Vedžiojimas aplink pirštą, kurio nėra
Algimantas ZOLUBAS
Lietuvos politinė partija, pasivadinusi Lietuvos lenkų rinkimų
akcija (LLRA), skelbiasi atstovaujanti tautinių mažumų interesams,
todėl pretenzingai kišasi į LR Tautinių mažumų įstatymo pakeitimą.
Tokią galimybę jai suteikia įstatymo leidėjo klaidingai ir klaidinamai
traktuojamos sąvokos ir toliau su Lenkija pasirašomi įvairūs dvišaliai
susitarimai tautinių mažumų klausimu. Paskelbtame Lietuvos Respublikos
tautinių mažumų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (Žin.,
1989, Nr. 34-485; 1991, Nr. 4-117) vartojamos sąvokos:
1. Tautinė (etninė) mažuma grupė asmenų, gyvenančių Lietuvos Respublikoje bei laisva valia pasirinkusių priklausomybę ne lietuvių, o kitai tautai ar kuriai nors etninei grupei.
2. Asmuo, priklausantis tautinei (etninei) mažumai asmuo, laisva valia pasirinkęs priklausomybę kuriai nors tautinei mažumai ar etninei grupei ir siekiantis išsaugoti savo tautos ar etninės grupės kultūrą kalbą, tradicijas, papročius, tautinę ar etninę savimonę.
Deja, projekto rengėjai neatsižvelgė į tai, jog taip manipuliuojama sąvokų ir visiškai skirtingų jų sampratų bei taikymo sričių painiava (t. y., kai šalies piliečių tautinės, religinės ar kitokios sudėties statistinio tyrimo rezultatai nepagrįstai brukami ten, kur turi būti remiamasi tik mažųjų tautų samprata, kokia ji taikoma Žmogaus teisių bei įvairiose mokslų, žmonijos ir jos tautų raidos kultūrinio paveldo apsaugos srityse, visų pirma, kai kalbama apie jau nykstančias ar prie to artėjančias tautas).
Pagal Europos Konvenciją bei Chartiją
tautinė mažuma valstybėje yra tautinė-etninė grupė, neturinti
pasaulyje savo tautinės valstybės (Lietuvoje totoriai, karaimai
ir kitos), arba dėl įvairių istorinių priežasčių su savo etnine teritorija1
prijungta prie kitos valstybės. Tad tautinės-etninės grupės,
turinčios savo tautinę valstybę už valstybės ribų, kitose valstybėse,
gali būti laikomos nebent tautinėmis bendrijomis (Lietuvoje
rusai, lenkai, žydai, vokiečiai, ukrainiečiai ir kt.). Todėl
šių tautybių piliečiams taikytini nebent Tautinių bendrijų įstatai,
o ne Tautinių mažumų įstatymas. Taigi, čia nereikia painioti
sąvokų tautinė mažuma ir tautinė bendrija, nes jos skirtingos,
reiškiančios du skirtingos istorinės kilmės bei priežasties tautinius
darinius, o lengvabūdiškas žaidimas jomis virstų dideliais, bet
nepagrįstais įsipareigojimais ir per sunkia našta mažos tautos ir
mažos valstybės biudžetui. Kita vertus, toks jokiomis įpareigojančiomis
tarptautinėmis sutartimis ar deklaracijomis nepagrįstas privilegijos
pripažinimas automatiškai reikštų absurdišką, istorinės tiesos neatitinkantį
nesamos kaltės prisiėmimą, jog Lietuva yra dalies esamų teritorijų
okupantė, prijungusi svetimas etnines žemes.
LR Konstitucija teisingai mini ne tautines mažumas Lietuvoje,
bet tautines bendrijas. Labai gaila, kad šių sąvokų bei skirtingų
jų sampratų neskiria mūsų politikai ir žiniasklaida, klaidingai
teigdami, jog Lietuvoje gyvena tautinės mažumos, kurioms neva
nėra užtikrinamos tam tikros, pasauliniu mastu pripažintos teisės.
Jie klysta, (sąmoningai?) klaidina ir ignoruoja Konstituciją! Tačiau
Lietuvoje to net negali būti, nes čia ne Ispanija (katalonai, baskai)
ar Turkija (kurdai), kur nuo seno gyvena tautinės mažumos, nesukūrusios
savo valstybių ir šiandien įeinančios į kitų valstybių teritorinę
sudėtį. Taigi, patys klaidingai vartodami terminiją, klaidiname
savo ir ES valstybių piliečius, tokiu būdu lyg norėdami sumenkinti
lietuvių valstybinės kalbos statusą, iškraipyti Lietuvos istoriją,
Konstituciją bei užsitraukti nepagrįstus įsipareigojimus, ir ne
tik įteisinti jau dabar patiriamas niekuo nepagrįstas didžiules
išlaidas, bet atverti vartus vis didesniems reikalavimams ir šantažui.
Tuo naudojasi priešiškos Lietuvai jėgos, primesdamos ES rekomendacijas
(!), taikomas, siekiant išsaugoti tautines mažumas, bet ne kitataučių
bendrijas, ne jų diasporas (kad ir kokiais keliais šalyje atsidūrusias).
Paradoksas: Lietuvos Respublikos Konstitucijoje
tautinių mažumų nėra, o tautinių mažumų įstatymas buvo sukurptas,
siekiama svarstyti jo pakeitimus. Trumpai tariant, LLRA veikėjai
vis dar vedžioja aplink pirštą, kurio nėra, žiniasklaidą, Seimą,
Vyriausybę, prezidentus.
Mes įsteigėme ne Tautinių bendrijų, bet
Tautinių mažumų departamentą, tuo tiesiog prašydindamiesi,
kad LLRA mus ir toliau terorizuotų, atitraukdama dėmesį ir lėšas
nuo realių, skubiai spręstinų šalies problemų, ir tuo savo elektoratui
įrodinėdama savo veiklos žūtbūtinumą.
Civilizuotas pasaulis, vertindamas mažąsias, nykstančias tautas
bei saugodamas jas, kaip unikalios tautinės kultūros reliktą
nuo išnykimo, joms taiko tautinių mažumų įstatymus. Tautinėms bendrijoms
toks įstatymas netaikomas, jų kultūrinio paveldo (pavyzdžiui, kalbos)
išnykimui joks pavojus negresia, nes yra to paveldo saugotojos
tautinės valstybės už tos valstybės, kurioje gyvena ši diaspora,
ribų.
Tiek tautinių mažumų, tiek tautinių bendrijų nariai, jei jie yra Lietuvos piliečiai, yra lietuviai (lietuvių pilietinės tautos atstovai), nors ir yra kitokios tautinės kilmės, todėl jie privalo laikytis Lietuvos įstatymų, neturėtų naudotis jokiomis privilegijomis, tuo ne tik skurdindami šalies biudžetą, bet ir mažindami valstybės galimybę atlikti šios šalies kamieninės tautos kultūrinio paveldo saugotojos ir puoselėtojos pareigą (vengti to įpareigoja ir Chartija, ir Konvencija!). Lietuvos lenkų pretenzijos sau taikyti Tautinių mažumų įstatymą ir tuo pelnyti išskirtines privilegijas yra absurdiškas nesusipratimas. Šiandien Lietuva kitataučiams visos šalies sąskaita daro tokias išimtis švietimo ir ugdymo srityje, kokių sau neleidžia didžiulio biudžeto valstybės. Senos demokratijos šalyse tautinės mokyklos būna tik savaitgalinės ir tik privačios. Darbo dienomis visi moksleiviai lanko mokyklas valstybine kalba, kadangi jie turi lygias su kitais piliečiais teises būti informuoti, t. y., valstybės pareiga juos taip edukuoti, kad jie nesijaustų atskirti, diskriminuojami, kad suprastų visą valstybėje cirkuliuojančią informaciją, būtų lygiomis teisėmis integruoti į šalies gyvenimą. Tai turėtų suvokti ir įsisąmoninti įstatymų leidėjai ir vykdytojai. Deja, tebėra kitaip.
Tautinės bendrijos nori įstatymo, kuris įtvirtintų joms mažumų
teises, tautinių bendrijų kalbos vartojimą viešajame gyvenime. Tautinių
mažumų įstatymo projektas Seimui pateiktas praėjusią kadenciją,
tačiau jis nepasiekė priėmimo stadijos. Parlamente ne kartą registruoti
ir skirtingi įstatymų projektai, įteisinantys nelietuviškų pavardžių
rašybą asmens dokumentuose. LLRA skatinama lenkų tautinė bendrija,
save neteisėtai įvardijanti tautine mažuma, tarsi smaugiama kelia
šurmulį Lietuvoje ir Lenkijoje. Tam rimtų motyvų ji neturi, todėl
atrodo, kad siekia autonomijos Rusijos ar Lenkijos sudėtyje.
Lenkų bendruomenė Lietuvoje sudaro vieną
procentą visos pasaulinės lenkų diasporos. Beveik dvidešimt
procentų visų už Lenkijos ribų esančių lenkiškų mokyklų yra Lietuvoje,
ir visos jos čia yra valstybinės! JAV gyvena 10 milijonų lenkų,
Vokietijoje 2 milijonai, Brazilijoje 1,8 milijono, Prancūzijoje,
Baltarusijoje, Ukrainoje po 1 milijoną, Didžiojoje Britanijoje apie
500 tūkst., o Lietuvoje ir Rusijoje po 300 tūkst. lenkų. Lietuvoje
lenkų ugdomąja kalba yra 121 mokykla, Čekijoje 36, Latvijoje
5, Ukrainoje ir Baltarusijoje po 2 mokyklas. Visose kitose valstybėse
lenkai lanko arba sekmadienines lenkų mokyklas, arba mokosi lenkų
kalbos, kaip dalyko. Taigi, Lietuva, kurioje gyvena 40 kartų
mažiau lenkų negu JAV, išlaiko didžiausią pasaulyje lenkiškų mokyklų,
kuriose visi dalykai dėstomi lenkiškai, tinklą. JAV ar Vokietijos
mokesčių mokėtojai tokios prabangos sau neleidžia. Mokyklų, kur
visi dalykai būtų dėstomi tautinės mažumos kalba, nėra ir pačioje
Lenkijoje. Reikia pabrėžti, kad visose (taip pat ir privačiose)
Lenkijos mokyklose istorija ir geografija dėstoma tik lenkiškai
ir tik pagal Lenkijos aprobuotą programą.
Lietuvoje lenkų ugdomąja kalba šiuo metu mokosi
15 tūkst. moksleivių. Valstybės biudžeto projekte buvo skelbiama,
kad 2010 metams mokinio krepšelio lėšos (iš to mokamos algos mokytojams,
keliama kvalifikacija ir t.t.) vienam mokiniui 3310 litų. Lenkakalbėms
mokykloms šis krepšelis yra 15 proc. didesnis. Taigi, vienam
lenkų mokyklos mokiniui jis yra 3806 litai. Dar Lietuva skiria vadinamas
aplinkos lėšas mokyklos išlaikymui, apšildymui, valymui. Vienam
mokiniui vidutiniškai sunaudojama 1500 litų aplinkos lėšų. Taigi,
iš viso vienam mokiniui lenkų ugdomąja kalba reikėtų 5306 litų metams.
Visiems 15 tūkst. moksleivių lenkų ugdomąja kalba lenkiškose mokyklose
išlaikyti Lietuva per metus sumoka 80 milijonų litų. Taigi, ko
negali padaryti Vokietija, JAV ar Lenkija, tai sugeba atlikti Lietuva.
Bet ar nenukenčia dėl to mokyklos su dėstomąja valstybine (lietuvių)
kalba? Beje, Lietuva dar finansuoja ir lietuviškas mokyklas Lenkijoje.
Taigi privilegijos, prabanga lenkams lietuviškų mokyklų sąskaita
(beje, nusižengiant Konvencijai ir Chartijai, perspėjančioms,
kad visos privilegijos mažumoms tik tada skiriamos, jei
tuo nebus daroma žala kamieninei tautai).
Gal Lietuva kaip nors pažeidžia lenkų tautinės
bendrijos Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartiją? Žinotina,
kad ne visos valstybės apsiėmė vykdyti Chartijoje išvardytas
rekomendacinio pobūdžio priemones (jos net nėra privalomos!).
Kai kurios apsiribojo tik tuo, kad dokumente pripažino kažką esant
tautine mažuma, tačiau nieko jų atžvilgiu neįsipareigojo. Lietuva
iki šiol iš ES priekaištų dėl tautinių bendrijų ar mažumų teisių
ribojimo neturėjo.
Tautinių mažumų sąvoka atsirado ne kaip pramoga iš dyko buvimo, ne kad būtų galimybė atsirasti papildomoms privilegijoms ar politiniams postams, kurie iš idėjų trūkumo, neišsilavinimo, asocialumo gali net ir separatizmo kryptimi pakreipti kitatautės bendruomenės raidą, o tam, kad
a) gelbėtų nykstančias tautas bei kalbas (visų pirma
senąsias, nemutavusias);
b) būtų sumažinta priežasčių nacionaliniams konfliktams dėl po Antrojo pasaulinio karo perbraižytų valstybių sienų ir dėl to ne vienoje vietoje dalis tautos ir dalis jos etninės teritorijos prisiūta prie kaimynų teritorijos. Lietuvoje tautinės mažumos (karaimai, totoriai ir kiti) yra globojami, iš jų pusės pretenzijų Lietuvos valstybei negirdėti.
Jei jau Lenkija save mums pristato pavyzdžiu, tai ir daryti reikia taip, kaip Lenkijoje bei kitose Vakarų šalyse: įstatyme išvardijama, kas konkrečiai laikomas tautine mažuma ir turi teisę į valstybės biudžetui pakeliamas privilegijas (išvardijama, kokias konkrečiai). Dabar tas lėšas 25 metus eikvojo ne tie, kam priklausė, nors už tuos pinigus ir totoriai, ir karaimai galėjo jau daug dėl savęs padaryti!
1 Teritorija, laikoma tautos etnine teritorija,
kai mokslo įrodyta, jog ši tauta yra joje čiabuvė, pirmtakė, šeimininkė,
kurią rado vėliau čia atklydusios tautos. Ji pirmoji čia įsikūrė
kaip etnosas su savo unikalia (nuo kitų skirtinga) kalba, kultūra,
tradicijomis, pasaulio samprata. Visos kitos tautos čia atsirado
vėliau dėl pačių įvairiausių priežasčių, taip pat ir dėl kolonizacijos
bei okupacijų.
© 2017 XXI amžius
|