Tvarką valstybėje reikia
pradėti nuo tvarkos savame kieme
|
Kalba Kaniūkų krašto
bendrijos narė
Valė Norkūnienė |
|
Socialinių problemų darbo grupei vadovavo
bendrijos "Viltis" padalinio pirmininkė Aldona
Vebrienė
Audronės DRISKIUVIENĖS nuotraukos
|
Dažnai iš įvairių renginių besiskirstantys
žmonės būna nusiteikę skeptiškai - kam reikėjo susirinkti, kalbėtis,
ginčytis, jei nuo kalbų vis tiek niekas nesikeičia. Problemas
iškeliančiųjų visada daugiau, negu jas sprendžiančiųjų. Laukti
lengviau, negu dirbti. O gal kas nors ims ir sutvarkys miestelio
aplinką, sudraus triukšmadarį, skverelyje sukals suolelį. Deja,
viskas priklauso nuo mūsų pačių aktyvios gyvenimo pozicijos. Tą
tvirtino Utenos rajono Kaniūkų kultūros namuose (Užpalių sen.)
į forumą "Utenos rajono kaimo bendruomenių stiprinimas"
susirinkę rajono seniūnijų seniūnai, kaimo bendrijų bei nevyriausybinių
organizacijų atstovai. Žmonės iš Utenos rajono miestelių, kaimų,
net atokių vienkiemių atvirai kalbėjo apie kaimo problemas, ieškojo
jų sprendimo būdų.
Valstybės valdyme svarbus
kiekvienas žmogus
"Kaimo žmonės vis dar įpratę
laukti valdžios malonių, nors savo kieme turėtų tvarkytis patys.
Tik nuo kaimo bendruomenės priklauso, kokia tvarka miestelyje.
Stipri bendruomenė - stipri ir valstybė, - tvirtino Kaniūkų kaimo
bendrijos pirmininkas Virginijus Keraminas, tikinęs, jog valstybės
valdyme ir tvarkyme svarbus kiekvienas žmogus. Kad ir kokia valdžia
būtų ir kokius įstatymus leistų, be žmonių pritarimo jų įgyvendinti
neįmanoma. Valstybė - tai ne Seimas ir Vyriausybė, o visų pirma
tvarka savame kieme, gerai išauklėtas savas ir už gerą darbą pagirtas
kaimyno vaikas, nuoširdžiai ištiesta pagalbos ranka, sąžiningas
tarpusavio bendravimas. Mažame miestelyje ar kaime - visų gyvenimai
kaip ant delno. Argi reikia policijos girtam kaimynui, smurtaujančiam
prieš žmoną ir vaikus, sutramdyti? Ar reikia Vaikų teisių apsaugos
darbuotojų pamokų nelankančiam mokiniui į mokyklą atvesti? Viską
galima padaryti patiems.
Kuriasi kaimų bendrijos
Utenos rajono seniūnijose, atskiruose
kaimuose aktyviai buriasi bendrijos, kurių veikla nukreipta vietos
problemoms spręsti ne įvairių valdžios institucijų, bet savo jėgomis.
Utenos rajono mero pavaduotojo Alvydo Katino nuomone, vasaros
mėnesiais kaimuose vykstantys kraštiečių susitikimai, atlaidai,
šventės, koncertai, surengti meno mėgėjų jėgomis, griauna populiarų
mitą, kad kaimas alkanas, basas ir prasigėręs.
Ypač aktyvi bendrijų veikla Vyžuonų ir Užpalių seniūnijose. Kultūrinė
veikla jau perauga į nuolatinį rūpinimąsi kaimų ir miestelių švara,
aplinkos tvarkymu, bendruomenės normų steigimu, kaimynų tarpusavio
santykiais ir kt. Kaime daug kas priklauso ir nuo vieno žmogaus.
Jei atsiranda iniciatyvus žmogus, jis pritraukia dar bent kelis.
Užpalių seniūnijos seniūnas Vytas Jurka prisiminė prieš trejus
metus vykusį steigiamąjį Kaniūkų krašto bendrijos susirinkimą.
Žmonės norėjo veiklos. Jie žinojo, kokius darbus dirbs, planavo
ateitį. Vėliau tokie susirinkimai vyko kituose kaimuose. Seniūno
teigimu, kaimas sugrįžta prie senųjų tradicijų, kai kaimynai buvo
arčiau už gimines. Jie žinojo, kada kaimynui reikia pieno šlakelio,
karvei užtrūkus, jie ir į miestelį paveždavo, ir nelaimėj padėdavo.
Žmonės pamažu išsivaduoja iš uždaro savo namų rato ir vėl nori
bendrauti. Užpalių seniūnijoje yra aštuonių kaimų bendrijos, atliekančios
tarpininkų tarp valdžios ir seniūnijos vaidmenį.
Televizija neberodo laidų
apie kaimą
Forume "Utenos rajono kaimo
bendruomenių stiprinimas" audringos diskusijos vyko atskirose
grupėse, kuriose buvo kalbama apie socialinės aplinkos, suaugusiųjų
švietimo, kultūros ir kaimo jaunimo problemas.
Forumo dalyviai tvirtino, kad suaugusiųjų švietimui kaime skiriama
mažai dėmesio. Žmonės junta politinę ir socialinę kaimo atskirtį,
nes politikai užsuka tik prieš rinkimus, o socialinės akcijos
dažniausiai skirtos miesto žmonėms. Kaimo problemas ignoruoja
visi šalies televizijos kanalai - laidų apie kaimą nebėra. Jų
vietą užėmė kriminalinės laidos, serialai, amorali "akvariumų"
kultūra, popšou. Kaniūkų krašto bendrijos atstovė Valė Norkūnienė
pavadino tai televizijos genocidu prieš kaimą, nes, gyvendamas
jame, žmogus priverstas jaustis antrarūšis. Žmonėms neprieinamos
šiuolaikinės informacijos priemonės, o telefonų atsisakoma dėl
vis brangstančių paslaugų.
Turiningas laisvalaikis
- geriausia nusikalstamumo prevencija
Vyžuonų seniūnijos seniūnas Vytautas
Vanagas kalbėjo apie kaimo jaunimo problemas, nes tik jauni žmonės
gali atgaivinti prigesusį kaimo gyvenimą. Jaunimą reikia įtraukti
į motyvuotą veiklą, plėsti akiratį, mokyti bendrauti. Kai yra
darbo, kai prasmingai praleidžiamas laisvalaikis, - tai geriausia
nusikaltimų prevencija. Štai Plaušų kaimo jaunimo iniciatyva sutvarkyta
sporto aikštelė, o seniūnija padėjo įsigyti krepšinio stovus.
Mokydamiesi, dalyvaudami nevyriausybinių organizacijų veikloje,
jauni žmonės mokosi vieni iš kitų ir supranta, jog nuo jų pozicijos
daug kas priklauso.
Su jauduliu kalbėta apie visuomenės uždarumą bei nuolatinę lėšų
stoką kultūros renginiams, apie "nesveiką" projektinio
darbo konkurenciją, prastą biudžetinių lėšų paskirstymą seniūnijoms.
Uteniškės Rimos Garsonienės ir saldutiškietės Gitanos Luimienės
nuomone, kultūrininkų, dirbančių kaime, tikslas - tenkinti dvasinius
bendruomenės poreikius. Kultūros namai, mokykla, biblioteka, bažnyčia
turėtų dirbti kartu. Turėtų atgimti primiršta veikla - seniūnijų
pasikeitimai meno mėgėjų koncertais, pabuvimai kartu, kai žmonės
gali parodyti, ką gali, o bendruomenės vadovai teigiamai nusiteikę
kultūros atžvilgiu. Kaimo žmogui malonu būti pakviestam į renginį
asmeniškai,o ne vien skelbimu, pakabintu lentoje, nes malonus
žodis nuteikia geriau negu oficiali informacija.
Sudeikių bendrijos "Tėviškės pastogė" atstovė Irena
Remeikienė sakė, jog visos kaimo žmonių problemos kyla iš socialinės
aplinkos. Jei žmonių tarpusavio santykiai geri, visada sulaukiama
paramos ar nepakantumo neigiamiems reiškiniams. Kaimo žmonės supranta
aktyvią seniūno poziciją ir pritaria, kad, sumaniai tvarkydamiesi,
kurdami gražią aplinką, gali pritraukti investicijas ir sukurti
naujas darbo vietas. Utenos rajono kaimuose išliko kultūros namai,
medicinos punktai, bibliotekos, pašto skyriai. Atokiose vietovėse
steigiamos bažnytėlės, atnaujinamos senosios kapinaitės, renkamasi
į kaimų susitikimus.
Dar viena būtinybė yra atgaivinti lietuviškos šeimos tradicijas,
nes visas didžiąsias vertybes vaikas gauna iš šeimos. "Pasižiūrėk
į savo vaiką, ir pamatysi visas šeimos dorybes ir visas klaidas",
- sakė I.Remeikienė, siūliusi bendruomenių nariams kartu prisiminti
Kūčių, Kalėdų, Naujųjų metų tradicijas, pažymėti svarbias sukaktis.
Forume "Utenos rajono kaimo bendruomenių stiprinimas"
dalyvavo per 20 visuomeninių organizacijų ir kaimo bendrijų. Buvo
išrinkta kaimo bendrijų taryba, teiksianti informaciją naujai
besisteigiančioms organizacijoms. Forumo medžiaga bus išleista
atskiru leidiniu, o pagrindiniai teiginiai ir informacija pateikta
Utenos A. ir M.Miškinių viešosios bibliotekos sukurtoje interneto
svetainėje "Utenos kraštas" o http://www.Utena-on.Lt.
Rūta JONUŠKIENĖ
Kaniūkai, Utenos rajonas
© 2002 "XXI amžius"