai mažai informacijos apie programos autorius. Viskas labai gudriai paslėpta – remiamasi dviejomis Švietimo ir mokslo ministerijos ir Jaunimo reikalų departamento programomis. Rengėjai pateikia informaciją, jog programa atitinka svarbiausius Nacionalinės alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programos uždavinius (nurodo net kuriuos). Į viešai pateikiamus literatūros sąrašus patenka tik lietuviški dokumentai. Taip nuslepiami tikrieji programos autoriai. Yra faktų, kurie verčia sunerimti. Programos atsiradimą parėmė „Absolut“ gamintoja, jos įgyvendinimą Europoje ir Lietuvoje remia įmonė, kuri užsiima stipraus alkoholio ir vyno gamyklų valdymu visame pasaulyje. Nenuostabu, kad pagrindinis tikslas – ugdyti nuosaikų vaikų požiūrį į alkoholį. Kai kurių užsiėmimų turinyje paslėpta alkoholio reklama. Viešieji programos tikslai atrodo nepriekaištingai. Tačiau geriau įsiskaičius į aprašymus, išryškėja tikrieji tikslai. Vienas jų – priimti sveiką ir nuosaikų požiūrį į alkoholį.

Gerais darbais jau suskubta pasigirti ir žiniasklaidoje. Čia „lyg netyčia“ pasirodo ir Gedimino Navaičio vardas. Šis žmogus neseniai trynė kėdes Seime, kaip tik svarstant prekybos alkoholiu degalinėse klausimą, kažką neaiškiai „vėlė“ apie tai, kad draudimais problemų neišspręsi. Taigi, kieno vežime sėdi, to ir giesmę giedi. Juk pinigai nekvepia. Ir kai nepapasakojama, kas yra metodikos užnugaryje, tai ir sąžiningiausią žiniasklaidą ar naivius mokytojus galima apgauti, jiems net nesupratus, jog jais naudojamasi.

Visa tai būtų šakėmis ant vandens rašyta sąmokslo teorija, nes lietuviškame tinklalapio puslapyje nėra nei teisingų nuorodų, nei pavardžių, nei sąsajų. Bet internetas visagalis. Estiškame to paties projekto tinklalapyje surašyta viskas, net ir tai, kad projektą finansuoja jau minėtas alkoholio gigantas, o pavadinimas net neslepia tikrųjų tikslų, ir verčiant į rusų kalbą pavadintas „Pakalbėkime apie alkoholį“. Šis pavadinimas Lietuvoje apdairiai perdirbtas, kad niekam nesukeltų įtarimų. Žiniasklaidoje teigiama, kad Lietuvoje seminaruose 2015 metais dalyvavo ir metodą praktiškai išmėgino daugiau nei 300 Lietuvos pedagogų bei su vaikais dirbančių specialistų. Programos veiklos buvo išbandytos su beveik 7000 moksleivių. Kaip jums „Absoliuto“ degtinės gamintojų metodikos diegimo mastai Lietuvoje? Nedaro įspūdžio? Man daro.

Tas pats „Šiuolaikinių didaktikų centras“ „netyčia“ prikišo nagus ir prie Lietuvos Vyriausybėje cirkuliuojančio alkoholio vartojimo mažinimo priemonių plano, kuriame aukštinami Lietuvos laisvosios rinkos instituto nusišnekėjimai, menkinamos Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijos, siūlomos ir prioritetu įvardinamos visos įmanomos neefektyvios priemonės. Šis planas – tabako pramonės giganto „Philip Morris Baltic“ remiamo projekto „Lietuva be šešėlio“ (kurio svetainėje nuorodos į „Philip Morris“ paramą irgi apdairiai dingo) sukurtas „šedevras“. Labai apdairu. Tiek projektų „Kalbėkimės“, tiek „Lietuva be šešėlio“ sąsajos su tabako ar alkoholio pramone labai kruopščiai nutylimos. Labai įdomu, kad apie projektą „Lietuva be šešėlio“ savo nuomonę išreiškė Nacionalinė sveikatos taryba, Pasaulio sveikatos organizacijos biuras Lietuvoje ir Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija. Raštas išsiųstas į Vyriausybę ir kitas institucijas, bet per porą mėnesių net nesureaguota. Labai simptomiška, kad visi tie povandeniniai upeliukai srovena būtent tada, kai Vyriausybėje iš tiesų rengiamas alkoholio vartojimo mažinimo priemonių planas ir dar nėra paskirstyti Sveikatingumo fondo pinigai.

Jei manote, kad toks „bespredielas“ Lietuvoje, kai alkoholio gamintojai plauna smegenis mūsų vaikams ir pedagogams, yra visiškai normalus, tai Lietuvoje yra tikrai kaip tame taikliame Andriaus Tapino posakyje „Kai skęsti pelkėje, mėšlo kruša – nebesvarbu“.

Lietuvoje jau yra buvęs panašus precedentas, kai „Philip Morris Baltic“, radęs vykdytojų tuometiniame „Pilietinių iniciatyvų centre“, skyrė milijonus „jaunimo žalingų įpročių prevencijos“ projektui „Aš galiu“, o tuo pat metu „kniso“ smegenis politikams apie tai, kad šie nesiimtų efektyvių tabako kontrolės priemonių, kurios vis dėlto buvo priimtos ir duoda rezultatų. Dabar identiška situacija vystosi su alkoholio gamintojais.

Manau, kad šita „velniava“ turi būti nedelsiant nutraukta, nes geriančių vaikų Lietuvoje ir be „Absolut“ mokymų užtenka, o apie tai garantuotai nežino nė vienas tėvas. Todėl mieliems tėveliams siūlau pasidomėti, kas ir kaip moko jų vaikus, ir vieną kartą užbaigti šitas partizaninio lobizmo ir įtakos formavimo praktikas.

Aurelijus Veryga yra Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Sveikatos tyrimų instituto vadovas, Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija